H N STEIN Cultureel evenement dat zinvol is ontdekte zijn vaderland opnieuw Mr. Francois Pauwels 75 jaar ZONDAGSBLAD zaterdag 26 oktober 1963 Travels with Charley: Charley is dood. Een paar maanden geleden kwam het bericht uit Amerika, dat de Franse poedel Charley van ouderdom gestorven was. Deze hond was een beroemdheid geworden, dank zjj het boek, dat zijn baas schreef over het avontuur, dat zq samen beleefden: Travels with Char ley. De eigenaar van de hond was John Ernest Steinbeck, de man, die in de herfst van het vorig jaar volgens een groep critici ten onrechte, maar naar de mening van een andere groep zeer terecht de Nobelprijs voor de literatuur kreeg toegekend. Of John Steinbeck (nu 61 jaar oud) de wereldlitera tuur inderdaad als woord- kunst»-oaar verrijkt heeft, mag don door de critici, die zuiver (en vsak uitsluitend) literair» maatstaven aanleg gen, wOrden betwijfeld, een feit is. £«t veie tienduizen den EurtTpeaneli in de laat ste decennia het leven in de Verenigde Staten door de ogen van John Steinbeck hebben gezien. Want met Ernest He mingway, Sinclair Lewis en op ander niveau Upton (Lanny Budd) Sinclair heeft Steinbeck ten onzent Amerika opengelegd voor een zeer groot lezerspu bliek. Volgens velen was het beeld, dat de kunste naar Steinbeck met zijn naar links neigende tenden- zen van zijn vaderland schil derde, niet altijd volkomen naar de natuur. En sommi gen vonden (en vinden nog) dat John Steinlbeck zelfs he lemaal niet kan schrijven.. Juist getypeerd In de verantwoording van het Nobelprijs-comité werd zijn werk echter heel juist getypeerd: „Onder de meesters van de Amerikaanse literatuur neemt Steinbeck een vooraanstaande plaats in. Er is in hem een trek die sijn dikuijls wrede kere hoogte versacht. Zijn medeleven gaat altijd uit naar de onderdrukten, de onaan gepasten en de mensen in nood. Hij laat graag de tegen stelling tussen de eenvoudige vreugde in het leven en de urede, cynische zucht naar geld uitkomen. Maar in hem vinden we hel Amerikaanse ipcramcnt, dat ook tot.uit zijn sterk temperame drukking i gei"' Van de Londense uitgeve rij Helnemann ontvingen wij het hogergenoemde boek Travels with Charley, een ontdekkingsreis van een man. die de wereld in vele prachtige verhalen zijn va derland toonde - Veel goede herinneringen aan vroegste werk geboycot, omdat daar nu ook een toch weer wist te benaderen in negermeisje les kreeg. het verhaal over Ethan Hawley, In zijn Rocinante ontvangt hij een man. die eerlijk wil zijn en die als lifters een blanke die tegen- voortdurend strijdt met de verlei- over de buitenstaander uit het dingen van het gemakkelijk te ver- Noorden (die Steinbeck is) wel dienen geld en tegen de verwilde- durft te verklaren, hoe moeilijk ring van de zeden, hij de gedragingen van zijn ras- En om dan ten slotte nog een genoten tegenover de negers kan heel oude (en goede) herinnering verwerken, dan een neger, dieniet aan John Steinbeck op te halen: verder durft te komen in zijn ant- wie kennis wil nemen van zijn woorden dan „Yes, captain, sir", werk. zal er goed aan doen het En ook een jonge blanke, die hal- uit 1937 daterende in Dubious Batrt- verwege de rit door Steinbeck uit le niet te vergeten. In het Stem de auto wordt gezet, omdat de beck-oeuvre neemt het zeker geen schrijver de denigrerende opmer- vooraanstaande plaats in, maar juist kingen over de negers van deze nu hier in ons land de loonpoli- jongeman niet langer kan ver- tiek tot zulke controversiële stand- dragen. punten leidt, is dit boek over het Gids organiseren en breken van stakin- Travels with Amerikaanse stad de machinaties der partijbonzen e Charley te veel w„rtuf„_ "d. AUTEUR EN JURIST Francois Pauwels 75 jaar. De leeftijd van de sterken, de leeftijd ook waarin men neigt tot het opmaken van een ba lans. Dat heeft deze advocaat-auteur dan ook gedaan, reeds bij zijn zestigste jaar, in de bundel „Dag van Leugen", de samenvatting van een mensenleven in 225 sonnetten. Daarin vindt men vele strophen, die karakteristiek zijn voor deze man met zijn felle temperament enerzijds en zijn hunkering naar stilte, bezinning en inkeer anderzijds. „De kerkdiep in mijn hart zijn 70ste jaar gehuldigd als een beleden, het heilig oord van „nationale figuur i het centrum. Men komt dan kom ik tot de poort gesneld. hem Maar 't starre dogma neemt van b__ mijn geest gevangen en zet een 0ok altijd weer bij het lezen domper op mijn Godsverlangen: zijn werk onder de indruk ik kan geen keurslijf dulden dat gedrevenheid mij knelt." zijn oprechte deernis met de verdrukten. Frangois Pauwels werd op 25 die laatste regels uit oktober 1888 te Amsterdam gebo- voornoemde bundel spreekt zijn Gekweldheid en dualisme en daarin vinden ook zijn tegenstan ders hun rechtvaardiging Studeerde in Amsterdam Utrecht rechten en promoveerde in 1915. Reeds in 1908 verscheen bundel gedichten -\ H gelmaat van een klok werken a Indrukwekkend hem aan de markt Thans is i onafhankelijkheid, zlJn laatste boek "Ais het met malaise doormaakte. John Steinbeck in gezelschap van de Franse pc enige metgezel was tijdens zijn her-ontdekkingsr Staten. werkgevers, waartussen de werk- meer dan een reisverhaal, dat met nemers verpletterd dreigen te ra- vaardige pen werd geschreven, ken, zeker het lezen waard. Al He. te onze ontmoeting met he. mo J™ derne U.S.A., met als gids dezelf- heugen op te frissen over hoe ver- de man. die ons hoogtepunten van schrikkelijk het was, toen de we- zjjn oeuvre gaf in The Grapes of Wrath (1939), in East of Eden (1952), in de schelmenromans Can nery Row en Tortilla Flat. die In 1954 hun ongetwijfeld zwakkere vervolg kregen in Sweet Thursday, waarin Steinbeck ihet opnieuw op neemt voor de primitieve mens in zijn levensvreugden en -verdriet. De vroege korte verhalen uit The Long Valley, het tragische Of Mice and Men, het aangrijpen de epos van de arme blanken, die in de crisisjaren emigreren uit hun verpauperde staat Oklahoma naar het nog rijke, maar zo ongastvrije Californië uit The Grapes of Wrath, de schrille schildering van het goede en het kwade in de Abel en Kaïn-figuren uit East of Eden en dan nog de prachtige, door Steinbeck tot een nieuw (en ho pelijk zeer lang) literair leven ge Ibrachte volksvertelling ov Mexicaan, die eindelijk die parel viste en aan die plotselinge rijkdom noodlottig ten onder ging uit The Pearl, het zijn hoogtepunten geweest not, van ontroering gereserveerdheid tegenover deze sindsdien kwamen bijzondere figuur, strafpleiter mao "an oor> auteur met 1 oeuvre. Zijn die „het kwellend keurslijf" op welk terrein dan ook niet kon verdragen zijn hang naar „de naakte waarheid", zijn gevoel Z1J^ voor rechtvaardigheid met het milieu waarin zijn gedachten ge stalte kregen, waren mede oor zaak van de weerstanden tegen autobiografische in herdruk verschenen van de hoogtepunten uit Dr. W. J. C. Buitendijk schreef naar aanleiding van het verschij nen van Pauwels' bundel „Dag van Leugen": „Pauwels is een i «ii w ci iv gelovige geworden. De verhouding auteur zijn niet te tussen God en de menselijke ziel scheiden in hem. Zijn mededogen ging veelal uit naar de figuren die door het leven in de verdrukking waren gekomen, naar hen existeerden aan de zelfkant van het leven en dat was in de tijd van het vitalisme, waarin o.a. zijn „Boeven en burgers' scheen een slecht gewa: genre. Waar dan nog bij kwam dat het hem ontbrak a a dat hem verhinderde Slechts één uiterlijke openbaring er van kunnen wij vrijelijk be spreken. De dichter heeft door de en uuiKci» vu- kennis der ellende de weg tot God slecht gewaardeerd S®^flnpr? van ^Pau1 EN AAN DOEL BEANTWOORDT piEKi £en ziekie, die Jestivalitis" heet... bewondi JOHN STEINBECK bijna b*ck liet op vrachtauto Tijdens de zomermaanden breekt er in Europa een ziekte auteur, die dit alles ujt, die overal dezelfde verschijnselen vertoont: een koorts- wist te verwezenlijken. En dan mag men zeggen, dat Steinbeck in achlige drukte in enkele steden, een opeenhoping van con- zijn literatuur op effect bereken- de Uitschieters heeft gemaakt, als certen, toneel-, opera- en balletuitvoeringen, een voor het Waywarf Bu"ï^enkê?"'overgrote deel zeer snobistisch publiek, dat meer gesteld lonkend naar Hollywood geschre- js op sensatie, op het ongewome dan op het zuiver kunst ven verhalen, voor ons blijft John Steinbeck één van de grootsten der zinnige. Deze ziekte heet „festivautis en in deze koorts Amerikaanse moderne literatuur, al heeft hij dan geen zestig jaar oud op dat ogenblik, soort kajuit bouwen, doopte het tisch abacadabra in poëzie geschre- lrrjneetie r0nd aan de weet wilde komen, welke gevaarte 1*- *--♦ ven- zoals ziin landgenoot Ezra veranderingen deze moderne tijd in de Verenigde Staten had te- PMrd fascis- draaien de Europese festivals en muziekfeesten, in een Jk, merikaans schrijver, die H a schreef, werkte met mijn geheugen als bron. De herin nering is hoogstens een gebrekkig, scheefgetrokken reservoir. Ik had de stem van Amerika niet meer ge hoord, het gras, de bomen en het rioolwater niet meer geroken, de heuvels en het water met zijn kleu ren en prachtig licht niet meer ge zien. Ik kende de veranderingen al leen uit boeken en kranten", zo zegt hij in het begin van het icerk. En de zwerver, die altijd i binnenste van de nu in de buurt van New York gevestigde schrij ver zijn lokroep was blijven fluis teren. kwam opnieuw (boven. Rocinante (naar Don Quichotte) en reed, met zijn poedel Charley als enige vaak en met liefde beschreven metgezel, weg. op zoek naar Amerika. Mensen Hij zoch niet alleen naar het landschap, naar de steden, de dor pen, de staten en de straten, maar vooral naar de mensen. Die ontmoette hij eerst in de al- New England-staten, zoals de zo uiterst zwijgzame, gesloten Ver- monters, die een normaal gesprek in een restaurant langs de weg als het volgt doen verlopen: Zwerflust Kelnerin: „Hetzelfde?" Klant: „Yep". Kelnerin: „Zo koud ge noeg?" Klant: „Yep" (tien ten rust). Kelnerin: „Nog ee len?" Klant: „Yep". Steinbeck zegt dan, datdU jiog zendê'Uwëre'ldJ teïkêi jjgBj voorzet zoals zijn landgenoot Ezra ^"kan^ebber^xtr1 d^N^belprij's De opera-, toneel- en balletge- men tegen de verburgerlijking, de VZL-literatuur van Hit iaar zeischappen, de uitvoerende kun- enghartigheid van de maatschap- voor literatuur \an cm jaar stenaars reizen deze festivals af pij. tegen dc vervlakking van de Als dat (onverhoopt) zou gebeu- en ajs men een bepaalde voorstel- grote-stadscultuur. Zij wilden le ren, dan zal de „echte" literaire ling, een bepaalde kunstenaar hier ven als de middeleeuwse vagan- bend waarschijnlijk een juichkreet niet kan meemaken dan kan men ten, de van de ene universiteit dit altijd nog daér doen. Zo ver- naar de andere rondtrekkende stu- ïaten noren. liezen deze festivals hun oorspron- denten en zij noemden zich naar Dat is overieens niet gebeurd. keliïk eiSen gezicht en krijgen een dit wonderlijke volkje, dat zovele uat is overigens mei g e den duuf dodelijke eenheids_ prachtige liederen heeft achterge- want juist eergisteren werd „de vorm laten. Dczc Wandervögel zongen prijs toegekend aan de Griekse Maar er zijn gelukkig nog en- zelf ook, zochten oude volksliede- Se- kele artistieke centra, die buiten ren op en de eerste bundel van deze ronddraaiende kring staan en deze volksliedkunst verscheen in die wèl een zeer eigen stempel 1909, nl. „Der Z u p f g e i g e n- dragen. Zij werken als 't ware h a n s 1" van Hans Breuer, die Ontroering onopgemerkt voort, maar zij zijn enorm insloeg. Als begeleiding van bijzonder grote betekenis voor dienden gitaar en mandoline, de Maar degenen, die in een lboek een hernieuwing van de musische luit. ontroering willen ondergaan, die ervaring, mènselijkheid wensen te ontmoe- ,*7"1 ten. die Welnu zulk een centrum kan In de eerste wereldoorlog ver- _I i .ÜPvertelIer willen men vinden in de Kasseier Mu- dween de Wandervögel-beweging. luisteren, zullen verheugd zijn, dat siktage. und Spielkreise vul- John Steinbeck hem dan geval is voorgegaan, en zij zullen bovendien blij zijn, dat hij de le- - - .„.ut .veieia lemens weei wcir. u j v j spraakzame klant was, voorzet als het hier besproken den In zijn jonge jaren had hij de want „Burp als enige antwoord Travels with Charley en stof opgedaan voor zijn romans js daar ook volkomen normaal. i96i verschenen grote ron e'^?:!:hi.iiir!<i?'sVaU,nS"lCa- Maar de oude Steinbeck van het Winter ol our Discontent, vS^^udMrde^ii vi 1919^- n°°" meer overtroffen Of Mice hij het peil ITObSloïï'ïïV&XdUÏT and. Men .(die traeedie - versiteit. De ongedurige. ii aiieen een anaere vorm, KaSSClCr rAuSlktage muzikale jeugdbeweging. Muzikale jeugdbeweging Deze Kasseier Musiktage vier- »n in deze maand hun dertigja rig bestaan en bezitten daarom een traditie van ouder datum dan menig festival. zijn beste werken =S& hïTcten"=it hmï na ohtslagenVjjMte {«Juktag ook enkele^ malenterg. nieuwsberichten en bomden het rtrg ^njCanad^ gc- '•Hi^lde4awas^c&ie. poedeh^knTOP^htrt11 eerete'oratact ™^^£4hr« rarmsSnh^k^C^cfhS wachtsman in moment van menselijke broeder- toen- en vruchtenplukker en vis schap en wannte dat hij blj deze "hu zwiert .1 werkend door. de States en in, hem rijpte de sociale Twee groepen ontstaan, de een n Noord-Duitsland onder leiding Fritz Jöde en de ander in KASSELER MUSIKTAGE I Paul Hindemith jonge n uitgevoe t Carol i Ou yrvl1wat simpel neerge- "Ai* la tér in vriiwel schreven regels op slechts een bewogenheid^ die^later paar bladzijden Jijn „eesterschap f™ ,f Henken kritisch o"1 ee" ontroering, een beleving, eg te denken kruisen z„n lezers Qver te örengen. in Travels with irl Vötterle, di- renreiter Verlag en een van de oprichter van de vooroorlogse Sing- und Spiel kreise, Cikkers vrouw en de Duitse componist tt infried Zil tig. die veel en goede leken- muziek geschreven heeft. dere van dit muziekfeest? Wat de Bohemen en Zuid-Duitsland, oorsprong betreft daarvoor Finkensteiner Bund van Walter moet men nog meer dan dertig Hensel. Beide hebben hetzelfde jaar teruggaan, nl. naar de tijd doei; jiej terugvinden van het lied van de J u g e n d b e w e g u n g ujt de 15de tot de eeuw Zo in de twintiger jaren van onze ontstaat een nieuwe liedcultuur. het jaar 1913, die veej invloed uitoefent op alle takken van de muziekbeoefening, zowel koorzang als compositie. Maar men gaat verder en gaat Wandervoae zich 00k met de instrumentale mu- ziek bezighouden: de oude luit- en Wandervögel waren gitaarmuziek komt tevoorschijn, mensen die in opstand kwa- cembalo en clavichord komen in of liever toen de „Wandervögel" Hohen Meiszner te zaïm Paul Hindemith geeft hierin het voorbeeld. Sinds 1927 werkt hij in i Berlijn en dan ontstaan zijn Spiel- I und Schulmusiken, zijn Lieder für 1 Singkreise: alle goede lekenmu- 1 ziek. echte „gebruiksmuziek", i voortreffelijk geschreven en van ..na.111 grote artistieke waarde. Hij schrijft ook een soort opera, waar aan iedereen, toehoorder als uit- de plaats van de piano, die lang- voerder, moet meedoen, hij zaam maar zeker haar overheer- schrijft een kinderopera „Wir bau- sende plaats gaat verliezen, de en eine Stadt", die als model voor viola d'amore en de gamba, de gelijksoortig werk gediend heeft, blokfluit krijgen hun plaats u~a K"" T,"i4fo"'c T"°t,c TT1!,lro i het bijv. Das junge Orchesler speelde onder leiding van Alexander von Harnm. Het beslaat uit n van 16 tot 22 jaar, it de Spielkreisen voortkomen. De meesten zijn annjteurs en zitten nog op school. Enkelen zijn al naar het Conservatorium gegaan. Het uas nemende orkest te horen in van muziekinstrumenten, van par tituren, van muziekliteratuur en grammofoonplaten. Demon- .„„i Britten's „Let's make -.. de'nadruk valt an Opera". Vele componisten zijn straties dienden ter illustratie, steeds sterker op het zelfmusice- Hindemith nagevolgd in het schrij- Het muzikale eedeelte (waarn ren. het samenzingen in polyfone ven van jeugd- en lekenmuziek. acappellastijl, het spelen van oude Maar deze jeugdmuziekbeweging aspect danssuites enz. heeft ook invloed gehad op de certen vernieuwing in de kerkmuziek en r 11 in de kerkkoorzang. Dan behoe- 5ing- en bpielkreise ven wij slechts de al zijn boeken een niet ingrediënt. De werker van toen geworden i John Stein- Charley meer van dergelijke ster ke gedeelten, die herinneringen wekken aan de „vroege" Stein- mmrjmninnniMimuiimm» beek. De zin van hei leven Hoog peil in, die de wereldlitera tuur verrijkte met de prachtige korte verhalen uit The Long Val- De zin van het leven, aoor waarüi hij met kennis van Bo Yin Ra. Gij zult een zegen zaken de „underdogs", de paisa- ■U». Alexander MttUer. HM- nos vanrtin gaven Servlre, Den Haag. en waarjn OQk de trits The Red Pony (over de jongen Jody en Oosterse wijsheid en mystie z„ paard) opgenomen. bereik- blijken de moderne mens, me dat d jn sommjge fragmen- in het bijzonder de mens van ae- zijn „Travels" opnieuw, ze tijd die humanistisch geneigd is te denken, bijzonder aan te A]s hij „3 bezoeken aan New spreken. Vandaar zeker de zo- England het Midden-Westen. Mon- veelste uitgave van Bo Yin Ra. tana Idaho, aan zijn geboorte- om precies te zijn de 24ste pu- piaats Salinas. New Mexico, Ari- blikatie van zijn hand, welke in zona en Texas, in het Zuiden aan- het Nederlands werd vertaald en komt. zoekt hij bewust de haar- die in verheven, soms ook wel den van (blank) verzet tegen de o.i. orakeltaal vele „waarheden' rassen-integratie. Hij kiest partij naar voren brengt. vóór de negers, brengt zijn eigen Gij zult een zegen zijn wil afgrijzen indringend over op zijn hoofdtrekken geven van een reli- lezers als hij een rel bij een ge- gieus humanisme dat aanspoort integreerde school in New Orleans tot de voortdurende daad (Wat beschrijft, waar de blanke „cheer- moet ik doen? Wat moet ik zijn? leaders" het beest in de mens Een zegen!). Het boekje wil naar voren laten komen en tot de ook een reactie zijn „op de eeuw laagste en gemeenste uiObarstin- van de natuurwetenschap die wei- gen komen tegen een blanke man. gerde al wat niet meetbaar is in die de moed had zijn dochtertje haar belangstellingssfeer te be- naar een school te brengen, die trekken". door de blanke gemeenschap werd In de Hitler-periode hebben de ze Sing- und Spielkreise' moeilijke tijden beleefd. Zij werden opge- Zo ontstaan de Sing kreise, waarin de jonge men sen zich muzikaal gaan uiten, en deze lekenmuziekkringen vin den heel veel weerklank, niet alleen bij de muziekliefhebbers maar ook bij de beroepsmusici en bij de musicologen. Het muziek- slokt door de Hitlerjugend, die onderwijs wordt herzien, het mu- veel bedierf. Enkele leiders kwa- ziekonderricht op de scholen wordt men bij hun verzet tegen deze op een nieuwe basis gesteld, Carl „nieuwe geest" om, anderen sloc- Orff schept hiervoor zijn nu alom gen zich er door heen en poog- befaamde en toegepaste Orff-in- den zo veel mogelijk te redden strumenten, Fritz Jöde vormt van- wat er te redden viel. Na de in- af 1923 aan de Berlijnse Akade- eenstorting begon men van voren mie für Kirchen- und Schulmusik af aan op te bouwen. Dc jeugd de nieuwe jeugdmuziekleiders. moest Het muzikale gedeelte (waarin uiteraard altijd het pedagogische ispeelt) bestond uit con- 1 beroepsensembles en jeugdgroepen, waarin oude en moderne muziek uitgevoerd werd. „«x.- ^en „wereldpremière" van een Ernst opera, nl. ..Abend^ Nacht und Morgen" (naar A Christmas Ca rol van Dickens) van de Tsjech SB öciMSü-üacöi Jan Cikker kwam daarbij en ver- de andere kant het openstaan der waren er voordrachten sche vorming", ..kunst, kitsch en conventie in de muziek". Zo kreeg men een helder in zicht in dit bijzonder actieve ge deelte van het Duitse muziekle ven. En men kreeg er ook een diep respect voor. Waar worden zo kundig en krachtig de proble men aangepakt van het zelf-musi- ceren, van het actieve horen, van de muzikale vorming der jeugd? Welk een vooruitgang men al ge boekt had op dit terrein, bleek Lekenmuziek geheel Duits- en dez< kreise zijn land weer En dan komen de musicologen kreise in het geweer Want wat moet j u e e n j deze jeugd spelen en zingen? Te moeüijke muziek is uitgesloten, dus géén 19de-eeuwse virtuoze composities a la Liszt. Maar de PrOQraiTIITia Barok levert een schijnbaar on uitputtelijke bron van voor de leek a jitvoerbare muziek op. Zo komen de Kasseier Musiktage. Deze de talloze uitgaven van muziek ziekdagen" zijn ontstaan uit de uit de barok en uit de Renaissan- bovengeschetste beweging, en zij ce tot stand, waarin wij slechts hebben zowel een pedagogisch als de naam van ..Barenreiter-Ver- een muzikaal doel. Het pedagogi- lag" in Kassei behoeven te noe- sche aspect vindt men in dc „Ar men. De muzikale jeugd, de mu- beitstagung des Arbeitskreiscs zikale leek voelt zich in deze mu- für Haus- und Jugendmusik", ziek thuis, maar verliest toch ook waarin het onderwerp dit keer niet het contact met de eigentijd- luidde: „Musica Practica was se muziek. Want de componisten musizieren wir heute?" Daaraan zien het belang van deze Sing- verbonden was een tentoonstelling er leren zingen en spelen uit de bjjzondCr gro(e belangstel- nieuwe Sing- und Spicl- |jng. Ongeveer 1200 bezoekers hadden zich gemeld, onder wie zich be vonden een groep muziekstuden ten uit Amerika en een groep mu sici uit Tfcjecho-Slowakije (voor eerst!). Maar daarbij kwamen opvallend veel jeugdige iuiste- komen wij dan terug op raars, die vaak de helft van de zaal vulden en héél vaak bij ge brek aan voldoende zitruimte stónden te luisteren. Men kan daarom wel zeggen, dat de in stelling van dc Kasseier Musik tage zinvol is èn aan het doel volkomen beantwoordt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 18