Uw probleem is het onze
Boechout neemt morgen
geref. kerk in gebruik
Kerkedag komt volgend
jaar naar Keulen
KffiDampo
Een woord voor vandaag
Reis van paus kan rust
Midden-Oosten schaden
Resultaten tweede zitting
weinig concreet
2
VRIJDAG 6 DECEMBER 196S
ANDERZIJDS
BELEID
Ds. H. G. Groenewoud gaat in
Hervormd Weekblad in op de rede
van prof. Polman over Assen 1926
die deze hield op de Gereformeer
de synode. Vooral de voorzichtige
houding die prof. Polman in deze
zaak voorstaat ziet de hervormde
predikant als een verblijdend, ge
reformeerd, teken. Ds. Groene
woud zegt:
Er is nog meer Prof. Polman
voorziet stellig reactie van de oude
ren die nog altijd aan de visie van
Assen vasthouden, en die afwijking
van de door Assen verdedigde
Schriftbeschouwing opvatten als het
open zetten van de kerkdeuren voor
het ongeloof.
Ik meen. dat hij daarin geen on
gelijk heeft Maar. wat zal dan het
gevolg zijn? Zullen deze mensen
niet menen, voor de Waarheid te
moeten opkomen? Zal er in de Ge
reformeerde Kerken niet een nieu
we dogmatische strijd ontbranden?
Zal. een andere mogelijkheid, er
niet een wantrouwen gaan smeu
len? Zal deze groep zich niet meer
tot de Vrygemaakten wenden? Zal
de andere groep, en men onder
schatte deze niet zich niet veel
radicaler van Assen distantiëren?
Nogmaals: Ik kan me indenken,
dat prof. Polman, beducht voor de
kerkelijke gevolgen, vermaant laten
we voorzichtig zijn.
Het is sympathiek, wanneer deze
hoogleraar zegt: „ik durf dit nu
niet aan."
En niemand kan er hem hard om
vallen, wanneer men let op de ver
antwoordelijkheid voor de kerk. die
nu eenmaal in deze moeilijke situa
tie is gekomen.
Toch blijft hier een tegenstelling,
die een innerlijk conflict betekent.
Het moest wel. om der waarheid
wil. Maar terwille van de praktijk
durf ik het niet aan.
Ik ben blij, dat dit in de synode
der Gereformeerde Kerken zo is
gezegd. Want daarmee is nu iets
gezegd, wat de gereformeerden van
ons hervormden maar nooit kunnen
vatten. Ook wij toch zeggen: Zo
moet het, maar zo kan het momen
teel om de kerkelijke situatie die
zo tot ons is gekomen, niet De ge
reformeerden vragen van ons altijd
een eenzijdigheid en rechtlijnigheid,
die wij niet kunnen aanvaarden.
Thans verkeren zij in eenzelfde po
sitie als wij. Zij kunnen ook niet
zoals het moet Er zal een langere
weg moeten gezocht om het doel te
bereiken. Er is ten slotte ook zoiets
als roeping om de eenheid der kerk
te bewaren; en de roeping om de
dwalenden zachtkens te leiden. Ik
veronderstel, dat dit belangrijke
woord van prof. Polman de geesten
en harten zal toebereiden voor meer
begrip voor onze hervormde positie.
Het kan ook nodig zijn. in de kerk
te verkeren met een innerlijk con
flict
Bij alle begrip, meen ik echter
toch ook een enkel bezwaar tegen
de Her-
de houding van prof. Polman te
moeten inbrengen. Ik zou dat wil
len doen in de vorm van een vraag:
Maakt hij niet wat te gemakkelijk
„beleid" gelijk aan „pastorale be
wogenheid"?
Ik ben ervan overtuigd, dat beide
hier aan de orde zijn, maar het
verslag wekt te veel de indruk, dat
beide hetzelfde zijn. Misschien is
dit een fout in het verslag. In elk
geval, is het zo dat men beide nog
al eens identificeert en voor pasto
rale zorg uitgeeft wat in wezen
slechts beleid is; en dan nog wel
een beleid, dat in strijd staat met
echte pastorale zorg.
Daarvan kunnen we ii
vormde Kerk meepraten.
Men voert ergens het richtingsge-
sprek tussen rechtzinnigen en vrij
zinnigen. Maar men vermijdt het.
vrijzinnigen beslist tegemoet te
treden op dat punt waar de afwij
king van het christelijk geloof ligt.
Daar praat men wat omheen. Men
wil op huisbezoek of in de predi
king de buitenkerkelijken bereiken
en terwille van de mogelijkheid om
hun gehoor te behouden, vermijdt
men woorden als zonde, schuld, ge
rechtigheid Gods. verzoening, be
kering; kortom, men windt er doek
jes om, ten einde deze mensen niet
in hun eergevoel, of in hun gods
dienstige opvattingen te kwetsen.
Zo zou ik kunnen doorgaan. Men
ontziet de mensen, en het kerkelijk
beleid boet daardoor aan kracht
in; men spaart de mensen, en het
Evangelie wordt ter wille daarvan
beroofd van zijn eigenlijke inhoud.
Heel ons kerkelijk leven is hier vol
van: de prediking, de catechese, het
pastorale werk, de visitatie, het rich-
tingsgesprek. Dat is een kwestie van
beleid: naar mijn vaste overtuiging
van een kwalijk beleid, waaraan
we nu reeds sinds jaren lijden en
dat in deze tijd wrange vruchten
voortbrengt, een beleid, dat de
Evangelieprediking geweld aandoet
en de kerk onnoemelijk schaadt
Maar het is beslist geen zaak van
pastorale zorg. Juist het tegendeel.
De beleidsman overheerst hier de
pastor geheel en aL En als we dit
voor pastoraat gaan uitgeven. dan
weet de kerk binnenkort niet meer,
wat pastoraat is.
Ik vraag me af, of ook bij prof.
Polman het beleid het pastoraat niet
overheerst in dit speciale geval. Ik
vraag het; de toekomst zal het ant
woord geven. In elk geval zal een
welbegrepen pastoraat toch eens
met de precieze waarheid voor de
dag moeten komen. En ik ben er
van overtuigd, dat het een pastorale
weldaad zou zijn voor zeer vele ge
reformeerden, als men besliste en
duidelijke taal sprak over de on
derhavige kwestie. Ik ben er ook
zeker van dat vele jongere en ge
studeerde gereformeerden dit als
een bevrijding zouden ervaren, dat
het het respect voor hun kerk zou
vermeerderen, en hen sterker aan
die kerk zou binden.
Ondanks aanvankelijke r.k. tegemverking:
Nog schuld van
140.000
teiten: Vlamingen. Nederlanders. Hon
garen, Duitsers, Israëliërs en een Roe
meen. Het zijn allen leden van éénzelf
de christelijke kerk, met eenzelfde le
vensopvatting, maar met nogal wat ver
schil in nuancering. De heer Klaas
Sluys, directeur van een indrukwekkend
concern zal de zaken die de kerkelijke
gemeente betreffen (op de persen van
zijn bedrijf worden in de leegloopuren
tijdens de nacht drie kerkbladen gedrukt
bij voorkeur afhandelen vanachter zijn
indrukwekkende bureau op het luxueuze
directiekantoor. Maar zijn tegenpool, de
heer A. J. Hagen, de voorzitter van de
onder het genot
van een „pilske bij patron" opening van
kerkzaken te geven.
Aandeel
Een grotere tegenstelling tussen deze
twee mannen is er niet denkbaar. Dat
blijkt reeds uit de voorliefde van de
heer Hagen voor een pilske en de op
vatting van de heer Sluys die het liefst
iedere bezoeker de toegang tot welk ca
fé ook zou ontzeggen. Toch zijn het de
zakenman, die zich in woord en ge
schrift een evangelist betoont zoals er in
geheel België wellicht geen tweede te
vinden is, en de vertegenwoordiger, die
zo duidelijk zijn carrière als een be
kwaam architect is misgelopen, die ge-
groot aandeel
BOEKENHOEK
Een verre glimlach, door Frangoise
Sagan. Oorspronkelijke titel Un certain
sourire. Vertaling Hubert Lampo. Vier
de druk. Uitgave Manteau, Den Haag.
Jeugdzielzorg, door J. van Haaren.
Uitgave Paul Brand N.V., Hilversum.
In de «erie Pastorale Cahiers.
De burggraaf van Bragelonne. door
Alexandre Dumas. Oorspronkelijk L«
Vicom'.e de Bragelonne. Vertaling en
bewerking R. W. M. Veen-Bakhuis en
Margot Bakker. Uitgave L. J. Veen
N.V., Amsterdam. In serie Amstel-boe-
ken.
Tweede druk.
thur Unger/Carmel Berman. Oorspron
kelijke titel What girls want to know
about boys. Bewerking Carla Diele. Il
lustraties Susan Perl. Uitgave Helmond,
Helmond.
Over meisjes gesproken... Wat jongens
over meisjes willen weten, door Claire
Glass Miller. Oorspronkelijke titel What
boys want to know about girls. Bewer
king J. Molenput. Illustraties Susan PerL
Uitgave Helmond, Helmond.
De onzichtbaren en andere vertellin
gen, door E. T. A. Hoffmann. Oorspron
kelijke titel Erzahlungen. Vertaling Bet
ty Teesing-Koster. Omslag Karei Thole.
Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam.
In serie Amstelboeken.
ly Budd. Vertaling J. M. Palm. Omslag
Karei Thole. Uitgave L. J. Veen N.V.,
Amsterdam. In serie Amstel-boeken.
Het komplot van Morgan, door Alex
andre Dumas. Oorspronkelijke titel Les
Compagnons de Jéhu. Vertaling John D.
Burton. Uitgave L. J. Veen N.V., Am
sterdam. In serie Amstel-boeken.
Frank van Wezels roemruchte jaren,
aangevuld met Notities van een land
stormman, door A. M. de Jong. Negen
tiende druk. Uitgave Em. Querido N.V.,
Amsterdam.
Elke vrijdag vis, door Frans de
Bruyn. Uitgave Manteau, Den Haag.
Tweede druk.
Angola in opstand, door Fons Her
mans. Uitgave Bert Bakker/Daamen
N.V., Den Haag. In Ooievaar-serie.
De wereld van het Nieuwe Testament,
door H. C. Kee/F. W. Young. De gemeen
te in de wereld. Oorspronkelijke titel
Understanding the New Testament. Ver
taling S. G. Oosterhoff. In serie Biblio
theek van boeken bij de bijbel. Uitga
ve Bosch 6c Keuning N.V., Baarn.
Religie en openbaring, door Romano
Guardini. Oorspronkelijke titel Religion
Film
trage von prof. dr. Henk Prakke und
B. J. Bertina. Uitgave Van Gorcum 6c
Comp. N.V./dr. H. J. Prakke 6t H. M.
G. Prakke, Assen.
Verzekeren. In serie Beroepenvoorlich-
ting. Uitgave Contactcentrum Bedrijfs
leven-Onderwijs, 't-Hoenstraat 1, s'-Gra-
venhage.
Agaton Sax en de diamantdieven, door
Mils-Olof Franzén. Vertaling Alice Koop
man. Kernpocket voor de jeugd. Uitga
ve H. ten Brink, Amsterdam/Meppel.
Agaton Sax en de Atoom-Cola N.V..
door Nils-Olof Frenzén. Vertaling Alice
Koopman Kernpocket voor de jeugd.
Uitgave H. ten Brink, Amsterdam/Mep-
peL
Davy Crockett in Baltimore, en Davy
Crockett en Wata. door Tom Hill. Ver
talingen ir. P. Telders. Kernpockets
voor de jeugd. Uitgaven H. ten Brink,
Amsterdam/Meppel.
Stuivertje wisselen, door Martin Mons.
Uitgave A. W. Sijthoff. Leiden. Detec
tive in de Accolade-reeks.
Wat wist Mr. Sampson, door Henry
Cecil. Uitgave A. W. Sijthoff, Leiden.
Oorspronkelijke titel Unlawful occasions.
Vertaling C. Daling. Detective in de Ac
colade-reeks.
Gastenboek van Singel 262. Nieuw
werk van tweeënveertig Nederlandse
auteurs. Uitgave Em. Querido N.V., Am
sterdam.
(Van een correspondent in Bonn)
De volgende „Evangelische Kir-
chentag" zal in 1965 worden ge
houden in Keulen. De hoofdstad
van het protestantse Sleeswijk-
Holstein, Kiel, heeft laten weten,
dat organisatie van de „Kirchen-
tag" in 1965 uit „financiële en
principiële overwegingen niet
mogelijk was. De vorige „Kirchen-
j" had, in juli van dit jaar, in
Dortmund plaats. Behalve de pro
testantse kerk in Berlijn-Branden-
burg is nu de kerk in het Rijnland
de enige, die voor de tweede maal
gastvrouwe van de „Kirchentag"
mag zijn.
De nieuwe gereformeerde kerk
in het Belgische Boechout die mor
gen officieel in gebruik zal worden
genomen is er dan toch, ondanks
de soms felle tegenwerking van
rooms-katholieke zijde. Hoewel de
tegenkanting op een bepaald mo
ment zelfs zo groot was dat het
gemeentebestuur van Boechout
verdere medewerking weigerde en
besloot geen bouwvergunning af te
geven, zorgde de provinciale over
heid ervoor dat de vergunning er
kwam. Het belangrijkste voor de
kerk van ds. J. Végh deden de
gereformeerden van Boechout ech
ter zelf. Zij zorgden door het voe
ren van een goed georganiseerde
actie dat de kerk morgen geopend
kan worden en dat er slechts een standkoming van de kerk hebben gehad,
irhuld is van f 140 000 Ds- J Végh' de gereformeerde predi-
scnuia is van i*u.uuu,—kant van Boechouti is de man tussen
de partijen, of zij men wil het bindend
element dat die partijen heeft samen
gevoegd. Vier jaar geleden kwam hij
uit Andijk naar het 8000 inwoners tellen
de stadje bij Antwerpen. Voor die tijd
Groei
Tweehonderd en vijftig zielen telde
de gemeente van Boechout toen ds.
Végh er als predikant zijn intrede deed.
Nu zijn het er inmiddels meer dan vier
honderdenvijftig geworden. Een sielle
groei, die het gevolg is van een inten
sieve evangelisatie en van een groot
aantal huisbezoeken.
Numeriek gezien is het protestantis
me in Boechout nauwelijks in tel, maar
haar invloed reikt verder dan iemand
ooit zou durven vermoeden. Dat komt
onder meer door de lectuurverspreiding
van de heer Sluijs, wiens evengelisatie-
blaadjes goede bekenden zijn geworden
in vrijwel elk huisgezin in Boechout en
wijde omgeving. Het komt ook door de
autobussen met het opschrift „School met
de bijbel" die het eigendom zijn van d«
gereformeerde kerk en school Boechout.
Die autobussen dienen om in de week
de kinderen van en naar school te bren
gen. Zondags zijn ze bestemd voor het
halen en brengen van kerkgangers. De
ze bussen zijn een stukje eigen historie
géwordén in de kerkgeschiedenis van
Boechout. De mensen in Boechjiit die
niet tot de gereformeerde kerk Behoren
hebben een eigen aanduiding voor de
kerkgangers die van de bus gebruik ma
ken. ..Hij is van onder de bijbel",
luidt het in de volksmond, en dat is
typering die z'n bestaan ontleent
de kerkbussen.
landse gemeente niet veel. Wel voor de
Belgische broeders en zusters. Een bij
drage voor de kerk kan gestort worden
op de Nederlandse postrekening 382955
ten name van de School met de Bijbel te
Boechout (België) met vermelding „Voor
de kerk".
Leerstoel atheïsme
in O.-Duitsland
Aan de universiteit van Jena is don
derdag de eerste leerstoel voor weten
schappelijk atheïsme in Oost-Duitsland
geopend, zo heeft het Oostduitse pers
bureau ADN gemeld.
Professor Klohr van het Instituut voor
filosofie van de universiteit nam als
eerste hoogleraar de oprichtingsdocu
menten in ontvangst.
nog steeds niet in Oost-Berlijn of Oost-
Duitsland komen. De generale synode
der kerken in West- en Oost-Duitsland
vergadert gescheiden. Van een echte
Duitse protestantse „Kirchentag" is
sinds 1961 geen sprake meer. Men gaat
het probleem der verdeling van land
en kerk eigenlijk zorgvuldig uit de weg.
Tekenend was het motto van de vorige
„Kirchentag" in Dortmund: „Met kon-
flikten leven".
Nu zal Keulen in 1965 gastvrouwe van
de „Kirchentag" zijn. Misschien zal de
omstandigheid, dat er ditmaal een „Kir
chentag" wordt gehouden in de stad van
de rooms-katholieke aartsbisschop, kar
dinaal Frings, en voorzitter van het Duit-
se episcopaat, aanvoerder van de pro
gressieve vleugel op het Vaticaans Con
cilie veel er toe kunnen bijdragen,
dat de beide confessies elkaar beter le
ren waarderen en begrijpen. Uit dit
oogpunt wordt de keuze van Keulen on-
twijfeld gewaardeerd door rooms-katho-
de stad Kiel op de nominatie geplaatst
ondanks de verwijten, die van vele kan
ten werden vernomen, dat de „grote
lekenbeweging" van 1950 een hoop.
die zich toch eigenlijk niet heeft ver
vuld langzamerhand „provinciaal"
dreigde te worden. Anderzijds had juist
Kiel de „Kirchentag" de gelegenheid ge
geven om zich weer eens wat meer te
bezinnen op zijn eigenlijke taak. n.l.
de voortzetting van de grote protestant-
e tradities.
Dat de kerkelijke leiding in Kiel ook
..principiële overwegingen" heeft aan
gevoerd voor haar weigering voor 1965,
houdt dan ook wel verband met de om
standigheid, dat de „Kirchentag" vol
gens vele kritici van zij.i oorspronkelijke
opdracht een soort protestantse wa
penschouw is afgeweken. Het is zeker
niet onjuist als beweerd wordt dat vele H t
kerkelijke leiders in West-Duitsland de met de Bijbel.
„Kirchentag" te lastig vinden worden,1
omdat hij zich bezig houdt met kerke-
lijke hervormingen, die de individuelevorig jaar 768,85. De totale opbrengst
van 200 locale comité's volgens lijst 8
is dit jaar 142.523,16 (vorig jaar
122.518,02).
Misschien ook dat veel vernieuwin
gen, die de „Kirchentag" dit jaar in
Dortmund aanvaardde, ln Keulen ver
der zullen kunnen worden uitgewerkt.
De Rheinische Landeskirche staat als
zeer progressief bekend. De stad ligt
centraal en de opkomst zal daardoor
vermoedelijk groot zijn. Ook zullen ver
moedelijk meer protestanten uit het om
ringende buitenland naar Keulen komen,
gemakkelijker in ieder geval dan naar
Kiel of naar Hannover (of naar Dort
mund, als het er op aankomt).
Jaarcollecte scholen
met de bijbel
de 85ste u
voor de S
Alblasserdam ge-
Conflicten
Sinds de bonw van de muur ln Berlijn
s de hermetische afsluiting van de
„staatsgrens" der communistische Oost-
kunnen Oostberlijners en Oostduit-
niet meer aan de „Kirchentag"
Zomereonferentie
ICCC te Woudschoten
deelnemen. Deze heeft daardoor ook houden onder het thema „De bijbel,
zijn rol verloren van bemiddelaar tus- Gods Woord".
sen de kerken in West- en Oost-Duits-1 Afgedacht van een aantal deelnemers
land en van trefpunt der protestanten uit Duitsland zal de conferentie een in
uit de beide delen van het verdeelde hoofdzaak Nederlands karakter dragen.
Duitsland. Zij is niet alleen bedoeld voor theolo-
gen. maar voor allen die de bijbel lief-
Op de „Kirchentag" zijn sinds 1961 hebben. Men kan zich om inlichtingen
de protestanten uit West-Duitsland en wenden tot het bureau van de ICCC.
Zit niet bij de pakken
neer ale U zich slap
of terneergeslagen
voelt. Neem
regelmatig
Sanatogen
Het
Zenuwsterkend
ongezouten - puür plantaardig
licht verteerbaar r dus gezond
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hengelo (Gld.) (2e pred.
pl.)D. J. Spijkerboer, te Drumpt; te
Vorchten: C. J. de Haan, (e Zalk.
Benoemd tot vormingsleider te „Oud-
Poelgeest": H. Aalbers, te Amsterdam-
Watergraaf smeer.
Aangenomen naar Tjerkwerd c.a.: W.
M. van Schuylenburg, vicaris te Apel
doorn, die bedankte voor Veessen (Gld.)
(verb, ber.)
GEREF. KERKEN
Beroepen te Genderen, Domburg en
Westkapelle: D. O. Veenendaal, kand.
te Vreeswijk; te Laar en Campen (Duits
land): H. Wanink, kand. te Hoogeveen.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Brug-
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Klundert: P. van Zonne
veld, te Bennekom.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Ridderkerk: A. Elshout. te
Utrecht en J. van Haaren, te Rijssen.
Bedankt voor Artesia (Cal. U.S.A.): C.
Hegeman, te Cioux Center (Iowa). voor
heen te Genemuiden.
Isaak is een figuur die weinig op de voorgrond treedt. Als
bijzonder belangrijk tekent de bijbel ons zijn huwelijk, de
geboorte van zijn twee zonen en natuurlijk de zegen. Want
wat God aan Abraham beloofde, moest doorgegeven worden.
Isaak wist wel aan wie, aan zijn lievelingszoon Esau. Maar
we weten wel dat zijn jongere broer Jacob net doet alsof hij
Esau is en de grote, de eerste zegen ontsteelt. Hij eigent zich
de belofte van God toe. Wonderlijk dat God dat allemaal toe
laat. Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen dat er maar
één grote zegen is. God heeft toch zo veel te geven! Ja, maar
we mogen niet vergeten dat Hij, wat Hij te geven heeft, al is
dat nog zoveel, altijd slechts geeft door Christus. Jacob wilde,
koste wat het kost, die zegen van de komende Messias hebben.
Hij heeft de geweldige prijs ervoor betaald. In Pniël heeft hij
dat ervaren. Toen streed hij opnieuw met God, of beter toen
streed God met hem, en bijna was hij sterker geweest dan
God en had hij zijn zegen verspeeld. Pas toen hij besefte dat
hij niet zonder Gods zegen kon, zich aan God vastklampte
om die zegen te ontvangen, pas toen was de terugkeer tot het
land van belofte mogelijk. Pas toen begreep hij dat hij het
niet kon verdienen, maar moest ontvangen.
Vaticaan bestudeert reacties
ten doorschemeren dat de reis
van de paus naar het heilige land
zal plaatsvinden tussen 1 en 10 ja
nuari. Een officiële bevestiging
wilde men echter niet geven. Wel
wint de mening veld dat het be
zoek uiterst kort zal zijn en hoog
stens drie dagen zal duren.
Intussen heeft een woordvoerder
van de Italiaanse luchtvaartmaat
schappij laten weten, dat men nog
niet door het Vaticaan is benaderd
in verband met de reis. Als de reis
per vliegtuig wordt gemaakt, zal de
paus kunnen beschikken over een
eigen suite aan boord van de DC-8,
waarmee Alitalia vliegt.
Intussen worden thans in het Vaticaan
de internationale reacties op de voorge
nomen reis nauwkeurig bestudeerd.'Bui
tenlandse waarnemers menen zelfs dat
de paus zich wel eens genoodzaakt kan
zien de reis af te gelasten, indien de po
litieke rust in het Midden-Oosten er
door zou worden verstoord.
Men wijst er in dit verband op dat be
paalde Arabische bladen erop hebben
aangedrongen dat van het bezoek van
Kardinaal Alfrink op Schiphol
Terug van het concilie is van
middag uit Rome een legertje
bisschoppen en andere hoogwaar
digheidsbekleders op Schiphol
aangekomen. Onder hen bevonden
zich de aartsbisschop van Neder
land, kardinaal Alfrink, de bis-
Dp van 's-Hertogenbosch, Bek
kers en de bisschop van Gronin
gen, Nieman. Verder bestond het
gezelschap uit enkele Nederland
se missiebisschoppen en buiten
landse prelaten. Sommigen van
hen waren op doorreis.
Kardinaal Alfrink verklaarde zeer te
vreden te zijn over de gang van zaken
ïn de resultaten van de tweede zitting.
.Ofschoon er weinig concrete beslis
singen zijn gevallen, zijn er volgens mij
toch zeker resultaten bereikt", aldus de
aartsbisschop.
Belangrijker dan alle concrete beslis
singen noemde hij het nauwer contact
tussen de bisschoppen en het begrip
voor elkanders inzichten. De rijping van
de ideeën onder de concilievaders en
het inzicht in de moeilijkheden, die zich
in de diverse aartsbisdommen voordoen,
:n volgens hem belangrijke facto-
Zij zouden de grondslag vormen
de volgend jaar te openen derde
De kardinaal ontkende dat de paus
tijdens de slotzitting iets concreets had
gezegd over de instelling van een apo
stolische bisschopsraad. Wel had het
bisschoppelijk college zijn medewerking
toegezegd tot de vorming van deze raad.
Een concreet resultaat van de twee
de zitting was de afkondiging van de
decreten over de liturgie en de com
municatiemiddelen. Alfrink noemde de
ze zeer waardevol. „Ofschoon het de
creet over de communicatiemiddelen
niet bepaald voor de journalisten is ge
schreven en zeker niets over de tech
niek van het vak weet te vertellen",
aldus de kardinaal, „zou het niettemin
goed t zijn, als zij het zich ter harte na-
Volgend jaar zullen de bisschoppen
weer in Rome bijeenkomen voor de
derde zitting van het concilie. Voorlo
pig is de datum vastgesteld op 14 sep
tember.
Maand geëist
Dien stweigering
op Friesland
Wegens dienstweigering aan boord
van de sleepboot Friesland in de ha
ven van Sint Vincent bij de Kaap Ver-
disehe eilanden, eiste de officier van
justitie bij de rechtbank te Haarlem
gisteren tegen vijf leden van de be
manning van het schip, dat toebehoort
aan Bureau Wijsmuller te IJmuiden,
een gevangenisstraf van een maand.
Op 11 februari van het vorig jaar lag
de Friesland in de haven. De stuurman
gaf bevel aan de runners, de 52-jarige S.
Z. uit Amsterdam en de 27-jarige J. H.
S., in de bakken plaats te nemen die aan
de sleepboot moesten worden vastge
maakt als men buitengaats was. Eerst
genoemde vond het werk te gevaarlijk,
zijn collega was het daarmee eens.
De kapitein van de Friesland werd er
bij geroepen en nadat de runners opnieuw
geweigerd hadden het werk uit te voe
ren. werden zij op staande voet ontslagen
wegens dienstweigering. De 28-jarige
bootsman H. J. S. uit Maassluis, de 31-
jarige matroos J. L. G. G. uit Velsen en
de 24-jarige matroos H. D. uit Gouda
sloten zich bij de runners aan en werden
eveneens op staande voet ontslagen.
De raadsman mr. A. W. Bokma uit
Rotterdam, merkte in zijn pleidooi op
dat aan boord van de bakken geen vol
doende veiligheidsmaatregelen waren ge
troffen volgens de schepenwet. Hij acht
te het werk te gevaarlijk voor de beman
ning en concludeerde tot vrijspraak.
De rechtbank zal op 19 december uit
spraak doen.
bij het herkrijgen van hun positie i
delen van Palestina, welke thans deel
uitmaken van Israël.
Paus Paulus zal, zoals hü reeds woens
dag jj. in zün toespraak tot de Vaticaan
se Raad heeft duidelijk gemaakt, in ge
bed gaan en boete doen. om de eenheid
onder de christenen te helpen bevorde
ren en Gods genade af te smeken, opdat
er vrede onder de mensen moge heersen.
In Vaticaanse kringen wordt verklaard
dat het voorgenomen bezoek van de paus
aan het heilige land evenmin politiek ge
tint is, als dat het geval was met het
door het Vaticaan opgestelde stuk, waar
in een verzoeningsgezinde houding tegen
over de Joden werd aangenomen. Opge
merkt wordt dat dit document niet heeft
geleid tot misbaar door Arabische rege
ringen.
iOSRAM
Gevangenisstraf voor
gemeenteontvanger
De Haarlemse rechtbank heeft gisteren
de 42-jarige vroegere gemeente-ontvan
ger van Jisp, H. P. M.. wegens verduis
tering van bijna zesduizend gulden ver
oordeeld tot een gevangenisstraf van ze
ven maanden, waarvan drie maanden
voorwaardelijk en aftrek van voorarrest
Hij werd onmiddellijk in vrijheid gesteld»
M. is een tijd waarnemend secretaris van
Jisp geweest en toen deze functie wa«
vervuld en zün inkomen dientengevolge
daalde heeft hij zich gelden uit de ge*
meentekas toegeëigend.
Ontslag regering
van Bolivia
De regering van Bolivia is afgetreden.
President Esbenssoro heeft zijn ontslag
aangeboden als gevolg van het besluit
van de vice-president en leider van de
linkervleugel in de regeringspartij, Juan
Lechin, zich voor de presidentsverkiezin
gen van volgend jaar kandidaat te stel
len. Men neemt aan dat Estenssoro een
nieuw kabinet zal vormen, waarin hy dan
niet de drie ministers opneemt die zich
solidair hebben verklaard met Lechin.
Koop vandaag nog deze merkwijn
bij uw slijter, de vakman-specia
listvooral uw dranken.Bij 6 flessen
Pierre Baptiste (blanc - rouge -
rosé) tijdelijk de 7e fles gratis.
Importeur:
N.V. WIJNHANDEL M. REUCHLIN ZN.
ROTTERDAM - DEN HAAG
West-Berlijn onder elkaar. Er kan dus
steeds minder worden gesproken over
den Niederlanden^ zwei Vor-1 de „gesamtdeutsche" verantwoordelijk
heid van de protestantse kerk in Duits
land. wier eenheid tengevolge van de
maatregelen van de Oostberlijnse heer
sers toch feitelijk niet meer dan een fic
tie is.
Prases Schari, de voorzitter van het
moderamen van de Duitse Kerk mag
Algemene vergadering
Arjos te Utrecht
Op de algemene vergadering van de
nationale organisatie van Arjos, die op
14 december aanstaande te Utrecht in
„Esplanade" gehouden zal worden,
hoopt de Arjos-voorzitter de heer C.
Balkenende afscheid te nemen.
De heer Balkenende is drie jaar lang
voorzitter geweest. Door het bestuur zijn
kandidaat gesteld de heren H. de Boer.
te IJmuiden en J. van der Ploeg te Gro
ningen.
In verband met het verstrijken van
zijn zittingstermijn zal ook de vice-voor
zitter de heer C. Boertien, te Geldrop
aftreden.
Tijdens de middagbijeenkomst, die
openbaar is, spreekt de oud-Arjosvoor-
zitter dr. A. Veerman, te Rijswijk (ZH).
Verder werkt mee de heer Otto Ster
man met een programma „Ernst en
humor".
Jaarvergadering 1964
ICCC te Utrecht
De ICCC organisatie in Nederland
hoopt haar eerstvolgende jaarlijkse bij
eenkomst ta houden op zaterdag 6 juni
1964 in het Jaarbeursrestaurant, Vre-
denburg 41, Utrecht. De dag zal in het
teken staan van de bijbel. Prof. dr. S.
U. Zuidema, hoogleraar aan de V.U.
zal spreken over „Schriftgezag en
Schiftprobleem"
Britse onderscheiding
voor prof. Zandvoort
Koningin Elizabeth II van Engeland
heeft prof. dr. R. W. Zandvoort. hoog
leraar in de Engelse taal- en letterkun
de aan de rijksuniversiteit van Gro
ningen. benoemd tot commandeur van
de civiele afdeling van de zeer verheven
orde van het Britse Imperium, als er
kenning voor zijn lange, waardevolle
diensten bewezen aan de Brits-Neder
landse culturele betrekkingen.
Op maandag 9 december (18 uur) zal
de Britse ambassadeur, sir Andrew
Noble, tijdens een bijeenkomst in zijn
residentie in Den Haag de versierselen
behorende bij deze onderscheiding aan
prof. Zandvoort uitreiken.
hebben wij steeds op zolder lekka-
kan doen. midden
staat tegenwoordig nog voor de ka-
mm. thedraal. Spoedig verslapten haar aan
haar ouders hun boerenbedrijf hangers echter en zij werd op een
- - lringen. veldtocht gevangen genomen door Bour-
wrede gondiërs, die haar aan de Engelsen
verkochten. Door Franse geestelijke
rechters is zij schuldig verklaard
Brieven, die niet zijn voorzien
van naam en adres, kunnen niet In
behandeling worden genomen Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen,
die niet onderling met elkaar In
verband staan, moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan post
zegels te worden ingesloten
kage opgevangen. Deze wordt
Zij had
de Engelsen op beschuldiging
o.„. Engelen verschenen ketterij te Rouaan verbrand. In 1456
oorzaakf"door de antenne. Zo kan het ha'ar en zij hoorde hemelse stemmen, werd zij bij r
- •- habiliteerd e
verklaard.
Vraag: Wij hebben in onze woning
en in badcel terrazzo (noem ik het zo |L
goed?), licht met kleine steentjes. De het boompje direkt weer bloeien"
de vloer van de badcel kan ik niet mooi het kreeg warempel in juni al twee
krijgen. Of er te veel cement in zit, appeltjes. Ik begrijp dat dit te vroeg
niet doorgaan, daar de waterdruppels
langs mijn lichtpunt druipen en er ge
vaar bestaat van kortsluiting. Welke
weg moeten wij bewandelen? De buren
zijn onhebbelijk
hen te praten
steeds opnieuw spraken
redding van Frankrijk. Toen zij zes
tien jaar oud was. was het dieptepunt
van Frankrijks verval bereikt. De En-
vait niet met gelsen stonden in het hart v *--*
land, Orleans werd belegerd
»n geregeld in de boenwas zetten.
Vraag: Wij hebben een plantje, dat
heilig vorig jaar 5 december groene appel
tjes had. Later werden die oranje.
Daar wij centrale verwarming heb-
het altijd wat warm is, ging
of geen antenne. Wordt de lekkage VII.
door de antenne veroorzaakt, dan kan drong door tot haar geboorteplaats,
hij zorgen dat aan die overlast een begin 1429 gaat zij door de stemn
einde komt. U kunt de bouwpolitie aangespoord in onverzettelijke geest
waarschuwen, als de eigenaar werke- drift op weg
lijk in gebreke is. waarbij U natuur- vullen
lijk rekening houdt met de moeilijk
heid om vakmensen te krijgen.
Vraag: Kan u iets vertellen over
de Maagd van Orleans? Is dat Jeanne
d'Arc? over
Antwoord: Het leven van de Maagd april
haar roeping te
Frankrijk te redden. Te
paard en in mannenkleren gekleed gaat
zij op weg en weet tot de dauphin bruikt
door te dringen. Ondanks tegenstand de cement (kalk) op
van het hof weet zij de beschikking de v?
over een leger te krijgen, en op 25 zeep
chijnt zij voor Orleans, dat
te veel cement gebruikt, vandaar die
lichte kleur en het veelvuldig voorko-
en van vlekken.
Hieraan is niets te doen, want ge-
sterke middelen, dan lost
geweest. Hoe is de juiste behande
ling.
Antwoord: U is in het bezit van een
orange appelboompje, een solanum
capsicartum. Deze worden veelal te
gen het Kerstfeest gekocht, 's Zomers
zette men dit boompje tot eind sep
tember buiten met de pot. Deze grave
i de tuin in de volle
dan wordt moet dan veel water geven
i de
vloer ruw. Behandel de terrazzo met 14 dagen bijmesten. Men kan dan de
o en vim. dan blijft ze het mooist plant nog innijpen om deze mooi ver-
dan worden de bestanddelen niet takt te laten worden. Is de pot te klein,
dan geve men een grotere pot in bloe-
diep verval van haar bi;
vaderland en van diepe geestelijke
maatschappelijke ellende. Onn'sebro- Zij rukt op
aangetast.
Die uitgebeten plek op de aanrecht mistenaarde met goede tuingrond
verdwijnt geleidelijk. Hieraan moet verteerde stalmest in de verhou-
dus niet doen dat opnieuw kan uit-
1. Ook moet r
de ko- buiten. U moet de aanrecht geregeld sproeien tegen luis
ken woedde de felle oorlog tussen ning gekroond wordt. Haar standbeeld gewoon schuren met zeepsop
met luisdodende middelen.