Broeders van Taizé R.k.-theologische lectuur komt binnen het protestantse gezichtsveld bidden voor kerkelijke eenheid Oecumenische kerkbode als „Boulevardblad" DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD IN JANSKERK TE UTRECHT ZATERDAG 25 JANUARI 19M „Staat open voor al wat menseltfk is". De in 1952 door de stichter en huidige prior Roger Schutr van de protestantse kloosterge. meenschap Taizé gerefor- muleerde regel, proberen twee van de thans 60 broe der* in de tjjd tussen Kerst feest en Pasen in Utrecht in praktijk te brengen. Op uit nodiging van de protestans- ae studentengemeenschap rondom de Janskerk zijn de- se twee uit Nederland af komstige broeders naar de Domstad gekomen om ,,met dankzegging en voorbede aanwezig te zijn temidden van de christenen in Neder land". Om met de Neder landse christenen te kunnen bidden voor de daadwerke lijke en creatieve eenheid in Christus beleggen zq dage. lijks gebedsdiensten die, tot hun verrassing en vreugde, goed bezocht worden. Niet alleen studenten vinden zij in het koor van de Janskeric on der hun gehoor. Christenen van alle richtingen komen naar hun diensten. Dit praktisch werken van de twee broeders (,,Wij zijn allemaal gelijk; daarom is onze naam niet van belang") bewijst dat de opzet van Roger Schutz, een communiteit te stichten als voorbeeld voor andere christe nen, realistisch is geweest. Beslissend Neg. Taizé had gevestigd, viel het be- slissende moment voor zijn com muniteit". De eerste zeven broe ders verbinden zich in dat jaar voor het leven tot goederenge meenschap, celibaat en aanvaar ding van een gezag. Zij brengen hiermee het absolute van hun roeping tot uitdrukking die hen voor het leven in dienst stelt van God en de naaste. Vanaf het begin hebben de. on der meer uit Frankrijk, Zwitser land, Nederland, Duitsland, Sosn- dinavë en Amerika afkomstige, broeders gestreden tegen het ver schijnsel dat vele christenen slch gaan neerleggen bij de confessio nele verdeeldheid. Hoewel zij zelf, ook wanneer zij na drie jaar van noviciaat volledig als broeder zijn opgenomen, lid blijven van de kerk waartoe zij voordien behoor- Getuigen Er zijn van die verhaaltjes die van een evangelist op Bali, dis leden in de verstrooiing bezocht. Zo kwam hij ook bij een man die verhuisd was naar een klein dorp aan de rand van het oerwoud. Hij was vroeger een christen ge weest, maar in de nieuwe heidense omgeving deed hij «r rflèts meer aan. De evangelist wees hem er'op dat hij toch de zaak van Christus vertegenwoordigde, Maar de man wees dat af en zei: „Het is onmogelijk om hier in deze hindoegemeen schap als christen te leven". De evangelist reisde verder, maar diezelfde nacht droom de de man In het hindoedorp. Christus zelf verscheen hem en droeg hem op in die kam pong van Hem te getuigen. De droom maakte zo'n diepe indruk dat hü niet durfde te weigeren. Hü liet er geen gras over groei en. Bang dat hij naderhand niet meer de moed zou heb ben, begon hij direct de vol gende ochtend met zün buur man over Christus te spre ken, en daarna met andere mensen in het dorp. Het was alsof men op hem had gewacht De mensen wilden luisteren, ze kregen er zelfs niet genoeg van. Toen de evangelist enige tijd later weer door het dorp kwam, waren er reeds veertig men sen die wilden weten hoe ze ook een christen konden worden. Getuigen is moeilijk. We vin den het gek om over de din gen van het geloof te spre ken. We zijn bang om uit gelachen te worden of dat mensen achter onze rug op hun voorhoofd gaan wijzen. En dat terwijl de mensen in uw omgeving misschien juist wachten op een woord van u. den, werken en bidden ze toor de zichtbare eenheid van alle chris tenen in één kerk en „riohten te kenen op van deze zichtbare een heid" om zodoende de chriatenen de kane te ontnemen het gebed Oecumene Steeds heeft deze protestantse communiteit die in sommige, meer uiterlijke, opzichten ver wantschap vertoont met rooms- katholieke gemeenschappen oecu menische contacten onderhouden. Prior Schutz gaat sinds 1949 meer dan eens nasr Rome om de Rooms-Katholieke Kerk beter te leren kennen (do laatste keer als waarnemer naar het Vaticaans concilie). Eveneens worden re gelmatig reizen gemaakt naar de Verenigde Staten, Engeland, en Duitsland om daar contacten te leggen met verschillende denomi naties van het protestantisme. Als studiesecretaris vsn „Geloof en kerkorde" neemt een broeder direct deel aan de werkzaamhe den van de Wereldraad van Ker ken. De oecumenische roeping van de communiteit wordt niet alleen zichtbaar uit de bezoeken buitens lands, maar ook door het ontvan gen in Taizé van vele duizenden pelgrims van alle confessies en van alle continenten die het ge- hels jaar door komen. Het blijkt dat ze niet uit nieuwsgierigheid komen, maar om werkelijk mee te bidden en daardoor iets bij te dragen aan de eenwording. In het kleine dorpje Taizé is voor jonge protestanten gelegenheid enkele dagen in retraite door te brengen. De „Verzoeningskerk" die in 1962 door jonge Duitsers werd gebouwd in het kader van d« „Aktion Sühnezelchen" geeft de pelgrims en bezoekers de ge legenheid tot persoonlijk gebed, of tot deelname aan de diensten van de communiteit. Direct vanaf het begin van het bestaan van de communiteit is de openheid een van de hoofdtrekken geweest van de monastieke roe ping van de broeders van Taizé. Zij hebben zich vooral moeite ge geven zich te integreren in het Bourgondische land waar zij zich gevestigd hebben. Een van de broeders is overgegaan tot het oprichten van een coöperatieve melkfabriek die op het ogenblik meer dan 1200 boeren uit de om geving als lid telt Later stichtte men de „Copex". een coöperatie ve boerderij, die het vee, de land bouwmachines en het land van de communiteit en van vijf joi boerengezinnen in één bedrijf v •nigt Dit maakt voor de landbou wers een meer rationele en daar door vaak lucratievere arbeid mo gelijk. Ook de wil van de broeders om uitsluitend van him arbeid te leven (van wat de landbouw, hun der ooit giften te aanvaarden, beschouwen zij als een teken van solidariteit met de mensen van de ze tijd. werken en bidden voor de tichtbare eenheid van alle chris- tenen in één kerk van andere mensen te onderschei den. Alleen in Taizé als er een dienst gehouden wordt verschij nen zij in een witte pij, als sym bool van hun onderlinge gelijk heid. Verschillende leden van de com muniteit wijden zich aan theolo- gische en sociologische studies. bij Ten Have in Amsterdam uit gegeven vertaling van ..Vivre TAujourd'hui" (Deze dag is van God) geeft een goed inzicht in de roeping van de broeders. Retraite Verzoening Symbool Volgens hun regel: ,,In de re- Jelmaat van de dienst kiemt de efde van Jezus in ons zonder dat wij zelf weten hoe" pogen de twee thans in Utrecht verblijven- de, broeders de oecumene in prak tijk te brengen. In de week der gebeden hebben zij vooral ge- Regelmatig worden diverse broeders, zoals de twee in Utrecht naar andere landen uitgezonden. Zo leven er on dit moment broe- »i« en Coventry (Engeland). Enkele broeders oefenen een pastoraal ambt uit in enige gemeenten. De broeders zijn in mets, uiterlijk, Van 31 juli tot 4 augustus zal er in Taizé retraite belegd wor den speciaal voor Nederlanders. Tevena organiseert het Secreta riaat voor Oecumenische Reizen, Waldeck Pyrmontlaan 9, te Am sterdam, van 9 mei tot 25 juli reizen naar Frankrijk waarbij men ook Taizé aandoet. De dagelijkse gebedsdiensten In de Janskerk vinden (tot Pasen) om 8.00, 12.15, 19.00 en 22.15 uur plaats. Hoewel de opkomst hen meevalt beseffen de twee broe ders van Taizé goed dat zij het moeten hebben van het persoon lijk contact, en het niet moeten zoeken in groots opgezette bij eenkomsten. Hun streven, bij het uitvoeren van hun opdracht, niet te veel op de voorgrond t© treden, De berucht geworden Vara- uitzending van enkele weken geleden heeft bewezen wat we al wisten dat pro testants-christelijke televisie kijkers zich niet alleen tot de N.C.R.V.-programma's be palen. En gold dat vroeger misschien nog wel voor velen ten opzichte van de ra dio, die tijd is voorbij uitge zonderd misschien in een en kel anachronistisch protes tants ziekenhuis. Statistieken hebben zelfs uitgewezen dat protestanten meer geneigd zijn naar r.k. geestelijke pro gramma's te luisteren en te kijken, terwijl dominees op hun beurt een zeer grote aantrekkingskracht op rooms- katholieken uitoefenen. Ook voor de wereld van de roman geldt dat. Geen protestant zal een goede novelle weige ren van een rooms-katholieke auteur. Maar geheel anders stond het voor kort ten op zichte van theologische lec tuur. Iedere kring had zijn eigen boeken, zijn eigen au teurs. Zelden zond «en r.k.-uitgever werken aan de redactie van een protestant! blad. En protes tantse uitgevers passeerden vrij wel consequent „De Tijd- Maas bode" en „De Volkskrant". Maar ook op dat punt beginnen de scheidsmuren te vallen. Romano Guardlni is een geliefd auteur geworden van vele pro testanten en het aantal rooms- katholieke boeken, dat wij ter bespreking krijgen, wordt dage lijks groter. Ook is er reeds dui delijk sprake van een vice-versa verkeer. Theologen als Oscar Cullmann, Bultman» en zelfs Berkouwer zijn bi katholieken al lan, kende grootheden Juweeltje wordt tegenwoordig aan de andere kant van de ker kelijke omheining! En het ge volg is dat niet slechts theolo gen. maar ook menige leek reeds als „een koe zijn kop steekt door de tralies van het hek om te genieten van het groene gras van de buren". Het is in ieder geval opmerke lijk wat er aan de rooms-katho lieke kant verschijnt. Er is daar duidelijk een groeiende leeshonger. Devotie tischen hulse komen aterk zijn in de leer, zijn vele rooms- katholieke uitgaven gewijd aan wat bij hen heet „devotie". En- gelaen en Amerikanen spreken van „devotional literature'', een uitdrukking die eigenlijk geen protestants equivalent heeft ln het Nederlands. Deze boeken zijn er niet ln de eer- ate plaata op gericht de lezer iets te leren, maar hem Iets te denken te geven waardoor hij dichter bij God komt. Een prachtige uitgave, die een bijzonder welkome aanvul ling voor de toch wel uitgebrei de collectie dagboeken bete kent, is «en klein „trilogie" uit gegeven door de rooms-katholie ke uitgever Lannoo in Den Haag. Onder de titel „Een jaar Groeiend* Ittihonger bij r k.-gelovigen Ook op het gebied van kerktoren, bouw zijn de laatste jaren de architectonische normen ve derd. Hier een voorbeeld in teer moderne opvatting, gereali seerd in het Zwitserse plaatsje Otter. Gebeurt het ln kerkelijk Ne derland in seer speciale geval- len, zoals bijvoorbeeld rondom Kerstfeest, wel eens dat enkele kerkelijke groeperingen beslui ten gezamenlijk een speciaal kerkbode-nummer uit te bren gen, in 1964 zal een dergelijke uitgave in Bristol en omgeving een seer normaal verachljnsel worden. Dezer dagen is het, met medewerking van alle, 150, onderling zeer verschillende kerken samengestelde, eerste nummer van het kerkblad „Contact' verschenen. Voor ge heel Engeland is dit bij uitstek oecumenische blad een pri meur, „een historische gebeur tenis" zoals „Contact" het zelf noemt. In het zestien pagina's tellende „Contact" is er voor alle kerkelij ke richtingen een plaats inge ruimd. Een van de voordelen hier van is dat bijvoorbeeld de angli caan op deze manier in staat ge steld is al het nieuws over de presbyteriaan in zijn streek te le zen zonder zich op een aparte uit gave te abonneren. Door deze geheel nieuwe opzei is het moeilijk „Contact" als een traditionele kerkbode te blijven zien. wat ook ongetwijfeld de be doeling van de samenstellers niet meer in de eerste plaats is. In niets is deze „Voice of the chur ches" te onderscheiden van een Engelse krant. Het formaat is ge lijk en de veel gebruikte grote sensatiekoppen geven er het uiter lijk aan van een boulevard-blad als de Daily Mirror. Als men nu bedenkt dat de gehele uitgave ver zorgd wordt door louter Journalis ten zal men zich over het bui tengewoon geslaafde doch enigs zins ongewone, uiterlijk van het huis aan huis verspreide kerk blad niet meer verbazen. Het blijkt een gelukkige keus van de kerken geweest te zijn de verwerking van het nieuws en de lay-out in handen van vakmensen te geven. Een gevolg biervan is nu dat het eerste nummer ook wat inhoud betreft zo verzorgd is alsof het al jaren verschijnt. Men vindt er geen vaag plannen ont vouwen voor de komende num mers, maar een onmiddellijk be slagen ten ijs komen met artike- len over sociale vraagstukken, kerkelijk en verenigingsleven in het verschijnlngsgebied. commen taren op radio en televisiepro gramma's, en. veel nieuws en wetenswaardigheden over de ker kelijke groeperingen in de streek. Geen imitatie Het woord kerkbode zal het nieuwe „Contact" niet meer dek ken. He* is veeleer een kerkelijk orlësitatleblad, dat, hoewel groots van opzet, meteen bij het eerste nummer reeds positie be paald heeft: geen Imitatie van bijvoorbeeld Cburch Times (dat vele oriënterende oecumenische artikelen uit binnen- en buiten land geeft), maar uitsluitend ten dienste staan van de gemeenten in de westhoek van Engeland. uwer goedheid", heeft Michael Hensen gedachten bijeenge bracht van de oudsite kerkva ders (Chrysostomos, Athanasius, Augustinus) tot hedendaagse schrijvers (Romano Guardlni, Karl Rahner). Hij heeft daar bij niet gekeken naar kerkmu ren en ook citaten van Kierke gaard en Bonnhoefer opgeno men, en uitspraken van de pro testantse communiteit van Taizé. De boekjes zijn van klein for maat, 300 pagina's bijna dik, dun door prachtig papier, advent en incarnatie, het tweede deel over lljdenstijd en opstan ding, het derde deel over Pink steren en de reat van het ker kelijk jaar. Zo is een unieke uit gave ontstaan, die ongetwijfeld ook vele protestanten zal boeien. Helve pockets Lannoo ln Den Haag geeft ook «en reeks „halve pockets" uit, getiteld „Kernen en facet ten". Het zijn essaya van onge veer 70 pagina's over theologi sche en filosofische onderwer pen. Actueel la het boekje van de Leuvense hoogleraar H. van der Bussehe over de eerste drie hoofdstukken van Genesis. Het stamt echter uit de bijbelkritische school en zal vele orthodoxe protéstanten te ver gaan. Dezelfde hoogleraar schreef ook een waardevol werkje over „Het Onze Vader", een studie die meer biedt dan een aantal mooie gedachten over een oud en vertrouwd gebed. Het eerste boekje dat ln deze betrekkelijk nieuwe reeks ver scheen, was van de hand van mag. dr. P. Ancieux over „Het ambt ln de kerk". Juist in der gelijke werkjes blijkt dat de kloof die in exegetische werken nau welijks merkbaar ls tussen Ro me en Reformatie, toch nog zo groot is. Rondgebiedcn Lannoo (Den Hoog) geeft ook oen gebonden reeks uit getiteld „Randgebieden". Daarin publi ceerde de Parljee theoloog Jean Danlélou een seer leesbaar werk: „Ergernis der Waarheid", waarin hij een antwoord wil ge ven aan de velen die de waar heid te lijf gaan. Juist pro testanten die op bet terrein van het apostolaat werkzaam zijn, zullen alt dit boek kunnen leren. Nergens te het „typisch rooms". Van geheel andere aard is Paul Chauchard's werkje „Bio logie en moraal". Deze Franse zenuwfysioloog en pedagoog ont wikkelt vanuit de biologie van de mens de grondslagen van een moraal, die de mens moet le ren hoe hij zich, met het oog op ziin taak (de wereld mens waardiger maken) kan gedra gen. De schrijver schenkt vooral aandacht aan het hygiënisch as pect van een verkeerd gebruik van de hersenen waardoor de mens zichzelf en anderen schaadt, In dezelfde reeks ver scheen onlangs ook „Menselijke erfelijkheid" van dr. R. Derae- maeker, een neus-, keel- en oor- arts die zich in het bijzonder met dit onderwerp heeft bezig gehouden. Van bijzonder belang is in de ze reeks „Randgebieden" ook een nieuw werk van Christo pher Dawson „Crisis van de westerse opvoeding". In dit boek geeft de auteur van het bekende werk: „Europa, wezen en roeping", een geschiedenis van de vrije westerse opvoe ding, «en situatiebeschrijving van het christelijk onderwijs en schenkt hij aandacht aan de westerse mens in zijn verhou ding tot de technologische orde. Prediking Van een geheel andere aard Is de serie „Woord en bele ving", een reeks theologische monografieën voor priesters, re ligieuzen, studenten en belang stellende leken. Allerlei bijbels theologische onderwerpen ko men aan de orde zoals bij Bosch en Keuning's „Boeken bij de bijbel". Zo publiceerde de be kende r.k. theoloog dr. C. F. Pauwels een werk (106 pagi na's) over de preek als Gods Woord. Het gaat hier echter niet zozeer om een soort „pre dikkunde" als wel om een theo logie van de prediking. Ongetwijfeld zal dit boek «ok door predikanten gelezen wor den, met meer belangstelling waarschijnlijk dan het eveneens in deze serie zojuist versche nen boek: „Het sacrament der zieken" van dr. M. Fraeyman. Dit boek is in zekere zin een rooms-katholiek antwoord op de gebedsgenezing, die enkele ja ren geleden zo ln het bijzonder ÖS&. °°k d,M Met u De huidige rooms-katholieka honger naar het boek schijnt zo groot te zijn dat alleen al de uitgever Lannoo het aange durfd heeft nog een serie te be ginnen onder de titel „Ik ben met u". Het ls een serie uit de kluiten gegroeide pockets, ge heel gewijd aan de sacramen ten. Zo verscheen reeds: „De doop u", „Dit is mijn lichaam" (over de eucharistie). „Ik ver geef het u" (over de biecht). „Ik wijd u" en „De zegen uw verbintenis". Ze zijn stuk voor stuk van de hand van dr. Jozef Delmotte, professor aan het grootseminarie te Gent Deze boeken geven een bijzonder Soed Inzicht la de rooms-katho- «ke leer van de aacramenten. Dezer dagen verscheen bij dezelfde uitgever Lannoo bo vendien nog het „Nieuw dag boek van Spieghelken", reac ties en vaak Kostelijk van een jong meisje op het leven om haar heen, typisch Vlaams, typisch rooms-katholiek. Daar door een weergave van «en le venssfeer die toch wel ver van de onze afstaat. Een dergelijk boek onderstreept de kloof, die niet alleen theologisch, maar ook sociologisch van aard is, tussen Rome en Reformatie, een kloof die dan plotseling weer overbrugd lijkt in som mige devotionele en exegetische boeken. Vergelijking met een andere Aziatishe reis van Robert Kennedy - Nieuw referendum in noorden van Borneo - Of streven naar statenbond in Zuidoost-Azië ALS we ln gedachten Robert Kennedy vergezellen op diens spectaculaire reis door het Verre Oosten, zijn we ge neigd, een vergelijking te maken met een soortgelijke „tournee", die de Ameri kaanse minister van justitie bijna twee jaar geleden heeft gemaakt. Hij bemiddelde toen op verzoek van zijn broer ln de kwestle-Nleuw Guinea en het re sultaat er van was, dat de Ver enigde Staten ons land min of meer hebben gedwongen, dit ge bied aan Indonesië over te dra gen, zij het dan vla de organi satie van de Verenigde Naties. Men vraagt zich af, wat Kenne dy thans voor de geest staat. Hij kan ook nu slechts slagen, als hij een voor Soekarno aan vaardbare regeling weet te ver wezenlijken. Bijna twee Jaar ge leden werd Nederland hier het slachtoffer van. En we vragen ons af, wie nu aan het kortste eind moet trekken. Want Enge land zal zich zeker een behan deling als die welke Nederland kreeg, niet laten welgevallen. Juiste moment op het juiste moment in de kwestie Maleisië is gedoken. Er was reeds een guerrillaoorlog op Borneo aan de gang in het ka der van de zgn. confrontatiepoli tiek van Indonesië, maar tot oorlogshandelingen tussen dit land en Maleisië (dat zich ge steund weet door Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland) was het nog niet gekomen. Een feit was evenwel, dat de con frontatiepolitiek van Indonesië bijzonder weinig zoden aan de dijk had gezet en dat de onte vredenheid in dit land gevaar lijke vormen begon aan te ne men. Men heeft in de afgelopen karno dagen nog kunnen lezen dat do (door de communisten; gecontro leerde) vakbonden slch niet wensen te storen aan het offi ciële verbod, de Britse belan gen in Indonesië over te nemen zulks ondanks het feit, dat slj slch aan ,,contro-r«ToInilonaire praktijken" schuldig maken. Parallel De grote moeilijkheid voor Soekarno is nog steeds, dat de belangen van het leger en de communisten in Indonesië wat de kwestie Maleisië betreft pa rallel lopen. Van de legerleiding is bekend, dat zij de vorming van de federatie Maleisië (waar van ook het noordelijke deel van Borneo deel uitmaakt) als een bedreiging ziet voor de veilig heid van Indonesië. Aangezien de communisten uit de aard der zaak tegen deze westersgezinde moeilijkheden in eigen land op te lossen moet hij de kwestie Maleisië haar gevaarlijke karak ter ontnemen. Dit betekent niet minder, dan dat bij het noordelijke deel van Borneo van deze federatie moet los scheuren. En wanneer hij dsar niet langs vreedza me weg in slaagt, zal hij ge weld moeten gebruiken. Voorbereiding Vandaar dat Soekarno de „vreedzame" weg van de con frontatie heeft betreden. We zel den echter al, dat hij met deze politiek totdusver niets heeft be reikt. Alles wat Indonesië tegen Maleisië en Engeland heeft on dernomen heeft de vastbesloten heid van deze landen om stand ta houden slechts groter ge maakt. Het lag voor de hand, dat Soekarno over andere mid delen moest gaan denken om zijn doe] te bereiken. Daar toe maakte generaal Nasoetion, minister van defensie, een we reldreis om de levering van zo veel mogelijk wapens te bespre ken en te bespoedigen. Langzaam maar zeker ont staat thans een situatie, zoals die bestond aan de vooravond van de „regeling" van de kwes tie Nieuw-Gubiea. Met dit ver schil echter, dst de omstandig heden thans niet ln het voordeel van de aanvaller zijn. Aangegrepen federatie gekant zijn, weet Soe karno zich voor een moeilijk probleem geplaatst. Om de Kennedy heeft aangegrepen. De besprekingen van de Amerikaan se minister resulteerden reeds in de toezegging van Maleisië, dat erkenning door Indonesië niet meer een voorwaarde voor «en gesprek behoeft te zijn; en in het akkoord, dat er een wapen stilstand zal komen in de gueril- rillastrijd in de jungle van Bor- de, ook al omdat het tenminste een week zal duren, voordat het tot de infiltranten uit Indonesië is doorgedrongen. Dit neemt echter niet weg, dat alleen al het feit, dat een bestand werd overeengekomen, een gun- stlge uitwerking kan hebben op d© besprekingen, die nu voor de deur heten te staan. Blijft ech ter de vraag, wat het resultaat van dit gesprek kan zijn. Concetii* Het is duidelijk, dat Soekarno zich niet zonder meer zal neer leggen bij de huidige situatie. Wil er dus van een oplossing sprake kunnen zijn, dan moet van de zijde van Maleisië een concessie worden gedaan. Deze zal er wellicht op neerkomen, dat de regering van de federatie opnieuw moet instemmen met een door de Ver. Naties gecon troleerde raadpleging van de be volking, die in het niet-Indone- slsche gedeelte van Borneo woont Men weet, dat een der gelijk onderzoek reeds heeft plaatsgehad, maar dat Soekarno weigerde zich er bij neer te leg gen, omdat de Indonesische niet voldoende ge legenheid hadden gekregen om de controleurs van de Ver. Na ties te controleren. Nadat de uitslag van het onderzoek door de VN werd gepubliceerd werd de vorming van de federatie of ficieel geproclameerd. Da federatie Wordt opnieuw zulk een volks raadpleging gehouden, dan is de mogelijkheid niet uitgesloten, sche federatie uitspreekt. De hoop van Soekarno is hier van zelfsprekend op gevestigd. Maar er bestaat eveneens een reële kans, dat de grote meerderheid zich ten gunste van de federa tie uitspreekt, zoals reeds een maal het geval is geweest, zeer tot ongenoegen van Indonesië. Wat zal er don gebeuren? Het laat zich raden. Want totdus ver heeft de regering te Djakar ta duidelijk laten merken, dat het haar niet te doen is om vast te stellen, of de bevolking Haar activiteit richt slch recht streeks tegen het bestaan van de federatie zelf, ook wanneer een nieuwe volksraadpleging haar beste an opnieuw zou rechtvaar- Hachelijk? Al met al kan de bemidde ling door Robert Kennedy voor hem en de Amerikaense regering een hachelijke onderne ming worden. Zoels de „rege ling' van de kwestie Nieuw-Gui- nea niet bepaald kan worden ge zien als het pronkstuk van de Amerikaanse diplomatie. De op- loaaing die toen werd gepresen teerd was resultaat van het kie zen van de weg van de minste weerstand en de beloning ven ©en afrissleve houding. We we ten met wat nu de bedoeling van de Amerikaanse minister is. Als het goed ls, moet hem een welomlijnd plan voor ogen staan anders zou zijn optre den geen zin hebben. We sljn dan ook benieuwd naar de wljse, waarop hij (door de betrokken landen) naar een definitieve en voor allen ten we ons uiteraard van het geven van een oordeel onthou den. Staranband Er bestaat nl. ook een moge lijkheid, dat Robert Kennedy wil voortbouwen op de gedachte van een grote statenbond in Zuidoost-Azië, waarvan behalve Indonesië. Maleisië en de Philip- pijnen ook Thailand, Birma en andere staten deel zouden kun nen uitmaken. Men weet, dat er voor de totstandkoming van de Maleisische federatie al plan nen bestonden om te komen tot de vorming van Maphilindo, oen statenbond tussen Maleisië, de Phillppijnen en Indonesië. Hiervan is niets terecht geko men, omdat tegen de Indonesi sche verwachting in de bevol king van het vroegere Britse deel van Borneo zich voor de fe deratie Maleisië uitsprak. Niettemin zal het de moeite waard zijn, een ernstige poging te wagen, het conflict tussen Indonesië en Maleisië op te los sen door beide staten deel te doen uitmaken van een groter geheel; slj het dat binnen deze statenbond geen sprake van sa menvoeging, doch van samen werking zal zijn. Maar daarover is voorlopig het laatste woord nog niet gesproken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 14