DRUM. Gereformeerde novieten volgen catechisatie Minister wil meewerken Begroting van bedrijfschap detailhandel „onderzocht" plaate Onderhoud vond dank zij hulp van God Een woord voor vandaag Patrimonium-geschrift over overheidstaak STEEPS MEER MANNEN ROKEN HALF ZWAAR - HEEL LEKKERSi Tussen schoolpoort en huisdeurE Waarschuwing tegen bioloog DINSDAG 7 JANUARI 1964 ANDERZIJDS BOODSCHAP Op de laatste zitting van de conferenlie voor Wereldzending en Evangelisatie die onder auspi ciën vr.n de Wereldraad van Ker ken de vorige maand te Mexico is gehouden, is er een boodschap aangenomen die gericht is aan alle christenen in de wereld. De boodschap luidt als volgt: 1. Onze wereld is sneller dan ooit aan het veranderen. In deze vaak revolutionaire veranderingen spe len techniek en wetenschap een grote rol. Dit houdt in dat het voor de massa mogelijk wordt te genieten van grotere vrijheid, ze kerheid. en een werkelijk mense lijk bestaan. Maar het houdt te vens ctn vraag in: is de techniek de knecht van de mens of zijn meester? Het antwoord op die vraag is een kwestie van le ven of dood voor de wereld. Wij die de God van de bijbel kennen, weten dat de groeiende heerschappij van de mens over de natuur een gave van God is, maar ook dat het een verant woordelijkheid tegenover God in houdt. Gods heerschappij is de waarlijke zekerheid voor de vrij heid van de mens. 1. Hiervan uitgaand: a. zien wij deze wereld als Gods wereld. Het hedendaagse leven is een gevolg van het handelen van de mens dit nu erkent of niet. zaamheid aan de levende God. Of de mens dit nu erkent of niet het het feit blijft dat God Heer is niet enkel over de schepping maar ook over de geschiedenis. Wat er op het ogenblik gebeurt in de we reld geschiedt met Gods medewe ten, ook al erkent de mens dat niet. Wij nu zijn geroepen in deze seculiere wereld de wil van God te ontdekken. Dit houdt in zoe ken naar dat wat in overeenstem ming is met Zijn doel en wet Daarom dus zullen we deel moe ten nemen aan dit leven met dien verstande dat we weigeren slaaf te worden van destructieve krachten die de uiteindelijke ver nietiging van de mens beogen. b. belijden wP dat de God van wie deze wereld is, zichzelf geopen baard heeft in Jezus Christus. Hij die Hoofd van de Kerk is, is Heer over allen. Zijn naam is bo ven alle namen. Zijn liefde is voor de gehele mensheid. Daarom zijn we gerechtigd naar anders denkenden en gelovenden te gaan, want het evangelie dat wij oren- gen is uitsluitend een opsomming van wat God gedaan heeft en nog doet voor alle mensen. Elk mens heeft het recht dit te ver nemen en zij die het reeds weten, hebben het recht de boodschap verder te brengen. Niemand, en zeker niet de christen, kan stel len dat het er niet toe doet wat men gelooft zolang men maar in iets gelooft. Het enige belangrij ke in het leven is juist, te we ten wie God is en dat kunnen we vernemen door Jezus Christus. Het getuigenis van een christen heeft niets superieurs; het is al leen gebaseerd op de gemeen schap in Christus, die kwam voor alle mensen, om Hem bekend te maken aan allen. Zending is de toetssteen van het geloof. c. geloven wij dat alle christenen geroepen zijn in deze taak geza menlijk naar voren te treden. We zijn van oordeel dat nu de tijd gekomen is voor gezamenlijke planning en actie. Het feit dat Christus niet in zichzelf verdeeld is zal op niet mis te verstane wijze duidelijk moeten worden uit de zendingarbeid. Onze huidige vorm van zendingsorganisatie manifesteert dit niet duidelijk ge noeg; zij verbergt het vaak. De konsekwentie hiervan moet door alle kerken gezien worden. d. verklaren wij dat deze missio naire taak gelijk is voor allen en daarom om eenheid vraagt. Het kan gezamenlijk gedaan worden omdat het evangelie ook gelijk is en alle kerken met dezelfde vra gen betreffende de zending wor stelen. Het kan ook gezamenlijk gedaan worden omdat elke chris telijke gemeente geroepen is de liefde van God in Christus open baar te maken, in getuigenis, en in dienst aan de wereld om haar heen. De zending gebiedt eenheid, omdat ze gehoorzaam is aan één Heer, en ons getuigen kan geen effect hebben in deze geseculari seerde wereld als we geïsoleerd zijn van elkaar. We hebben de faven nodig die God aan elke erk afzonderlijk gegeven heeft, om te getuigen van de gehele Kerk. e. realiseren wij ons dat dit bete kent het doorbreken en overschrij den van grenzen. Dit geldt met name voor de christelijke zending die een land en een beschaving verlaat om naar andere volkeren te gaan om het evangelie van Christus te brengen. Ook is er een steeds groter wordende groep van mensen die naar andere lan den gaan, als christenen, voor hun werk. Ook deze mensen be hoeven het gebed en de bijstand van de gemeente waar zij van daan komen. Maar er zijn nog ander barrières die we moeten verbreken: de christelijke gemeente moet zich realiseren dat God haar stelt in een geseculariseerde wereld. De christen moet hierin zijn deel hebben: in zijn werk, op kan toor. in de school en in de strijd voor de vrede en gerechtigheid in de sociale en raciale verhoudin gen. In deze opdracht moet men de kracht van de Heilige Geest zo ken om te kunnen getuigen door woord en levenshouding van de werkelijkheid van de levende God op elke mogelijke manier. Enquête Wageningse Hogeschool: Hervormden: we hebben er niets aan Opvallend is het hoge percen tage gereformeerde, door S.S.R. van de Landbouwhoge school te Wageningen onder vraagde, novieten dat regelmatig ter catechisatie gaat. Het enquê teresultaat onthulde voorts dat 79 procent der hervormde novieten het cateohisatieonderricht volgt. Ook bij de tweede vraag vertoon den de gereformeerden een posi tievere instelling ten opzichte van de theoretische godsdienstige scholing dan de hervormden. Dit alles wordt vermeld in Libra" het orgaan van S.S.R.Wagenin gen. Deze vraag lulde: Heb Je hei gevoel Iets aan het catechlsatieonderricht gehad te hebben 77 procent van de gerefor meerden antwoordden op deze vraag positief. Het merendeel der hervormden beantwoordde hem ontkennen. De meerderheid der hervormde novie ten beoordeelt de catechisatie dus nega tief. Ook al blijkt uit een volgende vraag dat op de hervormde catechisaties het merendeel „moderne" onderwei,, van een actueel karakter behandeld werden. Bij de gereformeerden worden er meestal, zoals blijkt uit deze ant woorden, nog alleen de „ouderwetse' boeken zoals de catechismus, Het Kort Begrip, de Nederlandse Geloofsbelijde- -is en dergelijken behandeld. Een andere vraag betrof de visie van de ondervraagden op het gezamenlijk op vakantie gaan van ongehuwde paren. De meerderheid bleek hiervoor te zijn, wat blijkt uit de percentages: hervorm. den 72 procent geen bezwaar en 7 procent tegen; gereformeerden: 40 procent geen bezwaar en 27 procent tegen. Voor waren 14 procent hervormden en f cent gereformeerden. Hoewel relatief veel gereformeerden tegen bevond zich in deze groep toi hoogste percentage enthousiaste voor standers. Het orgaan van S.S.R. weet voor dit verschijnsel ook geen verklaring te geven. Een van de antwoorden op deze vraag was: „Erg gezellig en verleidelijk; i leuke dingen beleven' AISOF-congres De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft er geen be zwaar tegen dat de scholen op 8 Ja nuari eerder eindigen, zodat de leer krachten het demonstratieve salaris- congres van de Algemene Nederland se Onderwijzers Federatie (ANOF), dat die dag in Utrecht wordt gehou den, kunnen bijwonen. Voorwaarde Is echter, dat ook het school- en ge meentebestuur hiermee akkoord gaan. De bewindsman heeft dit medegedeeld aan het dagelijks bestuur van de ANOF. Zoals gemeld, heeft de nieuwe voor zitter van de Nederlandse Onderwijzers vereniging, de heer W. van der Gevel, zaterdag in Amsterdam verklaard, dat de overheid de onderwijzers in verschil lende plaatsen in het land ln dit op zicht tegenwerkt. Een commissie van de drie be stuursleden van het hoofdbedrijf schap detailhandel heeft de be groting van dit schap onder de loep genomen en is tot de con-| clusie gekomen dat het nbodza- kelijk is dat het dagelijks bestuur van het schap een beleidsnota op stelt over de door het schap te verlenen subsidies en de daar mee samenhangende vragen. De commissie merkt voorts op dat bij de voornaamste drie ontvangers van subsidie de begrotingen een sterkere stijging tonen dan overeenkomt met de algemene loon- en kostenstijging die el ders zichtbaar is. De drie begrotingsto talen zijn elk met vijftien k twintig pro cent verhoogd en daarbij is nog geen rekening gehouden met de algemene loon- en salarisbeweging van 1964. De Gesprek paus en Athenagoras Pan-orthodoxe conferentie op komst ,,Wij verheerlijken God en de heilige drievuldigheid omdat zij ons hier naartoe hebben ge bracht, de een komend uit het oosten, de andere uit het westen, om elkaar te ontmoeten in zijn heilige naam op de grond die hij met zijn leven heeft geheiligd. Dit verschaft ons een grote vreugde en op die vreugde wilde ik de nadruk leggen nu onze ont- moeting een aanvang neemt", jdoxe kerken door middel ----- mers bij het concilie aanwezig. Athenagoras naar graf van Jozef II De oecumenische patriarch van Con- stantinopel, patriarch Athenagoras, heeft de wens te kennen gegeven het graf van patriarch Joseph II in Florence te be zoeken. zo heeft burgemeester La Pira van Florence meegedeeld. Burgemeester Pira had zondag op het graf van de in 1439. tijdens het concilie van FlorenceFerrara overleden pa triarch, een krans gelegd. Kort voor zijn dood had patriarch Joseph II de wens voor een vereniging van de rooms-katholieke en orthodoxe kerken geuit. Nieuwe ontmoeting paus-patriarch te Rome? heeft uit de enkele begro tingscijfers niet kunnen nagaan in hoe verre de begrote stijgingen strikt ver antwoord zijn. (Het gaat hier om het economisch instituut voor de midden stand, het cèntraal orgaan voor de bouw van middenstandsbedrijfspanden en de raad voor het midden- en klein bedrijf, samenwerkingsorgaan van de hoofdbedrijfschappen ambachten en de tailhandel.) De commissie is van oordeel dat het dagelijks bestuur een afzonderlijke nota moet samenstellen over de stijgingen van de pensioenkosten. De begroting van de eigen uitgaven van het hoofdbedrijfschap toont naar de commissie meent het beeld dat de uit gavenstijging groter is dan de algeme ne loon- en kostenstijging die tijdens het opzetten der begroting, midden 1963, mocht worden verwacht. De commissie heeft, aan de hand van cijfers haar verstrekt door het se cretariaat van het schap, geconcludeerd dat boven de begroting een ,,bui" hangt van ongeveer tweehonderdtach- i tigduizend gulden. De commissie meent dat de loonexplosie 1964 de bui nog i zwaarder kan maken. Russisch-orthodoxen vierden kerstfeest Een vertegenwoordiger van de R.K. kerk heeft maandagavond in Moskou te zamen met de Russische Orthodoxe gelo vigen de „Epifanie" het kerstfeest in de Russisch Orthodoxe Kerk meegevierd in de stampvolle Jelochowsky-kathedraal te Moskou. Overal in Rusland is dit kerstfeest in volle kerken gevierd. Te Moskou leidde patriarch Alexei een nachtdienst, die door ruim 2000 personen werd bijgewoond. De dienst onder leiding van de 86 jaar oude patriarch duurde 7 uur. De priester van de Moskouse r.k. St. Louis de Francis- kerk woonde deze dienst bij. Ter gelegenheid van het kerstfeest der Orthodoxe Kerken heeft de patriarch van de Orthodoxe-Koptische kerk, KyrilLos VI een boodschap laten voorlezen vanaf de kansels van de onder hem ressorterende kerken. Men beschouwt dit als een ant woord op het document van het Vaticaans concilie, waarin gezegd wordt dat de Jo den niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de kruisiging van Christus en dat de hele mensheid hieraan schuldig is. Pauselijke boodschap Paus Paulus heeft uit Jeruzalem bood schappen gezonden aan de secretaris- leneraal van de wereldraad van kerken, Ie Nederlander dr. W. A. Visser 't Hooft, ds. Marcel Pradervand, secretaris-gene raal van de Gereformeerde Wereldalli antie en aan Kurt Schmidt-Klausen. In op het Vaticaanse concilie en wenst hij hen vrede en voorspoed. Dr. Visser 't Hooft heeft in zijn antwoord gezegd kentelijk te zijn voor deze gelukwens hem verzocht de beste wensen en ,,zijn gebeden voor zijn ambt en de eenheid van het volk van God" te willen vaarden. Ds. Pradervand en Kurt Schmldt-Klau- •n hebben in ongeveer gelijkluidende termen geantwoord. Islamitische partij in Pakistan verboden De regering van Wcst-Pakistan heeft de conservatieve Islamitische partij Ja- maat-E-Islami onwettig verklaard en de partijkantoren in verschillende ste- ;n in het land gesloten. De leider der partij, Amir Maoelana Abdoel Ala Maoedoodie, de secretaris generaal. Mian Toefail-Mohammed, als mede tal van andere bestuursleden en gewone partijleden werden gearresteerd. Een regeringswoordvoerder deelde mede, dat de redenen voor het verbie den van de partij en voor de arresta ties later bekend zullen worden ge- President Ajoeb-Khan van Pakistan heeft kortgeleden felle kritiek gele verd op de Jamaat-E-Islami-partij. Hij sprak daarbij van „duistere" gods dienstige leiders, die de vooruitgang in de i t der Islam i Waarom een [Akkert|e| geen tablet mag zijn 't Zou minder snel en minderveilig helpen! Onze 4 geneeskrachtige micropoeders zijn zo fijn verdeeld dat ze de maagwand ontzien. Zo fijn dat ze metéén opgenomen v/orden, metéén beginnen te wer ken. En ze kunnen alleen in een cachet zo microscopisch fijn bij u komen. Daarom mag een AKKERTJE nooit een tablet zijn.. Daarom helpt een AKKER instant cachet zo "Instant" onmiddel lijk) bij pijn, kou en griep. Slik daarom uw pijn weg met een AKKERTJE. Veilig, vliegensvlug I Bekeert u en gelooft het evangelie." Dat is de tekst van de eerste preek van Jezus Christus. En wie vraagt: „Waarom zou ik?" krijgt te horen: „Omdat het Konink rijk Gods nabij gekomen is." De komst van Jezus roept ons op iets te doen. God keerde zich tot de mens. En nu moet de mens zich bekeren, tot God omkeren. God kwam in Christus tot de mensen en nu moeten de mensen tot Hem komen. God stak Zijn hand uit en nu wordt van ons mensen gevraagd, die hand te grijpen. Door het duister van de nacht breekt het licht van een nieuwe morgen en nu klinkt de roepstem tot de men sen om op te staan. Hoe we het ook zeggen, welk beeld we ook gebruiken, altijd weer moet er een spiegelbeeld komen. Gods komst betekent niet automatisch vrede voor alle mensen. Als Christus tot de mensen zegt: Goede morgen, want de dag des heils is aangebroken", dan blijft het nacht voor wie wei gert te ontwaken. Slechts wie opstaat beseft dat de Heiland met Zijn belofte ook de vervulling geeft. Pas dan ervaart hij dat het werkelijk een goede morgen wordt. Bekeert u, dat is, keert u om, kijkt God recht in de ogen. Ik weet wel, dat kunt u niet. U moet uw ogen in schaamte neerslaan, maar daarom staat er ook: gelooft het evangelie, de blijde boodschap dat Christus u komt vertellen dat hij u vergeven heeft. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bleiswijk: E. M. Panne- koek, te Uithuizermeeden; te Goes (toez.) (4e pred. pl): J. van Ginkel, te Uitwijk. Aangenomen naar Spannum en Edens: B. J. Geerling, te Glanerbrug. Bedankt voor Wolfaartsdijk: J. van Ginkel, te Uitwijk. GEREF. KERKEN Beroepen te 2e Exloermond: J. W. Bats, kand. te Amsterdam; te Zwaag- westeinde; R. v. d. Berg, kand. te Em- meloord;. te Lemele-Lemelerveld: H. Koetsveld, kand. te Naarden. Aangenomen naar Grijpskerke: P. G. den Hengst, kand. te Breda, die be dankte voor Bleiswijk, St. Pancras, Zweeloo. Bedankt voor Oudewater: H. A. Star- renburg, te Eefde-Gorssel; voor Culem- borg: P. Sijtsma, te Nederhorst den Berg. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Delft: I. de Bruyne. te Rotterdam-C en M. W. Nieuwenhuijze, te Amsterdam-W. Bedankt voor Vlaardingen: J. Keuning, te Veenendaal. EVANG. LUTH. KERK Aangenomen naar Amsterdam (vac. G. Fafié)S. G. v. d. Haagen, te Schie- GEREF. GEMEENTEN en te 's-Gravenpolder: P. Blok, Volkspetitionnement in Zweden geslaagd De op 16 oktober 1963 gestarte actie in de Zweedse staatskerk en de Zweedse vrije kerken om een volka- etitionnement te houden onder het ge- iele Zweedse volk, ten behoeve van de handhaving van het godsdienstonderwijs in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, mag alleszins geslaagd ge noemd worden. Tot dusver hebben meer dan twee miljoen Zweden boven de zestien jaar hun handtekening gegeven ten behoeve van het godsdienstonderwijs. Bij de aan vang der actie rekenden de optimisten met een maximum van één miljoen' handtekeningen, de pessimisten met zes honderdduizend handtekeningen. De wer kelijkheid is totaal anders uitgevallen' In de tijd van twee maanden hebben hebben twee miljoen Zweden hun stem gegeven aan de oproep der kerken. Antwoord aan deze tijd (IV) (Va, redacteuren) fpreekt over sociaal-economi sche vraagstukkenspreekt over rijkdom en armoede, de taak in deze m de maatschappelijke organisaties i al evenzeer over de taak v 'erheid. Vooral de overheidstaak i met name de grensafbakening daarvan is een moeilijk onderwerp. Langzamerhand heeft in christelijke kring het inzicht veld gewonnen, dat de overheid als dienaresse Gods, ter bevordering van de gerechtig heid, in het economisch leven een belangrijke corrigerende en op stra tegische punten zelfs een leiding gevende taak heeft. De economische geschiedepis heeft duidelijk en schrijnend geleerd, dat do automatische werking van het econo misch mechanisme grote tekortkomin gen vertoont dat uit het produktie- proces een inkomensverdeling voort vloeit, die wordt gekenmerkt door een grote mate van ongelijkheid. Geleidelijk is een instrumentarium ontwikkeld, waardoor de conjunctuur goeddeels kan worden beheerst en waardoor het tevens mogelijk is een zekere herverdeling het prestatie-inkomen op grond van behoefte-element tot stand te brengen. Met deze ontwikkeling zijn we gelukkig, al ontveinzen we niet, dat er gevaar be staat voor economische machtsophoping bij de overheid. De overheidsmaatregelen zullen dan ook altijd zo globaal mogelijk Standpunt In „Antwoord aan deze tijd" wordt de bovenomschreven ontwikkeling sterk ge gispt als een grensoverschrijding van de overheid. „De overheid behoort zich te houden aan haar taak, die in de sfeer het recht ligt en mag zich niet grijpen aan de taak van het bedrijfsle ven." De leer van de soevereiniteit vormt de principiële fundering van dit stand punt. We zullen niet zover gaan als prof. Zijlstra, die de soevereiniteit ir eigen kring in een overmoedige bui be titelde als een „lege doos", doch wel willen we stellen dat deze leer tekort schiet. Wil de overheid er voor zorg dragen, dat alles in goede orde toega, opdat 'J itil en gerust leven mogen lei den, dan zal zij zeker ook ordenend moe ten optreden. Maar als men het zo stelt, wordt men al door ..Patrimonium' gedeeld bij de verblinde christenen. Wat het werkliedenverbond voorstaat, komt in de praktijk neer op staatsont- aldus het begin van de toespraak welke patriarch Athenagoras bij rijn eerste ontmoeting, zondag avond, tot paus Paulus hield. „Op deze heilige grond", aldus vervolg de Athenagoras, „heeft de stem van Christus zich doen horen en is Zijn leer verbreid. Hier heeft Hij het evangelie van liefde en heil verkondigd. Kort voor Zyn glorieus lijden heeft Hij hier in dood strijd gebeden voor bekrachtiging in de waarheid en de eenheid van allen die haar zouden volgen. Wij beschouwen dit onderhoud als een gebeurtenis van het grootste belang ln de geschiedenis en het leven van de kerk, een onderhoud dat plaats heeft kunnen hebben dank zU de hulp van God." „Wij wensen van harte dat de goede bedoelingen die de afgelopen tijd weder zijds zijn geconstateerd en die een be vestiging vinden in deze gezegende ont moeting van personen en zielen, zullen leiden tot wederzijdse verstandhouding en een grotere onderwerping aan de wil van God bij het naleven van de leer der afgelopen eeuwen en in overeenstemming met de behoeften van de huidige tijd. De christelijke wereld heeft verwijld in de zwarte nacht van de scheiding, de ogen der christenen zijn vermoeid van het schouwen in de nacht. Moge deze ontmoeting de lichtende en gezegende dageraad zyn van het licht waarin de komende geslachten met de- het bloed en het lichaam van Christus e verlicht zullen worden door de liefde e de vrede, in de eenheid van onze enige heer, onze redder. Broeder in Christus, wij zijn lange tijd op weg geweest met het verlangen elkaar te ontmoeten en wy hebben elkaar weer gevonden in God. Laat ons deze weg vervolgen en Hij zal ons zeker komen vergezellen, zoals Hij dat de twee Em maüsgangers heeft gedaan. Hij zal ons de te volgen weg tonen en onze schreden naar het doel, dat wij moeten bereiken, verhaasten. Aan Hem de glorie, de macht en de eer in eeuwigheid." Een orthodoxe hoogwaardigheidsbekle der verklaarde naar aanleiding van de ontmoeting tussen paus en patriarch, dat deze de eerste stap is naar talrUke ande ontmoetingen. Hfj deelde voorts mede dat in maart een pan-orthodoxe confe rentie wordt gehouden, waarop beslist zal worden over het zenden van waar der orthodoxie naar het concilie. Tot dusver waren slechts enkele ortho- f 1.- maar eerst een beetje te saneren, het geen hem tot zijn eigen verbazing nog niet eens zo slecht afging. Wie hem zou hebben gevraagd hoe hij dat klaaispeelde, zou hij niet e hij Wist het misschien zelf niet zo precies Zijn chef verklaarde dat stellig niet iedere nieuweling het hem zou hebben nagedaan. Het compliment streelde zijn ijdelheid en wakkerde zijn ambitie aan. Maar ik ben er nog niet, dacht hij in ogenblikken van zelf- Hij had het pad waartoe het zo juist behaalde diploma hem toe gang verleende betreden met een heilige uerklusi en diverse loffelij ke principes. Ook, uit hoofde van positief antwoord hebben kunnen zijn jonge jaren, met een portie functionele nieuwsgierigheid. Voor zot er hij wist had nog nooit iemand in zijn familie ook maar uit de verte iets met een school te maken gehad. Hij was de eerste en daar vond hij wel iets boeiends aan. Toespelingen of grinnikend gepraat van een mak, vrouwelijk baan tje," raakten zijn koude kleren niet. Hij wist al bij voorbaat dat een te hvog opgevoerd optimisme wel eens tot min of meer schokken de ve/róssingen kon leiden. Een mak beroep? Ah!. Het pad dat voor hem lag was. zoveel wist hij er wel nan, niet gladjes geasfal teerd. Allerlei oneffenheden konden je schrammen en zelfs, wanneer het je wat tegenzat, verwondingen opleveren Maai juist dat vond hij het boeiende eraan. Het moest niet allemaal tan een leien dakje gaan, hij had ctn paar stevige schouders zich vergenoegd de handen er zeker van dat hij er niet naast was gewers' toen hij voor het school meestersambt had geopteerd. Toch wtet iedereen dat je nooit ho! moet roepen voordat je over de brug tiéf' aaii uqi bent. Dat deed hij ook niet, immers iij)ce ourters a-.-.,- t„oo ook n0g dat kind op de Hers Q< h^nlr /lat moïcïo TYiot W n onplezierige instelling met uitschie ters als kleine gapperijtjes en een continu verdraaien van de waarheid. achterste bank. dat meisje met de naam die aan een boek van Ibsen of Lagerlof deed denken. Ditte. inkeer, want zo hier en daar lagen tijdbommeijes op de loer, in de vorm van ietwat onaangepaste jonge wezen tjes waarop hij elke minuut van de lange schooldag verdacht diende te Een tweetaj knapen beschikkend niet onbelangrijke hoeveel- Ofschoon zich diep bewust dat hij als opvoeder met principes niets mocht, cultiveren dat met „vooringe- nomenhe'd" kon worden vertaald, dc- Hij pieker over dit fenomeen. Met de twee jongens de vroegere „pest- negertjes". had hij een fijn resultaat mogen boeken. Hij voelde ook intuï- dat hij aan de respectieve- steuntje had. Ou- factor die gewicht -jhaal kon leggen. Tijdens zijn opleiding was het onderwerp meer malen ter tafel gekomen. Een moed gevende steun. Maar, wacht even, had de leraa? pedagogiek gezegd, stel ie er nu ook geen wonderen van voor Er ziin vaders en moeders, nou ja... Het is er soms mee als met het publiek en de politieagent. Wel, aan deze uitspraak moest hij denken toen hij de jongedame Ditte een paar maal had moeten straffen voor een vergrijp tegen de oprechtheid De. hem tot dan toe onbekende, moeder vroeg belet. Zie dend van toorn stond ze oo die mid dag voor hem Wat hij wel van haar dochter dschl Een jokkebrok? Nee, duidelijk dat hij de pik had jongedame lag hem niet erg. Ze op het kind. Vertelde ze niet thuis als hij die er met succes onder beid verztisioutine, verschaften hem De Rooms-katholieke vicaris in Am man, mgr, Samaan, heeft maandag ver-| klaard dat verwacht kan worden dat Paus Paulus en patriarch Athenagoras elkaar in de loop van het jaar in het Vaticaan opnieuw zullen ontmoeten. Hij noemde hun bijeenkomst in Jeruzalem een keer-| punt in de geschiedenis van de betrek-] •elfde bezieling deel zullen hebben aan kingen tus9en beide kerken. zetfe, moesten de nu schamperen- de kennissen over een poosje maar n?,ffrpen eens ve-iellen of ze nog altijd bij u: hun ideeën waren gebleven. rplezier in dit niet ge makkelijke karwei zonder tussen komst van de baas of van wie ook, Bepaald meevallen deed het niet dl- op te knappen, hij voelde het als reet. Zijn kudde bestond uit knapen en meisjes die onder zijn voorganger van een teugel weinig hadden be speurd, daarom achtte hij het nodig soort sport waarbij de stille admira- tie van de rest van de klas hem be paald weldadig aandeed. Toen na een koude oorlog van et- .had nogal eens deining met een paar dat hij haai vaak een oplawaai gaf. andere tieners en het was zijn oplet- tende olik niet ontgaan dat de oppo sitie daarbij alleszins recht van spre ken had Iets glibberigs was er aan dit kind met de van je wegkijkende „Kt ogen en de dunne saamgeperste lip- f?r- Ze mag eens stout zijn. pen. Nu en dan schenen de contro- -- ---* - versen met haar tegenstandsters zo diepgaand, dat ze haar driest te lijf gingen en hi1 moeite genoeg had een wapenstilstand te bewerkstelligen. Maar dan waren er soms al paar rake klappen uitgedeeld, wat wil ie als er sprake is van dat hij haai vaak De blauwe plekken op haar ren het bewijs. Hij dacht ruzies op de speelplaats. Hij zei allei ze dat nog ee vrouw noofdschuddend r moeder" dacht hij. houding, op een nagenoeg vrij spel der maatschappelijke krachten. In dat spel mag weieens incidenteel worden inge grepen en er mogen ook wel „zeer wei nige. algemeen aanvaarde normen" worden aangelegd, maar ook dan moet het doel zijn het herstel van de zelf standigheid van het bedrijfsleven. De overheid heeft slechts, zo zei men het vroeger, een nachtwakerstaak. Haar taak ligt in de sfeer van het recht en daarmee bedoelt men dan niet de socia le gerechtigheid, maar slechts de nale ving der wetten. Zo worden genoemd veiligheidsmaatregelen, verkeersvoor- schriften, ijkwet en muntwet. Hebben de samenstellers van het boek vermoed wat hun visie in de praktijk betekent, toen zij schreven: „We zullen ons moeten hoeden op sleeptouw te worden geno men door liberale theorieën"? Aangezien het ons in deze serie begon nen is om de dieper liggende gedachten, zullen we niet ingaan op allerlei econo mische beschouwingen, die in de studie worden gegeven. Zelfs zullen we de ver leiding weerstaan om te reageren op de conjunctuur-politieke uiteenzettingen, die uitlopen op een pleidooi voor bevorde ring van het weerstandsvermogen, de zelfstandigheid en het aanpassingsver mogen van het bedrijfsleven. Kern Tot de kern van de zaak dringen we door als we kennis nemen van de eigen domsbeschouwingen, die kort kunnen worden samengevat. De eigendom is een scheppingsordinantie, is dus van godde lijke oorsprong en dient derhalve door de overheid te worden beschermd. Met de schepping is de ongelijkheid van ta lenten en eigendom gegeven en in de herschepping wordt deze ongelijkheid is Gods vrije welbehagen dat de een rijk en de ander arm maakt. De ni vellerende herverdeling, de uitholling van de eigendom, die de maatschappij half communistisch maakt, betekent dan ook eigenlijk opstand tegen God. Want men wenst niet te aanvaarden, dat God de talenten verdeelt. In ons vijfde artikel willen we nog graag een aantal opmerkingen over de eigendom, rijkdom en armoede in het licht van de Bijbelse openbaring maken. Hier een voorlopige conclusie. In het be gin van de artikelenserie wezen we er op dat we bij het uitgaan van de schep pingsordinantiën het gevaar lopen om van allerlei bestaande structuren en verhoudingen aan te nemen, dat zij naar Gods bedoeling zijn. We vrezen, dat „Patrimonium" niet geheel aan dit ge vaar is ontkomen. Geheel ander licht valt er op deze dingen, wanneer wij niet redeneren vanuit de schepping, vanuit de herschepping, die geen herstel is van de oorspronkelijke schep ping, maar daar boven uit gaat omdat God alles tot zijn volmaking brengt. Zo eschatologisch kunnen we spreken, want wie in Christus is, is een nieuw schepsel. Dan spreken we over allerlei verhou dingen vanuit de gedachten wereld van het Koninkrijk Gods, dat zich in Jezus Christus heeft gemanifesteerd het Koninkrijk Gods, dat komt en waarvan wij de tekenen mogen oprichten, uit ziende naar de Koning, die niet herstelt maar alle dingen nieuw maakt. o o Opnieuw is een aantal wanhopige ou ders met aan leukemie lijdenden kinderen Ajaccio aangekomen, waar zü een be handeling wensen van een obscure Fran- bloloog, wiens preparaat op het ogen- -» j- ii de volksgezond- De patiënten kwamen ondanks een waarschuwing van de bioloog Gaston Naessens, dat zijn voorraad van de ge heimzinnige vloeistof te gering is om meer dan de huidige acht patiënten te be handelen. De nieuw aangekomenen lie ten zich evenmin ontmoedigen door de dood van twee Franse kinderen, die naar Ajaccio gekomen waren, maar niet be handeld konden worden. Inspekteurs van de Franse dienst voor de volksgezondheid begaven zich naar Corsica toen Naessens' behandeling pa tiënten uit het buitenland begon aan t® trekken. Zij hebben nog geen rapport uit gebracht. maar de autoriteiten heDben het publiek reeds gewaarschuwd tegen geneesmiddelen tegen leukemie. Burgemeester en schoolhoofd verzoenen zich In het Overijsselse dorpje Bathmen is de ruzie tussen burgemeester Bazen en het hoofd van de openbare school, de heer Klaverdijk, bijgelegd. Zoals men zich zal herinneren maakte de burgemeester enkele onaangename opmerkingen over de school van de heer Klaverdijk, waarop deze de dorpsgemeen schap vertelde dat het zoontje van de burgemeester dit jaar moest blijven zitten, hetgeen het misnoegen van de burgervader had opgewekt. Nadat de burgemeester in het open baar had laten doorschemeren, dat hij wel een einde aan de onaangename situatie wilde maken. Is gisteren in Deventer, op neutraal grondgebied, de verzoening tot stand gekomen. Burge meester er de hand en 1 tot van 4 uu 'dinsd 'tot 8. openi O bic 6.30 t tot 5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2