w. 0pen briej Wees niet oliedom 2wmcn ie 2 wier EN DENKEN OYER OLIESTOOK RIJSTEBRIJBERG ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1963 Punten van belang: bij oliestook: wacht met het kopen niet tot het hartje winter is koop de oliehaard bij een vakman laat de capaciteit van de haard door die vakman berekenen laat de schoorsteen vóór het instal leren grondig controleren kies olie van een bekend merk, waar van kwaliteit en samenstelling onder voortdurende controle staan let bij het kopen op het „Stibrokeur", het keurzegel van de Stichting Brandveiligheid dat op elke goede oliehaard voorkomt en een garantie voor veilig stoken is. Laat, net als bij uw kolenstook, de schoorsteen Ieder jaar vegen Maak uw oliehaard niet zelf schoon: het is een vet karweitje. Ook het af stellen van de brander is een nauw keurig werkje, dat alleen aan kachelsmid of installateur is toe te vertrouwen. Het staat echt op de kalender: eenentwintig septem ber vandaag, en dat betekent dat we, ondanks de mooie dagen, die we deze en vorige week hadden, de zomer uitzwaaien. Als de kinderen 's avonds hun huiswerk trisch of petroleum maken, schuiven we de gordijnen dicht, pakken een brei werk en genieten van de regelmaat van-weer-alles-op- tijd: naar school, eten en kinderbedtijd. De vakantie was heerlijk, maar intussen hebben we de tred weer te pak ken, de vaste tred die nog niet, zoals aan het eind van inlichten. Wel willen de winter, verwordt tot sleur. De kilte van de avond al laat ons merken, dat er aan het knusse nog één ding ont breekt: de kachel. Laten we ons heel prozaïsch voor lichten over oliestook, nu de kolenkachel al zoveel in het nieuws is geweest dit jaar. goedkope anthraciet haard. Tóch, door de band geno men, blijkt olie voordeliger in het gebruik: zijn er zonnige uren en hebt u grote ramen, zodat u er ook van kunt profiteren: een an der zet ramen en deuren open of gaat u een weekend weg, de woning oliestoker heeft geen kosten en plaats doet zijn haard uit Alle soorten de balkons bijverwarming of dat nu gas, elee- 2 Dan zult u nog de opmerking maken: het zou heel wat efficiën ter zijn als we de olie net als gas. water en electriciteit in onze konden aftappen, ,Wat is Uw mening over1 Omdat niet ik, maar u aan het woord bent, zal ik héél weinig van uw ruimte in deze rubriek gebruiken. Wat ik wel even moet herhalen is dat, gezien de hoeveelheid brieven, ik uw meningen wel eens moet samenvatten en inkorten. Ook mag misschien benadrukt, dat u slechts bij plaatsing M®£ van uw reactie, een boek zult ontvangen. Doen we dan nu onze deur weer open voor de heren ouderlingen, dan is dat om te beginnen de huis deur van: Mevr. H. E. S.-A. te G. ..Rond uit gezegd vind ik ouderlingen bezoek gezellig, 't Is zelfs zo, dat als een stel ouderlingen op één avond al bij vier ver schillende gezinnen voor niets aan de deur is geweest, on danks de afspraken, zij maar bij ons komen aanwaaien". Na nog enkele opmerkingen vindt deze lezeres, dat som mige ouderlingen vaak zo moeilijk aan een geestelijk gesprek toekomen. Ter illus tratie: „Gaan we trouw naar "de kerk?". Ja, dat zit wel goed. „Heeft u nog moeilijk heden?". Nee. nee. die heb ben we niet. Dan is het even stil. Géén moeilijkheden. Tja, een beetje liegen is dat wel, dat voelen de ouderlingen en dat voelen wij ook. Als ik dan ouderling was en ik moest daar rapport over uit brengen, zou ik zeggen: ,,Een abnor maal gezin, géén moeilijkhe den". Nu waren de ouderlin gen die bij ons kwamen altijd schappelijke lieden, maar aan gezien er één van hen bij on« in de straat woont..." En dan gaat deze lezeres ver der met toch wel iets belang rijks. Zij zegt dan: ,,Ik stel mij voor dat mijn man ou derling was. Als we dan 's avonds in bed lagen zou ik zeggen: „Hoe was het bij de familie Pieters?". Mijn man, gewetensvol als altijd, zou zeggen: Marie, je weet, ik mag daar niet over praten". Maar ik, een beetje doorzet tend: „Ik geloof toch wel dat 't aan haar ligt hé, hij lijkt me zo'n goeie vent". En kijk, omdat mijn man en ik ten ene male niet gewend zijn ge heimen voor elkaar te hebben en omdat het 's avonds in 't donker zo prettig en gemak kelijk praten is met elkaar, geloof ik dat ik toch wel iets aan de weet zou komen. Nee, als ik dat allemaal zo eens overdenk, lieg ik liever een beetje". Nadat deze mevrouw nog heeft opgemerkt, dat zij liever één ouderling dan twee op bezoek krijgt („Die room sen met hun biechtvader zijn nog niet zo slecht af' vindt zij) hoopt ze tenslotte de idea le ouderling nog eens te ont moeten. Hij moet een groot gedeelte van het leven achter Daarom voelt deze lezeres ook praat. De mensen wie het be zoek gold, konden bijna niet aan het woord komen: zo moet het niet Er werd ook geen dankgebed uitgesproken bij het weggaan, wat me ook al bevreemdde." W. te D. ,,Er wordt vat heen en weer ge praat over de scholen of de banen van de kinderen of iets dergelijks (gaat al een kwar tier mee heen) en dan ziet men een ouderling denken: „Nu moet het er maar eens van komen". Een van de ge zinsleden heeft dit wel door. maar voelt er niets voor om ten overstaan van de hele fa miliekring zijn innerlijk bloot te leggen en voorkomt de hem of haar pijnlijke vragen met een opmerking, die het gesprek ineens weer in ande re banen leidt. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik dat zelf ook wel eens gedaan heb. Sommi ge ouderlingen zijn hier op getraind en houden toch hun punt vast. Anderen die deze handigheid niet bezitten, ko men hopeloos in tijdnood. Het is ontzettend moeilijk om je hart open te leggen, je tasten en zoeken, goede voornemens en struikelingen, je zonde en berouw te etaleren voor de ouderlingen, doch tevens voor je huisgenoten, juist voor je huisgenoten." ...„.a nagenoeg alle woonvertrekken verwarmt, is er ten onzent slechts Door de samenwerking van één kamer, waar we ons „des win- haardenfabrieken, oliemaatschap- ters als het regent" behaaglijk pijen en fabrikanten van betrouw- voelen: de huiskamer. Daar be- bare regelapparatuur zijn deze vindt zich meestal de warmtebron, bezwaren langzamerhand aan het De oliehaard nu is een betrekke- verdwijnen. De branderconstructie lijk jonge verschijning in ons Ne- werd geperfectioneerd, zodat het door de oliehaard vervangen: op een kille avond even de haard aan op de laagste stand. Over de werking van de olie haard zal de vakman u graag inlichten. Wel willen we u vertel len, dat de haard zich toelegt op luchtverwarming, als u blauwige vlammen ziet dansen achter de raampjes van gehard glas. Het is de zgn. convectie-warmte. Spelen gele vlammen hun grillig spel, hoog boven de brander, dan is de haard een stralings-kachel. Vele typen haarden hebben blauwe en gele vlam gecombineerd. Het is maar waar u zelf behoefte aan heeft: directe warmtestraling bij de bron ,of circulatiewarmte in de hele kamer. De installateur zal u er alles van vertellen. flats. Wel, de giro 228950 voor twee gulden per toepassing van centrale verwar- exemplaar. Van Holkema Wa- worden ming in de nieuwbouw, zit écht rendorf is de uitgever Vrouwenadviescommissies voor geschreven door Ir. H. van Bre de Woningbouw. Wie belang stelt men, ook hier: prettige voorlich- in de verwarming van onze wo- ting. Meten hoog mogelijk werd heel belangrijk zijn steen: kan deze roet in het eten wig bekeken, veel besproken. Zei ook de accessoires, die echt geen de voorstandster: „Gemakkelijk, luxe zijn. hygiënisch", de tegenpartij be- De oliehaarden zijn weerde: „geen prettige warmte, van een olieniveauregelaar, het vuur is niet gezellig om te zien, precisie-instrument dat voor m olieluchtjes in huis keurige en veilige dosering va olie zorgt. Wilt u echt zuinig Het duurde wel enige jaren i£en dan kunt u een thermostaat beslist de schoorsteentrek laten voordat de oliehaard enigszins was op de haard laten aansluiten, ideaal meten. Dit is een absolute nood- ingeburgerd: gebruikte in januari Wj2f^!ï?.ÏSSSfrSf?t: Hoe is het nu met de schoor- gooien, zoals men wel beweert bij oliestook? Dit zeggen de des kundigen ervan: Voordat de nieuwe oliehaard wordt geïnstalleerd moet 1956 slechts twee half pro vóór- en néseizoen. De thermostaat regelt de temperatuur, en de stofbesparing i zaak en de goede installateur zal smfd deze meting dan ook eigener be weging verrichten. Deze meting geschiedt uiteraard bü een bran dende haard uw nieuwe haard, later negen procent en dit jaar onzichtbaar plaatsen, desnoods we^ verstaan! stookt twaalf procent van de ge- lager dan de kachel, de kelder bv.? Een vakman gaf ons nog wat zinnen met olie Het is m°8e?«k door het gebruik cijfers: de aanschaf van een een van een speciaal voor dit doel ont- voudig model met mantel kan Niet zo vreemd is. dat in onze worpen oliepomp, die vrijwel ge- f 198.—, de middelmaat f 325.— en kolenprovincie Limburg de ont- ruisloos werkt en een mechanische de beste f zich hebben en met die tige rijpheid begenadigd zijn, die sommige oudere mannen eigen is. Maar bovenal: „Zijn hart moet brandende in hem zijn". „En dan zal ik niet zeg gen, dat ik geen moeilijkhe den ken". Aldus een stuk uit deze brief. De ideale ouderling.... dat is een opgaaf, lijkt me toe. Als u in dit opzicht nog wat opmerkin gen wilt horen: Mijnheer Ik Mevr. K. van der D.-V. te K.: „Ouderlingebezoek kan soms gewoon waardeloos zijn, om dat mijnheer Ik aan het woord is én aan het woord blijft, zodat ouderling nr. 2 geen kans krijgt aan het woord te komen. De mijnheer Ik kan ook niet luisteren, dus geeft hij de broeder of zuster geen gelegenheid uit te spre ken wat in hun hart om gaat" Mevr. V.-V. te S. „Een praatje over 't weer, over de dominee die niet goed preekt, over de kerk die achteruit gaat... zo gaat dat als de ouderlingen er zijn. 't Kan ook zo: De ouderling neemt het woord en gaat vertellen wat de Heere aan z'n ziel gedaan heeft, erg dierbaar, maar hij kan er niet mee uitscheiden en daar hij dat al zoveel keren heeft verteld, is de ziel er uit en gaat er niets meer van het bezoek uit. Vader, moeder en kinderen komen niet meer aan bod, de klok wijst tien uur, een lang gebed, huis toe. Komen we niet veel verder als ze de bijbel eens op de tafel legden en vanuit de heili ge schrift begonnen te pra ten? Om dan ook te kunnen luisteren naar de anderen?" Mevr. A. J. G.-van W. te H. „Vragen stellen vind ik fout, dat maakt de verhouding stroef en dikwijls onwaar. Zelf probeer ik het gesprek altijd zoveel mogelijk op ker- kewerk te brengen." Mevr. C. N.-K. te 's-G. „Nog niet zo lang geleden maakte ik ergens een ouderlingenbe zoek mee. Er werd anderhalf uur vol gepraat over ziektes, kerken, dominees enz. maar de zaak waarom het gaat, daar werd langs heen ge- wikkêling van het stoken met olie veiligheidsinrichting tegen het belangrijk ten achter blijft. Het lopen van olie heeft, oliestoken is bepaald niet gloed- In de twintiger jaren, toen Duurder gaan kosten. De electrisch aan te steken haard bevalt in het gebruik niet: met de gloeispiraal kan allerlei i beuren. De normale potbrander, met lucifers aan te steken, geeft oliehaard duurder dan de minste ongelukken. De olie halfje, werden de vaste brandstof? Ja, als u stookte haard is overigens buitengewoon turf I vool,^ eerste proeven gedaan met olie zoals u eenmaal gewend voor verwarmingsdoeleinden. Het kolen: dag en nacht. De kosten de oliehaard is. dat de glasruit begrip „oliestook" vonden we voor liggen dan zelfs tien tot vijftien bij verkeerd gebruik eruit kan de oorlog wel in ons land, maar procent hoger dan bij een met ploffen, en dat is bij een grote alleen bij grote bedrijven en beter gesitueerden die zich een met olie gestookte centrale verwarming konden permitteren. Dat de eerste oliehaarden zoveel pro's en con tra's opriepen, vloeide voort uit het feit, dat de eerste oliehaard uit Amerika kwam. ingevoerd of na gemaakt. en niet volledig aan de Nederlandse behoeften voldeed. Open Brief als ditmaal. Van vol komen begrip, ja meer: van een verder denken dat me een on- vermoed perspectief In elpen vm zeggen dal het mlJ woorden gaf (dank je, I.) tot een komt dat zij met bijbelwoorden daan totaal wanbegrip. Iemands omsolt. schuld? Ja, de mijne. Toen ik Zeer matig wordi hoger De thermische kwaliteit, de iso latie van de woning is in ons land zacht gezegd, zeer matig. De iso- TEMAND schreef me over arm- zijn. Zij heeft ondervonden dat je nog arm kunt zajn al bén ander werk moest worden ge- je niet arm. Ik ben met haar eens daan en zo kun je God altijd wel dat dit juist in deze tijd veel va- krijgen in de redenering die je ker gebeurt dan men denkt. Ma- past. Dito de woorden uit de Bij- terieel. Iemand die 10.000 per als ik schrijf beL Voor mij persoonlijk is dit jaar heeft kan een ander die alles absoluut a-christelijk. U 8.000 heeft arm maken door op noemen, maar hem neer te zien. Zo gesproken het bezwering. Dat is kan men arm zijn met een halve het griezelige van de uitroep: er ton per jaar. Men hoeft er maar moet veel meer gebeden worden, een vriend of familielid voor te morgen dat iedereen hiermee emotioneel hebben met een half miljoen, en al-tljd gister en morgen sa- is waarin gisteren en heden zijn op stap kan gaan; en waar brengt klaar is kees. Dat dit alles met dacht Ik aan een brief- opgenomen, verzoend dan licht het ons! Ik ben overtuigd, nog- geestelijke armoede te maken weken geleden het gende toen nota bene, weet o nog? schreef: „Een hand veeg de eens boven ons aller bestaan de doffe ^gedachtenV enzovoort, de lucht schoon, en in de tijd vlei zovoort, OMDAT L dat je best gendag) mistroostig mag zijn, moogt het gebed noemen, waarom ook altijd dank u vo het gesop en het platte koren De rijstebrijberg, die vermoedelijk in geen enkele atlas ls te vinden, neemt naast Hans en Grietje een belangrijke plaats latie is afhankelijk van de bouw- onder de sprookjes. U kent het nog wel, dat verhaal methode, en wü als bewoners gen> die zich moeizaam een weg door de rijstebrijberg moest eten. briefschrijfster daar het platte maals, vriendin; om haar zette ik dat koren uit en vraagt ietwat ver- streepje tussen al en tijd, zij zou wijtend aan mij: waarom niet bet begrijpen. D»t w»s niet met meer gebeden, desnoods el- de ion- I a i ke dag in bidstonden dat God het opzet gedaan, het gebeurde al regenen moge doen ophouden, schrijvende. De gedachten gaan. zouden kunnen, vooral als het huurhuizen om zjcjj daarna nog eens in luilekkerland tegoed te kunnen doen. de pen gaat, en ineens merk Je ten nie* meer van de kracht van het gebed. Dit zou ik nog geheel dat je je tot iemand richt. met hgar eens kunnen zijn als eij mij nu niet als ervaring van de Je richt je nooit tot allen. Er kracht van het. van haar gebed, bestaat niet een brief voor allen, een illustratie gaf waardoor ik rijst te gaan evenmin als een krant voor allen. dit twee kilo- jje^ betreft, alleen maar provisorisch isoleren door middel van tocht- strippen, gordijnen en wat voor vin dingrijks er maar aan te pas komt. Bovendien is de warmtebron bij ons een gezelligheidsfactor, waar aan we hoge eisen stellen: het moet Dat het dagelijks leven aller- statistieken hebben zich er/ minst een sprookje is, ervaart bezig gehouden, ieder kind. naarmate het gro- Iedere Nederlander blijkt wordt en daarom is het des te meer de moeite waard te kunnen constateren dat het rijstebrij-sprookje, zij het dan in een andere vorm, wel is be waarheid; zelfs de nuchtere lijk jaarlijks 1 eten. In 1957 gram per „hoofd", jaar later, in 1962 bleek c zekere het onbewuste kiezen dat nooit begrijpen zal: zij ^rj_ maakt dat de één je beter be- vé bergje al te zijn gegroeid tot grijpt dan de ander. Soms, bij een 2% kilo, een bewijs, dat de be- onderwerp, duiken ineens de per- langstelling vbor het oudste voe- - - - h b t dingsmiddel ter wereld aanzien- sonen °P tot w ,e Je, je net °esi lijk toeneemt. Trouwens, meer over dat onderwerp kunt richten, dan de helft van de wereldbe- En dan ga je als het ware inner- volking wordt heden ten dage met dit oorspronkelijk uit Azië uitstapje maken met haar man op de brommer. Donkere wolken dreigden. Zij bad, denkend aan het gezang: „Die wolken, lucht afkomstige levensmiddel Merkwaardig is nu, da van de Nederlandse niet de droge rijst gebruikt, maar juist „grootmoeders rijst", de rijstebrij. Nu is enkele ja- gezinnen winden wijst spoor en loop baan" of God de wolken een an dere baan wilde wijken, en het gebeurde en „we hadden de hele lijk een gesprek aan met juist middag een heerlijk warm zon- hèn. Het ligt in het schrijf-proces netje en we kwamen thuis en het opgesloten; al, je dat niet deed, ««J, zou je niet kunnen schrijven. durven en niet kunnen. Het eerste Maar beste briefschrijfster, beste kind van u dat van de Ulo zouden anders Maar ach, wat jammer dat het thuiskomt, kan u vertellen dat u dan voor anderen tot een misver- üt streek woont waarachtigheid, heeft, hoeft nauwelijks gezegd. Overal waar wij neerzien op mensen, oefenen wij macht uit En macht wordt slechts weer staan door hen die zich gerust en gelukkig voelen en met meer arm zijn te maken. Vroeger zat ik bij een jongen in de klas die later dominee wera. Als je jong bent, ken je elkaar goed, en op een vriend schap toen ontstaan, kun je later bij hernieuwd ontmoeten, rustig voortborduren. Zo ging het ons toen we elkaar in het kleine Ne derland jaren erna tegen het lijf liepen. Mijn man en ik pleegden een bezoekje en ontmoetten bij de oude vriend een vrouw van een zijner collega's. Tot zijn verrassing kende ik haar uit een ander stukje leven. Toen ze weg was wilde hij van alles weten: grillig? Waardoor zo artistiek. geleden al droge rijst op stand leidt. Tot het lichten de markt georacht, die binnen enkele minuten kon worden op gediend. Die fabriek heeft nu de rijst, na langdurige proefnemingen, zoda nig weten te bewerken, dat de -?r-Hollandse rijstebrij zonder verhaal uit haar voor-huwelijks leven hem kunnen inlichten. Dan had zijn theorie omtrent haar ge- opmerkingen klopt. Dan had hij haar door zijn mij brengen. Wat toch, om maar weten in zijn macht. Was dat no- één ding te noemen, te doen met dig? Dat zij kleiner werd dan hij? westenwind de zaak zoals we dat auto-bezitters die nimmer zo aan ik vond van niet. Het is net als noemen „overdrijft". Sterke zee- slecht weer zijn blootgesteld als met de brief in het tasje: niet wolken landin- brom-mensen; moeten wij de re- weten, niet macht maakt rouw die op de dene ring doortrekken met haar man vragen of zij in dit liefde. zinnen uit hun organisch, stro- Wind stuwt de mend verband. Tot het striemen, wa arts, en elke van die zinnen, met teksten, met verontwaardigde uitroepen. Als ik men> zal'minder gebedsverhoring Brengt dit ons niet in piëtisti- mijn briefschrijfster niet zo goed krijgen dan u, want daar verslapt sche, methodistische sfeer" BÏSWW begreep, haar wat W op tafel kan worden gebracht, een record vergeleken met de anderhalf uur, die door zoveel fleurige kookboeken wordt aan gegeven. Een belangrijke ver betering dus op een terrein, dat ook de Nederlandse vrouw na aan het hart ligt. Zij moet dat dan, als zij op manier te werk gaat maar w< zien te rijmen, en natuurlijk is altijd een uitleg mogelijk: de ui„eg zie. de enig. gg= «g de zaak van haar Heer, haar waarachtig en eerlijk over tuigd zijn dat wat zij als verkla ring juiste verklaring en uitleg zijn, dan zou ik haar, geloof ik, dur- 1962. Hartelijk dank, ik gek blij mee. Ik weet nu arom: wij schrijven elkaai| beter kaarten, een stil dal met een kerktoren, bergen, kleuren, welgemeende groet ach- persoonlijk ge sprek met één ouderling, het instellen van een spreekuur, waar iedereen vrijwillig naar toe kon gaan om rustig onder vier ogen te kunnen praten. Wie niet verschijnt, krijgt ge woon huisbezoek. De tijd die dit kost kan „ingehaald" of „gewonnen" worden als niet twee ouderlingen samen, maar één ouderling apart Hand in eigen boezem Het voorgaande klinkt misschien hier en daar nogal negatief, doch trek niet al te haastig uw conclusie. Want hoort u maar eens wat ik hier heb: Mevr. H. H. S.-G. te L. „Waar om treden wij als gezin de ouderlingen vaak met zoveel schuchterheid tegemoet? Als we inderdaad een goed chris ten-gezin zijn, kunnen we al leen maar vol vertrouwen en met blijdschap onze ouderlin gen tegemoet zien. Ondanks alle gebreken en wie heeft die niet komen zij in op dracht van hun Zender." Mevr. D. B.-S te R. „Laten wij ze toch niet zien als geeste lijke politie-agenten. Het zijn toch mannen, die een ambt vervullen in Gods Kerk. Wat zou het voor de ouder lingen toch een stuk pret tiger zijn als zij bij ons eens wat meer openheid vonden, zodat er een fijn gesprek en een goede avond kan zijn in de geest van de gemeenschap. Er verandert veel in de we reld. Maar Gods woord en in zettingen doen dit niet." Mevr. E. v. d. H.-L. te S. „La ten wij nooit vergeten, dat het een hele opgaaf is voor dege nen die er hun tijd aan ge ven. En al mogen er dan wel eens moeilijkheden zijn, aan het eind van de avond kunnen we elkaar toch in het gebed vinden." Andere pleidooien voor meer openheid: mevr. J. H. B.-van W. te P. „Laat ze toch een blik in je binnenste slaan,"; mej. C. K. te D. „Neem rus tig de tijd om hen te woord te staan, dat geldt voor alle gezinsleden", mevr. M. A.-van der E. te G. „Als wij van on ze kant hen welwillend tege moet treden en zij van hun kant niet als een rechter, maar als een begrijpend vriend beschouwd kunnen wor den, meelevend met de nood van anderen, kan het een feest zijn voor degene, die het be zoek ontvangt, maar ook voor de ouderling, die het brengt". De heer S. van der K. te R: „Als we zélfs niet beginnen ons open te stellen, dan wordt het bezoek een teleurstelling." mej. A. P. te R. „Men hoeft er niet tegen op te zien alsof er een paar rechercheurs op bezoek komen en we hoeven ons al evenmin de hele dag zenuwachtig te gaan lopen maken. Wij kunnen hen be schouwen als dragers van een verantwoordelijkheid, ook als mensen met fouten en gebre ken, net als wij zelf die heb ben. Mensen óók, waar we ge woon mee kunnen praten, over geestelijke dingen net zo goed als over andere zaken"; mevr M. J. G.-van de B. te R. „Gro te bewondering heb ik voor deze mensen, die de moed op willen brengen en hun kostba re tijd willen geven voor eer goed doel"; mevr. J. P.-var B te H.: „een feest. Kom zo als je bent, niet mooier, niel lelijker, maar eerlijk. Daar geeft God zijn zegen op"; mevr. A. van N.-van P. te R: „In hun meestal weinige vrije tijd moeten de ouderlingen adressen langs om afspraken te maken. En dan zijn de ouderlingen al heel blij als ze na heel veel bedankjes twee adressen hebben, waai een bepaalde avond n kunnen gaan. Waarom op zoveel adressen steeds maar niet gelegen komen...?"; mevr. J. van N.-van der L. te V. „Indien er geen open ge sprek komt. de geestelijke zaken rakend, kan dat dan wel eens niet aan ons lig gen? Geven wij ons wel ge noeg? Maar aan de andere kant: als men trouw kerkgan ger is wordt vaak wel eens ge dacht: „dat zit wel goed". Dat is soms jammer, persoon lijk heb ik liever dat men dieper op de dingen ingaat"; mevr. P. K. te R. „Door de balk in ons eigen oog Allerlei Na dit hand-In-elgen-boezem- steken, samengevat om zoveel mogelijk Inzenders recht te doen wedervaren, wat alge mene opmerkingen, die ik in enkele brieven tegenkwam. Mevromv C. B. van de B. van de R. te R. „Ook de vrouw van de ouderling is een mooie taak weggelegd. Zij kan 's middags wel eens een bezoekje afsteken bij de vrouw des huizes, in de wijk, dit om vast wat met elkaar vertrouwd te raken. Men moet immers voelen: wij horen bij één kerk? Een gesprek van vrouw tot vrouw kan soms wel eens beter vlotten dan wanneer het hele gezin bij el kaar is." Mevr. A. v. d. G. te B. „Toen ik nog een kind was hel ik eens iets bijzonders i.v.m. een ouderling meegemaakt. Wij hadden een broertje ge kregen, dat na drie dagen de oogjes nog niet ppen had. De ouderling (een bekende en ge liefde figuur in ons dorp) kwam op bezoek en toen mijn moeder hem haar zorg over het kleintje toevertrouwde, zei hij: „Laten wij het maar voor Gods Troon neerleggen." Ik schrok, ik was nog maar tien en dacht dat hij ons broertje mee zou nemen. Maar moeder vouwde haar handen en dat deed ik toen ook maar. Wel keek ik stie kem door een kiertje naai wieg. De ouderling ging in gebed en smeekte zó genezing, dat mijn angst steeds minder werd. Toen zag ik door de kieren van m'n ogen dat mijn broertje heel even z'n oogjes opendeed. Dat was gebedsverhoring! Ik moest direkt naar mijn vader (op het land) om het grote nieuws te vertellen, maar ik durfde niet te zeggen, dat ik mijn ogen niet stijf dicht had ge houden tijdens het bidden.... Niet alleen echter om dit voorval staat een ouderling hoog bij mij aangeschreven, ook omdat er altijd met eer bied over hem gesproken dit wel Mej. M. B. te D. „Ik herinner me nog heel goed dat zo'n jaar of 20 tot 25 jaar geleden (en ook daarvoor) de ouder lingen vaak eenvoudige men sen waren, die hun gesprek ken hoofdzakelijk grondden op de Heilige Schrift. Tegenwoor dig zal een ouderling, naast Schriftkennis, toch ook iets moeten afweten van vragen en problemen, die het gezinsleven in déze tijd betreffen. Het is nodig, dat zij juist hierop voorbereid zijn". En met deze opmerkingen paat er een punt achter de twee de aflevering van „Wat is uw mening over", al heb ik het gevoel, dat de stapel briev nog bijna niet is geslonken.. ander dat dat tochtje niet terop, dan eindeloos verwarrende mocht, later zal blijken dat er brieven. Wij kunnen beter samen Biefstuk en make up Wat heeft dat nu met elkaar te maken vraagt u zich af. Nu, het zijn beide nieuwtjes uit Ame rika afkomstig: daar kan men geschenkdozen kopen waarin vijf tien van de allerfijnste biefstuk jes-van-de-haas verpakt zijn. De biefstukjes zijn drie centimeter dik, wegen 175 gram per stuk, zijn lichtbevroren en worden met droog ijs verpakt. Iets voor de moeder van de vijfling? In de Verenigde Staten heeft men ook eens becijferd, hoeveel geld de Amerikaanse dames met elkaar per jaar aan make-up uit geven. Het bleek meer te zijn dan de kosten van de diverse ruimtevaartprojecten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 15