Radicalisme in de partij moet van jeugd komen Uw probleem is het onze Een kanttekening Een ivoord voor vandaag J. v. d. Ploeg voorzitter Arjos Istanboel vraagt mening van patriarchaten Transportprijzen moeten worden opgetrokken Joodse jeugd zoekt naar geestelijke heroriëntering Kerk van Engeland wil gaan hervormen MAANDAG 16 DECEMBER 1963 JEDERE partij heeft behoefte aan radicalisme. En het is de jeugd, die naar de toekomst kijkt, die voor dit radicalisme moet zorgen. Daarom moet de Arjos meedoen aan het vinden van het politiek beleid. Deze taak hield dr. A. Veer man uit Rijswijk zaterdag in Utrecht de leden van de Arjos voor, die in de algemene verga dering bijeen waren gekomen Het onderwerp van zijn referaat luidde: „Hoe vinden we ons poli- TEGEN WAARDEDALING GULDEN pjET Indexcijfer van de kosten van levensonderhoud is van 15 oktober tot 15 november onveranderd op 109 blijven staan. Het vertoont geen enkel spoor van de prijsverhogingen. De huisvrouw, die alleen maar merkt dat tal van artikelen en diensten duurder zijn geworden, zal van deze statistiek weinig begrijpen en er niet veel goede woorden voor over hebben. Dit is begrijpelijk. Het grote publiek kan zich heel moeilijk voorstellen, dat al die prijsstijgingen tezamen toch maar een heel klein deel uitmaken van het totaal aan uitgaven. En daar kwam dan nog bij, dat enkele prijs verlagingen voor het nodige tegenwicht hebben gezorgd. Maar al blijven de cijfers van de kosten van levensonderhoud thans stabiel, al probeert de minister van economische zaken door het hanteren van de prijzenstop een angstpsychose de kop in te drukken, wij zullen er niet aan cntkomen dat het volgend jaar de kosten van levensonderhoud wel zullen stijgen. Wij kunnen alleen maar hopen, dat het geen lawine wordt en dat niet de een zich aan de ander optrekt. Hoe meer de kosten van levensonderhoud stijgen, des te meer daalt de waarde van de gulden. Ieder met een vast inkomen, waarbij wij dan vooral aan pensioentrekkers en lijf rentetrekkers denken, zal geleidelijk aan minder voor zijn geld kunnen kopen. Er zijn landen wij denken aan België en de V.S. waar ln de contrac ten clausules zijn opgenomen die de werkgevers dwingen het loon automa tisch te verhogen als de kosten van levensonderhoud een bepaalde grens overschrijden. Automatisch stijgen dus de ionen bij het duurder worden van het leven, zij het de' C'-z UonsUjging de prijsstijging op een afstand volgt. Bij dit automatisme is dus de band met de produktiviteit van de arbeid los gelaten. Wij kennen dit automatisme ook bij de sociale verzekering. Het deed zijn Intrede bij de Algemene Ouderdomswet die ln 1957 in werking trad. Naar mate de kosten van levensonderhoud met een bepaald percentage stijgen, worden de uitkeringen verhoogd. Nadien is dit systeem ingevoerd bij de kinderbijslagwet en de algemene werkloosheidswet. In wezen zijn het pogingen om voor bepaalde groepen de waardedaling van het geld zo niet ongedaan te maken dan toch wel zoveel mogelijk te verkleinen. Met een zekere schroom zouden wij zeggen: om het geld voor hen waardevast te maken. Dat waardevaste geld is een ideaal waar men even naarstig naar zoekt als naar de steen der wijzen. En dan natuurlijk waardevast geld voor zoveel mogelijk, om niet te zeggen alle, mensen. Waardedaling (in principe geldt dit ook voor waardestijging maar dat is een overleefd begrip geworden) Is onrechtvaardig. Tientallen jaren geleden werden er dan ook al voorstellen gedaan om schulden op lange termijn bij wijziging van de geldwaarde vol gens een bepaald indexcijfer te herzien. In de dertiger jaren vond dit her leidingsstelsel een vurig verdediger in de persoon van prof. dr. Mees. Er ontstonden nog andere stelsels waarvan wij alleen maar de grondstoffen- valuta van prof. dr. ir. Goudriaan willen noemen. De waardedaling van het geld is in het bijzonder pijnlijk voor alle, groten deels kleine bezitters die hun geld op de spaarbank hebben staan, die een levensverzekeringspolis hebben, of in het bezit zijn van obligaties. In al die gevallen krijgt men een bepaald, vooruit vastgesteld aantal guldens terug, guldens die jaren na de storting een stuk minder waard zijn geworden. Er zijn voor obligaties pogingen gedaan om dit gevaar te bezweren. Wij denken aan de goudclausule en aan de valutaclausule. Een andere vorm, die in het buitenland werd toegepast, is de index-obligatie. Ook hier dus weer een koppeling van de opbrengst aan een bepaald indexcijfer. Voor deze index-obligatie zijn ook thans nog in ons land ijverige voorstanders te vinden, waarbij wij weer de naam van prof. dr. Mees moeten laten vallen. Op verzekeringsgebled kennen wij ook een vorm om de waardedaling van het geld te verkleinen. Acht jaren geleden is namelijk de waerdijefractie geïntroduceerd, waarbij de verzekerden om het heel kort te zeggen een garantie tegen waardedaling van de gulden krijgen doordat er een band gevormd is met de aandelen van de Rotterdamsche Beleggingsmaatschappij, in de wandeling Robeco genoemd. Als wij het over de Robeco hebben, moeten wij uiteraard ook het kersverse initiatief van de Nederlandse Spaarbankbond ten tonele voeren. Er is een Beleggingsfonds voor spaarders opgericht, waardoor kleine spaarders de gelegenheid krijgen om hun geld in aandeeltjes van de Robeco te beleggen. En daar dit een beleggingsmaatschappij is met een over tal van onder nemingen gespreid aandelenbezit, is het risico van koersschommelingen op grote schaal uitgeschakeld. Hoewel aan dit Initiatief ook andere motieven ten grondslag liggen, is on tegenzeggelijk een der voordelen dat de kleine aandelenbezitter niet hele maal onbeschermd is tegen de waardedaling van het geld. Aandelen toch •- en zeker aandelen of participatiebewijzen van een beleggingsmaatschappij plegen in waarde te stijgen naar mate de waarde van het geld daalt. Wij moeten overigens niet de illusie hebben, dat de waardedaling voor 100% wordt opgevangen. Al deze methoden zijn probeersels om ons tegen waardedaling en tegen sociale onrechtvaardigheid te beschermen. Het beste zou natuurlijk zijn, dat wij waardevast geld hebben. Dit blijkt echter een fata morgana te zijn. Daarom verdienen alle pogingen om de schade zo klein mogelijk te, houden, alle aandacht. Dr. A. Veerman tot Arjos-leden De algemene vergadering van de Arjos heeft zaterdagmiddag de heer J. v. d. Ploeg uit Groningen tot voor zitter gekozen. Men nam deze middag afscheid van de heer C. Balkenende uit Kapelle-Biezelinge, die drie jaar voorzitter is geweest van deze orga nisatie van politieke jongeren. Ook de vice- voorzitter, dr. C. Boertien uit Gel drop en de heer Mathies verlieten het bestuur van de Arjos. Deze be stuursleden zijn op hartelijke wijze uitgeluid. Namens het centraal comi té sprak dr W. P. Berghuis waarde rende woorden tot de heer Balkenen de voor de zeer kritische, maar po sitieve begeleiding door de Arjos. De nieuwe voor zitter, de heer Van de Ploeg hield nog zei: „Vaak wordt e: de Arjos hersenen e. voor het werk. Vooral de benen zijn be langrijk, want er moet gesjouwd worden. Van meer belang is echter, dat wij hart voor de zaak hebben. Wanneer ons hart niet klopt voor het Koninkrijk, komen we niet in beweging." nodig hebt Actie Twee kerken voor één Heer Hervormd Son neemt kerk in gebruik igstelling van kerke- autoriteiten is za terdagmiddag de hervormde kerk van de Eenheid in Christus aan de Boslaan te Son een van de ,,Twee kerken voor een heer" in gebruik genomen. Ten bate van de bouw van deze her vormde kerk en ten bate van de bouw van een nieuwe r k. kerk in Sint Oeden- rode is door pastoor Klessens de ac tie „Twee huizen voor een Heer" gehou den. Door de samenwerking tussen de hervormde en r.k. christenen in beide dorpen zal ook pastoor Klessens van de parochie „De Goede Herder" te Sint Oedenrode binnen niet al te lange tijd over een nieuwe kerk kunnen beschik ken. President kerkvoogd, dr. Kruithof uit Son, droeg namens de kerkvoogdij het gebouw over aan de praeses van de kerkeraad. van de hervormde gemeen te. ds. De Pater uit Sint Oedenrode. Tijdens de plechtigheid werd onder meer het woord gevoerd door een lid van de bouwcommissie, de heer Gerrit- se te Son, door pastoor Pulskens uit Son, pastoor Klessens van Sint Oeden rode. dominee Van Voorthuyzen, scriba der provinciale kerkvergadering Athenagoras naar Palestina Het oecumenisch patriarchaat ticaana concilie bij te van Istanboel heeft de Oosters- Orthodoxe Kerken, die vertegen woordigd waren op de panortho doxe conferentie die een half jaar geleden op Rhodos werd ge houden, de vraag voorgelegd of het wijs is dat Athenagoras in het Heilige Land een ontmoeting hebben met paus Paulus. De vraag is door de synode van Istanboel voorgelegd aan de synodes van de andere kerken. Op de conferentie van Rhodos aanwezig de kerken Istanboel, Alexandrie, Antiochie, Jeruzalem, Mos kou, Belgrado, Boedapest, Sofia, Cyprus en Praag. De Grieks-Orthodoxe Kerk boycotte de bijeenkomst. Deze kerk is fel gekant tegen contacten met de Rooms Katholieke Kerk en heeft ook steeds consequent geweigerd waa te wijzen om de zittingen i het Va «HOL----- Wel heeft deze kerk later toch nog de besluiten die genomen werden aanvaard en zich •mee akkoord verklaard. Op de conferentie van Rhodos kwa- len de afgevaardigden van de Ortho doxe Kerken overeen dat zij instemmen met een dialoog met de Rooms Ka tholieke Kerk. Tevens werd besloten dat er ten aanzien van de eenheid van de kerken alleen gezamenlijk beslissingen genomen zullen worden. Bovendlenjverd Verlangen naar een volmaakte wereld tiek beleid?" Bij het zoeken naar dit beleid zei de oud-voorzitter van de Arjos, moeten we aan vier eisen voldoen. De eerste eis is, dat we de werkelijk heid van vandaag als gegeven aanvaar den. Van uit de werkelijkheid van gebroken wereld beginnen we aan i we niet met beide benen op de grond staan, krijgen we geen been meer an de grond. Nieuwe dingen zijn niet verkeerd, at ze nieuw zijn. In a.r.-kring bestaat de neiging wantrouwend te staan tegen over het nieuwe. Aan politiek doen betekent echter, waarschuwde dr. Veer- uitgaan van de samenleving, zoals Toekomst DOUWEN aan het leven van vandaag is de blik richten naar de toekomst, is de tweede voorwaarde. Dit eist enorm aanpassingsvermogen en grote soepelheid van geest. Het verontrustende is echter, dat er i deze tijd mensen zijn, die de neiging hebben te grijpen naar een voltooid v~ leden tijd. Oude kreten doen het nog best. Maar ook deze kreten moeten getoetst worden op hun werkelijke waarde, De derde eis is geleid te worden door :n levend beginsel. We hebben de be trekkelijkheid van de verschillende stel sels leren inzien. Het is nu zaak de hoofdlijnen van de Bijbel te zien en to« te passen en we moeten ervoor waken, ire niet teveel gaan theoriseren. Veerman het leven volgens het christelijk wereldplan. Daarom zou het juist zijn, dat een eschatologisch uitzicht een plaats krijgt in het program. Door al ons werken heen trilt het ver langen naar een volmaakte wereld. We hebben heimwee naar een wereld, waar vrede heerst. We staan in een bange, maar ook in een magnifieke tijd vol idealen, vechtend voor een betere wereld. Dat doen we niet alleen. Dat doen we, zei dr. Veerman, met de Bijbel in de hand en de hemel in het hart. Prof. dr. W. Leendertz 80 jaar Vandaag viert de rustende hoogleraar der doopsgezinde broederschap prof. dr. W. Leendertz zijn 80ste verjaardag. Prof. Leendertz werd in 1883 te Veen- wouden uit een doopsgezind geslacht ge boren en studeerde aan de universiteit a Amsterdam en Groningen, en werd 1909 te Nes op Ameland in zijn ambt bevestigd. In 1913 promoveerde hij tot doctor in de theologie op een dissertatie over Sören Kierkegaard, een figuur die de 80-jarige altijd heeft geboeid en waar over hij in 1855 opnieuw een boek schreef bevattende een aantal door hem ver taalde fragmenten van deze denker en voorzien Vatt'ëen inleiding. In 1922'legde de hoogleraar het actieve predikambt neer daar hij in de broederschap vo* een rechts-geöriënteerde voorgangf geen perspectief meer zag. Ds. Leendertz werd wetenschappelijk assistent aan de universiteitsbibliotheek te Groningen en tevens predikant in de strafgevangenis aldaar. Na enkele jaren werd hij benoemd tot bibliothecaris van de Economische Hoogeschool te Rotter dam. In 1933 benoemde de doopsgezinde sociëteit hem tot lector in de geloofsleer welke functie hij naast die aan de Econo mische Hoogeschool waarnam. Na privaat docent in de wijsbegeerte te zijn geweest volgde in 1935 zijn be noeming tot hoogleraar. In 1946 werd dr. Leendertz hoogleraar in de wijsbegaerte van de godsdienst en de zedekunde aar de gemeentelijke universiteit van Am sterdam. Tot 1 okt. 1958 is hij als zodanig werkzaam geweest, want toen ging hii met emeritaat. Dr. mr. J. A. Ooster- baan volgde hem als hoogleraar op. Van de hand van prof. Leendertz kwam o.m. „Levensspanning", „Gods woord ir mensenhanden", „Profielen van gedach ten en rangorde van geestelijke waar den". Daarnaast schreef hij verschillende brochures en tijdschriftenartikelen uit. toen besloten dat het gesprek met Rome alleen gevoerd zal kunnen worden op basis van gelijkheid. Gelijkheid Ondernemers: geen rentabiliteit len begin volgend jaar hun prij zen moeten verhogen, zelfs indien dan nog geen gunstige.beslissing is verkregen op een verzoek tot tariefverhogingen dat enige tijd geleden door de gezamenlijke or ganisaties in het beroepsgoede- renvervoer over de weg bij de minister van verkeer en water staat is ingediend. Dit was het oordeel van de trans portondernemers die zaterdaj in Utrecht bijeenkwamen. In een tele gram spreken de vervoerders hun ernstige bezorgdheid uit over de in 1964 te verwachten kostenstijgingen kunnen blijven vervullen, sluit het telegram, dan zullen de trans portondernemers de loonsverhogingen en overige kostenstijgingen in hun prij zen moeten doorberekenen. Voordat in deze vergadering door vele van de aanwezige transportondernemers grote verontrusting was uitgesproken over de gevolgen van de loon- en prijs bewegingen voor het wegvervoer, had de voorzitter van de NOB Wegtrans- oort. de heer E. van Donkelaar. een overzicht gegeven van wat er op dit ge bied in 1964 te gebeuren staat. Werkne mers en werkgevers in het beroepsgoe- derenvervoer op de weg hebben over eenstemming bereikt over een eerste aanpassing van de lonen: in de periode van 1 jan. tot 1 april ^al aan alle vol- werknemers een uniforme uitke- De Orthodoxe Kerken willen niet behan deld worden als kerken die zich van de enige ware i Roomse) kerk hebben af gescheiden. Zij geloven zelf de kerk te j zijn die waarlijk kerk is gebleven. Naar hun inzichten heeft het westen zich afgescheiden van het oosten door de besluiten van de concilies niet te er kennen en daarin veranderingen aan tel brengen buiten medeweten van de Oos-| terse Kerken o.m. en tegen de zin van de Oosterse Kerken in. Deze kerken zijn de laatste jaren zeer actief geworden in hun contacten met de protestantse kerken. Zij staan open voor een confrontatie met de reforma- I torische theologie en doen actief mee in j het werk van de Wereldraad van Ker- Reis Inmiddels worden in Rome reeds nu voorbereidingen getroffen voor de reis van de paus. Hij zal vliegen met een D.C. 8 straalvliegtuig van de Alitalia in binnen geheel met rode damast orden bekleed. Alle stoelen wor den verwijderd en op de vloer van het gedeelte waar de paus plaats zal nemen komt een rood karpet. Er komt een leunstoel voor de paus en nog vier gemakkelijke stoelen om een tafel. Het verdere gevolg van de paus krijgt eerste-klasse stoel in het achterste ge deelte van het vliegtuig. Ook daar zul len de stoelen bekleed zijn met het pau selijk rood. Opleiding tot_^2^ Belastingconsulent?^? Schriftelijke - praktisch gerichte - kursuB van het NEDERLANDS COLLEGE VOOR BELASTINGCON SULENTEN. Individueel karakter mede door - facultatieve - mondelin ge toe] icht ing. Opleiding en examens door hoofdinspecteurs (-tit.) van 's Rijksbelastingen. Vrijblijvende inlichtingen: Secretariaat, Belgi- acheplein 6, 's-Gravenhage, tel. 070- „Zie een jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren' profeteerde Jesaja. Wie zou zo zonder meer in deze woorden een Messiaanse profetie onderkennenwaarschijnlijk nie- mand, vooral niet omdat dit woord van Jesaja kennelijk tijdens zijn leven is vervuld. Maar toch citeren de schrijven van het Nieuwe Testament deze woorden „Al werd deze pro fetie vervuld, de vervulling was op haar beurt een profetie." De jongen „Immanuel" was met zijn naam op dat geweldigt ogenblik in de kerkgeschiedenis dat „God met ons" zou zijn. Eigenlijk is deze profetie nog niet vervuld. Christus werd wel geboren, maar zijn eigen volk, en de meerderheid van de wereldbevolking zei „Neen" tegen Hem. Wij willen niet dfltjHaags deze Koning over ons, dat deze „God met ons" is. In onzdhobo e dagen roept God ons in Christus tot Zich. Nu is het „wij met God." Maar in dat „wij met God" ligt de belofte dat eens de Anto zonde verzoend, de schuld vergeven, de onbekeerden besfra/ïNed. i zullen zijn. Christus komt weer. De belijdenissen zeggen orrl^33^ de levenden en de doden te oordelen. Dat is waar, maar ooMkerstav om „met onste zijn voor eeuwig en altijd. Aula Ag Zon: leerlir Schc Theate Stat. Aula Cent tl kerstfe Der Haagse der bj Dilig Oude ping G jgerstra; Schot ITheatei I Kant: jtelist. Static voors (Van een onzer medewerkers) Er zijn de laatste maanden in Joods Nederland enige forums geweest: Joodse jongeren stelden vragen aan Joodse jongeren. En wat insiders bevroedden is op deze forums tot uiting gekomen. De Joodse jongeren hebben pro blemen waar vooralsnog geen bevredigend antwoord op te ge ven is, omdat de oudere genera tie die van nature aangewezen zou moeten zijn om de weg te wijzen zich de problemen niet kan indenken. Het is bij de Jood se jongeren niet alleen de tegen stelling jongeren-oudoren zoals zij door alle tijden heen van na ture heeft bestaan. De vraag stukken gaan dieper. Het is een zoeken naar een nieuwe identifi catie met het Jodendom. Een be levenis van het Jodendom op sociale basis, als lid van het Joodse volk. rende Europese Jodendom zoals dat tof de vernietiging door de nazi's bestondf8" ®e' Een generatie tevens die niet gegrepen. yl; ,l is door de strijd om de stichting vaf w,.1 een Joodse staat, omdat zij de werelLDlllge niet hebben gekend zonder dat de staipro°s-E Israël bestond. Voor degenen die van plan zijn it deze staat te gaan leven zijn de problfc Schou men maar betrekkelijk, omdat zij opD.O.S gelost zijn op het moment dat zij voe Restai aan wal in Israël zetten. Het is daaoenvestj geen vraag hoe men Jood dient te blijver, ex ven in welk opzicht ook. Maar de Jood(ingstijd se jongeren die niet van plan zijn hut Prytai en zich niet aangetrokken voelen ti het Jodendom als religie, wensen anu, woord op de vraag hoe zij toch Joof r'f kunnen blijven als kleine minderheid.^ T in een uitgkracht uitoefenende omgeving* Door de vernietiging van het Eurofzing pese Jodendom en tevens door de stictf!?? "R ting van de staat Israël is het Joodu Pieter; volk op zoek naar nieuwe vormenpbed. naar een geestelijke heroriëntering. El Statioi is daarbij een groot mentaliteitsverlus voo schil met de oudere generaties. Dezeiloorstell hebben nog tal van emotionele bindinl Foyer gen met het verleden en leven, althanfoor G in gedachten en opvattingen nog in djpaanse tijd van de grote Joodse gemeenschafCafé Europa. Zij kennen de strijd die Markt Zelfbewust lea meer zeggenschap krijgen in de Anglicaanse Kerk, maar zij zullen niets .kupnen ..besluiten te gen de wil van de geestelijken of de bisschoppen in. De Anglicaan se Kerk heeft namelijk besloten om de eeuwenoude convocaties (provinciale synode van Canter bury of York) te combineren met een nieuwe „lekenkamer". Het nieuwe lichaam zal de generale synode van de Anglicaanse Kerk worden genoemd. Maar deze generale synode zal in deze episcopaalse kerk niet het laatste woord hebben. De kamer van bisschoppen en de kamer van geestelijken zal uiteindelijk het recht blijven houden om hun veU uit te spreken over besluiten van de generale synode. Er zal ook een wijziging worden ge bracht in het beheer van de kerkelijke financiën. De huidige kerkvoogden heb ben de laatste maanden in de pers heel wat kritiek te verduren gekregen over beslissingen die zij namen. De aartsbis schop van Canterbury heeft daarom een commissie van onderzoek laten instel len. die nu hervormingen heeft voor gesteld. Aangezien de Kerk van Engeland een staatskerk is, heeft het parlement het laatste woord over alle belangrijke her vormingen die zij overweegt. Het kah beslissingen nemen over de liturgie en het prayer book, het rituale, waarin deze ■■Vflrvait.: Vrijheid De aartsbisschop van Canterbury zegt hierover: „De kerk van Engeland heeft behoefte aan een grotere mate van vrij heid om haar eigen zaken te behartigen, het bijzonder om haar vormen van eredienst te herzien. Dat behoort moge lijk te zijn binnen de bestaande staats- kerkelijke opzet. Maar het is volstrekt Onlangs heeft het parlement een door de aartsbisschop geïnspireerde wettelijke maatregel aangenomen, krachtens welke tegen de uitspraken van kerkelijke recht banken niet meer in hoogste instantie beroep kan worden aangetekend bij de „privy council" (kroonraad). Hij werkt thans aan een herziening van het kerke lijk recht, dat het laatste is gecodifi ceerd in 1604. Twee doelstellingen op lange termijn zijn: Een herzien Prayer Book, dat het experimenteren met nieuwe liturgische vormen mogelijk zal maken (bU de jong ste poging ln 1926 door het parlement verworpen) en: De verkiezing van bis schoppen en dekens van kathedralen door de geestelijkheid inplaats van zoals thans door de kroon. gen paescht |Diliger Door de stichting van de staat Israê zijn zij onbewust van deze oorzaak vee! zelfbewuster. Tal van opvattingen dilatation de ouderen koesteren en die hun ooi*rstzan{ zaak vinden in de eeuwenoude ballingeeum schap, kennen zij niet. Zij vinden heCamer; overbodig, zo niet een tekort aai 9,15 ui eigenwaarde om steeds weer regerine Nigh gen, dat.de Jpdën onder hun bewind iaaesche vrijheid konden leven. Zij kunnen zia een passieve situatie bij anti-semitiscl» incidenten niet indenken noch Jtebbe De Lal zij er begrip voor dat dank £ebrach-c;i,ng wordt aan die christelijke kerken diijd,-ng j een herwaardering van het Joodse vol)otar,._, beogen. Zij achten dat een zaak vaL.f die kerken, die met deze herwaarde":," ring een schulddelging nastreven. »eoier. De vraagstukken die de Joodse josDen E geren beroeren liggen niet extern maapagsche intern. In feite bevindt het JodeaGebouv dom zich door de vernietiging van haiap-revi Europese Jodendom en door de stichtoiligen ting v,an de staat Israël in een situatljet pian van geestelijke ontworteling. Die geei telijke crisis beroert niet alleen de Jof se jeugd buiten Israël, maar zelfs, het minder geprononceerd, in Israfcriaansl Rijksmi logie. 2 ituurhis heer Emancipatie Verkiezing De huidige wijze waarop bisschoppen gekozen worden is vele kerkelijke auto riteiten een doorn in het oog. Zij noemen 1 haar ondemocratisch. En een democra- t tischer systeem is dubbel wenselijk, de Kerk van Engeland onderhandelt over t o een kerkelijke unie met de methodisten, de Joodse jongeren die de religie' niJ^'ligeni De bisschoppen van de Kerk van En- meer als bindmiddel accepteren, m geland worden in het bestaande systeem mede door het bestaan van de staat IÖp Got benoemd op de volgende wijze: De secre- raël, zoeken naar een mogelijkheid aï5 uur: tans van de premier ziet rond tot zijn lid van het Joodse volk in de verstrooider ii ?°A ?PT^een_ in_ aanmerkin£ komende ing te kunnen blijven staan. Maurits! Op een onlangs in Jeruzalem geho4»rtet. Nadat eeuwen het Jodendom als ligie de bindende factor was geweesf de emancipatie de assimilatie mogelijPSSche maakte, bevindt het Joodse volk zicpebouw thans in een tijd dat de geëmancipeesjjP-re kandidaat. De premier geeft diens door aan de Koningin, die vervolgens de nieuwe bisschop benoemt. De aartsbis schop verricht de bisschopswijding. Hem wordt slechts advies gevraagd Inmiddels hebben de deken en de geestelijkheid van de kathedraal van de nieuwe bisschop een zogenaamd „congé d'elire" („verlof tot kiezen") van de regering ontvangen, als dus de naam bekend is. Dit wordt onmiddellijk gevolgd door een brief van de Koningin onder het grote zegel van het rijk, waarin zij haar keuze bekendmaakt. Vele geeste lijken zeggen, dat dit de hele zaak tot een paskwil maakt. den jeugdcongres bracht Mosje Sjaren Israëls oud-premier dit vraagstuk me de volgende zin onder woorden: „Het peref. moeilijker vandaag de dag als Jood lfstavon< leven dan dit vele eeuwen voordiej was. Maar tevens is er nimmer een tijL geweest waarin het meer de moeiw?°r ,SP waard was als Jood te leven". Mheek, De Joodse jongeren zoeken echhpen-apc naar mogelijkheden hoe zij als Jool diens kunnen blijven leven indien zij de Joo^r de se godsdienst niet aanvaarden. Welit waar zijn er in de laatste jaren tal vai vormen opgekomen om het Joodse bCamera wustzijn op sociale basis te uiten, maaLf learr bevredigend en afdoende zijn niet. Tido (2 Jen Ody Vraag: Wat waren de wonderen? Antwoord: Dit waren bouwwerken, de oudheid algemene bewonde ring genoten; 1) De hangende van Semiramis te Babyion. Dit op hoge gewelven aangelegde die dienden om een t gen stammende konii stad de verkwikking 1 wereld- 28; 11:3, 21. Men neemt dat J "V""hHnn)T'heroën* onring worden verstrekt van 7 bruto per doen «IJ een dringend beroep op SUchtin- van dt Arbeid heeft zich hiermee reeds akkoord veiddaard. de minister roet spoed een aanpas- aing van de tarieven aan dexe kos tenstijgingen goed te keuren. De transportondernemers zeggen dst de rentabiliteit in de vervoersbedrijven de laatste jaren nog verder is achter uitgegaan cn dat in vele bedrijven de kosten de baten overtreffen. Óver een tweede aanpassing per 1 april moet nog worden overlegd. Naast de loonsve-hogingen en de in voering van het minimum loon van 100 per week zijn er volgend jaar speciaal voor het beroepswegvervoer nog vele andere kostenverhogende factoren. Vraag: Ik zoek een oud gedicht „De aangewezen voor de zwaarste Kamerjacht" (van Immerzeel). De eer de tempel. Zij worden ge- ste. regels van het eerste couplet lui- vrijwel in den ongeveer: „Een jonker, jager in zijn hart Moest tot zijn smart Zijn have en erf verkopen. Maar 't geen hij meest te missen vond...." haar gehoor- het huis Gods. Ook wordt vermeld, dat Antwoord: Dit gedicht komt i hun de cijns, oude impost teland te geven; 2» De grote pyramide; David en de vorsten hen ten dienste leesboeken Het Mausoleum van Halikarnassus; der Levieten gegeven hadden. Er Olympia veel Het Nieuwe Boek Brieven, die niet z(jn voorzien van naam en adres, kannen niet in behandeling worden genomen Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten 4) Het grote Zeusbeeld gemaakt door Phidi van Diana te Ephe: werd door een man, die zichzelf daar mee aan de vergetelheid wenste te ont rukken. De later gebouwde tempel Ezra's~dagen 220 man. In Ne- Boek 5) De tempel hernia wordt vermeld dat zij in Ofel Oosterwijk - Bruin, welke verbrand woonden. Als stamvaders worden voorts genoemd Ziha, Hasufa en Tab- baoth. Vermeld wordt dat zij behoor- slechts een zonninge glimlach' den tot hen. die zich van de volken Wij hebben het de vrager toegezonden. aanleiding tot een groot oproer tegen der landen hadden afgescheiden en die Ook het gedicht over de bij, eindi- Paulus; 6) De Pharos, een reusachtige wetenschap en verstand hadden. Hun gende met de woorden: „Ga in uw len- Nehemia's dagen te niets voorbij of trek er lering uit". lp van lezers: Vele lezers hebben J ,- 10 "T le ^oraeaux geDor*-.—- geholpen met het gedicht „Het w«rf Mj de J{ slechts oen zonninee glimlach", «««en, in 1650 tot het protestantism!» J-al» Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Soest (wijkgem. Midden- wijk): J. Mettau, te Anhausen (Duitsl.).' te Ter Aar (toer.): C. v. Schoonhoven, te G iessen-N ieuwkerk. H. G. vuurtoren bij Alexandrië; 7) De Kolos- oversten sus van Rhodos. Verteld werd dat dit Zihe en Gisha. een beeld was, zo reusachtig groot, dat Vraag: Kunt de schepen tussen beide benen door de haven binnenvoeren. Duizenden jaren later noemde men het stadhuis van Amsterdam, het te genwoordige paleis op de Dam, het achtste wereldwonder. Vraag: Wie waren de Nethinim in de Bijbel protestantisn/f Uahe overging, achtereenvolgens predikarecemb' werd te Genève en in 1666 bij de WaaieeszaaJ se gemeente te Middelburg Zijn str%al 27 mystiek godsdienstig levë. hebben wij van velen ontvangen. Een {joor nuddel van_huisgemeenten brai lezer leerde dit 66 jaar geleden op school, toen hij acht jaar oud 5-30 hem in een conflict met de kerkelijV1®1 De autoriteiten, die hem in 1669 uit zi# 7 tot j—w. e.—-dichters mogen onbekend zijn, doch ®nibt ontzetten. Door bemiddeling v?«ugdbib zondagsbladen was afgedrukt Het be- hun werk is niet vergeten. Hartelijk Al?na Maria van Schuurman vestigak Re: 1 hij een huisgemeente te Amsterdaitdjog^ ongeveer met de regels: „Er stond een late zonnebloem te bloeien in de laatste z Vraag: Kunt u mij iets mededelen Toen het verblijf te Amsterdam onmj en niemand die haar de Labadi< redden disme? Hij stond van 1666 tot 1669 te Antwoord: De Nethinim is dat letterlijk wijst op mens< gegeven hebben of die overgegeven zijn. In de nieuwe vertaling worden die daarom tempelhorigen genoemd, men sen van wie men aanneemt dat zij in verschillend opzicht te vergelijken wa ren met de middeleeuwse horigen en vast verbonden waren aan de tempel Hun naam komt voor in 1 Kron'eken 9:2, Ezra 2:43. 5(1. 70: 7:7, 24; 8:17, 20; Nehemia 3:26, 31; 7:46, 60, 73; 10: woord De laatste regels waren: die zich „En schouwend in zichzelve en ziende zijn groot verval, sprak hij Zal ik o vruchtbaar [e j' 6 30 als God mij plukken zal? Antwoord: Het is helaas niet moge- het bekende werk Stiefkinderen lijk alle zondagbladen na zo veel ja- het Christendom, van prof. het Laba- gelijk werd, ontving hij van ELisabsiid van de Paltz een toevlucht te Herfott Middelburg. Zou u me enige adressen Karaktertrekken van zijn gemeente i kunnen noemen, waar ik lectuur kan daar waren afzondering van de werelfapengr; mystieke geloofsgemeenschap, huwilderijer - Hennj baar Bijzonderheden zijn te vinden in tona, dat toen nog Deens ge'biêd' w'al.? tot u~* u"' J~ Hij stierf daar in 1674. Zijn volgeling$ksmus' de freules van Aarssen kopen of huren (Ook preken)? Antwoord: In de Winkler Prins staat lijk buiten "de burgerlijke wet, een leerzame samenvatting over zijn meenschap van goederen. In 1672 w leven van de hand van dr. W. F. Dank- hij uitgewezen en vestigde zich te - - - Linde- kregen van nnucu te snuffelen. Maar ongetwijfeld boom. Ook kan mer. citaten vinden in verblijfplaats op het-kasteel te Wiec 30 nov ...1 der lezers zijn, die zich de Documenta Refirmatoria. Verder werd. De kring stierf in 1732 P< kan men bijzonderheden vinden in G. gingen om zich in NoM-Amerika ff Oorthuys Kruispunten op de weg der Suriname te vestigen mislukten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2