Kerk moet tolerantie in praktijk brengen Tróuw aan de beste Amerikaan Hoofdstukken oecumene komen in bespreking ÏH2351 B. van Beveren landelijk pastor voor doven Een ivoord voor vandaag Geref. Mannenbond doet aanval op vergrijzing Veel gezangen beter dan telefunke n "Proeve" van nieuwe psalmen nken Alles wassen in koud water? VRIJDAG 22 NOVEMBER 19i Concilie komt tot de kern Nog altijd draait het „oecumene- debat" op het concilie hoofdzake lijk om bijkomstigheden, maar het ziet er naar uit dat het debat vol gende week meer inhoud zal krij gen. Tot nu toe werd het rapport in zijn geheel onder de loep ge nomen, maar volgende week zal het hoofdstuk voor hoofdstuk be handeld worden. Gisteren is er gestemd over de vraag of de eerste drie hoofdstukken (dus uit- f;ezonderd de Jodenkwestie en de to- erantie) voor bespreking in aanmerking kwamen. Zij werden aangenomen met 1966 stemmen tegen 86. Van belang is de mededeling dat de paus besloten heeft het aantal leden van de concilie-commissies die in de reces periode de rapporten moeten herschrij ven uit te breiden van 25 tot 30 leden. De nieuwe leden zullen gekozen wor den door de bisschoppen. Het gevolg is dus dat het concilie als geheel meer invloed in deze commissies zal krijgen. Wel blijven de voorzitters van de com missies dezelfde, maar er komen nieuwe ondervoorzitters en secretarissen. Van de huidige commissies zijn negen leden door de paus benoemd en de overige zestien werden door de vergadering ge kozen. Uitbreiding De vergadering heeft gisteren ook nog m amendement aangenomen betreffen de het gebruik van de volkstaal bij het toedienen van de sacramenten. Volgens de oorspronkelijke tekst van het derde hoofdstuk van het betreffende rapport, dat vorige maand niet de vereiste twee derde meerderheid behaalde moest de kern van de toedieningsformule Latijn zijn. In de geamendeerde en thans aange nomen tekst staat zonder meer dat de volkstaal mag worden gebruikt (niet moet). De nadere uitwerking wordt aan de nationale bisschoppen-conferenties overgelaten. Na dit amendement en nog een aantal minuscule wijzigingen werd het gehele derde hoofdstuk van het li turgie-rapport met 2.107 tegen 35 stem men aanvaard. Hervormde synode over humanisme Op de laatste dag van de najaars vergadering van de hervormde sy node is een interimrapport aan vaard over de kerk en het huma nisme. Met 28 tegen 16 stemmen behaalde dit rapport, dat een bij zonder boeiende uitspraak over tolerantie bevat, de eindstreep. De definitieve tekst zal worden vast gesteld door het breed moderamen van de synode omdat nog een aan tal formuleringen enigszins ge wijzigd moeten worden. Het rapport houdt zioh hoofdzakelijk bezig met het wezen en de grenzen van de tolerantie. Dit onderwerp kwam ook, en zelfs wat uitvoeriger en principiëler, aan de orde in het rapport over de poli tieke verantwoordelijkheid van de kerk, dat op andere punten nog verdere studie vraagt Maar hier wordt het onderwerp in de praktijk bezien. Zo stelt het rapport na een uiteenzet ting over het begrip tolerantie de vraag, wat de kerk heeft te doen als het Huma nistische Verbond bijvoorbeeld om ruimte vraagt in het onderwijs op de middelbare scholen voor zijn humanis tisch vormingswerk en wenst dat de overheid hiervoor dezelfde faciliteiten zal verlenen als voor het godsdienstonderwijs op de scholen. De commissie heeft uitgesproken en de conclusie Is dus door de synode aan vaard dat krachtens de tolerantie, die zfj in beginsel voor zichzelf en voor an deren in de staalgemeenschap vraagt, de kerk zich niet alleen tegen de aan spraken niet zal mogen verzetten, maar deze ook moet bevorderen. Positief Nu anders dan in de 16de eeuw s kerkredactie) Verbond (het rapport is als interim- rapport immers op de verhouding tot dit verbond toegespitst), ondanks het feit, dat het de belijdenis der kerk niet deelt, toch als een positieve factor in de samen leving moet worden gewaardeerd, waar het gaat om de verdediging van geeste lijke en zedelijke waarden. In de samenvatting van het Hervormd Persbureau wordt dan ook erop gewe zen, dat de conclusie van het rapport is, dat de kerk de aanspraken van het rapport niet slechts ongemoeid laat, maar de realisering ervan in ons staatsbestel bevordert, in de eerste plaats omdat niet alleen in de kringen van het Humanis tisch Verbond velen van mening zijn, dat de kerk alleen maar op grond van opportunistische overwegingen tolerant maar in wezen de vrijheidsrechten in de andersdenkenden niet erkent. In de tweede plaats moet dit de con clusie zijn, omdat het Humanistisch Ver bond zich keert tegen de nihilistische tendenzen in onze samenleving en dat reeds daarom alleen het de ruimte voor zijn werkzaamheden dient te ontvangen. Discussie Het stuk Is niet zonder slag of stoot aangenomen. Terwijl gisteren de com missie van rapport nit de synode zelf geheel achter het mutatierapport stond, ar de synode toch „neen" zei, zo was het omgekeerde het geval. De com missie van rapport onder voorzitterschap van prof. dr. C. G. van Niftrik achtte het stuk niet aanvaardbaar. Zijn kritiek was, dat het vraagstuk van het huma nisme niet ln den brede ls behandeld. De Nederlandse Hervormde Kerk heeft pastorale zorg voor de doven thans toevertrouwd aan een speciaal daarvoor vrijgemaakte en opgeleide kracht, de heer B. van Beveren te Hilversum, die zondag a.s. in de Regentessekerk te Den Het secretariaat voor de eenheid zal met 12 leden worden uitgebreid, omdat het nog maar 18 leden telt. Vier leden tt„ -j„i_ zullen door de paus worden aangewe-Haag zal worden geïnstalleerd als Maandag a s. moeten de bisschoppen landelijk pastor voor de doven. In de morgendienst om half elf zal de kandidaatslijsten indienen en de Vol gende week donderdag zal de stemming plaats vinden. prof. dr. H. Jonker uit Utrecht de heer Van Beveren, die door de sy node volledig in de predikantsbe voegdheid is gesteld, in zijn nieuwe ambt bevestigen. Lectoraatsaanvaarding dr. Stouthamer aan V.U. Met een openbare les van de microbiologie t< de relatie gen-elwltstr A. H. Stouthamer vanmiddag zijn als buitengewoon lector aan dc Universiteit aanvaard. Dr- Stouth; De heer Van Beveren, die hulppredi ker is geweest van de hervormde ge meente in Hilversum en het werk onder de doven al enige tijd verricht, wacht een belangrijke taak. Hij zal het werk van een gewone predikant doen (huis bezoek, ziekenbezoek, catechisatie, kerk diensten. huwelijksinzegeningen en be grafenissen), maar daarvoor zal hij veel moeten reizen en uiteraard vergen de contacten met de doven veel meer tijd dan met horenden. Het integreren van de doven in de gemeenschap, allereerst in de kerkelijke gemeente, vormt een belangrijk punt van het zojuist ingestelde do ven pastoraat. Al lang worden in ongeveer 20 plaatsen van ons land speciale kerkdiensten voor doven gehouden, meestal georganiseerd door de Ned. Chr. Bond van Doofstom men. die wordt gesteund door de ver schillende kerkgenootschappen. De Geref. kerken kennen sinds 1949 reeds een pre dikant voor de doven in de persoon van ds. J. Firet. Dankzij de activiteiten van de com missie voor het dovenpastoraat heeft de hervormde synode op voorstel van de Raad voor de herderlijke zorg thans be sloten de pastorale zorg voor de doven ook in handen te geven van een lande lijk pastor. De doven vormen nog al te vaak een i in Amsterdam is donderdagavond over- vergeten groep, omdat zij door hun han- leden rabbijn A. Katz, een bekend Hon- ci:cap moeilijk zijn te benaderen voor gaars-Joods geleerde, die voorde oorlog buitenstaanders. Zij zijn primair zintui-opperrabijn was van de Hongaarse or- gelijk gestoord, secundair zijn ze ern- thodoxe Joden in Hajdu Szoboszlo „De bijdrage i s'a8er gehandicapt, omdat ze de taal niet (Hongarije». Rabbijn Kptz, auteur van kennis van in een normaal ontwikkelingsproces heb- vele Joodse wetenschappelijke boekwer- heeft dr. oen opgedaan. Wat wordt gezegd, moetijen, vestigde zich door bemiddeling van e zijn ambt ook worden begrepen! En hierin zit voor wijlen koningin Wilhelmina in 1947 in de doven de grote moeilijkheid. Ze mis- ons land. Daarvoor zwierf hij als vluch- rust op de vooroordelen van de mede mens. Eenvoudig, maar niet opzettelijk sterk verkort taalgebruik zal de dove met behulp van liplezen goed kunnert volgen, ook in de kerkdienst. Een speciale (eenvoudige) bijbel voor doven ls reeds lang een wens van velen, die bij de dovenzorg zijn betrokken, maar door gebrek aan medewerkers en vooral gebrek aan geld ls er tot nu toe niets van gekomen. De arbeid van de heer Van Beveren (Alexanderlaan 26, Hilver sum) zal zich ln totaal tot 3000 a 4000 doven uitstrekken. Koop vandaag nog deze merkwijn bij uw slijter, de vakman-specia listvooral uw dranken. Bij 6flessen Pierre Baptiste (blanc - rouge - rosé) tijdelijk de 7e fles gratis. Importeur: «.V. WIJNHANDEL M. REUCHUN S ZN. ROTTERDAM - DEN HAAG Rabbijn A. Katz overleden Dr. J. G. Fernbout overleden In de ouderdom van 72 jaar Is gisteren 's-Gravenhage plotseling overleden dr. J. G. Fernhout, emeritus-predikant van de Gereformeerde Kerken, oprichter en voorzitter van de Stichting Landelijk Orgaan voor de geestelijke gezondheids zorg, die op hgt tergrein van de.medische psychologie een dan van .erkende be kwaamheid ls geweest. Jan Gregorius Fernhout werd 26 juli 1891 te Dordrecht geboren. 'Nadat hij in 1919 zijn doctoraal examen aan de V.U. gedaan had, bevestigde zijn vader hem in 1920 te Sint Pancras iu het predik ambt. In 1924 vertrok dr. Fernhout naar Bos koop om in 1927 predikant te worden te Bandoeng waar hij tot 1947 werkzaam is geweest. In laatstgenoemd jaar werd hem vol emeritaat verleend. Nadien diende de kerk van Vreeland, waar ook zijn vader hulpprediker was geweest, als hulpprediker. Dr. Fernhout was namens de Indone sische kerken lid van de generale synode Middelburg 1933 en Sneek 1939. Na zijn terugkeer in het vaderland studeer de dr Fernhout aan de Rijksuniversiteit te Utrecht psychiatrie en medische psy chologie en later aan de universiteit van Amsterdam de neuroseleer. In 1948-1949 •as dr. Fernhout werkzaam als assistent de poliklinische afdeling van de psy chiatrische kliniek van de Rijksuniver siteit te Utrecht. In 1947 werd hij medewerker aan het jrotestants-christelijk bureau voor huwe- ijks- en gezinsmoeilijkheden te Utrecht. In 1950 promoveerde de overledene tot doet®- in de theologie aan de Vrije Uni versiteit bij prof. dr. J. Waterink op een proefschrift getiteld: „Psychotherapeu tische zielszorg". In '52 richtte hij mede op de stichting centrum voor zielszorg op gereformeerde grondslag waarvan verschillende bureaus uitgaan, o.a. te Den Haag en Amersfoort. Ook aan verschillende bureaus in Twente gaf dr, Fernhout leiding. Aan de Haagse S.O.S.-telefoondienst was hij eveneens verbonden, terwijl hij voorts deputaat was voor de gezinsweek. Zijn verdiensten vonden erkenning in zijn benoeming tot officier in de orde van Oranje Nassau. De teraardebestelling zal! a.s. maandagmiddag om twee uur plaats vinden op Oud Eikenduinen te 's-Gravt hage na een familierouwdienst. De voorzitter van het rapport opstelde, dr. W. Aalders, gaf daarop ten antwoord, dat het niet de taak was om nu reeds het humanisme in de brede te behandelen. Dit is slechts een facet van het gehele onderwerp, dat bestudeerd moet worden. Ds. F. H. Landsman voegde daar nog aan toe. dat dit stuk eigenlijk verder borduurt op wat in het stuk over de politieke verantwoordelijkheid van de kerk naar voren komt. Het gedeelte over tolerantie is niet aangevallen. Dezelfde gedachte wordt nu hier op de praktijk toegepast. We moeten niet vergeten, dat het onderwerp nu anders benaderd moet worden dan in de zestiende eeuw. Nu leven we in een zendingssituatie. De spanningsverhouding tussen evangelie en andere religies of pseudoreligies wordt nu heel anders omschreven. Bezwaren Verschillende sprekers kunnen toch de conclusies om hun geweten niet aanva den. Bezwaren worden vooral naar vo gebracht omdat in dit stuk artikel van de Nederlandse Geloofsbelijdenis terzijde gesteld wordt. Zo vraagt bijvoor beeld ouderling J. H. Dijkstra of de Her vormde Kerk wel de invloed die zij heeft mag overlaten aan niet-christe- lijke organisaties. Zij kan wel samen werken voor concrete doeleinden, maar behoeft zich niet op één lijn te stellen met een dergelijke organisatie. Ds. C. de Jongh uit Erica kan zich daarentegen wel vinden in de wijze waarop de tolerantie is gefundeerd. Ook de heerschappij van Christus moet uitge roepen worden. Daarom kan toch ook hij niet meegaan met het bevorderen van het humanisme zoals hij dit in dit rap port leest. En vraagt het Humanistisch Verbond dat wel van de kerk? Zo komt de synode, nadat vele stem men voor en tegen het rapport gehoord zijn, toe aan de stemming. Het blijkt met 28 tegen 16 stemmen te zijn aan vaard, maar wel wordt toegezegd, dat bepaalde formuleringen nog veranderd zullen worden. Aan het einde van de avond brengt nog de rector van het seminarium, dr. J. M. de Jong, verslag uit over de predikanten conferenties die daar sedert het najaar 1962 gehouden worden. De eerste twee conferenties van dit jaar droegen een experimenteel karakter. Het aantal deel nemers was betrekkelijk gering. Maal later groeide dit, zodat nu bij een aantal van zes conferenties 250 predikanten staat gesteld worden zich weer et opnieuw met anderen op bepaalde pro- dr. De Jong, waarin de functie - i het kwam, noemde prof. dr. G. Niftrik de ontvangst van de eerstejaars theologische^ studenten die de r-laeUste jaren op Hydepark plaatsvindt. Ook hier wordt het bijzonder gewaardeerd, dat de kerk vanaf het begin van de studie met de aanstaande predikant meeleeft. Op de genezing van de blindgeborene in Johannes 9 volgt en langdurig gesprek van de farizeeën met hem. Zij worstelen ma de vraag hoe deze man genezen is, want zij willen niet ga loven dat Christus van God is gezonden. Hun boze conqlusie-ijj dan: „Gij zijt geheel in zonden geboren en wilt gij ons leren?j Theologisch hebben zij het bij het rechte eind, althans in har eerste gedeelte van hun uitspraak. Het probleem is echter da;[ wat zij zeggen van deze man niet willen betrekken op zichzeliU Zij voelen zich beter. Zij willen niet leren van iemand die ittó zonden geboren is. Zij willen niet leren van iemand diij£ genezen is. Zij voelen zich te goed. I'S Dat is vaak onze kwaal. Wij kunnen wel de ziekte van ee\'^ ander vaststellen, maar zien niet waar het bij ons aan 1 Wij stellen regels op en blijven het gevoel houden dat i toch wel de uitzondering zijn. Maar wie zich „te goed" voor een blindgeborene, voelt zich „te goed" voor Christu\* Die komt niet tot Hem, Die gekomen is om heil te brengen e\ die ontvangt niets en blijft in duisternis leven. Wie niet naast een zondaar kan gaan staan, kan niet nua^ Christus gaan staan. En heel veel mensen gaan verloren! omdat zij „te goed" zijn in hun eigen ogen. Wee de mens dii Jonge mannen krijgen hun eigen clubs Wil kardinaal Leger in melaatsenkolonie gaan werken Volgens een in Montreal verschijnend blad ..la Presse" zou de Canadese kar dinaal Leger bij de paus ontslag uit zijn functies hebben gevraagd. Hij zou onder de melaatsen willen gaan werken in Afrika. Het bericht is afkomstig van de journalist die voor dit blad in Rome het concilie verslaat. Leger is op het ogenblik 59 jaar oud.. Hij werd in 1953 tot kardinaal verhe ven. Volgens de journalist zou hij deze wens geuit hebben tot priesterstudenten van het Canadese college in Rome. Hij had er echter niet bij gezegd of de paus het ontslag zou willen aannemen of reeds heeft geweigerd. Wel zal Leger met kerstmis een be zoek brengen aan de melaatsenkolonie in Afrika die dankzij zijn financiële steun gesticht is. Leger is van 1933 tot 1939 missionaris geweest in Japan. Be gin van deze maand zei hij voor de Ca nadese televisie dat hij zijn leven als aalmoezenier onder de melaatsen zou willen besluiten. (Van onze kerkredactie) Deze maand zwerven de bijna 12.000 leden van de gereformeerde mannenverenigingen er op uit om ten minste een vriend te vragen om ook te komen. Alle gereformeerde kerkeraden en alle predikanten zijn opgewekt om de grote ledenwerfactie te steunen. Deze geschiedt onder het telegramachtige motto: „Berusten niet in langzame daling ledental... willen verlies omzetten in winst". Met een beetje trots kon de voorzitter, ds. A. I. Koffeman, gisteren op persconferentie in Utrecht nog wel klaren dat de bond van deze verenigingen de grootste is land, ja zelfs evenveel leden telt als alle andere mannenbonden bij elkaar. Maar hij is zich ook bewust van het feit dat ook deze kerkelijke organisatie niet ontkomt aan vergrijzing. De leden van de jongelingsvereniging gaan niet automatisch over naar de mannenv— eniging. Reeds enkele jaren lang worden pogingen ondernomen in deze bond te komen tot verjonging. Het bestuur be greep dat het niet alleen moet blijven bij steeds weer herhaalde opwekkingen aan niet-leden. De hand moest in eigen boezem. Verjonging De wilJ'tot vernieuwing bïijki uit de verjonging van het gereformeerd man nenblad, dat enige jaren geleden gere noveerd werd tot „Opdracht en Dienst". Die naam gaf reeds aan in welke rich ting men het zocht. Men wilde af het verouderd schrikbeeld dat soi gen angstig doen uitroepen: „Ik doen aan dat gekeuvel over een tekst." Vorig jaar verschenen schetsen voo leidingen over onderwerpen die ter spra ke kunnen komen in de vorm van een pocket. De oplage was in enkele weken weg en een herdruk moest verschijnen. Waarschijnlijk zal de tweede pocket op de volgende bondsdag komen. Jongt e mannen Maar er moest een oplossing gevonden worden voor de drempelvrees van geren. Twee jaar geleden werd eer gin gemaakt met een gehele nieuwe vorm van vereniging. Naast de bestaan de groep werd een nieuwe gevormd, een club voor jonge mannen. Hier*was men in staat een wat vrijere aanpak en fris sere methodiek toe te passen. En het ziet er naar uit dat deze aanpak kans van slagen maakt, want er zijn nu reeds 25 clubs voor jonge mannen. En het ligt in de bedoeling dat er nog i gevormd worden. Op deze wijze wordt dus een poging ondernomen de „vergrijzing" en daar mede .gepaard gaande dalende ledental tegen te gaan. De zeven verenigingen die In 1922 de bond vormden zijn uit gegroeid tot 552, het hoogste getal dat ooit bereikt is. Maar het aantal leden Ds. Van Galen tot herv.-geref. ambtsdragers: zal voorgaan ds. P. A. E. Sillevis Smitt van Rotterdam, schoonzoon van de ont slapene. aanvaard nr stouthamer is iaK" de taalontwikkeling, "die een horen- Jl j- Wnrt indeden de spelenderwijs krijgt. Daarom is het Hoc'ntrn in.lckoft gelcdtn dat ondïïka commumcatia. opgerichte afdeling biochemie. I m conlÏSmoeilükheden het isolement van de doven wordt doorbroken. Voor alles dient de nog zeer versprei de mening, dat doven ook geestelijk ge stoord zijn. radicaal te verdwijnen. Want leeft de dove al in een onzeker isole ment, dit wordt nog vergroot door een ander isolement dat louter en alleen be- Dr- Stouthamer ging in zijn betoog uit van de één gen-één enzym relatie. Hij gaf een overzicht van de wijzen waarop bij micro-organismen overdracht van ge netisch materieel van de ene op de andere cel kan plaatsvinden. Vervolgens besprak hij de nieuwere inzichten om trent de structuur van het genetisch ma teriaal en de wijze waarop de vertaling van de erfelijke informatie plaatsvindt Aan de hand daarvan werden de eerder besproken genetische experimenten op nieuw bezien. Ter toelichting gaf dr. Stouthamer de afwijkingen, in de aminozuursamenstel ling aan, die bepaalde mutaties in het gen voor het tryptofaansynthetase eiwit van Escherirrichia coli bleken te oorza ken. teling door Europa Rabbijn Katz heeft in ons land actief deelgenomen aan het Joodse geestelijke leven. Hij leidde af en toe nog diensten in de synagogen aan de Kerkstraat en de Zwammerdamstraat in Amsterdam. De teraardebestelling zal waarschijnlijk vrijdag 22 november geschieden. Beroepinssiverk •erzorger negloren, ie Soest. GEREF. KERKEN Beroepen te Dresden (Ont. Can.): dr. L. Praamsma, te Grand Rapids (U.S.A.) voorheen te Groningen. Aangenomen naai Overveen (a.s. em. D. Ringnalda F. H. Veenhuizen. te Goor; naar Vreeswijk: S. E. Wesbonk, dir. maat schappelijk werk te Friesland, die be dankte voor Wijckel en Vlagtwedde. EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Bussum: J. P. Boender- maker. laatstelijk pred. te Eindhoven. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Bradford (Ont. Can.): A. Vergunst, te Rotterdam-C. techniek van topklasse Grammofoon installatie f 290,- AEG AMSTERDAM Wat wist Mr. Sampson, door Henry Cecil. Uitgave A. W. Sijthoff. Leiden. Oorspronkelijke titel Unlawful oc Vertaling C. Daling. Detective Accolade-reeks. (Advertentie) Zo begint een landelijk dagblad zijn commentaar op het bericht over een be langrijke Amerikaanse vinding. U kent het bericht: Lever Bros, een zusteronder- de Sunlight-fabrieken, brengt in Amerika een koud-water-wasmlddel Dit is typerend voor de wasgewoonte van de Amerikaanse pas na het wassen bleekt In ons land wordt van een wasmiddel verlangd, dat het tegelijkertijd wast én bleekt. En daar zijn hogere temperaturen voor nodig. Hoe warm is het sop waarin hier wordt gewassen? Moeilijk te zeggen. Het verschilt van vrouw tot vrouw, van was tot was. Alleen het doel is voor ieder hetzelfde: een witte was waaruit alle vlekken zijn verdwenen. Maar de een zal daarvoor haar was moeten koken, of een nacht laten broeien en een tweede kan volstaan met de was te verhitten tot 60 of 70" C. Een derde doet het nog weer anders Zulke verschillen stellen hoge eisen aan een wasmiddel. Het moet zowel in kokend water als in goed-warn) water zijn volledige waswerking ontwikkelen. Is er in Nederland zo'n veelzijdig produkt? Ja. Het is afkomstig van de Sunlight- fabriekenOMO. Aan OMO wordt alles gedaan om het te maken tot het beste wasmiddel voor de Nederlandse huisvrouw OMO garandeert haar bij elke was- methode een frisse, witte was. OMO is HET wasmiddel voor het beste resultaat bij elke wastemperatuur. Vechten tegen syndicaat der midden-orthodoxie" (Van onze kerkredactie) ,,Wij zijn hervormd, en wij ho pen dit ongetwijfeld te blijven maar broeders, ik vraag me af of wij als gereformeerde bonders confessionelen alles maar moeten blijven slikken van het „syndicaat van de midden-ortho doxie". Het is voor een groot deel onze eigen schuld, wij rea geren niet fel en gefundeerd ge noeg op zaken als de proeve van nieuwe psalmberijming en de vrouw in het ambt". Ds. P. M. van Galen, te Hilversum vond bijval bij zijn herv.-gereformeer- de collega's met deze woorden. s de bedoeling dat hij op de gisteren gehouden najaarssamenkomst van herv.-geref.-ambtsdragers een inlei ding zou houden over „Proeve van de nieuwe psalmberijming". Hij heeft dit ook gedaan, maar het is meer gewor den. In zijn gloedvolle betoog waarin hij veel kritek die hij grondde op de oorspronkelijke tekst, liet horen op de proeve (en waarin enkele minder vriendelijke woorden aan samenstellers en synode werden gehoord) stelde hij duidelijk centraal dat deze kritiek uit waarachtige belangstelling voortkwam. „Wij zijn bijna uitsluitend op de psal men aangewezen ln onze diensten, maai de situatie wordt nu zo dat er meei bezwaar zal zijn tegen deze nieuwe psalmberijming dan tegen vele gezan gen i betoogde ds. Van Galen. Bijna bitter constateerde hij dat niet alleen de „gescheiden kerken" maai de gereformeerde bond volkomen stek heeft laten gaan toen er gelegen heid was om een woord mee te spreken over de berijming. „Ik voorspel u, als we er niets aan doen, gaat het allemaal door, en dan is het gedeeltelijk onze ei gen schuld", zo verzekerde ds. Van Ga len de aanwezigen. Restauratie Ds. Van Galen vroeg zich af of de oude berijming niet „gerestaureerd' kan worden. „Desnoods met Haspers". aldus ds. Van Galen. „Ik ben helemaai niet tegen een nieuwe berijming van de psalmen, maar het wordt wel droevig als al het goede van de berijming van 1773 overboord gezet wordt en er iets nieuws ontstaat dat voor een groot ge deelte verder van de oorspronkelijke tekst af staat dan alle andere berijmin gen". zo betoogde hij. Ds. Van Galen sprak, te oordelen naar de bijval van de toehoorders, ongetwij feld namens allen toen hij zei dat het accepteren van de „proeve" zoals hij nu is. niet meer en niet minder dan een ramp zou zijn. /er de plek van 12.616 in 1952 hedN Er zijn er nu 11.711. B De vernieuwing die gezocht wordt gatja; gepaard met een nieuw verstaan van dL, opdracht. Niet langer (misschien alleej r zo uitgesproken in de gedacht! wie afzijdig bleef staan) is de druk op kennis alleen. Het gaat niet alu leen maar om de beginselen er in t|D hameren, meer en meer wordt beselte dat de practische toepassing in het l«l ven ook tot zijn recht moet komen. H«|r; woord „dienst" moet meer worden das„. alleen maar een vlag voor het maand8 blad. In Duitsland heeft men de „EvangelF' sche Akademieen" aan het werk geziejh1 en het verlangen is gegroeid om ooi deze vorm aan te kunnen grijpen. O«to andere gereformeerde kringen heel., n het besef dat „vormingswerk" vo»w leken nodig is. Er zijn contacten on! staan met bijvoorbeeld de vrouwenboni en het evangelisatiecentrum, ook al leb" ven de plannen voorlopig nog alleen uL het droom- en wensstadium. b IVÖRÖL Behoud van Uw tanden Grote toeneming van het aantal eerstejaars Uit voorlopige cijfers, welke heL Centraal Bureau voor de Statistiek heeft gepubliceerd, blijkt dat zich omJv streeks 25 oktober 1963 bij de gezap menlijke universiteiten en hogeschoL len 9.200 eerstejaarsstudenten haddeijz laten inschrijven: dat is 1.300 studenl ten meer dan in het jaar daarvoor o| wel een stijging van 17%. H - De stijging was het grootst in TilbuiL. (39%), Utrecht (37%);-:Leiden (29%) efc Rotterdam (24%). De laagste stijgingjv: percentages vertoonden Delft (5%). GrO ningen (7%) en Nijmegen (8%). g In de verdeling van de eerstejaarsstuu denten naar hoofdgroepen kwam enigr wijziging ten gunste van de medische ei maatschappij- en menswetenschappen. Ir 1963 liet bijna 2% (1962 ruim 1%) ziele inschrijven bij de godgeleerdheid. 9% (10% i bij de letteren. 18% (16%) bij dc1 medische wetenschappen, 36% (40%r) bi"' de wiskunde, natuurwetenschappen en techniek en 35% (33%) bij de maat» schappij- en menswetenschappen. Een belangrijke stijging gaven de stu-P die in de opvoedkunde (50%) geneeskun de (40%-) en rechtsgeleerdheid (39%) t«v Verder vooral godgeleerdheid en dier geneeskunde (elk 28%). economische we-* tenschappen <19%>) en sociale weten schappen (18%) een uitzondering vorm-h den vooral de studie in Engels. Duitiv en geschiedenis, waar het aantal eerstelt jaars daalde. PCRV pleit voor nauwere contact De Protestants Christelijke Reclas? seringsvereniging heeft in haar jaar-d verslag 1962 de duidelijke behoefte aan een sterker onderling contact tusj, sen dc verschillende reclasseringsin^ stellingen in Nederland, beklemtoond^ Zij acht, voor wat deze samenwen king betreft, coördinatie gewenst onti een evenwichtige ontwikkeling tt kunnen bevorderen. k, De verschillende, groeiende contacA ten, worden overigens door de veren» ging met vreugde begroet. Men stelf voorop, dat de samenwerking een betef re reclasseringshulp tot doel moet heb ben en niet mag leiden tot nivellering van de uitgangspunten van de verschilt lende instellingen. Het verslag maakt ook melding val het feit, dat de reclasseringsraden. dir in 1947 opdracht kregen het werk va# de instellingen op het terrein van de re classering niet alleen te coördineren eik te stimuleren, maar er ook leiding aatr te geyen en het te ontwikkelen, voor wat dit laatste betreft op de achteri grond zijn geraakt. De reclasseringsin4 stellingen hebben in de afgelopen vijf» tien jaar zelf organen opgebouwd, difc deze rol per vereniging landelijk verf vullen. Binnen het kader van de PCRV hiel* den zich 78 beroepskrachten en llWy vrijwilligers met het reclasseringswerL bezig. Het totaal aantal personen, waar de vereniging contact mee onderhield*1 bedroeg 32.000. Het jaarverslag werd geaccepteerdk op de besloten algemene vergadering* die in het Rijnhotel in Rotterdam is ge-j houden. Daar werden ook de in hel afgelopen jaar overleden hoofdbestuurs-T leden, ds. J. w. van der Linden en mr, dr. J. M. de Ridder herdacht. Als hoofd bestuurslid werd herkozen, dr. G. J.j Lammers, die aan de beurt was om af te treden. Een groot deel van de vergadering verder gewijd aan de beschouwing^ i de ver-j Op stai II genomen met het óog op hetvervaar digen van een kunstmatige komeet. Onder leiding van de NASA zijn gis teren twee raketten afgevuurd die wa ren ontworpen door de Temple-univer- siteit. De raketten stootten op grote hoogte wolken uit die uitdijden tot een oppervlake van tachtig küometer door- Zij moesten het materiaal van kometenkop nabootsen. Wanneer de proef slaagt, zal getracht worden een kunstmatige komeet in een baan om de aarde te brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2