Uw probleem is het onze V.U. begint diesviering met een kerkdienst JUL. Verkapte aanval op rechtse radioprogramma's in V.S. Kloof tussen overvloed en gebrek nog breder Fraai sierdeksel gratis bij geurige Nescafé Een woord voor vandaag Dr. C. Riemers aanvaardde hoogleraarsambt DINSDAG 22 OKTOBER 1963 ANDERZIJDS DE VROUW IN HET AMBT Onder de titel Willen wij in het ambt" wijdt mejuffrouw dr. S. Wagenaar in De Strijdende Kerk een beschouwing over de vrouw in het ambt. Dit naar aan leiding van het instellen van een deputaatschap door de gerefor meerde synode ter bestudering van het vraagstuk. Mej. Wage naar vraagt zich af als de syno de gunstig zou beslissen over de toelating van de vrouw tot het ambt hoe dit in de praktijk dan zal moeten worden uitgewerkt. in de meerde kerk dezelfde delen tegen, die ze in de maat schappij ontmoet, met dit verschil dat de maatschappij meer moge lijkheden biedt haar gaven te ont plooien. Wanneer de depute ten de ze materie grondig willen bestude ren, wat we van ze verwachten, kunnen ze terecht bij allerlei boe ken, die niet alleen door mannen zijn geschreven. Sommige zijn met meer, andere met minder humor geschreven. De eerste zijn natuur lijk het beste leesbaar. De materie is op zichzelf al zo serieus en raakt zozeer de grondslagen van onze maatschappij, dat er ter ont spanning best een glimlach bij mag. Hoewel, de glimlach is ge loof ik niet onze sterkste zijde. Dat de man in zijn hart meer vertrouwen heeft in de vrouw dan hij in het openbaar laat blijken, is duidelijk, wanneer hij in een nood situatie een beroep op haar doet. Een noodsituatie is vaak moeilijker dan een „gewone" situatie. Het zou me dan ook niet verbazen, als bij het dreigende tekort aan predi katen een beroep op ons wordt ge daan. Het eerste is al verschenen in de vorm van een artikel in dit blad van de hand van ds. Slomp, die de vrouwen vroeg theologie te gaan studeren, om les te kunnen geven aan de middelbare scholen. Er zijn maar weinig dominees die dit moeilijke vak verstaan. Het is echter de vraag of de kerk er mee gebaat is wanneer de vrouw gaat doorleven op de manier, waarop de man is begonnen. Wanneer u, broeders ouderlingen ons wilt gaan vastzetten op uw re gels, dan lopen we liever een straatje om, dan uw deur binnen gevangene t te gaan. We hebben al lang ge zien, dat u bang bent voor alle* wat er al niet kan gebeuren: u meent dit gevaar met wat regels te beteugelen. Gelukkig ligt het we reldgebeuren in Gods hand, en voert Hij ons naar Zijn Doel. Wij behoeven alleen maar in Zijn voet spoor te volgen, waarbij Hij onze hand vasthoudt. Misschien moeten we de functie van het ambt gaan doordenken. Het kon wel eens zijn, dat het tekort aan predikanten slechts gedeeltelijk is op te heffen door een aantrekkelijker beginsa laris (zoals dr. Kunst zakelijk voor- wel eens als- veroordelen i het verleden i het ambt. Ik kan me voor stellen, dat de jeugd van tegen woordig d8ar weinig voor voelt. Misschien moeten we terug naar de vormen van gemeente-zijn, zo als die in het Nieuwe Testament beschreven zijn. In het kort komt het hierop neer, dat ieder lid bij het werken van de gemeente is be trokken. Vóór het zover is, moet er nog heel wat water door de Rijn stro men. U kunt, zusters der gemeen te, al vast beginnen te doen wat uw hand vindt om te doen. Het is namelijk in ons kerkelijk leven zo onhartelijk en ongezellig, en u weet het beste wat uw plaatselijke gemeente nodig heeft. Tegen de tijd, dat u een stem in de gemeen te krijgt, hebben ze dan gezien, dat u iets kunt; dat het niet grie zelig is als een vrouw iets buitens huis doet, en dat uw bijdrage te belangrijk is, om zoals nu nog veelal gebeurt aangehoord te wor den, waarna men overgaat tot de orde van de dag. U zult er wel re kening mee moeten houden, dat er mannen zijn, die menen dat wat u ook kunt een aftrek-post is op hun eigen kunnen. Het valt ook niet mee het gevoel te hebben van een troon te vallen als je de winst aan menselijkheid nog niet ziet. U zult uzelf wel eens moeten overwinnen, mevrouw, want het valt helemaal niet mee om zo maar te beginnen als u zelfs de man waar u van houdt hebt zien denken: ,,Je bent maar een vrouw". Maar met veel goede wil en veel wederzijds begrip kan er veel goeds gebeuren. Wetenschap kan niet zonder de wijsheid (Van onze kerkredactie) Wat aarzelend, struikelend over het ritme, dat niet in ons moderne gehoor ligt, zong een vrijwel volle Westerkerk te Am- GEBR. TEN HOEVE DEN HAAG KUNSTGEBIT Wanneer de vorm van het mondweefsel of tandvlees zich wijzigt, waardoor Uw prothese loslaat, dient U de tandarts te raadplegen. «USSeNRUIMTCN. vert ld Alleen de landarts passend Ie moken. Tr lerzaakt do rompelen v n het tandvlees willigen en de lere Indien U zich niet onm te gebruiken, een aan 5rorSt*bl'ehee|lfl °P mondweefsols kunnen aan 1ddelll|lt tot de tandarts kunt aam voorlopig DENTOFI) nnplaots houdt. [)ENT(5f°> tiet schoonspoelen van 2e 9pToat?eHetZ vo7mtn ■n,A#hTmeiïelen°!?oel goed vastzitten, zodat Bemakkell|k kan ele "atuurOlke (KSjSai Du. geen angst tn Verschuiven, loszitten «Jank"I ^ENt'oFIx". zekerheid irijgbaor bij Apotheker Provinciale synode oud-katholieke geestelijkheid (Van een onzer medewerkers) Dezer dagen kwam de geestelijkheid van de Oud-Katholieke Kerk van Neder land in het seminarie te Amersfoort bij een voor de dertiende provinciale synode. Een dergelijke synode is een vergade ring van priesters en bisschoppen, onder leiding van de aartsbisschop van Utrecht, dr. A. Rinkel. De clerus vergaderde over belangen van kerkelijke en theologische aard. Zo wel principieel dogmatische punten als practisch liturgische vraagstukken kwa men aan de orde. Uit de aard der zaak vormde „het oecumenisme van Rome" een punt van bespreking. Het kan de Oud-Katholieke Kerk niet anders dan uitermate verheugen, dat er in de Rooms-Katholieke Kerk een ontwikke ling valt te bespeuren, die juist voor deze nationale katholieke kerk zo in teressant is. Als voorbeeld noemde de inleider van dit onderwerp het feit, dat een groot aantal r.k. jongeren op de manifestatie in Utrecht „vijf broden en twee vissen" aanwezig was, profetisch. De oud-katho lieke clerus was bijeen en verheugt zich over het goede contact op deze syno de. Deze synodes, die eenmaal per jaar plaatsvinden bieden naast een practisch karakter ook plaats voor studie en zirming. Mclntires uitzendingen in gevaar (Van onze kerkredactie) Dr. Carl Mclntire, de voorzitter van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (meestal naar de Engelse naam afgekort tot I.C.C.C.) is een verbeten 6trijd begonnen om het behoud van zijn radioprogramma's. Mclntire heeft een eigen wekelijks radio programma dat uitgezonden wordt over 517 verschillende sta tions. In dit programma keert hij zich steeds weer in felle be woordingen tegen de Wereldraad van Kerken, de vrijzinnigheid, het communisme en vaak ook te gen mensen die een middenweg willen bewandelen tussen I.C.C.C. en Wereldraad. Vele Amerikanen vooral in regerings kringen zien dit programma en nog een paar andere wekelijkse program ma's van mensen van de rechtervleu gel met lede ogen aan. Zij vrezen het „wantrouwen dat wordt gezaaid." Zij zouden de programma's graag uit de ether zien verdwijnen. De moeilijk heid is dat het programma's zijn waar voor de zendtild is gekocht. Een ver bod zou niet slechts de radiowereld en waarschijnlijk de Amerikaanse pers kreten doen ontlokken als „censuur", het zou de verschillende zelfstandige radiostations een stuk Inkomen ontne- Nu geeft de Federal Communications Commission richtlijnen aan, waaraan de radio- en t.v.-stations zich hebben te houden. Van een van deze radiostations kreeg dr. Mclntire een brief waarin hem gezegd werd dat het station in het ver volg zich moet houden aan een nieuwe richtlijn. satie die het programma heeft doen opnemen, geëist de bekritiseerde per soon of personen een afschrift te zen den, maar van het station. In het geval van Mclntire zal hij voortaan iedere keer als hij iemand aanvalt, ieder van de 517 radiostations waarover hij uit zendt, een afschrift van zijn program- moeten zenden, opdat zij het door kunnen sturen. Het gebeurt nog al eens dat hij niet slechts één man of organi satie maar meerderen en meerdere or ganisaties onder de loep neemt. Dan moet hij ieder radiostation een afschrift voor iedere kerkelijke of wereldlijke leider of organisatie zenden, die be kritiseerd wordt. Dat valt voor Mclritire niet Richtlijn In de nieuwe richtlijn wordt voorge schreven dat het station wanneer het een programma uitzendt, waarin iemand of een groep van mensen kri tisch wordt besproken, voor de uitzen ding een afschrift moet sturen van de tekst van het radioprogramma. Moch ten de bekritiseerde mensen bezwaar hebben tegen de uitzending dan moet het radiostation evenveel zendtijd be schikbaar stellen gratis aan hen of hun organisatie om te antwoorden. Het is een bijzonder politiek opge stelde regel. In dc eerste plaats wordt i de spreker, of van de organi- Jaaroverzicht FAO constateert De kloof tussen de overvloed van de rijke landen van de we reld en de behoeften van de ar me is gedurende het afgelopen jaar weer breder geworden. Tot deze trieste conclusie komt de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties in haar rapport over de stand van zaken over het afgelopen jaar. De F.A.O. wijst er op dat de grootste toeneming van de voedsel- produktie per hoofd der bevolking sedert de tweede wereldoorlog in Europa en in Noord-Amerika vo' r- kwamen in plaats van in dc eco nomisch minder ontwikkelde gebie den, waar zij het meest nodig waren. Er zijn volgens het rapport geen aan wijzingen voor een belangrijke verande ring in het produktieniveau voor 1963- 1964. De hogere prijzen van enkele pro- dukten op de wereldmarkten, die in 1962-'fl3 konden worden waargenomen „zullen waarschijnlijk slechts van tij delijke aard blijken te zijn". De grote productie van verleden jaar was grotendeels te danken aar recordoogsten van tarwe, gerst en ka toen. Vergeleken met het voorafgaan de jaar was de tarweoogst 11 procent groter, de gerstoogst 15 procent en d van katoen 5 procent. De produktie vi haver, maïs, suiker, citrusfruit, kc fie, cacao en jute nam evenwel af. De landbouwproduktie nam in Noord- Amerika met 2 procent toe en naai schatting met drie procent in Oost-Euro pa en de Sowjetunie, zo wordt in hel rapport medegedeeld. De produktie ver minderde iets in Latijns Amerika, waai de toeneming van de bevolking sneller ging dan elders. China Er ziin geen officiële gegevens China bekend, maar het schijnt dat daar „een zekere toeneming van de pro duktie in 1962-'63 voorkwam na de reeks ongunstige 1959-'60 begon". Van de economisch minder ontwik kelde gebieden was het Nabije Oosten het enige, waar de voedselproduktie per hoofd der bevolking voortdurend ge handhaafd bleef boven het vooroorlog se niveau. In Afrika is de produktie thans iets kleiner dan voor dc oorlog. hij wkt te Schrijven Voor de stations wordt het een grote moeilijkheid dat van hen geëist wordt dat zij gratis zendtijd ter beschikking zullen stellen voor de man of organisa tie die is aangevallen. Mclntire keert zich in iedere uitzending wel haast te gen iemand. Voor het half uur betaalde zendtijd moet het station dan een half uur zendtijd gratis aan de tegenstander afstaan, dat anders verkocht had kun nen worden. Valt Mclntire vier organi saties aan, dan moet het station twee uur zendtijd afstaan. Het ziet er naar uit dat veel radiostations niet bijster inge- "omen zullen zijn met de nieuwe rege- ng en kritisch ingestelde radioprogram- la's zullen laten vallen. In een persoonlijke brief aan de lezers an zijn blad „Christian Beacon" spreekt dr. Mclntire de vrees uit dat heel wat stations aan het einde van de contractperiode geen nieuw contract zullen willen aangaan. Hij spreekt de vrees uit dat zij helemaal over zullen schakelen op populaire muziek, want die is ongevaarlijk. Daarom roept hij zijn lezers op het lid van het congres dat hen vertegenwoordigt te schrijven om tegen deze gang van zaken te pro testeren. Geslaagde bijbelactie in Nijmegen Een gecombineerd rooms-katholiek- protestants werkcomité voor bijbelver koop ln Nijmegen, blijkt met zijn actie succes te hebben, rooms-katholieke en protestantse colporteurs, die gezamenlijk op huisbe zoek gaan, hebben thans een vierde ge deelte van de stad afgewerkt en daarbij vele honderden boeken verkocht. Opmerkelijk wordt het genoemd, dat ian protestantse adressen tientallen ooms-katholieke Nieuwe Testamenten st. Willibrord vertaling) werden ver kocht, waaruit dagelijks bij de gezins maaltijd wordt gelezen. Omgekeerd was de verkoop van protestantse kinderbij bels aan rooms-ki sterdam, gisteren psalm 111 6. De woorden gaven aan waarom men bijeen was: „Begin van alle wijsheid is, dat men de Heer zo als Hij is, aanbidden zal in vrees en beven." Zo begon het ver jaardagsfeest met een lezings- dienst, die voor het eerst stond onder auspiciën van drie Amster damse kerkeraden, de hervorm de, de gereformeerde en de christelijk-gereformeerde. De hervormde studentenpredikant, ds. ir. A. A. A. E. A. Voerman sprak over ït Oudtestamentische gedeelte van Spreuken acht over de wijsheid die bij arzeling, erkende hij, bij de theologen om deze wijsheid te betrek ken op Jezus Christus, maar hij wilde toch deze aanvankelijke aarzeling over winnen. Ook in het Oude Testament mag ik lezen, diende op Christus. En zoals Jezus Christus in den begin ne bij God was, zo zal het einde zijn. Wij staan tussen begin en einde in. Daarom is bij ons nog de begeerte naar wijsheid en kennen wij slechts een zekere (niet de volle) vreugde, omdat ons onderzoek moeite vergt- Maar wij staan met dit uitzicht voor ogen dat de wijsheid Gods die in den beginne was aan het eind deel zal zijn van de mensen. Zo kunnen Jij onze wetenschappelijke taak volbr Ds. Hessels Mulder De gereformeerde studentenpredikant, ds. J. Hessels Mulder bouwde voort. Hij sprak naar aanleiding van Mattheus II: 16-19. In dat gedeelte blijkt dat de mensen tot de conclusie gekomen zijn dat de vreemde Johannes de Doper een dwaas en Jezus Christus die omging met tollenaren en zondaren een godde loze was. Bij Israël zijn die woorden :igenlijk identiek want zij hebben de wijsheid niet. De wijsheid echter die bij God was is in Christus Jezus bij de :en gekomen. Hij is meer dan Salo- die wijze woorden sprak, wijsheid leerde. Bij Hem openbaart de wijsheid zich in een persoon. En zijn wijsheid ordt omgezet in werkelijkheid in daden. Ds. Hessels Mulder herinnerde zijn ge hoor eraan dat de stichters van de Vrije Universiteit hebben begrepen dat de wijsheid Gods in Christus aanvaard en beleden moet worden. De wetenschap kan niet zonder de wijsheid Gods, ook al wordt vaak gezegd dat geloof en we tenschap niet samen kunnen gaan. Als dan gevraagd wordt, wat de re latie tussen die beide is, kan men alleen maar zeggen: Ge zult het zien. Dat wil niet zeggen dat wij het be wijzen af aantonen kunnen, maar het geloof" "zégt dat eens Gods schepping genezen zal zijn. Maar dat geloof zegt dat wij zonder geloof geen weten schappelijk werk kunnen doen. De Vrije Universiteit wil het ook niet en de praktijk heeft geleerd en zal leren: Het hoeft ook niet. katholieken opvallend Vergadering leraren chr. handelsonderwijs Op 28 en 29 oktober hopen de Vereni- §ing van Leraren voor Christelijk Han- elsonderwjjs en de Centrale voor Chris telijk Handelsonderwijs in jaarvergade ring en congres bijeen te komen in de „Blije Werelt" te Lunteren. De Vereniging van Leraren, waarin docenten van middenstandscursussen, handelsavondscholen en detailhandels scholen verenigd zijn, viert dan tevens het derde lustrum. Tijdens de vergadering op 28 oktob» zal worden gerefereerd over het onder werp: Nieuwe stijl in de opbouw van het handels- en middenstandsonderwijs. De morgenvergadering van 28 oktober is gewijd aan de huishoudelijke zaken van de Vereniging, die van 29 oktober aan de gang van zaken bij de Centrale voor Chr. Handelsonderwijs. De vergaderingen van de Vereniging van Leraren zullen worden geleid door de voorzitter van deze organisatie, de heer K. Verhoeff van Apeldoorn, terwyl de leiding van de bijeenkomsten va Centrale berust bij de voorzitter va Raad van Beheer, de heer Dr. G Stapelkamp van Utrecht. ofi ue rieuwe de voorraad strekt. De Westerkerk was gisteren het centrum van het diesjeest van de Vrije Universiteit, 's Morgens werd er de kerkdienst gehouden, 's middags sprak prof. dr. F. de Roos zijn officiële diesrede uit. Paulus schrijft aan de gemeente te Colosse dat,hij God steeds weer opnieuw dankt daar wij gehoord hebben van uw ge loof." Wij leven zo vaak in de gedachte dat geloof iets is voor de binnenkamer. Spottend zeggen we soms als iemand aarze lend zegt: „lk geloof„Geloven doe je in de kerk." Maar het geloof van de mensen in Colosse wgrdt rondge bazuind. Daar spreken de mehsen over. Het is spreekwoordelijk geworden. Hun geloof is naar buiten getreden en hén omgeving heeft het geloof ontdekt. Er is een wonderlijk aspect in geloven. Hèt isieljs van hetliart; het is iets uiterst persoonlijks; niemand kan voor orts geloveh. En toch kan het niet verborgen blijven. Maar geloof is toch geen daad, kan men vragen. Het is toch alleen maar overgave, vertrouwen op God? Ja, fnaar dat juïst is een daad. Geloven is God een plaats geven, iv, de werke lijkheid van iedere dag. God laten delen in ons leven. En als wij God een kans geven, dan gaat de wereld het zien dat God voor ons is. Wie zal dan tegen ons zijn? Aan Universiteit van Amsterdam De vanwege het seminarium van de Evangelisch Lutherse Kerk tot bijzonder hoogleraar in de praktische theologie, bijbelse theologie en ethiek, aan de Uni versiteit van Amsterdam be noemde prof. dr. C. Riemers heeft vanmiddag zijn ambt aan vaard door het uitspreken van de rede ,,De ontmoeting van pastor en dokter". Prof. Riemers, geboren in 1900. stu deerde aan de Rijksuniversiteit t€ Utrecht. Sinds 1945 is prof. Riemers pre dikant-directeur van de Lutherse Dla- konesseninrichting. Sinds 1961 is hij pre sident van de Evangelisch-Lutherse sy- Prof. Riemers betoogde in zijn de dat het woord „zielzorg" als i duiding van pastorale zorg niet in o eenstemming is met de bijbelse thropologie, die de nasie, reanimatie, geboortebeperking en kunstmatige inseminatie. Hierdoor is een oecumenische medisch-theologische ethiek op te bouwen, die ook de een heid der kerk dienen kan, aldus prof. Riemers. held ziet psyche en pneu- Ontmoeting PIJNSTILLER Rugpijn... maar ook endera pla gende pijnen vaagt u prompt weg met WITTE KRUIS, (poeders, ta- bietten of cachete). Sallcyl-vrlj en daardoor geen maagklachten. WITTE KRUIS Prof. Riemers was voorts dat er tegen samenwerking 1 tor met de medische staf ir zen grote bezwaren zijn an mening ziekenhui- te ren. Daarom geen samenwerking, een ontmoeting, aldus prof. Riemers. De ze ontmoeting acht hij ook van beteke nis voor het bespreken van ethische vragen, die verbonden zijn met eytha- Prof. Severijn wordt erelid A.R.P. Op het najaars-partijconvent van de Anti Revolutionaire Partij, dat op za terdag 16 november in „Esplanade" te Utrecht wordt gehouden, zal prof. dr. J. Severijn, emeritus-hoogleraar van de Utrechtse universiteit, worden geïnstal leerd als erelid. Het centraal comité moet twee nieuwe leden kiezen, waarvoor de volgende dub beltallen zijn opgesteld: prof. dr. H. N. Ridderbos en prof. dr. J. T. Bakker, beiden te Kampen en A. C. van Beek te Woerden en drs T. Spaan te Voorburg. Als dubbeltal voor de vacaturemej. van Leeuwen van de organisatie- ammissie stelt het centraal comité ïevr. G. van Tuinen-Schepsma te Am sterdam en mevr. mr. W. J. R. Derk- Koppe te Den Haag en als d/ubbel- voor de vacatureA. L. de Bruijne de financieele commissie W. A. v.d. Velden te Rotterdam en J. H. G. van Wijhe te Apeldoorn. Afscheidscollege prof. Van der Horst Prof. dr. L. van der Horst, directeur an de Valeriuskliniek te Amsterdam i hoogleraar aan de Vrije Universiteit i de Universiteit van Amsterdam is □ornemens wegens het bereiken van e 70-jarige leeftijd afscheid te nemen als hoogleraar. Het afscheidscollege hoopt de hoogle- iar op 1 november aanstaande in het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam te houden. Prof. Van der Horst, te Sneek gebo- in, heeft vooral bekendheid verworven door zijn anthropologische visie op de psychiatrische problemen en zijn intro ductie in Nederland van psychosoma tische geneeskunde en de electro- en cephalorafische onderzoekmethoden. Eur. parlementariërs in Ned. Antillen Negen leden van het Europese parle ment, die "een bezoek brengen aan enkele eilanden van het Caribische gebied, ver blijven op het ogenblik op de Nederlandse Antillen. Maandag zyn zij in een bijzondere zit ting van de Staten ontvangen, waar zij werden toegesproken door Statenvoor- zitter J. A. O. Bikker. Deze wees op de autonomie van de Nederlandse Antillen en op de noodzaak de economische basis te verbreden. Hij merkte verder op, dat de Antillen staan aan de vooravond van de associatie met de E.E.G. en dèed "een beroep op dedelegatie- om haar invloed Is de minister van justitie bereid te bevorderen dat gedetineerden, die wil len trouwen daartoe' in staat wórden ge steld, zo luidt een vraag in het voorlopig verslag van de commissie van justitie ujt de Tweede Kamer op de begroting van het departement voor het jaar 1964. In de vraag worden drie mogelijkheden voor een dergelijke huwelijkssluiting ge noemd: een huwelijk buiten het ge sticht, een huwelijk in de gevangenis en een huwelijk bij volmacht. Beroepingswerk Beroepen te Wormerveer; P. Jansen te Wagenborgen; te Workum (vac. W. E. 'Verdonk) toez.: G. Vijzelaar te Deil - 't Spijk; te Maassluis: J. P. van Roon te Ermelo; te Vroomshoop (vac. J. Venema) toez.: J. van Ginkel te Uitwijk. Aangenomen naar Bilthoven (3de pred. pl.): W. Dijkstra te Donkerbroek: naar Haastrecht: B. van Blanken te Nieuwe- schans; naar Venlo: A. J. Plug te Blan kenham; naar Bussum, wijk B: H. Bos senbroek te Rijsoord; de benoeming tot vicaris te Alnsterdam-Osdorp: A. A, Drost kand. te Aerdenhout. Bedankt voor Soest (vac. dr. B. Maar- singh) toez.: J. W. v.d. Heide te Oudega W.; voor Dokkum (vac. G. Zonneberg): A. Stegenga te Makkum. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Aalsmeer (2de pred. pl W. Haverkamp te Anna-Jacoba-Polder; te Bedum (vac. D. Kuiper): C. H. van den Berg te Lollum; te Heeg: H. J. Kof- frie, legerpred. te Doorn. R. Bosman te Ten 1 Bedankt voör Middelstum: B. van Riet te Pieterburen. CHRIST, GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hilversum—Oost: H. P. Brandsma te Rozenburg. Bedankt voor Werkendam: G. de Vries te 's-Gravendeel; voor Leeuwar den: J. Brons te Bunschoten, GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Tricht: H. van Gilst te Lisge. E VANG.-LUTHERSE KERK Drietal te Eindhoven: Da. L. B. Pop- pezijn te Den Haag; A. Jphannes te Delft en J. H. Smt Duijzentkunst te Am sterdam. Vraag: Vele lezers hebben naar be- Een vijfde lezer zoekt voor haar r paalde liedjes en gedichten gevraagd der het lied, waarvan de laatste o.a.: Kruis van Christus. Enkele re- gels li gels hiervan zijn: „Kruis van Chris tus, kruis i Uw hand steeds K.B. mij begeven, Gij was 't Licht, Waarvoor alle laat geen bidder staan". Een zesde dus duister zwicht". Een ander versje lezer vraagt daaraanvolgende in. Onze oudste dus precies een jaar toen wij voor in aanmerking kwamen en hij ruim 15 maanden oud. toen wij K.B. ontvingen. Zou het hij dus op 1 januari daarvan is: „Kruis der hope zijt Gij eigenwijze muisje, dat -begint met de aanmerking komen, dan zouden wij mij In het hevigst stormgetij". Een woorden tweede lezer vraagt naar het winter- bij poes" lied: „Wat dwarrelt daar? Is 't witte gegrepen wol? Ziedaar, de ganse tuin ligt vol. Tot zelfs het dak is volgelaan". heeft het zestig jaar geleden op school kend zijn. Het diertje werd natuurlijk opgegeten. Verzoek aan is te melden waar al de- lie ons niet geheel onbe- geleerd. Een derde lezer agt de i i rijke landheer, die vinden zijm sprong en de vindplaats niet weten, te derbijslagwet hem K.B. hebben dit wel billijk en zou er dus iets aan te doen zijn? Antwoord: De jongen is geboren op 1947. Artikel 48 van de Kin- talrijk gezin wil kopen. De ouders spreken maar willen er geen missen, y het goud ter wereld niet. Een luidt: „Maar 't klein Grietje dan. 't Is waai veel ervan. En 't wichtje kan slecht lang. Maar volgens buiten teed're zorgen. Maar aan de recht hebben op nog dokter kost z'ong veel. En raak ik j loontrekkends paalt dat men voor kinderen, die in s 1 januari 16 het tijdvak 2 oktober 1946 tot en met dus betekenen 1 januari 1947 gebören zijn, recht op 1 januari 1964 kinderbijslag heeft gedurende de vier ont- kalenderkwartalen volgende op het ka- Vraag: Onze oudste er jaar geworden. Dit zoi al dat wij voor hem na rs geen kinderbijslag meer zouden sukk'lend vangen. De K.B. wordt namelijk ver- Wij houden leend van 0 t/m 16 jaar, dus 18 jaar zouden wij eerste kwartaal jaar K,B. verband met de 16 jaar geleden der werk geheel, Wie zal dan 't geld kracht zijnde regelen. Men moest toen dat ons borgen?" Een vierde lezer vraagt namelijk de samenstelling van het ge- slag tijdens Brieven, die niet zijn voorzien van naam en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge- helmhouding is verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Verbetering: Ons antwoord op de vraag of de weduwe van een man van 70 jaar met wie zij in 1962 in het huwelijk was getreden, recht heeft op weduwenpensioen is onjuist. De vrouw was namelijk met de betrokken man in het huwelijk getreden nadat deze geworden. Voor i 1963 i recht op 4 kwartalen. Dit afwijking van de algemene regeling, het recht op kinderbij- kwartaal beslissend is 10 of het aantal kinderen op de het kwartaal. dus nog weduwenpensioen noch recht op tijde lijke weduwenuitkering heeft, tenzij zij reeds eerder met dezelfde man ge huwd was geweest, voordat deze de leeftijd van 65 jaar had overschreden, ste dag Onze excuses omdat wij dit over het hoofd hadden gezien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2