Vacantie Ingrijpende hervorming van Duitse kerk bepleit Een kanttekening Samenwerking organen van gezondheidszorg Ouders zijn schuldig aan ontstaan van nozemdom Een woord voor vandaag Felle veroordeling van rassendiscriminatie Invoering van belasting op vermogenswinsten? ZATERDAG 27 JULI 19(3 1 RENTE HOGER DAN MEN DENKT D« mens wil blijkbaar altijd m«r dan hU heeft. Indien hij in armoedige omstandigheden verkeert, dan voelt hij rich al gelukkig wanneer hij tenminste nog voldoende brood en kleren kan kopen. Zo gauw hij evenwel In staat is om uit tijn inkomen ruimschoots in de eerste levensbehoeften te voorzien hU daarmee niet tevreden meer. Dan dwaalt zijn oog begerig naar goe deren en geneugten, die nu niet direct tot de levensnoodzakelijkheden behoren. Fn heeft de mens zich ook van die gemakken voorzien, dan Zo doet zich het ogenschijnlijk tegenstrijdige verschijnsel voor, dat de be hoefte van de mens aan bezit groter wordt naarmate zijn welvaart toeneemt. Het geld, dat in die behoefte kan voorzien, heeft de mens dan nodig om mee te kunnen draaien in de spiraal, waarmee zijn hele omgeving omhoogcirkelt van nlvean tot niveau, op elk waarvan hij zich materieel méér kan veroor loven dan op het vorige. Het behoeft geen betoog, dat het leven op elk hoger niveau méér geld vereist. De kredietinstellingen hebben gretig op deze behoefte ingehaakt Zij komen met aanbiedingen, waarvan de ene nog verleidelijker Ujkt dan de andere. Op zichzelf kan daartegen nauwelijks bezwaar bestaan. De Nederlandse Consumentenbond heeft nu evenwel de vinger gelegd bij een zieke plek in veel van deze aanbiedingen, want dikwijls zien ze er aantrekkelijker uit dan ze in werkelijkheid zijn. Er is onder de kredietinstellingen een soort wedstrijd gaande in het berekenen van een zo laag mogelijke rente. Wie echter de moeite neemt eens te gaan rekenen, die ontdekt, dat In vele gevallen de voorgeschotelde rente in werkelijkheid veel hoger is. Doorgaans tweemaal zo hoog. In één geval blijkt een rente van zes percent zelfs vijftien procent te zijn. De Consumentenbond noemt dit directe misleiding, temeer omdat de voor geschotelde berekeningen voor velen moeilijk na te cijferen zijn. De kwestie van de renteberekeningen houdt ten nauwste verband met het hele vraagstuk van de misleidende reclame. Het Consumenten Contact Orgaan, waarvan ook de drie vakcentralen deel uitmaken, heeft reeds in 1961 gepleit voor over heidsmaatregelen teneinde aan de bewuste misleiding in de reclame een einde te maken. Het vraagstuk is In studie bH het ministerie van economische zaken. Het sou wenselijk zijn, dat die studie spoedig kon worden afgesloten. Pleidooi Frans psychiater: De vooraanstaande Franse psychiater prof. dr. Paul Sivadon. die psychiatrie doceert aan de Brusselse universiteit en president is van de Europese organisatie voor de geestelijke volksgezondheid, heeft gisteren op het Wereldcongres voor de geestelijke volksgezondheid in Am- steraam een vurig pleidooi gehouden voor intense samenwerking tussen pu blieke cn particuliere organen op het gebied van de geestelijke hygiëne. Tal rijk zijn naar zijn mening de bewijzen dat een dergelijke samenwerking dyna misch kan zijn en aan alle doeleinden volledig kan beantwoorden. De publieke organen voor de geeste lijke volksgezondheid garanderen naar de mening van prof. Sivadon de perma nentheid van actie, maar werken star. langzaam, te veel volgens de voorschrif ten en zijn bang voor precedenten. De particuliere organen daarentegen kennen de behoefte beter, werken snel en en thousiast, helpen meteen daar waar hulp nodig, zijn niet conformistisch, zoe ken naar nieuwe wegen en zijn minder bang voor precedenten. Als nadeel heb ben deze particuliere organen evenwel dat zij minder risico's kunnen dragen en slechts tijdelijke voorzieningen aan durven door gebrek aan voldoende mid delen. In de snel ontwikkelende wereld tonen de publieke organen zich gauv doelmatig, terwijl de particuliere orga nen daarentegen sneller nieuwe wegen inslaan en nieuwe formules in de prak tijk brengen. Kerkedag over organisatiewezen ZOLANG een organisatie nog opgebouwd wordt is zij van ons, maar als die er eenmaal is, dan staan wij onder die organi satie. Zo klaagde een jongeman gistermorgen in een van de 98 gesprekskringen waaraan naar schatting 28.000 mensen deel namen. En een spreker zei die zelfde middag in een grote bij eenkomst met duizenden: een verburocratieeerde kerk heeft de emigratie van de Heilige Geest tot gevolg. Beiden stelden scherp het probleem van de organisatie in deze wereld op de tweede volle studiedag van de Kerkedag in Dortmund. Discussie volop aan de gang (Van onze kerkredacteur in Dortmund) den, zonder besturen, zonder regerin gen zelfs. Zijn klant kreeg het laatste woord: in zo'n wereld zou ik ook niet willen leven. En weer bleek hoe juist het thema van deze Kerkedag gekozen ,,Met conflicten leven". Organisatie kan een gevaar, maar ook een zegen Discussie wensen die uit te voeren zouden zijn en die niet uitvoerbaar zijn. In de meeste gevallen waren het wensen die neer kwamen op organisatorische veranderin gen. Het opmerkelijke is dat dit ook ge zegd kan worden van de twee inleidin gen. tfiet helemaal, maar toch wel gro tendeels veranderde zowel dr. Rein- old von Ohadden als dr. Gerhard Hei de vraag in: Moet de kerk zich organisatorisch veranderen?". Beiden zeiden ,ja", maar gaven minder dui delijk aan in welk opzicht. Wijziging Zij betrokken de vraag hoofdzakelijk op de Duitse situatie met zijn 28 zelf standige regionale kerken, die allen eer eigen leiding, eigen gewoonten en tra dities en zelfs vaak verschillende g« loofsbelijdenissen hebben. Sommige zijn Drie morgens achtereen komen de duizenden in groepen van honderd tot driehonderd in kleinere zalen, kerken en bioscopen bijeen. Zij kijken naar een film die het probleem vanuit talloze le vensechte scènes uitbeeldt, maar geen enkel antwoord geeft. De film moet de!goliath- ander kabouter kerken. Aan Het ging deze dag om de spannin- discussie op gang brengen en doet dat dit systeem heeft niemand ooit iets gen en conflicten die voortkomen uit inderdaad op een bijzondere manier, het feit dat onze wereld een georga- Uitgesproken goed zijn doze tiep-minu- niseerde wereld is en moet zijn. Tel- ten-filmpjes wel niet Ze zijn- verjvard, kens weer klonk in de gesprekskrin- moeilijk te verstaan (ook voor duit gen de angst voor de dictatuur van hen die wijzelf sekozen hebben I „VSnS ons op verschillende plaatsen, helaij den v00r,elezen. Maar welke bezwaren in de politiek, in het sociale leven, ook te noemen zijn. de film komt tot of In de kerk te vertegenwoordigen. zijn dóe!. Onmiddellijk wierpen de jon geren en ouderen zich in de discussie. Maar even duidelijk was dat het slot van de kort inleidende film die de dis cussie op gang moest brengen, even eens aanvaard werd. Een taxichauf feur mopperde dat hij een wereld wens te zonder belastingen, zonder vakbon- De*e nieuwe discussiegroepen lijn nu reeds een enorm succes geworden. Voor velen zijn deze ochtendgesprek ken hoogtepunten van de*ze elfde ker kedag. Was vroeger een Kerkedag een conferentie van lezingen, nu krügt systeem kunnen veranderen. Maar wel werd nadrukkelijk uitge sproken dat het in 1953 absoluut nood zakelijk is geworden een grondige wij ziging aan te brengen in de archaïsche kerkgrenzen. Energieke stappen ten ondernomen worden in de allereerste plaats om tot een betere vorm van uit wisseling tussen de predikanten van de verschillende rpgionale kerken te ko- eo werd gezegd. (Advertentie) zonder hoofdpijn neem 'ASSRO' mee. Jeugd heeft geen discipline geleerd Ook Togo komt nu bij Brazzaville-groep Negen staatshoofden van de dertien landen der unie van Frans sprekende Afrikaanse landen en Madagascar, die drie Jaar geleden in Brazzaville werd tevormd. komen vandaag te Cotonou in •shomey bijeen. In de afgelopen vier dagen hebben de ministers van buiten landse zaken zich beraden over de vraag, of de unie moet blijven bestaan of moet opgaan in de ..Organisatie kaanse eenheid", die TV"OZEMS, halb6tarken, teddy- J boys of hoe de van anti-sociaal gedrag betichte tegen de maat schappij van leer trekkende jon geren ook mogen heten zijn er al tijd geweest. Ze zijn zo oud als de mensheid zelf. Ze kwamen voor in !de Óud-Atheense blijspelen van Aristophane. Alcibiades was in feite de eerste nozem en ook in de Romeinse tijd, de Middeleeuwen en de tijd na Napoleon waren de jon geren analoog aan die van nu. Oorzaak? Evenals toen: gebrek aan verantwoordelijkheid van de ouders. zeen aanpassing, geen discipline ge leerd. In plaats van vrij te maken kweekten we bij de jeugd schaamteloos heid aan. In plaats van gevoeligheid voor menselijker waarden en plicntge- voelens hebben wij ze overgelaten aan zichzelf en we verbazen ons nu over hun reacties zonder te beseffen dat we l 11. op een urdigers van staten te Addis Abeba ge- 'e ge< al c 33 Afrika vormd wtrdJHB De ministers zouden het er ove- zijn geworden, dat de unie moet blijven bestaan, maar dat haar handvest r «-orden aangepast aan de besluiten Addis Abeba. Deze visie op het ..nozemdom" gaf j hët'heefV gistermiddag de pas in functie getre- den president van de Wereldfederatie voor de geestelijke volksgezondheid, de Griekse prof. dr. G. P. Alivisator, die met een voordracht over de jeugd van tegenwoordig het deze week in Amsterdam gehouden congres van de Wereldfederatie sloot. haar weg gegaan, zoekend tussen uitersten en nooit bij daglicht. De telijke afwijkingen zijn daardoor c eeuwen hetzelfde gebleven, alleen de in gewikkeldheid van het probleem is gro ter geworden. We zitten als ouderen vol tegenstrijdigheden en inmiddels discus siëren we maar voort en blijven onver schillig twijfelen aan de jeugd Maar, zo besloot prof. Alivisator. besef dat de materiële zorgen voor het kind niet vol doende zijn: men krijgt geen gezond kind zonder trauma's door het alleen gepasteuriseerde melk te geven, -- aandacht nodig. Zo werd de hervorming van de Duit- kerk hoofdzakelijk gezien als een or ganisatorische. Maar wel klonk vooral In de rede van dr. Helntzc de waar schuwing niet alles van een organisato rische verandering te verwachten. Een de kans "self iets Te zeg- j domineeskerk, zei hij, is een naar ding, gen. maar ook democratie in de kerk is niet Natuurlijk wordt er onzin uitge-veel beter. Als men die alleen maai kraamd, geraakt de discussie wel verstaat als een machtsovername gaat eens op zijsporen, maar een over het het er uiteindelijk om wat wij naai algemeen vrtj straffe leiding weet de de wil des Heri mensen toch steeds weer naar hetmijn volk te bespreken onderwerp terug te voe ren. Het onderwerp van gistereh: .Ge organiseerd in de wereld'" werd over vier aparte onderwerpen verdeeld. Eén daarvan stelde de vraag: Moet de kerk zich hervormen?" De mensen hielden zich 's morgens met deze vraag be zig. de referenten 's middags. Tientallen wensen weerklonken uit de monden van de vele duizenden leken, Paulus heeft de kracht van het woord. Hij weet beeldend te spreken. Hij gebruikt de taal, die zijn toehoorders wel moeten verstaan. Hun de zekerheid des geloofs voorhoudende zegt hij: j ..Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, d Die ons heeft liefgehad" (Romeinen 8 37). c Wat een overwinnaar is weten we wel. Dat is een mens. die alles aan zich weet te onderwerpen. Hij is groot en machtig, jj Niets en niemand kan tegen hem op. Hij is een geweldenaar. Geweldenaars zijn ook Gods kinderen, zij, die uit Zijn Woord leven. Zij kunnen de zaken aan. Laten ze maar komen: ver drukking. benauwdheid, vervolging, honger, naaktheid, gevaar, S zwaard. Overwinnaar. ll Maar niet door zichzelf. Niet uit eigen kracht. Er is geen reden s om in zichzelf te roemen. Wie roemt, roeme in de Here. Want |d zij zijn overwinnaars door Hem, Die hen heeft liefgehad. Zij zijn overwinnaar omdat zij weten, dat God hun de kracht geeft alles te weerstaan, dat Hij hen nabij is, hen omgeeft met Zijn sterke geest. Overwinnaar door Zijn liefde. Alles van Hem. Wat een genade. Laat maar komen wat komen moet. Niet in zak en as zitten. Nee, integendeel. Triomfantelijk het leven tegemoet treden. Hij houdt ons vast. Niemand en niets zal een wig drijven tussen God en ons. Wij winnen de strijd, altijd. Omdat Hij ons heeft liefgehad. Faith and Orderbesloten D* punten. Als oecumenische gesprek was de bijeenkomst echter een op merkelijk succes", alduc prof. Mineair De deelnemers kregen twee rapporten voorgelegd. De commissie, die zich heeft bezigge houden met de bestudering van Bijbel en traditie, heeft aanbevolen een studie te maken van de uitspraken van leiders der vroeg-christelijke kerk. met het doel licht te verkrijgen aanagaande Meer oplossingen voor overbevolking Negentien blinden kregen O recorder Opgave VAKANTIE-ADRES Dringend verzoek uw vakantie adres via de uit de krant geknipte bon. die wij regelmatig op de advertentiepagina plaatsen, zo vroeg mogelijk op te geven. Indien deze schriftelijke opgave niet MINSTENS ÉÉN WEEK voor dat u met vakantie gaat in ons bezit is, kan de toezending ernstig worden vertraagd. De Direefle. Geboortebeperking door middel voorbehoedmiddelen, sterilisatie of abor tus is volgens prof. dr. Waldo S. Per- fecto uit de Philippijnen niet de enige oplossing voor het wereldprobleem van de overbevolking. Op de laatste dag van het congres van de Wereldfederatie voor de geestelijke volksgezondheid in Am sterdam vroeg hij zich als vertegen woordiger van ,,het rusteloze Azië" af of de oplossing wellicht niet kan worden bereikt in samenhang met zekere pro- duktiemethoden. Geboortebeperking is alleen maar een nieuwe beperking. Groot aantal aanbevelingen ,E conferentie over „Geloof Kerkorde", die de afgelopen twee weken onder auspiciën van de Wereldraad van Kerken in Montreal is gehouden, is vrijdag-1 'tamfSfBijSluS' avond besloten. De nieuwe voor-1 om te kunnen bepalen wat eigenlijk loof en Kerkorde', de hoogleraar in de theologie aan universiteit van Yale, dr. Paul Minear, zei, dat de conferentie, waaraan 300 vooraan staande personen uit de protestant se en orthodoxe kerken deelnamen, enerzijds een mislukking was, om dat men zich met opzet had bezig gehouden met de grootste verschil- Inspecteur schrijft interessant boek bevolen te streven naar medewerking van r.k geestelijken bij deze studie. Oek de commissies, die de onderwer pen „Aanbidding van God" en „Het we zen van de kerk" hebben bestudeerd, hebben rapport uitgebracht. Hun rapport zal worden toegezonden aan 201 leden van de Wereldraad ter bestudering en tot het eventueel nemen van maatregelen aan de hand van het gerapporteerde. EENHEID De commissie voor de aanbidding heeft aanbevolen: geregelde viering van het Heilig Avondmaal; het meer inschakelen van „leken" bU de voorbereiding van het i Evangelie en het leggen van meer na druk op de betekenis van de zondag en het schenken van groter aandacht aan de erkende christelijke feestdagen. In het rapport over het wezen van de kerk wordt om. gezegd: „Het is duide lijk. dat God thans de christenen op de weg naar eenheid leidt". De vraag, of afzonderlijke godsdienstige groepe- v*i Ui bestaan dient te |L D^ftispecteur van 's Rijks be lastingen te Groningen, de heer J. Spaanstra, heeft een interes sant boek geschreven dat als titel draagt. Aspecten van de belastingheffing van vermogens winsten". Volgens deskundigen vult het werk een lacune in de belastingrechtelijke litteratuur van ons land op, daar meer uit- ucpcimiig tu gebreide publikaties over dit on- meent prof. Perfecto, die zich op ditdcrwerp tot nu toe ontbraken, congres naar zijn zeggen als Aziaat met v i De titel van het boek wijst er al op, dat de schrijver niet de bedoeling heeft gehad de moeilijke materie in al haar facetten te belichten. Juist omdat Nederland de vermogenswinst belasting niet kent. achtte de heer Spaanstra een volledige behandeling kinderen en verlangend vijf andere als een soort beschuldigde in de beklaagdenbank voelde. Wij in Azië doen reeds al het moge lijke om het bevolkingsprobleem te hel pen oplossen, zo zei prof. Perfecto voorts. Hij gaf een opsomming van de initiatieven aie in enkele landen leidden tot de beperking van de bevolkingstoe neming. In India tot 3 procent, in Japan tot 1.8 procent, in Thailand tot 3.3 pro cent en ui de Philippijnen tot 3.2 pro cent. ..Maar we hebben meer problemen die om een oplossing vragen, problemen die niet door ons maar door het Westen :ijn veroorzaakt", zo betoogde prof. Per- fecto. ifiSra Rotterdam krijgt Beroepingswerk '.udLav." geen Christelijke onzekerheid O O schildersschool tijd en omstandigheden. De wetgever doet er echter goed aan het theoreti sche fiscale inkomensbegrip tot kompas ringen het recht worden toegekend, moet steeds opnieuw worden bestudeerd in het licht van het hnidige streven naar christelijke een heid". In een rapport over de eenheid der kerk wordt gezegd, dat er „geen ver-' ontschuldigingon bestaan voor het voe ren van een politiek van rassenonder scheid", waaraan wordt toegevoegd: „Alle christenen ter wereld dienen een dergelijke politiek tot elke prijs tegen te gaan". „Het mensdom wordt op beschamende wijze verdeeld volgens lijnen van rassen- 'ooroordee! en rassenonderscheid. Dit is opzet van het Soek een zo groot mo gelijke kring van geïnteresseerden te f. de invoering bereiken. De schrijver heeft onlangs enige maanden gewerkt aan de uni versiteiten van Bern, Keulen en Ba- Conclusies Hij vroeg zich at wat het profijt kan tijn van dit congres, waarop naar zijn jl teggen de menselijke ziel van alle kan ten is ontleed en waarop is nagegaan hoe er tussen geest en ziel een even wicht kan worden gevonden. HIJ vroeg zich af of de abnormaliteiten en afwij kingen bij de jeugd thans dan zoveel anders zijn dan vroeger. Ogenschijnlijk is er volgens prof. Alivisator schil, maar in feite hebben de altijd een gebrek aan eerbied I gemeenschap gehad. I De jeugd geeft gewoon aan d de stokslagen terug die ze als kind r zei hebben ontvangen. De onzekerheid nm.ïSkiïS? ZTiXr. '„UT 'X den in Zuid-Holland" aan negentien ilrzette^zleh de Wd" blinden uit deze provincie een bandre- -ren vrrerf hi sere |.w«.j y. «vui«ucn k «uuwui nu».i - -v> w r, \r corder uitgereikt. Ze werd hiertoe in net hun ouders vroeger en baseren ehrlsteliike wiik van de contribuabele betekent. Ook ••at gesteld 1oor een aanzienlijke gif' J.J A"anderen «"uSn onleaaM0"?* sehildcrswhoo! va" Nederland ir. Rotter- GEREF. KERKEN reifle vermogenswinsten behoren daar van het Anjerfonds Zuid-Holland en 0ma'a znn ^laVni hem mf' fUm zal komen is voorshands zeer klein. Bedankt: voor Amsterdam Slotervaart. om het theoretische fiscale ïnko- door \ele bijdragen van particulieren *5 Het Rotterdamse gemeentebestuur had dr J. Rinzema te Aalten; voor Luttel- ,ia„aU inknmpn,hf In ,ota*Az'.jn n.u dooT. de Stlch'-'":* on*schapen met een gebrek aan eerbfêd een daartoc strekkend verzoek ontvangen geest. Kuinre. Wieringerwerf en Gorre- b het .praktische fiscale inkomensbe- bUDdcn.„ji. .-van de Stichting Chriatelijk-Nationale J •- •- 0-;* Schildersschool en B. en W. stellen de Rotterdamse gemeenteraad voor. zulk een school niet nodig te verklaren Wel wil het Rotterdamse gemeentebe- Eén tarief e. dit kan door alle Inkomen met een verlaagd tarief progressief te be lasten. Om progressie-nadelen op te hef- het onderwerp voor de lezers fen moet een systeem van „averaging" wat te teel ron het goede. DU te e'teed.cht worden d.t iov„l moje jk daar hij gepoogd heeft door de '5""m van het boek een zo aroot mo- Z K* Be ?50 bandrecorders Zuid-Holland ter beschikking g< NED. HERV. KERK s,es: t u Benoemd: tot vicaris te Meppel. kand i a- T°t het theoretische fiscale inko- H. Faas te Delft, Bedankt: voor Scherpenzeel Teld. (toez.) J. Jongerden te Bruchem er begrip behoort iedere verkrijging iedere aanwas die een reële ver- Kerit"-1 meerdering van de koopkrachtvoorraad - het veranderde, het nieuwe. Afgedwaald alleen kunnen giften binnenkomen (Het g van de Stichting luidt: 7475. Nieuwe dijk langs Groningse kust biedt voordelen aid 6e stuur gedeeltelijk tegemoet komen dijk, E. C. Kim te Reitsura. Westerink te Zwolle. grip vindt zijn buitenste omgrenzing i het loopt, is geheel afhankelijk de vermogenswinsten elementen van draagkracht zijn, is een belasting van de vermogenswinsten <en -verliezen) onafhankelijk van het budgettaire resul taat in principe een eis van recht vaardigheid en gelijkmatigheid; d. het draagkracht-beginsel gebiedt in principe dat monetaire schijnwinsten n,„rj(.L,|H rmfrTidoch m" *"e ink°: wordt veroorzaakt of in stand gehouden". In het rapport wordt geen afzonderlijk, land of gebied genoemd, waarop het ge stelde van toepassing zou zijn. In het de bat, aan de opstelling ervan is vooraf ge gaan. zijn echter het Zuiden van de V.S., Angola. Zuid-Afrika en Ceylon genoemd. In het rapport wordt voorts gezegd, dat bij het streven naar eenheid ook aan dacht moet worden geschonken aan de verbreiding van het Evangelie. ,De Blij de Boodschap moet in de nieuwe en rc- i belasting van volutionaire wereld, waarin wij leven, op een waarlijk doelmatige wijze worden gebracht." Verder wordt verklaard, dat de snelle ontwikkeling van een in steden levende en zich verplaatsende mensengemeen schap het steds moeilijker maakt bij het evangelisatiewerk uit te gaan van de kerkelijke gemeente als eenheid. „De kerken moeten proberen soepeler vormen te vinden voor de verspreiding van het Evangelie in deze zich verande rende wereld." In het rapport wordt ook het vraagstuk van de vrouw ln het ambt ter sprake ge bracht. „Sommige kerken hebben hun landpunt hierin reeds bepaald. Men zou I ragen dit opnieuw vèrmogenswinsten in het kader algemene fundamenteel herziene inkom stenbelasting kan niet overijld plaats vin den. Het is onwaarschijnlijk, dat de be lastingadministratie in zijn huidige opzet de problemen op controle-terrein, die door deze belasting worden opgeroepen, zou aankunnen. g. de belasting moet bovendien in gepast worden in een belastingstelsel, dat tot in zijn grondslagen opnieuw door dacht is. Er is een groeiende ontevre denheid met de bestaande situatie. Juist in de laatste tijd zijn er diverse publika ties verschenen, die zich met de toe komst van het belastingrecht hier te lan- de bezig houden en die opwekken tot be- haar echter moeten zinning en een frisse benadering van jn discussie te brengen. Het Is de problemen. belang, dat over dit vraagstuk een waar- De auteur hoopt met zijn studie aange- >l)k christelijke gedachtenwlssellng toond te hebben voor zover dat nog plaatsvindt, daar anders het gevaar be- nodlg was dal een verdere bestude- staat, dat afwijkende standpunten tot ring van de belasting van vermogens- winsten hierbij niet ontbreken mag. rechte weg. 10 klaagde prof. Alivisator. ecn verzoek van de Bond van Nederland- Wij hebben venulmd op basls van de sc Schilderspatroons tot stichting van ervaringen een hypothese te maken en een openbare schildersschool te Rotter- Me gaan met onze fantasieën en waan- rjam. denkbeelden over de jeugd door tot we Voor dit geval stellen B. en W. de raad waanstnnig sljn net als de chirurg die voor. een uitbreiding van het leerplan niet weet wat hij zal gaan opereren. van de Tweede UTS aan de Jan Light- ,.Is het wellicht niet zo dat door het hartstraat met een afdeling schilderen h»h it- een afkeer ae- ongedisciplmeerde leven zonder idealenmogelijk te maken. Vana/ mijn kleutertijd heb ik een afkee g van de ouderen de jongeren hun super- De enige in Nederland bestaande Chris-1'iad van kamperen. Ik behoef geen psycmaier ie ego en hun initiatieven hebben afge- telijk-Nationale SchUdersschool is in i raadplegen om te ontdekken hoe dat zo gegroeid -chaft? We hebben de jeugd immersZwolle gevestigd en wordt voornamelijk is. De oorzaak ligt bij de mensen van het nette bezocht door leerlingen uit het noorden stille laantje, waar ik vroeger woonde. Of en oosten van Nederland. De Bond van inaar dan indirect heeft mijn socialistische De bevolking van de Sowjetume is Oiristelijke^ SchiWerspatropns telt in buurman t.an foen het op zijn geweten? Hij Het streekbelang vraagt, dat nieuwe dijk wordt gebouwd langs de 1 700.000 personen Groninger Noordkust Deze dijk moet In Londen begint zaterdag 27 juli een drie kilometer ten noorden van de be- internationale conferentie voor de morele staande dijk aangelegd Morden Hier- herbewapening, dtc zich zal bezighou- aan moet de voorkeur worden gegeven den met kwesties als werkloosheid, stag- boven het verhogen en verzterken van r.atie in het bedrijfsleven en moreel ver- de oude dijk. va! De conferentie duurt tot 2 septem- Tot deze concluaie komt de landaan- ber en ook een Nederlandse groep wtnningjcommij»:® van de „Stichting -eemt er aan deel. Noord-v»ronirgerHet leggen van een De Portugese bosbrandweer heeft nieuwe dijk heeft vier belangrijke voor- meegedeeld dat drie mannen en een delen. Er komt een dubbele .-•ormvloed- jongen zijn verbrand bij een bosbrand beveiliging als de oude dijken ais sla- die 24 uur lang heeft gewoed bil Votica perdijken worden gehandhaafd. Het te- in het noorden van Portugal, vier per- rugdringen van de versilting i i ook in san en worden nog vermist. De brand be- htt belang van de groeiende tuinbouw sloeg een gebied van 400 hectare en he in Noord-Groningen. Land voor agrarl- dreigde enkele dorpen. Aan de blussing sche. industriële en recreatieve doelein- s deelgenomen door honderden boeren, den wordt aangewonnen. De uitvoering militairen en brandweerlieden. de Eemshavenplannen wordt ver- De minister van landsverdediging Nederland. De Bond van de Sowjetume ls Christelijke Schilderspatroons telt maanden van dit jaar Noord- en Zuid-Holland. Zeeland en de i„rir i ciele'n natuur hik ook en totaal van 225 mil- westelijke delen van Utrecht en Noord- n'n vrouw fin reformjurk) vielen natuurlijn ook Brabant ongeveer zeshonderd ledem De trg uit de toon. Zij hadden geen vitrage voor de Nederlandse Christelijke Bond van werk- ruiten en oranje met paarse kussens op een zelj- de hout- en bouwnijverheid getimmerde bank. Verder liepen zij met schapen peren was idioot, dat deden geen gewone mensen. Je vervuilde, je verhongerde en verwilderde, mieren kropen in je dekens en zand knarste tus sen je tanden. Kamperen was een bezigheid voor halfgare dwepers, die aan god noch gebod deden. Ze wisten dat allemaal heel precies in ons nette laantje. Ook na vele jaren, nu niet alleen vreemderige natuurminnaars, maar ook gewone burgers en heeft in hetzelfde gebied den. Het leerlingenaantal Rotterdam te stichten school wordt op 24 per jaar geraamd. Wereld fonds tegen honger ïebrek en R.B.Sen. de directeur-generaal van de diep Voedsel- en landbouworganlMtle van de V.N.. heeft In Rome het stichten 2900 le-|ujo!len sokken in sandalen voorop in de 1 i tocht. Zij aten geen vlees, namen tedere ochtend een koud bad en ergens op de hei hadden ze een zwerm bijen. Dat was in 1930 echt nog allemaal een beetje te veel fan het gekke. Daarom werd er in dat nette laantje stevig geroddeld over dit echtpaar en hoewel er bij mijn weten nooit een publiek schandaal van kuarn. herinner ik me het i woord onzedelijk nog heel goed. Men vond dit I echtpaar een stukje anti-christ en een klein meis- je kon natuurlijk tegen deze gangbare mening 1 niet ingaan. Daarom bleven mijn bezoekjes aan hen clandestien, maar mijn bewondering was warm. V0.&tatxg.&is en Maar 's zomers, als de met galon versierde ju- hog< becijfert dat het ver- Robert S MacNamara heeft de Ame- ?TvrteidonreW h°D' overgordijnen half dicht gingen voor de nkaanse gewapende diensten gemacm **6re* te ^rijden. ..«Itrok zich het meest bizarre. Dan giiu i hun gezinnen" beperking 110 miljoen vergt. Hc' aangewon- ren te verbiedeiT Itaire uitgaven. Sen heeft land langs de oude dijk is direct Het hof te Johannesburg. In Zuid-1 genwoordigers van de sta voor agrarische doeleinden geschikt Afrika, heeft vrijdag 18 negers tot vijf in Moskou over het kemstopverdrag heb- ©verigen* bestaat het et gebied uit zand- Jaar froiKt De kosten van_ deze gronden be straf s t tot twee jaar gevangenis- ben onderhandeld voorgesteld >ordeeld wegens lidmaatschap verdrag een bepaling op te verboden pan-Afrika an se con voltrok zich het meest bizarre. Dan gingen 1C tvxri weg met hun tent de hei op. lekker bij hun l de mili-itjes. In die tijd vooral als het weer minder Ie verte- mooi ivas bloeide de roddel hoog op. ..Stel je de staatshoofden, die uoor die malle roje graseters met hun blote be- w -• i—- gaan in een tent, terwijl ze een huis met bed en een gasstel hebben." Mijn bewonde- hting van bet bèdoëfdejr,n0 stond dan maanden w een laag pitje. i één ding raakte ik toch wel overtuigd: kam- zelfs heel snobistische lieden van kamperen een hobby maken, kan ik mij niet losmaken van de idee dat kamperen een beetje dwaas is. Het is dan ook een proces van maanden geweest om mij omgepraat te krijgen er eens een lang weekend al kamperend op uit te trekken. Niet al te ver bij ons vandaan is een kampeerterrein. pardon een camping, die de naam heeft „elite" te zijn. Ik heb daar rondgeneusd en mijn her sens afgepijnigd om er de lol van in te zien. Maar ik begreep het niet. Wat is toch de vreug de van het tentje aan tentje, woonwagentje aan woonwagentje staan? Waar vind ik iets van rust tussen al die rumoerige kinderen, badmintonnen de pa's en loeiende radio's? Voor mij hoefde het niet. „Nee, suffie" zeiden de mensen, die het weten konden, kamperen moet je niet in Holland. In Holland kent men geen dis cipline, geen rust, je moet de grens over. Wel. we gingen. Met een geleend karretje ach ter de auto. Vrienden hadden ons gedemonstreerd hoe dat karretje, hup-twee hier een stok en daar een pin. in tien minuten een comfortabele tent kon worden. Vergeel het allemaal maar, want hup-twee duurde bij ons ruim een uur en we kro pen ten slotte doodmoe en gebroken in onze slaap zak. Trappelzak, zei mijn man. Er lalden toen geen radio's meer, om tien uur hoorde je slechts rits, rits, toen trokken de honderden kampeerders hun honderden ritssluitingen van luifels, voor hangsels en slaapzakken dicht, rits, rits. Stilte overal. Maar ik ontspande niet. ik dacht niet: gunst wat lig ik hier heertijk te kamperen, u>anl door mijn tent enhuis voelde ik de aanwezigheid van honderden slaapzakken, gevuld met mensen. Het is niet goed dat de mens alleen zij, dacht ik, een waar woord, maar waarom overdrijven we dat zo erg door geheel vrijwillig een stukje bos te overbevolken? Nee, echt, voor mij hoeft het niet. Het positieve van deze dagen is dat ik de rod del van het nette laantje uit mijn jeugd te boven ben gekomen, want we kwamen schoon thuis, met verwilderd noch verhongerd. De mensen van het nette laantje vind ik nu achteraf nogal verve lend en mijn zonderlinge buren waren wijs. Stel u voor: een hele hei voor hen alleen. Kom daar nu nog eens om. Mink van Rijsdijk,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2