TWEE TENTOONSTELLINGEN HUMOR VOOR MENSEN voor u Qelezen ere ster POËZIE VOOR GODEN in Haags Gemeentemuseum ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 DECEMBER 1963 van belang i In de reeks exposities die het Haagse Gemeentemuseum I wijdt aan bekende levende kunstenaars is, na Bouthoorn, Drayer en Hussem, thans de beurt aan Jan van Heel, wiens 165ste verjaardag op 27 juli 1963 mede een gerede aanleiding was hem met een separaat-tentoonstelling te huldigen. Schrijven over Van Heel lijkt synoniem met uilen naar Athene dragen. Immers, zijn populariteit is ontstellend groot, wat hij natuurlijk I in eerste instantie aan eigen activiteiten dankt. jjan van heel] IEr zijn bijna geen geledingen van het Nederlandse kunstleven denkbaar waar Van Heel geen I lange vinger in de pap heeft. Bekend als pedagoog van grote kwaliteiten (vroeger le raar aan Mulo-scholen, daarna I docent aan de Haagse Vrije Academie en thans verbonden aan een lyceum aldaar) heeft Ihij als geen ander zijn stempel op de creativiteit van de kunst- stand^ lievende jeugd gedrukt, waar- I naast hij nog de tijd vond zit ting te nemen in een ongekend I aantal commissies en besturen, één van de promotors te zijn voor de Nederlandse inzendin gen op Biënnales in Europa, zich naar niet anders dan simpele omtrekslijnen een schaaltje, of wat ook, mee aanduidt, maar waarin men zijn gehele kunnen, als het ware, voelt culmineren. Eenzelfde ge waarwording zal men ook onder gaan bij het uiterst gevoelig ge dane ,,'t Speeltje". Van uiterste versobering en vereenvoudiging daarentegen, spreekt het magni- ste werk. Parijs bracht hem als fieke „stilleven met fruit-1958". betrekkelijk heid bij en leerde hem een luch tiger vormgeving en het gebrui ken van een geschakeerde, sub tieler palet. ..Kennen wij Van Fraai Hoe fraai en treffend, verwerkt opzichte van het nadrukke- loof, hoop. lijker oudere werk, daarna zien we hem eerst voluit zijn vleu gels uitslaan en krijgt het werk meer adem en wordt universe- waarneembare werkelijkheid; De stroming, die de oplossing eerder in de kleur dan in de lijn zoekt! Nadroom liefde", maar wat komt hij er, louter schilderkun dig gesproken, ook goed in voor We zijn dan genaderd tot de grote zaal, waar zich de doeken van forsere afmeting bevinden, 'an Alleen al door hun formaten is af- hier moeilijk aan voorbij te lo de direkt optisch pen. terwijl hun kwaliteiten het i-uiuu-ijvolslagen onmogelijk maken. Graag willen we volstaan Eminent colorist als hij is, lag het voor de hand, dat hij meeging met de stroming zijn tijd ming-up nadigd schilder te zijn, met Iproduktie die vele anderen tot een full-time job zou zijn. Een in alle opzichten dyna- Imisch man dus, wiens wieg in Rotterdam stond, in de stad die, terecht, de naam heeft van (vooruitstrevend dynamiek. De stad ook, waar men ver leden jaar, in de Rotterdamse I Kunstkring, een uitgebreide schouw van zijn werk kon zien. Wat niet weg neemt dat Van Heel het klaarspeelde, hier in IDen Haag met veelal niet eer der vertoonde schilderijen over het voetlicht te komen. Alles wordt nu nis, de nadroom van het eer der waargenomene. Vooral Spanje was hem (en is hem nog!) een voortdurend welkende bron van inspiratie en naar Spanjekenners bij uit stek ons verzekerden hij slaagt er volledig in, de impres- die dit dikwijls barre sie aie au qxkwijis uairc land- schap op de bezoeker nalaat, neen. schilderkunstig te verwezenlij- nn te vervallen met slechts het releveren van „Span je M.P. 1963", dat met zijn stil le grijzen uitermate aanspreekt; een kleurstelling die men in al le verrukkelijkheid opnieuw ziet in het inventieve ..Hinkelperk in de sneeuw". „Spanje Cerecena" ten slotte, lijkt, met het „doorleefde" rood, volledig representatief voor het geen de laatste tijd de kunste- het meest boeit en te pak- „Medische" oorlog Kapitein Newman, psychiater in oorlogstijd door Leo Rosten. Uitgeverij Hollandia N.V., Baam. De liefhebber van oorlogsromans zal het prettig vinden in het gen re. dat zijn voorkeur geniet, een verhaal aan te treffen, dat nu eens niet gaat over de strijd aan de fronten, maar een beeld geeft van een heel andere „oorlog", de me- dische. die achter de linies wordt verdienste van ae gevoerd. Leo Rosten's boek speelt ™i hèt pêa zich namelijk af in de neuro-psy- "?eaA tA'.SSr. Klee Paul Klee, door C. Giedlon- Welcker (Paul Klee in Selbst- zeugnissen und Bilddokumen- ten). In vertaling van W. A. C. Whit Ia u. Uitgave W. de Haan, Zeist (Phoenix pocket) Het gestoelte der spotters, door mevrouw S. Greup-Ro'* danus. Uitgave E. M. Querido N.V., Amsterdam. Deze eedeeen en reeds in vele <™me tegen de achtergrond van taSr oltg!ze,,1_ mieiding W ze en in een aparte stijl worden beschreven. De gouvernante, die ver waar- reeds enkele generaties van de fa- 7nr! Phop- milie gediend heeft, schrijft zoge- - noamH Vipt .hnpk. Het is een inte- reeks handhaaft. Hoe Klees wezen en werk binnen zo breed mogelijk Nederlands pu bliek te hebben gebracht, is een de uitgever, chiatrlsche afdeling van een hoi- KlTê^lfra-lMO) moge raSnte gUchiedenfs,die een goe- pitaal. van ^Ame— Inch,- ggtfg de denken en werken spanning de sferen van het bracht, onderbewuste. Bijna zestig illus- ÏÏSSF&T&S*"?we*." spannlng-m moeïen worden ge- nn pr e zich bewoog ondanks komt men zeer onder de indmk van de gevallen, waarover onaerüeWuaie. oijna ««'6 wordt verhaald. Ze betreffen stuk traties begeleiden de verhelderen- voor stuk jonge, sterke kerels, wier - 1«-.-ai- de schets van de schrijfster, die Jeugdboek zenuwgestel door de verschrikkin- K,ee heelt gekend. „De staatsleer van Hoedemaker" de oorlog defect is geraakt emvan wie er velen niet meer wil len leven. Een boeiend verhaal, waarvan de wrangheid af iets te nadrukkelijk door e( tige toon is verzwakt. toe De schat van de Rode Lotus, door Arnold Akker, Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. Appel Gigantisch I Toch betreft dit alles bij el kaar nog slechts een beknopt I overzicht van het gigantische oeuvre van de kunstenaar en bestrijkt niet meer dan een pe riode van nauwelijks het laatste Wat misschien op deze expo sitie de sterkste indruk maakt is Van Heels schier ongekend vak manschap, een eigenschap waarzonder, zelfs de grootste kunstenaar het ni kan stellen: ziet al raakpunten n zijn jongere collegae, dan h., Van Heel toch altijd verre hoimmt de meerderheid blijven om Deknopt technische Derfectie. zijn Dat hij er in slaagt, zijn be geestering volledig op de be schouwer te enten is, menen wij, de hoogste lof die men hem bij deze fraaie expositie, kan toe zwaaien! De tentoonstelling (in het z-g- oude gedeelte van het eenmaal niet museum) blijft te bezichtigen gelegenheid krijgt verder te- "oV| gehouden g te blikken in het verzadig- worat genouaen. technische perfect: voor het métier, dat hij niet moe wordt met krachtige sono re stem uit te zeggen, een fa culteit echter die hij geluk kig met veel kunstenaars van de oudere garde deelt en die het moet gezegd ook bij de besten onder de jongeren hoog [michel angel] cardenas Jan ran Heel, met op de voor- 1 rond zijn palet, dat mogelijk wit nog eens als plastiek in een museum zal belanden. inspireerd door de grote Span jaard Tapiez, wiens werkwijze hij echter niet slaafs navolgt, maar waaraan hij door eigen inspanning, nieuwe dimensies toevoegt. De begeleidende catalogus maakt gewag „van de duistere beslotenheid in het werk, de sprekendheid van het materiaal, de schittering van een beheerste uitval: verfspatten en druppels boven de monotone velden en meren. Ook de glans van dc brandende haarden binnen een woestijnachtige omtrek". Met deze regels is het werk raak gekarakteriseerd: Werk, dat men mag rekenen tot de zo geheten materie-schilderingen. werken aan het opvoeren van de toch al hoge kwaliteiten. Onder de bladen grafiek valt voornamelijk „Torso tatuado" met het filigrane lijnenspel' te Minder De zogeheten „wit grafiek" (no.'s 35 t.m. 38) kon ons min der bekoren: het gekunstelde element, dat inherent aan dit soort uitingen is. leidt te zeer af van hetgeen de kunstenaar eigenlijk wenst mede te delen." worden beschreven. Een Ne- „De staatsleer van Hoedema- derlandse tweeling, die met va ker" door dr. G. J. J. A. Delf- kantie is in een duister stadje m gauw - Uitgave J. H. Kok N.V. China, beleeft daar vreemd® te Kampen. avonturen. Een antiek afgods beeldje, dat hun vader van een Enige tijd .geleden schonken wij Chinese antiquair .heeft gekocht, -—j promo. hlijkt enkele geheimen te bezit- J- A. Delf- ten en die geven aanleiding tot gauw te Den Haag. Hij verwierf spannende gebeurtenissen. Het Rondom Karei Appel „zweven" de doctorstitel met een studie over verhaal is vlot en boeiend ver van tijd tot tijd behulpzame gees- de staatkundige opvattingen dr. teld. De jeugd van rond de der ten die er voor zorgen dat de Delfgauw spreekt zelfs van tien jaar zal er stellig van genie- veel-omstreden schilder in het „staatsleer" van Hoedemaker ten. nieuws blijft. In dit boekje trekt Het proefschrift is belangwekkend de ook buiten het literaire vlak en het zal dan ook velen deugd geruchtmakende Simon Vinkenoog doen te vernemen, dat het via de des Appels zegekar en hij belicht boekhandel verkrijgbaar is. bejubelt zijn vriend Muziek door de Tijgers van de sneeuwvelden eeuwen Niettemin de moeite va GIJS KORDING vraagd of hij bij het schrijven hulp van derden heeft gehad. Karei Appel komt bont ge kleurd uit de verf tegen het fond van de gebruikelijke bombast waarvan modernisten zich bedie nen als zij het over psychologi sche en wijder-geestelijke zaken hebben. Aan een kunstanalyse van enige waarde komt Vinken- Drs. W. C. M. Kloppenburg oog uiteraard niet toe, al heeft heeft speciaal voor het muziekon- Bruna de biografie royaal ver- derwijs een beknopte muziekge- lucht met illustraties Muziek door de eeuwen, door drs. W. C. M. Kloppenburg: deel 1 en 2. Uitgaven N.V. De Arbeiderspers/Broekmans en Van Poppen, Amsterdam. Tijgers van de sneeuwvelden, door K. van der Geest. Uitgave La Rivière en Voorhoeve, Zwolle. de (kunst)leven van Van Heel, wiens scheppingen van vro datum in alle opzichten de r Rondgang 1 het waard zijn. Wie In het prentenkabinet van het zelfde museum is gedurende de eerstkomende maanden het werk te zien van de nog jeug dige, maar zeer getalenteerde Zuid-Amerikaan Michel Angel Cardenas, geboren 3 oktober 1934 in Espinal, Colombia. Hij begon zijn studie in de architectuur aan de „Umversi- op deze ,jad Nacional" in Colombia, om 1- wijze toch altijd het helderste véf Volutins de academie te Bo- I De gedachten gaan -- band dan in de eerste plaats maken, nodigen wij allereerst Iuit naar de cyclus die hij maak- uit dit in chronologische volgor- te met de clown (vaak de ge- - I kwelde protsenmaker! I derwerp hebbende. doen omdat 1 inzicht krijgt Toch zal hij dit gegeven in tieerde ontwikkelingsfasen. I later jaren nog er welks resultaat 40 inzendingen hier aanwezig. Ionder No 32 („Clowntje 1963") gesupremeerd, terugvindt. Parijs Welaan, in het eerste zaaltje onder de zaj men dan „De quins" aantreffen ting die v. Heel to de: Het doek is van 1954. Een jaar daarvoor schilderde hij „Twee vossenbontjes": In dc gota af te lopen. telijke exposities hield. Vorig jaar kwam hij naar iNe- derland, waar hij een indivi- een opvat- duele tentoonstelling bij de sterk boei- Haagse kunstzaal hij et- „Hathor'" sleetsheid, de armetierigheid Voor zijn eigenlijke vorming deze pelterijen, treft I dankt de exposant veel rijs. waar hij in ateliers werk te waar vóór hem Sinemus en ICroin al schilderden. Het was de Parijse couleur- sociale bewo genheid* aan. Deze dingen zijn doorgaans slechts gevoelsmatig waar te nemen en laten zich moeilijk bewoorden, hetgeen in had. Aldra viel hem een Beurs van O.K. en W. toe, die het hem mo gelijk maakte voort te werken, je- Cardenas lijkt duidelijk ge- vangst. van een soort dramati sche bevruchtingen zal ontdek ken, maar dat allereerst zal be koren om de puur esthetische, veelal oververfijnde eigenschap pen, waarvan het gesatureerd schijnt. Geheimzinnig mét direkte bin dingen ahn de natuur (planten en vlinders!) Altijd ongemeen mooi in de kleur en gespannen en fragiel in de lijnvoering. Voorkeuren Onze voorkeuren gingen uit naar „Maduracion no. 2", met het gloeiende rood, zoals men dit in antieke kerkramen wel vindt; „El sembrador", met de verzadigde okers; als ook naar no. 15, waar zelfs bepaalde bi zarre bedenksels als lusjes en stippellijntjes schijnen mee te kleurenreproducties. Reportage Als een stroom van leeu wen, door Tana de Gamez. Uitgave De Boekerij N.V., te Baam. De door zijn bedwinging (sa men met de Nieuw-Zeelander Sir Edmund Hillary) van de Mount Everest wereldberoemd gewor den Sherpa Tenzing Norgay is h' ->fdpersoon in het geromanti- vC.- uei «vija CCu ucauupvc «e-rde verhaal over zijn avon- zwart- schiedenis geschreven. Hij deelde tuurlijke leven als bergbeklim- het werk in drie delen, elk deel bestemd is voor de leer stof van één cursusjaar. Deel 1 en deel 2 zijn nu verschenen, deel 3 komt in september 1964 uit. Voor leerboek is dit werk zeer geschikt. Het geeft de stof in han dige samenvatting, waarbij vele het gids. Interessant boek vooral, omdat het vertelt wie die kleine, verlegen man is, wiens naam en portret enkele ja ren geleden op de voorpagina's van alle kranten stonden. Hij is de zoon van een eenvoudig boe- „.„e - echtpaar. Geboren tussen de notenvoorbeelden de tekst verdui- 5er£en van de "5ir7iala,y? heeft delijken, terwijl de in kleine let- de hartstocht, het „dak van de ter gedrukte gedeelten nuttige uit- wereld te verkennen, van zijn weidingen bieden. Er wordt voor- jongste jeugd meegekregen. Eerst bonden is geweest aan de militai- al nadruk gelegd op de ontwikke- ais inlichtingendienst van de Ver- ling van de vorm, en juist in dit *me q Joodsen bloe- opzicht steekt het boek gunstig genomen. UP ligde Staten, als drager, later als gids, heeft 1 tientallen expedities deel- >n. Op een van deze toch- j i ."driouraalisUek als. te- com'l I.Tii^r™'6^ "snlen"aide™ roep heeft beoefend, heeft nilatie van 'biografieën maar die Boeiend beschreven zijn de moei- ervarlngen venvevm tofeen avon- niets meedelen over 'de compo- ljjkhedenjn ontberingen, tuur dat treft door zijn menselijk- neepwijze. Trouwens drs. Klop- heid. Daarenboven is het verhaal, dat uitdrukkelijk rpman wil, zijn, ----- S^-— spannend en goed geschreven. Het verlangen, naar de grote hand- vertelt van twee mensen die als boeken en naar de literatuurlijst geestelijke wrakken uit de Twee- klw„- de bergbeklimmers te kam penburg verwijst degenen, die Pen hebben, biografische bijzonderheden die hij bij elk hoofdstuk opgeeft. De fazant op de klokketoren één kaart hebben gezet. De ont knoping doet eigenlijk weinig ter zake. Hoofdzaak is de tekening van karakters, die getuigt van eruditie. Liever dan het boek een boeiende roman te noemen, zou den wij willen spreken van een boeiende reportage. De fazant op de klokketoren, door Bertus Aafjes. Uitgave Meulenhof, Amsterdam. Dit nieuwe boek van Bertus Aafjes is eigenlijk een verzame ling verhalen over Europese rei zen die hij, of alleen of met zijn gezin, heeft gemaakt. Het zijn ten. In hetzelfde vertrekje is er „Schaapskop" dat uit brokken kleur is opgebouwd en reeds tendeert naar het meer en meer loslaten van de zichtbare realiteit. Een volgende zaal- I tje door leren wij Van Heel kennen als 'n evident „aan- I geraakte" door het grote genie Van Gogh: In diens I trant schilderde hij een Spaans land schap (hetwelk I buiten de eigenlij- I ke catalogus valt). De No's 7 en 8 zijn 1 ook duidelijk her- I kenbare land schappen, (naar dan I„Wat is leven? Leven is:: vastberaden achterwaarts met ogen die zich afvragen^ een ladder afstappen met je linkerbeen, en hee, die lad- Om oude I der er is er geen. Leven is: door niemand gewaar- schuwd zijn dat het linoleum met boenwas is gedaan. Het Maar ou™e is trekken aan deuren waarop DUWEN staat en duwen tegen deuren waarop TREKKEN staat en nooit het bord je ANDERE DEUR SVP zien staan." Maar ook daar leeft hij verdragen elkaar „iet. De echte PS8Z X echt gerouwd. Hun dood is zo gewoon, dat hü niemand uit het lood slaat, weten het mens dood gaat humorist, hij moge dan al rijk worden als hij bij gunstige standigheden zijn niveau een kan handhaven, in wezen lijdt hij Een ander land Een ander land, door James Baldwin. Uitgave A. W. Bruna en Zoon, Utrecht. Grote Beren no. 7. Een ander land is het land, waar, midden in de blanke sa- D menleving, zij wonen, die anders niet slechts vakantiereizen zijn. Het boek is rauw, omdat het ook voor „zaken". Zoals de con- rassenvraagstuk rauw is. Het is gressen van de Europese schrij- ook vuns, het kleurlingenprobleem versgemeenschap. Voor vele is immers vuns. Zelf heeft Bald- auteurs zouden het misschien win eens gezegd, dat er in wezen verhalen zonder meer zijn, maar geen rassenprobleem is, maar al- door Aafjes worden de hoofdstuk- leen een probleem van waarlijk ken elk afzonderlijk kunststukjes, mens zijn. Bertus Aafjes geeft ook in dit Baldwin tekent ons de kleur- boek blijk kunstenaarsaandacht te ling in een grote stad. waar ju- hebben voor het kleine, het ge- ridisch geen scheiding bestaat, wone en juist die dingen die een "°n ander over het hoofd ziet. De 1- „kasteelheer van Hoensbroek" anders uitziet wekt bij zijn lezers het verlangen ders, omdat hij en omdat dit andere uiterlijk al- op ook op tijd op de een of andere manier die streken die hij beschrijft: j hij de menselijke verhoudingen, ook Zuid-Spanje, de Alpen en Tosca- In ons &cr°™„De clown 2 thu2 ss r s&zel,s met ,n tobberig ma In dat verstikkende, kille, ont- Ne.rnen W1L dus nu ®ers': aJ' waardende en zelfs vernietigen- "de land poogt Baldwin zijn lezers U hebt het rijm opgemerkt: been geen, gedaan staan. Het wil dus een gedicht voorstellen en het is dan ook het begin jfigr -■ Dichters, vooral wanneer ze jong zijn, kunnen zo opdringerig zijn dit boekje, al is het met hun loodzw scheid van Nash laatste helft van „Lach niet, je hebt r zelf de last geslaagd, goede humorist, aar wil het poseren en rPaulus doen zelden laten. Het grote over „vrouwkens die altijd leren deel van de humor is de ontspan als je toegewijde moeder op- hun Pert dat er eens een dag zal ko men waarop je rijk en beroemd Izult zijn, schurk je dan aan die kunnen suggestie, maar zet het uit je ■aarwichtig hoofd zodra je door het Belcampo i d d e 11 ij- I omgeving van ons gevoel I het kort bespreken wil. „Het heet: Lach niet. je hebt last van en het bevat aan de Nederlandse situatie aange paste vertaling van Jol^an Weenin- dat tot titel heeft „De zelf de geestelijke leeftijden van vrije, Filomene Molijn". Raak tot kennis der nmg. het verdw krampachtigheid. Men moet niet naar de kunst reiken alsof die net den wordt beslopen dat er twee kanten zijn aan iedere kwestie, de Hoe zou de graanspeculant pre- op tijd een hele oogst kun- opkopen, als hij ging liggen althans Van I Heels coloristisch hoogtepunt. Het is „Silleven met meloen", waar we dan I als absoluut hoogtepunt „Stil- leven-1962" No. 22) naast wil len stellen: Hier geeft de kunste- I niek wortelt I aardigheden .Mijmering L iden der jaren e ÜBB».de Amerikaanse mijdelijkheid vai satiricus Ogden Nash. De N.V. De Men verwacht e Arbeiderspers te Amsterdam heeft in alexandrijnen het boekje uitgegeven. „Natuurlijk acht, zijn de verzen van Ogden Nash onvertaalbaar", zo schrijft de be werker op bl. 56. „Vooral zijn vir tuoze en oorspronkelijke rijmtech niek wortelt zo sterk in de eigen' hoog boven ons hoofd hangt, denken aan de sloebers" die eviuuw -nen dient te bedenken dat. straks met honger rondlopen? ook de als wij kunstenaar zijn. de kunst Neem eens burgemeesters het voorbyvliè- 'n 0 1 over de onver- Het is onmogelijk dat een artiest de verandering", zich verloochenen kan. Die ge in soort leerdicht dachte moet ook de dichter door bladzij of dringen. Hij behoeft zich niet vast mm maniertje. klampen zoals Hans Verhagen aan afkortingen als b.v. en In het jaar negentienhonderd het schrijven van het cijfer 1 aren de meisjes soms verwonderd plaats van het woord één. oEn hoezeer achter de satire ernst de Amerikaanse schuilt, blijkt wel uit het gedichtje Oude mensen: Het wordt v De donkere ster, door Paul El- wordt Ira ontdekt door e hij aanvankelijk al- Uitgeversmaatschappij. Den Ilaag. leen ais othello maar van liever lee ook in andere hoofdrollen taal dat ze in het Nederlands is na te volgen. De bescheiden se lectie verzen in „Lach niet. je hebt Dat oude er zelf de last van" weerspiegelt het werk van Nash dan ook maar zeer ten dele. temeer omdat ook de inhoud vrijmoedig is aangepast aan Nederlandse situaties". Mild Kan galgenhumor mild zijn? Jawel, wanneer het een galg is op termijn, de onbekende termijn van de levensduur. De galg is dan het levenseinde, niet onmiddellijk te verwachten maar toch zeker. En dat leven zelf brengt 1 Iaat ons koud. n hen verwacht. We zien hen aan Ik kom hier op Verhagens dicht bundel Rozen en motoren (uitgave voel Nijgh Van Ditmar. Rotterdam), .naar wil eerst nog afscheid nemen van Ogden Nash. Humor is een ge vaarlijk genre: men voorwenden, maar pose De rode haan vliegt hemelwaarts De rode haan vliegt hemelwaarts, door Miodrag Bulatovlc. Uitgave Contact, Amsterdam/Antwerpen. De jonge Montenegrijn Miodrag Bulatovic leerde pas op zijn 16e jaar In brede kring bekend en schrijven en slechts enkele jaren hoog gewaardeerd zijn de fantas- later debuteerde hij als auteur van tische verhalen van Belcampo, novellen. En thans, nu hij nauwe- die behalve dat hij voor zijn wa- lijks dertig is, komt hij met een ro- re naam Hendrik Schönfeld Wi- man die hem direct plaatst in de chers de meestertitel mag voe- rij der begaafde schrijvers. „De ren, ook medicus is, maar die rode haan vliegt hemelwaarts" zich het meest veelzijdig uit als (naar de Duitse uitgave vertaald de excellent schrijvende zwerver, door Jean A. Schalekamp) is dan Alle facetten van dit in de Ne- ook een opmerkelijk boek. In een derlandse letterkunde unieke ta- bonte warreling van kleurrijke en lent zijn thans te ervaren in een bizarre taferelen schildert Bulato- fi 'tgoedkope Kosmos-editie, die alle vie het leven van de armzalige Mu- üe" verhalen bevat welke eerder zijn hatem, die slechts een rode haan Iverschenen in Belcampo's bundels: zijn bezit mag noemen. Als om Verhalen, Nieuwe verhalen, Spron- strijd laat Bulatovic zich in zijn gen in de branding, Liefde's ver- schrijfdrift beheersen door zijn oog bijstering en Tussen hemel en af- voor het menselijk lijden, de grond. Dit boek van me honderd pagina's m voorzitters en ministers en leden van senaten denk je dat ze gekozen zouden zijn als ze zich- ervaren m een w zijn geweest voor hun te- het teken genkandidaten? Welnee, droog brood en niets meer is het loon voor aangeboren genialiteit, tenzij deze door een mooie overtuiging van eigen voortreffelijkheid wordt begeleid. En mensen met ge- humor zijn wel buiten- Jjertig oed van vertrouwen. ,.eri,alen. op het vertrouwen dat ;en ge- beter dan anderen zouden zijn, ernst durven zij helaas niet voetstoots humor te bouwen." kostelijke kluif. moede en de bandeloosheid, proble- dan vier- men waarvoor hij geen oplossing twee- en- kent Het boek komt niet tot een _.i boeiende oplossing, maar de bewogen schil de liefhebbers dering van een en ander, i schien al getuigenis genoeg. Verhagen An'Ofa. zoon van de medicijn man-koning van een Afrikaanse negerstam, wordt op de dag rijn wijding tot man met zijn stam genoten door slavenjagers gevan gen genomen en op transport ge- genoemd, trouwt Amerika. Hij wordt ge- blijkt n nu de bundel van Verhagen. Hij be- 90 bladzijden die met verzen bedrukt - maar de gedichten hebben zozeer ig tekort schieten, het stee- het karakter van notities, dat elke ge- 1 -WW dachte aan volumineusheid verdwijnt. Hiertegenover staat, dat de verzen, hoe •rsiaven r-beknopt ook. loodzwaar en pretentieus Ira Aldridge. zoals h„ zich heeft ÏJS S* °eZe i^^ruk 'vordt nog verstojt erbijsterend succes boekt Thamar weigert aanzoeken en geeft zich aan de vrijheidsstrijd voor de ne- vast verkeerd grijpen, het altijd zich vergissen. Toch leeft de mens ....Mi door. toch begint hij iedere beknopt ook. loodzwaï steld ,---1 kocht door de tabaksplanter Law- son, wiens zwager Philip en doch ter Thamar bijzondere eigenschap pen ontdekken bij de tot Ira omge- uit het hoofd. Op het moment waarop de liefde tussen de neger en het blanke meisje Thamar weden licht komt en beiden 1 onmogelijkheid hiervan r het leven verijdelt dc hoop. door de aanbeveling op de achterzijde t ..o cc., aantal jaren "daarmee Uit die paradoxale situatie kan van de omslag. Ik kan het nooit laten grote vergissing te hebben be- echte, serieuze poëzie geboren dergelijke uitgevers- of vriendenproza totale inzinking, worden, maar ook allerlei mineur- ernstig te nemen, evenals ik de van geluk Tirols kerstfeest stemmingen, vermomd in humor, stralende reclamewezens altijd weer als echte mensen in echte situaties wil zien. Bewonder, of ik schiet. Natuurlijk is ieder jongt talent welkom. Er kunnen wat mij betreft niet genoeg nieuwe talenten aan het woord komen. Maar wat moet men doen tegenover zulke dreigende taal van de aanbeveling: in. die helemaal i -- „„.1 het eind het 1 de gelieven vallen el- verplichte rijmwoord brengt, neemt armen. hij een loopje met de eisen van Een met veel vaart geschreven versificatie. Toch houdt hü aan dc 1 met rassenvraagstuk en Ro- illusie van poëzie vast, want de 1 j _r__i grondstemming is dezelfde. inzien, tuurserie. Evenmin als men specerijen eten cyclus tot cyclus op weg blijft naar een zo totaal mogelijke perceptie van zijn èn hun. zich dagelijks opnieuw voltrek kende realiteit: 7 cyclussen naar nu, door Hans Warren in de Prov. Zeeuwse Courant gerekend tot „de oorspronke lijkste Nederlandse poëzie van na de oorlog". Deze „totale poëzie" (Hans Sleutelaar) moet het met hebben van toevallige overtuigingen, gemoedsaan doeningen of terloopse notities, maar van aktualiteit van gisteren, vandaag en morgen. De 72 gedichten van dit boek van 100 pagina's bestaan ondanks en dank zij de tegenstellingen waarin de aktualiteit zich manifesteert, tussen natuur en kuituur, intuïtie en intellekt, Rozen Motoren." Slechte dienst Slechter dienst kan iemand wel niet worden bewezen dan hem op zulk een wijze bij de lezer in te leiden. Het heeft alleen maar tot gevolg dat je, ten hóógste ongunstig bevooroordeeld, aan de lectuur begint. En als je dan alleen maar het &- teken, al 33 maal tegenkomt, en „van de" afgekort vindt tot v. d. en dergelijke af tandse maniertjes meer, wordt het moei lijk hier totale poëzie te signaleren. Intel ligente aandacht voor de actualiteit kan, bij aanwezig schrijftalent, tot goede jour nalistiek leiden. Wanneer overtuigingen, gemoedsaandoeningen of noties niet meer in poëzie aan het woord mogen komen, wat blijft er dan over? Dit zeker: Je wereld een broeinest, krioelend, erotisch tandbederf in een vreemd lichaam Je werkelijkheid voltrekt zich Van grote mannen, die hun reputatie danken aan belangrijk en groot werk, worden .ook de schetsen, krabbels, aan tekeningen, ontwerpen hoog geschat en bestudeerd, denk aan Rembrandt, Beet- hoven, Leonardo da Vinei. Maar men kan de zaak niet omkeren, een bewondering verlangen voor op zichzelf staande no tities. die best op genialiteit kunnen wij zen, maar waar een gewoon mens niet bij kan. Als de dichters klagen dat de maat schappij hen uitsluit, dan moeten zij niet bij voorbaat zo esoterisch doen dat alleen een kleine kring van vrienden en gene ratiegenoten het fijne kan waarderen. Dan maar liever de wrange humor van Nash, die tenminste menselijk is. Een vers is ten slotte niet gelijk te stellen met de goddelijke mysteriën, waarvan het versje zegt: „Met begrijpen zal 't niet gaan; grijp het onbegrepen aan." Heb meelij, jonge godenzonen: wij zyn maar sterve lingen. C. RIJNSDORP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14