Tangle wood In de greep -f-jet efficiënte verbeten de grote stad en de maan werd als bloed UNIEK MUZIEKCENTRUM IN DE BUITENLUCHT En zij begonnen leest te vieren ZONDAGSBLAD ZATERDAG 14 DECEMBER 1963 I i Onze medewerker Gérard I Verlinden maakte kort ge- I I leden een reis naar de I Verenigde Staten, waar hjj tal van musici en mu- ziekinstellingen van we- I reldnaam bezocht. Hier volgt de eerste van rvjn I reisbrieven. USA muzikaal verkend De dirigent Erich Leinsdorf legt de dirigeerstaf neer, hij geeft zijn concertmeester de hand en maakt zich gereed het ontzaglijke overal weerkaatsen de applaus voor zijn vertolking van Tsjaikowski's vijfde sym fonie in ontvangst te nemen. In Tanglewood, zomerresidentie van het Boston Symphony Or chestra en een van de merk waardigste muzi kale centra die men zich kan in denken, is het laatste concert be sloten, Waarheen moet Leinsdorf buigen na een uit voering in Tang lewood? Van Cli- burn die de avond te Brahms' tweede pianoconcert triomfen behaalde, wist het al evenmin. Tanglewood heeft wel tien concertzalen, dat is waar, maar deze concertzaal is open en in de verre omtrek rond de eigenlijke hal (die ook al zes duizend plaatsen telt), liggen en zitten, staan en slenteren de tal lozen die door een soort wonder van akoestiek in de gelegenheid zyn de muziek geheel onver- vormd en natuurlijk van sterkte te beluisteren. Dus Leinsdorf buigt in het al gemeen, hij buigt voor duizenden of tienduizenden, afhankelijk van het weer, afhankelijk van het pro gramma, afhankelijk van de so list. Niet afhankelijk van de Bos ton Symphony; die zit 's zomers in Tanglewood, en te oordelen naar de reacties van het publiek De grote concerthal aan de buitenkant: in allerlei standen zittend, liggend, lopend, staande, kan men de muziek beluisteren. i met Verrassing pacht te hebben: hij be zoekt op dit moment een van de oudste festivals van de wereld. In 1936 werd het prachtige landgoed van Tanglewood, gelegen tussen Lenox en Stockbridge, Massachu setts, door het Berkshire Music Centre in gebruik genomen. Tanglewood, het schitterende oord, met natuurschoon in alle va riëteiten, vormt eigenlijk een van de „longen" van New York en van de andere grote steden, zo i de Amerikanen het zelf. blijven verbazen. Maar grappige verrassing is wel als men, uren vóór het eigen lijke i een heel dood, in 1951. heeft deze Rus- het toch sisch-Amerikaanse dirigent behal- het Tanglewood-concertleven, door de stille par- ook de vorming ken wandelt en men hoort Brandenburg s Concert van Bach dat wel op die plaats maar niet op dat uur van de dag thuis hoort. Afgaande op het geluid dan trof de bezoeker op een open plekje in het bos drie studenten jonge bevorderd. Zonder zijn werk zou er waarschijnlijk in Amerika een heel wat kleinder contingent dirigenten ter beschikking staan het geval is. apparaatgebruikt op de open bare repetitie, 's morgens. Erich spannen samengaan Leinsdorf heeft de poorten voor MÊ kennismaking met zijn orkest ver opengezet: vele repetities zijn openbaar, en vrijwel geen enkele deze heerlijke plaats een ont luisteren leren willen bereiken. Zoals Tanglewood dat het afgelopen heeft weten te combine ren met een muziekprogramma- voor-iedereen, is bewonderens- waardig. Het hoogtepunt zal onge- Leinsdórf hebben twijfeld geweest zijn de Ameri- hart kaanse première de beroemde solisten verzet zich daartegen. Twee grote gangers van Lei Tanglewood steeds toegedragen, ja misschien prettiger gevonden dan het eigen Boston of de gastconcerten in New York: Sergie Koussevitzky )aar, en Charles Münch. Met name "4"M Koussevitzky, die Berkshire-Tan- Slewood tot een kweekplaats irigenten wist te maken Brittens War Requiem (ter nagedachtenis van Sergei Kousse vitzky gegeven). Voor volgend jaar is een programma vastge steld dat nog niet is gepubliceerd maar waarin de grote lijnen on- vaix getwijfeld dezelfde zullen blijven: die breed gespreid over de muziek- daarto Thomas"Schlippëra,"Lecmard geschiedenis, mei werken voor ge- in dag uit tussen de wolkenkrab bers te leven zonder dat, zeker in de zomer, een gevoel van be nauwdheid de overhand krijgt. Maar ook op het gebied De grote concertzaal in Tangle wood is aan alle kanten open en behalve de duizenden in de grote hal, kan men buiten ook de muziek nog volgen. specialiseerde luisteraars, en met repertoire voor het Promenade- concert. Alleen de school van Tan glewood, de opleiding van jonge Magische klank Sergei Koussevitakjr ia daar- Li voor de Amerikanen en ook raet? verwonderen als daarm Leo- Nieuwe boeken voor u besproken Kruis achter prikkeldraad, door Alexander Berger. Uitgave J. J. Romen en Zonen, Roermond-Maaseik. Een gedocumenteerd verhaal over de strijd van geestelijken in de concentratiekampen van het Hitler-Duitsland. Predikanten en priesters worden door hun ambt en geweten gedwongen stelling te ne men tegen de prediking van de doelstellingen van het nationaal- socialisme. De schrijver was het ondoenlijk, van alle in de kampen ademt Berkshire in de sfeer dra was het muziekleven van de kunst, door dirigentencur- Tanglewood met een pedagogisch al- facet verrijkt, dat veel groter dan toen het Berkshire Mu- Centre dit festival nog niet in had geroepen. bij voor de Amerikanen, voor vele Europeanen, een naam met een magische klank. Tiental len jaren lang, vanaf 1924 tot zijn GÉRARD VERLINDEN VAN Het is altijd een trieste «aak, wanneer natuurschoon, al is het slechts in de simpele vorm van een boshoek of een korenveld, ten offer wordt gebracht aan de bouw- industrie. Reeds in den jare 1895 klaagde de gevoelige dichter Emile Verhaeren in zijn bundel Les Villes Tentaculal- res: „La plalne est morne, avec ses clos, avec ses granges Et ses ferm es dont les pignons sont vermoulns La plaine est morne et lasse et ne se défend plus La plaine est morne et morte et la ville la mange. Formidabies et criminels. Les bras des machines diaboliques, Fauchant les blés évangéliques, Ont effrayé le vieux semeur mélancollque Dont le geste semblait d'accord avec le del." En hij besluit zijn mistroostige elegie: „Hélas! la plaine, hélas! elle est finie Et ses clochers sont morts et ses moulins perelus. La plaine, hélas! elle a toussé son agonie Dans les derniers hoquets d'un angelus." Hoe de de natuur en het simpele leven die Verhaeren was, geklaagd hebben, als hij de huidige si tuatie kon waarnemen. Geen wonder dat Gérard Boutelleau hier de stof vond voor zijn laatste roman, Le Grand En semble, die de ongelijke strijd tussen dorp en stad tot onder werp heeft. Gérard Boutelleau landers, Spanjaarden en lianen, ontbreken niet; hier daar hebben stadsmensen een lapje grond gekocht en er een tie in het bestaande gemeente bungalow op neergezet. De lijke leven? De antwoorden Lichtstad lokt; op vrije dagen moeten negatief zijn. De autoch- d« ^n&8tTp0aP ttJl &2S'u''r25l &S HetgbST luisterrijk te ve™f.'"„;ïg^hrL zich v'rdwaald- De Dorpsleven D, schrijver set rijn verhaal in met de beschrijving iaarlijkse dorpsfeest een dertig kilometer rijs. Het belooft luis worden met muziek, worstelaars, traktatie kinderen en wat dies r maar helaas, de regen breker. In ieder geval, ken kennis met de tc burgemeester Jacques Lam bert, de kasteelheer Daver- nay, die zijn park zal afstaan voor de festiviteiten, de le venslustige Frangoise, die een jeugd-internaat bestuurt. de penetratie, n. door muzieklessen lerlei instrumenten, door beschei den concerten. Die bescheiden concerten zijn het, die zich, als het lev hoogstaande ontspanning voor de bevolking der Amerikaanse sle den, zo enorm hebben uitgebreid. Van overal Het is duidelijk dat het enor me aantal bezoekers. iedere avond in de zomer en vroege Hoe gelukkig, dat de afmetin- herfst weer duizenden en duizen- Gelukkig vlakten ir. den, niet uit Massachusetts zelf zalen konden toestaan zonder dat aan het landschai dige schade werd berokkend. Nu verhal", die het geluid tot de omtrek distribueert sinds vele concert- komen. Pittsfield, Boston. 'ooral New York, ook al xen (autoweg-) rijden. leveren en in de wereld niet geëvenaard de al genoemde „fó- aantal toehoorders bij de a 1959 Poëzie stoat tegenwoordig onge- ze muziek kent geen melodie, al- ruimte te winnen ter wille a veer gelijk met lyrische poëzie, thaus niet een die zingbaar is, het citeren, laat ik hieronder De eigen situatie is het centrale zodat de muziek wel aan stijl- :n stille vertrekken 's morgens vroeg en boeren- komen laat en vermoeid thuis bevolking kan de vreemde ele- na een rit van anderhalf uur. menten nog absorberen en De vrouwen vervelen zich. gaan het dorpskarakter van Sauvas drinken, roddelen en ruziën. Er Vgcw^c blijft bewaard. S'iT.tï",E f\„ samenleving te komen met een ue aanval centre culturel, een leesbliblio- Het reeds dreigende gevaar ,£ïw£L°'C£e' wordt acuut, als een bouwen- s'"5".erltt Da -derneming het oog laat vallen van Franlofijlu^veert scheidene gemeenteraadsleden op deze gemeente, die een ge- 2ich; ze dringt binnen ln het en vooraanstaande inwoners, makkelijke en snelle verbin- comité der flatbewoners en Er is gemeenteleven en saam- ding zal krijgen met de hoofd- streeft er in gecamoufleerde horigheid. Eens per jaar stad, als weldra de nieuwe, gro- vorm naar de gemeenteraad om maakt de schooljeugd een uit- te weg er dicht langs zal lo- te zetten stapje; bij geboorte en sterfge- pen. Davernay de grootgrond- terszetel val verschijnt Lambert; aan bezitter, wordt aangezocht om de jongelui die in Algerije hun enkele hectaren te verkopen nationale plicht doen, worden voor dé bouw van een machtig pakjes gestuurd van gemeente- complex trotse flatgebouwen, wege. De oude man, vriend van bos- Natuurlijk Is Sauvas geen sen en jachtgronden, weigert zuivere plattelandsgemeente aanvankelijk, maar zijn benar- meer. Veel jongeren werken in de financiële toestand dwingt de buurt; buiten- hem tot toegeven, als hij een faillissement wil vermijden. De pil wordt behoorlijk Onzakelijke verwikkelingen fabrieken ingenieuze werd geschapen, de theater- akoestiek gegeven worden. Nu mag er ook thema. Hoogstens veralgemeent imitatie moet doen. Men gaat dan de wijz< de levensgeschiedenis Er worden in het boek zo maar zaalties \uui n.c enkele priesters enpredikanten meesteicursussen. met hun medegevangenen wordt kundig getekend door alleen maar het noemen van feiten, hetzij uit gesprekken met medegevangenen of het citeren van officiële stuk ken, zoals processerj verbaal van RWJU11C11 uun de bloedhond Freisler, de imbecie- professional le rechter van het Derde Rijk. wel wat entreegeld binnenkomen. De hal zelf, ontstaan in 1937 maar pas de laatste jaren van zo bijzondere kwaliteiten kon nog voor een prikje gebouwd wor den 150.000 dollar. Maar de verbeteringen van de laatste ja- Wie zhigt reel jaren nodig voordat alle gro- jaren heben zeker een veelvoud kamermuziek en Dat laatste klinkt misschien vreemd. zich tot i als mens. Dan gaat het over la condition humaine. De toon is strikt genomen meer filosofisch dan lyrisch. Zingen is er niet meer bij. Dat doet ouderwets aan. nog? Een volko- Essentie te dirigenten daar als om strijd daarvan geëist, en giften de scepter gingen hanteren. Al ke lieden die het jarenlanj gauw volgden de solisten, kleine zaaltjes zochten i i mogelijkheid in deeltje Doch ook de jeugd van het Derde de kaarsrechte reusachtige hoge de Rijk wordt ten tonel-gevoerd, - ----- -*-i aan te tonen, dat tijdens de logsjaren met name onder de stu- kleine studio' denten een andere geest wakker werd. Het is een lezenswaardig boek voor mensen met sterke ze nuwen. Jammer alleen, dat het veel drukfouten bevat. 11 te komen, en wel- gehele maandenlange reis door schrijven. De hedendaagse serieu- BOEIEND WERK OVER JUDAS Oma ging naar Rusland, door Antonla Ridge. Uitgave Sijthoff, Den Haag. Een familieroman met als uit gangspunt werkelijke gebeurte nissen zijn er vele. Dit werk van Antonia Ridge onderscheidt zich door de wijze waarop zij heeft be schreven hoe een familie door de politieke en oorlogstoestanden over dc hele wereld wordt verspreid, van Dordt, schreef jhr. Johan de auteurs maar weer één wordt als na twppHp wereldoorlog de rust *- het leve: Ik wil graag geloven dat de modern kerklied is dan ook hedendaagse dichter wel ongeveer rij- ondenkbaar. Gelukkig is de kerk moet dichten zoals hij doet. Bij zo niet volkomen modern. Daar wordt aUe verschil is er die overeen- in een traditie levend gehouden; komst, dat het rijm vrijwel en oor- daar zijn vaders die het hun kin- het vaste metrum totaal verdwe- deren vertellen en zo door van "en is; dat de dichterlijke taal lein geslacht op geslacht. Zo kan de althans de toon en het woordge- aan kerktaal zich vernieuwen op ba- bruik van het dagelijks proza van sis van het bestaande. Wel is het dicht benadert; dat de dichter in noeilijk nieuwe hoofdzaak constateert en rappor- kerkliederen te teert. De hedendaagse literatuur is, bij de beste vertegenwoordi gers. intelligent, scherp in de waarneming, immuun voor vals idealisme; ze kiest liever een te klein dan een te groot woord; ze zoekt bij alles de essentie; ze is op lezen ingesteld, zodat ze hecht aan een bepaalde typogra fie en als ze zich tot het oor richt (denk aan de uitzendingen „Vers in het gehoor" van de N.C.R.V.), dan is de muziek, voor al de geïmproviseerde, een bijna onmisbaar hulpmiddel. zodat de lezer althans met geest en stijl van dit werk kan kennis maken. Ook veroorloof ik mij wat leestekens. ,,Ik verberg mij 's avonds in mijn oksels, want die en die zijn dood en blijven as. Soms ben ik niets meer dan een na bestaande. Ik zal deze straat beslaan met spijkers. Hier He pen zij met zachte longen; ko gel* versplinterden hun hals, honger holde hen uit, ten slotte gas. Moeiteloos ronkt het ver keer. Hier Hepen ze toch, met huizenhoog hun vrees. En ik loop nu, een duidelijke getuige. Ze zouden 't niet geloven, wan neer ze onzichtbaar bij ons bin nen keken; ze zouden zeggen: ..7.1e je dat, ze doeu gewoon, alsof cr niets is gebeurd". Wat kunnen wc doen? Ze komen niet terug; we moeten gewoon doen, we moeten maar doen alsof er niets is gebeurd." Tijd van nu Sonja Pos De Joodse dichteres Sonja Pos ders ^ordt gevoeld (geb. 1936), die tot voor kort al- '"h"r* leen in studentenbladen publiceer- Propria Cures, komt bundeltje, Het effi- teruggekeerd. Met opmerkelijk ta- 1 1A-tonia Ridge het ,j kleine mensen de wereld en hoe zij door het u reldgebeurcn werden beïnvloed. van Judas het leven menselijkheid De man die een ander werd, door G. M. Glaskin. Uitgave El sevier, Amsterdam. Een overdreven boek. een on werkelijk boek. een bpek met eer vals gegeven. Buitendien nog werd als bloed..." Een jaren lange bronnenstudie ging hier aan vooraf, die nog aan waar de non door een langdurig verblijf van de auteur nabije Oosten. Heel,h?.tTerk ademt .~ar™e ciënte vergeten, uitgêgc- N.V. De Arbeiderspers. Het diepe ;rgetelijke doden, gevallen door figuren als Pilatus, Marcus spreekt er een sfeer Refus, Herodes en anderen, de in- eerbied voor de Christus en ge- moordenaarshanden triges en oproeren maken van dit loof uit. Echter onaanvaardbaar ooriog jrr js ook r voorstelling vindt ontmoe- de d>, t0,-,itel hM(t de ontmoe ting van Petrus met Judas in het D r ht rechthuis van Kajafas. waar Pe- dacht va trus Judas dc (eiste verwijten zou op ktaderen imbecielen, iude mensen, overburen, dieren, maar op haar broeders, terstond werk een leerzaam geheel. Te waarderen is, dat de schrij vers zich niet hebben verloren aai het entourageverhalqn doch zich wer kelijk ernstig bezig hebben ge houden met de verhouding var Gedurende 35 jaar werkte hij Judas tot de Meester en de an- als buitenlands correspondent dere discipelen, voor vele Nederlandse bladen. Begrijpelijk jaagt men naar hei Tijdens de eerste wereldoorlog slot om te weten wat hem bewo op het werd hij ale oorlogscorrespondent gen mag hebben zun Meester. d,c vee nj bij een gasaanval gewond. Tij- hij toch hoog achtte en waarin hij journausuexe suji. dens de tweede wereldoorlog was geloofde, te verraden. De schrij hij verbonden aan het Franse mi- vers stellen dat dit verraad mm nisterie van propaganda, echter mer in Judas bedoeling heeft bij de komst van de Duitsers legen. Immers hij had zo vaak mysterie zitten van de Goddelij- bij ons, a vluchtte het echtpaar over Span- ervaren met welk een overtuigen- ke beschikking en de persoonlijke vergeten je en Portugal naar de V.S In 1941 de kracht Jezus tot Zijn haters en verantwoordelijkheid J begonnen zij toen aan dit grote tegenstanders sprak ^Het groeien- J~ -~u~J~ onder hypno- werk een boek van bijna 400 pa- de jm 'MiT Ik kan mij voorstellen dat veel later, wanneer er weer heel an ders wordt gevoeld en gedicht, de ze sobere notities de tijd van nu kunnen helpen herleven, ongeveer Proór'iaCureT"komt zoaIs muziek dat kan. met een bundeltje Hit (Ti! sdembenemmde onmiddellijkheid. In het Florence van het trecento waren er verscheidene kroniek schrijvers, die het van elkaar niet wisten. Zij waren allen bezield d^'i one site van het besef- een bijzondere tijd een twee te beleven- een wending in de Mtei heeft geschiedenis. Achter hen de mid- blauw waar de aan deleeuwen, die hen scheidden van de dichteres overuaat de glorieuze oudheid. Voor hen de ae aicnteres overgaat onmiHdeiliike t^imm-st- en nm hen spiralen Boutelleau heeft er zich niet ee vergenoegd de stroeve lij- tn te tekenen van de zakelij- verwikkelingen. De speelse luchtige liefdesaf- n er zich omheen. I5S566SP man d'e looft voor schippij en zijn zoon Daniel zal ïji» 8en;eente, is ongelukkig in in de leiding worden opgeno- *j3n gezm- *?ij vindt troost bi] men. De strijdvaardige burge- waarvan hij de meester vecht met handen en X?d« g°"Y'Jn dat hem spoe- voeten: hij telt de koppen. Zijn £lg huwan me' er atvalligen. omgekSKten in dCDe8en;,"ieTaavan de maaft av°"td" had b&eld met tin schappij ^s e.rst ■«"'ove'^n- Sr^wVST^, S'eo,'*.'." tonmihiirgdetem^niTtoriesaaen de h^^end leraar, die in dag- t^oVeaP/3,.r mfrtif tL v.r boekfragmenten zijn jeugdbele- prefectuur. Daartoe zijn ver- venissen boekstaaft en getuigenis schillende middelen vraag lie- aflegt van de veranderingen in ver niet welke Het bestuur het do en de jüncterriekten van de plattelandsgemeente zal van de nieuwe koionie. daarna, als het hogere gezag De liefde vindt bij Boutelleau op haar drukt, wel moeten gemakkelijk haar weg. Het to- zwichten. Inderdaad, deze verwoord dat slagbomen doet werkwijze brengt ook nu sue- wegvallen, is: „Ik heb je zo no- ces, te meer omdat aan in- dig!" afwijzing van een zo vlei- vloedrijke gemeentenaren goed ende confessie zou grove hard- betaald werk en voordelige le- vochtigheid zijn! Dat gehele veranties worden voorgespie- spel blijft dan de oppervlakte geld- des levens: het wordt vlot, maar Boutelleau onderstreept de be- niet overtuigend weergegeven, langrijkheid van financiers Trouwens, ook wat de eigen en rechtskundigen in zaken van lijke kern van het boek be- deze aard. Men noemt en prijst treft, zijn de lijnen niet diep ge- architecten en urbanisten maar grift. Het onderwerp, leven op de stille krachten gaan uit van de breuklijn van stad en land, de schrijfbureaus en de akten- had een indringender behande- J ;-j nieuw en uitgebreide dieper gravende psychologische verwerking. De schrijver gaf nu een levendig geschreven ro- man. reeds zijn zesde trouwens, de woningen. „Le grand ensem- maar blijft staan aan de rand ble" het grote bouwcomplex is van de literatuur, nog bij lange na niet voltooid, Boutelleau die enkele maan- als het ongeluk, door de inge- den geleden op ruim vijftigjarige wijden voorzien, losbreekt. leeftijd is overleden, was de Boutelleau het is duidelijk zoon van de literator die onder draagt zijn bouwmaatschappij het pseudoniem Jacques Char- gcen goed hart toe. Hij wreekt donne fijnzinnige romans heeft haar brute indringing in bos en gepubliceerd, waarvan reeds de beemd door ze te laten sneuve- eerste, L'Epithalame (1921) - ?emaakt en !t bezorgd Les Var als Le Bonheur des Barbezieux, in hun zuivere eenvoud en met vaste hand verrichte karakter tekening hebben bevestigd. d. PANNE i der leiders is voortvluchtig, d'e de volgende ïen ander wordt gearresteerdr ;n de afbouw wordt stopgezet. Geen samenleving Hoe wordt nu het leven in de ïieuwe nederzetting? Groeft er :cn eenheid? Zijn er converge- •ende krachten? Is er integra- Gérard Boutelleau. Le Grand, Ensemble. Uitgave Gallimard, Parijs. liebben gedaan raad. terwij] Petrus zelf scheurd werd door spijt verloochening.. „en kraaide de haan". Jammer ook, dat sommige gedeelten het boek te veel lijden aa toch ook de Joden en, doden. Want sprake van vergeten, laat onmiddellijke toekomst heen het tegenwoordige, door- K .—.a „t«a.v..,o waa^d van de adem van de roem. de"nacht',"op" de In het pessimistische ziet men geen vandaag iets dergelijks. Gedic'n- hartig en daardoor hypocritisch. Een hypnotisch experiment heeft hij verbonden de Australische schrijver kenne- lijk tot zijn fantasie gebracht. Twee mannen: een accountant van middelbare leeftijd en eer jonge monteur, merken spelletje. Iromans regist-reren, rap- efficiënt vergeten. Daar- porteren. constateren. De kroni- zijn deze notities van herin- keur van toen is de dichter en romancier van nu. Er is ontker stening. ja. maar er gaat toch een algemene openbarings- en neringen, dromen, gemoedstoe standen, waarnemingen, afgezien hun eventuele literaire be- gekomen, al blijven we met het tekenïs. al van waarde, omdat ze heidsdrang door de kunst heen. de tijd waarin hij predikant En zij begonnen feest te vie- dc verkeerde en tevens gevaar- ren, woordverkondiginrr in feest- lijkste wijze. Mozes doet dit in gewaad, door ds. Gabe van het geloof. Zo ontvangen wij van Duinen. Uitgave T. Wever. Fra- God dikwijls een bevel om iets neker. schijnbaar onuitvoerbaars te Ds. Gabe van Duinen is in bre- dc*n- Ho« dikwijls zien wij als de kring bekend, niet alleen uit WÜ geloven, dat juist datgene lichaam het Sanhedrin te gen Jezus' optreden in de tempel :n ver- en zijn scherpe prediking, zou ook dërdC hebben Physiek""zowel als korte versie, doch hier in Neder- bezworen worden, zo meende Ju- geestelijk zijn het plotseling totaal land iverd het boek door de N.V das. wanneer Kajafas een persoon- - ji-».a ju TTUnaaatot-c Mn Pa*" »p 's-Gra- lijk gesprek met de Meester zou In Amerika verscheen daaronder, al te zeer heeft geknauwd, fun- Dat de schrijvers daarop geen be- geren als prikkels voor het gewe- vredigend antwoord hebben kun- ten. Maar ook op zichzelf zijn de- nen geven, kan niemand hun ze uitingen van betekenis, vanwe- euvel duiden Het is een probleem ge hun scherpte en zachtheid te- gelijk, vanwege hun efficiënte spreek matje gemakkelijk dagelijks op stoten de individuele schrijvers dichters niet meer wordt gekend. Kunstenaars doen soms gek. maar verlies de kunst in haar gang door het heden niet uit het oog I groot gevaar leek. later een te Wassenaar en in andere plaat- steun wordt in heel het leven, sen in Nederland, maar ook uit Hierbij wordt ook vooral aan hu- de jaren, waarin hij legerpredi- welijksproblemen herinnerd. in.Nederlands-Indië. Hij In zijn lijdenspreek herinnert j geworden. Dat dit Uitgevers Mij consequenties heeft voor hun ver- 1 dere leven kan een ieder met enig voorstellingsvermogen zich wel in denken. De laatste twee hoofd stukken zijn dramatisch, even spannend. venhage in Volledige tekst uitge- kunnen hebben, want Judas wist denken. De geïnspireerde en. Een goed ve in een prettige druk Men kan dan lezen hoe geraffi- ken het tot een rijk bezit Het band. Wat de" inhoud betreft, neerd Kajafas te werk ging zelfs vooropgesteld dat het ons uiterst Judas gebruikte om die ontmoe- moeilijk voorkomt om de ziels- ting te organiseren, maar in wer- herlezen volkomen Citaat het lezen waard. Niet omdat ik HERM. STEGGERDA drukken niet respecteer, cadentie. God oordeelt genuan- zegt. In dit werk is ceerder dan wij en voor Hem ver vult ze een functie. Lezer en cri ticus. wanneer ze zich met lite raire kunst bezighouden, vermoe den Zijn gangen door dé histo- is iemand, die de dingen op nieu- de schrijver aan* het profetisch we en kernachtige wijze zeggen woord aangaande Christus, dat kan. zonder zich er om te be- Hij benauwd was in al onze be- a de- kommer >n wat .men" er van oauwdheden. Een reek. die men twintigtal vooral kan lezen in tijden de grondtekst het gehele kalenderjaar rond. Het vers 6 wordt gegeven in de pceek begin is al typerend met de nieuw- ter gelegenheid van Hemélvaarts- jaarspreek over Mozes, die van dag. En zo zijn er vele dinecn God het bevel krijgt de slang bij meer als opmerkelijk te noemen C. RIJNSDORP. de staart te vatten, d.w.z., op in dit werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 13