Uw probleem is het onze Studenten discussieerden met a.r. „verontrusten" B R.k. pleidooi voor een gezamenlijk .Onze Vader' Ons programma was in en toch naast de roos Een woord voor vandaag tsrsnisssj'ysf sfaSrt *RJOS.s Positief aspect uitspraak over lidmaatschap PvdA griep... 24 uur 2 MAANDAG 20 JANUARI 1964 WEIT Mies Bouwman in .Jong Geref." (Van onze kerkredactie) het blad van de gereformeerde mand de knop jeugdbond uitgekomen met een!orns0\verke[^ Wij hebben plezier willen niet dat religie wordt. themanummer. Het is vrijwel ge-iEn dat wordt het. De^adoratie heel gewijd aan de geruchtma- J kende uitzending: ,,Zo is het toe vallig. De voorzitter van de j bond, ds. G. N. Lammens bepaalt de actie voor Het Dorp was mateloos Dat ging alle perken te buiten, 't Zelfde nu het geval met de kritiek." „Zou de toenemende onkerkelijkheid, aarover zoveel geschreven wordt, niets maken hebben met het televisie-kij-. uitvoerig en voorzichtig zijn ken- Mair ja. zelfs bij de kerken rij VRAAG of de Anli-Revolu- standpunt en de redactie heeft be«.'nt d-? de dif"st. uit. u z. a- maken. Vindt u dan niet dat het toch tionaire Partij bezig is „uit de Herman Wigbold en Mies Bouw- echt te mal wordt, als kerken hun dien- bocht te vliegen" vormde zaterdag- man bereid gevonden uitvoerig morgen in „De Witie Hei" op de te reageren. gramma's of door t.v. uitgezonden tweede dag van de vijftiende Instemmen met partijlijn Ds. Lammens distantieerde zich alle scheldreacties die ..weerzinwekkend de en zo vierkant in strijd met het abc --~i christelijke levenshouding" t parlementsredactie) programma ergens precies was. Na alle reacties zeg ik: onderwerp van een levendige, vu dachten. Maar hebt ook gelijk. Jnn tnmeliik- «rhomff dicr-uoaio i -.;„u - 't Was ook ergens naast de ren. Hij begrijpt het als de Vara zich j mensen die het rdoelingen i beroept op goede bedoelingen. HHP die had Hitier ook. Hij zegt evenwel dat kwetst Ik de reden waarom de preek van de Vara daarv zo geheel verkeerd aankwam is ..dat niet a hij volslagen ongeloofwaardig de oorzaak gedacht in een liedje of tekst uj£ ,de bijbel of Christus belachelijk te ma ken. Maar wij kunnen niet aanvoelen, i dat de manier waarop wij de bijbel ge- Dr. I bruikt hebben, fout De boodschap tegen de ..beeld"' erlng werd gebracht in het kader een programma dat nergens iets had van de milde humor waarmee we i dert Christus en de grote vergeving mensen en de wereld mogen bekijkt En het pntrnmm» knd ook nlolo v... hoop sc„recI Herman Wiel do irolo profeten. Die narendoor CoO dac,eur hot omstrdj. HERMAN WIGBOLD Eerlijk gezegd vlei ik ontwikkelingshulp („een grootste deel daarvan wordt onverantwoord gegeven" enz.). ..Onze partij is nog niet veel ver der gekomen dan een bezinning op de Franse revolutie. Op de grote revolu ties. die thans aan de gang zijn, heeft ze zich nog niet. of althans onvoldoende, bezonnen". Verontrust toonden prof. Prins en ds. Velema zich vooral ook over het ..op portunistische" standpunt van partijlei ding en Kamerfractie in de N. Guinea- affaire. ,.U wilt toch wel toegeven, dat dit standpunt vanuit een christelijke vi sie een eerlijk standpunt was. ook al was het dan niet het uwe?", zo werd gevraagd. „Neen", luidde het antwoord van prof. Prins. „Ik reiger te erken- nen dat het een eerlijk christelijk stand punt was. Het was door en door oneer lijk!" Tegen de avond van de eerste sabbath van Christus' openbaai optreden komen de zieken en bezetenen in groten getale naai het huis van Petrus om genezing te zoeken. Maar tegen de gen van diezelfde nacht geniet de Heiland niet van een ver diende rust, maar zoekt Hij de eenzaamheid op om tot God U bidden. Het gevolg van die „stille tijd" met Zijn Vader is da\ Hij zich niet als geloofsgenezer vestigt in Kapernaüm, maai dat Hij zegt: Laten wij elders gaan." Deze woorden zijn of zichzelf onbegrijpelijk. Waarom wil Hij gaan waar men Hem nog niet kent, net nu Hij bezig om in Kapernaüm de men sen voor zich te winnen. Nu ze genezen zijn zullen ze zekei naar Hem luisteren. Zo zijn wij geneigd te spreken en het ii een ontzettende vergissing. Een mens is niet geneigd om be- A ter naar Christus te luisteren, omdat Hij genezen is, evenmin fc als welvaart de mens geneigd maakt om uit dankbaarheid meer naar God te luisteren. Het gevaar van al deze genezin- zingen is dat de mensen een aardse verlossing zoeken en hele maal niet meer open staan voor het heil dat Christus komt prediken. Hij wil elders gaan, niet om ook daar te genezen, maar om te prediken. Het evangelie wordt alleen door de ver-bJj' v0 kondiging verbreid. De mensen moeten het horen, moeten we ten dat God trouw is. ze hun brood verdienden. Letterlijk schrijft ds. Lammens: „De Vara wilde met bijbelwoorden de moderne afgoderij te lijf. Het BEELD is een afgod geworden. Maar waarom mogen de vermoeiden en beladenen niet wat uitblazen bij het BEELD? Waarom mogen ze geen AFGOD hebben die hen nota bene in het gezicht uitlacht? Er is alleen een AFgod als er een God is... Als het programma werkelijk was bedoeld als een „preek" met bijbel woorden tegen de beeldendienst, nu dan was het een donderpreek zonder een greintje evangelie." MIES BOUWMAN gramma dat hard aankomt en tot na denken stemt, zonder taboes en heilige huisjes, 'k Ben blij dat er eindelijk zo'n programma is... Waarom zou onze groep geen recht van spreken hebben? Wij zijn tenslotte ook een groep in het Neder landse volk. al houdt niemand met onze stem rekening. Dat er mensen kwaad worden, vind ik niet erg. Dan gebeurt er tenslotte iets." Zij vervolgde: „Ik vond de tekst die Peter Lohr moest zeggen geweldig! 'k Had er ook niets stotende in ontdekt. We hebben die tekst tot driemaal toe her schreven: de derde vorm had mijn vol- en dan tamelijk scherpe discussie, zich be- De kritische vragen en opmerkin- j wereld. De tendens heerst vnplen zich ec- j j ju vruchten van het moderne leven zo te DilkeraT gen van de studenten werden be- eauw mogelijk binnen te halen. De an- handeld door een forum, bestaande tithese tegen de grondbeginselen van de Tir zondige wereld komt niet goed meer uit dr. W. Albeda (secretaris:de verf Daardoor gaan de scheidslij- C.N.V.), mr. J. H. Prins (directeur nen vervagen. ..Als dr. Bruins Slot Abraham Kuyperatichtmg), Jgg' prof. dr. W. J. Prins (hoogleraar nadruk legt op wat wij met de socia- aan ie R.U. te Utrechten d,. listen gemeen hebben dan op wat ons T tt Tr 7 i t i- iv'an hen scheidt, dan dreigt het ge- JSyn. KC/.CI5U vici m. me BL e^ema (chr. geref. predl- vaar dat de eigen beginselen worden GOEDE TROLW hoop. schreef Herman Wigbold hoofdre-kant te Apeldoorn). Beide laatst' I verdoezeld". Als derde punt noemde ds. J- ran het omstreden program- aenoemden vresenteerden zich nis1 Velema de z:h al te vlotte en vanzelf- Jong Gereformeerd, dat ons d^oemaen presenzeeraen Zien ais sp,.ekende wijze waarop men in a.r. - 'i niet van humor ont- representanten van de groep „ver- j kring akkoord gaat met de uitbreiding ik moet toegeven dat ontrusten" in a.r. kring. Dr. Albeda jvan de °verheidstaak-# Pt PPistP 15 waaraan mn prin^ daarentegen ver-SPLITS ING dedigden het beleid van de top leiding der partij. Hun kritiek op en verontrusting over het optreden van de verontrusten werd gedeeld door alle sprekers onder de aan wezige studenten. De discussie, die onder leiding stond van mr. A. Her stel jr., werd gedeeltelijk bijge woond door de a.r. staatssecretaris sen Van Es (marine) en Grosheid (onderwijs, kunsten en weten schappen). Deel der pers vergat, zegt geref. synode Hooft - Enseml Stads VEBO, waar j Den Nieuwi bloot HHHHHHHHHHH9 I mildheid niet het eerste men bij dit programma denkt. Maar moeten mildheid en humor niet aange vuld worden met andere zaken? Ik meen me te herinneren dat er ook geldwisselaars de tempel uitgeranseld werden en dat er over sommigen ge sproken werd als van gepleisterde gra ven. Dit programma heeft tot doe! de schijnheiligheid, de gemakzucht, de val se sentimentaliteit te laken. Dat doet men in de regel niet met mildheid. Is spot, satire, scherpte, felheid, onchris telijk? In een van zijn laatste alinea's zegt hij tot ds. Lammens: „Laat ik tot slot zeggen dat de eerlijke toon van dit arti kel mij heeft getroffen. Het is helaas een uitzondering. Ik denk daarbij niet aan de drelgers, de schelders, de ano nieme brieven-schrijvers. Zij zijn slechts het produkt van de hetze, die in de christelijke en katholieke pers tegen ons ontketend is. (Ons als redactie lijkt deze laatste uitspraak even onjuist en onredelijk als sommige reacties op het Vara-programma.) Ik raad ieder aan, nu het wat rustiger is geworden, de hoofdartikelen van deze beruchte maan dag nog eens te lezen. Het zou, dacht; lk, veel bijdragen tot de zuiverheid der verhoudingen als ook daarover de sy nodes der kerken hun woord zouden willen spreken. Vanuit de vergadering werd de vraag gesteld of deze bezwaren het ontstaan van ccn aparte groep met een eigen bestuur, program enz. rechtvaardigen. Dreigt liier niet het gevaar van ver brokkeling en splitsing? Ds. Velema en prof. Prins ontkenden met grote nadruk, dat het de bedoeling van de verontrus ten zou zijn geweest een eigen orga nisatie, laat staan: een eigen partijtje, te vormen. De groep beschouwt zich zelf als een gespreksgemeenschap, een contactceutrum, zonder een vastomlijnd program, maar met een duidelijk doel: het bevorderen van een Innerlijk réveil in de partij. Ds. Velema formuleerde puntsgewijze De vcl.„„trusten willen het gesprek op redenen van zijn verontrusting. Hij gang br€ thans op de sprak van de toenemende neiging in a.r. kring om de feiten tot normen te verheffen. Er is naar zijn mening spra-| ke van een zeker opportunisme in het beleid van de partij. Men gaat te veel uit van de omstandigheden en honoreert te weinig het principe. De verontrusten hebben wel oog voor de veranderde tijds omstandigheden. maar zij willen daar aan geen normatieve betekenis toeken nen. Ds. Velema betreurde voorts, dat de partij niet meer voldoende blijk Verschillen zijn weg te mimen Zover als Engeland, waar men op het ogenblik bezig is een pro- testants-rooms-katholieke bijbel te vertalen zijn wij in Nederland nog niet. Maar zaterdag heeft de rooms-katholieke theoloog, prof. dr. W. K. Grossouw, wel gepleit voor een oecumenisch „Onze Vader". Het opmerkelijke vooral is dat hij het typisch rooms-katho lieke woord „bekoring" wil laten vervallen en daarvoor in de plaats het woord „verzoeking" wil aan vaarden. Hij schreef dit in de Volkskrant. Prof. Grossouw schrijft zijn artikel aan de vooravond van de internationa le week der gebeden, die in rooms-ka tholieke bladen „bidweek" wordt ge noemd. Zo zijn er meer typisch rooms-katholieke uitdrukkingen. Zij schrijven van „op de eerste plaats", wij van „in de eerste plaats"; schrijnen Je sus en Jerusalem, wij schrijven Jezus en Jeruzalem. Zij ge bruiken het woord zielzorg, wij schrij ven daarentegen zielszorg. Het opmerkelijkste verschil tussen de twee vertalingen van het Onze Vade: is de protestantse toevoeging (het L •en doxologie): ..Want uwer is het Ko ninkrijk en de kracht en de heerlijk heid in der eeuwigheid. Amen." SAMEN misverstand, zonder theologische arg- waan, meent prof. Grossouw ..Elke bij-1 zonderheid van een afzonderlijk geloofj Behoring wordt dan verzoeking zoals) ook wij vergevei schuldena- (Vmi s kerkredactie) Dan schenkt hij nog aandacht aan het r.k. woord „bekoring" en omdat dit in niet r.k. spreektaal zoveel is als be koorlijkheid, charme, aantrekkings kracht wil hij toch maar het woord ..verzoeking" gebruiken al is dat niet alledaags, maar het is een mooi woord, met een mooie open vaagheid. OECUMENISCHE VERSIE Prof. Grossouw stelt de volgende we ,oe. «„.versie op die dan door protestantse" zo- aparte liturgie of wet gaat ten onder a*s rooms-katholieken gebeden zou i de gelijkheid waarmee Gods kinderen!kunnen worden: >or hun Vader staan." De slotwoorden van het protestantse I Onze Vader ontbreken in de r.k. versie omdat die een vertaling van een verta ling, van de Latijnse Vulgata is, waar-1 in de woorden ontbreken. De Statenver- j taling gebruikte een vrij jonge Griekse I tekst. Exegeten zijn het er nu over eens dat in de oudste Griekse manuscripten I deze woorden ook ontbreken en ze dus I in de oorspronkelijke bijbeltekst niet1 thuis horen. Prof. Grossouw vindt de vraag of de protestanten die toevoeging dan maar! moeten weglaten, of de rooms-katholie- ken hem moeten aanvaarden te deli caat om daar nu al een antwoord op te geven. BOZE Zonder een rudimentaire organisatie is dat niet mo gelijk en zonder een zekere groepsvor ming zou zelfs helemaal geen gesprek met de partijleiding tot stand hebben kunnen komen. Het is juist dc vrees voor afsplitsing geweest, die de verontrusten de koppen bij elkaar heeft doen steken. „Wij willen in de partij blijven en onze actie loopt dood als mensen, die onze bezwaren delen, daarom die partij gaan verlaten", aldus prof. Prins. Ds. Vele ma voegde hieraan toe, dat de veront rusten pas na het aan de gang zijnde gesprek met het Centraal Comité zullen óverwegen of ze gespreksgroep zullen blijven, dan wel meer naar buiten zul len optreden met openbare vergaderin gen, publicaties enz.). ONGELUKKIG In de r.k. vertaling staat „Verlos van den kwade het kwade), m daar verdient de protestantse Onze Vader, die in de hemel rijt, uw naam worde geheiligd, uw koninkrijk kome, uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood I en vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren, en leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. (Amen.) ..Dat. laatste hebt u al gedaan, o.a. door bij de Kamerverkiezingen een ei- Ben kandidaat naar voren te schuiven. aarmee bent u veel verder gegaan dan bij het karakter van een gespreks groep past", zo repliceerden dr. Albeda en mr. Prins. Zij spraken in dit ver band van een ongelukkige ontwikkeling. Mr. Prins erkende, dat het voeren van een gesprek in de A.R.-Partij nu méér dan nodig is, omdat men het over de grondzaken niet eens is. Dat moet men erkennen en erover discussiëren, maar men moet niet gaan praten vanuit groe pen, want dan ontstaat een heen-en- weer-spelletje: verontrusting wordt be antwoord met verontrusting, de posities raken bevroren en men komt geen stap verder. Praten zonder voorafgaande groepsvorming is al moeilijk genoeg. Tegen bezinning in eigen kring heeft de partijleiding zich zeer beslist nooit verzet:wel tegen het ontstaan van apar te blokken. Dr. Albeda vond de door ds. Vele ma opgesomde punten van de veront rusten te algemeen. Ook vanuit de ver gadering vroeg men prof. Prins en ds. Velema zich concreter uit te spreken. „Ik wil alleen bezinning", antwoordde prof. Prins, die precies wilde weten hoever dc A.R.-Partij wil gaan met de staatsmacht, de Europese integratie, de (a-WeI can de goede ucuw van va,- d Gereformeerde Kerken is tijgenoten en medechristenen. Voor prof. Prins was dit aanleiding zijn e®n brief opgesteld, onder meer woorden enigszins te verzachten j gericht aan de predikanten, door te spreken van het „oneervol- le" N.-Guinea-standpunt van dr. Bruins Slot c.s. „Het was", zo zei hij, „niet mijn bedoeling iets le lijks over dr. Bruins Slot te zeggen en hem voor oneerlijker dan mij zelf te houden. Maar zijn standpunt heb ik als een belediging van mijn persoonlijk geweten ervaren, om dat het de verlating en verlooche ning van het rechtsbeginsel bete kende." Ds. Velema svrak van een „utiliteitsstandpunt". Dat Rest; afd. Li ...i banden wilde leggen, maar hun soonlijke verantwoordelijkheid in dit op-^ere Namens de generale synode flcht ?'i,dLferhl*dl*e.n. De ?<r«*klnF (Van onze kerkredactie) waarin de synodale weigering om tuchtmaatregelen te nemen tegen leden van deze kerken die zich bij de Partij van' de Arbeid hebben aangesloten nader wordt uiteengezet. Daarin wordt uit gesproken dat het in het geheel niet de bedoeling geweest is om ?n™Se}nJ}eoo* }e<^en en ambtsdragers een vrij- o-mn *r>rn brief te geven zich bij deze po- zake N.-Guinea tot een koerswijzi- ging meende te moeten overgaan, kon hij tot op zekere hoogte nog wel begrijpen, maar dan had men dit aan het volk duidelijk moeten maken. Aan de gedachtenwisseling werd ook deelgenomen door het A.R.-Tweede Ka merlid prof. mr. Th. A. Versteeg. Deze noemde het een illusie te menen, dat men t.a.v. de staatstaak kan zeggen: tot hiertoe en niet verder. Dit geldt ook voor vele andere punten van de verontrusten. Prof. Versteeg ontkende verder, dat de invloed van het gewone partijlid op het partijbeleid en op de samenstelling van de kandidatenlijst zo gering zou zijn als men in bepaalde kringen beweert. Hij bracht de veront rusten voorts onder het oog, dat hun getalssterkte veel minder groot is ge bleken dan zij hadden vermoed, gelet op het relatief geringe aantal stemmen dat op hun Kamerkandidaat M. W. Schakel 'is uit'gèbracht. Hul) dproep"-tot réveil heeft dus niet zo'n grote weer klank gehad en dit maant tot beschei denheid. ONDERNEMING Vrijdag heeft de conferentie van ge dachten gewisseld over „De herziening van de rechtsvorm van de onderne ming". Daar prof. mr. W. F. de Gaay Fortman plotseling verhinderd- was dit onderwerp in te leiden, werd zijn taak overgenomen door de socioloog prof. dr. H. J. van Zuthem, hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Diens uitgangs- ount was, dat de toekomstige structuur van de onderneming geënt zal moeten zijn op christelijke waarden als verant woordelijkheid en barmhartigheid. Me dezeggenschap van de arbeiders is een middel om die waarden tot gelding te brengen. Verantwoordelijkheid en barmhartigheid moeten er niet alleen komen van boven naar beneden, maar beneden naar boven, laatste aspect doende aandacht geschonken. Het is volgens prof. Van Zuthem het kernpro bleem bij de herziening van de rechts- litieke partij aan te sluiten. De synode meent dat in de pers over het besluit van de synode misverstanden zijn ontstaan. Daarom memoreert de sy node „dat het de taak is van de kerkelij ke vergaderingen toezicht te oefenen op de leden der kerk voor wat betreft het erkennen van de opperhoogheid van Christus op alle terreinen des levens, ook met betrekking tot hun politieke gedra gingen" Ook sprak de synode uit, dat er om standigheden kunnen voorkomen, die moeten leiden tot een „volstrekte veroor deling van het zich voegen bij een be paalde groepering, vanwege de door deze aangehangen duidelijk anti-christelijke beginselen". Tenslotte heeft de synode er ook de aandacht op gericht, dat „de trouwe pre- dikking van Gods Woord het aangewezen middel is om het kwaad van de niet-er- kenning van Christus als Heer der We reld, naar wie Zijn volk op alle, terreinen des levens in gehoorzaamheid heeft te luisteren, te bestrijden en te zorgen, dat aan dit kwaad paal en perk worde ge steld". INDRUK Aan deze positieve uitspraken is vol gens de brief door een deel van de pers te weinig aandacht gegeven. Integendeel, zij heeft bij velen de verkeerde indruk gewekt alsof de synode aan haar leden en ambtsdragers een vrijbrief gaf zich aan te sluiten bij de Partij van de Arbeid Wanneer men bovenstaande uitspraken der synode leest aldus deze brief, be merkt men hoe weinig dit het geval is geweest De synode heeft alleen gewei gerd te voldoen aan een tot haar gericht verzoek om maatregelen te nemen tegen leden en ambtsdragers, van wie werd be weerd. dat zij leden van de Partij van de Arbeid zouden zijn. baar besluit was echter allerminst een Oud uitspraak te doen over de toelaatbaar-gel 5 held van het lldmaatsebap der Partij van Week de Arbeid, maar veeleer haar leden op christe te wekken tot het beleven van hun per- stad' soonlijke verantwoordelijkheid, in gehoor- zaamheid aan hun roeping om de NaamIO"as van Christus op alle terrein, ook dat van Kan1 het politieke leven, te belijden. Mare list. Grote interesse Ensem Mu voor vergadering hZê O O Thebe' Herv. Wereldbond N££ In Frankfort aan de Main worden krÜ6st voorbereidingen getroffen voor de ne- Den gentiende wereldvergadering van de Ned. C Hervormde Wereldbond. Deze zal van Den 3 tot 13 augustus van dit jaar gehouden hollam worden. De Johan Wolfgang Goethe- universiteit, waar de vergadering ge houden zal worden, zal plaats bieden aan de 600 afgevaardigden, 200 waar- nemers en vele adviseurs. (jei> Hoewel het bij grote kerkvergaderin- vergac T.v.-kerkdienst in teken van eenheid De Week der gebeden heeft het gis teren ook tot de televisie gebracht. Van- uit Genève werd per Eurovisie een kerk dienst uitgezonden, waaraan deel ge- dc oorkcur met „verlos ons van de bo ze". „Wil men zoveel mogelijk terug naar het authentieke gebed, dan mogen dc roomsen niet talmen." zegt de hoogle raar. „de Boze te restaureren en ieder moet dan maar privé ontmythologise ren." Ook vindt hij het protestantse „Uw koninkrijk kome." beter dan het rooms- katholieke „Uw rijk kome." Gearresteerde r.k. missionarissen verlaten Turkije binnen verdwenen krachtig! direkt! Hl werd door christenen schillende kerkelijke en huidskleur. De dienst was opgenomen in de oude St. Gervais-kerk. Medewerking verleen de een negerpredikant, een Chinese geestelijke, een oud-katholiek priester en een lutherse voorganger. Tevens ver schenen voor de camera's de voorzitter de commissie voor wereldzending en bisschop Newbigin evangelisatie. „.c3v..v<K «--»«j met r werd er gepreekt door de secretaris- vader' generaal van de Wereldraad, dr. W. A rn Hooft. hier vervallen. Wel zal ochtend een uur reserveren voor bij- Kon belstudie. Naast de behandeling van het w-_ina hoofdthema van de dag zullen er slechts twee nevenonderwerpen aan de e5v' orde komen. Dit werd meegedeeld door Schoo: fiastor Karl Halaski, die verantwoorde- Lutl ijk is voor de voorbereidingen. 12.30 Het thema van de wereldvergadering Gebed is: „Kom Schepper, Geestl" Hierin zul- n len verwerkt worden de kernvragen van Den het christelijk geloof, de verkondiging Ned. van het evangelie en het persoonlijk be- Aems' lijden. Ook de verhouding ten opzichte Den van de Rooms-Katholieke kerk, de Oos- Residi ters-Orthodoxe kerken en ten opzichte mirski van de andere kerken zal besproken D worden. De Hervormde Wereldbond, die In Meerc 1875 in Londen werd gesticht is de oud- van L ste confessionele wereldbond. Hij wordt fievormd door 91 kerken met 50 miljoen eden. President van de Wereldbond is De de Amerikaan dr. Ralph W. Lloyd. Al- uur: gemeen secretaris ls pastor D. Marcel kerzit Pradervand uit Genève. Terps Dit is de eerste maal dat de Her- serie, vormde Wereldbond in Duitsland zijn doc wereldvergadering houdt. Na Genève 1230 (1949) zal het de tweede keer zijn dat Qebei deze op het vasteland van Europa ge- «af„, houden wordt. In 1959 had in Sao Pau lo de laatste wereldvergadering plaats, men in een dienst. In Week der gebeden Nijmegen startte met oecumenische dienst Ter opening van de „Week der gebe den voor de eenheid der christenen" heb ben in Nijmegen de rooms katholieken e de protestanten gisteren gezamenlijk een vroin dienst gehouden. De Nijmeegse predikant yoor ds N. R. Hefting en pastoor H. M. J. Gedden hadden de leiding van deze in ®eSs' de hervormde „Opstandingskerk" gehou- den samenkomst. studn Grote nadruk viel op de „dienst der heid gebeden", Om beurten werd door de do- N. H minee cn de priester gebeden en schuld mej. beleden, waarop door alle aanwezigen burg, telkens hardop werd geantwoord. Dit ge- heer meenschappelijk gebed werd besloten Ma 7). 2. bidden van het „Onze Visser lm vier talen. Engels. Duits. Nederlands Frans, wekte hy de christenen over de gehele wereld op om mee te bidden voor het herstel van de eenheid der kerken. Met nadruk stelde hij, zoals hij veel va ker in zijn leven heeft gedaan, dat deze eenheid alleen mogelijk is door een nieuwe reformatie. rcdiking werd er de nadruk Sta op gelegd, dat een dienst als deze tot tamb voor kort beslist onmogelijk zou zijn ge- noegi weest. In de in binnen- en buitenland lïc testantse diensten belegd worden. Ook in andere steden jn ons land komen rooms-kathólieken en protestanten te Pracht handen n nimmer ruw o* «ohraal Hamea-Gelei letterlijk «n ouderwets. Hij wil liever de zin: „Onze Vader, die in (enkelvoud dus) zijt". <»n „op aarde zoals in de hemel." ervolgens weer vrijgesproken de hemel den. heeft toestemming gekregen Tur- pelwegjhije te verlaten. SCHULDEN Beroepinffswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen t« Hoogezand (toezegging): H. Zuiderveld te Z. Horn: te Vroomshoop: I. J. Wisse te Almkerk. Gereformeerde Kerken Beroepen te KapelleBiezelinge: P: Kooij, kand. te Heemstede Bedankt voor Rotterdam-Z (vac. A L. Bos): C. P. T. Rijper, A'dam-Watergraafs- Afscheld: Ds. H. Olde te Dalfsen. die zich beschikbaar gesteld heeft voor de missionaire dienst op Soemba, hoopt januari &.s. afscheid te nemen van 2 gemeente. Blanke en niet-blanke politiemannen Geref. Kerken (vrijgemaakt 1 van het corps Witwatersrand in Zuid- land heeft Beroepen te Smithers <BC.-Canada» Afrika hebben een collecte gehoudeninzameling Can. Ref. Church: P. Kingsma, Fergus- 'en bate De vijfde bede over schulden en schul denaren. vindt Grossouw moeilijker. Het is typisch Joods om over zonde en on recht te spreken in geldtermen. Boven dien vertaalt Grossouw het Grieks let terlijk met „gelijk wij onze schuldena ren vergeven hebben", maar dat vindt hij eigenlijk weer te lang. Bovendien zou het volgens experts dan weer moe ten zijn, omdat het Hebreeuws of Ara mees weer aan deze Griekse vertaling ten grondslag ligt: „zoals wij bij deze onze schuldenaren vergeven." Deze r.k. theoloog wil het niet te moeilijk maken en het houden op: „gelijk (of misschien j Amerikaanse functionarissen zeiden j de godsdienstige gezindheid van de man nen niet te kennen, maar volgens de Turkse politie zijn het Rooms-katholie- ken. De politie heeft duizenden godsdien stige boeken en pamfletten in beslag genomen tijdens een inval in een huur huis. Ten tijde van de arrestatie van de groep zei de politie dat deze lectuur als bewijsmateriaal gebruikt zou wor den. wanneer de mannen zich wegens schending van de Turkse wet voor de rechter zouden moeten verantwoorden. Volgens de Amerikaanse functionaris sen werden de missionarissen maandag op het Turkse ministerie van binnen landse zaken ontboden, waar zij hun paspoorten terugkregen. Politie helpt kerk Schip Nias Guelph (Ont.). gerkerk. Deze kerk. de Nederduits Ge-I Gereformeerde Gemeenten reformeerde zendingskerk in het Ban-j king toedorp Alexandra bij Johannesburg!ze kerk i De Evangelische Kerk van hi lan goedgekeurd louden, waarvan de op brengst bestemd is voor de aankoop een schip. Dit schip zal de bevol- Patersons, New Yerseylwerd enige tijd geleden door brand de verbinding tc onderhouden 1 Haarcn te Rijssen. 'nabij gelegen Sumatra. en zij ook veel Vraag: in on; de ceurknop. Wat is de hebben_wij last betekenis laarvan. Hoe maakt de- ties) in c, met hoeveel kaarsen? In welk oijvoorbeeid havermout .and of welke landen komt deze ver- moet er gedaan worden siering veel voor? nclpen? Antwoord: "De kransen die or. wat bloembollen verzorg, heb ik 500 levensmiddelenzaak aijverdiensten. Ik word dus aangesla- mijten (kleine dier- ?en in de inkomstenbelasting. Ik heb op de verpakkingen van ine kinderen voor wie ik f 750 kindcr- Wat )ijslag ontvang. Word ik 1 Antwoord: Het is jammer dat streeks kersttijd ziet, zijn zogenaamde niet wat van die mijten toezond in lie's bijverdient, betaalt toch ook geen adventkransen. Advent betekent letter- lijk komst en hierdoor wordt aangeduid je. Dan hadden de voorbereidingstijd voor het Kerst feest en van de wederkomst van Chris- <us. De advent tel vier ondagen. van welke de eerste op 28 november t.m 3 december valt. Het getal vier is ge nomen omdat men de komst van Chris- wijzen beschouwde name- plastic buisje of een blikken doos- '^lasting over de kinder1- .jslag. Het dan op neerkomen, dat ik omdat lijk Misschien hebben we hier te maken met de meelmijt, die wegens zijn klein heid levend stof genoemd wordt en waarvan de wetenschappelijke AWW. is f50. dus 10 pet. AOW nen f 170. Antw ord: De belasting lerbijslag zit in het loonbelastingtarief erkt, doch niet In het tarief voor Brieven, die niet z(jn voorzien van naam en adres, bannen niet in behandeling worden genomen Ge heimhouding Is verzekerd Vragen, die niet onderling met elkaar U» verband ataan. moeten in afzonder- llike brieven worden gesteld Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten jaalde tijden zoals van 29 november m 4 december en op oudejaarsdag. De gemeenteraad kan op bepaalde pun- en afwijken. Hij kan voorts bepaalde soorten winkels ter verplichte sluitinJ opleggen op maandag tot 13 uur of op 'ag. dinsdag of woensdag na 13 .11 «ouc nciciiriiuapijeiijKc naam aerwerm, aocn niet in net tarief voor mr Dc -naH ira„ bfi.viies^he.lnh;s ïsïïföfaLïrï!! 25, sJPiss dc gelovige, tot de dood het oordeel. In vroeger tijden duurde de advent veel langer. De adventkrans is een kroon van groene, ineengestrengelde takken, voor zien van vier kaarsen, welke naar oud gebruik jij het begir. van de advenl luiskamers wordt gehangen. 1 deze dieren smaak. Sterk verbranden. Bij geringe de werkgevers ichrijvi onaangename geur laan om de taak angetast meel moet liet nog meer te verzwaren. ÖY KB noet dus voor de inkomstenbelasting gegeven, ting kan men het meel verhitten »ven of pan. Ook Ie kaasmijt kan de oorzaak uw overlast zijn. Tegenwoordig bedekt men het meel meestal aan rood lint of zilverkoord of de havermout met plastic en dan ingen? De eerste adventzondag brandt slechts neeft men geen overlast Verder moei Antwc.. alle levensmiddelen in glazen of Nederland êén kaars, de tweede branden twee naarmate de viering van Christus, ge boorte nadert. Het gebruik komt voor in de gehele christelijke wereld, voor al in Duitsland. Kransen aan de deur ziet men veelal bij de Amerikanen, die in ons midden wonen. In Engeland ko- groepen erplichte vakantietijd voor- 1 n van ten hoogste 12 werkda- I", u.' hct 'aar- N'et alIe betrokken sienbelasting vinkéls van dezelfde groep mogen te- angezien de- gelijkertijd vakantiesluitinc hebben. Op 'as en de LB -ondag kunnen o.m. Joden cn Zeven- mrJSwHib'kJ£» g iedagsadventisten. die niet op zondag de onredelijk^belast. vekelijkse rustdag houden, ven B en >V verlof krijgen om van 10 tot 18 uur :eopend te zijn. Voor de straathandel Antwoord: De winkelsluitingen zijn In telden bijzondere bepalingen. De voor- "rote trekken geregeld jeschreven sluitingstijden hebben niet sluitlngswet van 24 ja- «trekking op apothekers, ijswinkels, 19o2, Staatsblad 38, gewijzigd bij "anten- en tijdschriftwinkels, waren- - ■-*—utomaten. enz. .e al in de LB verwerkt ils vooruitbetaling •vordt men niet on. Vraag: Hoe zijn thans de winkelslul- >2. Deze verbiedt het open zijn Er kunnen dus plaatselijk verschillen Vaag: Ik verdien ƒ6000. Doordat ik in mijn avonduren achter geopend zijn tot 21 uur in be- ueffen Er' is dus wll variatil" vóór 5 :ijn, terwijl bedrijven die niet onder de 1 rnr"">" vet vallen, onderling afspraken kunnen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2