Broeders van Taizé R.k.-theologische lectuur komt binnen het protestantse gezichtsveld Wm :1 lï bidden voor kerkelijke eenheid Oecumenische kerkbode als „Boulevardblad" DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD SgmgKAx-Sfc#. v ZATERDAG 25 JANUARI 1964 IN JANSKERK TE UTRECHT „Staat open voor al wat menselijk is". De in 1952 door de stichter en huidige prior Roger Schutz van de protestantse kloosterge. meenschap Taizé gerefor- muleerde regel, proberen twee van de thans 60 broe. ders in de ttfd tussen Kerst feest en Pasen in Utrecht in praktijk te brengen. Op uit nodiging van de protestans- ae studentengemeenschap rondom de Janskerk zjjn de- se twee uit Nederland af komstige broeders naar de Domstad gekomen om ,,met dankzegging en voorbede aanwezig te zijn temidden van de christenen in Neder land". Om met de Neder- landse christenen te kunnen bidden voor de daadwerke lijke en creatieve eenheid in Christus beleggen zij dage. Ujks gebedsdiensten die, tot hun verrassing en vreugde, goed bezocht worden. Niet alleen studenten vinden zij ln het koor van de Janskerk on der hun gehoor. Christenen van alle richtingen komen naar hun diensten. Dit praktisch werken van de twee broeders („Wij zijn allemaal gelijk; daarom is onze naam niet van belang") bewijst dat d« opzet van Roger Schutz. een communiteit te stichten als voorbeeld voor andere christe nen, realistisch is geweest. Beslissend Neg. Taizé had gevestigd, viel het be slissende moment voor zijn „com muniteit". De eerste zeven broe ders verbinden zich in dat jaar voor het leven tot goederenge meenschap, celibaat en aanvaar ding van eer gezag. Zij brengen hiermee het absolute van hun roeping tot uitdrukking die hen voor het leven in dienst stelt van God en de naaste. Vanaf het begin hebben de, on der meer uit Frankrijk, Zwitser land, Nederland, Duitsland, Soan- dlnavë en Amerika afkomstige, broeders gestreden tegen het ver- schljnsel dat vela christenen slch gaan neerleggen bij de confessio nele verdeeldheid. Hoewel xij zelf, ook wanneer zij na drie Jaar van noviciaat volledig als broeder zijn Getuigen Cr zijn van die verhaaltjes die bliiven hangen. Zo lazen we onlang» in een zendingsblad van een evangelist op Bali, dia leden in da verstrooiing bezocht Zo kwam hij ook bij een man die verhuisd was naar een klein dorp aan de rand van het oerwoud. Hij was vroeger een christen ge weest maar in de nieuwe heidense omgeving deed hij dat toch de zaak van Maar de zei: „Het is onmogelijk om hier in deze hindoegemeen- schap als christen te leven". De evangelist reisde verder, maar diezelfde nacht droom de de man in het hindoedorp. Christus zelf verscheen hem en droeg hem op ln die kam pong van Hem te getuigen. De droom maakte zo'n diepe Indruk dat hij niet durfde te weigeren. Hij liet er geen gras over groei en. Bang dat hij naderhand niet meer de moed zou heb ben. begon hii direct de vol gends ochtend met zijn buur man over Christus te spre ken. en daarna met andere mensen in het dorp. Het was alsof men op hem had gewacht De mensen wilden luisteren, ze kregen er zelfs niet genoeg van. Toen de evangelist enige tijd later weer door het dorp kwam, waren er reeds veertig men sen die wilden weten hoe ze ook een christen konden worden. Getuigen is moeilijk. We vin den het gek om over de din gen van het geloof te spre ken. We zijn bang om uit gelachen te worden of dat mensen achter onze rug op hun voorhoofd gaan wijzen. En dat terwijl de mensen ln uw omgeving misschien juist wachten op een woord van u. den. werken en bidden ze voor de zichtbare eenheid van alle chris tenen in één kerk en „richten te- konen op van deze zichtbare een heid" om zodoende de christenen de kans te ontnemen het gebed van Christus: „Dat zij één ïUn, opdat de wereld gelove...." te blij ven loochenen. Oecumene Steeds heeft deze protestantse communiteit die in sommige, meer uiterlijke, opzichten ver wantschap vertoont met rooms- katholieke gemeenschappen oecu menische contacten onderhouden. Prior Schutz gaat sinds 1949 meer dan een» naar Rome om de Rooms-Katholieke Kerk beter te leren kennen (do laatste keer als waarnemer naar het Vaticaans concilie). Eveneens worden re gelmatig reizen gemaakt naar de Verenigde Staten, Engeland, en Duitsland om daar contacten te legden met verschillende denomi naties van het protestantisme. Al» studiesecretaris van „Geloof en kerkorde" neemt een broeder direct deel aan de werkzaamhe den van de Wereldraad van Ker ken. De oecumenische roeping van de communiteit wordt niet alleen zichtbaar uit de bezoeken buitens lands, maar ook door het ontvan gen in Taizé van vele duizenden pelgrims van alle confessies en \aii alle continenten die het ge hele jaar door komen. Het blijkt dat ze niet uit nieuwsgierigheid komen, maar om werkelijk mee te bidden en daardoor iets bij te dragen aan de eenwording. In het kleine dorpje Taizé is voor jonge protestanten gelegenheid enkele dagen in retraite door te brengen. De „Verzoeningskerk" die in 1962 door jonge Duitsers werd gebouwd in het kader van d« „Aktion SUhnezelchen" geeft de pelgrims en bezoekers de ge legenheid tot persoonlijk gebed, of tot deelname aan de diensten van de communiteit. tracht mee te werken de verzoe ning tussen de gelovige en hij die niet kan geloven, tussen de chris ten en hij die in het geloof van hem gescheiden is tot stand te brengen. Direct vanaf het begin van het bestaan van de communiteit is de openheid een van de hoofdtrekken geweest van de monastieke roe ping van de broeders van Taizé. Zij hebben zich vooral moeite ge geven zich te integreren in het Bourgondische land waar zij zich gevestigd hebben. Een van de broeders is overgegaan tot het oprichten van een coöperatieve melkfabriek die op het ogenblik meer dan 1200 boeren uit de om- boerderij, die het vee, de land bouwmachines en het land van de communiteit en van vijf jonge boerengezinnen in één bedrijf ver enigt Dit maakt voor de landbou wers een meer rationele en daar door vaak lucratievere arbeid mo gelijk. Ook de wil van de broeders om uitsluitend van hun arbeid te leven (van wat de landbouw, hun huisdrukkerij, de pottenbakkerij, het kunstatelier hen oplevert) zon der ooit giften te aanvaarden, beschouwen zij als een teken van solidariteit met de mensen van de ze tijd. werken en bidden voor de sichtbare eenheid van alle chris tenen in één kerk Verzoening Symbool Volgen» hun regel: „In de re gelmaat van de dienst kiemt de liefde van Jezus in on# zonder dat wij zelf weten hoe" pogen de twee thans in Utrecht verblijven- de. broeders de oecumene in prak tijk te brengen. In de week der gebeden hebben zij vooral ge- Regelmatig worden diverse broeders, zoals de twee in Utrecht naar andere landen uitgezonden. Zo leven er od dit moment broe- den als. arbeider, inJUgiera. Lyon en Coventry (Engeland). Enkele broeders oefenen een pastoraal ambt uit in enige gemeenten. De broeders zijn in mets, uiterlijk, van andere mensen te onderschel den. Alleen in Taizé als «r een dienst gehouden wordt verschij nen zij in een witte pij, als sym bool van hun onderlinge gelijk heid. Verschillende leden van de com muniteit wijden zich aan theolo gische en sociologische studies. Er zijn verschillende publikaties van de broeders van Taizé. De bij Ten Have in Amsterdam uit gegeven vertaling van „Vivre l'Aujourd'hui" (Deze dag is van God) geeft een goed inzicht in de roeping van de broeders. Retraite Van 31 juli tot 4 augustus zal er in Taizé retraite belegd wor den speciaal voor Nederlanders. Tevens organiseert het Secreta riaat voor Oecumenische Reizen, Waldeck Pyfmontlaan 9, te Am sterdam, van 9 mei tot 25 juli reizen naar Frankrijk waarbij men ook Taizé aandoet. De dagelijkse gebedsdiensten in de Janskerk vinden (tot Pasen) om 8.00, 12.15, 19.00 en 22.15 uur plaats. Hoewel de opkomst hen meevalt beseffen de twee broe ders van Taizé goed dat zij het moeten hebben van het persoon lijk contact, en het niet moeten zoeken in groots opgezette bij eenkomsten. Hun streven, bij het uitvoeren van hun opdracht, niet te veel op de voorgrond te treden, getuigt ook al weer van werke lijkheidszin. De berucht geworden Vara- uitzending van enkele weken geleden heeft bewezen wat we al wisten dat pro testants-christelijke televisie kijkers zich niet alleen tot de N.C.R.V.-programma's be palen. En gold dat vroeger misschien nog wel voor velen ten opzichte van de ra dio, die tijd is voorbij uitge zonderd misschien in een en kel anachronistisch protes tants ziekenhuis. Statistieken hebben selfs uitgewezen dat protestanten meer geneigd zijn naar r.k. geestelijke pro gramma's te luisteren en te kijken, terwijl dominees op hun beurt een zeer grote aantrekkingskracht op rooms- katholieken uitoefenen. Ook voor de wereld van de roman geldt dat. Geen protestant zal een goede novelle weige ren van een rooms-katholieke auteur. Maar geheel anders stond het voor kort ten op zichte van theologische lec tuur. Iedere kring had zijn eigen boeken, zijn eigen au teurs. Zelden zond een r.k.-uitgevar werken aan de redactie van een protestant» blad. En protes tantse uitgevers passeerden vrij wel consequent „De Tijd- Maas bode" en „De Volkskrant". Maar ook op dat punt beginnen de scheidsmuren te vallen. Romano Guardini is een geliefd auteur geworden van vele pro testanten en het aantal rooms- katholieke boeken, dat wij ter bespreking krijgen, wordt dage lijks groter. Ook is er reeds dui delijk sprake van een vice-versa verkeer. Theologen als Oscar Cullmann, Bultmann en zelfs lijk wat er aan de rooms-katho lieke kant verschijnt. Er is daar duidelijk een groeiende leeshonger. Devotie Terwijl wil protestante» en zeker zij die van calvlnls- tisohen huize komen sterk zijn in de leer, zijn vele rooms- katholieke uitgaven gewijd aan wat bij hen heet „devotie". En gelsen en Amerikanen spreken van „devotional literature", een uitdrukking die eigenlijk geen 6rotestanta equivalent heeft t het Nederlands. Deze boeken zijn er niet ln dt eer ste plaats op gericht de lezer Jets te leren, maar hem iets te denken te geven waardoor hij diohter bij God komt. Een prachtige uitgave, die een bijzonder welkome aanvul ling voor de toch wel uitgebrei de collectie dagboeken bete- het „typisch kent, is een klein „trilogie" uit gegeven door de rooms-katholie ke uitgever Lannoo in Den Groeiend* leeshonger bij r k.-gelovigen Juweeltje wordt tegenwoordig gevon< aan de andere kant van de ker kelijke omheining! En het ge volg is dat niet slechts theolo gen, maar ook menige leek reeds als „een koe zijn kop steekt door de tralies van het hek om te genieten van het groene gcas van de buren". Het is in ieder geval opmerke- Ook op het gebied van kerktoren, bouw zijn de laatste jaren de architectonische normen veran derd. Hier een voorbeeld van een seer moderne opvatting, gereali seerd in het Zwitserse plaatsje Osier. Gebeurt het in kerkelijk Ne derland in zeer speciale geval len, zoals bijvoorbeeld rondom Kerstfeest, wel eens dat enkele kerkelijke groeperingen beslui ten gezamenlijk een speciaal kerkbode-nummer uit te bren gen, ln 1964 zal een dergelijke uitgave in Bristol en omgeving een zeer normaal verachijnsel worden. Dezer dagen is bet, met medewerking van alle, 150, onderling zeer verschillende kerken samengestelde, eerste nummer van het kerkblad „Contact' verschenen. Voor ge heel Engeland is dit bij uitstek oecumenische blad een pri meur, „een historische gebeur tenis" zoals „Contact" het zelf noemt. In het zestien pagina's tellende „Contact" is ©r voor alle kerkelij ke richtingen een plaats inge ruimd. Een van de voordelen hier van is dat bijvoorbeeld de angli caan op dez© manier in staat ge steld is al het nieuws over de presbyterlaan in zijn streek te le zen zonder zich op een aparte uit gave te abonneren. Door deze geheel nieuwe opzet is het moeilijk „Contact" als een traditionele kerkbode te blijven zien, wat ook ongetwijfeld de be doeling van de samenstellers niet meer in de eerste plaats is. In niets is deze „Voice of the chur ch®»" te onderscheiden van een Engelse krant. Het formaat is ge lijk en de veel gebruikte grote sensetiekoppen geven er het uiter lijk aan van een boulevard-blad als de Daily Mirror. Als men nu bedenkt dat de gehele uitgave ver zorgd wordt door louter journalis ten zal men zich over het bui tengewoon geslaagde doch enigs zins ongewone, uiterlijk van het huis aan huis verspreide kerk blad niet meer verbazen. Het blijkt een gelukkige keus van de kerken geweest te zijn de verwerking van het nieuws en de lay-out in handen van vakmensen te geven. Een gevolg hiervan is nu dat het eerste nummer ook wat inhoud betreft zo verzorgd is alsof het al jaren verschijnt. Men vindt er geen vaag plannen ont vouwen voor de komende num mers, maar een onmiddellijk be slagen ten ij» komen met artike len over sociale vraagstukken, kerkelijk en verenigingsleven in het verschijningsgebied, commen taren op radio en televisiepro gramma's, en, veel nieuws en wetenswaardigheden over de ker kelijke groeperingen in de streek. Geen imitatie Het woord kerkbode zal het nieuwe „Contact" niet meer dek ken. He* is veeleer een kerkelijk oriëntatieblad. dat, hoewel groots van opzet, meteen bij het eerste nummer reeds positie- be paald heeft: geen imitatie van bijvoorbeeld Church Times (dat vele oriënterende oecumenische artikelen uit binnen- cn buiten land geeft), maar uitsluitend ten dienste staan van de gemeenten ln de westhoek van Engeland. Van geheel andere aard is Paul Chauchard's werkje „Bio logie en moraal". Deze Franse zenuwfysioloog en pedagoog ont wikkelt vanuit de biologie van de mens de grondslagen van een moraal, die de mens moet le ren hoe hij zich, met het oog op ziin taak (de wereld mens waardiger maken) kan gedra gen. De schrijver schenkt vooral aandacht aan het hygiënisch as pect van een verkeerd gebruik van de hersenen waardoor de mens zichzelf en anderen schaadt. In dezelfde reeks ver scheen onlangs ook „Menselijke erfelijkheid" van dr. R. Derae- maeker, een neus-, keel- en oor arts die zich in het bijzonder met dit onderwerp heeft bezig gehouden. Van bijzonder belang is in de- reeks „Randgebieden" ook nieuw werk van Christo pher Dawson „Crisis van de westerse opvoeding". In dit Haag. Onder de titel „Een jaar boek geeft de auteur van het bekende werk: „Europa, wezen en roeping", een geschiedenis van de vrije westerse opvoe ding, een situatiebeschrijving van het christelijk onderwijs en schenkt hij aandacht aan de westerse mens in zijn verhou ding tot de technologische orde. Prediking Van een geheel andere aard is de serie „Woord en bele ving", een reeks theologische monografieën voor priesters, re ligieuzen, studenten en belang stellende leken. Allerlei bijbels theologische onderwerpen ko men aan de orde zoals bij Bosch en Keuning's „Boeken bij de bijbel". Zo publiceerde de be kende r.k. theoloog dr. C. F. Pauwels een werk (196 pagi- na's) over de preek als Gods Woord. Het gaat hier echter niet zozeer om een soort „pre dikkunde" als wel om een theo logie van de prediking. Ongetwijfeld zal dit boek «ok door predikanten gelezen wor den, met meer belangstelling waarschijnlijk dan het eveneens in deze serie zojuist versche nen boek: „Het sacrament der zieken" van dr. M. Fraeyman. Dit boek is in zekere zin een rooms-katholiek antwoord op de gebedsgenezing, die enkele ja ren geleden zo in het bijzonder °°k Met u De huidiga rooms-katholieke honger naar het boek schijnt zo groot te zijn dat alleen al de uitgever Lannoo het aange durfd heeft nog een serie te be ginnen onder de titel „Ik ben met u". Het is een serie uit de kluiten gegroeide pockets, ge heel gewijd aan de sacramen- ten. Zo verscheen reeds: „De doop u", „Dit is mijn lichaam" (over de eucharistie), „Ik ver- bet u" (over de biecht). „Ik wijd u en „Ik zegen uw verbintenis". Ze zijn stuk voor «tuk van de hand van dr. Jozef Delmotte, professor aan het grootseminarie te Gent. Deze boeken geven een bijzonder goed inzicht ia de rooms-katho lieke leer van de sacramenten. Dezer dagen verscheen bij dezelfde uitgever Lannoo bo vendien nog het „Nieuw dag boek van Spieghelken", reac ties en vaak kostelijk van een jong meisje op het leven om haar heen, typisch Vlaams, typisch rooms-katholiek. Daar door een weergave van een le venssfeer die toch wel ver van de onze afstaat. Een dergelijk boek onderstreept de kloof, die niet alleen theologisch, maar ook sociologisch van aard is, tussen Rome en Reformatie, een kloof die dan plotseling weer overbrugd lijkt in som mige devotionele en exegetische boeken. uwer goedheid", heeft Michael Hensen gedachten bijeenge bracht van de oudste kerkva ders (Chrysostomos, Athanasius, Augustinus) tot hedendaagse schrijver» (Romano Guardini. Karl Rahner). Hij heeft daar bij niet gekeken naar kerkmu ren en ook citaten van Kierke gaard en Bonnhoefer opgeno men, en uitspraken van de pro testantse communiteit van Taizé. De boekjes zijn van klein for maat, 300 pagina's bijna dik, maar dun door prachtig papier, en gebonden in een slappe plas tic omslag. Het eerste deel: „Winter" geeft gedachten over advent en incarnatie, het tweede deel over lijdenstijd en opstan ding, het derde deel over Pink steren en de rest van het ker kelijk jaar. Zo is een unieke uit gave ontstaan, die ongetwijfeld ook vele protestanten zal boeien. Heiv* pockets Lannoo in Den Haag geeft ook een reeks „halve pockets" uit, getiteld „Kernen en facet ten". Het zijn essays van onge veer 70 pagina's over theologi sche en filosofische onderwer pen. Actueel is het boekje van de Leuvense hoogleraar H. van der Bussehe over de eerste drie hoofdstukken van Genesis. Het stamt echter uit de bijbelkritische school en zal vele orthodoxe protestanten te ver gaan. Dezelfde hoogleraar schreef ook een waardevol werkje over „Het Onze Vader", een studie die meer biedt dan een aantal mooie gedachten over een oud en vertrouwd gebed. Het eerste boekje dat in deze betrekkelijk nieuwe reeks ver scheen, was van de hand van mag. dr. P. Ancieux over „Het ambt ln de kerk". Juist in der gelijke werkjes blijkt dat de kloof die in exegetische werken nau welijks merkbaar ls tussen Ro me en Reformatie, toch nog zo groot is. Randgebieden Lannoo (Den Haag) geeft ook een gebonden reeks alt getiteld „Randgebieden". Daarin publi ceerde de Parljse theoloog Jean Daniélou een zeer leesbaar werk: „Ergernis der Waarheid", waarin hij een antwoord wil ge ven aan de velen die de waar heid te lijf gaan. Juist pro testanten die op bet terrein van het apostolaat werkzaam zijn, zullen uit dit boek kunnen leren. moeilijkheden in eigen land op te lossen moet hij de kwestie Maleisië haar gevaarlijke karak ter ontnemen. Dit betekent niet minder, dan dat hij het noordelijke deel van Borneo van deze federatie moet los scheuren. En wanneer hij daar niet langs vreedza me weg in slaagt, zal hij ge weld moeten gebruiken. Vergelijking meteen andere Aziatishe reis van Robert Kennedy - Nieuw referendum in noorden van Borneo? ,Voo'b*™ld!n9 Vandaar dat Soekarn - Of streven naar statenbond in Zuidoost-Azië ALS we In gedachten Robert Kennedy vergezellen op diens spectaculaire reis door het Verre Oosten, zijn we ge neigd, een vergelijking te maken met een soortgelijke „tournee", die de Ameri kaanse minister van justitie bijna twee Jaar geleden heeft gemaakt. Hij bemiddelde toen op verzoek van zijn broer in de kwestie-Nieuw Guinea en het re sultaat er van was, dat de Ver enigde Staten ons land min of meer hebben gedwongen, dit ge bied aan Indonesië over te dra gen, zij het dan vla de organi satie van de Verenigde Naties. Men vraagt zich af, wat Kenne dy thans voor de geest staat. Hij kan ook nu slechts slagen, als hij eon voor Soekarno aan vaardbare regeling weet te ver wezenlijken. Bijna twee Jaar ge leden werd Nederland hier het slachtoffer van. En we vragen ons af, wie nu aan het kortste eind moet trekken. Want Enge land zal zich zeker een behan deling als die welke Nederland kreeg, niet laten welgevallen. Juiste moment lik ziet het e Robert Kennedy op het juiste moment in de kwestie Maleisië is gedoken. Er was reeds een guerrillaoorlog op Borneo aan de gang in het ka der van de zgn. confrontatiepoli tiek van Indonesië, maar tot oorlogshandelingen tussen dit land en Maleisië (dat zich ge steund weet door Engeland, Australië en Nleuw-Zeeland) was het nog niet gekomen. Een feit was evenwel, dat de con frontatiepolitiek van Indonesië bijzonder weinig zoden (deer de communieten gecontro leerde) vakbonden zich niet wensen te storen aan het offi ciële verbod, de Brltoe belan gen in Indonesië over te nemen zulks ondanks het feit, dat tij zich aan „contra-revohitlonair© praktijken" schuldig maken. Parallel De grote moeilijkheid voor Soekarno ia nog steeds, dat de belangen van het leger en de communisten in Indonesië wat de kwestie Maleisië betreft pa rallel lopen. Van de legerleiding is bekend, dat zij de vorming van de federatie Maleisië (waar van ook het noordelijke deel van Borneo deel uitmaakt) als een bedreiging ziet voor de veilig heid van Indonesië. Aangezien de communisten uit de aard der zaak tegen deze westersgezlnde federatie gekant zijn. weet Soe karno zich voor «en moeilijk probleem geplaatst Om de Vandaar dat Soekarno de „vreedzame" weg van de con frontatie heeft betreden. We zei den echter al, dat hij met deze politiek totdusver niets heeft be reikt. Alles wat Indonesië tegen Maleisië en Engeland heeft on dernomen heeft de vastbesloten heid van deze landen om stand te houden slechts groter ge maakt. Het lag voor de hand, dat Soekarno over andere mid delen moest gaan denken om zijn doel te bereiken. Daar toe maakte generaal Nasoetion, minister van defensie, een we reldreis om de levering van zo veel mogelijk wapens te bespre ken en te bespoedigen. Langzaam maar zeker ont staat thans een situatie, zoals die bestond aan de vooravond van de „regeling" van de kwes tie Nleuw-Guinea. Met dit ver schil echter, dat de omstandig heden thans niet in het voordeel van de aanvaller sljn. Aangegrepen Tegen deze achtergrond ge zien valt het te begrijpen, dat Soekarno met twee handen het bemiddelingsaanbod van Robert Kennedy heeft aangegrepen. De besprekingen van de Amerikaan se minister resulteerden reeds in de toezegging van Maleisië, dat erkenning door Indonesië niet maar een voorwaarde voor «en gesprek behoeft te zijn; en in het akkoord, dat er een wapen stilstand zal komen in de gueril- rillastrijd in de jungle van Bor neo. Nu is een dergelijk bestand slechts van betrekkelijke waar de, ook al omdat het tenminste een week zal duren, voordat het tot de infiltranten uit Indonesië is doorgedrongen. Dit neemt echter niet weg, dat alleen al het feit, dat een bestand werd overeengekomen, een gun stige uitwerking kan hebben op de besprekingen, die nu voor de deur heten te staan. Blijft ech ter de vraag, wat het resultaat van dit gesprek kan zijn. Concessie sprake kunnen zijn, dan moet van de zijde van Maleisië een concessie worden gedaan. Deze zal er wellicht op neerkomen, dat de regering van de federatie opnieuw moet instemmen met een door de Ver. Naties gecon troleerde raadpleging van de be volking, die in het niet-Indone- slsche gedeelte van Borneo woont Men weet, dat «en der gelijk onderzoek reeds heeft plaatsgehad, maar dat Soekarno weigerde zich er bij neer te leg gen, omdat de Indonesische niet voldoende ge legenheid hadden gekregen om de controleurs van de Ver. Na ties te controleren. Nadat de uitslag van het onderzoek door de VN werd gepubliceerd werd de vorming van de federatie of ficieel geproclameerd. D« f«d«roti« Wordt opnieuw zulk een volks raadpleging gehouden, dan is de mogelijkheid niet uitgesloten, sche federatie uitspreekt. De hoop van Soekarno is hier van zelfsprekend op gevestigd. Maar er bestaat eveneens een reële kans, dat de grote meerderheid zich ten gunste van de federa tie uitspreekt, zoals reeds een maal het geval is geweest, zeer tot ongenoegen van Indonesië. Wat zal er dan gebeuren? Het laat zich raden. Want totdus ver heeft de regering te Djakar ta duidelijk laten merken, dat het haar niet te doen is om vast te stellen, of de bevolking van het noordelijke gedeelte van Bor neo werkelijk deel wenst uit t« maken van de federatie. Haar activiteit richt zich recht streeks ieren het bestaan van de federatie zelf, ook wanneer een nieuwe volksraadpleging haar bestaan opnieuw zou rechtvaar digen. Hachelijk? Al met al kan de bemidde ling door Robert Kennedy voor hem en de Amerikaanse regering een hachelijke onderne ming worden. Zoals de „rege ling" van de kwestie Nieuw-Gui- nea niet bepaald kan worden ge zien als het pronkstuk van de Amerikaanse diplomatie. De op lossing die toen werd gepresen teerd was resultaat van het kle- van de Amerikaanse minister is. Als het goed ls, moet hem een welomlijnd plan voor ogen staan anders zou zijn optre den geen zin hebben. We sljn dan ook benieuwd naar de wijze, waarop hij (door de betrokken landen) naar een definitieve en voor allen aan vaardbare oploestnr wil streven. Zo lanr dat niet bekend ls, moe ten we ons uiteraard van het geven van een oordeel onthou- Statenbond i de weerstand en de belonini een agossieve houding, ten niet. wat nu de 1 ig van de minste de beloning van We we- wil voortbouwen op de gedachte van «en grote statenbond in Zuidoost-Azië, waarvan behalve Indonesië, Maleisië en de Philip- pijnen ook Thailand, Birma en andere staten deel zouden kun nen uitmaken. Men weet, dat er voor de totstandkoming van de Maleisische federatie al plan nen bestonden om te komen tot de vorming van Maphilindo, een statenbond tussen Maleisië, de Philippijnen en Indonesië. Hiervan is niets terecht geko men, omdat tegen de Indonesi sche verwachting in de bevol king van het vroegere Britse deel van Borneo zich voor de fe deratie Maleisië uitsprak. Niettemin zal het de moeite waard zijn, een ernstige poging te wagen, het conflict tnaaen Indonesië en Maleisië op te los sen door belde staten deel te doen nltmaken van een groter geheel; tij het dat binnen deze statenbond geen sprake van sa menvoeging, doch van samen werking zal zijn. Maar daarover is voorlopig het laatste woord nog niet gesproken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 16