leren ontberen en zichzelf te redden
AAL IN UVERIJSSEL
Geestelijk lied en gewijde muziek op de plaat
B
ZATERDAG 14 DECEMBER 1963
Het bos in met vier repen parachutegoed
Op een afgelegen gedeelte
Van de luchtmachtbasis Soester-
berg is het Vliegveiligheids
Oefen- en Testcentrum (VOTC)
gevestigd. De taak van deze op
leidingsafdeling bestaat hier uit,
dat men het vliegend personeel
vertrouwd moet maken met het
gebruik van de veiligheidsuit
rusting. Zo moet hun kans op
overleving in geval van nood
situaties worden vergroot.
Er worden drie verschillende
cursussen gegeven om de vlie
gers te scholen tot goede ge
bruikers van hun veiligheids-
uitrusting. Daar is dan in de
eerste plaats een vijfdaagse
cursus voor leerling-vliegers
daarnaast een cursus van drie
dagen voor de gebreveteerde
vliegers en een week cursus
voor de vliegers van de groep
lichte vliegtuigen.
Geen rangen en standen
Na aankomst op het VOTC ver
wisselen de cursisten hun uni
form voor de vliegoverall en val
len alle rangen en standen weg.
Alleen hun instructeurs blijven
wie ze zijn. Het VOTC staat on
der leiding van majoor Th.
Verhey, bijgestaan door de kapi
tein Babeliowsky en een paar an-
dere uitrustingsspecialisten. Het
is hun taak om de cursus zo rea
listisch mogelijk te laten verlo
pen. Het normale luxe leven van
de man moet ophouden te be
staan, er moet een sfeer worden
geschapen, die hen in een heel
andere wereld doet leven. Een
soort retraite, die de gezellige
mess op de vliegbasis en de war
me pantoffels van thuis tot een
verlangen maakt. Het goede der
aarde is hier taboe.
De sfeer en de omgeving wer
ken hier ten volle aan mee. Geen
moderne stenen leslokalen, maa
een sober houten gebouwtje. Ech
te bedden zijn er ook niet, ook
de militaire brits is niet te beken
nen De cursisten worden lettei-
lijk het bos ingestuurd met onder
hun arm vier repen parachute-
goed. Met behulp van een paar
boomtakken moeten zij dan zien
hun verblijf op te bouwen dat
iün tijdens de cursus als tent en
tot slaapplaats moet dienen. Ai-
ïeen bij zeer slecht weer mogen
z\\ een onderkomen zoeken in
een kamphut. waar de vloer al3
bed dient. Zo worden dan de cur
susdagen gesleten. Dagen en
nachten zonder een comfortabele
kampeeruitrusting, maar geheel
aangewezen op de eigen beperx-
te middelen.
Eigen potje
Gedurende hun verblijf op de
cursus moeten zij hun eigen potje
koken, ook in dit opzicht is het
improviseren geblazen. Het liefst
moeten zij zich behelpen met de
voedingsmiddelen die de omge
ving oplevert. In vredes- en win
tertijd kan dit niet ten volle wor
den verwezenlijkt, buiten de
moeilijkheden met de omwonende
agrariërs, zijn er dan geen brand
netels meer. (Volgens de VOTC-
mensen zijn gekookte brandnetels
niet te onderscheiden van spina
zie Ten gevolge daarvan wor
den de aardappelen en groenten
aangevoerd en moet de cursist
zelf zijn maal. met de allerprimi-
tiefste middelen, schoonmaken en
bereiden. Het vliegerkostje wordt
gebrouwen op een gat in de
grond, wat sprokkelhout. zijn
etensblikje en de aangevoerde ïn-
Srediënten vormen daar de mid-
elen voor. Enkele aardappelen,
een stronk boerenkool en even
tueel nog ongevild wild. vormen
de bestanddelen voor zijn maal-
tijd.
Daarom leert men hem ook,
hoe hij hazen en konijnen moet
villen. Kortom alles is een zo
nauwkeurig mogelijke copie van
hun taak na een parachutesprong
1 in tijd van oorlog. Voor de neer
gekomen vlieger betekent het een
garantiebewijs voor een langer
Dit luchtmachttrainingscentrum
J is vooral van belang, omdat hun
li voorafgaande dure training en het
1 kostbare materiaal, waarmee ze
bun taak vervullen, nagenoeg niet
fneer te becijferen valt. De nood
zaak voor een dergelijk instituut
ontstond na de oorlog en werd
aanvankelijk op Engelse leest ge-
G schoeid. Mede omdat de na-oor-
logse opbouw van de KLU voor
namelijk met Brits materiaal ge-
schiedde, was het eerste red-
dingsmateriaal ook van Britse
makelij. In een later stadium.
toen de luchtmacht overging op
I straalvliegtuigen, kreeg men de
I beschikking over schietstoelen, die
I eveneens uit Engeland afkomstig
De vlieger moet er ook mee kun
nen werken, vandaar dat men een
soort vliegveiligheidscentrum op
richtte in een onaanzienlijke groe
ne barak op een afgelegen bebost
•gedeelte van de vliegbasis Soes-
terberg.
Springen
Alvorens de vlieger echter vei
lig op de aarde kan landen zal
hij eerst een parachutesprong
moeten maken. Een voorspoedig
lang." Immers een vlieger, die
door gebroken ledematen, in zijn
bewegingen wordt geremd, zal
een goede kans hebben om eer
der in 's vijands handen te val
len. Een van de hoofdvakken is
dan ook het juiste gebruik van de
schietstoel, goede lichaamshou
ding tijdens de val en het gebruik
van zuurstof op grote hqogten.
Met behulp van trainingsappara-
tuur worden de verschillende oefe
ningen herhaald en nog eens her
haald, totdat de vlieger zijn uit
rusting volkomen beheerst en de
verschillende handelingen een
automatisch verloop krijgen. Kort
om alle mogelijke middelen wor
den aangewend om ook in geval
van nood het leven van de vlie
ger te sparen.
Spartaans
Ondanks de steeds grotere per
fectionering van de veiligheids
uitrusting bestaat er natuurlijk
voor zichzelf een potje kookt,
toont teel aan, dat een verblijf op
het VOTC bepaald geen pretje is.
altijd een grote kans, dat de vlie
ger in oorlogsomstandigheden in
het vijandelijke gebied terecht
zal komen. Onder dergelijke om
standigheden gaat het er om
spannen, als de vlieger veilig op
de grond is gekomen. Hij zal
moeten trachten het vijandelijke
gebied levend, met zo weinig mo
gelijk of geheel geen contact met
anderen, te verlaten. Teneinde
z.ich te kunnen behelpen beschikt
hij over diverse middelen. Daar
is dan in de eerste plaats een
blikken doos, met een grotere va
riëteit aan verband- en genees
middelen dan in de meeste huis
apotheken te vinden is. 'Deze doos
past precies, evenals een tweede
doos met overlevingsattributen in
de zakken van de vliegoverall, zo
dat deze artikelen na de landing
op een eenvoudige manier mee
gevoerd kunnen worden door het
vijandelijke terrein. In de tweede
doos vinden we allerlei handige
gebruiksvoorwerpen zoals zeep,
scheergerei, lucifers, naaigerei,
een mes met 14 mogelijkheden
(schaar, vijl, pincet enz.) strik-
draad, zelfs een trekzaag in de
vorm van een stuk opgerold
draad, terwijl de doos zelf ge
bruikt kan worden als etenspan-
Dit materiaal alleen is echter
niet voldoende. De man moet ook
weten, hoe hij het moet gebrui
ken. Hij moet er mee leren bi
vakkeren in de natuur en na eni
ge training slaagt hij er zelfs in,
met één hand verband te leggen.
De theoretische kennis wordt
hem overgedragen in een sombe
re groene keet, want de cursist
steeds in de juiste sfeer
blijven.
Daar maken zij kennis met al
lerlei hulpmiddelen, met eetbare
planten en dieren, maar ook met
de verschillende vergiftige soor-
Vuur maken
Daarnaast een methode om vuur
te maken, als lucifers of een si
garettenaansteker mankeren. Te
vens ontvangen zij theorie over
de aan te nemen houding in
krijgsgevangenschap, de bepalin
gen van de Conventie van Genève.
evenals een manier voor het ont
snappen uit een krijgsgevangen-
Na deze lessen is het mogelijk,
dat de vlieger aan een zgn. „drop
pingsoefening" wordt onderwor
pen. Bij een dergelijke oefening
gaat het er om. het in theorie
geleerde in de praktijk te bren
gen. Immers een verblijf in
krijgsgevangenschap met zijn el
lende van verhoren, vervuiling en
honger kunnen hem evenveel
lichamelijke en geestelijke vijan
den bieden. Tijdens dergelijke
oefeningen schromen de instruc
teurs er niet voor de methodes,
die zij vanuit de Koreaanse oor
log kennen, toe te passen. Op de
ze wijze zijn de vliegers voor
bereid op de harde realiteit, al
hopen zij natuurlijk het geleerde,
nimmer in de praktijk te zullen
behoeven toe te passen Indien
evenwel onverhoopt de nood aan
de man mocht komen is de KLu-
vlieger reeds ingesteld op het
geen hem te wachten staat. Hij
weet, dat de jacht onder dergelij
ke omstandigheden volkomen op
hem open staat, veel zal dan af
hangen van het moreel. Alle com
fort zal hem dan ontbreken,
angst, honger, paniek, eenzaam
heid, dorst en pijn zullen hem dan
geregeld kwellen. Het is juist dit
menselijke onderdeel dat met de
meest goede bedoelingen op een
zware proef wordt gesteld.
Dit eist tevens grote inspanning
van de instructeurs, aangezien zij
een omstandigheid moeten schep
pen die bijna onmogelijk is, in
deze tijd van welvaart. Gemakke
lijker is dit voor de training bij
een plons in het water.
Immers vele van zijn vlieguren-
worden doorgebracht boven de
Noordzee, de Waddenzee, de
Zeeuwse wateren en het steeds
kleiner wordende IJselmeer. Zo
bestaat er altijd een grote kans,
dat de vlieger in het water te
recht komt. na het vliegtuig in
een noodsituatie verlaten te heb
ben. Vandaar, dat men op het
VOTC ook veel aandacht aan de
ze materie schenkt." Wanneer een
vlieger boven zee gebruik zal
moeten maken van zijn schiet
stoel of parachute, moet hij ook
in staat zijn er het leven af te
brengen, totdat hij op een of an
dere wijze uit zijn netelige posi
tie kan worden gered. Vooral in
een dergelijke positie dient de
vlieger in een korte spanne tijds
de juiste handelingen te verrich
ten. Hij moet b.v. na aanraking
met het water binnen één minuut
in zijn opblaasbare rubberbootje,
dat aan het vliegerpak verbonden
is, zien te komen. Doof het koude
water, dat kan variëren van 0 tot
4 graden C, loopt hij de kans door
verstijving uitgeschakeld te wor
den, vooral het stijf worden van
de vingers en de later komende
shock zijn funest. Daardoor zal
verder werken aan zijn eigen red
ding onmogelijk worden.
-. Ook dit onderdeel is dus een
kwestie van veelvuldig oefenen, in
een noodsituatie moeten de han
delingen als het ware automatisch
worden uitgevoerd, zonder dat hij
daarbij hoeft na te denken. Tij
dens de cursus worden de leer
lingen daarom elke dag getrac-
teerd op een plons in het water
van het Sportfondsenbad te
(Vervolg op pag. 4)
werd volkomen waardeloos
(Vai
irrespondent)
Dwars door Twente is jaren geleden een kanaal gegraven, dat
de inwoners van de oosthoek van Overijssel voorspoed en geluk
zou moeten brengen. Het kanaal kwam uit bij de Duitse grens
en vier jaar latev maakten de Duitsers een aansluiting naar een
belangrijke industrieplaats in hun grensgebied, Nordhorn. Zo ont
stond het kanaal Almelo-N'ordhorn, dat volgend jaar 75 jaar be
staat. Maar het is geen kanaal meer. Slechts zelden hebben sche
pen hier tussen Almelo en Nordhorn gevaren,
geveer veertig kilometer
interesse. Het bleef bij
De scheepvaart toonde niet de geringste
i enkele turfschipper.
Het kanaal Almelo-Nordhorn loze mooie dingen, die
is een waardeloos kanaal gewor- biologen zijn te vinden
den. De provinciale waterstaat
het water. Er zijn heel bij-
Overijssel is dat ook gaan zondere levensgemeenschappen
lang aarzelen heeft ontstaan, voor elk hoekje van
toegestemd, het kanaal weer anders. De
eelde van de rode steenanjers
zij er vorig jaar
dat een dam in het kanaal JB
worden aangebracht. De boeren, op de hoge zandige
die ter plaatse gronden hadden de blanke waterlelies
aan de overzijde van het kanaal ter, -
waren er zeer tevreden mee.
Hengelaars, die hun viswater be
dreigd zagen, protesteerden te
vergeefs. Kort nadien kwam er
1 tweede dam in het kanaal
het
de dotter
bloemen aan de zoom wordt ner
gens elders in Twente overtrof
fen. Een tocht over de kanaal
dijk is een toeristische belevenis,
velen onbekend is. Aan
fantasie van velen geprikkeld.
Van Lennep liet er zijn histori
sche verhaal ,,de Hunenborg" in
de tijd der Magyaarse invallen
spelen. De volksoverlevering
weet te verhalen van een hei
dense keizer, die hier zou hebben
gewoond.
De Hunenborg is sinds jaren
eigendom van de Vereniging Oud
heidkamer ..Twente" te Ensche
de. De bekende Leidse archeo
loog dr. J. H. Holwerda heeft
het terrein centimeter voor een-
timer onderzocht en resten van
gebouwen gevonden. Voorts wer
den scherven van aardewerk
aangetroffen. De Hunenborg was
volgens dr. Holwerda een laat-
Saksische burcht, in hoofdzaak
tot de negende eeuw behorend,
omringd door een gracht met wal
en pallissade. Een zware vier
kante verdedigingstoren bevond
zich binnen de omwalling, als
mede enkele kleine gebouwtjes.
enkele weken geleden is de der- beide zijden is het landschap één
de ook aangebracht.
Nog vijf dammen
De provincie heeft nu plan
nen voor nog vijf dammen, en
kele ter vervanging van in ver
val geraakte maar schilderach- V1
tige bruggetjes. Spoedig zullen iiet st. Jariskruid
er dus acht dammen in het ka
naal liggen, dammen die het wa
ter geheel tot stilstand zullen
brengen. Met schoonmaken van
het kanaal is men vorig jaar al
gestopt. Het had geen zin meer.
Nu slibt het kanaal op allerlei ligt de Hunenborg,
grote schakering. Weiden
bouwland met houtwallen, popu
lieren en hakhout, moeras en
veenachtige heide glijden voor
bij. Vogels jubelen in struik en
heg. De flora van het kanaal is
uniek. Men kan er de zeldzame
maanvaren aantreffen, de koe
koeksbloem. de vrouwenmantel,
het St. Janskruid en prachtige
nachtorchissen.
Geen weg
plaatsen dicht, terwijl
lige plantengroei ontstaat.
Maar vraag 'de natuurliefheb
bers eens wat zij van het ka
naal denken! Dan hoort
Hunenborg
Halverwege langs het kanaal
stuk grond, met geboomte en
struiken en manshoge adelaars
varens begroeid. Daarom heen
ligt een wal, omsloten door een
half dichtgeveende gracht. De
enthousiast verhaal over de tal- Hunenborg heeft
De autoriteiten weten eigenlijk
geen weg met het waardeloze
kanaal Almelo-Nordhorn. De pro
vinciale waterstaat van Overijs
sel stelt nu een onderzoek in
naar een mogelijke nieuwe
toekomst van de waterweg, die
geen waterweg meer is. Sommi
gen willen een weg van het ka
naal maken. Anderen willen het
laten liggen zoals het ligt, zo
dat het de recreatie kan dienen.
Weer anderen voelen er voor
van het kanaal een scheepvaart
weg te laten maken, koste wat
het kost. Deze lieden willen dan
ook zijkanalen maken. Het laat
ste woord over het kanaal Al
melo-Nordhorn is nog niet ge
sproken. De vissers in het water-
arme Twente vinden het allang
best.
6545
ln zjfn ntbberbootje wacht de
jlieger rustig af op het eerdere
verhop van zijn redding.
„Gottes Lob in vielen Stim-
men". Het is de titel van een
grammofoonplaat, maar zou
ook het motto kunnen zijn bo
ven dit artikel, waarin we
weer eens de aandacht gaan
vestigen op een aantal platen
met gewijde muziek. De lof
des Heren in de R.K. kerk
overal op betrekkelijk gelij
ke wijze aangeheven klinkt
in de protestantse wereld zo
veelkleurig als er schakerin
gen zijn in het protestantis
me. Dat verschil met Rome
is niet zó verwonderlijk als
men bedenkt dat de protestant
het geestelijk lied niet alleen
maar wil horen maar ook zelf
zingen, zoals de Heemsteedse
Paul Chr. van Westering te
recht opmerkt, als hij een
plaat op de hoes inleidt. Zin
gen in de kerk, maar ook
thuis. Daar zijn liederen bij,
die in beide sferen thuishoren;
er zijn er ook die thuis wel,
in de kerk niet passen. Over
de grens verschillen de menin
gen. De grammofoonplaat
biedt van alles; het conventio
nele en het experiment, de
psalm en het klassieke ge
zang, maar ook Wesley, Jo
hannes de Heer en de piëtei-
ten.
Duitse Philips 30 cm plaat, S.
08 642 L) hoort men „Lieder
und' Musik der oekumenischen
Christenheit", oecumenisch hier.
wel zeer bijzonder in de beteke
nis van „heel de bewoonde we
reld". Het is of een keten van
liederen om de aarde slingert,
liederen in vele talen, uit Afri
ka, Azië, Oceanië, Amerika en
Europa van de echt primitie
ve negerzang via het Leger des
Heils en Taizé tot de russisch-
ortnodoxe liturgie en Bach toe.
Van laagst- tot hoogstkerkelijk.
Een instructieve (Duitse) tekst
verbindt de 35 onderdelen, die
in het album nog eens worden
toegelicht. Een heel bijzondere
uitgave in een fraai geïllus
treerd jasje!
Kerstlied
In deze adventstijd nu eerst
een paar kerstplaten. Terwijl ik
dit schrijf, draait er een EP'-
tje met de zoveelhonderdste uit
voering van het Stille Nacht,
haast een verplicht nummer op
alle kerstplaten, soms afschuwe
lijk verminkt tot een al te zoe
telijk versje. Gelukkig niet op
dit plaatje: ,,The Spirit of Christ
mas" (CBS EP 5.580». waar
op het beroemde Mormon Ta
bernacle Choir van Richard P.
Condie zes kerstliederen zuigt.
Hier is zowel in muzikaal op
zicht als in de keus der liede
ren inderdaad ..de geest van
Kerstfeest" aanwezig. De Ame
rikaanse slagzin ,,Keep Christ
in your Christmas" mocht wel
weer eens toegeroepen worden
bijv. aan The Rav Conniff Sin
gers. Zij zingen het wereldse
..kersflied overigens fraai in
hun soort, daar niet van met
kerstmannetje en rendier, ge
completeerd door Jingle Bells en
Greensleeves, op een grote plaat
van CBS (62189) ..Christmas
with Conniff."
Gauw terug naar de echte re
ligieuze platen. CBS heeft ook
..Songs for Christmas" van Ma-
halia Jackson (BPL 62130). De
talloze liefhebbers van deze hart
verwarmende negerzang zullen
er blij mee zijn; niet zozeer om
haar manier van Stille Nacht
mij toch een beetje té wiebelend
maar in de eerste plaats wel
om liederen als ..Go. tell it to
the mountains". In alles wat
Mahalia Jackson zingt, trilt de
vreugde en de bezieling door.
Ook hier m ,,the spirit of Christ-
Nog zo'n mooi plaatje: „Alt-
niederlandische Weihnachtslie-
der" (BM 17 E 014). een Duitse
EP waarop het NCRV Vocaal
ensemble van Marinus Voorberg
vier onbekende oud-Nederlands»
liederen van Guillaume Messaus
(1589-1640) zingt. Vocale kunst
van het hoogste peil! Interessant
om met deze tamelijk onbeken
de, vrij eenvobdig gezette me
lodieën kennis te maken. De
teksten staan op de hoes.
Een hele sprong naar... Mieke
Bos, met orkest en koor o.l.v.
Eddy de Jong (Artone DR
25.189). Toch een verrassing,
want hoe alleraardigst wordt
hier ,,De kleine trommelaar"
gezongen, een simpel, kinderlijk
en zuiver kerstliedje over het jon
getje dat in de stal voor liet Ko
ningskind geen geschenk kon
meebrengen en daarom op zijn
trommel slaat „dat Hij 't prach
tig vindt". Jazeker „ik breng
geen wierook, myrrne of goud"
in een moderne versie, en heel
ontroerend. Op de andere kant
iets dergelijks: „Kleine ezel".
'Andy Williams zingt „Little
drummer boy" ook nog eens op
CBS 1.385. maar de Ned. be
werking is mooier. „White
Christmas" op de andere kant
is weer helemaal mis...
Series
Er zijn zachtjesaan aardig wat
series met eenvoudige geestelij
ke liederen gekomen. Gelukkig,
want dat bevordert de overzich
telijkheid. Een vorig maal noem
de ik al met nadruk de serie
„Gewijde klanken" van Polydor.
Inmiddels verschenen daarvan
nog de nrs. 9 en 10 (SEP 6017
en 6022) met ook nu weer hat
klassieke kerklied door resp. het
Herv. Kerkkoor Emmeloord o.l.v.
Piet Boekei en de Geref. koor
vereniging Cantemus te Bussum
o.l.v. Dick de Jong: beide van
harte aanbevolen.
Een interessante serie is ook
..Jubilate". We draaiden daar
van tien EP'tjes waarop de
meestal steeds vier liederen
gerangschikt werden naar the
ma. De uitvoerenden zijn zeer
verscheiden: solisten, koren, sa
menzang; het uitgevoerde al
eveneens: klassiek, romantisch
en modern. Over het algemeen
een zeer verantwoord repertoi
re, al moet ieder bij zijn keus
de persoonlijke smaak terdege
laten geleden. De platen zijn in
fraaie hoesjes gestoken met il
lustraties en volledige teksten.
Dat is een verzorging die er
gelukkig 'steeds meer in komt.
We kunnen weinig meer doen
dan ze even noemen. „Heer ik
hoor van rijken zegen" (JB 1700)
door het Chr. mannenkoor Asaf
te Dordrecht en Asafs kinder
koor o.l.v. Gé van der Beek.
..Engelenwacht" (JB 1701) door
Asafs kinderkoor. „Tel uw zege
ningen" (JB 1704-C» met prach
tige zang van het Heldria meis
jeskoor en het Ned. Herv. man
nenkoor Scheveningen o l.v. Max
Punt. „Jezus mijn Verlosser
leeft" (JB 1705) van het koor
van de Kon. Marechaussee o.l.v.
G. J. Tiemessen. „Beveel ge
rust uw wegen" (JB 1707) met
Tres Hymni en een Credo van
Herman Blekkenhorst. indruk
wekkend uitgevoerd door diens
Maistre Pierrekoor: bekende
kerkliederen met een Latijnse
cantus figuratis. .,'k Wil U o
God mijn dank betalen" (JB
1710) van het Welkomkoor van
Gerard den Ouden met andere
medewerkers, o.a. een duo dat
het beroemde avondlied op een
toch wel ake
lige modern e-
piëtistische me
lodie zingt. „De
Heer kent al de
zijnen" (JB
1711) met de
bekende so-
praan Dé van
Oenen, als al
tijd begeleid
door Mees van Huis. „De storm"
(JB 1706) van Verenigde Koren
uit Kampen o.l.v. Piet Zwart Jzn.
„O machtige evangeliewoorden"
met samenzang en koren o.l.v.
Cor de Klerk. Ten slotte „De
gouden stad" (JB 1709) door de
tweelingzusjes Tiny en Willy
van Klaarbergen, waardige op
volgsters van de bekende zin
gende zusjes Verhey.
Vrije lied
En dat laatat* voert ons dus
toch weer ver van het kerklied
vandaan naar het zg. „vrije
geestelijke lied" zoals piëtisme
en methodisme het aan de schat
van de kerk der eeuwen hebben
toegevoegd. Een van die opwek
kingsliederen hoorde heel onze
natie tot haar verrassing, toen
nu al weer een jaar geleden
zij de uitvaartdienst van ko
ningin Wilhelmina meebeleefde.
Het was een goede gedachte van
de Kon. Bond van Chr. zang- en
oratoriumverenigingen, dit lied
meer bekendheid te geven, en
vandaar het EP'tje „Er is zonne
schijn" (111 021 F) waarop het
door koningin Juliana vertaalde
lied in twee bewerkingen te ho
ren is. nl. van Jacq. Reuland
door het Chr. mannenkoor Am
sterdam-Noord en R. Beinte-
nia door het Chr. zangkoor
Sursum Corda te Nieuwndam.
beide onder de bezielende lei
ding van Jan van der Waart.
zend stemmen en twee beroem
de muziekkorpsen. De teksten
van de goed gekozen liederen
staan op de hoes. Een plaat om
vaak te draaien.
Vooral uit de bundels van
Youth for Christ en Jeugd in
Actie zijn de pittige melodietjes
die de zingende zusjes Marry en
Thea Verhey op ccn 45-toeren-
plaatje „Wij zijn op reis" zin
gen (Philips 411 689 NE>. Me
vrouw Ploeg-Dienaar schreef de
tekst voor wat wel 'het mooiste
lied op deze plaat is: ..Zoekt u
jarenlang naar vrede?" Al even
fris zingen Ellie en Frannie
Faassen op Fontana 463 271 TE
..In de wereld": de teksten zijn
iets moderner maar de trant is
die van de zingende zusjes. Fon
tana liet ook Donna en Sharon
Parschauer zingen (..De wonde
re tijduig van God". 463 278 TE»
maar dat is ons eerlijk gezegd
al te crooner-achtig en dat be
tekent een ongezond stuk senti
ment dat het opwekkingslied
best kan missen. Henk Geluk
speelt geliefde geestelijke liede
ren op een elek
tronisch orgel
wij hoorden
nummer 2:
Philips 411 680
NE) maar geef
ons dan toch
echt orgel öf
desnoods een
Glorieklanken
Het vrije lied is ook rijkelijk
vertegenwoordigd in 'het reper
toire van ..Glorieklanken", de
platenmaatschappij die in het
geestelijk "lied is gespecialiseerd.
Inderdaad is er een naar ver
houding enorm grote vraag naar
het meer „populaire" lied. Dat
Glorieklanken niettemin ook het
klassieke noem het 't conven
tionele een kans geeft, is te
loven. Zelfs het moderne expe
riment is aanwezig, getuige het
EP'tje 2032: het Interscholair
Aulakoor o.l.v. Jan Stulen.
Psalm 150 en vier gezangen in
Amsterdam. Een pibtige begelei
ding, deels van een combo, deels
van houtblazers (het tweede trio
waardeerden we meer dan het
eerste). U zult er uw tieners
zeker een plezier mee doen.
Glorieklanken heeft zowel be
kende kunstenaars als jonge
liedjeszangers. De bariton Max
van Egmond laat op EP 2021
horen wat psalmenzingen is.
Schoonheid van tekst en melodie
komen hier ten volle tot hun
LP i
het Leger des Heils (CNR:
..Het Leger des Heils zingt en
het is een genot te luisteren
naar deze massazang in de
Haagse Houtrusthallen, waar vo
rig jaar het jubileum werd ge
vierd. Een koor van eevendui-
erover verheugen dat de oude
Geneefse melodieën de laatste
decennia weer zoveel meer be
langstelling krijgen.
Tja., en dan hoor je The Glo
ry Singers (EP 2030), een in
Evangelische kringen bekend
duet. Alweer: niets dan lof voor
de goede bedoelingen en de ze
gen die dit duet op samenkom
sten wellicht verspreidt, maar
wat is het zonde dat teksten van
psalmen als 139 en 23 het met
zulke armzalige melodietjes
moeten doen, wanneer de onvol
prezen oude melodieën voor de
hand zijn. Nieuw is een plaat
van hetzelfde duet met Hawaiian
begeleiding. Nooit meer doen.
mensen, -zo mag je je geloof niet
versuikeren (NP 2036). Jammer,
want The Glory Singers zijn
twee prima stemmen, en beslist
tot heel wat beters in staat.
Een van de liederen van dit
duet. „Fluistring der hoop",
zingt ook Marika van Don gen-
Stoop'met het Rijswijks Chr.
Mannenkoor (NP 3024); velen
kennen deze geschoolde sopraan
van allerlei samenkomsten en
ongetwijfeld zal dit plaatje af
trek vinden. Bekend (van de te
levisie) zijn ook de Bradas. een
Surinaams kwartet, dat negro
spirituals zingt op weer een an
dere single. 3053. Op de ver
trouwde. bij tallozen terecht ge
liefde manier zingt het Willem
Ravellikwartet twee bekende lie
deren op N 3054.
Een drietal koren, elk naar
zijn aard. Sursum Corda te
Rotterdam-Pernis en Rotter
dam-Zuid zingt enkele bewerkin
gen van Jan Zwart en Dirk
Jansz. Zwart op ..De wereld
zingt Gods lof" (EP 2020),
fraaie koor- en gemeentezang, al
is het tempo wel wat traag. Be
kend genoeg is het door trom
petten begeleide I.J.E.-koor
o.l.v. Bert van Mourik (EP 2028)
met vier opwekkingsliederen.
Veel waardering ook voor een
pas geperst plaatje van koren
uit Baardwijk-Drunen en Haï
ti inxveld-Giessendam o.l.v. Frans
van Tilburg met orgel en trom
pet 'EP 2038). Bij al deze pla
ten van Glorieklanken staan de
teksten gelukkig op de hoes. Er
is ook een instrumentaal plaat
je bij: fijne muziek van de
brassband „Soli Deo Gloria"
o.l.v. Sjoerd Nieuwland <EP
2034). Aanbevolen, zoals in het
algemeen heel deze serie, die
ook technisch goed voor den
dag komt.
Kerkkoren
We hebben en passant al een
aantal kerkkoorplaten genoemd.
Zeer aantrekkelijk zijn de lang
speelplaten van massale koor-
en samenzang, die Philips uit
geeft. Wat bijv. een man als
Kees Decnik op dit gebied pres
teert, is indrukwekkend. Bijzon
der mooi is de Haarlemse der
tien-koren-plaat ..God roept ons
broeders tot de daad" (P 600 370
Ri met acht meest nogal beken
de klassieke liederen. Vier van
die liederen staan ook weer op
een dergelijke uitgaaf. ..Ere zij
aan God dc Vader" (P 600 376
R> met Veluwse koren. Het zal
commercieel gezien wel juist
zijn, steeds weer de allerbe
kendste gezangen te laten ho
ren, maar deze doublure had
voorkomen moeten worden,
dachten we. Op beide platen
fraaie tussenspelen van trom
petten en pauken. Bart Leynse
en Kees Deenik leidden een der
gelijke samenzang in Middel
burg (..Komt laat ons nu gaan
zingen", P 600 372 R) met ook
enkele wat minder bekende lie
deren, die het kennisnemen alles
zins waard zijn. Passie- en
paasliederen staan op P 600 388
R „Daar juicht een toon", een
opname van samenzang in de
Ahoy'hal te Rotterdam m.m.v.
Deo Cantemus en de Rotter
damse band van het leger des
Heils onder leiding van Arie
Pronk. Gelukkig nu ook eens
een paasprogramma op een 25-
cm plaat. Bij alle vier deze pla
ten zijn de teksten ruimschoots
afgedrukt.
Kinderzang
Nee, het zijn toch niet altijd
weer dezelfde liederen. Dat be
wijst een heel mooi EP'tje
„Wie zingt mee?" (Philips
411 670 NE). Verenigde kinder
koren uit Katwijk aan Zee. Sas-
senheim, Rijnsburg en Alphen
a d. Rijn zingen hier met een
blokfluitgroep uit Alphen onder
leiding van Dirk van Vliet uit
de bundel „Wie zingt mee". Wat
zuiver en wat gemakkelijk! Een
kostelijk plaatje. Trouwens, het
Drachtstcr Chr meisjeskoor
o.l.v. Piet Hofma doet er wei
nig voor onder Heft uw ogen
hemelwaarts Philips 411 672
NE).
«4
Solisten
Nog enkele solozangers. Aaf-
je Heynis natuurlijk en Kees
Deenik. die beiden zo enorm
veel 'betekenis hebben voor de
ik ditmaal een paar gevoelige
Engelse liederen op een 45 t -
plaatje „Lead me Lord" (Phi
lips 411 682 NE) met het Rot-
lerdamse koor Deo Cantemus
o.l.v. Arie Pronk. Kees Deenik
zingt vier minder bekende lie
deren op Philips 422 599 NE
„Naar- 't eeuwig Vaderhuis".
W»
Orqel
DhO CANTEMUS
AAFJE WE VN IS
A Ril; PRONK
Als in de kerk: orgelspel aan
't slot. Voor de talrijke bewon
deraars van Feike Asma noe
men we met waardering enkele
Philipsplaten: een heel mooie
langspeelplaat „Orgelklanken'
gewijd aan Asma's onvergetelij
ke leermeester Jan Zwart (P600
373 R). Op een EP ..Beroemde
koraalvoorspelen" staan vier
Duitse rorrtantische composities
(Philips 411 687 NE). Er zijn
ook singles van Feike Asma ge
maakt cn wc kunnen ons inden
ken da: menigeen graag een
stukje Feike Asma er tussendoor
zal willen draaien, om het maar
huiselijk te zeggen Asma's
Voorburgse leerling Wim van
der Panne is op het orgel van
de Grote kerk van Dordt te be
luisteren via een CNR-plaatje
Genoeg voor ditmaal om op
nieuw te hebben aangetoond dat
er een schat van mogelijkheden
is om het gewijde lied in uw
huiskamer te laten klinken: tot
stichting van dc ziel de ene
plaat, tot het luisterend mee
doen aan het zingen van Gods
lof de andere, al is het „maar"
niet het liedje van de kleine
trommelaar: maar ik zal
slaan; 'k sla in de stal mijn
trom: 'k speel voor het Ko
ningskind; dat Hij het prachtig
indt; cn Hij lacht erom: ik er-
n; ik
nijn I
W.S.