Croiset en Scheffer goed „De klaploper dreef in Kertesz met Residentie Orkest in Leidse Stadsgehoorzaal VAN HIT DRAAIB< 1 «Sr- Lawrence van Arabië, een gigantische avonturenfilm Uitslag kleurwedstrijd op w li. LuiïjcL COURANT VRIJDAG 21 j ANUARI 1964 Agenda voor Leiden en Den Haag Vrijdag Filmzaal Academie. 8 uur: Leids Aca demisch Kunstcentrum en Salon Indien, vertoning van Muriel. Geref. Jeugdhuis. Breestraat 19. 8 uur: spreekbeurt ds. J. A. Smink. De Doelen, Rapenburg. 2. 8 15 uur afdeling Leiden Adelbertvereniging. pa ter dr. W. Goddijn O.FM over ..De ver nieuwing van de zielzorg". Stadsgehoorzaal, 8 uur: uitvoering chr. tamboer- en pijpercorps Kunst en Ge noegen voor ouders en donateurs. Lidwinaschool, Lammenschansweg 6 'hoofdingang tegenover de Zuiderkerk), 8 uur: Contactcommissie Kinderbescher ming Leiden en Omstreken, vertoning van de film „De Kinderrechter" Zaal Koningskerk (hoek Koningstr.-W de Zwijgerlaan), 7 30 uur: ruilavond. Jacobazaal Den Burcht, 7 30 uur: jaar vergadering afd. Leiden C B TB Oegstgeest: gebouw Irene 8.30 u: afde ling Oegstgeest K. en O., opvoering van Porgy and Bess door het Ned Marionet tentheater. Den Haag: Kon. Schouwburg. 3.15 uur Haagsche Comedie met „Macbeth" Den Haag: Diligentia, S uur: cabaret Tingel Tangel. Den Haag (Scheveningen): Op Gouden Wieken, 8.15 uur: Orchestre de Chambre de Versailles. Zaterdag Louise de Coligny-H.BaS., Kagerstraat 7, 8 uur: poëzierecital Lucienne Leton- dal (Centre Culturel Francais de Leyde). Remonstr. kerk (Hoogl Kerkgracht), 7,15 uur: bijeenkomst t.g.v Week van Gebed voor eenheid der christenen. Herv. Jeugdgebouw (Moriaansteeg 2), 7.30 uur: sociëteitsavond met vioolrecital. Geref. Jeugdhuis (Breestraat 19\ 8 uur: Geref. Jeugdverband. filmavond Rest. Van der Heijden, 3 uur: afd Lei den Verbond Veilig Verkeer, schoolver- keerscompetitie. Schouwburg, 8 uur: uitvoering Leidse Balletschool (o.l.v. Ann ter Haar- Pasman). LEIDEN De Hongaarse dirigent Istvan Kertesz, die gisteravond het abonnementsconcert door het Residentie-Orkest dirigeerde, had bij zijn eerste optreden te Leiden stellig geen ongunstige indruk achtergelaten. Toch kregen we het gevoel, dat we ditmaal een duidelijker beeld kregen zijn mogelijkheden en beperktheden. Zijn greep op het orkest was duidelijk merkbaar, zijn visie op de drie gespeelde partituren, alle ont staan tussen 1930 en 1943 in Oost-Europa, was hélder en dynamisch, hoe wel niet sterk bewogen. Knap is zijn directie stéllig, dooh emotioneel nog wat ongerijpt. .T dan Galanta en Hary Janos-suite, Nu moet worden gezegd, dat, hoezeer - ;n programma met Kodaly, Ghatsja- toerian en Bartók ook homogeen kan worden genoemd, deze combinatie in estetisch opzicht ook wel tamelijk een zijdig is. Dat Kertesz, als Hongaar, voorkeur heeft voor Kodaly en Bartók, sr begrijpelijk, al hadden we nu weieens iets anders willen horen dan de ook hier zeer bekende dansen uit Galanta en het concert voor orkest; Kodaly heeft nog meer geschreven (Advertentie) Voor grammofoonplaten Leiderdorp: Dorpshuis, 7.45 uur: jazz avond The Beat. Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met „Horen en zien" Den Haag: Gebouw K. «n W.. 8.15 uur: Residentie-Orkest met pianist Den Haag: Diligentia. 8 uur: cabaret Tingel Tangel. Den Haag-Scheveningen: Op Gouden Wieken, 8.15 uur: Amstelroneel met „Brief van de generaal" Apotheek Geopend voor spoedeisende gevallen: apotheek Tot hulp der Mensheid, Hooi gracht 48, telefoon 21060 ook voor de apotheek Van Breest Smallenburg te Leiderdorp. Films Camera (2.30, 7 en 9.15 uur): Echtschei ding op z'n Italiaans (18 jaar); woens dag: Omzien in wrok (.18 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): De avontu riers (14). 9.15 uur): Alleman 9.15 uur): Monda uur). Lawrence Luxor (2.3( (a.L). Rex (2.30, Cane (18). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Lift i de misdaad (14). Trianon (2 e Arabië (14). Tentoonstellingen Museum Oudheden: tentoonstelling Romeinse mozaïeken uit Tunesië 15 maart). Lakenhal: tentoonstelling schilderijen Charles Roelofsz (tot 27 jan.) Rijksmuseum voor Volkenkunde: Wow ipitsj, 12 houtsnijders van Amanamkai (tot 1 maart). De Ruif, Janvossensteeg: werk van Jacques Turk (deze maand). Openbare bibliotheek Reuvens, Bree straat 27: maandag en woensdag van 1 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur, dinsdag van 1 tot 5.30 uur, vrijdag van 10 tot 5.30 en van 7 tot 9.30 uur en zaterdag van 9 tot 4 uur; openingsuren filiaal Plantage 6 dinsdag 3.30 tot 550 uur, donderdag 1 tot 8.30 uur en vrijdag van 10 tot 12 openingsuren filiaal lagere schooi Obrechtstraat: dinsdag en donderdag 650 tot 950 uur en zaterdag van 1 tot 4 uur, voor de jeugd woensdag van 2 tot 5 uur; jeugdbibliotheek Plantage 6 maandag en dinsdag van 4 tot 550 uur woensdag van 12 tot 4.30 uur en zaterda* van 12 tot 4 uur, vrijdag voor ouderen van 6.30 tot 8.30 uur; jeugdhonk ZwarU Pad, Marnixstraat 102: vrijdag van 35( tot 5.30 uur Veel succes voor Wanda Wilkomirska dan Galanta Bartóks oeuvre laat een ruime keuze toe. Bovendien zal er sedert de ge noemde meesters, beiden nog in de vo rige eeuw geboren, hun werk afsloten, nog wel eens iets belangrijks gevloeid zijn uit een Hongaarse pen. In elk geval begon Kertesz de avond op briljante wijze met de Ga- lansta-dansen, waarbij het orkest hem in bijna alles terwilie was. De jonge Poolse violiste Wanda Wilko mirska, die in 1962 in het Holland Festival en te Salzburg voor het eerst in onze gezichtskring verscheen, de monstreerde haar grote en fraai ver klankte virtuositeit op doelbewuste wijze in Ghatsjatoerians wat ouder wets klinkende, vrij langdradige doch dankbare vioolconcert. Haar instrument leek ons niet zo mooi, doch wat ze ermee deed was zeer bijzonder. We zullen haar graag nog eens in een klassieker concert beluis teren. Zij werd met langdurige bijval beloond. Bartóks merkwaardig gematigde en milde Concert voor orkest uit 1943 ver heugt zich ook in ons land in een op vallende populariteit De fraaie orkes tratie en de gemakkelijk aansprekende melodiek maken dit werk voor dirigen ten zeer aantrekkelijk. Afgezien van het koper, dat Kertesz niet altijd hele maal meekreeg en van een iets te snel tempo in het Gioco delle coppie, was dit een schitterende verklanking. Alleen bleef alles wat aan de uiter lijke kant. de ontroering bij voorbeeld van de Elegia, waar het zeer weemoe dige thema in hinkend ritme zo prach tig uit lage regionen schijnt op te stij gen, werd niet helemaal verwezenlijkt, Dat de toehoorders deze avond zeer hadden gewaardeerd, bleek uit het langdurige applaus. AC Steunnormen in Leiden LEIDEN De heer E. R- Frans, lid m de Leidse gemeenteraad voor de P.SP., heeft ziich met het volgende schry- i tot B. en W. gericht: .Zoals bekend mag worden veronder steld, worden de steunnormen voor uit keringen door Sociale Zaken vastgesteld op grond van de lonen iri drie c.a.o.'s, waaronder die voor de Bouwnijverheid. De loononderhandelingen voor de bouw- c.a.o- zijn echter vastgelopen, zodat de vaststelling van de hogere steunnormen per 1 januari 1964 in het gedrang is ge komen. Is het college van B. en W. be reid, om vooruitlopend op deze vertraag- ;ang van zaken, ten spoedigste al- hogere steunuitkeringen door de Gemeentelijke Dienst voor Sociale Za ken te laten uitbetalen? Een hogere steunnorm kan m.i. reeds worden bere kend op grond van dat deel van de c.a-o.- voorstellen, waarover werkgevers en werknemers het eens ziin". Voor grammofoonplaten Wanda Wilkomirska. de violiste die gisteren met haar spel het Leidse publek tot langdurige bijval nooipte. Dr. J. der Veen -TUSSEN Dl BLADZIJDEN Imponerend zijn de massascènes in de woestijn in David Leans %7* film „Lawrence van Arabië TRIANON (gewijzigde aanvangstijden: 2 en 7.30 uur) De film „Law rence van Arabië, een drie-en-een-half uur durende monsterproduktie, is een kind van dezelfde twee vaders, die ook „De brug over de River Kwai" op hun naam hebben staan: Sam Spiegel, de producent, en Datvid Lean, de regisseur. Degenen die indertijd de River Kwai zo bijzonder waardeer den, zullen ook nu ongetwijfeld worden bekoord, want ook nu is er sprake van een man die grote dingen verricht, maar gaandeweg niet meer weet, waarmee hij eigenlijk bezig is en daarom tegen zijn lot rebelleert. De geschiedenis van Lawrence Arabië is op zichzelf buitengewoon boeiend. Geboren in 1888 was hij door langdurig verblijf in het Nabije Oosten reeds vergevorderd in de wetenschappe lijke en praktische kennis van deze ge bieden, toen de eerste wereldoorlog uit- T>este meisjes en jongens. Wat hebben jullie je best gedaan bij het kleuren van de tekening uit ons Kerstnummer 1963. De jury, die jullie werk moest beoordelen, had beslist geen gemakkelijke taak. De meesten hadden keurig binnen de lijnen gekleurd, terwijl er ook bij waren, die hun fantasie de vrije loop hadden gelaten en allerlei extra versieringen aanbrachten. Dat laatste telde natuurlijk niet mee. De slordige werkers kwamen niet in de prijzen. De kleurplaat van de zesjarige Metta Zwaan, Bethlehemstraat 38 in Voorschoten, was in de groep tot en met negen jaar beslist de beste. Zij ontvangt de eerste prijs van f 25. De jury was ook eenstemmig in het oordeel over de kleurkunae van de negenjarige Geetje Gortzak, Aalsmeerderweg 909 in Nieuw-Vennep De tweede prijs, van f 10, is hem ten deel gevallen. De prijzen van vijf gulden in deze groep kwamen terecht bij: Hen- riëtte Bastiani (4), Kom van Aaiweg 9 Leiderdorp, G. v d. Pouw Kraan (7), Lagewaard 68 Koudekerk aan den Rijn, Nellie Groen (9). Weipoortseweg 10 Zoeterwoude en Loek Kersseboom (7), Rijndijk 358 Hazerswoude. In de groep oudere jongens en meisjes (boven negen jaar) toonae zich de 12-jarige Wim Meijerink, Aardamseweg 32 Ter Aar een geboren kunstenaar. Hij verwierf de eerste prijs van f 25. De tweede prijs werd gewonnen door Dik van 't Hoff (12), Hoofdstraat 218 Alphen aan den Rijn. Hij krijgt 10 gulden. De prijzen van 5 gulden werden hier gewonnen door: Willy Kuyt (12), Jan Evertsenlaan 15 Katwijk aan Zee, Rijnie Meel (11). Kastame- laan 24 Hazerswoude (Dorp), Janny den Houdijker (13), Zonnevelt- straat 4 Hazerswoude (Rijndijk)en Marian Kaslander (12), Rijnmond 91 Katwijk aan Zee. Abonnementsvoorstelling Leiden brcL e- hij bij het Britse oorlogscom mando in Kairo werd Zijn militaire houding paald indrukwekkend, maar zijn kennis deze gebieden, va fenomenaal. Zo werd hy toegevoegd de staf van Prins FeisaL de Bedoeïe- zorst, die in opstand was gekomen tegen de Turkse heerschappij en dien tengevolge min of meer een bondgenoot an Engeland werd, dat ook met Turkije i oorlog was gei Lawrence raakte al spoedig verward i de Arabische problematiek. Hij wist aor Feisal de vesting Akkaba op de Turken te vero ren (van de landzijde uit, hetgeen feitelijk als onmogelijk werd beschouwd) en kreeg vele Bedoeïenen op de hand, die hem ijverig hielpen het opblazen var Turkse legerterreinen het plunderen daarvan. Ten laatste is hij maar met een twintig getrouwen overgebleven. Om zijn man- weer moed in te blazen begeeft hij zich met zijn vrind Ali in het stadje Deraa. Hoewel hij perfect Arabisch sprak steeds in Arabische kledij rondliep, hadden de Turken toch iets in de gaten. Hij werd gearresteerd en afschuwelijk mishandeld. BU deze gelegenheid ont dekte Lawrence, dat hij toch niet de superman was, waaraan hijzelf langza merhand was gaan geloven. Door Ali dood dan levend uit Deraa gered, vraagt hij de Britse bevelhebber hem van zijn grote verantwoordelijkheid te ontslaan. Inmiddels zijn de Britse troepen ech ter doorgestoten naar Jeruzalem eenmaal wordt van Lawrence de dienst met zijn Arabieren Damas- te veroveren, waar men voor Feisal koninkrijk wil oprichten. Op deze tocht laat Lawrence op een beestachtige manier de wegtrekkende Turken afslach- Hü doet zijn intocht in Damascus er zijn Arabieren kunnen eindelijk hun ko ninkrijk gaan oprichten, maar dit wordt een grote deceptie: de woestijnstammen kunnen het onderling niet eens worden en Engeland begint er zijn beproefde verdeel- en heerstakiiek. Als een gedes- illussioneerd man trekt Lawrence Engeland terug. Waarvoor heeft hij eigen lijk gevochten? Later beschrijft Lawrence zijn avon turen in zijn boek „Seven Pillars of Wisdom", maar hij is zo ontevreden LEIDEN. Dat in de Leidse bladen pas enige dagen na de opvoering een recensie verschijnt van „De Klaploper" van Iwan Toergenjew wordt veroorzaakt door de eis van „Ensemble" geen recensies te plaatsen vóór 24 januari. Vanavond gaat namelijk de première in Tilburg. Toergenjew schrijft graag sterke vrouwen en slappere mannen. En dan zijn er nog de figuren van „overbodige mensen". In dit stuk „De Klaploper" komen deze figuren ook voor, maar zeer getemperd. De vrouw niet zó sterk, de man nen niet zó slap en de overbodige mens is niet zó overbodig. Hij is zélfs de man die Olga, de erfgename van het landgoed, waar Vasali Koezovkin de Klaploper, jarenlang reeds onderdak heeft gehad, de waarheid over het verleden verte It. Het klinkt voor ons allemaal wat melo. dramatisch, dat hij haar vader is, maar voor Olga is zoiets toch zeker belangrijk en voor het toneelstuk ook, want daar speelt het heen. Het doet ons allemaal zo weinig. We kennen die figuren niet Verarmde edelen, opgenomen door buren Wie onze KASTEN kent zoekt niet. Wie zoekt kent onze KASTEN niet. WAAR kunt U een bouwpakket KEUKENKAST kopen voor slechts ƒ18.-? den Dat kan alléén HOGEWOERD 99 Telefoon 22536 of vrienden, die gedwongen werden als een soort nar voor het vermaak der weldoeners te zorgen. Of deze toestanden in Rusland ni zo zijn weten we niet Er zal wel iets veranderd zijn, maar ons zegt het niets en de scènes in het eerste bedrijf w men hem dronken voert om te kunnen lachen vonden we meer onsmakelijk dan dramatisch. Het moest een soort huzaren- ;tukje zijn van de buurman (laten e zetter niet lastig vallen met al die lussische namen), een lefgozer, eei jaarde nozem, die de zojuist aangekomen eigenaars, het jonge stel Pavel en Olga, eens wat wil laten zien en vooral laten De ongelukkige klaploper slaat zó door, dat Pavel hem het huis uitzet Daarmee eindigt het stuk, maar vooraf krijgen we een zeer omstandig verhaal van Vasili over het verleden. Als to neelstuk vinden we het vrij zwak. Het eerste bedrijf draait om de dronke mansscène en in het tweede bedrijf staat het omstandige verhaal centraal. Duidelijk is nu wel dat de opvoering staat of valt met de prestaties van de gene die de rol van de klaploper speelt. Deze was nu toegewezen aan Max Croiset. Voornamelijk in het eerste be drijf had hij als tegenspeler Dick Schef fer, een vriend van hem, ook zo'n armoe, dig type. Wat dit bedrijf aan dramatische spanning had, was voor een groot deel te danken aan de manier waarop Dick Scheffer, vooral door zijn plastische uit beelding, de juiste sfeer schiep w Max Croiset kon spelen. We vonden hen de besten. In het eerste bedrijf speelde Marja Habraken de rol van Olga. zo gema niëreerd dat alle echtheid zoek was. He' was of ze in het tweede bedrijf tijdens het verhaal, dat Max Croiset, voortref felijk zei, (want dit was voordrachts kunst), zo ontdooide dat toen haar Olga geloofwaardiger werd. Jan Retèl als Pavel en Alex Royen de voortreffelijkebuurman typeerden hun rollen wel aardig waarbij de laatste de lachers op zijn hand had. Wij gaven de voorkeur Jan Retèl. Peter Scharoff had de regie. Hij zal de Russische sfeer wel goed getroffen heb ben, maar daardoor hadden wij niet veel contact met deze mensen. Het décor Lou Steenbergen was prettig om nas kijken, terwijl de kleurcombinaties décor en kostuums ook goed waren. Tot slot was er veel applaus vooral voor Max Croiset. We vonden het jam mer. dat Dick Scheffer niet naast hem A. C. Bouwman. Omzien in wrok CAMERA (alleen woensdag) In .„Omzien in wrok" tekent regisseur John Osborne een soort Engelse jeugd, die door allerlei oorzaken twijfelt aan zinvol leven; er maar wat op los-i dauwt en vervuld is van bitterheid oi het leven, de maatsohappij, de mensen en zichzelf. De hoofdpersoon, Jimmy Porter, is student, althans een academicus, die ge trouwd is met een jongedame uit „bete re' 'kringen en met zijn vriend in Londense achterbuurt een zolderetage bewoont Overdag staan de jongelui met een snoepkraam op de markt 's Avomd6 speelt Jimmy trompet en als hij dat niet doet vergalt hij met zijn humeurigheid eigon en anderer leven; het meest wel dat van zijn jonge vrouw, die hij steeds haar „betere" afkomst verwijt Jimmy is het type van een hysterische sadist; hij vergelijkt zichzelf vaak met een beer, maar dan moet men daaraan toevoegen: een kwaadaardige, vieze, luie beer. Het onderwerp Is in hoge mate on sympathiek. Toch, en daarom heeft zo'n schildering haar nut, toch zijn er derge- gelijke psychopathische figuren en daar uit voortvloeiende situaties in onze maatschappij. Het is geen plezier ermee te moeten kennismaken: maar het is zeer leerzaam voor wie de mens wil le ren kennen ook in zijn aspecten die niet sympathiek, niet bewonderenswaar dig, maar hoogst immoreel en walgelijk (Bitter) zichzelf, dat hij onder een vreemde r het Engelse leger dienst neemt. Juist hij met pensioen gegaan, als hij in 6 met zijn motor om het leven komt. Dan herinnert de Angelsaksische wereld zich opeens haar legendarische held er Lawrence krijgt een grootse lijkdienst ir de St. Paul's Cathedral, terwijl de toen- "je groten wedijveren in uitspraken hoe groot Lawrence wel was geweest. De film laat evenwel van deze groot heid niet veel over, of misschien wel. want het is groter om zoals Lawrence deed ontevreden over zichzelf te zijn, dan na een chaos aangericht te hebben zijn snorren op te draaien en zich op de borst te kloppen, zoals maar al te veel ii daan in het roemruchte koloniale leden van Groot-Brittannië. Hoe het ook zij: nu nog zit het Nabije Oosten met dezelfde chaos opgescheept, die daarginds in de eerste wereldoorlog losgebarsten, toen het aftandse Turkse rijk zijn heerschappij er niet meer hou den kon. David Lean weet precies hoe hy monsterfilm moet maken. Hij doet dit nauwgezet en zonder vervelende geintjes. is een ernstige film, die goed en boeiend wordt verteld. Ook is er gezorgd voor een uitnemende rolbezetting. Als grootscheepse avonturenfilm is deze rolprent dan ook zeker uitstekend ge slaagd. De woestijn is net zo uitgestrekt, ,o verraderlijk als de zee en eist van het menselijk doorzettingsvermogen ten minste zoveel. Bovendien is de woestijn onbekender dan de zee en zyn vooral de kamelen zeer boeiende dieren, zodat ïen speciaal bij de woestijnopnamen eer geboeid wordt (Boeiend). Echtscheiding op z'n Italiaans CAMERA (tot en met dinsdag) In Pietro Germi's film „Echtscheiding op •n Italiaans" worden allerlei ondeugden verrukkelijk in het zonnetje gezet, dat men lachen moet of men wil of niet Genmi brengt ons hiertoe naar Ita- lië's donkere zuiden, dat ondanks veel vertoon en praal der roomse kerk nog maar nauwelijks gekerstend mag heten. Het huwelijk, waarover men uiteraard groot opgeeft als zijnde een heilig sa crament is in wezen niet meer dan een puur heidsenee bezitsrelatie: de man be zit de vrouw als zijn slavin en de vrouw is in alle opzichten een onmondige on derdanige. Alleen als het om buiten echtelijke seksuele relaties gaat ont waakt zij tot een furie, want l'honore (de eer) gaat daarginds zowel mannen als vrouwen boven alles. Dan heerst er de heidense wet van de jungle oppermachtig: oog om oog en tand om tand. Wraak en weerwraak vieren hoogtij als l'honore in het geding is. Stiletto en schietwapens zijn altijd bij de hand. Het is nu eenmaal een warm bloedig volkje. De famiilie, waarbij Genmi zijn toe schouwers introduceert, is een van die verarmde Zuid-Italiaanse adellijke fami lies, die in vervallen paleizen de oude „zeden" hooghouden. Marcello Mastro- ianni speelt er voor een jonge baron, die getrouwd is met een welhaast Oosterse schone (Daniela Rocca). Ach, oorspronkelijk houdt hij wel van haar, maar het is er zo eentje van „Hoe veel hou je wel van me?" Zij wordt voor de baron een nachtmerrie en hij is er onophoudelijk op uit haar kwijt te ra ken, want inmiddels heeft hij zijn oog laten vallen op zijn jonge nicht, een pril en onbedorven meisje (tenminste zo lijkt het). De baron bedenkt nu een plan zijn gade door een of ander persoon te la ten verleiden (wie doet er niet toe), het tête-a-tête op een band vast te leggen om zo een gerede aanleiding te hebben tot un crime passionnel. Het loopt echter anders, dan de baron in zijn boos opzet voorziet Hoewel hij wel de langgewenste nicht krijgt, maar o wee, hoe kwaadaardig eindigt deze film weer. Men begrijpt dat men hier te doen heeft men boosaardige humor. Sommi gen zullen aan het genre nooit wennen omdat zij terecht van mening zijn, dat de ondeugd een ernstige zaak is. Dat is zij ook, maar soms doet zich een uitge zochte gelegenheid voor de ondeugd sar donisch de wereld uit te lachen. is daar in het ruiden van Italië V &WB veel, waarover men de wenkbrau- kan fronsen. Dat heeft Genni in dit geval niet gedaan; hij heeft integendeel gelachen, maar zo hard, dat de uitwer king doeltreffender is dan de ernstigste verontwaardiging ooit zou kunnen be- Een voortreffelijke film, maar alleen voor hen, die ten zeerste de waarheid hebben begrepen van de Franse wijs heid: „C'est le ridicule, qui tue". (Dodende ironie De avonturiers LIDO Jeanne Moreau en Jean-Paul Belmondo, twee groten uit filmland hebben zich bereid verklaard in een misdaad-komedie van Marcel Ophuls mee te doen. Van over de grens is Gert Fröbe hen in „Peau de Banane" (De avonturiers, wat een fatsoenlijke Ne derlandse filmtitel!) te hulp gekomen. Meen echter niet, dat door deze topbe- zetting de film zelf ook tot aan de top is gekomen. Het is een nogal verward verhaal over oplichterijen en contra-op lichterijen aan de lopende band. Wij moeten eerlijk bekennen het verhaal niet helemaal begrepen te hebben, maar de regisseur schudde ons ook niet vol doende wakker ons hiertoe in te span nen. Waarschijnlijk is het allemaal als voorbijgaand amusement bedoeld. (Vlak amusement) Lift naar de misdaad STUDIO Voor de thriller „Lift naar de misdaad" hebben romanschrijver Fre deric Dard en regisseur Marcel Bluwal 'n scenario bedacht dat volop gelegenheid geeft tot het maken van mysterieuze toestanden. De cameramensen hebben er zich behendig in uitgeleefd, maar een nadeel is, dat de film mank gaat aan breedsprakigheid. Het grootste deel van de 2363 m rolprent; de ontknoping, plus wat er nog volgt, doet dan nogal onge loofwaardig aan. Regisseur Bluwal heeft het voorbeeld van Hitchock willen volgen in de „uit gestelde spanning", waarin deze zo'n meester is. Bluwal doet het echter met een vertraging van het verhaal zonder dat spanning het resultaat is. Albert Herbin keert na zes jaar terug in zijn geboorteplaats Levallois. Natuur lijk vlak voor Kerstmis, want dan kan de filmmaker sentimenteel goochelen met kerstartikelen, kerstbomen en kerst mannetjes en met de nachtmis (die hij als extra effect gebruikt om een vrouw in onmacht te laten vallen). Herbin had deze vrouw ontmoet, ging met haar mee naar haar woning (in een griezelig duistere drukkerij), verneemt dat ze door haar man wordt bedrogen, gaat dan met de verlatene in een ca feetje nog wat drinken en als ze samen voor de tweede keer, via de lift, in de woning komen, zien ze de bedrieger dood op een bank liggen met een revol ver in de hand. De plotseling weduwe geworden vrouw jaagt Herbin het huis uit Hy komt er toch weer, alleen, in en ontdekt verbaasd dat het lijk verdwenen is. Her bin blijft in de buurt posten, ziet me vrouw thuiskomen met de hulpvaardige man van de nachtmis, hoort een gil en het lijk blijkt weer op de bank te liggen. De vriendelijke meneer belt de poli tie. Dat is voor Herbin het sein om te vluchten (want als moordenaar met een straftijd van zes jaar mocht hij van de politie niet meer in de stad terugkeren), maar hij kan niet meer ontsnappen uit de naargeestige drukkerij. Het slot van de film doet vermoeden dat de politie Herbin van een tweede moord verdenkt en dat is niet slim. Het is overigens niet het enige onwaarschijn lijke element in deze film. (Matige thriller) Alleman LUXOR De voortreffelijke film „Alleman" van Bert Haanstra is opnieuw geprolongeerd. Haanstra heeft, onder- meer verscholen in een wasmachine, al lerlei Nederlanders in uiteenlopende situaties gefilmd. Het resultaat is een verrassend portret van ons allemaal. Schitterend) Mondo Cane REX „Mondo Cane" is verhuisd van Trianon naar Rex. Regisseur Jacopetti heeft uit 'an over heel de wereld ver zamelde filmbeelden de schokkendste ge kozen en aaneengeregen. Door deze een zijdige benadering HJkt de wereld een groot gekkenhuis. De goede kanten van het leven, de opoffering, de liefde, de vreugde, worden verwaarloosd. Toch boeit de film. Ook deze kant van de wereld is immers waard te worden ge zien. Alleen jammer, dat sommige op namen sadistisch zyn. (Voor geestelijk volwassenen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 3