„Jozef en zijn broeders DE SCHERMEN De eeuwige bruid PAVILJOENSYSTEEM GEWENST ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1963 I ISRAËLISCHE BIJBELFILM VINDT DOOR EENVOUD HET HART VAN HET VERHAAL „JOSEF EN ZIJN BROEDERS" heet de eerste Israëlische tot leven wordt gebracht. In de derde plaats, omdat er aa Bijbelfilm, die door de goede zorgen van de Oecumenische Schrift (hier worden de hoofdstukken 37 tot en met 45 'oe Stichting Filmcentrum ook in ons land vertoond kan worden deId),' niets wordt toeeedaan. noch afgedaan. Maar in de Het is in alle opzichten een verrassing setoorden. In de eerste T-nT e"S' U D.., recht wordt gedaan aan de Bijbelse eenvoud, want deze Isr plaats, omdat men nu een Bijbelverhaal kan horen in de taal sche film is een ...poppenfilm en het primitieve, summiere van de Bijbel, het Hebreeuws. In de tweede plaats omdat de rakter van een poppenfilm doet recht aan de primitieve, c geest van het oude Israël, de wereld van de Bijbel, integraal gesmukte verhaaltrant van het Oude Testament. Ja. de eenvoud. dat is het altijd wat ons steeds boeit in de Bijbelse verhalen. Er staat in de Bijbel nooit één woord teveel. In enkele regels worden hele le vens tot het essentiële terugge bracht. De geschiedenis van Jo zef is in feite een boeiende ro man. Zij geeft stof voor vele dik ke delen, maar de Bijbelschrij ver in Genesis heeft er enkele bladzijden voor nodig en dat is genoeg, meer dan genoeg. Dan kent men Jozef alsof men van kind af zijn broeder is geweest Dan kan men zich zijn grote idea len indenken; zijn diepe smart om zijn verdrukking; zijn grote carrière in het vreemde, grote land Egypte; zijn heimwee naar zijn vader en zijn vroeger be staan, toen hij nog niet dn hoog heid was gezeten; zijn weerzien en zijn grote vreugde als alles zich ten goede keert. Een heel bewogen. uitermate boeiend, hoogst avontuurlijk mensenleven wordt niet alleen in enkele blad zijden geschetst, maar ook ge plaatst tegen de achtergrond van de Eeuwigheid. Het is de God van Israël, die het leven van Jakob en Jozef ten goede keert. Het verhaal van Jozef is dan ook niet alleen het relaas van een bewogen mensenleven, maar ook het document van Gods leiding in het leven: wat door de men sen ten kwade was gedacht, werd hier door God ten goede gekeerd. En heel dit machtige gebeuren in tijd en Eeuwigheid is in de Bij bel teruggebracht tot de meest summiere contouren van de grootste eenvoud. Bestanddeel ivoud is altijd dat r i het 2 i film De iniijk bestanddeel van het Bij belse verhaal. Het grootste be zwaar tegen Bijbelse films komt er altijd op neer, dat aan deze eenvoud de hand niet wordt ge houden. De filmmakers laten zich steeds verleiden tot wat inen denkt dat Oosterse opsmuk is, al of niet historisch juist gefun deerd. De meeste zg. Bijbelse films behoren tot de mammoet- produkten van het bioscoopdoek (Simson cn Delila, De Tien Ge boden, enz. enz.). Alleen al door hun opgeblazen bombarie staan zij zichzelf in de weg om in waar heid een „Bijbelse" film te mo gen heten. Waar de eenvoud overboord wordt gegooid, wordt tegelijk het Bijbelse getuigenis vermoord. Het is nu echter de grote ver- dienste van deze Israëlische film, dat hier de eenvoud wordt ge diend. Daarom komt men ook niet in de verleiding aan de Bij beltekst iets toe te voegen. Het mooier, of spannender, of inge wikkelder te maken dan het is. De makers hebben zich ook niet laten verleiden op grond van zg. commerciële filmwetten, uitgaan- die tegenwoordig de beste poppen- de van de voorkeur van het pu- filmmakers zijn. maar juist hun bliek om het verhaal aantrekke- meerdere onbeholpenheid komt het lijker te maken door er de sex resultaat ten goede. De poppen in te mengen, of sensationeler zijn abstract van uiterlijk. Kenne- door er bloederige, sadistische lijk geïnspireerd op de Egypti- tafereeltjes in te strooien, zoals sche afbeeldingen uit deze over- helaas maar al te vaak gebeurt, oude tijden en juist dit abstrac- Ncen, in „Jozef en zijn broeders" te behoedt ons ervoor het ver heeft men kennelijk niet meer haal om het verhaal te gaan ge- willen brengen dan de Bijbel zelf nieten. Zij zijn integendeel tekens, zegt. Men heeft er ook geen louter menselijk verhaal van willen ma ken, maar is zich terdege bewust geweest, dat de Bijbel het boek der Openbaring is. De God, die men zo vaak in eigen of anderer leven meent niet te kunnen ont dekken, openbaart zich in Jozefs leven wonderbaar. Hier in de ge schiedenis van Jozef is het de God van Israël, die Zich doet kennen. Daarom begint deze film dan ook met Gods lof te zingen en wordt Psalm 104, de Psalm van „des Heren heerlijkheid in de schepping", zoals het op schrift luidt, aan het begin van deze film geciteerd, zodat men weet, dat wat nu gaat komen een nadere illustratie gaat worden van deze heerlijkheid Gods.... „opent Gij uw hand. zij worden met goed verzadigd; deze Psalm kan zeggen: zal den Here zingen zolang ik leef ik zal mijn God psalmzingen, zo lang ik ben: moge mijn overden king Hem behagen. Ik zal mij in den Here verheugen". De eenvoud van zo'n Bijbelfilm nodigt daartoe onweerstaanbaar EV. GROLLE Den Haag loont honderden aanwinsten voor groeiend museumbezit nantf.tr en kunsthistorisch hrlang- jn van de uit honderden aan- ide tentoonstelling in het Haags im behoort dit gezicht vanaf de op het Groot Logement van Lei- luitenhof anno 1774. Het i» een g van Paulua Constantijn la Farque, telg kunstenaarsfamilie aan wie 's-Gravenhage euw-iging van de meeste stadstaferelen uit tiende eeuw te danken heeft. Met begrijpelijke voldoening toont de staf van het Haagse Ge meentemuseum een keuze uit de vele kunstvoorwerpen waar mee de onderscheidene afdelingen de laatste zeven jaren zijn verrijkt. Ongeveer vijfhonderd aanwinstei op een speciale tentoonstelling te zien en in de begeleidende talogus op zichzelf eveneens een aanwinst staan achthonderd schenkingen en aankopen vermeld. De groei de collecties is zo aanzienlijk, dat in Den Haag reeds wordt de Bundt, Jacob a gespeefd met de gedachte, bij het hoofdgebouw aparte pavil joens voor de verschillende afdelingen te bouwen. afdeling moderne kunst. In de noemen we Alechinsky. Bonnet, overzichtsperiode zijn vele stuk- Braque. Debuffet, Jorn. Monet, ken aan de collectie toegevoegd. De Smet en Van de Woestijne. De verzameling Nederlandse schil- Op het gebied van de beeldhouw- tnt rt ntinhpr derkunst is uitgebreid met werk kunst verwierf Den Haag plastie- zijn tot 13 oktober van Q a Van Jongkind, ken van o.a. Gonzalez. Laurens, Gestel, Mondriaan, Charley Toor- Lipchitz, i Richier en Wouters op (van wier hand het museum va nu vijftien stukken kan tonen), se Zandleven, Appel. Corneille, Van mi de Bundt. Jacoba van Heems- te kerek. Jan van Heel, Hussem, Dick Ket. Westerik, Nanninga en In aantal verheid. Niet onvermeld mag blij ven de verhoogde activiteit van de educatieve dienst, die ondermeer tot taak heeft, naar buiten te treden en te werken met al het geen de wetenschappelijke staf op H, velerlei terrein heeft verzameld, de landgenoten^Couzijn, Es- ^ort gezegd: de kunst te brengen t j aan de gemeenschap in al zijn ge ledingen. De verrichtingen van de Hagenaars mogen menige mu- ook seumdirectie ten voorbeeld wor- Lotti van der Gaag. Kneul- Mendes da Costa, Charlot- ;an Pallandt, Visser en Zijl. kwaliteit vele anderen. toegenomen het prentenkabinet den gesteld. Van de buitenlandse schilders en de afdeling moderne kunstnij- TON HYDRA Een dergelijke opzet heeft ook ling. Daarnaast neemt de afdeling oude kunstnijverheid in belang rijkheid toe. Behalve Haags zil ver en Haags porselein omvat de- afdeling collecties Islamitisch. in Tel Aviv. Het pa viljoensysteem is te verkiezen bo ven verspreiding van de collecties '//////////A///W» de gehele stad. Een ander Spai Italiaans. Delfts en Noord als khideren beseft. Alina en Yo- perken tot het paviljoen met de kunstnijverheid. nederlands aardewerk, Europees glas. Nederlands tin, meubels, wandtapijten, Chinese en Japanse jr. Gross hebben met hun veli medewerkers (want al is het maar een poppenfilm, er komt toch heel verzameling die hun interesse heeft. Aldus wordt het bezichti- zoiets gen minder afmattend, elkaar heeft) met „Jozef en Kijken minder vermoeiend weg ge- zijn broeders' wezen voor de verfilming van net Bijbelverhaal. Zij hebben de een voud weergevonden, die hiervoor het eerste vereiste is. Het is te dat uit Israël Met de dergelijke Bijbelfilms hun weg dient de leiding van het Haagse zullen vinden naar alle delen der Gemeentemuseum terdege reke- wereld, naar al die verre streken ning te houden, immers de instel- oer Aarde, waar het beseft wordt, ling houdt een reeks uiteenlopen- om het met de introïtuspsalm de collecties onder één ,,dak". van deze film te zeggen, met Men wil trouw blijven aan de oor- Psalm 104: „Hoe talrijk zijn uw sprqnkelijke doelstelling: een mu- werken. o Here, Gij hebt ze alle seum allereerst van en voor Ha- met wijsheid gemaakt; de aarde genaars. is vol van uw schepselen", op- Er is dus een historische afde- Aandacht verdient voorts Kostuummuseum, waarvan len Cruys Voorbergh de basis legde en dat in zeven maar liefst drieduizend voorwer pen werd uitgebreid. Enkele tien tallen van de belangrijkste aan winsten zijn nu geëxposeerd. Een meer en meer in de be- rmoeidheidsfactor langstelling komende afdeling is die van de muziekhistorie. De prachtige collectie oude Europese en exotische muziekinstrumenten hangt niet zomaar te kijk: ei- wordt in toenemende mate mee gewerkt, Tal van evenementen met weer bespeelbaar gemaakte instrumenten staan reeds programma. Nooit zal ik de bruiloft ver geten. de bruiloft van oom Gijs en tante Sientje. Ik kon het zo mét straks al niet laten er prema- jner- tuur over te spreken, en nie mand peilt mijn innerlijke vreugd nu ik er toch echt van mag vertellen." met genoegen laat lezen. Hier kinderen heeft bemoederd er ziet men nu een van de voor- regeerd. barst het onontkoo, delen van romans die op wer- een^rorücet^buf^Mgrwa^' kelijke ervaringen berusten. De op staat Nog gaat ze niet weg. het auteur staat niet op zijn tenen, het duurt nog drie jaar. Intussen hij heeft niet de pretentie grote komt het tot een verloving met kunst te geven of ook maar „het een verlofganger uit Indië, een proza te vernieuwen". planter die daar in concubinaat Deze zin staat op blz. 46 van de roman De eeuwige bruid van Pieter Reeuwijk (een uit gave van N.V. Dé Arbeiders pers te Amsterdam). Wie zo'n zin bij het doorbladeren aan treft. weet meteen dat het boek leesbaars. JJie humor hel; niet plezier geschreven is: een de eerste voorwaarden voor leeft en volstrekt niet van plan is Hij heeft alleen maar een hele- met Zélie te trouwen. Waarom boel te vertellen De schrijver is verlooft hij zich dan met haar' een man van ontwikkeling (een Omdat ze zich zo ongeveer aan cultuur-antropoloog, naar de flap hem opdringt en hij haaT dit ple- mededeelt) en omdat hij tevens ziertje wel gunt. Een wonderlij- beschaving. smaak en humor be- ke verloving, waarbij nauwelijks zit. leidt dit alles Dan i uitdijende het ontstaan van proza dat zich kus wordt gewisseld. Na zijn terugkeer in Indië laat Gerrit, de bijzondere soort. Ze is Indischman, niets meer van zich niet zo maar leukigheid, maar horen. Zélie schuift de verlovings- houdt verband met een eigen- rjng van de linkerhand af en ver- aardige. labiele houding, op de plaatst die naar de rechterhand: grens van wat men vroeger noem- Zo blijft ze eeuwig de bruid. Niet de ,.een lach en een traan". Het is lang daarna gaat ze kwijnen en dat soort humor waarin vertede- sterft. Rondom het minnewater door hem spreekt. Achtereenvolgens ziet Jakob zijn zoon Jozef (Rachels zoon) zeer bemint; hoe de broers MlSIUkt huwelijk uittrekken om in Dothan het vee te hoeden; hoe Jozef zijn dro- Dat ondervond Danièle, eer men heeft (de korenschoven en Brusselse vanafkomst, die Jozefs de sterren): hoe hij bekleed wordt vooral op het aandringen var met het veelvervige kleed en zijn haar moeder en om te ont- broers gaat opzoeken; hoe hij wordt neergelaten in de diepe put. hoe Ruben hem wil redden, maar te laat komt; hoe Jozef inmiddels machtige Brugges» reeds aan de rondtrekkende Ara- man, Max bieren is verkocht; hoe zijn be- zestigjarige bloede kleed aan Jakob wordt te- vriend van wijntje ruggebracht; "hoe Jozef inmiddels tje leeft boven de l in Egypte door Potifar in de ge- zyn welstand en zet zaken geworpen; hoe de op ajs grondspeculaties, die ?£r ihZ1Jo hem bunnen brengen tot In zijn laatste boek Les Brouillards de Bruges wil Daniel Gilles komt tot stand na niet te lang' een loflied zingen op de oprechtheid en de huichelarij brandmerken ZnL,,«5i h««,. '"lm «r die schermen van brave burgerlijkheid plaatst voor de woekerin- gen van' leugen en bandeloosheid. Kon hij daarvoor een beter decor kiezen dan Brugge, de stad waar binnen de wallen de Kerk beslag schijnt te hebben gelegd op alle uitingen van het leven en I ypGNng waar godsdienstzin in de harten woont als nergens elders? Maar ook hier bedriegt de schijn; achter de rustige gevels gaan bran dende hartstochten en felle haat schuil. ring en dwaasheid dicht, kaar grenzen en waarbij men toch geen tragische ondergrond be- Herinneringen De auteur vertelt herinnerin- ringen aan tantes, allen zusters, en ooms. Deze zusters Van der Horst hebben allemaal een zacht VCIJ ltvcll3. llTOfc tikje van de molen meegekregen, geschreven Liefde, in de veile volgens hetwelk de collectiviteit Dat betekent niet dat het hun aan zbl van bet woord, is altijd met zekere hoogachting, omvergestoten Lichte toets verhaal, hoewel de geschiedenis in wezen wel tragisch is. die in druk toch met maakt. Hier ziet men het verschil tussen vertede ring en liefde. Met liefde geschre- be tekent tevens: met verering leidt Natuurlijk ligt in deze roman, zich laat afspelen waarvan de gegevens zo eenvou- bewijst c dig zijn, het accent op de type- de poëzie. gezond verstand ontbreekt, of praktische zin, integendeel. Maar pVéld^ respectD gemengd, het is een typisch saamhorig- auteur heeft een zwak voor zijn heidsgevoel of nuchterder ge- tantes met inb€grip van zélie. zegd. een stilzwijgende afspraak maar de wereld van deze vrou- De geschiedenis die Rod.nb.ch da< ft.'ETS Verbindingslijnen snappen aan een betrekkelij ke armoede, Guy heeft ge huwd. de enige zoon van^een boven de grens i ilgypte vangenis I Pharao verward d'oom (prachtig die uitbeelding voor de poortm van-het ge- a. —H. koeien, die rechtshof z#n „„uw, kU* verbergt door de zeven magere worden w aangezicht, zij worden verslonden!; hoe Jozef de dromen verdelgd van bakker en schenker uitlegt en ™u„, Pharao s hof geroepen wordt Maud hM„ hai temper^ent Poppenfilm ironisch, woont onder het zelfde dak praktisch geschei- hem. De dochter. de droom uit te leggen: hoe Alina en Yoram Gross die de ze film geregisseerd hebben, schij nen met opzot gekozen te hebben voor het medium van de poppen film. John Byle heeft de voor naamste poppen gemaakt en Ali na en Yoram zorgden voor de ani mation. Zij zijn er nog niet zo ervaren in, als bijv. de Tsjechen, hij tot onderkoning wordt aange- 1"" .v*u" «♦in (hü wordt on EevDtisehe moreel besel staat op nul. steld (hij wordt op Egyptisch' ■wijze geschoren); hoe hij in hebben heerlijkheid regeert en zijn broe ders hem om koren komen sme ken; hoe hij tenslotte zich aan zijn broeders bekend maakt, na- DJUaoci t dat In Benjamins zak de zilveren haHniaatspn Rfllfhi. ic n urtoolrrtffon F.n Haar. r het proza- UUUWTO ringen: de ploertige schoonvader, werk sterke verbindingslijnen lo- kinderen die zelfs zijn schoondochter niet pen van de Romantiek naar het ongemoeid kon laten: zijn loszin- Symbolisme over Realisme en nige dochter, dc karakterloze Naturalisme heen. Guy, die wel van Danièle houdt. De treurende Hugues ontmoet maar wiens liefde in woorden toevallig een operadanseres die blijft steken; de wijsgerige vader zo sprekend op de overleden van Simon, een beminnelijke echtgenote gelijkt alsof ze her- grijsaard, die in de wandeling leefd zou zijn. Hij zoekt contact Confucius wordt genoemd; de met haar. koopt haar vrij var. oom. een priester, die een hei- het speelcontract en begint een mclijke liefdesverhouding aan- verhouding met de jonge vrouw, prijst boven een eerlijke wette- Goed en kwaad vervagen voor lijke scheiding; de kleurige fi- zijn besef en de Stad verliest zijn guur van Simons vriend, een greep op hem. Maar de ontgoo- landedelman die het toekomstige cheling komt: innerlijk is Jane echtpaar uit een juridische im- het tegendeel van wat ze gelijkt, passé helpt. De hoofdindruk is: Toch blijft, ondanks geldverspil- Brugge verbergen ling - J- *----■ de dienst, dan toch de rejd van zijn jeugd. Ze waren sfeer m de verschillende huizen goed voor hem hij hield van hij is zelf ook een beetje^ fa- der zusters zal uitmaken trouwen om geborgen te zijn krijgen; ze hangen éüdaTalïi Proza dat met plezier verteld is milieziek, als ik het goed begrijp. >rwaarden aanwezig zijn voor een verhaal waarin ver tedering en humor, zoal» men dat vroeger zei. ..met elkaar om de voorrang strijden". Citaat Pieter Reeuwijk (het is een schuilnaam) zit vol met herinne ringen aan bijbelse geschledenis- i laten el- gen, zegswijzen en gedachten, die beetje schots ontzettend aan elkaar kaar in niets vrij. De mannen hij zijn kostwinners en hebben verder te pas brengt, wat zijn oom Aari- niets in te brengen. De oudste zus- aan niet bijzonder gewaardeerd ter laat zich Katy noemen; ze is zoU hebben. Maar een enkele de meest levenswijze, misschien maai doct hij het subliem. Op omdat ze een voorland heeft. Cla- blz. 23 leest men dat het jonge- v®el. ongerechtigheden; een frisse steen; de ontweekte Mek* j£'r gf n***" de nevels ontrouw, de band Voorganger - - - - het eerste klasje getrouwd met oom Adnaan. die de lagere school, waar zijn tante het""ërledenbinneti: S reeft. ..Het was heel de lange mor- beker is aangetroffen. En daar- eindigt de film: het weerzien Jakob met zijn geliefde wordt niet meer uitgebeeld. Daniel Gillet Levendig j ovvr iijn na- c,cn ueigewjn. upciuijK svuau- aue in gevuii' h„t door God e<Tn IfieuweTactoiMntreedt: z^ont* J«. ™jd«l,u.l" op h«t de ver.chUl.n Het Is alles buitengewoon leven dig verteld. De poppen zUn van een zeer karakteristieke gelaats uitdrukking en vooral Jozef Is het aan 'e zien, dat hij door zijn ga- v.n van hoofd voor hoger is voorbestemd dan al- dekt dat leen tol het hoeden van vee. Als dat. als Jozef In de put geworpen Is, bidt hij de twee-en-veertlgste Psalm.." ik ga in het zwart vanwege des vijands onderdrukking".,.. Danièle, die walgt van de schijnheiligheid in dit milieu de orgieën hebben plaats achter welgesloten deuren of Brussel en de nabije zee badplaatsen tracht tever geefs haar onbenullige echt genoot te ontrukken aan de milieu invloeden Hij belooft schone din- voorzichtigheden, gen. maar komt, geestelijk felijk afhankelijk van zijr zijn beloften niet na. Als de leugensfeer de eerlijke Da nièle te machtig wordt cn ze d« wijk neemt naar haar moeder, ont; oprecht- gevangeni 'hij in een slotscène als Jane bezonnen dringt en bespot wat hem heilig SdS," waar ladend mee «n «rfijkeoud,b,lmg« blijk- speelt. Na deze bevrijding wordt de Stad weer de trouwe, mee- Onwillekeurig vergelijkt n dit boek met een ander, ook Brugge gewijd. Bruges-la-Moi gepubliceerd in 1892 door de Treurende vriendin, symbolistische dichter Georges Rodenbach (1855—1898). die men niet moet verwarren met Albrecht stof- Ook bij Rodenbach wordt ach- er de horretjes geloerd, trekt het Rodenbach (1856—18801, Vlaams feroddel d*..®'ad dodr en komt voorvechter en achrijver o.a. van dï gf.?sLW"'d '""'"beide, een drama in verren, Godrun. Ma",r d" bIll"»eeond"e el' - tongen Georges Rodenbach was de en van. het werk ratten. Z.t tarten dicht.r va„ de halftinten e" v.o b"ve verdwijnende leven. baar geen kopij, Hl... _m wel. o verlichte en ruimdenkende landgenoten! en de intelligente Cora heeft een hulsschilder tot echtgenoot. De zusters hangen erg aan de oudste broer Karei, die de komt vader is van de „ik" uit het ver haal. Gertje genaamd. Sientje is de jongste, in oprechte en weder- ets ge- louter ader, daarin, zonder dat beslist" te wil- het"*"verdwifnend^^even een De dich,er len. de geest van Brusge. Het herfrtflguur roalr het symbolisme rtemming staan v, hoogtepunt wordt bereikt, als bij er meer heeft onveleverrt hiïv men die Gillès wil omver halen, nachtelijke rit. terwijl Da- Albert Lamain, ooï een Néordir- Ppaar£® tgaf dit ,vlot f«chre- ling Zeer zeker kent de 20ste- ee" levendiee ze" eeuwse schrijver he, werk v ~^.ddïiS dat geel hij heeft er niet zijn iS vlochten. een liefdesverhaal, gen. Een dergelijk openlijk schan- ratie in gevonden. Daarvoor zijn "aar Pedologische nièle het stuurrad zit. vangt deze haar onwillig, verblind ongeluk gebeurt, dat betrekkelijk als ze is door de schittering van een rijk huwelijk, en dringt haar terug naar man en schoonfamilie. gedoe achter zijdse liefde verenigd met Gijs geen sprake, van Dam. kunstschilder. Deze weemoedige Gijs is begaafd, enigszins be de scher- faamd, menselijk, slordig, gees tig en deswege uiteraard sympa thiek. De geschiedenis evenwel draait om Zélie, de eeuwige bruid. i zwanger is. 7c' kookpunt. Echtscheiding schijnt bach zet IS. Misschien onvermiideliik. maar in flnii» nelleHec haar veranderen zal. Zuivere liefde de kerken i. de beelden-nissen, iagijnenhofjes en het stille vijf jaar Roden- verdiePin8 heeft gestreefd. Geen degradatie pelletjej bagijner schien o De auteur besteedt aan haar juist zoveel psychologie als baar figuur verdragen kan zonder tot waarbij de criticus Een enkele bijzonderheid over de de schrijver is hier op zijn Vu,»!,-»* j- 13 Jci° vu|eutA«u», in naai uagijiiemiuijcs en nei snue wa- plaats. Geboren (1917) te Brugge, houder bezorgt de gehele situatie gevoig komen uitbanning uit het ter een man die na vijf jaar nog heeft hij te Gent de doctors- vnnr haar veranderen val society-leven en een gebroken ontroostbaar is over het verlies graad in de rechten verworven. carrière. Echtbreuk is een onbe- van zijn vrouw. Hij vindt hier de Na reizen in vele landen is hij in tekenend incident, mits de scher- sfeer die past bij zijn psychisch het zakenleven gegaan, waarvan !!Ve^30d^b.®CP:Spr^fkLJjUeei?„ °znnri^mangejetoMnde ™ule te ^antw^ln. En daar! herinner werd. gezongen, gelezen, misschien ook sommetjes op het bord stoaden. Ik geloof dat er eigenlijk helemaal nieta i beurde. Ik zat tussen vreemde kinderen, en onze eigen tante Sientje, o wonder, stond daar voor de klaa. Dat was alles. Maar er is me zo veel van bijgebleven, dat ik nooit heb kunnen geloven dat men slechta authentiek zou existeren in „grensaltuatlea" als angst, echec, walging of dood. zoals hedendaagse filoso fen ons dat met alle geweld willen laten doen. Zouden we niet waarlijk existeren in de grot, waar de profeet Ella zijn Heer niet in storm en onweer, maar in het zachte suizen der stilte voorbij zag gaan? Of mls- de klas van Sien?" dunkt me. geen boek -e criticus zich afvraagt geval te degraderen. Nu zij hoe een tweede roman zou uit een uitnemende wijze mee om het zadigd Bijbelverhaal ons dichter te bren- heid, jaloezie Echt een film die werkelijk ders gebeurt; de volle 3 Die verwachting wordt niet stoot deze Brug- pelijk blijft ver- zonde, broeiende zinnelijk- wrok. Iets an- bels mag heten. Recht op de r het woord Bij- Simon Allaard, komt t blijf in het buitenland in zijn va- af, te begrijpen door kinderen, derstad terug. Dat wordt liefde maar ook, met een blijde schok op het eerste gezicht, eerst stil, evolutii van herkenning. door grote daarna uitgesproken. Maar ze - blijft zuiver en beheerst. Wel be gaan de twee jonge mensen on- is, maatschap- in zijn voorwoord; hij heeft de geeft in kerkelijk, een grove Stad willen tekenen als een le- présence („presentiegeld' vende persoonlijkheid, geassoci- 1951 heeft hij de Prix Rossel. de Ondertussen, Danièle weet Guy eerd aan de zielsgesteldheid van Belgische Prix Goncourt, verkre- ervan te overtuigen dat uit elkan- een bepaalde figuur, die „raadt. gen. Met de hier besproken ro der gaan de enige waardige op- ontraadt en drijft tot daden". Ze mÈ lossing is. Gillès beschrijft nu de is geen decor of achtergrond, ze verwikkelingen bij de procedure is een wezenlijk bestanddeel van daardoorheen gevlochten, de de roman, een medespeelster, alle waarschijnlijkheid min vallen en of de schrijver wel het •er naar het leven getekend vermogen bezit buiten zijn Jeugd- ïs, behoeft zij aan geen enkele for- herinneringen om figuren te te be- door wordt deze vrouw juist psy- denken. Een roman als deze is chologisch interessant. Doordat niet voor herhaling vatbaar. Het preuts is komt het nooit tot verhaal moest ééns verteld wor- huwelijk: doordat ze een den - -- doordat ze een den en het is met plezier vertéld, lichamelijk gezonde, zinnelijke hoewel schrijver deze* zich heeft 4 fje dwingen het boek achter 1 is. zit ze permanent i liefde, die is on- stille, maar sterke kracht. We derworpen aan de spanningen deren hier het Unanlmisme, dat van ongeduld enerzijds en twintig jaar later door Jules Ro- schroom anderzijds. De scheiding mains zou worden gepredikt en VAN DER PANNF }^0hP7 Zeudr,in«t uch °P als h"is" eUcaar uit te lezen. Hij dreigde VAIM ÜER PANNE houdster bij haar jongste zus; be- een paar maal te stranden en Daniel GUlèa. Lea Brouillards dig niet weg tè krijgen. De die- ïezen de Bruges. Uitgave Julllard. pere oorzaak is. dat ze op Gijs. van uv Georges Rodenbach. Bruges- de kunstschilder, verliefd is. Na- matigd Ia-Morte. Uitgave Flammarion. dat ze zeven jaar echtpaar en C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 17