Van Dalsumring voor
jubilaris Steenbergen
life O-Fresh
a
Huldiging van groot toneelspeler
Grandioze uitbeelding
van de Macbethrol
Nieuw werk van Flothuis:
Odysseus en Nausikaa
Theo Baylé in
Voorstelling
Wil de Nederlandse vrouw
alleen afgezaagde jurken
Da Vinei
7
DINSDAG 15 OKTOBER 1963
Hij is zo anders
opeens
.ik durf weer ademhalen
Wat 'n verademing! Alles is nu o-zo mooi,
i -dankzij dc O-Fresh Oralator, die adem-
frisheid garandeert! Handig zo'n vestzak-
apparaatje voor ieder die veel met mensen
omgaat. Even diep inhaleren en u bent
J adem-fris! O-Fresh (nieuw!) is diepdoor-
dringend en reinigt na speciaal eten, roken
J cn drinken slechte adem volkomen
fmmet ORALATOR
I handig vestzak-formaat f 2.25 bij
1 uw apotheker, drogist of speciaalzaak
2 tri «De 25-jarige H. v. d. Plas uit Ouden-
ustrj bosch die zondagavond óp de Zeggeweg
waai onder de gemeente Oudenbosch met zijn
bromfiets slipte en met zeer ernstige
speo hoofdwonden in het ziekenhuis moest
1 10h worden opgenomen, is daar aan de ge-
andi) volgen overleden.
tlinj
Meer bewolking
EDURENDE de afgelopen nacht
trok een rug van hoge luchtdruk
over Nederland. Dit ging gepaard met
een flinke daling van de temperatuur.
Op verschillende plaatsen in het bin
nenland werd de minimumtempera
tuur een graad, terwijl dicht bij het
aardoppervlak de temperatuur iets
beneden het vriespunt kwam. Van
ochtend bevond zich op ongeveer
1000 kilometer ten westen van Ierland
een actieve depressie. Deze bewoog
snel uitdiepend in de richting van
IJsland. Voor deze storing uit stroomt
met zuidwestelijke winden een hoe
veelheid vochtige en tamelijk zachte
lucht via Engeland naar het noord
oosten. Deze vochtige lucht zal mor
gen tot Nederland doordringen. Dit
zal met veel bewolking en op enkele
plaatsen met motregen gepaard gaan.
Het bij de depressie behorende kou
front, dat de voorste begrenzing vormt
van drogere, polaire lucht, zal morgen-
later op de dag ons land naderen.
ZON EN MAAN
Woensdag 16 oktober: zon op 7.04, on
der 17.46; maan op 5.31, under 17.55.
Donderdag 17 oktober: nieuwe maan.
HOOGWATER SCHEVENINGEN
16 oktober: 2.31 v.m.; 14.47 n.m.
Paul Steenbergen wilde eigenlijk
helemaal niet gehuldigd worden bij
zijn veertigjarig toneeljubileum. Hij
wilde het laten bij de opvoering van
Shakespeare's Macbeth, waarin hij
de titelrol zou vervullen. Maar men
heeft hem zijn zin niet gegeven, niet
kunnen geven, omdat van alle kan
ten zo velen hem wilde bedanken
voor zijn kunstenaarschap.
Deze bewondering, deze genegenheid
moest zich uiten. En zo was het dan
gisteren in de Kon. Schouwburg de
grote avond van maar ook voor Paul
Steenbergen: eerst een indrukwekken
de voorstelling van de Macbeth met
psychologisch diep-peilende uit
beelding van de „Heer van Glamis''
daarna een bijzonder hartelijke,
even ontroerende huldiging. Mi
nister Both van O. K. en W. bracht
gelukwensen van de regering over
al was er dan tussen zijn ministe-
en Paul Steenbergen als directeu:
der Haagsche Comedie een klein me
ningsverschil over de financiële begro
ting, hij was het volkomen eens met
de mening, dat Paul Steenbergen de
grootste toneelspeler van ons land was.
Als geschenk va.n de regering bood hij
schilderij aan, te vervaardigen door
door Steenbergen te kiezen schil-
en wel een portret van Steenber
in de grote rol uit de laatste tijd.
Artistiek bezet
urgemeester Kolfschoten noemde
Steenbergen het „artistieke bezit van
de stad", roemde zijn ongelooflijke
veelzijdigheid en bracht als geschenk
de Zilveren erepenning van
gemeente voor het vorstelijk
werk in de Kon. Schouwburg". Na
mens de Haagse. Kunststichting
sprak de voorzitter, de heer Van
Karnebeek, die Steenbergen prees
als voortreffelijk leider van het be
drijf: hij overhandigde een enveloppe
met inhoud en een stel kristallen
glazen. Albert van Dalsum bracht
hulde aan Steenbergens enorme vak
manschap, aan zijn weergaloos kun
nen en onder minutenlang applaus
schonk by de Albert van Dalsumring
Ida Wasserman sprak een eenvoudig
woord van hart tot hart, de heer Knies
kwam namens het technisch personeel
met twee ijshouwelen aandragen er
toen las de heer Van Leersum, direc
teur van de Kon. Schouwburg enkele
van de ruim 70 telegrammen voor:
van Bets Ranucci-Beckmann, van El-
sensohn, van Cor van der Lugt Mel-
sert, van Ko van Dijk enz, enz, en
wees hem de vele cadeaux van be
wonderaars, die op een grote kruiwa
gen opgestapeld lagen. Paul Steenber
gen bedankte, wat aarzelend naar zijn
woorden zoekend, maar altijd het juis
te woord, de juiste nuance vindend.
Sympathiek, terughoudend, oprecht ont
roerd zo stond hij daar temidden
van zijn collega's, van bloemen
geschenken.
Met opzet
Was het met opzet, dat Paul Steen
bergen, gekomen in de volledige rijp
heid en ervaring van zijn acteurschap,
voor zijn jubileum de Macbeth uitge
kozen had? Men zou zich een ander
keuze-stuk hebben kunnen voorsteller,
dan deze tragedie van misdaad en van
onbarmhartige straf. Immers Paul
Steenbergen bezit een zeer verfijnde
speeltrant, die iets van een „under
statement" heeft. Zijn werk is als eer
„schilderij in grijzen", zoals Van Dal
sum heel treffend zei.
Des te groter verassing werd Steen-
bergen's magistrale creatie van dt
Macbeth-figuur. Shakeseare tekent hier
in de verwoesting, die in de mens
aangericht wordt, als hij de ethische
norm uit het oog verliest. Macbeth
vermoordt zijn koning om zelf de i
te bestijgen, en moet verder moorden
om de troon te behouden. Hij
stoort daarmee de menselijke en
tuurlijke orde der dingen en pas,
neer hij met zijn leven voor zijn
zucht geboet heeft, wordt deze orde
hersteld. In de natuur stormt het
komen vreemde dingen voor, bij de
Menselijk accent
Steenbergen nu gaf aan de Mac
beth-figuur een door en door menselijk
accent, diepte het karakter psycholo
gisch geheel uit, en maakte het be
grijpelijk. Stap voor stap kon men de
ethische onttakeling volgen. Dit werd
een waarlijk grootse creatie en mis
schien wel des te grootser omdat het
met zoveel eenvoud gebeurde. Anny
de Lange speelde Lady Macbeth, die
haar man tot moorden aanspoort maar
de gevolgen geestelijk niet kan dragen.
Zij gaf de geestesgesteldheid van deze
vrouw goed weer en in de befaamde
„slaapwandelscène" bereikte zij een
bijna benauwende spanning. Frans v.
d. Linge was Bangero. die na zijn
vermoording komt spoken, en Coen
Flink was Macduff, die ten slotte Mac
beth in een tweegevecht velt Hij kreeg
terecht een open doekje voor zijn so
ber ontroerend spel. Uit de zeer vele
medespelers lichten wij verder Joris
Diels als de Grijsaard', die de ontred
dering in de natuur nog eens moet
onderstrepen, Broes Hartman als de
Portier, die al mopperend de deur
moet openen. Joris Diels die een prach
tige vertaling gemaakt had, voerde de
regie en men kon het hem wel toe
vertrouwen de scènes in Shakespeare-
reaanse zin te bouwen. Alleen vonden
wij het geheel soms wat te statisch.
En de „heksen" waren wel wat vrien
delijk van stem voor zulke boosaardige
verschijningen. Maar de sfeer van duis
terheid en woestheid wès er. Harry
Wich had heel suggestieve decors en
costuums onderworpen. De vele scene-
veranderingen konden snel worden uit
gevoerd altijd een probleem bij
Shakespeare! Jurriaan Andriessen
schreef effectieve toneelmuziek.
En zo trok dan de geschiedenis van
Macbeth voorbij: een somber beeld van
de mens een beeld, dat nog steeds
niet aan waarheid verloren heeft.
Dra. H. E. Kokee-\
Gisteren is op de rijksweg in Weller-
loi (Noord-Limburg) bij een auto-onge
luk de 82-jarige mevrouw Pelser uit
Venlo om het leven gekomen. Haar
46-jarige zoon, bij wie ze in de auto zat
werd ernstig gewond. Haar zeventien
jarige kleindochter liep lichte verwon
dingen op.
Wilde Parijzenaars
bij begrafenis Piaf
Ongeveer 100.000 mensen hebben
gisteren op een wat merkwaardige
wijze de laatste eer bewezen aan Edith
Piaf, die vrijdag op 47-jarige leeftijd
overleed. Op het kerkhof holden de
mensen over de graven. Sommigen
klommen op graftomben om beter te
kunnen zien- Hier en daar vielen men
sen flauw in de drukte. Anderen
baanden zich met kracht een weg
naar het graf van de chansonnière,
zodat nu en dan de kans op gevechten
groot was. Toen de kist naar buiten
werd gedragen stond er al een menig
te Parijzenaars voor het huis van de
overledene Ook langs de straten van
de route naar het Père Lachaise kerk
hof brachten vele Fransen de zange
res een laatste groet. Velen wierpen
bloemen onder de lijkkoets, die werd
gevolgd door drie met bloemen en
kransen beladen rijtuigen.
Veel eenvoudige mensen droegen
rouwkleding. Ook op het graf werden
tal van ruikers gelegd. Vele mensen ook
hadden op het kerkhof hoofdzakelijk
oog voor de groten van film en toneel,
die naar Père Lachaise waren gekomen, i
onder wie Gilbert Bécaud. Tino Rossi j
en Les Compagnons de la Chanson.
Na het gebed van een aalmoezenier
werd de kist in het graf neergelaten.
(ARP). De CHU zal vertegenwoordigd
worden door drs. D. F. van der Mey.
Regie van dit programma: Ben Klok-
Om 20.20 uur houdt minister Van
Aartsen ter gelegenheid van „Bezin
ningsdag Veilig Verkeer", een toe-
Morgen. woensdagavond, begint de spraak.
NCRV: psychiatrie
in de praktijk
NCRV om 8.55 uur met een gedrama
tiseerde radioducumcntaire ln afleve
ringen over psychiatrie in de praktUk,
getiteld „MedicUn voor de geeat".
Wat de lichamelijk zwakke vroeger
nauwelijks kon vragen, aldus de toe
lichting welke de NCRV ons hierbij
geeft, kan de geestelijk zwakke van
daag nog niet: het rekening houden
met zijn niet sterke aanleg en zijn
vatbaarheid.
LS onderdeel van de verbondsdag van
het Nederlands Klassiek Verbond,
t een lustrumjaar viert, is zaterdag in
Amsterdam een zelden gehoord werk tot
uitvoering gebracht, namelijk „Odyi
and Nausikaa". een gadrigaal voor vier
zangstemmen en harp van de Nederland-
componist Marius Flothuis. Het
ongetwijfeld een goede gedachte va
organiserende afdeling, haar leden, die
door het N.K.V. In de gelegenheid
den gesteld ook na het beëindigen van
hun gymnasiumtijd het contact met de
klassieke cultuur gaande te houden, ken
nis te laten maken met het werk van
Nederlands componist naar aanleiding
één der meest geliefde en bewonderde
episoden uit Homerus' Odyssee, namelijk
de ontmoeting tussen Odysseus en Nausi
kaa.
De uitvoering werd door de componist
zelf met een kort woord ingeleid. Het
door hem afgelegde kandidaatsexamen
de klassieke letteren en de musicolo
gie, zijn gevestigde reputatie als compo-
en zijn bewondering voor de beko
ring van de Odyssee (Flothuis heeft ook
ballet „De thuiskomst van Odysseus"
geschreven, hadden de verwachtingen
hoog gespannen. En gedeeltelijk zijn we
deze verwachtingen niet beschaamd.
De lyrisch-gezinde componist, die vaak in
zijn werken naar klassiek evenwicht
zoekt, als autodidact vooral door Mo
zart sterk werd beïnvloed en de atona
liteit meestal uit de weg gaat, schreef
:ijn „Odysseus and Nausikaa" welover
wogen als madrigaal in de stijl van Mon
teverdi. Hij deed geen poging tot herle
ving of nabootsing der Griekse muziek,
vaarvan zo weinig bekend is. maar koos
de „stilo recitativo". Dit garandeerde een
onopgesmukte, klare componeertrar*
waarin de zuivere, onaantastbare figuur
Nausikaa. die toch wel even be
koord wordt door Odysseus, en het Iets
bewogen karakter van Odysseus
goed tot hun recht kwamen.
Indien het geheel toch een zeker gevoel
in onbevredigdheid naliet, dan wijten
wij dat in de eerste plaats aan de tekst
keuze. Flothuis gebruikte de Engelse
prozavertaling van E. V. Rieu. die op
zichzelf heel charmant is. maar in ge
heel andere stijl is geschreven dan de'
oorspronkelijke en bovendien uiteraard
het karakteristieke ritme van de dactyll-
sche hexameter mist. Zijn we zo reeds
eindje van Homerus afgedwaald, de
sprongen, die de componist door de tekst
moest maken, om ontmoeting, onderhoud
afscheid te comprimeren in een com-
nositie van een half uur. gaven het ge
heel toch een dergelijk ander aanzien.
e voortdurend moeite hadden ons te
realiseren, dat de tekst en de geest van
Homerus peet stonden bij deze composi
tie.
én bijzonder gelukkige vondst
moeten we nog vermelden: driemaal
klinkt onzichtbaar achter het gordijn
de stem van Penelope, die het prach
tige fragment, vermoedelijk van de
Griekse dichteres Sappho, zingt: ..On
dergegaan is de maan en ook het Ze
vengesternte; middernacht is het: de
tijd gaat voorbij en ik lig hier alleen
terneer". Merkwaardig hoe deze ana-
chronischtische toevoeging van de
componist, die deze tekst door de
fraaie altstem van Martha van Kerk
hof f in de oorspronkelijke taal liet
zingen (Aeolisch dialecteen verras
sende werking uitoefende, omdat de
drie momenten, waarop de stem van
Penelope als uit het innerlijk van
Odysseus opklinkt, psychologisch zo
fijn gekozen zijn: wanneer Nausikaa
hem spijs en drank biedt, wanneer
Odysseus zijn verlangen naar huis
uitspreekt en bij het afscheid van
Nausikaa.
Drie andere leden van het Nederlands
Kamerkoor, welks dirigent Felix de No
bel in de zaal aanwezig was. werkten
mede: Nelly Groenevelt als Nausikaa.
Paul Hameleers als Odysseus en Carel
Willink als de verteller, die spreken met
zingen moest afwisselen. Allen vertolk
ten hun moeilijke partij met goed begrip
en toewijding. Naast de alt willen wij
vooral Willink prijzen om zijn zuivere
stijl en goede dictie. De harpiste Phia
Berghout, voor wie Flothuis reeds eer
der werken componeerde, vervulde haar
bescheiden taak uiterst kundig en klank-
Dr. W. J. Schmidt.
In het tweede programma „Voorstel-
Deze uitzending is het begin van een Hng". da de VARA-televisie vrijdag
serie, waarin men tracht de luisteraar avond a.s. uitzendt, zal de Nederlandse
binnen te leiden in de vertrouwdheid operazanger Theo Baylé, solist bij de
met geestelijk gestoorden, hun genees- Weense Staatsopera. een van de ster
heer en hun genezingskansen. ren zyn, die opkomende solisten aan
Men zal deze avond eerst kennisma- het kijkend publiek voorstelt
ken met de „nikszegger", de man met Theo Baylé> die ln het buitenland
de onbekende eigenaardigheid, die via grote successen boekt Is korte tijd in
innerlijke alleenspraak tot een conclu- het vaderland en zal tijdens de uitzen-
sie komt, die hij niet aankan. ding de sopraan Victoria van Daele in-
Na een gespeelde scène volgt een troduceren. Deze zangeres noemt zich,
gesprek tussen patiënt en psychiater, wanneer zij in operettes optreedt Rosy
waarin veel wat voor de buitenstaan- Parrish. Haar grote collega zal deze
der onbegrijpelijk is, wordt verhelderd, avond voor het eerst in zijn carrière
Deze serie is samengesteld door Fem de rol van Silvio uit de Paljas zingen.
Rutke, die ook bekend is als dichteres Wanneer hij in deze opera optreedt
zingt hij altijd de Tonio.
T* 1 1 1 Voorts zal in „Voorstelling" Geor-
r oütiek en verkeer Hagend»*» «e kiike™la,en i""
nis maken met haar
voor televisie
Het V.P.R.O.-televisieprogramma van
morgen presenteert om 19.30 uur „On
der Vuur". In dit programma zal drs. aauuacil ue reiuluu Ouoe raia.
ders uit Rotterdam, de winnaars van
met de fractieleiders van de grote par- het Loosdrechtse Jazzconcours 1963, af-
ÏTW p Wn5 deling .oude stijl". De Belgische Denise
dr. W. L. P. M. de Kort (KVP)._prof. de Weerdt 2ong Weer voor dft preSeQ.
schoondochter, de jonge toneelspeler»
Jules Royaards en Nelleke Knegtmans.
Ook is Sonja Oosterman aanwezig om
de zanger Marius Monkau te introdu
ceren en ten slotte vestigt de nu 60-
jarige jazztrompetist Bill Coleman de
aandacht op de Perdido Street Para-
PIJNSTILLER
Een maand gaat vlugl Stop dat op
zien naer nare dagen met WITTE
KRUIS, (poeders, tabletten, of
cachets). Salicyl-vrij en daardoor
geen maagklachten.
WITTE KRUIS
Veel tegenstrijdigs op Dacova
Britse kijkgeld moet
verhoogd worden
De Britse overheid overweegt om het
kijkgeld drastisch te verhogen cn het
van 4 op 5 pond per jaar te brengen.
Dit in verband me de exploitatie van
het tweede programma, dat naar men
hoopt, op 1 april 1964 zal kunnen star
ten.
De BBC is niet in staat om van het
huidige kijkgeld ook nog een tweede
programma te maken. De ITA staat er
wat dat betreft, met hoge inkomsten
uit commerciële televisie, heel wat bc-
ter voor.
vanavonl
urn I, 402 m. 19.00 V d kinderen
ris vous parle 19.10 La serva
komische opera (gr) 20.00 Nws
20.05 Radip Revue 21.00 Thailand, exotisch
id van vrije mensen, klankbeeld 21.30
etropole-orkestam us muz 21.55 Gitaar-
el met ritmische begeleiding (gr) 22.00
ingrecital (bas met klavecimbelbegelei-
rtg)klass liederen (stereofonische uit-
nding) 22.30 Nws cn meded 22.40 Actuali-
ten en beursberichten 23.00 Europa Ra-
3week. Joegoslavische volksmuziek 23.15
nroeporkest en solisten: moderne muz
55—24.00 Nws.
Hilversum II, 298 m. 19.00 Nws 19.10
Actualiteiten 19.30 Licht instrumentaal
(Van onze moderedactrice)
TpR wordt weer over de kleding
van de vrouw beslist in dt
dagen. Dat gebeurt op de Dacova
het RAI gebouw, de vakbeurs voor
dameskleding, van ijsmuts tot nacht
pon. De beslissing wordt genomen
door de detaillisten want, wat zij nu
op de beurs kiezen, zal straks i:
winkels voor alle vrouwen te koop
Een beslissing die dus heel wat verant
woordelijkheid inhoudt. Er is gedu
rende de laatste jaren een grote strijd
vraag in Nederland naar voren geko
men: heeft de Nederlandse vrouw geen
smaak en wil ze alleen maar afgezaag
de, pretentieloze jurken met bloemdes.
sins en kwikken en strikken? Of
dringen de inkopers haar die modellen
op door ze te kiezen en de eenvoudige,
smaakvolle kleren achteloos over hel
hoofd te zien
Het antwoord op die vragen luidt ver
schillend, erger nog is dikwijls tegen-
Een onroerend moment tijdens de
huldiging van Paul Steenbergen
had pleats, toen Albert van Dal
sum de ring, die hij bij zijn 70ste
verjaardag in Den Bosch had ge
kregen, aan de vinger van Steen
bergen schoof: de Albert van
Dalsum-ring voor de beste toneel
speler van ons land.
Ongeluk motorboot:
dode en gewonde
De 46-jarige schipper-eigenaar van het
motorsleepbootje Patricia, de heer C J.
van Ingen uit Wellem (L.), is zondag
avond kort na een ongeluk aan boord
van zijn scheepje onder Doesburg be
zweken aan zijn verwondingen.
Vermoedelijk is er 's avonds aan boord
iets ontploft. Het scheepje werd zwaar
beschadigd. De schippersknecht werd
gewond.
Nieuwe woningen
voor de sloop
In Rozenburg zullen volgende week
zestien woningen die zeven jaar geleden
«Ün gereed gekomen, onder de slopers
hamer vallen.
Het gaat om vier blokjes van vier wo
ningen. die plaats moeten maken voor de
uitbreiding van een raffinaderij. Enige
tijd geleden zijn reeds acht nieuwe wo
ningen gesloopt.
Maar hij paste ervoor. Zijn stem sloeg
van woede. Hij noemde de vijfde mevi
O'Malley lelijke namen. Namen, die een heer
niet gebruikt tegenover een dame. James Brown
tuitte opnieuw afkeurend zijn lippen. Hij was erg
gesteld op goede vormen. Zijn hele carrière zo
wel buiten als binnen de perken van de wet
was altijd op goede vormen gegrondvest ge
weest.
Angstig vroeg hij zich af, wanneer deze scheld
kanonnade zich tegen hem zou keren. Als die
politieinspecteur liet blijken, dat hij zijn infor
maties van hem. James Brown' had, vloog hij
eruit. Zonder getuigschrift en zonder salaris.
Hij klemde zijn dunne lippen vast op elkaar. Nu
ja, daar was hij zelf ook nog bij. En als het
erop aan kwam publiciteit te vermijden zou mijn
heer zeker ondanks zijn woede wel over de
brug komen met een mooi getuigschrift en
een paar maanden salaris minstens. Goed be
schouwd viel er uit de situatie zelfs nog heel
wat meer te halen dan dat. Er hing in dat af
gesloten deel van de O'Malley verzamelingen
onder anderen een Piero della Francesca, waar
de Interpol nog altijd ijverig naar zocht. Neen,
hij geloofde welbeschouwd niet, dat hij reden had
om zich ongerust te maken, misschien nog wel
minder dan de vijfde mevrouw O'Malley.
„Als u mij maar wilt volgen, mijnheer". Cor
rect ging hij hoofdinspecteur Perquin voor naar
de zitkamer van de door mijnheer O'Malley be
woonde suite, glipte dan weg naar het belenden
de vertrek, waar hij het nuttige met het aan
gename verenigde door mijnheers garderobe op
te ruimen en scherp te luisteren naar wat in de
zitkamer werd verhandeld. In de kamer naast-
aan hoorde hij zachtjes lopen. Ook mevrouw
O'Malley scheen belang te stellen in het onder
houd tussen haar echtvriend en de politieinspec
teur. „U wou me spreken? Ik begrijp niet waar
over. maar maakt u het kort. Ik ben erg be
zet". blafte hy.
„U heeft er hopelijk niets op tegen, dat ik ga
zitten?" vroeg Perquin. Curieus, je zou denken
dat een zakenman van het formaat van John
O'Malley van Boston meer zelfbeheersing had.
De verdwenen
door MARTIN MONS
de zaak
„Mijnentwege, als
blijft heendraaien."
„Om welke zaak, mijnheer O'Malley?"
„Om nou ja. om de zaak, waarvoor u geko
men bent, natuurlijk."
„Die zaak is u bekend?"
„Neen, natuurlijk is ze dat niet. Ik ben niet
clairvoyant." „Men heeft een dag of veertien
geleden een brutale poging gedaan u op te lich
ten nietwaar?"
„Waar heeft u het over?"
„Natuurlijk over de valse Da Vinci, die men
u wou aansmeren, zoals u gisteren vertelde."
„Ik ben me niet bewust, dat ik de naam van
de schilder, die moest doorgaan voor de maker
van het aangeboden schilderij heb genoemd. En
verder, zulke dingen passeren mij zo vaak
niet, dat de heren ooit succes hebben, zo niet
dat ik me daar nooit druk over maak. Dat is
allemaal maar tijd verknoeien. Jij krijgt de ene
stomme politiezwengel na de andere, die je de
idiootste vragen stelt en ten slotte levert het hele
gedoe nog niets op."
Zie zo. als de vent nu maar opkraste,
dacht hij, terwijl hij breeduit in een van de
hypermoderne fauteuils gezeten Perquin oplet
tend bleef aankijken. Hij had een vaag gevoel,
dat dit politiemannetje niet het gewone slag
was. Het leek hem een slim baasje, dat zich
niet gemakkelijk liet overbluffen door een grote
bek, ook al stonden daar de miljoenen
John de tweede O'Malley achter. Misschien had
hij beter gedaan de zaak wat kalmer aar
pakken .Te proberen de man met een zacht lijn
tje te krijgen, waar hij hem hebben wou. Zo
lang het alleen maar over dat oplichtertje ging,
behoefde hij zich nergens druk over te maken.
Maar met die politiemensen kon je nooit
ten. Die sprongen van de hak op de ta'k
voor je het wist, had je je dingen laten ont
vallen, die je beter had kunnen verzwijgen.
„Het spijt me, dat u zulke slechte ervaringen
met ons hebt opgedaan, zei die politie-
kerel En hij scheen meer geamuseerd dan
beledigd. „Maar zou het er ook aan kunnen lig
gen, dat we van uw kant niet genoeg mede
werking krijgen? Als u me nu eens zonder
iets achter te houden vertelde, wat u weet
de man, die u die valse Da Vinei probeerde
te verkopen? Hoe hij zich met u in verbinding
stelde. Hoe hij zich noemde. Welke geloofsbrie
ven, om het zo maar eens te noemen, hij over
legde. Ik mag toch wel aannemen, dat hij niet
zo ineens met, wat volgens hem een authen
tieke Da Vinci was, uit de lucht is komen val
len? Er zijn niet veel Da Vinci's en we mogen
wel aannemen van ieder ervan te weten, waar
hij is en wie de eigenaar is. Waar beweerde hij,
dat de zijne vandaan kwam?"
„Hij kwam wel, zoals u dat noemt, uit de
lucht vallen", zei O'Malley nors.
„En hij zei, dat hij een Da Vinei voor u te
koop had?"
„Ja, het kan best zyn, dat u zoiets gek vindt.
Maar dat komt, omdat u van zulke dingen
niets afweet, geen snars. Een bekend verzame
laar als ik krijgt zoveel aanbiedingen. Vaak de
meest vreemdsoortige in de ogen van een bui
tenstaander, natuurlijk."
„Ja, dat begrijp ik. Een verzamelaar als u
kent natuurlijk de geschiedenis van alle beken
de schilderijen. Hij weet, waar ze zijn en aan
wie ze behoren. Was de zogenaamde Da Vinei,
die u werd aangeboden de copie van een be
staand schilderij?"
(Wordt vervolgd)
Fok.
strijdig. Fabrikanten, inkopers, detail
listen en publick geven elkaar de
schuld. Maar hoe het zU, op deze Da
cova was er zo het een en ander vara
te zien. Een firma liet in de show. die
een samenvatting der verschillende
collecties was, een drukfoebloemie
jurk zien, maar toen we de stand be
keken, ontdekten we een serie beeldige
linnen japonnen met smaakvol bor
duursel en dat voor een heel redelijke
prijs. Waarom nu net die ene akelige
jurk naar voren gehaald was weten
we ook niet
We zagen verder heel goede regen-
kostuums. O-a. een mosterdkleurig
tailleur met lang Jasje, versierd
doorstikte naden en met rechte
Verder een t-'lleur plus mantel
broken wit, praktisch, sportief en ele
gant.
Regenmantels overigens In vele kleu
ren: rood, blauw, turquoise, bessensap.
We kunnen de donkere dagen best op
fleuren. Heel lelijk weer vonden we
een geel deuxpièces van dralon. dat
glansde en dus bepaald niet afkledend
was, desalniettemin verkrijgbaar tot
maat 50 I
Blouses en jumpers
Blouses en jumpers zijn in steeds gro
ter verscheidenheid tc zien. Er was
een Japanse blouse met een frontje
van fijne stiksels, die in de winkel nog
goed onder de tien gulden blijft, want
de detailliatenprUs was f 4.45. Uit Ja
pan komen ook de denimblouses m
volmaakte hercnstijl met vastgeknoopte
Trouwens, de overhemdblouse begint er
steeds beter in te komen in enorme
verscheidenheid. Bij de jumpers twee
soorten. Voor de dag. die met aflopend
kleurengamma, voor de avond met
'ïjne borduursels in zijde of met kraal
tjes. pailletten e.d.
Bij de japonr.:n de shifts. Dit zijn de
rechttoe rechtaan Jurken, die al dan
niet met een ceintuurtje gedragen kun
nen worden. Meestal zijn ze fijn ge-
plisseerd. Ze zijn licht, onkreukbaar
en flatteus voor wie een figuur heeft
dat aan 9tandaardmaten voldoet.
Er waren nog goede tailleurs met los-
vallende jasjes o.a. één in »en vage
beige-lindegroene ruit. waarbij de rok-
plooien zo gewerkt waren, dat de ruit
doorliep.
De Dacova telde vele buitenlandse in
zenders, waar tegenover staat dat de
Nederlanders ook toegang hebben oo
buitenlandse beurzen. Opvallend goed
was een Duitse stand met o.a. pakjes
en Japonnen van zwart linnen met wit
gegarneerd, we zagen hier ook een
roze linnen rechte Japon, het voorpand
geborduurd. We vonden de collectie
daar uitsteken boven de andere, waar
uit men zou kunnen concluderen, dat
de Nederlandse vrouw in het buiten
land toch wel de naam heeft veeleisend
te zijn.
Als nu onze eigen fabrikanten en in
kopers, dat ook maar eens wilden
geloven 1
verschillende stijlperiodes
(3) 22.20 Vijftig jaar Dekkerswald: lezing
i..i -!r. 22 Nieuv
irkestmuzlek
vanavond
V: 19.30 Filmkader 19.55 Het man-
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20
kanttekeningen bij feiten cn ge-
HL. ..-nissen van de dag 20.35 De Beverly
Hillbillies. De Clampetts in de olie. film
MM' icntalre film over Zecuws-
21.40 "n Liedje met Caroline,
Verborgen schatten, lezing.
NTS: 22.15—22.20 Journaal.
Programma voor morgen
Hilversum I, 402 m. VARA: 7.00 Nws
7.10 Ochtendgym 7.20 Socialistisch strljd-
Uitgeslapen: lichte gram
11.40 Radio-Volks-Unlvt
Onze buren in Russische films, door H
Wielek 12.10 Lichte orkestmuz (gr) 12.30
Meded ten behoeve van land- on tuin
bouw 12.33 Voor het platteland 12.38 Or-
S;1 kwartet
esproken
muziek 13.00 Nws 13.15
arkest 13.35 Licht
0 Klass kar
i 13.20 i
ïziek (gr) 14.50
jeugd 16.50 V d zieken 1720 Ritmisch
strijkorkest en zangsollstc 17 50 Regerings
uitzending: Geven en nemen. Dag der
bezinning 18.00 Nws 18.20 Uitzending van
de Volkspartij voor Vrijheid en Demo
cratie: De Jongerenorganisatie Vrijheid
en Democratie, door mej. J M M Kril-
nen. voorzister van de afdelingen Rijswijk,
1830 Radlo-Volks-Uni-
Lctteren. Jacques den
iuteur Muller Lehning.
Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nws
SOS-berichten 7.10 Dagopening 7.20
Voorbui
Hi
iedpes
uram 9.40 v a nuisvrouw ïu.iu uuae Ka
mermuziek (gr) 10.30 Morgendienst 11.00
Gram 11.15 Een Hollandse famUlc ln de
Franse tijd. hoorspel 1145 Lichte gram
12.30 Meded ten behoeve van land- cn
tun-bouw 12 Koorzang 12 *3 Gram. even
tueel actualiteiten 13 00 Nws 13.15 Musette
ensemble en zangsolisten 13.40 Klass gram
14 00 Klass kamermuziek .5.00 leng Ne
derland musiceertinstrument9.1I ensem
ble: klass cn moderne muziek 15 50 Bli-
belvertelling v d jeugd 17.15 Eddy de
Jong. orgel, met ritmische begeleiding
17.40 Lichte orkestmuziek -n zangsollstc
18.00 Mannenkoor 18.30 Het Spektrum, le
zingen 18.45 Nieuwe gram.
TELEVISIE
NTS: 17.00 NTS* jeugd journaal De Verre-
NTS: 22.35—
wwwvwwwwwwvvwwvvvvwvvvvvvvv»