Lutherse zending gaat werkmethode van apostel Paulus toepassen AAR BLIJFT HET ORGEL EEN MODERNE KERIK Oosters-ortodoxe kritiek op r.k. uitspraak: Sola Scriptura DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1963 Bandrecorder i I Een nog vrij Jonge Nederland- I se secte heeft ontdekt dat de I bandrecorder belangrijker Is dan de bijbel. En als men I vraagt waarom, dan is het I antwoord: „De bijbel spreekt I niet, maar vla de bandre- I I corder kunt u Lou horen I spreken en niemand kan de I I apostelen door de bijbel horen spreken." Als men Lou vraagt waarom I Ihtj dan toch de bijbel zo vaak citeert antwoordt hij: „De bijbel gebruik lk om vele I dingen daaruit aan te balen om u te overtuigen dat u door de bijbel niet zalig kunt wor- I den." I Deze man, die palingboer was I en lid van een christelijke ge reformeerde kerk spreekt nu I van de dwaalleer van de I apostel Paulus. HIJ heeft zich Izelf vergoddelijkt en brengt I nu een verwarde mystiek. I Het opmerkelijke ls dat hij zijn godsdienstige achter- I I grond niet is kwijtgeraakt. I Hij is een afvallige gewor- 1 den, een dwaalleraar, maar een gereformeerde afvallige I I die in een voortdurend con- I 1 filet leeft met wat hij eens geleerd heeft. Scherp oordeel over institutionele zending Lou brengt geen nieuwe gods dienst, maar een godsdienst in verzet, een reactie-geloof I dat alleen kan bestaan bij de 1 gratie van het echte geloof. Lou is een extreem geval. I Maar hij staat niet op zich- 1 zelf. Zowel buiten als binnen de kerken zijn er Lou's. ZIJ I hebben het evangelie gehoord. I Zij hebben hun hart verhard. Zij hebben Gods Woord afge- I leen maar verbaaltje met een gelukkig slot. De prediking is veel meer. Zij behoudt maar ver- I oordeelt ook. Zij schept ge- 1 loof, maar wekt ook verzet. Waar het evangelie werke- I lijk gebracht is kan men niet meer neutraal tegenover God staan. De prediking eist een I antwoord, een „Ja", of een I Wie niet voor Chrls- (Van onze kerkredactie) Een Amerikaanse kerk Iwil een nieuwe zendingsme* thode invoeren, die mindei; geld en minder organisatie vereist en waarbq de jonge gelovigen onmiddellijk zelf I worden ingeschakeld. Het plan werd openbaar tijdens een zendingsconferentie in de Noorse stad Stavanger. Het is opgesteld door een zendingscommissie van de zelfstandige Lutherse Kerk van de Wisconsin-synode, en werd voorgelegd aan de Wereld - zendingscommissie van de Lutherse wereldfede ratie. CHRISTELIJKE KERNEN VORMEN EN DAN VERDER TREKKEN Opdracht De nieuwe benadering werkelijk christelijk antwoord te ®aan' Deze zendelingen wordt een jaar tijd gegeven om zich voor te be reiden op hun werkzaamheden in het gebied dat hun wordt toege wezen, om de taal te bestuderen en zich op de hoogte te stellen van de plaatselijke situatie en woonge legenheid te vinden. Daarna zullen zij hun voile krachten moeten wijden aan het winnen en opleiden van een aan tal bewoners van die plaars. Als deze mensen zover geestelijk ge groeid zijn dat zij zelf aan het werk kunnen gaan. zullen zij hen de handen opleggen en hen aan de de Heilige Geest op- hun medemensen on geld landgenoten te winnen voor het svangelie. Vanaf het eerste begin zullen de- te jonge christenen vertrouwd zouden wij daarvoor zoveel worden gemaakt met de idealen zoveel geld nodig heb; van eigen verantwoordelijkheid hun inkomen. ding niet verward raakt in het telijke kernen te vormen in bevol- eigen instituut dat zij opbouwt. kingscentra en steden van bij zonder belang, volgens het zelf- kracht IfarnAn standigheidsprincipe. Het wil met dragen zo min mogelijk mensen en geld In een officieel schrijven aan «en zo'n groot mogelijk rende- de commissie voor wereldzending ment verkrijgen Als we ons werk van de Lutherse Wereldfederatie °P, de huidige wijze zouden voort- schrijft de voorzitter van de zen- zetten langs de institutionele lij; dingscommissie van deze kerk, Edgar Hoenecke: u WI11 uclt wem zeil n verloren zouden ten °Pzlchte De opstelling van het orgel in de Hervormde Adventkerk te Eindhoven architectir. J. B. baron van Asbeck) beantwoordt vrijwel geheel aan de normen, aldus Brandend Braambos 4, ivant in een middelgrote „wijkkerk" zijn eisen, die de kerkzang stelt, beslissend. Brandend Braambos 4 Deze kerk is orthodoxe lutherse kerken, kwam onlangs in het nieuws om dat zij brak met de grote Luther- Kerk vaq de Missouri-synode, i de meest geven op het probleem Twee aan twee die geen lid wil zijn van de Lu therse Wereldfederatie omdat daarin ook vrijzinnigen zitting hebben. Volgens de Wisconsin-sy node was deze kerk ook al niet meer voldoende trouw bel en de belijdenis. nog steeds groeiende wereldbevol- nieuw king en het steeds groeiend aan- zenden van tal mensen die nimmer van kanten naa Christus hebben gehoord, noe- werken^iï' „Het christelijk rende- vrijheid en zitting iingen corps." Het is het resul- onderzoek Zelfstandig De zendelingen die wij uitstu- •en zullen zich zoveel mogelijk moeten onttrekken aan de organi- tus is, Is tegen Hem. Wie I I niet tegen Hem is is voor I Hem. Neutraliteit is onmo- gelijk. De Amerikaanse kerk gaat er van uit, dat het zendingswerk moet geschieden door zo min moge- gelijk mensen en met zo jnin mo gelijk organisatie, opdat de zen- e plan voorziet in het twee ervaren predi- r bepaalde streken in waar zij samen zullen een grote mate van zelfstandigheid, r heel weinig middelen satorisóhe werkzaamheden u. „T .w nieuw. gemeente. Zij de bij- beste metbode om wereldzending dere geldverslindende activiteiten moeten vrij zijn om een geheel te drijven en toch vast te hou- op te zetten, zoals dit gebeurt nieuw werk te kunnen beginnen in den aan het principe dat de zen- bij de mstitutionelezendingen een andere streek. De kleine ge- jI i I. Het thuisfront zal met blijd- aing er moet rijn om op bet ren- schap d€ze predikanten een een- vormde kern zal zich onder vol- dlngsveld een waarlijk zelfstan- voudige levensmogelijkheid schen- doende controle zelf moeten uit- dlge kerk te stichten. breiden. Deze controle moet een pastorale zijn in dogmatische PAUL VERGHESE OVER SCHRIFT EN TRADITIE kerkredactie) tweede zittingsperiode van het Vaticaans Concilie, zal een van do belangrijkste onder werpen van bespreking zijn een rapport waarin de verhouding de Heilige Schrift tot d aan de orde komt. In Q^kjit Schrift en traditie in de zestien- staan) dimensie zowel de eeuw verkeerd is geformuleerd verstandelijke, en de nu gezochte overeenstem ming alleen ma verkeerde basis In de eerste plaats spreekt uuwt.- ore «eclesia" nauwelijks van heftig de- g«he,e maar slechts van de Waarheid, als Het probleem van Schrift en tra ditie als twee onderscheiden bron nen van de geopenbaarde waar heid ls sinds de Hervorming steeds weer opnieuw het onder- v»H WerP «CWeeSt bat. Het is steeds een open vraag iraaivie geweest of er sprake kan zijn bronnen en of dan de ÏE"?^r"d«raK" SSSJTZ d. andir. openbaring, maar deze uitspraak beeft geen genade gevonden. Nu klinkt in rooms-katholtcke kringen hn. "f tSCr.?n"ülGït,,:S''r™' dè'bedoeling van het cSno.lie alleen), een van de centrale ge- Tr-nrp Wa* om te sDreken over dachten uit de tJW van de Rrtor- .wec aparte bronnen. In dat ge matte. Natuurlijk zal Rome deze bphoeft de poom6- Kerk in slechts leiding van de Roomse Kerk die leen de leer vaststelt. En dat slot van rekening, slechts derdcel van de Kerk (gezien als haar, m» rhiii.» L.chaam van Christus). roe AJUiise - Wl) moeten bevestigd worden in uitgaat van de de Waarheid door een verenl- het debat. ging, een verbond, en niet alleen maar door erkenning. Het Sacra- de doop leidt ons in de ontologisch en niet al- als kenbare grootheid, per De eucharistie (het Avondmaal) voltooit die vereniging en voedt naar, maar opnieuw in een veel diepere zin dan een steeds beter het wel begrijpen van de Waarheid, van de Alle sacramenten hebben te ma- ,De Di- ken met deze vereniging met het •u.iui,» Christus. Het zijn administratieve aangelegenhe den, maar mag niet ingrijpen in de zelfstandigheid van de jonge gemeente. De zendelingen zullen een of twee kernen vormen in him ge bied en dan wegtrekken, naar het voorbeeld van Paulus. Zij zul len echter ook, zoals hij dat deed contact met de jonge gemeenten blijven onderhouden door pastora le brieven en bezoeken, aldus het voorstel van ds. Hoenecke. Dit wordt in Brandend-Braam bos 4 een aanvechtbare oplos sing genoemd: het eigenlijke pijpwerk van het orgel is weg gestopt in pph nis, die feitelijk geen deel uitmaakt van de kerk- zich jelui iwelijks kan losmaken. In de tweede plaats waar dat de verandering titel van het rapport in vina Revelatione" (de goddelijke Lichaam i het kwartaalblad van de We reldraad van Kerken „Ecumeni cal Review" geeft de de „twee bronnen" fundamentele probleem, namelijk werkelijkheid. Juist daarom is 1 t «'ni* Srrintjira" van <1® definitie van de rol die „goddelijke openbaring" ten ene tegenover het ..sola Scriptura' in de hervormers. In zekere Kerk zich op dit punt nu met de Paul Verghese is op het ogen- kwaLfi' sola Scriptura' aanvaarden, zij net dan met de toevoeging van een belangrijke zoals „in ore eccle- ken dat het begrijpen grijpen) officieel «e.1,oof e blik een van de knapste theolo- gische koppen van de Wereldraad Zulk van Kerken. Hij is directeur van de afdeling voor oecumenische ac tiviteiten. Deze man uit India is lid van de Syrisch-Orthodoxe Kerk uim a viic in India. Hij sprak vorig jaar op aig de ter, hemel opneming De waarheid selijk zijn. maar zij zou de Room se Kerk in een moeilijk parket De incarnatie brengen in verband met de dog- die al geformuleerd zijn zo- 111 it de incarnatie weer te geven. JtfSg _,elfs het erkenbaar element kan de waarheid door het n;et alleen maar gevat worden in kwestie is van onder- het „sola Scriptura in ore eccle en. gia", maar heeft op het totale le ven verstandelijk, eucharistisch en ethisch van de Kerk be trekking en ligt niet alleen maar ln de mond van de Kerk. Een dogma, hoe precies geformuleerd Incarnatie maakte t aanw, JHHHHHHHIH geeft, hij een oosters-orthodoxe sie op het Vaticaans concilie. Het meest interessante gedeelte van dit artikel handelt echter c Iemand uit de Oosters-Orthodoxe de Drieeenheid brengt een nieuwe realiteit ping de Persoon de Christus. Jezus Christus openbaart de God men baring. Hij is de Waarheid, de nieuwe Werkelijkheid. De predi king van het evangelie confron teert ons met deze Waarheid; aanvaarding de Tweede Per- overigens ook, kan alleen aspect van de Waarheid zijn, de schep- die weigert zich ln woorden te laten vangen, maar de levende Tegenwoordigheid blijft in de Kerk. De Waarheid in Jezus diepe indruk op ^erk bijzonder weinig bewijsma- mens. Maar hij is meer dan open- Christus, is de opperste hoeksteen T_ i van de Kerk. in plaats van iets lucuwc Ti ci Aciijikiicm, ut piwr düt -de Kerk bezit of aan de B^SIS king van het evangelie confron- Kerk onderworpen is. De leer van ti jwu.:j. Waarheid en Gezag moet in eer, wijder verband gezien worden dan het Sola Scriptura. Kerken heeft het gevoel dat de heeft een ontologische (ontologie gedaan wordt de leer van het zijn, het be- verhouding v de verhouding Er is eens gezegd, dat het bouwen van een kerk een mooi avontuur is. Een avontuur dat moet worden beleefd van de ge meente uit. Als een gemeente waarlijk leeft, zal zij de vormgeving van de liturgie en ook de vormge ving van het omhulsel van die liturgie op de juiste wijze inspi reren. Daarbij zou een voor waarde moeten zijn, dat de man, die deze inspiratie moet vertolken, de architect dus, de capaciteit van een dichter heeft. De architect staat niet alleen bij zijn werk. Gewoonlijk zijn er hfi£^Wftt„jne£}r nxensen .djm %1'leen de bouwmeester, die wat heb ben te vertéllen 'of wat willen hebben te '.vërfëlleh ,'cryfe'f ';Së, kerk die er zal komen. Dat aantal ls te groter naarmate de gemeente vitaler is. De opdrachtgever is een colle ge van kerkvoogden of een com missie van beheer. Ook is er nog een kerkeraad. En als het moge lijk is, wil de predikant of als het een kerk wordt die meer dan één wijk moet be dienen: de predi kanten eveneens een duit in het ker- kebouwzakje doen. Behoren, als er meer dan één pre dikant bij de nieu we kerk is betrok ken, die predikan ten nog tot ver schillende modali teit, dan kunnen die diuiten in de kerke- bouwzak wel eens in een geheel an dere munt zijn ge slagen! Er gezegd, dat teveel koks, als er niet voldoende overleg en overeenstem ming is. de brij verzouten. Anders gezegd: bij de Pro- vengaalse manier van vis bakken worden t.hijm en laurier toegepast Wordt er teveel laurier gebruikt, dan proeft nïen niets van de thijm en de vis wordt ongenietbaar. Te vaak is het de sluitpost Dienende hoofdtaak Bij de bouw van zeer veel kerken wordt dusdanige aandacht besteed aan architectuur, bij ruimten, beglazing en allerlei an dere punten, dat de akoestiek en in vele gevallen zelfs het gehele orgel, er maar bekaaid af komen. Het orgel komt later wel aan bod, als er wat meer geld is En dat, terwijl in de protestant se eredienst het orgel een hoofd taak heeft! De nare gevolgen zien, horen en ondervinden we in heel wat van onze moderne kerken. Een poging om dat te voorko men hebben ds. W. G. Overbosch en de organist Frits A. Mehrtens gesteld in „Het orgel in de kerk", dat als vierde deel in de serie „Brandend Braambos" is ver schenen bij de Uitgeverij G. van Saane „Lectura Architectonica" te 'Hilversum. Zoals de andere deeltjes van „Brandend Braambos" is ook ,.Het orgel in de kerk" in een gespreksvorm geschreven: het ge sprek tussen predikant en orga nist, Het gesprek dus. tussen de twee mensen, die in de kerk moeten „werken". Wij hebben een kerk wel eens meer horen aanduiden als een „werkplaats" om er de dienst voor God te ver richten. Een werkplaats met als gereedschap de Bijbel, de kansel, het doopvont, de avondmaalstafel. Welnu, predikant en organist krijgen zich de werkplaats aan geboden met alle mogelijkheden maar ook met alle fouten, het re sultaat van wat al die bovenge schetste koks tezamen hebben ge brouwen. Predikant, organist en gemeen te moeten maar zien. hoe zij daar hun arbeid uitvoeren! „Het orgel in de kerk" toont in wooTd en fotografisch beeld, hoe gebrekkig die mogelijkheden in vele van onze kerken vaak zijn, wat het erbarmelijk resul taat is van te kort aan overleg en aan samenwerking. Al te vaak is het orgel een sluitpost. Al te vaak worden er prachtige kerken gebouwd met de idee: „Voor het orgel is er nu nog geen geld". Er is dus geen overleg tussen kerkvoogden, architect en orgel bouwer vóór de bouw van de kerk, de hele orgelbouwer komt er niet eens aan te pas! Als men vele jaren nadat de kerk er staat, aan een orgel toe is, moet de arme orgelbouwer maar zien, hoe hij in die x-uimte een orgel monteert, dat een goed geluid geeft, dat geen gevaar loopt door ongelijke temperatuurverdeling permanent ontstemd te zijn en dat de organist aan zijn speelta fel ook nog een goed contact waar borgt met gemeente, predikant en cantorij. Geen concertinstrument Want een kerkorgel is géén concertinstrument. Het heeft zoals alles wat er in een kerk aanwezig is een dienende taak, zij het dan een uiterst belangrij ke. Het lijkt Mehrtens e schaap met x in alles op dat Frits n ds. Overbosch een vijf poten verlangen, het beslist niet. Inderdaad- komen hier elemen taire eisen aan de orde, waaraan een kerk zonder voorbehoud zal moeten voldoen. Een kerk zonder orgel is on denkbaar. Het orgel beheerst, de gehele eredienst. Het leidt het ge zongen antwoord van de gemeen te op de prediking van de voor ganger, het aandeel dus, dat de gemeente levert in de arbeid, die er in de „werkplaats" ten dien ste van God wordt Verricht. Laten wc constateren, dat „Het orgel in de kerk" een uitgave is van belang voor architecten, ker- keraadsieden, kerkvoogden en leden van commissies vkn be heer. Die moeten voldoen aan de door predikant en organist ten rechte gestelde verlangens. Leven in een paasloze wereld Leven in een paasloze wereld, door ds. Jac. van Dijk. Uitgave J. P, van der Tol te Dordrecht. Aantal preken en voor de radio gehouden toespraken, goed ortho dox van inhoud, maar verrassend modern wat de vormgeving aan gaat. Ds. Van Dijk kent de taal van de huidige generatie en hij verstaat de kunst zijn gedachten op een originele, boeiende en in dringende manier onder woorden te brengen. Een fris en waarde vol boekje. China heeft enkele potjes op het vuur staan Wat komt er terecht van de Maphilindo Communistisch China reageert geprikkeld op de breuk met de Sow je tun ie en de ondertekening van het kernstopverdrag tussen Amerika, Engeland en Rus land. Nu het tussen het Sovjet blok en bet Westen pais en vree lijkt te zijn. gaan de Chinese communistische leiders nieuwe moeilijkheden veroorzaken om zowel de Sovjetunie als de Ver enigde Staten te kunnen confron teren met hun verzet tegen de politiek van vreedzame coëxis tentie tussen de beide machts blokken- Zij doen dit ln Korea en in het grensgebied met In dia. Korea In Korea vinden de Chinezen de Amerikanen tegenover zich. Zoals men weet kwam na de rode aanval in 1950 een voorna melijk uit Amerikanen bestaand VN-leger Zuid-Korea te hulp. Dat was in die dagen moge lijk. omdat de Sowjetunie de zit tingen van alle VN-organen boy cotte, uit protest tegen de aan wezigheid van vertegenwoordi gers van de op Formosa zete lende regering van nationalis tisch" China (Tsjang Kai Sjek). Bij afwezigheid van de Russi sche delegatie besloot de Veilig heidsraad in die spannende da gen van 1-930 een VN-leger naar Zuid-Korea te zenden om de troepen van Noord-Korea te ver drijven. Zodoende bevinden zich nog steeds Amerikanen aan de be standslijn In Korea die nog altijd deel uitmakend v*n het VN-leger de veiligheid van de Republiek Zuid-Korea moeten waarborgen. De VN De mogelijkheid ia niet uitge sloten, dat de Chinese commu nisten opnieuw op een conflict met de Amerikanen zullen aan sturen. Wanneer zij dat doen, kunnen zij niet alleen de Ver enigde Staten, maar ook de Rus sen in grote verlegenheid bren gen. Amerika heeft op het ogen blik niet voldoende troepen in Korea gelegerd om zich te kun nen verweren tegen een groot scheepse aanval. Het moet dan ijlings belangrijke versterkingen naar het door onrust verscheur de schiereiland overbrengen. Het is de vraag, of zulks kan geschieden zonder speciale toe stemming van de Veiligheids raad. Mocht dit laetste niet het geval zijn, dan zal deze toe stemming volledig afbangen van de medewerking van de Sow jetunie, die al» permanent lid van de raad haar vetorecht zou India Of de Chinese communisten in Korea tot een grootscheepse aanval zullen overgaan, zal wellicht afhangen van de plan nen. die zij met betrekking tot India hebben. Het is niet waar schijnlijk, dat zij een groot con flict in Korea zullen veroorza ken. als zij tegelijkertijd van plan zijn, de strijd tegen India te hervatten. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat zij zowel in Korea als in India zullen vol staan met kleine acties, die de Amerikanen en wellicht ook de Britten zullen dwingen, belang rijke troepen-eenheden ln staat van paraatheid te houden, voor al met betrekking tot de situa tie in Korea. <X»k wat India betreft kunnen de Chinezen een zelfde gedrags lijn volgen met de bedoeling, zo wel de Amerikanen als de Rus sen, die India militaire hulp ver lenen, te kunnen compromltte- Formosa Er is nl. nog een derde con flicthaard, waarover de Chine zen in alle talen zwijgen: For mosa. De Amerikaanse vloot, die tussen dit eiland en het Chinese vasteland patrouilleert heeft de communisten er tot dusver van weerhouden, het laatste bol werk van Tsjang Kai Sjek aan te vallen. Diezelfde vloot be lette echter ook de nationalisti sche troepen op Formosa een grootscheepse aanval op het vas teland te doen. Achten de lei ders in Peking thans het mo ment aangebroken, waarop zij tot een beslissende aanval op deze vesting van Tsjang Kai Sjek moeten overgaan? Ook hier kunnen zil pogen, de Russen tegen de Amerikanen uit te spelen. Want zo min als het waarschijnlijk is, dat Mos kou een Noordkoreaanse aan val op Zuid-Korea zal veroor delen, zo min kan worden ver wacht, dat het de Chinese aan spraken op Formosa zal tegen spreken. Laos Eenzelfde situatie vindt men terug in Laos, waar de belan gen van Amerikanen. Russen en Chinezen elkaar doorkruisen. Ondanks de breuk met Peking en de ogenschijnlijke toenade ring tot het Westen weigert de Sowjetunie het optreden van de communistische Pathet Lao- strijdkrachten (die gesteund worden door Vietminh-eenheden uit Noord-Vietnam) te veroorde len. Ook hier kan men spreken van eep dubbelhartige politiek... De Sowjetunie tracht het Wes ten aan de praat te houden, om dat zij zich niet kan veroorlo ven, de communistische leiders van Noord-Vietnam en Laos te gen zich in het harnas te jagen. Het enige waar zij belang bij heeft ls, dat een communistisch Laos niet onder Chinese Invloed komt te staan. En het Russi sche optreden ln verband met Laos is er dan ook alleen op gericht, ln dat deel van Azië weer een stevige voet aan de grond te krijgen. Maleisië Los van dit alles is er in Zuid- oost-Azic een interessante ont wikkeling aan de gang, waar van de gevolgen op dit moment nog niet kunnen worden over zien. Het is het besluit van In donesië, Malakka en de Philip- pijnen, een statenbond te vor men, die de naam Maphilindo zal dragen. Nu geven de om standigheden. waaronder die nieuwe groepering (voorlopig nog op papier) gestalte heeft gekregen, reden tot nadenken. De stichting van de Maleisische federatie (tussen Malakka, Sin gapore, Noord-Borneo en Sera- wak i werd uitgesteld, omdat In donesië voorbereidingen leek te treffen, de vorming van deze fe deratie met geweld te verhinde- Amerikaanse soldaten aan de bestandslijn in Koreawaar de laatste weken doden en gewon den zijn gevallen als gevolg van Noördkoreaanse militaire acties. ren. Men werd het er over eens, dat Oe Thant secretaris-gene raal van de VN zal onderzoe ken. of de bevolking van Noord- Borneo eh Serawak deel van die federatie wil uitmaken. En van dat onderzoek zou dan moeten afhangen, of de vorming van de nieuwe statengroepering zal Rekening Afgaande op uitlatingen van Indonesische zijde rekent men er in Djakarta al vrij sterk op, dat het onderzoek van Oc Thant op een voor Malakka ne gatief resultaat zal uitlopen. Ecu positieve uitspraak zou Indone sië dan ook in grote verlegen heid kunnen brengen. En het is dan ook de grote vraag, of er van het in Manilla bereikte ak koord iets terecht zal komen, als Soekarno zijn zin niet krijgt. Dit neemt niet Weg, dat er een voor alle partijen bevredi gende oplossing uit de bus kón komen. In dit geval zou de sta tenbond Maphilindo een zeer be langrijk verschijnsel kunnen worden, dat de situatie in Azië een volkomen nieuw aanzien kan geven, Het zou een statenbond kunnen worden, die zich tot aan de grenzen van China zou kun nen uitstrekken en die een for midabel tegenwicht zou kunnen vormen tegen de expansiepolitiek van de Chinese communisten. Voorproefje Naar het zich laat aanzien, zal de toéstand in Azië als ge volg van het optreden van de Chinese communisten wel het meest de aandacht gaan vragen. De leiders in Peking hebben er nogal wat potjes op het vuur staan en zij zijn wellicht in een stemming om een eind te ma ken aan de ontspanning in de wereld als resultaat van de uit Moskou komende „dooi". En de cynische houding van dc Chinese communisten zou wel eens bedoeld kunnen zijn als een voorproefje van wat de wereld te wachten staat, als rood Chi na na verloop van tijd beschikt over dezelfde afsclir'kwekkendc wapens, waarover de drie mo gendheden beschikken, die het akkoord inzake een gedeeltelijke kernstop hebben gesloten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 10