El Uw probleem is het onze Synode gaat akkoord met vervroegde emeritering Patrimonium-geschrift over rijkdom en armoe Opleidingsscholen van Indonesië bijeen Nederlandse hulp wordt gewaardeerd PAUS ADRESSEERDE VERKEERD Een woord voor vandaag Uitwisselingscongres voor studenten in techniek WOENSDAG 8 JANUARI 1964 Antivoord aan deze tijd (V) (Van een onzer redacteuren) fo-a- als oonclusie geformuleerd ..dat I het geheel in overeenstemming is met In on, vorige nr.ikel cUeerden Vit Intuonrd aan deze tijd de TT:: Tolling van de eigendom1 In strijd zinsnede: Gods vrije welbehagen T.et Gods vrije welbehagen, die de J, T.rijk en de ander arm maakt maakt de een arm en de ander rijk In plaats van te denken vanuit het Koninkrijk Gods. denkt ..Patrimonium Helaas ontbreekt daarbij wijzing naar de bijbel, zodat we moeten gissen, waarop deze stelling waarmee de eigendomsverhoudin gen worden verdedigd nu preeies berust. Toen we in een persoonlijk gesprek eens dezelfde mening hoor den verkondigen en tve vroegen waar dit toch wel in de Heilige Schrift staat, werden tve verwezen naar Spreuken 22 2: ,J{ijken en armen ontmoeten elkander. Hun aller Ma ker is de Here.1" Uit deze spreuk werd afgeleid, dat God dus rijken en armen maakt Terwijl wij altijd hadden gemeend, dat de wijsheid van deze spreuk gelegen was in de ontmoeting tussen rijken en ar men. omdat alle mensen, van welke rang of stand ook, schepselen Gods zijn. (Tussen haakjes: wil cr werkelijk van ontmoeting sprake zijn. dan zal het de door de zonde aangetaste scheppingsorde, waardoor zij in de buurt is gekomen van een foort van evange lisch natuurrecht, dat conservatief maakt. Hoe pijnlijk werden we getroffen toen we lazen: ..Maar evenroed als er nog steeds uitvinders zoeken naar een ap paraat met eeuwigdurende beweging en er nog steeds fantasten zoeken naar de kwadratuur van de cirkel, blijven er zelfs in Christelijke kring mensen zoe- i".„rechtvaardige verdeling". ige Terwijl dit zoeken toch alles heeft met het Koninkrijk Gods gerechtigheid I Serie In de serie naar aanleiding van de verschijning van ..Antwoord aan deze tijd", die we hierbij afsluiten, hebben we ons beziggehouden met een aantal grond begrippen. zoals schepping naar het beeld Gods. arbeid, eigendom, rijkdom en armoede. Voor de bespreking van een aantal praktische zaken zou een tweede serie nodig zijn. En de inhoud niveauverschil niet groot mogen zijn. daarvan zou niet minder kritisch zijn. Dus wèl nivellering?Intussen kunnen Hoe de hantering van de beginselen door- we moeilijk aannemen, dat ook Spreu- werkt, moge uit een voorbeeld blijken. merkwaardig wordt uitgc- ..Patrimonium" legt de nadruk op de persoonlijke verantwoordelijkheid, op het ken 2913 ïegd. „De MMNHIPW uitbuiter, ontmoeten elkander. De Here individu tegenover de gemeenschap geeft hun beiden het licht der ogen Betekent dit dan ook, dat God uitbui ters schept? Veel bonter vonden we het bercep, dat we eens hoorden doen op 1 Samuel 2:7: „De Here maakt arm en maakt rijk", alsof God dit volstrekt willekeurig doet. Een goed bijbellezer is het duidelijk, dat het in het loflied van Hanna gaat over de oprichting van de arme uit het slijk om hem te doen nederzitten bij edelen (vers 8>. Talloos zijn de plaat sen in Wet en Profeten, waar gezegd wordt dat God de armen en nooddrufti- gen te hulp komt. maar in armoede stort, die zich onrechtmatig verrijken. Overvloed God wil de armoede niet. Naar zijn hele wezen is Hij zoals we in Job lezen een God, die spijze in over vloed geeft. ..Er zal geen arme onder u zijn", zo zegt Hij in Deuteronomium 15:4 tot Israël, „indien gij maar aan dachtig luistert naar de Here uw God door heel dit gebod, dat Ik u heden opleg, naarstig te onderhouden." Wan neer er toch armen voorkomen en zij zullen in het land nooit ontbreken, staat er in hetzelfde hoofdstuk zijn zij er als een teken, dat de ordening Gods verstoord is. Wanneer de profeten toornen tegen deze verstoring, tegen de sociale ongerechtigheid, dan is hun pre diking niet slechts een oproep tot het onderhouden der geboden. Voor hen is Deuteronomium 15:4 tevens belofte van de komende heilstijd, wanneer de heili ge stad zal worden bewoond door een arm en ellendig volk. De profetische prediking is vol eschatologische span ning. In de komst van Jezus Christus breekt het nieuwe rijk door, hoewel het zich nog slechts voorlopig manifesteert. Te kenen van een andere, nieuwe werke lijkheid worden opgericht: lammen staan op. blinden worden ziende en ar men ontvangen hulp. In de gemeente van Jezus Christus zetten deze tekenen zich voort; er vormt zich een gemeen schap. waarin allen zonen Gods zijn. zo dat sociale verschillen geen rol meer spelen, waarin geen armoede heersen mag. Gerechtigheid Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid, heeft men Jezus ho ren prediken. Het Koninkrijk Gods, dat nog iets anders is dan de scheppings orde het rijk van vrede en gerechtig heid. waarnaar de gemeente hunkerend uitziet. In het geloof deelt zij nu al in het heil van het Rijk en zij predikt dit in woord en daad als een reddende macht in deze wereld En ook thans worden er tekenen opgericht; strijd tegen ziekte en dood. armoede en onrecht. De gelo vigen weten zich betrokken in het gro te plan. dat God met deze wereld heeft en dat uitloopt op het Messiaanse rijk, waarin werkelijk vrijheid, gelijkheid en broederschap zal heersen. In het Nieu we Testament, in de prediking van het nabijgekomen Koninkrijk, komt de eigendom op het tweede plan te staan. In de verwachting van dat Rijk bezit de gelovige de wereld cn al haar goed als met-bezittende, als één, die haar niet ten einde toe gebruikt. Hij weet. dat bezit macht betekent ;n dat dit een ge vaar inhoudt; hij weet dat eigendom al leen verantwoord is, wanneer hij geheel gericht is op dienst aan de naaste. De rijke jongeling kan Jezus niet volgen, tenzij hij z'n bezittingen aan de armen schenkt. Eigendom In ..Antwoord aan deze tijd" vindt men vrijwel niets van dit alles. Over de eigendom wordt voortdurend gesproken alsof de uitspraak „De eigendom is een heilig en onschendbaar recht" niet af komstig is uit de Code Napoléon, maar uit de Heilige Schrift. „Zo is ook de systematische uitholling van de eigen dom. de aanval op dit heilig recht, door God Zelf ingesteld, niet voldoende ge kwalificeerd met het wooid diefstal Telkens hebben we '•■et gevoel alsol we een boek lezen uit het midden van de vorige eeuw. toen van vele kansels klonk: ..Weest tevreden in de stand, waarin God u geplaatst heeft. Hij ver hoogt deze' en vernedert gene." Wanneer we lezen, dat de eigendoms verhoudingen moeten worden gehand haafd uit „eerbied voor Gods verdeling", omdat „God de ongelijkheid heeft ge wild". vragen we ons a' of er bij „Pa trimonium" nog wel enig besef is van de noodzaak van radicaal--vangelische. ar chitectonische kritiek, waarover Kuyper reeds in 1891 heeft gesproken. Op het eerste christelijk-sociaal congres (geor ganiseerd door „Patrimonium"!) sprak hij over de „fout in de grondslag zelf van ons maatschappelijk samenleven" en aan het eind van Ir-' congres werd beschouwt koopwaa lijkwaardig. Combinatie menten leidt tot afwijzing deze ele- lectieve arbeidsovereenkomst, waarvoor juist de christelijke vakbeweging zo heeft gestreden en waarvan de werking in de persoonlijke en arbeidsverhoudin gen zo zegenrijk is geweest. De com missie. die de studie samenstelde, wil de kinderbijslag en de ouderdomsvoor ziening afschaffen, ja de gehele ver plichte sociale verzekering geleidelijk li- kwideren. alles met het motief: zelf zorg. Wat er dan overblijft? Particulie re verzekering en „hulp in de bekende noden door verschillende gemeenschap pen en in de uiterste situatie door de staat." Wat dit laatste betreft: beste oplossing is naar onze mening steun, die slechts 'iet minimum geeft en alleen in noodgevallen." Op pagina 145 wordt omstandig uitgerekend hoe so ber het leven van een miljonair welbe schouwd is. Voor persoonlijke vertering houdt hij slechts over: 7000. En zo'n uiteenzetting volgt dan op de poging tot voorkoming van mis.erstand: „Men zou kunnen denken, dat wij altijd aan de kant van de „bezitters" willen staan." In al z'n argeloosheid een ontstellende en onthullende zin in een studie voor een christelijk sociaal program, waarin men Christus wil erkennen als de grote Leidsman (Pag. 12). Christus, die zo vol mededogen was jegens al het arme en verdrukte en die gezegd heeft: „Hoe moeilijk kunnen zij. die geld hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan." Aan het eind van het boek wordt de vraag gesteld: „Wat schiet een arbeider hier nu allemaal mee op?" We vrezèn: De generale synode van de Ge reformeerde Kerken is in voort gezette zitting bijeengekomen. Hoewel het hier formeel gaat om de synode van Groningen-zuid wordt deze voortgezette zitting in Lunteren gehouden, en wel in het conferentieoord ,,De Blije Werelt". Dit geschiedt bij wijze van proef om na te gaan of het wenselijk is het rouleringssysteem të doorbre- ken en voortaan steeds op een cen traal punt in het land te verga deren. Afgewacht moet dus nog worden in hoeverre dit „centraal vergaderen" straks definitief zal worden ingevoerd. De praeses. dr. P. G. Kunst noemde het samenkomen in Lunte ren „het herstel van de oude histo rische orde". In de historie is Gel derland namelijk het enige gewest geweest dat het tot hertogdom heeft weten te brengen; de andere gewes ten zijn nooit verder gekomen dan tot de status van graafschap. Dr. Kunst memoreerde het overlijden van enkele vooraanstaande figuren uit het leven van de Gereformeerde Ker ken, in die tijd die is verstreken sedert de eerste zittingsperiode. Allereerst prof. dr. G. Brillenburg Wurth, die hij her dacht als een man met „een intense be langstelling voor de ontwikkeling van de Gereformeerde Kerken, die de gave had als een antenne te fungeren, en die onvermoeid bezig was zich in te zet ten voor de vertolking van het evange lie in onze tijd". Na een moeilijk ziek bed werd hij van zijn post opgeroepen. Een andere overledene, ds. J. var Herksen uit Ermelo, was een man die jarenlang deel had aan de arbeid der synode. Tenslotte memoreerde de prae ses het overlijden van mr. G. H. A, Grosheide en dr. J. G. Fernhout, bei den figuren aan wie de Gereformeerde Kerken en haar leden veel hebben te danken. Dr. Kunst riep ook nog moord op president Kennedy in herinne ring terug, omdat zo zei hi; in het volksleven ontbindende krachten werkzaam zijn, de kerk op haar post Tenslotte bracht hij een gelukwen: /er aan het adres van de Kamper hoogleraar prof. dr. C. v. d. Woude, die in de afgelopen maanden een jaren lange studie met een promotie cum lau- Vergadering Lunteren (Van een onzer medewerkers) de bekroond zag. Van de mededelingen die dr. Kunst hierna deed noemen wij, dat aan de onderscheiden opdrachten, die het moderamen in eerste zitting heeft ontvangen, werd voldaan. Zo zal binnenkort waarschijnlijk omstreeks Pasen) een populaire brochure ovre het oorlogsvraagstuk verschijnen, geschre ven door de Amsterdamse predikant ds. S. J. Popma. in overleg met de de- putaten die zich in het verleden in op dracht der synode met dit vraagstuk hebben bezig gehouden. Van de kerkeraad van Emmeloord was een klacht ingekomen omdat men uit de gang van zaken in de eerste zitting zou kunnen afleiden dat deze kerkeraad een actie in de kerken zou hebben ontketend tegen de vroegere sy nodale besluiten inzake de gemeen schappelijke kerkdiensten met hervorm den. De kerkeraad wees er op dat het verzoek om adhesie te betuigen aan het bezwaarschrift, dat hij voor de eerste zitting had ingediend, niet van hem was uitgegaan. Dr. Kunst wees er dat deze klacht gegrond was en dal derdaad dit verzoek om adhesie niet de kerkeraad van Emmeloord was gegaan. Op een desbetreffende vraag werd besloten de bijdrage aan de Europese Conferentie van Kerken (Nyborg) brengen van 800 op 1200 per jaar. rein van de Rekkense Inrichtingen wor den gehouden, en dat in deze diensten ook do sacramenten kunnen worden be diend. huwelijken kunnen worder vestigd, en openbare belijdenis des ge- loofs kan worden afgelegd. PROF. ZUIDEMA Van de classis Zutphen was bij de sy node een verzoek ingekomen om aar prof. dr. S. U. Zuidema te Amstelveen, hoogleraar in de filosofie aan de Vrije Universiteit, die voorheen (missionair predikant in de Gereformeerde Kerken was. zijn radicaal van dienaar Woord.- terug te geven Maar de synode besloot aan dit verzoek niet te voldoen, omdat in de positie van prof. Zuidema geen verandering is gekomen sinds hij zijn radicaal verloor. Aan de werkgroep voor de catechese verleende de synode op haar verzoek een subsidie voor eenmaal van 500.-. Dit onder voorwaarde dat de werkgroep aan de volgende synode een overzicht van haar arbeid zal aanbieden, en het verzoek in overleg te treden mi. Nederlandse Gereformeerde Jeugdraad om samen de verhouding en het band tussen catechese en jeugdwerk Advertentie Snellere verlichting van rheumatiek en spierpijnen Werkt uitermate actief in op de haard van de pijn ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid Niets werkt sneller, niets werkt aan genamer, ter verlichting van pijn, dan een behandeling met Algesal-bal- sem. Het enige middel, dat het diaethyl- amino-salicylaat in een speciale emulsie met hoog doordringingsvermogen bevat (U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal direct door in het weefsel, de ge wrichtsbanden en de spieren tot aan de haard van de pijn, waar een onmid dellijke verlichting ontstaat. Overtuigt Uzelf van dit buitengewone doordrin gingsvermogen wanneer U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze aan vankelijk kleurloze wonderbalsem meer en meer melkwit wordt en volledig in de poriën verdwijnt (in plaats van een oppervlakkige warmtesensatie op de huid te veroorzaken), teneinde diep in te werken op de pijnlijke weefsels. Nog beter de pijnstillende werking van Algesal "doorstraalt" weefsel en spieren tot in de gewrichten, zodanig dat een duurzaam gevoel van ver lichting en welzijn in de plaats komt van pijn of stijfheid. Maar, veFgeet niet Pijn slaat altijd onverwacht toe Zorgt er dus voor thuis altijd een tube Algesal bij de hand te hebben. (Van onze kerkredactie) In Soekaboemi zijn de docenten aan de Indonesische theologische scholen bijeen geweest voor een bespreking van hun werkzaamhe den. Het was de derde maal dat een dergelijke conferentie werd gehouden. De laatste was in 1959. Alleen de docenten uit Hollandia ontbraken op deze conferentie. Volgens een verslag van ds. D. C. luider in het Zendingsblad van de Ge reformeerde Kerken werd in de eerste plaats gesproken over de noodzakelijk heid om te komen tot een nauwere sa menwerking. Besloten werd om een as sociatie van opleidingsscholen te stich ten. die de naam Persetia zal dragen. Door middel van deze organisatie hoopt men wederzijds hulpbetoon te be vorderen. Gezamenlijke problemen zul len gezamenlijk worden aangepakt. Er zal van tijd tot tijd een uitwisseling van docenten plaats vinden. Bovendien zul len regelmatig studieconferenties wor den belegd en er zal gezamenlijk een theologisch tijdschrift worden uitgege ven. Jonge of zwakke scholen zullen in het bijzonder hulp kunnen verwachten van hun grotere J~~" sterkere broeders. Opleiding 5? TVE boodschap van paus Paulus de s-J Zesde, waarin deze de Israëlische president Sjazar bedankt voor de gast vrijheid die hem bij het bezoeken van Heilige plaatsen in Israël is betoond, was „verkeerd" geadresseerd, maar ■waarnemers zien hierin een diplomatie ke manoeuvre om de schijn van erken ning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël te vermijden. De persdienst van de Israëlische re gering deelde gisteren mee dat de bood: te was geadresseerd aan „Zijne excel lentie de president van Israël, de heer Zalman Sjazar, Tel Aviv". De boodschap was op het vliegveld Lydda ontvangen en iemand van het personeel veranderde de adressering „Tel Aviv" in „Jeruzalem", in welke laatste stad de president resideert. Tengevolge van de aangebrachte ver andering kwam de Israëlische regering andagavond mee te delen dat Bali verbetering gegeven. Tevens ikwam de theologische scho ling, zoals die op het ogenblik plaats vindt in discussie. Duidelijk kwam het gevoel naar voren dat de huidige oplei ding nog te zeer westers is georiënteerd. Men zal vooral voor de studie van de theologische vakken moeten komen tot een eigen benadering. De kerken hebben andere behoeften dan in het westen en ook zijn de problemen waarvoor het theologisch denken staat anders. Dat zal in de toekomst duidelijker moeten uit komen in het theologisch onderwijs. Drie dingen vielen ds. Mulder op deze conferentie op. In de eerste plaats het feit dat de leiding van deze conferentie en ook van de geprojecteerde associa tie van theologische opleidingsscholen geheel in handen ligt van Inde wezige blanken in alle discussies en alle activiteiten. Zo ontstond er een broederlijke sfeer tussen alle deelnemers. Ten derde werd duidelijk dat men graag nog een aantal buitenlandse theo logen zou aantrekken om in de oplei ding te helpen. En de ogen zijn dan met name gericht op hulp van de Neder landse zusterkerken. Klaar om te paan In het hervormde Zendingsblad wordt een lijstje namen genoemd van hen die op het punt staan te vertrekken. Ds. A de Kuiper hoopt eerst nog te promove- PREADVIES De synode heeft zich deze ei vergadering lange tijd bezig gehouden met de leeftijdsgrens voor de emerite ring van predikanten. Deze kwestie werd aan de orde gesteld door de classes Arnhem en 's-Gravenhage, door de particuliere synodes van Gel derland, Utrecht, Zuid-Holland-west Zuid-Holand-zuid. Deze adressanten stelden voor de geldende leeftijdsgrens van 70 jaar te verlagen tot 65 jaar. De commissie van preadvies, die zich over deze voorstellen had beradeij, stelde voor daarin mee te gaan, hoe wel hierdoor het aantal vacatures zou gaan stijgen en er een grotere finan ciële last op de kerken zou worden ge legd Hierbij werd overwogen dat de predikantsarbeid de laatste tijd veel zwaarder is geworden, over de gehele linie, naar aard en omvang. Hierbij kan worden aangetekend dat het tot nu toe gebruikelijk was dat een predikant kon worden geémeriteerd op 70-jarige leeftijd, of na het vervullen 40 dienstjaren. Een predikant, die op b.v. 23-jarige leeftijd het ambt aan vaardde. kon dus tot heden op 63-ja- rige leeftijd met emeritaat gaan. De grens van 70 jaar had dus alleen effect predikanten die eerst na hun 30e jaar „de pastorie ingingen". Bij de discussie was een van de rgumenten om het voorstel niet aan te nemen, dan ook het feit dat een emeritaatsgrens van 65 jaar er wel eens toe zou kunnen leiden dat er voor jonge theologen minder aanlei ding is zo spoedig mogelijk „het ambt te begeren". AKKOORD Niettemin besloot de synode toch de voorgestelde leeftijdsverlaging aan te Aangezien hiervoor een wijzi ging van de kerkorde noodzakelijk is, moet dit besluit eerst aan de goedkeu ring van alle particuliere synodes wor den onderworjsen. Eerst wanneer deze verkregen zal een volgende synode de emeriteringsleeftijd definitief op 65 kunnen stellen. enige discussie verleende de sy node voorts goedkeuring aan een over eenkomst tussen de kerkeraden van de Hervormde Gemeente en van de Gere formeerde Kerk te Haaksbergen aan- de geestelijke verzorging in de Rekkense Inrichtingen. Dit akkoord is tot stand gekomen nadat ds. Th. Rienks. gereformeerde predikant te Sittard, tot geestelijk verzorger bij de Rekkense In- iohtingen was benoemd (een benoeming vaarvoor hij overigens later bedankte). Niettemin achtte de synode het aange gane akkoord tussen beide kerkeraden de gegeven speciale omstandigheden verantwoord. Daardoor is het mogelijk n de toekomst eventueel alsnog gereformeerd predikant aan de Rekkense Inrichtingen wordt benoemd. Het akkoord behelst o.m. dat onder verantwoordelijkheid van beide kerkera den regelmatig kerkdiensten op het ter- zal dan naar het Oecumenisch Centrum in Soekaboemi gaan. Dr. Ph. van Akkeren zal de Balinese Protes tants-Christelijke Kerk gaan helpen; ds. W. Wester is bestemd voor de theologi sche opleidingsschool in Makassar; drs. J Blommcndaal is aangeboden als do cent van de theologische school te Kota- baroe: ds. H J Visch gaat terug naar ds. M. Baldee weer naar Timor. der te bezien Tevens zal een deputaatsohap „kerk en jeugd" in het leven worden geroepen waarin ook n of twee leden van de NGIR zitting zullen hebben. Dit depu- taatschap zal zich moeten beraden op de vragen van kerk en jeugd en daarbij 1. op de vraag, welke de taak va kerk in dezen is; 2. antwoord te zoeken op de vraag waarom een groot deel van de jonge ren aan het georganiseerde jeugd werk niet meedoet; 3. tegelijk de vraag onder ogen te zien hoe de jonge leden der kerk kerkelijk kunnen worden geïntegreerd; 4. na te gaan wat eventueel door de kerkeraden kan worden gedaan oi jonge belijdende leden die niet i aan het jeugdwerk deelnemen, i in te schakelen in de arbeid der kerk. WAARNEMERS Een ander besluit behelst de benoe' ming van een tweetal waarnemers die zich in de vergaderingen van de stich ting „Gemeentetoerusting" (de zoge naamde Woudschoten-groepi op de hoog te zullen stellen van der werkzaamhe den der stichting, teneinde na te gaan of deze werkzaamheden in kerkelijke banen kunnen worden geleid. Ook het beroepingswerk heeft de syno dale tongen weer losgemaakt. Hoewel de preadviserende commissie voorstelde hierin geen concrete stappen e onderne men. werd op grond van een amende ment van ds. E. N. van Loo (Sneek) toch uitgesproken dat het onwenselijk moet worden geacht dat een predikant wordt beroepen, die reeds een beroep in overweging heeft. Een brief van dr. M. J. Arntzen uit :-Gravendeel. eveneens handelend oevr het beroepingswerk, moet om formele redenen onontvankelijk worden ver klaard. De Sowjetunie en het christendom De Russische onderminister van ge zondheid, Sjikin, heeft voor radio- Moskou de doop. de biecht en de vasten voorbeelden genoemd van verouderd religieus bijgeloof dat schadelijk is voor de gezondheid. Bij de doop bestaat volgens hem het gevaar dat baby's een huid-, oor- of oogziekte oplopen, nog afgezien van de grote kans op kou vatten. Bij de biecht kan de mens een huidziekte oplopen omdat de stola van de priester, waarmee het hoofd tijdens de rite is bedekt, natuurlijk op den duur vuil wordt. Vasten heeft in veel gevallen indiges tie tot gevolg omdat na afloop van een vastenperiode een grote hoe veelheid voedsel wordt genuttigd. Vasten maakt het lichaam ook vat baarder voor ziekten, aldus Sjikin. Het Russische persbureau Tass meld de intussen dat drie niet-christelij- ke feesten in toenemende mate populair worden. Dat zijn voor de bewoners van Siberië het feest van het afscheid van de Russische win ter, voor de Witrussen de kampvu ren der partizanen en voor de Noordkaukasiërs de verjaardag van de collectieve boerderij. Het evangelie is een heel persoonlijke zaak. We lezen in het eerste hoofdstuk van Marcus, de kern van de verkondiging van Christus dat het Koninkrijk Gods nabij is. Tevens klinkt dan de oproep „bekeert u en gelooft het evangelie". In de vol gende zin (vers 16) zien we de Heiland wandelen. Hij passeert een aantal vissers. Ineens vat Hij dan Zijn verkondiging samen met de woorden „Volgt Mij na". Christus laat het niet bij de preek. Christus vindt de officiële eredienst niet voldoende. Christus bepaalt Zich niet tot de kansel alleen. Hij komt van de kansel af en gaat persoonlijk naar de mensen in de kerk bank toe en zegt, terwijl Hij Zijn hand op hun schouder legt: Volg Mij na. Christus preekt niet vrijblijvend. Wie Hem gehoord heeft kan niet zeggen: Dat was een mooie preek", en al evenmin „Ik had er niet veel aan". Wie Hem hoort moet een antwoord geven. Hij moet „ja" zeggen. Of hij moet „neen" schudden. Nu hebben we in ons leven al zoveel preken gehoord. De meeste hebben we vergeten. Een enkele is blijven haken. Maar hebben we ook die heel persoonlijke vraag gehoord of we Hem willen volgen? Hebben we al eens in ons leven heel bewust „ja" tegen Hem gezegd? Met minder komen wij niet toe. Jaarlijks in Luzern De volgende week begint in Luzern het jaarlijks internatio naal congres van de I.A.E.S.T.E. (The International Association for the Exchange of Students for» Technical Experience) waarop, zoals el'k jaar, ook weer de uit wisselingsprocedure van techni sche studenten zal plaats hebben. De I.A.E.S.T.E. werd in 1948 in Londen opgericht tijdens een ver gadering, waar de vraag werd behandeld, hoe het practisch wer ken van technische studenten op basis van internationale uitwisse ling het best zou kunnen worden geregeld. Bedoelde vergadering was bijeengeroepen op initiatief van de heer J. Newby, belast met de regeling voor het practisch werken van de studenten van het Imperial College in Londen. De doelstelling van de op deze t liet leven geroepen I.A.E.S.T.E.. welke zich van alle poli tiek distantieert, werd als volgt gefor muleerd: Bevordering van de internationale uitwisseling van studenten zowel het technisch wetenschappelijk als het hoger technisch onderwijs voor verkrijgen van practische ervaring het buitenland en het zodoende stimu leren van internationale samenwerking goodwill". Op het ogenblik zijn reeds dertig lan den bij de I.A.E.S.T.E aangesloten, waarvan een achter het ijzeren gordijn 5 gelegen, namelijk Polen. Het secre- ariaat van de organisatie, die in alle angesloten landen commissies heeft, is gevestigd in Bad Godesberg in West- Duitsland en het onderhoudt een zeke- samenwerking met Unesco. De com missie I.A.E.S.T.E.-Nederland heeft haar secretariaat in het gebouw voo werktuigbouw- en scheepsbouwkundi -j de technische hogeschool in Delft dit wordt waargenomen door de heer P. C. Faber. Leden De leden van de Nederlandse com- issie bestaan uit professoren/lectoren in vrijwel alle afdelingen der Techni sche Hogeschool in Delft, aangevuld met twee hoogleraren van de Techni sche Hogeschool in Eindhoven, twee vertegenwoordigers van de Landbouw hogeschool in Wageningen en twee stu denten, allen aangewezen door de se naat der betrokken hogescholen en voorts uit een vertegenwoordiger van de C U.P.B.S. (centrale voor uitzending praktikanten en behartiging van studiebelangen) in Rotterdam. De laat ste zit in de commissie voor degenen, die het onderwijs aan de hogere tech nische scholen van geheel Nederland Oecumenisch avond maal in Amsterdam Een groepje rooms-katholieken. her- ormden en gereformeerden, die het Oecumenisch Jongerencongres in sep tember jl. in Utrecht hebben bijge woond, zullen op de N.D.S.M.-werf in Amsterdam-Noord op 25 januari een „oecumenisch avondmaal" voor 400 personen houden. Hierbij zullen o.a. pa ter S. Jelsma uit Den Haag en ds. A. Klamer uit Hilversum inleidingen hou den. De bijeenkomst zal besloten worden iet een klank- en lichtspel onder lei ding van. Wim ter Burg. volgen, de zogenaamde „b"-studenten. Om de bovengenoemde uitwisseling mogelijk te maken, onderhoudt de com missie I.A.E S.T.E.-Nederland een nauw contact met meer dan 160 Nederlandse industrieën en overheidsdiensten, zo als rijkswaterstaat en de P.T.T., die zich bereid hebben verklaard om bui tenlandse studenten gedurende een ze kere tijd practische ervaring in hun be drijven te laten opdoen. Uitwisseling De uitwisseling geschiedt zo veel mo gelijk op basis van wederkerigheid en aangezien het aantal aanvragen voor practisch werk in het buitenland van de kant der Nederlandse studenten een stijgende lijn vertoont, bestaat er een grote behoefte aan plaatsen voor bui tenlandse studenten hier te lande. De duur van het practisch werken van de Nederlandse studenten in den vreemde gedurende de zomervakantie, is vastge steld op acht tot twaalf weken. Studen ten van de Nederlandse hogescholen, die voor een plaats in het buiteland in aanmerking willen komen, moeten het propaedeutisch examen, bij voorkeur echter het eerste deel van het kandi daatsexamen met goed gevolg hebben afgelegd. In 1963 werden 605 studenten uitge zonden en 489 buitenlandse hier ont vangen. Tenslotte zij vermeld, dat de „Foreign Student Service" in Amster dam zich verdienstelijk maakt door het organiseren van excursies naar bedrij- Voorslel Athenagoras Bedevaartsoord voor gehele christenheid wordt zouden patriarch Athenago ras van Constantinopel tijdens hun ont moetingen in Jeruzalem gesproken heb ben over de mogelijkheid van een be- stuurshervorming in de orthodoxe ker ken en over het voornemen van de pa triarch het eiland Patmos tot bede vaartsoord voor de gehele christenheid te maken. Op het eiland Patmos ver bleef de apostel Paulus en schreef de evangelist Johannes zijn „Boek der open baringen". Athenagoras had reeds op Rhodos, aar hij verbleef op doorreis naar Je ruzalem gezegd, de paus van plannen tot bestuurshervorming op de hoogte te zullen brengen. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Molemaker. te GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Leteuwarden: K. J. Velema, te Hoogeveen en J. de Vuy»t. te Amster- EVANG. LUTH KERK Drietal te Amsterdam: A. Johannes, te Delft: dr. G. J. Lindijer, em. pred te Brussel en J. A. Roskam, te Beverwijk- Velzenn. Vraag: Is het mogelijk mij het adres te geven van het Amerikaanse ruimte vaartbureau en de volgorde, namen en data van de afgeschoten Amerikaanse Russische astronauten? Antwoord: Het adres van de Ameri kaanse National Aeronautic Space Ad ministration is 1530H.street, N.W. Was hington D.C., U.S.S. terwijl inlichtingen kan vragen - schijnlijk hebben ze ook wel pijn, want het beste bij strijken er telkens met hun pootje: Als Of misschien jeukt het wel. Weet derhoud te normaal i het notaris informeren, staat is in uw on- verwachten wij i Vraag: Als men plaatselijk i u hoe dit komt? Kan het ook voedsel liggen? Antwoord: De eerste mogelijkheid HHR Mi IHJ1 ook dat ze verkouden zijn. Dus uit de tocht publiek ze\t gekweekte tuinbloemen houden. De tweede mogelijkheid is dat kamerplanten wil verkopen, heeft u ze te straf voert. Jonge katjes i»"°- - xv. «v.. XX—6- de ten sterk verdunde melk drinken Russische ruimtevaart zijn te krijgen beslist geen volle melk, direkt var w_ de U.S. Information Service, Lange Voorhout 102. Den Haag. Inlichtingen Brieven, die niet c()n voorzien van naam en adres, kunnen niet ln behandeling worden genomen Ge heimhouding Is verzekerd Vragen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten tn afzonder lijke brieven worden gesteld Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten bij the Astronomical and Spaci Ohservat (U.S.SR. Vraag: Wanneer iemand een schoor steen voor een centrale verwarming bouwt aan de achterzijde van zijn huis schuurtje te midden van in eikaar gebouwde achterzijden van wo- n de omwonenden veel last heb- rook en vieze lucht, zodat zij de deuren moeten sluiten en bij do gemeen te ingediende bezwaren niet helpen, wa' staat er dan te doen? bloemistenvergunning koopvergunning nodig? Antwoord: Als u de produkten van uw kweekarbeid zelf wilt verhandelen, dan niet die vette melk toedienen, want ook langs die weg krijgen de kleintjes te zwaar voedsel. Vraag: Sinds kort heb ik mij geves tigd buiten mijn vorige woonplaats, waar ik 35 jaar gewoond had. Ik huur de een zit-slaapkamer ongemeubileerd voor 250 per maand, inclusief ver warming en volledig pension. Kan ik .egen d, eerste van een maand op- i met anderen e :ester praten, te- plaatselijk gebruik een termijn van - dirhterec Nellv adres by de raad twee of drie maanden voorschrijft. Als ,"s Onze harteliike dank J.-„ Ir naar miln railHo domonnln ismd ur 1 1S ^nze narieilJKe QanK. indienen u kan zich wenden tot de in spectie van de volksgezondheid kunt een advocaat nemen. Vraag: Zijn de huren hoger dan in Nederland Evenals de lonen zijn d' West-Duitsland aanmerkelijk groot Ik ik naar mijn oude gemeente terug wil, zou men dan ten opzichte van oud-ingezetene consideratie toena< Duitsland 1° mijn huidige woonplaats is voor geen vergunning nodig, maa plaats is de woninei hoger dan hier. Een gemiddeld per centage is in de huidige omstandighe den van voortdurende wijzigingen niet bekend. Wij schatten dat de huren in West-Duitsland ongeveer 20 pet. hoger hospita of rusthuis willen zoeken Ik ben alleen en hoog bejaard. Antwoord: In het algemeen geldt de wettelijke regeling, dat men wan- per maand betaalt opzeggingstermijn Daarom nebben wij het Molenslop in Scheveningen niet genoemd. Een plattegrond van Den Haag en jmgeving uit 1924, uitgave J. Smul- het bezit zijn van vakdiplo- iers cn Co. toont ook een Molenslop ma's en een middenstandsdiploma, iat loopt van de Keizerstraat voorbij Wend u tot het produktschap voor sier- net einde van de Nieuwe Laantjes tot gewassen. Stadhoudersplantsoen 12. Den ie toenmalige Westraat met een dood- Haag. opende zijsteeg richting Jacob Pronk- jtraat. Het was een zeer kronkelige Hulp van lezers: Een lezer zond ons ;teeg met enkele onregelmatige verbre- een mooie ingelijste wandtekst van het iingen. De Jan Kistenstraat heette vers: „Kind dat ik liefheb, leun op mij Jan Kistenslop en de -Jacob Pronkstraat sterk" We hebben de lezer een af- vas feitelijk me» veel meer dan een schrift toegezonden. Onze hartelijke lauw s»eegke. is mogelijk dat deze teks- De gehele buurt is daar opgeruimd, ten nog in de handel verkrijgbaar zijn. grotendeels met behoud van oorspron- telefo- telijke namen, zoals bijvoorbeeld ook n Kol aet Kolenwagenslag. Het Smidsslop is verdwenen. Vraag: Gaarne zou ik willen .veten of er iemand een beschouwing heeft gegeven over de film Barabbas of over het boek van Par Lagerkvist met dezelfde titel' Zo ia. wie' en is deze beschouwing ook ergens te kri. ;en? Mei bcsthou*"i,iEri-n bedoel ik niet re censies in bladen Antwoord: Het boek van Lagerkvist zelf is in de boekhandel te krijgen, in de pocketuitgave nr. 123 van de uitge- ver J. M. Meulenhoff. Men kan hel vragen in de boekhandel. Een andere lezer meldde hartelijke Vraag: Was er in uw antwoord 15 oktober niet een misverstand? Een inzender vroeg waar Wijd en zijd cn het Molenslop in Den Haag waren ge- 'egen. Nu :s mijn vraae: Hebben er -ioms twee Molens'oppen bestaan, want .•en Molensiop liep van de Keizerstraat laar de Nieuwe Laantjes in Schevenin gen, Di' Molenslop heet nu Molenijzer kalender- Koningin Emmakade

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2