Uw probleem is het onze Kabinet laat structuur onderneming ongewijzigd ASPIRIN Beroep van paus Paulus op de Griekse kerk Sloop van afgebrande kerk in Sittard begonnen Een woord voor vandaag Polygamievraagstuk ter bestudering aanbevolen Engeland juicht komst zendelingen toe van 2 BOEKENHOEK 2 MAANDAG 19 AUGUSTUS 1963 Help hinderpalen die scheiden uit de weg te ruimen ..Laten wij", zei de paus stem een bazuin der engelen maken, waaruit de woorden schallen: Kom. weg met de muren die ons scheiden. Laten wij de doctrinaire punten bespreken waarover wij het niet eens zijn, welke nog steeds een voorwerp van strijd zijn. Laten wij proberen om onze hiërarchi sche eenheid een krachtige en beslissen de stem te geven". De paus sprak vervolgens kerken van het Oosten die Rooms Katholieke Kerk zijn afgeschei den. Zij hebben hetzelfde doopsel Tijdens een mis, zondagmor gen door hem opgedragen in het J| *,ewe„ byzantijnse klooster in Grotta-ihetzelfde fu^d^menteirgefoof,"aldus dë ferrata, heeft paus Paulus een*cr!deid«r die 66,1 .eresaluut bracht r deze oude en beroep gedaan op de Grieks- Orthodoxe Kerk zich bij de kerk van Rome aan te sluiten. In een geïmproviseerde toespraak zei de paus de bisschop van Freiburg en Geneve. Charrier, in juli naar Moskou te hebben afgevaardigd om de viering van de tachtigste verjaardag van pa triarch Alexis van de Russisch-Ortho- doxe Kerk bij te wonen. De paus ver klaarde dit te hebben gedaan met de bedoeling eer te betonen en te laten blijken, dat aan de zijde der Rooms Ka tholieke Kerk geenszins het verlangen bestaat de meningsverschillen, die in het verleden hebben bestaan doch nu wel anachronistisch kunnen worden ge noemd. eeuwig te laten voortduren. Zich vervolgens richtend tot de van Rome afgescheiden Grieks-Orthodoxe Kerk. deed paus Paulus een beroep op hen de ..hinderpalen die ons gescheiden houden" op te heffen, daarbij zich te vens afvragend of het uitstel op de weg naar hereniging geen gevolg is van ge brek aan begrip aan de kant der rooms- katholieken zelf. grote Oosterse Kerken", „wij wensen de grote bloei van de Oosterse Kerken noch te absorberen noch dood te maken, maar wij wensen deze opnieuw geënt te zien op de ene boom van de eenheid van Christus", al dus paus Paulus. Deze rede van de paus was ongetwij feld een reactie op het feit dat vooral de Grieks-Orthodoxe Kerk tot nu toe geweigerd heeft waarnemers te zenden naar het Vaticaanse concilie. De hou ding van deze kerk heeft invloed op andere Orthodoxe Kerken en onder an dere op het Oecumenisch Patriarchaat Het verworpen beeld. Juli-augustus- ïmmer van Wending. Uitgave Boe kencentrum N.V., 's-Gravenhage. Op- n een opmerkelijk en voortreffe- nummer van dit maandblad voor gelie en cultuur, met een keur van lezenswaardige beschouwingen, met een schat van kennis ook over het beeld de hedendaagse mens. Aantal leerlingen stijgt Nog 70 procent van leraren bij v.b.m.o. onbevoegd Op 16 september 1962 waren op de 457 scholen voor dag-v.h.m.o 185.822 leerlingen f1961: 451 scholen niet 178.351 leerlingen). Bij het begin van de cursus 1962/'63 werden 35.144 leer lingen tot leerjaar 1 toegelaten (1961: 35.746). terwyl 16.238 leerlingen in 1962 het eindgetuigschrift behaalden (1961: 15.794). Het gemiddeld aantal leerlin gen per klasse bedroeg 22,8, tegen 22,7 in 1961. In september 1962 telden de 153 han delsavondscholen 21.328 leerlingen (1961: 20.897). Op 16 september 1962 bedroeg het aantal leraren op de vhmo-dagscholen 12.720 (1960: 11.725). Hiervan was 32 pet. (31 pet.) onbevoegd. Door alle leraren tezamen werden 265.250 les sen gegeven, waarvan 26 pet door on bevoegde leerkrachten. Van de in totaal 1525 aangestelde leraren was 70 pet onbevoegd. Het berekend tekort aan bevoegde leraren bedroeg op 16 september 1962: 3.042 tegen 2.810 op dezelfde datum in 1961. In het gemiddeld aantal lessen per leraar is in 1962 ten opzichte van 1961 geen verandering opgetreden. Voor een bevoegde leraar bedroeg dit aantal 22,8 en voor een onbevoegde 16,7. Een en ander blijkt uit de statistiek van het voorbereidend hoger en mid delbaar onderwijs 1962/1963 van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dezelfde mannen die enige tijd geleden nog bezig waren hun houten kerkje in Sittard met een verfje wat meer fleur te geven, zijn nu bezig de ver koolde resten op te ruimen, om ruimte te maken voor een nieuwe stenen kerk. Vorst Marot stelt collecte uit Sittards .vorst Marot" heeft zaterdagmiddag verstek laten gaan bij de collecte voor de af gebrande gereformeerde kerk, die op initiatief van de burge meester, de heer H. M. J. Dassen zou worden gehouden. Het was echter niet een gevolg van ge brek aan interesse. Integendeel de folkloristisch opgezette col lecte moest worden afgelast door de weersomstandigheden. Hij zal nu de volgende week worden ge houden. Wel werd in de buiten wijken gecollecteerd door de le den van de kerk zelf. Om zes uur zaterdagavond was reeds meer dan 1350 gulden bijeen. Het medeleven uit het gehele land is groot. Reeds werd 7600 gulden gestort op het gironummer van de kerk. Op merkelijk is dat dit bedrag voor een R.k. Limburg leeft mee met gereformeerden (Van onze kerkredactie) Prof. Polak over evt. hervormingen: groot deel komt uit het verschijnings- gebied van onze krant, die als eerste een uitvoerig verslag van de brand B(j dit bedrag zijn nog niet de collec tes geteld- die in verschillende gerefor meerde kerken reeds gehouden zijn. Gis teren werd weer gecollecteerd in de kerken van Den Haag. In andere plaatsen zal nog een collecte worden gehouden. Slopen De sloopwerkzaamheden z(jn in Sit- tar al in volle gang. Nog maar enkele weken geleden kwamen de leden van de kerk klaar met het schilderen van hun vriendelijke houten kerkje dat om streeks 350 zitplaatsen telde. Diezelfde mensen zijn nu bezig de verkoolde stuk ken hout uit elkaar te slaan, om het stuk grond zo spoedig mogelijk weer bouw rijp te maken. Zaterdagmiddag waren zeven leden In een wolk van stof bezig. Het opmerkelijke was dat geen van hen behoorde tot de „gereformeerden- van-huis-uit." Het waren allen mensen die of geen kerkelijke of een vergeten rooms-katholieke achtergrond hadden en op latere leeftijd tot geloof zijn geko men. Het overgrote deel van de kleine gemeente van ds. Th. Rienks bestaat uit dergelijke jonge gelovigen. De brand heeft aangetoond dat de oorspronkelijke vijandigheid van de Limburgse bevolking tegen een derge lijke protestantse kerk, die evangelise rend en winnend in deze rooms- katholieke samenleving is „binnengedron gen" is verdwenen. Alle rooms-katholie ke geestelijken hebben de stadscollecte van de kansel afgekondigd. De deuren van het parochiehuis van de deken zijn wijd opengegaan om de dakloze gerefor meerden een zaal ter beschikking te stellen voor de twee diensten. Oorspron kelijk zou de middagdienst in de Her vormde kerk zijn, maar deze is te klein voor de opkomsten. Collecte Voor ds. Rienks en de zijnen is van de meest opmerkelijke gebeurte nissen van de afgelopen week het voor stel van de burgemeester geweest om een collecte te organiseren. Ds. Rienks had hem aarzelend opgebeld om te vra gen of er een mogelijkheid zou zijn voor een huis a£n huis collecte. De bur gemeester antwoordde onmiddellijk dat hjj dat maar aan hem moest overlaten wat de binnenstad betrof. Hjj zou dat op echt Limburgse wijze organiseren. De buitenwijken zouden dan door de leden van de gereformeerde kerk zelf bewerkt kunnen worden. Er zijn wel wat wenkbrauwen vra gend opgetrokken in de gereformeerde gemeenschap. Zij begrepen wat dit be tekende: „op Limburgse wijze" De „vorst Marot" zou worden ingeschakeld en andere figuren uit de carnavalssfeer. Kon dat wel. Daar staat tegenover dat er zeker ook wenkbrauwen zijn opge trokken aan de rooms-katholieke kant, omdat er nog altijd wel een contingent rooms-katholieken is die in de protestan ten niet veel meer zien dan de „ketters van vroeger." Ook daar werd wel gevraagd „Kan dat wel?" De „vorst Marot', de heer W. Heuts uit Sittard. is de man die carnavalsfeest organiseert, ook verantwoordelijk is culturele en andere manifestaties, organisatie van bijzondere Het zou een echt folkloristisch festijn worden met rode pakken, geluidswagen en muziekkapel. Ds. Rienks heeft tegen zijn gemeen teleden gezegd: Dit aanbod mogen we niet afslaan. Deze uitgestoken hand van de plaatselijke gemeenschap mo gen wij niet weigeren, ook al gaat het heel anders toe dan wij in onze Noordnederlandse gemeenschappen gewend zijn. Achter het aanbod van deze burgemeester om zo te helpen, staat het getuigenis van een gerefor meerd gezin dat hem eens liet wach ten toen het het bezocht, omdat er net gelezen werd uit de bijbel. Ver ontschuldigend had de vader gezegd: „God gaat voor." Die woorden maak ten diepe indruk op hem. Wij troffen de „vorst Marot" zaterdag middag in het huis van ds. Rienks. Ook hij wenste van deze collecte geen „carnaval" te maken, maar een echt Limburgse uiting van die zelfde woor den van de gereformeerde vader: „God gaat voor", en daarom willen wij, rooms- katholieken, de gereformeerden helpen. We willen hen niet langer zien als in dringers, maar als medegelovigen." De collecte ging zaterdag niet door in ver band met de regen, maar van dit uit stel komt geen afstel. De „vorst Marot" zat zaterdagmiddag in het huis van ds. Rienks reeds druk te telefoneren om de kranten en de regionale omroep op de hoogte te stellen. „Volgende week", zei hij. „en dan doet de hele kapel mee." Een der Farizeeërs nodigt Jezus uit om hij hem te komen eten.j En hij die maaltijd gebeurt er iets wat de gastheer helemaal' niet aanstaat. Een vrouw met een niet al te gunstige reputatie begint de Here de voeten te wassen en te zalven met mirre. Voor de Farizeeërs is het vreemde van het geval, dat Jezusl niet ingrijpt, en hij begint te twijfelen aan Zijn autoriteit. Is deze nu de profeet, op Wie wij wachten? Dan moet Hij toch weten wie die vrouw is? Dan zou Hij dit toch nooit toestaan? De overleggingen van het hart zijn bij de Here bekend en Hij zegt tot de Farizeeër: SimonIk heb u iets te zeggen. Hij zeide: Meester, zeg het" (Lucas 7:40). Ik heb u iets te zeggen zeg het. Het gesprek komt tot stand. Het gesprek tussen Jezus en de Farizeeërs. Jezus heeft iets te zeggen op het moment, waarop de mens begint te twij felen aan Zijn autoriteit en naar menselijke maatstaven een scheiding gaat maken tussen goed en kwaad. Ik heb u iets te zeggen.... Meester, zeg het. De Farizeeër is bereid te luiste ren. Hij denkt niet: Ach, ik heb me vergist, Here, laten we er maar niet meer over praten!, nee, Meester, zeg het. De Here heeft ons iets te zeggen. Nu, vandaag. Hij heeft ons iets te zeggen op het ogenblik, waarop de twijfel in ons harm oprijst. Wat zullen we doen? Ons afwenden, of tot Hem de smeekbede richten: Here, ik begrijp er niets vanmaar zeg het! Gereformeerde Oecumeni sche synode te Grand Rapids heeft aanbevolen dat kerken, die worstelen met het vraagstuk der polygamie op hun zendingsvel- den, deze materie zullen bestu deren en het resultaat van deze studie zullen toezenden aan een speciale studiecommissie. Het probleem was op de agenda va de synode geplaatst naar aan leiding van een verzoek van de Gereformeerde Kerken in Neder land, welke kerken zich niet ge heel konden plaatsen achter een uitspraak die door een vorige „Bij de kabinetsformatie zijn wel enkele desiderata ten aanzien van een hervorming van de onderne mingsstructuur naar boven geko men, maar in het uiteindelijke programma van het huidige kabi net is deze zaak vervaagd tot „het instellen van een onderzoek". Ik geloof niet, dat dit kabinet een grote stoot zal geven tot de hervor ming van de onderneming. Op lan gere termijn ligt de zaak anders: grote veranderingen in de maat-|lto« Aandeelhouders zijn marionetten cennia zijn de toegenomen overheidsin menging en de enorme verheffing van het zogenaamde arbeidersproletariaat. Van verschillende zijden wordt er nu op aangedrongen, deze verschuivingen als het ware uit te kristalliseren in een nieuwe struktuur van de onderneming. Arbeiders van een rapport. Prof. Polak dacht hier bij dan vooral aan de sociaal commis saris. Het creëren van een beroepscol lege buiten het bedrijf acht hij niet selijk. omdat externe toetsing van ondernemingsbeleid volgens hem ni verwerkelijken valt. Investeringsloon Over de winstdeling zei hij, dat hij het redelijk zou vinden als het recht van de werknemers op een aandeel de winst, wettelijk werd vastgelegd. Vol gens hem zou het dan uitsluitend ten gaan om een percentage van dc De hoogleraar zei dat de belangstel- gekeerde winst, omdat de ingehouden gicne veiaiiuciiugci» "joni,1 I ders-directeur" in de bedrijfsleiding schappij moeten uiteindelijk toch groot meer is Voor een dergeiijke fi-[ hun weerslac kriigen in de wet-! guur voelt prof. Polak ook niets, omdatbelang. In bedrij .deze de hiërarchie van het bedrijf Passen profiterer geving. doorbreken. Hij directeur van N. J. Menko N.V. te Enschede, zaterdag in Breukelen u>aari hij bij de a/sluiting van de. Nijenrode export studieweken een lezing hield over hervormingen in de onderne- mingsstruktuur. De aandeelhouders zijn marionetten geworden die vrij weinig meer te bete kenen hebben, de directie van het be drijf heeft het voor het zeggen en de commissarissen voelen zich hoe langer de personeelszaken. .arbei- winsten worden gebruikt ding en modernisering v_.. daarbij hebben de arbeiders zelf ook ang. In bedrijven die winstdeling toe- passen profiteren ook de arbeiders van u het wel toejuichen, eventueel gunstige resultaten die te dan- - iitob nieuwe investeringen lij een zogenaamd ..in... ingsloon" voor de werknemers niet logisch. Vaticaans concilie in december nog niet gesloten? Uit de mededeling dat de tweede zitting van het Vaticaanse concilie, die op 29 september aanstaande zal begin nen, op 4 december gesloten zal wor den, leidt men in Rome af dat het con cilie het volgend jaar wordt voortgezet. Gezien de grote hoeveelheid werk dat nog verricht moet worden lijkt het zeker dat een derde en mogelijk nog meer zittingen nodig zullen blijken. De eerste zitting onder paus Johan nes XXIII duurde, zoals bekend, van 11 oktober 1962 tot 8 december 1962. Paus Johannes hoopte voor Kerstmis van dit jaar geheel klaar te zjjn. plezierige vakantie daar staat BAYER achter Dr. Ramsey tot anglicanen De anglicanen willen elkaar vaker op topniveau ontmoeten. Naast de zogenaamde Lambeth- conferenties, die nu om de tien jaar gehouden worden en waar alle anglicaanse bisschoppen uit de gehele wereld elkaar ontmoe-' ten, zullen om de twee jaar alle geestelijke hoofden van de acht tien verschillende anglicaanse kerken voortaan bijeenkomen om de onderlinge contacten te ver sterken. Dit werd bij de opening van het anglicaans congres mede gedeeld door de aartsbisschop van Canterbury, dr. Ramsey. Op dit congres zijn alle bisdommen vertegenwoordigd door hun bisschop, een geestelijke en een leek. Het is de derde maal dat een dergelijk groots anglicaans congres belegd wordt. De bijeenkomst wordt in Toronto gehouden Dr. Ramsey deelde ook mede dat een voorbereidend comité een rap port heeft opgesteld voor de volgende conferentie van bischoppen waarin een nieuw programma wordt ontwik keld voor het gezamenlijke zendings werk. Bovendien wordt e sie voorbereid uit de anglicaanse kerken, die speciaal de contacten met andere kerken zal moeten onderhou den. Zending In zijn openingsrede herinnerde dr Ramsey zijn gehoor er aan dat het woord „zending" een nieuwe inhoud heeft gekregen. Tegenwoordig wordt daar niet meer een zekere vorm van kolonialisering mee bedoeld, maar we derzijdse hulpverlening. Dr. Ranisey zou het daarom toejui chen als de zogenaamde jonge kerken zendelingen naar Engeland zouden stu ren. Deze Aziatische, en Afrikaanse zendelingen zouden de anglicaanse gees telijken dan kunnen helpen om het post christelijke heidendom te bereiken met de boodschap van het evangelie. Zij zou den tevens de Engelse Kerk kunnen oproepen tot een trouwer volgen van Christus. Het einddoel van het oecumenisch gesprek noemde dr. Ramsey de volle dige avondmaalsgemeenschap tussen de onderscheiden kerken. Het zal echter een langdurig proces vergen eer het zo ver is. Van zichzelf zei dr. Ramsey: „Wij weten niet welk een bijzondere rol tradities, kerkelijke provincies en patriarchaten in Gods plan hebben. Mo gelijk zal Canterbury evenals Rome en Constantinopel nog lang van bete- kenis zijn." oecumenische synode (Potchef- stroom 1958) was aangenomen. Door de jaren hebben de zendelingen, van verscheidene kerken zich met het probleem van de toelating van polygamis- ten (mannen die met meer dan een, vrouw getrouwd zijn) tot de kerk moeten bezig houden. Voor de Nigeriaanse ker-: ken, voortgekomen uit het zendingswerk van de Christian Reformed Church in I Amerika en Canada, is dit probleem vandaag aan de dag een zaak van vitaal, bela"ng. Geen wonder dan ook dat, toen de afgevaardigden van deze kerken over, dit vraagstuk het woord voerden, zij onder ademloze stilte werden aange hoord. Temeer waar bleek dat deze in heemse predikanten onderling van meningj bleken te verschillen. In het verleden hebben de zendelingen van de Christian Reformed Church, die in Nigeria werkten, steeds het standpunt ingenomen dat mannen die met meer dan een vrouw waren gehuwd, de huwelijksbanden met hun eerste vrouw I. zouden behouden doch die met hun tweede en eventuele meerdere vrouwen zouden verbreken. Slechts op die voor waarde zouden zij gedoopt en als lid van! de christelijke kerk kunnen worden aan-i genomen. Dat standpunt werd ook in genomen door de zendelingen van Britse en Zuid-Afrikaanse kerken, van wie de Christian Reformed Church dit zendings-1 terrein jaren geleden had overgenomen. De jonge Afrikaanse zendingskerken;] waren dus met deze praktijk vertrouwd geraakt en hadden zich er dan ook mee. verenigd. Wijziging standpunt In de loop der vijftiger jaren ontstond er verschil van mening over de houd- baarheid van deze opvatting tussen de zendelingen in Nigeria, en in 1957 kwam de zaak ter synode van de Christian Reformed Church. De synode besloot toen dat een enigszins minder streng, standpunt zeker toelaatbaar was en dat 1 onder bepaalde omstandigheden polygaJl misten wél lid van de kerk zoudeiK kunnen worden. De vrouwen met wiej de huwelijksbanden verbroken moesten worden, kwamen veelal in grote sociale1* en morele moeilijkheden. En dat wast allerminst in overeenstemming met het algemene gebod der naastenliefde. Een andere overweging is geweest dat velen in de loop der jaren om deze polygamie-1 problemen er van hebbben afgezien zich bij de kerk te voegen. Dat betekende dus* dat tot op zekere hoogte, en gerekend naar uiterlijke omstandigheden, het werk der zending niet het zo vurig gewensteC resultaat opleverde. Zo zitten er dus ver scheidene kanten aan dit moeilijke vraag stuk. aspecten die dan ook terdege onder de loep zijn genomen. U Schriftbew(js 2 De Gereformeerde Kerken in Neder-t land brachten dit onderwerp op de oecumenische synode ter sprake omdat zij het schriftuurlijke bewijs voor de aan beveling van de synode van Potchef- stroom niet afdoende achtten. Titus 1:6Ï 1 Timotheus 3:2 en 12 zouden geen De Nederlandse gedelegeerde en lid van het moderamen der synode, prof. dr.v H. N. Ridderbos, zei dat z(jn kerken in liet algemeen zich met de uitspraak van Potchefstroom konden verenigen, maar met het scliriftbewüs was het toch niet helemaal in orde. H(j wilde evenwel niet zo ver gaan dat een nieuwe studiecom missie door de Geref. Oecumenische Synode zou worden benoemd. Ds. A. I. de Graaf (Reformed Churches. Nieuw- Zeeland), prof. H. Dekker (Christian Reformed Church, Amerika) en dr. G. C. P. van der Vyvcr (Die Gereformeerde Kerk van Suid-Afrika) voelden echter meer voor een studiecommissie, vooral omdat de jonge zendingskerken dit zo'n brandende kwestie achtten. De Nigeriaanse afgevaardigden gaven; ook hun licht op de zaak. De jongere! predikanten van deze kerken zijn een meer gematigd standpunt toegedaan,, doch de ouderen wilden de door de jaren heen verdedigde opvatting handhaven. Tenslotte besloot de synode de aan-| beveling uit te spreken dat de kerkenl zich met dit onderwerp opnieuw zullend bezighouden en het resultaat van hunj- bevindingen voor 31 juli 1965 aan een| speciale studiecommissie zullen toesturen!1 eenheid met de leiding r_>en verlengstuk van aandeelhouders, aldus de hoogle: Andere wijzigingen van de laatste Hoogleraren in Zuid-Vietnam nemen ontslag Ongever 40 docenten van de univer siteit van de Zuidvietnamese stad Hue hebben hun ontslag ingediend uit protest tegen de „onverschilligheid" van de r.k. regering jegens de ontevredenheid van de boeddhisten. Hun actie is jok een uiting van misnoegen over het slag van de rector magnificus, pater Cao van Loean. Hoewel van de zijde der autoriteiten niet is gezegd waarom de rector is ontslagen, zou dc maatregel volgens welingelichte kringen zijn ge- omdat de pater ben voorkomen, dat de studenten deel hebben genomen aan boeddhistische be togingen. De universiteit^ pas zes jaar oud - Prof. Polak kantte zich ook tegen het benoemen van arbeiders in de raad hoofd van een onderneming geen r sen neerzetten die op andere weer ondergeschikten zijn". Een oplos sing zoals onder meer door de Wiardi Beckmanstichting iP.v.d.A.) wordt ge suggereerd, namelijk het benoemen door de overheid van commissarissen „van algemeen belang" bij alle grote ondernemingen, vindt prof. Polak even min aanvaardbaar. Het zou daarentegen, volgens hem. wel juist zijn. de relatief kleine groep Nederlandse commissarissen uit te brei den met figuren die op een ander dan het financiële of commerciële viak bij zonder competent zijn. Hij dacht in dit verband aan „sociale commissarissen", commissarissen, die niet door de arbei ders worden benoemd maar die wel in zicht hebben in hun belangen. Utrecht. Nabokov heeft vooral naam gemaakt met zijn verwerpelijke roman Lolita. Maar hij heeft belangrijk meer geschreven, zo ook dit verhaal, waarin een merkwaardige driehoeksverhouding uit dc doeken wordt gedaan. Het is in vertaling van J. W. Staalman opgeno men in de Zwarte Beertjes, met om slag van Dick Bruna. Geen tijd voor tranen. Uitgave Em. Querido N.VAmsterdam Het ontroe rende verhaal over de dappere Truus Wijsmuller-Meijer. die duizenden Jood se kinderen redde uit de handen der nazi's, is nu ook in de Salamander reeks van deze uitgeefster opgenomen. De teboekstelling is van L. C. Vroo- Prof. Polak zei, dat hij wel iets voelt voor de gedachte, de arbeiders het recht Wees maar ec van beroep te geven tegen bepaalde be- Steinbeck. Uitga' sluiten, wanbeheer of misbruik van po- Amsterdam. De bekende sitie door de hoogste leiding van de on derneming. Hij is van oordeel, dat dat het best gerealiseerd zou kunnen wor den door In het bedrijf een paritaire beroepscommissie (directie en arbei ders) in te stellen. Vraag: Ik heb n nu vertelden r van te maken heeft an Christus. Weet u hier iets passieflora plant wordt aan de droge kant gehouden, mij dat de bloem terwijl de bemesting achterwege blijft. het kruis Buitenstaande planten kunnen begin oktober worden binnengehaald i ik graag de behandeling wil- een onverwarmde kamer worden ge- de plant kan houden of stekken? Antwoord: In de bloem van dc pas- siepiant meent men verschillende din gen te zien in verband en lijden van Christus De tien blaadjes zijn de tien gebo den, ook wel tien apostelen (waarbij Judas en Petrus ontbreken), de vijf blaadjes met uitstekende punt de vijf vernederingen van Christus. De drie kleurige krans is van buiten blauw, koning, door John'Dit is de purperen mantel, waarmee Em Querido N V..Christus door Pilatus naar Herodes plaatst. In het voorjaar kan zij behoefte worden gesnoeid. Toppen en zijscheuten van 10-15 cm. kunnen dan v..„- meteen worden gestekt in bladaarde het leven mlEt scherp zand. uit de zon en op een warme plaats. Zijscheuten met een tukje bast van de hoofdnerf er aan hieltje) wortelen gemakkelijk in blad- de vijf aarde met scherp zand. De passie- de vraag of de besturing min of meer ingewikkeld is. Zo is er voor brom fietsen geen rijbewijs vereist maar er zijn vele die gemakkelijk 50 tot 60 km rijden. Wij raden u echter aan eens te in formeren bij een goede autorijschool, waar u toch naar toe had gemoeten om te leren rijden. Daar zal men vol ledig inlichtingen kunnen geven over de mogelijkheden voor het rijden van invalide. U zou dan moeten rijdt 7,"Si Brieven, die niet z(jn van naam en adres, kunnei behandeling worden genomen Ge heimhouding Is verzekerd. VragenPr die niet onderling met elkaar lir' verband staan, moeten tn afzonder-^ lijke brieven worden gesteld m bordje „invalide" achter op de vereniging voor christelijk vo.ksonP behoeft alleen verpot te worden als zij uit de pot groeit, dan. kan dat voortbewegen, tegelijk met de snoei gebeuren. Liefst Vraag: Ik heb i gsel geven van blad- ----- voedzaam r i foto daar hij meende dat de belang de Hervormde kerk in de kne kwamen op de andere christelijke scho Hue. 2.800 studentej. ieu. i» de vooruitstrevendste instelling rechter te vragen ee voor hoger onderwijs in Zuid-Vietnam. 'kundige te belasten Daarnaast zouden de arbeiders dan het recht moeten hebben om in beroep te gaan bij de raad van commissaris sen Wanneer ook in deze raad de pro blemen niet tot een oplossing zouden worden gebracht, zou elk der commis- Tioeten hebben, de or.afnankelijk des- het politieke leven in Frankrijk, spronkelijke titel The short reign of Pip pin IV. en in vertaling van E.D. Künz- li-Boissevain opgenomen in de Salaman derserie. Adriaan en Olivier, Olivier en Adriaan en Adriaan contra Olivier, door Leonhard Huizinga. Uitgave Em. Queri do NV., Amsterdam Wc herinneren ons. destijds veel plezier beleefd aan de overigens soms wat overdreven humor in deze zonderlinge trilogie. Ons ver moeden is. dat zij. nu verschenen als een drietal dartele Salamanders, wel op- lezers zal vinden. De bandjes al werd gezonden. Het midden xrans is wit. Dat is het witt voor de gang van Herodes naar Pilatus. Van binnen is de krans bruin. Dit is rok zonder naad. De knop op arde, graszodengrond en oude koe- derschrift: „e vooral enige potscherven op dagei het witte kleed de bodem van de pot of kuip leggen. Vraag: Daar ik voor 60-70 pet. in ilide ben en de huisarts mij adv ert geen gebruik meer te maken va de stengel is de spons. De drie nagels rijwiel of bromfiets, had ik gedacht werd op de knop zijn de nagels, initiatief Vraag: Door koolmonoxydevergifti+t de S'ng beb ik de laatste jaren vietSi J et kunnen werken en twcefii ten doorbrengen in zieken|e Voorts moest ik 3 weken d^e stad uit voor herstel van gezondheid^i Dit alles heeft ons zeshonderd gulden^ gekost. Dit was het gevolg van gebre-g, mee aan een autoscooter en dan dezë op 20 was achtereenvolgens predikant te Kol- Schuren6 KanTk'dTf bedrë/nu^rha?' drie km te laten afstellen. Nu komt mij ter lummerzwaag (1865), Franeker C1868ipn on ri: hniVl eenaar' veina1ic .-1,-ia Ar» ^>>1 ilr rlnn irrüi.rol aa „aaa Rii t a<-,10-71, ,10-7, lC" U.P 11 UlSOlgen cl 3 T de Doleantie de vereniging manden voor cnr. volksonderwijs werd ge- weken r™ sticht". Heeft u een beschrijving van deze predikant. Antwoord: Ds. Hendrik Malcomesius Utrecht geboren het opstellen1 zijn aanlokkelijk. Christus werd gekruisigd. De knoppen van de stengel zijn de drie ore dat ik dan vrijwel op geen dobbelstenen, waarmee om de kleren van Christus werd gedobbeld. De vorm van de bladeren is die van de lans, de ranken zijn de gezels. enz. Een passieplant moet het in de win- een sc ter niet te warm hebben. Ze is tevre- bewijs den met een temperatuur van 6 tot 10 met het oog op de graden Celsius. In die tijd kele weg kan komen en dat zelfs bin nenkort geheel verboden zal worden. Antwoord: Het spijt ons u te moeten teleurstellen wat betreft het rijden Buitenpost (1871). Herveld Maassluis (1878). Rotterdam leden 1899. Inzonderheid krachtig leiding gegeven (18.74), zonder rijbewijs. Het r:j- vormd kerkelijk leven, dat door de Do- het gevolg w huiseigenaar', •d: De schade is i op de schuldige partij. In het aleemeelr^ is dit de verhuurder, maar deze zou Rotterdam heeft hij bijvoorbeeld kunnen bewijzen, dat de "e* jlgr. jggk njet te w^ten is aan hem maar overmacht of In ijvaardigheid, dus afhankelijk van de de nieuwe wijken en legde de eerste ten zoeken bij de benedenburen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2