Wij voerden altijd een christelijke politiek Uw probleem is het onze Wij worden uitgekreten als onchristelijk... Een woord voor vandaag A B A S I N Schreef Zweeds theoloog anonieme smaadbrieven? Collectieve actie tegen het antisemitisme in Z.-Amerika Herv. synode antwoordt „Bossche gesprekskring" 2 DINSDAG 20 AUGUSTUS 1963 ANDERZIJDS NOODGEMEENTEN Opnieuw heeft de hervormde hoogleraar prof. dr. G. P. van Itterzon bij de hervormde synode er op aangedrongen haast te maken met een nieuwe regeling voor de noodgemeenten. Onder artikel 238 werd het indertijd mo gelijk gemaakt voor bepaalde groepen in de Hervormde Kerk om een noodgemeente te vormen. Het zijn ..richtingsgemeenten" in plaatsen waar de kerkeraad tot een andere richting behoort. Deze maatregel had een tijdelijk karak ter en loopt binnenkort af. Prof. Van Itterzon richtte zijn oproep tot de synode in een artikel in het blad van de Confessionele Vereniging, het Hervormd Week blad. Een van DE tere plekken van onze kerkorde is Ord. 16, de ordinantie voor de kerkelijke finan ciën. In dit gedeelte gaat het im mers over de kerkvoogden en de geldelijke zaken der gemeenten. Nu is het een bekend feit. dat verschil- standigheid t heer".' Zulke kerkvoogdijen gaan hun eigen gang. Volgens de over gangsbepalingen. die bij Ord. 16 ho ren, vallen zij nog buiten een groot deel van de nieuwe kerkelijke wet. Dat kan al niet anders. Nu doet de kerk al haar best dit kerkvoogdelijk verzet te breken en te bereiken, dat de ene kerkvoog dij na de andere zich toch aan de nieuwe kerkorde aanpast. Zodoende gaat het aantal niet-aangepaste kerkvoogdijen met eigen beheer langzaam aan terug. Wat zien wij nu echter gebeuren? Er worden noodgemeenten ge vormd, of. als u dat juister vindt, er worden noodvoorzieningen getrof fen. Naast de gewone kerkeraden en hun handelingen is in verschillende plaatsen een noodvoorziening geko men. Wat dat inhoudt, hebt u in ons blad de laatste tijd uitvoerig kunnen lezen. Nu heeft op onze laat ste conferentie een broeder uit de kerkvoogdij sfeer er de aandacht op gevestigd, dat deze noodvoorzienin gen gelden beheren, die buiten de kerkelijke controle vallen. Ze bou wen zelfs kerken, die met het offi ciële kerkelijk toezicht niets te ma ken hebben. Schaduwkerkvoogd ij- en dus, die ..eigen beheer" hebben. De kerk kan wel bepalen, dat per 31 dec. 1964 de regeling van de noodvoorziening afloopt, maar deze schaduwkerkvoogdijen. die bezig zijn een nieuwe ..kerk" te bouwen, gaan met de bouw rustig door. Voor zover zij het gebouw al klaar heb ben. zijn zij evenmin van zins het weer haastig af te breken. Hoe moet dat nu, vroeg onze kerkvoogdelijke broeder. Ja, dat weet ik ook niet. We hebben straks de situatie, dat er noodgemeenten zijn. met een kerkeraad. die geen kerkeraad is. Met lidmaten, die niet officieel in de wettige boeken der kerk worden ingeschreven. Met lid maten en doopleden, die alleen in noodregisters staan, waarvan de kerkelijke waarde nog niet is vast gesteld. Met lidmaten, die wel zijn aangenomen en bevestigd, zelfs on der de hoge verantwoordelijkheid van de provinciale kerkvergadering, maar die nog geen stemrecht heb ben gekregen. Met lidmaten, die wel plichten hebben, ook plichten tot betaling, maar nog steeds geen kerkelijk stemrecht Men onderschatte deze bezwaren niet als voor deze groepen geen aanvaardbare oplossing wordt ge zocht. kunnen zij zonder bezwaar, vroeg of laat. strijdensmoe, aan de slapende kerk de rug toe wenden en een vrije gemeente stichten. Zij hebben leden, doopleden, een finan cieel apparaat, een eigen fraaie kerk. Doch ook. wanneer zij zover niet zullen willen gaan. zullen zij toch geen ogenblik bereid kunnen zijn, hun goederen en gebouwen aan de officiële kerk ter beschik king te stellen, als zij de plaatse lijke gemeente nadrukkelijk niet vertrouwen. Nieuwe, clandestiene kerkvoogdijen dus. Gebouwen, die zelfs aan de gemeente zijn onttrok ken en in handen ..van weinigen" zijn. Van die weinigen, die weten, wat zij plaatselijk willen. Onze Confessionele Vereniging, die door ds. F. H. Landsman met zoveel warmte is geprezen, heeft op haar jaarlijkse conferentie al deze noden bloot gelegd. Ze heeft hier mede een positieve bijdrage willen leveren voor een gezond kerkelijk leven. Tot onze vreugde nam onze synodale pers van dit getuigenis persoonlijk kennis en kwam zelfs een verslag in de kerkelijke pers berichten. Prima! Tot onze dubbele vreugde liet ook de kerkvisitatie geen verstek gaan en woonde een van haar bekwaamste en hoogste vertegenwoordigers de samenkomst bii. Helaas heb ik van dit alles in de Handelingen der laatst gehouden synodevergadering geen neerslag gevonden. Aangezien onze synode, wat het perswezen betreft, aan alle verenigingen een voorbeeld van „dichte-deur-politiek" geeft (ken nelijk en begrijpelijk uit vrees voor de publieke tribune), moet ik het met het synodale persverslag doen. Hierop afgaande zeg ik: de syno de had een korte zitting, die voor buitenstaanders weinig boeiends had, en waarin over de noodge meenten geen woord is gezegd. Heeft dit dan echt geen haast? Moeten wij dringend gesprekken voeren en brochures uitgeven over vragen als rassenscheiding (in Ne derland toch geen „brandende kwestie"?) en verliezen zij door al dat spreken van een sprekende kerk de nodige tijd om aan onze eigen problemen behoorlijk toe te ko- Straks komen wij in tijdnood en dreigt er weer een ..oplossing", die haastig moet worden genomen. Een oplossing zonder behoorlijke princi- Eiële achtergrond. Een oplossing op oop van zegen. Wanneer opent de synode over de noodgemeenten het kerkelijk ge sprek? Met als basis een knap ge schreven, goed gedocumenteerd, in de belijdenis onzer kerk stevig ge fundeerd synodaal rapport? Heus: de zaak is urgent. al niet veel roodhuiden overgehouden. de Deze landen hebben geen problemen met de oorspronkelijke bevolking, zo meent dr. Vorster. Waar het rooms- katholicisme zich vestigde, zoals b.v. in Zuid-Amerika, is een grote verbastering ontstaan, een een-wording, maar waar ren het calvinistische element doorbrak, is Dr. Vorster ons vertelde, steeds een apartheidsbeleid gevoerd. Je kerk gereflecteerd. De Waarom? Om het volkskarakter geen die blanken in Suid-Afrika." communisten hebben een politiek van geweld aan te doen. Hii 7wiiot pen rxrpnhlik na H#»7p °pniiing gevoerd, die er geleidelijk toe Om die reden heeft Zuid-Afrika b.v. «ij zwijgt een ogenblik na deze E«,^d dI, wj de b|-nke„ (e_ m 168! ecri btoedverman- geladen woorden en kijkt voor voel van schuld ten opzichte van de ge- ging aangenomen, de eerste wet op dat zich uit" dr J D Vorster nredi- kleurde volken ls ontstaan, en die de terrein voor zo ver ik weet. In het vroe- - m - -r' -I - VOrStelj PTe<n kleurlingen tegen de blanken heeft op- gere Nederlands Oost-Indië leefden de gehitst. Nederlanders ook gescheiden van de heemse bevolking, in aparte wijken De apartheidspolitiek is in wezen vermenging van de rassen kwam niet christelijk, meent dr. Vorster, omdat de- voor, althans niet op grote schaal. Wij verticaal is gericht en de gekleurden streven in Zuid-Afrika deze politiek ook i ontwikkelingsrecht verschaft zo ver als hij wil. Er is geen plafond in dit opzicht. Er zijn scholen voor middel- „Ons is die enigste volk wat Christelijk is opgetreê door nie het stuurt, doch financieel nog steun inlandse volk uit te roei nie en zendende kerk ontvangt, hullie grondgebied af te neem nie en nou wordt ons vandaag uitge- krijt als on-christelijk. Hier is die De moeilijkheden van de laatste ji Opgehitst De wijze en de dwaze maagden! Ze hebben hun lampen geno men en zijn er op uitgetrokken, de bruidegom tegemoet. In het tegemoet trekken van de bruidegom zijn ze allen gelijk. De wijsheid en de dwaasheid liggen op een ander gebied. De wijze maagden hebben olie bij zich, de dwaze niet. En daar wachten ze dan op hem, die komen zal. Maar, zo schrijft Mattheus, hij blijft uit en ze worden allen slaperig. Ja. de bruidegom moet komen, maar wanneer zal hij er zijn? Hij komt, midden in de nacht, er klinkt het geroep: „De brui degom, zie, gaat uit hem tegemoet" (Mattheus 252). De geschiedenis is verder wel bekend. De dwaze maagden heb ben geen olie meer, hun lamp is uit en wat nu? Dit voorbeeld ten spijt leven er in de wereld nog miljoenen dwaze maagden, mensendie weten, dat de Bruidegom komt' en Hem ook tegemoet trekken maar geen voorbereidingen treffen om Hem te ontvangen. De Here ontvangen, d.w.z. elk uur van de dag op Zijn komst rekenen, in het drukke werk en in de stilte van de rust. Elk ogenblik paraat zijn op die grootse ontmoeting Jezusik. Want Hij komt op een uur, waarop wij Hem niet verwachten. Daarom, weest waakzaam. Denkt nooit: het zal morgen wel zijn, het kan immers vandaag worden! kant van Die Nederduitse Gerefor meerde Kerk van Suid-Afrika, een> forse, wat hoekige man, wiens on bevangen oogopslag een zekere mate van zelfbewustheid verraadt. Als afgevaardigde van zijn kerk op de Gereformeerde Oecumeni sche Synode te Grand Rapids heeft hij nogal eens kritiek moeten aan horen over de Zuidafrikaanse apartheidspolitiek, waar zijn kerk het in het algemeen mee eens is. Dr. Vorster, pastor van een stadsge meente in Kaapstad, is persoonlijk over tuigd dat de apartheidspolitiek van zijn land christelijk verantwoord is. Hij is vertrouwd met vele aspecten van deze politiek, wellicht mede omdat zijn broer minister van justitie is. Die Nederduitse Gereformeerde Kerk heeft reeds vele tientallen jaren zendingswerk bedreven in de gebieden der kleurlingen, omdat zij zich bewust is van de zendingsop dracht van de Heer der Kerk. Jaarlijks besteed zijn kerk ze» millioen dollar aan het werk, dat verspreid is over Masho- naland, Nyasaland, Rhodesia, Beet- schoeanaland en in Die Unie v Afrika zelf. In de negentiende eeuw is, volgens dr. Vorster wel gebleken dat de kleur lingen zich in een kerk van blanken niet kunnen uitleven, en toen zijn dan ook L kalmeert de zenuwen zonder slaap te verwekken! Revisie proces dr. Heiander Vrijspraak niet Ds. J. C. H. Komijn overleden In de leeftijd van 76 jaar is te Balk overleden ds. J. C. H. Romijn. hervormd emeritus predikant. Ds. Romijn ging in 1953 met emeritaat. Daarvoor diende hij de gemeenten te Schraard, Parrega, Wor- kum, Charlois en Apeldoorn. In 1943 werd ds. RomUn hulpprediker te Amersfoort, in 1944 vertrok hij als predikant naar Warns en in 1947 ging zyn laatste gemeente Harlingen. onmogelijk Nu reeds tien jaar lang houdt dr. Dick Heiander, professor in de theologie, vol onschuldig te zijn aan de hem ten laste gelegde be schuldiging als zou hij, om zijn eigen verkiezing tot bisschop van Strangnas veilig te stellen, anonie me smaadbrieven over de andere kandidaten voor dit ambt in om loop gebracht hebben. Onophoude lijk heeft de inmiddels afgezette bisschop van de Zweedse, lutherse, staatskerk voor zijn eerherstel ge vochten, en vandaag zal de hoog ste gerechtelijke instantie in Zweden, Svea Hovrat, in Stock holm opnieuw deze zaak in laat ste instantie ter hand nemen. Besluit Joodse Wereldraad De joden in de wereld hopen op betere betrekkingen tussen de Rooms Katholieke Kerk en het jodendom en zijn ook optimis tisch gestemd voor wat de be handeling van de joden in de Sowjetunie betreft. Dit zijn de voornaamste conclusies, getrok ken op een conferentie te Mon- treux van het bestuur van de Joodse Wereldraad, gevormd in 1936 tijdens de opmars van het nationaal-socialisme. Op de conferentie werd besloten een collectieve actie te organiseren tegen het antisemitisme in Latijns Amerika. De 450.000 man sterke joodse gemeenschap in Argentinië op vier na de grootste van de wereld heeft aan aanvallen blootgestaan. Er zijn in Argentinië anti semitische betogingen gehouden, waarbij joden werden afgeranseld. Joachim Prinz. voorzitter van het Jood se Congres in de V.S., zei op de conferen tie dat zelfs hooggeplaatste r.k. priesters aan antisemitische activiteit in dit land hebben deelgenomen. Vele afgevaardig den spraken de hoop uit dat het Vati caanse concilie, dat de volgende maand weer in Rome bijeenkomt, het keerpunt zal blijken te zijn in de betrekkingen tussen joden en christenen. Joachim Prinz hoopte op een openlijke veroordeling van het antisemitisme door het concilie. Niettemin achtte hfj een dergelijke veroordeling weinig zin hebben als de strekking ervan ook niet ..door sijpelt" tot de gewone parochiegeestelijk». - enkele vragen waar nooit afdoend antwoord op gevonden is. Wel is bewezen dat de brief, waarvan de her komst dus nooit met zekerheid is vast gesteld, voor een deel getypt is op de schrijfmachine van Heiander op het theo logische seminarium te Uppsala, waar- later de toetsen verwisseld zijn. Ver is bekend geworden dat Heiander onder opgave van een verkeerde naam en adres nog twee schrijfmachines ge kocht heeft. Tenslotte bevonden zich enkele vingerafdrukken van Heiander op enkele van de smaadbrieven. Voor het gerecht in Uppsala was dit indertijd voldoende dr. Heiander te veroordelen en hem uit zijn ambt te zetten. Sedert 1957 is dr. Heiander nu bezig ■visie van het proces te verkrijgen. Dit stuitte eerst op bezwaren daar nieuw materiaal het noodzakelijk maakte de vroegere beschuldigingen opnieuw te onderzoeken. Men houdt het in goed in gelichte kringen niet voor onmogelijk dat deze hoogste gerechtelijke instantie bij gebrek aan bewijs tot vrijspraak komt Hoewel dit laatste niet inhoudt dat dr. Heiander zijn ambt weer zal mogen gaan uitvoeren, komt hU bU vrijspraak wel oor een staatspensioen ln aanmerking. Het proces zal beginnen met een ver hoor van de beklaagde zelf en de man die hem destijds bij de politie aange- E»ven heeft, de professor in de theologie ric Segelbcrg. De vraag of dr. Heiander al of niet schuldig is aan het schrijven 'an deze smaadbrieven is onderwerp Ïeworden van vele wetenschappelijke iscussies in diverse kringen in Zweden. Dr. Cohen hoogleraar te New York Dr. J. J. Vorster Defensief de status van de rond twee en half miljoen Joden in de Sowjetunie. De joden aldaar mochten het jiddisch dialect van Oosteuropese joden spreken en op een hoger plan brengen en stuitten voortdurend op moeilijkhe den bij de godsdienstoefeningen in de synagogen. De conferentie was van mening, dat de kritiek op de maatregelen tegen de jo den in de Sowjetunie de Russische rege ring in het defensief had gedrongen en haar had gedwongen om voor de eerste maal toe te geven dat er zoiets als een joods probleem in de Sowjetunie bestaat. Verkiezing generaal van Leger des Heils in september Op 19 september aanstaande zal in Londen de Hoge Raad van het Leger des Heils bijeenkomen om een nieuwe gene raal t« kiezen in verband met het treden uit de actieve dienst in nov ber van de huidige generaal Wilfred Kitching. Generaal Kitching heeft een oproep tot gebed gezonden aan alle heilsoldaten om Gods Geest en leiding op deze vergade ring, waar de achtste generaal gekozen zal worden. Het kenmerk van de Hoge Raad Is dat hij als wettig gevormd li chaam slechts één functie heeft nL het kiezen van een nieuwe generaal. Al» dit gebeurd is, wordt de Raad automatisch ontbonden. De namen van de kandidaten worden in geheime stemming voorgedragen en voor de verkiezing zelf wordt gebruik gemaakt ven een geheime stembrief. De Hoge Raad zal bestaan uit negenenveer tig officieren. Voor Nederland maakt LL commissioner W. F. Palstra. territo- Iriaal leider van het Leger des Heils deel luit van de Read baar en hoger onderwijs, waar iedere kleurling zich kan doen inschrijven. Daardoor heeft de Unie van Zuid-Afri ka ruim 2000 afgestudeerden van hoge scholen en universiteiten, een bijzc hoog aantal, indien men bedenkt dat de meeste negerstaten aan de Goudkust Ivoorkust per staat nauwelijks een zijn academici telt. W aanvoorstellingen ,,Wij kunnen dat rustig doen, omdat ons volk nooit onchristelijk gehandeld heeft. Om dit enigszins objectief te zien, moet men eens bedenken wat er door «uwen heen in andere landen is gebeurd. Australië heeft geen rassen vraagstuk, Nieuw-Zeeland ook niet. En arom? Omdat de blanken de inheem- bevolking in de loop der jaren it eens in het verre verleden! heb ben uitgemoord. De betrekkelijk weinige autochthonen die zijn overgebleven, le- in reservaten. wij staan bloot aan de scherpste kritiek. Er bestaan in het buitenland ont zettende waanvoorstellingen, en dat be treuren wij diep. Geen discriminatie In de Unie van Zuid-Afrika bestaat geen discriminatie. Wat de blanken wordt toegestaan, mogen de kleurlingen ook, maar dan ieder in zijn eigen ge bied. Hoewel de blanken sterk in de min derheid zijn, is het grondgebied van de Unie ongeveer gelijk op tussen de ras sen verdeeld. Onze beste bouwgrond A-graadse grond is de Afrikaanse term ligt yoor het grootste deel in de Ban- toegebieden. Van het gehele oppervlak van de unie is 3 procent goede bouw grond, en daarvan ligt 2% pet in de niet-blanke territoria. In het algemeen mogen wij wel zeg gen dat de gekleurden ln ZuM-Afrika het goed hebben. Men kan hun situatie met die van de negers in andere Afri kaanse landen eenvoudig niet vergelij ken. Daarom komen er dan ook jaar lijks 20.000 kleurlingen van buiten de Unie van Zuid-Afrika ons land binnen, illegaal wel te verstaan. Wat een pro blemen roept dat op voor een regering. Stelt u zich eens voor dat zoiets in Ne derland, Canada of Amerika zou gebeu- Ontwikkeling „Die mensen komen niet omdat het slecht is in de Unie van Zuid-Afrika De naturellen bezitten auto's, die meest uit Duitsland en Amerika komen. Er zijn ongeveer 20.000 onderwijzers, die les geven in hun eigen scholen, dus kleurlingen. Iedere inwoner van de blank of kleurling, heeft een persoons kaart, een identiteitskaart, die hij al tijd bij zich draagt. Hier is de mijne," zegt hij en de zuidafrikaanse predikant steekt een groene kaart met zijn pasfoto op. „J. D. Vorster. No. 022 770545 Die Unie van Suid Afrika. Persoonskaart" lezen wij. „Als blanke mag ik geen grond kopen het gebied der kleurlingen en omge keerd mag dat dus ook niet. Jaarlijks legt ons land miljoenen ten koste aan de ontwikkeling van de Bantoegebieden, in 1962 alleen al meer dan 56 miljoen dollar. Daarvan kwam iets minder dan 30 pet terug in de vorm van belastingen van de Bantoes zelf, en de rest komt uit de zakken van de blanke bevolking, meer dan 300 dollar per gezin per jaar. Betaalt U graag belasting?" vraagt dr. Vorster met een vriendelijke glimlach. Over,, RichtlijnenReformatie-Rome Uiting geven aan belijden eigen kerk „Onze apartheidspolitiek is niet nieuw, maar de communisten hebben ons land in de positie van onderdrukkers gema noeuvreerd. En, helaas, het wordt maar al te graag geloofd!" zo verzucht deze Zuidafrikaanse predikant die over tuigend kan spreken maar lang alle leden van de Gereformeerd Oecumenische Synode nog niet overtuigd heeft. AMSTERDAM 19/8 (anp). Dt G. D. Cohen, lector in de theoretische fysica aan de Universiteit van Amster dam, zal per 1 september deze univer siteit verlaten. Hij wordt hoogleraar aan het Rockefeller Instituut in New York. Hogere eisen voor Zuidafr. predikanten In het besef, dat aan de niet-blanke predikanten, nu zij meer en meer met zich ontwikkelende Bantoes te maken krijgen, steeds hogere eisen gesteld wor den wat kennis betreft, heeft de kerke raad van de Gereformeerde Kerk van Johannesburg-Noord besloten deze pre dikanten aan te moedigen om te blijven studeren. Elke maand koopt deze blanke kerk een aantal theologische boeken aan voor niet-blanke predikanten, terwijl zij, die de begaafdheid hebben voor verdere stu die, geldelijk geholpen worden. r p PERFECT L ACVJ AUTOMATISCH HANDIGE OPEN GREEP VEDERLICHT Opgave vakantieadres regelmatig op de adv pagina plaatsen, zo vroeg mogelijk op te geven. Indien deze schriftelijke opgave niet DE DIRECTIE De generale synode der Neder landse Hervormde Kerk heeft ge antwoord op de kritiek die de zo genoemde „Bossche gespreks- kring", 10 hervormde predikanten, kenbaar maakte naar aanleiding van de door de generale synode vastgestelde Richtlijnen betreffen- den de reformatorische houding je gens de Rooms-Katholieke Kerk. Enkele „overwegingen" van de Bossche gespreksgroep zijn dat de oecumenische essentie in het syno dale schrijven niet voldoende tot haar recht komt, dat de Richtlij nen oorzaak kunnen zijn van een misverstand omtrent de reforma torische schriftbeschouwing, er dat ze een verschraald beeld geven van de eigen kerk. De generale synode stelt in haar antwoord aan de Bossche gespreks- kring centraal dat „de eerste voor waarde voor een wezenlijk oecumeni sche ontmoeting niet is de eigen eccle- siologische positie in de waagschaal te stellen, maar allereerst uiting te ge- het levend belijden van d< eigen kerk om de noodzakelijke diep gang van het gesprek te vinden. Het uitgangspunt van de oecumeni sche ontmoeting is, aldus het schrijven van de synode, gelegen in de uitge sproken wil van het Hoofd der Kerk, Jezus Christus, dat zijn gemeente één is, opdat de wereld gelove, dat de Va der de Zoon gezonden heeft. Fundamentalisme Over het fundamentalisme zegt het synodale antwoord, dat in extenso in het orgaan „Woord en dienst" is opgeno men,: Wanneer men het gebruik van de Schrift als „een objectief hanteer baar uitgangspunt" fundamentalistisch noemt, dan moet dit fundamentalisme worden afgewezen. Maar wanneer men de reformatorische overtuiging, dat de Schrift inderdaad laatste woorden spreekt, ook fundamentalisme noemt, dan moet zulk een fundamentalisme met de Reformatoren aanvaard worden, wat niet betekent, dat men „het laat ste woord", dat de Schrift spreekt, ver eenzelvigt met het „Reformatorische woord", een vereenzelviging, die door de Richtlijnen duidelijk wordt afgewe- Over het verantwoorde gesprek tus sen de Reformatie en Rome zegt het antwoord van de synode aan de Bos sche gespreksgroep nog dat hoewel het te ver gaat in het verband van dit schrij ven de problematiek betreffende het ge sprek over de gehele breedte nader te formuleren, de synode Ijet met de pre dikantleden van de gespreksgroep eens is dat juist in deze tijd de voortgang van deze gesprekken krachtig moet worden bevorderd. De leden van de gespreksgroep, te weten ds. N. K. van den Akker, 's-Her- togenbosch; ds. C. Blomaard, Boxtel; dr. M. Hansen, Oss; dr. J. M. Has selaar, Utrecht; dr. J. J. Lonet Feis- Aerdenhout; ds. G. Nutbey, Vught; ds. K. A. Oskam, 's-Hertogenbosch; ds. L. Schellevis, Gouda; ds. G. van Schup-i pen, Beverwijk en dr. K. Strijd, te Am-' sterdam, zijn, zoals ook wel blijkt uitj „Overwegingen betreffende het| synodale schrijven: De reformatische houding jegens de R.K. Kerk en haar, leden", overtuigd van het grote belang! de zaak, die in de Richtlijnen aan d« orde wordt gesteld. Tevens zijn ze doordrongen van de noodzakelijkheid, met name uit de kring van hen,! die reeds jarenlang op intensieve wijze in het theologische gesprek met Rome betrokken zijn, een aanvullend en deels corrigerend geluid in de kerk verno- Advertentie AUTOMATISCH s SPIEGELGLADDE STALEN ZOOL VEDERLICHT Beroepingswerk NED. HERV. KERK t Beroepen te Tange-Alteveer (Gron.l (toez.): K. Schaap, kand. te Huizen (NHi te Borne (2e pred. pl.): Th. J. Remmers te Zijpe <NH); te Papendrecht (vac. Hu C. Bultman); L. Kievit, te Putten; tid Daarle: (toez.): C. Snoei. kand. ti Utrecht; te Zevenhuizen: G. v, d. MeulenC te Garijp. q Benoemd tot vicaris te GrijpskerkC mej. H. Valk, te Hilversum. f D Beroepbaars telling; kand. F. C. M. Roo' denburg, Maassluissedijk 124. te Vlaar dingen: P. C. Pettinga, pred. te Ham burg en koopvaardijpred., Venusberg 34»g GEREF. KERKEN i dr. J. Rinsema, te Aalten. Beroepen te Heinkenszand (Zld.) e Walfsen: E. Hoogerwerf, kand. te Baarml Aangenomen naar Spijk (Gr.): H. DijkT sla§, te Meeden <Gr.), die bedankte voo' Anjum en Westerbork. Bedankt voor Kapelle-Biezelinge: I(i C. Kim. te Reitsum; voor Spijkeniss (2e pred. pl.): F. de Jong, te Lichten voorde. CHRIST. GEREF. KERKEN j Beroepen te Thesinge: J. Vogel, t Tweetal te Ermelo: J. Kampman, 1 Rijnsburg en M. Vlietstra, te IJmui den. ^8^ Lijm hout met GETAFLEX *5®^ Ceta-Bever r. 1 Aangenomen naar Hengelo (Jacd~ - Catsstraat); R. J. Vóórhaar, te Vroom» Vrasg: In uw blad las ik weer een geval van oplichting, waarbij het woord „flessentrekkerij" werd gebruikt Waar komt dit woord vandaan? In woordenboeken staat wel de uitlegging dien hoe langer hoe l Vraag: Kan een hoofdbewoner zeg genschap uitoefenen over de logé's bekend hoe hoog dit bedrag mag zijn. Het renteloos voorschot van 1800 is nodig voor kamerhuur, verzorging trekken met oplichting te maken? Antwoord: De uitdrukking flessentrek- heer ker voor oplichter komt van de Zuid- huis t nederlandse zegswijze „iemand op heeft zij rekening. oude Antwoord: Drievoudige kinderaftrek groot krijgt u alleen wanneer uw dochter Nu niet bij u thuis woont, en wanneer zij bovendien voor 90 pet. voor uw reke ning komt. Anders krijgt u tweevou- maanden verpleegd wordt voor kan- ker in de halswervel. Binnenkort zal dige kinderaftrek Vermoedelijk werd dit gezegd deze dame echter worden ontslagen de dochter doch de eerste tijd moet zij nog ge regeld voor controle terugkomen omdat bij wijnkopers dan 50 pet. Brieven, die niet zijn voorzieze! van naam en adres, kunnen niet b behandeling worden genomen. Ge^ei heimhouding ls verzekerd. Vrageit die niet onderling met elkaar ir verband staan, moeten in afzonde^ lUke brieven worden gesteld. PeNe brief dient een gulden aan posi{0 zegels te worden Ingesloten. Hierbij is geduld nodig. Het zal \der even duren voordat alle gom is opg lost. Als men klaar is, kan het gebejn benzinevlek 1 „wijn (bier) op huidige woord is tappen of bottelen) om de (eigen) flessen te vullen en de ander) leeg of flink laste komt. Vermoedelijk is ook kregen. Deze moet dit laatste niet het geval, daar 1 1800 niet voor uw huis kening komt en uw bijdragen wel be benzine er weer uithalen - door steeds minder benzine l_ ken. Als er gestookt wordt, moet het gebrtic :k heeft gLi met behUj|jr te gebrJ0® dat hij die ziekte niet neden de 1800 zullen blijven. U heeft met het oog op het brandgevaar biiie gesproken achter te laten. Met andere huis wil hebben. ten werken. Helpt de benzine r zijn eigen dan geen recht op kinderaftrek u kan dan aftrek wegens buitengewo- woorden: Eigen zakken spekken* ten Antwoord: Als de betrokken jonge- ne lasten vragen voor hetgeen u moet z°l^of zwavelkoolstof. andermans buidel. Speciaal dame ïgen afgi wordt het woord flessentrekkerij ge- heeft, kan de hoofdbewoner er zich bij kunt bruikt voor het kopen van goederen niet tegen verzetten dat zij een logé tengewone lasten voegen zoals ziek- met de bedoeling deze niet of ten hoog- in haar woning neemt, mits zij zorgt tekosten, doktersrekeningen, kosten »te voor een deel te betalen. Was alles dat er geen overlast is, voor de be- afgetapt dan ging de zaak „op de fles", jaarde hoofdbewoner. afgesloten woonruimte bijdragen ifgetapt In dit sant het Italiaanse woord „fiasco" rondere kosten opgeven aan de belas- verband is ook zeer interes- Vraag: Wat mogen ouders voor bij- (fles) voor mislukking. Volgens Wink- tingsdienst Ier Prins is dit ontleend aan de Ita- komen liaanse commedia dell'arte De 18de in aanmerking te moge aftrek van loonbelasting studerend kind, dat op medicijnen, premie voor ziektekoster.- verzekering, ziekenfondspremie (ook rijdt, het werkgeversaandeel) e.d. Vraag: Hoe verwijdert met kauw gom vlekken? Antwoord: Men legt de stof glad oj tafel en daaronder^ een stukje sterl geeft echter een zeer onaangenai geur. JJ® Vraag: Wie wordt natter? Hij <P" een uur in de regen loopt, of hij «al uur op een scooter in de reggec Florentijnse arlecchino-speler renteloos voorschot uit het rijksstudie- absorberende stof. Dan bevochtigt r Antwoord: U zegt niet of scooter een windscherm zit de personen met wind pen of rijden. De wandelaar voordeel dat hij -h en of bfet of tegen L ir heeft F onder e?u! Biancoletti trachtte te vermaken met stro omwikkelde Toscaanse wijnfles en toen dit ondanks al zijn moeite niet gelukte, smeet hij de fles naar het pu jn publiek fonds studeert? Voor deze studie dikbuikige, met blijft zij buitens'*i is op kamers. **-"-- 'ers hebben de kosten van reis-, zak- kleedgeld. terwijl ze ook voor de nodige boeken en examengeld i bliek, Meo sprak later bij een toneel- zorgen. Mogen de vlek voorzichtig i De hierbij toch vooral wrijven)8 totdal de daarin opgeloste zich veel sneller di S over een veel gLj ter afstand. Hij loopt dan kans vt gendruppels te scheppen. verblijfskosten lapje absorberende stof is getrokken, de andere kant blijft zijn rug drogi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2