"Protestanten en
Rooms -Katholieken
In Indonesië zijn de velden wit om te oogsten
gaan
met
sprongen
„Zendeling der Schotten"
ZOEKEN NAAR GOD
DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD
ZONDAGSBLAD
Eerste liefde
„Gij fcebt uw eerste liefde verzaakt." zegt Christus in
een brief aan de gemeente van Efeze, die is opge
nomen in de Openbaring van Johannes. De Heiland
neemt deze zaak ernstig, want Hij dreigt dat Hij de
kandelaar van de gemeente zal wegnemen als deze
zich niet bekeert.
Meestal wordt deze eerste liefde beschreven als dat oor
spronkelijk enthousiasme dat zo fel oplaaide plotse
ling na de bekering. Kan dat waar zijn? Gaat het hier
om de liefde die we toen bezaten en die er nu niet
meer zou zijn?
Hier kunnen we ons gemakkelijk vergissen. Denk eens
aan de liefde tussen man en vrouw. Als een jongen
en een meisje elkaar voor het eerst ontmoeten, als die
onzichtbare vonk van verstandhouding overspringt,
dan kan de liefde plotseling fel oplaaien. Liefde kan
een brok in de keel brengen, het spreken onmogelijk
maken, verlegen maken, doen kleuren.
De jaren zijn echter vervlogen en van dat alles is niet
veel meer over. Als we nu niet spreken, komt het
niet omdat de liefde een brok in de keel gebracht
heeft en de stem verstikt, maar omdat we een ochtend
humeur hebben. Maar wil dat zeggen dat we elkaar
niet meer zo lief hebben als weleer? Misschien laait
de vlam van de liefde niet meer zo fel op, maar dat
wil niet zeggen dat de liefde is uitgebrand. Vlammen
van een vuur dat veel warmte geeft laaien niet zo
hoog op gewoonlijk. Zijn wij de eerste liefde kwijt
als de vlam niet meer zo hoog oplaait? Dat behoeft
in het geheel niet.
De moeilijkheid is dat wij in deze tekst al te vaak de
eerste liefde in tijd gelezen hebben, terwijl bedoeld
wordt de eerste liefde in rangorde. Deze briefis ge
schreven aan een actieve gemeente, die liefde heeft
voor de taak van het evangelie, aan een gemeente
die weet wat tucht is, omdat er liefde is voor de leer,
aan een gemeente die over doorzettingsvermogen
beschikt en trouw is, omdat er liefde is voor de zaak
van het evangelie.
Maar dan ineens zegt Christus: „Gij hebt de eerste
liefde verzaakt." Voor de liefde voor de taak en de
liefde voor de leer. voor de liefde voor de zaak, hoort
de liefde voor de Heer. Die liefde moet die andere
liefdes aansteken. Toewijding zonder liefde voor de
Heer is alleen maar activisme; tucht zonder liefde al
leen maar kerkisme; trouw zonder liefde alleen maar
fanatisme. Zonder de eerste liefde voor de Heer ver
worden die andere liefdes tot gevaarlijke vergiften,
die het leven van de gemeente doden.
Kerken in Indonesië namens alle
aangesloten kerken lid van de
Wereldraad van Kerken is, ge
tuigt van een vooruitstrevenheid,
die in Nederland nog wel eens
wordt gemist.
Drie Hogescholen
(Van onze speciale verslaggever Link van Bruggen)
DJAKARTA, juni
De verbreiding van het Evangelie heeft in Indonesië een
versnelling als een waterval gekregen. Dit geldt zowel
voor de rooms-katholieke kerk als voor de protestantse
kerken, welke laatste in de Raad van Kerken in Indonesië
samenwerken. Het geloof is groeiende en bloeiende. Aan TlJol'"kX5''ll!,KesrtoTrn. "d,
de ene kant hebben zending en missie een machtige pijler grootste staat in Djakarta, telt
aan de Pantja Sila-staat, die het geloof in de „ene God, de n? studenten' en levert eik jaar
Almachtige", erkent; aan de andere kant hebben ontel- van Prtl't™ tente^op "somi"-
baren gezien en begrepen dat het christendom niet met tra ,s niet veel kleiner. Nog niet
de Nederlanders verschijnt en verdwijnt. 20 Iang geIcden 1» ook in Djok-
XJ. .- - Jakarta een Theologische Hoge-
Hier zyn een paar cqfers, die op zichzelf reeds een mach- school gesticht.
tigo en vreugdevolle taal spreken: Over,l door hot land verspreid
Volgens recente gegevens telt Indonesië momenteel bevinden zich verder middelbare
meer dan anderhalf miljoen rooms-katholieken. In 1949, en lagere predikantenopleidings-
veertien jaar geleden dus, kwam men nog niet tot de helft. goeror tadifl'ïT'Ln^catecheet
Volgens tellingen van 1962 waren er in Indonesië drie die tevens gemeente-voorganger is,
miljoen protestanten. In 1952 had men net de twee miljoen doch di®. niet de sacramenten
mag bedienen.
bereikt.
„tjij zuu geen anuere got
nebben," spreekt de Here.
GEMEENSCHAPPELIJKE DIENST HOOGTEPUNT
DER HERDENKING
landde 1400 jaar geleden op lona
dat nog
In de functie van bemiddelaar
tussen de buitenlandse kerken van is de afgelopen maanden met
(met uitzondering van de Engels- verlof gegaan. Het is even een
talige) en de kerken van Indone- piek, die aan het einde vai
verblijft dominee J. Bos in jaar weer is weggewerkt.
i komen.
Ongeveer vijfhonderd gasten
nit de gehele wereld, zelfs uit
Australië, Afrika en India, heb
ben met Pinksteren het feit moderator
herdacht dat 1400 jaai gele-
PrA/f ilrinn hij Ierland in 563 verliet om zich
rivtllfting met twaalf medewerkers op j Het
De prediking werd diÏÏy^r^elfeM^n bewerkt' Simt "heeft achttien jaar onder
door prof. Jen.ee Stewert. de lieg$.dikeennd ge7 ker- "S"*? vSj'
riaanee, kerk van ScJMj dVgSafttTe^eS5&
den de „zendeling der Schot- d« he. getolg. Am.
A* hunkino- «b, daagse tocht van de zendeling In Op de laatste taak vallen tegen-
de Herdenking enkel zou be- een k,eln sci,eepje herhalen vol- woordig de zwaarste accenten. In
schouwen als een Schotse aan- gtna de rout€i die Columba des- een bij de zelfstandigheid
gelegenheid. Zendelingen van lo- tljds j,eeft gevolgd, 140 km lang. Indonesische
na hebben reizen ondernomen
ten" Columba voor het eerst
voet aan wal zette op het ei
land lona.
Hoogtepunt van de herdenking
was ongetwijfeld
schappelijke dankdienst
maalsviering
van het aai
Schotland gelegen eilandj
lana, meinuuisien. uapusieii en
was wel een zeer oecumenisch ge- congregationalistische kerken, het
Daar het moeilijk
entry permit te krijgen, wilde men
niet weg. Nu is alles weer veel ge
makkelijker geworden. Iedereen,
die dat wil, kan zo terug."
Het diepst
Van die vijfentwintig, nog over-
kerken" aangepaste gebleven zendingswerkers in In-
J het merendeel gere-
België, de Rijnstreek
gemeen- Zwitserland.
en a\ond- Onder de aanwezigen bevonden
de oude abdij 2jcj, onder meer vertegenwoordi-
de westkust van gers van de presbyteriaanse ker-
Het ken van Engeland, Wales en Ier
land, methodisten, baptisten
zeischap dat hier aanwezig
wat mag blijken uit de
van hen die meewerkten i
dienst:
Leger des Heils en de Quakers.
Pelgrimage
Men verwacht de komende we
ken nog veel bezoekers op het
eiland. Niet alleen om de be-
met de leider van de lona ge- roemde nu bijna gerestaureerde
meenschap dr. George MacLeod. abdij te bewonderen, maar ook
Rev. Vladimir Rodzianko van de om er nog herdenkingsdiensten
bij te wonen.
Op 12 juni vond de officiële
De voorbereiding
tot het huwelijk
de
Oosters orthodoxe kerk
oisschop van Durham (Angli- J| I M I
kaans) bedienden het avondmaal anglicaanse pelgrimag.
volgens de (enigszins gewijzigde) na piaats onder leiding
ritus van de Kerk van Zuid-India. aartsbisschop
De uiterlijke tekenen van de de leider var
sacramentsbediening werden niet paalse kerk.
Ds. R. Kaptein heeft voor al
io- len, die jonge mensen in hun voor
de bereidingstijd voor het huwelijk
Canterbury en pastoraal moeten begeleiden een
de Schotse episco- praktisch theologisch handboekje ethisch
donesië
formeert. De achtermond hier- ge„ ten aanjlen va„ Nederlan-
ran Is dat het Gereformeerd Zen- ders sinds kort wat verracht
dingscentrum te Baant het diepst ls hier nie, de enige oorzaak van.
in Midden-Jara genesteld rat, Duidelijk is dat de in Indonesië
waar het altijd vrij rustig geble- arbeidende congregaties niet al-
ven is. Het Hervormde Zendings- tijd aan de vraag kum]en voI.
centrum te Oegstgeest werkte doen Tensiotle zijn er gendeg an.
meer in West-Java en Oost-Java, dere ianden op de wereid, die
streken, die lange tijd nngal roe- om prlMters Bchreeuwen. Even
rlg rijn geweest. duidelijk is voorts dat de semina-
In de Raad van Kerken in In- ries de groei-explosies niet kun-
donesië. waarbij dertig kerken nen bijhouden. Hoewel het aantal
aangesloten zijn, wordt van vete Indo„esische priesters in de afge.
o- zijden naar een hechte organisa-
door een verrassende en nieuwe tievorm gestreeft. Hoewel het lopen veertien jaar meer dan ver-
op allerlei onderwerpen, die moeiiijk zai zijn uit alle prote- zevenvoudigd is van dertig
gewoonte in de loop stantse kerken één kerk te for- tot ver over de tweehonderd
de moeilijkheden houden
t.nritent) rrvot etpnnifoiünn. zouden er veel en veel meer een
voordoen. Het is ongelooflijk zo
veel materiaal de schrijver in kort
bestek. 105 pagina's, bijeen heeft aanKe.
Praktisch Theologische Hand- gebracht. Dikwijls geeft hij daar- zijd|n
door zede
der tijden nu eenmaal een vaste
gestalte hebben aangenomen, meer verband met streekeigen-
maar die niettemin pastoraal, schappen en liturgische verschil- plaats kunnen vinden,
psychologisch, sociologisch en len dan met dogmatische c
volkomen naast zijn. komelijkheden ligt wel t
alleen uitgereikt
zigen binnen de kerk
aan het talrijke publiek dat
de bijgebouwen door middel va:
televisie de dienst bijwoonde.
geschreven over de voorbereiding verrassend boek en onmis- menwerking op federatief i
unliiu tjc* drooot ILen verrassend Duen en uiuius nn
Wat ds. Bos is voor de protes-
0 tanten, is pater A. W. M. Wap,
521 geboren, kreeg tot hét huwelijk. Het deeltje draagt j™" J"'","" "JCST in het verschi!!t- Op dit punt zijn OFMCnp. min of meer voor de
ir, we» irWeinrc mntnrinoi n nrtrioi mor, poif Baar voor allen, aie zien mei de de j0nge protestantse kerken in rooms-katholieken. Na lange tijd
ze vragen moeten bezighouden. Indonesië dus verder dan de oude als missionaris in China te heb-
Het vereist theologisch geschool- protestantse kerken in Nederland, ben gewerkt, is hij in Djakarta
de schakel
Ierse kloosters, materiaal aan, opdat
Hij stichtte "verscheidene kloos- voorbereid is op allerlei proble-
ters en kerken in zijn eigen land. men die zich rond deze voorbe-
Uit oude geschriften blijkt dat reiding tot het huwelijk kunnen de lezers.
Ook het feit, dat de Raad van de personificatie
Op 15 juli zal de Raad van
Kerken in Indonesië zijn driejaar
lijkse algemene vergadering hou
den (vooropgesteld dat de sinds
kort vervijfvoudigde vliegtarieven
een maatregel, die in verband
met de inflatie is genomen de
Een ander verheugend ver
schijnsel is dat er volledige gods- schoenen
dienstvrijheid is. Het is thans niet dingsconsul, die intermediair
meer het gouvernement, dat uit- tussen de regeringen (N.O.Indi-
maakt, waar protestanten en sche) en de verschillende zendin-
s-katholieken mogen werken, gen.
de kerken zelf. Veel venijn. „Er worden nog regelmatig zen-
3lm,Ve SIrtMsEea,r'5oe b^ v£!gd'"kz"gSt Mj" Me„*heefl hen nM b°°derd StUrenV
ruchte Tapanoeli-kwestie van 1932 vooral 'nodig voor de opleiding van Van Nederlandse zijde willen ds.
is dan ook uit de weg geruimd, predikanten, in ziekenhuizen Richters (Baarn) en prof. dr.
Op technisch gebied en ten aan- als arts bijvoorbeeld en ter Bergema (Baarn) de bijeenkomst
zien van zaken, die ccn gezamen- steunverlening van piepjonge ker- h.7npl(pn 0„0t,-.1c t
lijk front vereisen, is er tussen ken. zoals de kerk van Bali. Niet- bazoeken- evenals dr. Logger
rooms-katholieken en protestanten temin wordt het aantal Neder- (Oegstgeest) en ds. Van Dijk van
nauwe samenwerking gekomen, landers hier steeds minder, omdat de Gereformeerde Zendingsbond.
wkJaar beiter,5f; °P 't moment van schrijven was
Zwaarste accenten nog bijna honderd zendingswer- nog nict zeker' of de christelijk-
De christianisering ik schreef
ve ewer 1^ ^ie'' a^ heeft zich op dezelfde
Djakarta." meesten "van ons hebben^amelijk €xpansieve wiize °P het rooms-
er* -
kerken, zijn vol, er worden, veel
nieuwe bedehuizen gebouwd, ter
wijl er een steeds aangroeiend le
gertje van communicanten is.
Schaduwzijde
De schaduwzijde ls dat er een
nijpend priestertekort heerst. Het
complex van immigratiebepalin-
tussen Nederland en Indonesië ge
worden.
Vooral de afgelopen weken heeft
pater Wap het bijzonder druk ge
had. Behalve dat hijzelf een blik
sembezoek aan Europa heeft ge
bracht, heeft hij tientallen pries
ters en religieuzen bij de voor
bereiding van hun verlof geholpen.
Net zoals de meeste protestantse
zendingswerkers hebben ook vele
rooms-katholieke missie-arbeiders
de verlofperiode, waar ze recht
op hadden, uitgesteld, omdat er
tot voor kort bijzonder spaarzaam
met terugkeervisa werd omge
sprongen.
Voorzitter van de Indonesische
bisschoppenconferentie is mon
seigneur Soegiapranata, aartsbis
schop van Semarang. Een andere
volbloed Indonesiër, die een hoge
kerkelijke waardigheid bekleedt,
is monseigneur Djajasepoetra,
aartsbisschop van Djakarta.
Geboren en gelogen
Op 't ogenblik werken er 1325
priesters in Indonesië. Meer dan
tweehonderd van hen, onder wie
drie aartsbisschoppen, zijn er ge
boren en getogen. Een kleine twee
honderdvijftig, allen ex-Neder-
landse missionarissen, hebben het
Indonesisch staatsburgerschap
verworven. De grote rest, onge
veer negenhonderd dus, bestaat
uit buitenlanders: voor 't meren
deel Nederlanders, maar ook
Duitsers, Italianen, Belgen, Ame
rikanen, Zwitsers en Philippijnen.
Deze getallen lijken misschien
in strijd met de hierboven gelan
ceerde opmerking dat Indonesië
met een ernstig tekort aan pries
ters worstelt. Niet vergeten mag
echter worden dat er maar bitter
weinig priesters voor de zielzorg
overblijven, als pien er profes
soren aan de seminaries aftrekt
^n de paters, die op andere wijze
aan het parochiewerk onttrokken
zijn-
Zo kan men varklaren dat de
grootste parochie van Indonesië,
die van Nita op Flores (twintig
duizend gelovigen) het met twee
priesters moet doen. En op het
eiland Solor werkt de Hongaarse
Eater Michael Krizek, die van z'n
erk een baken voor de zee heeft
De pauselijke internuntius flinks
tijdens de opening van het in
middels afgesloten M.PJtS.-con
gres in Bandoeng.
Enorm
Ook de uitbreiding van het aan
tal religieuzen ls, op zichzelf be
schouwd, enorm te noemen. Er
zijn thans ruim drieduizend vrou
welijke religieuzen (het aantal
roepingen onder Indonesische
meisjes ls bijzonder groot) tegen
nog geen veertienhonderd ln 1959.
Het aantal broeders steeg over de
ze zelfde periode van ruim vier
honderd tot ruim zevenhonderd.
Als men echter weet dat er bij
na 3.500 rooms-katholieke scholen
in Indonesië zijn (ruim een half
miljoen leerlingen), meer dan ze
ventig hospitalen, honderdtachtig
klinieken en zeventig weeshuizen,
dan kan zonder meer gesteld wor
den dat er gewoekerd moet wor
den met de krachten, die beschik
baar zijn.
De verhouding tussen kerk en
staat zowel geldend voor
rooms-katholieken als protestan
ten is in Indonesië op een
verheugende wijze geregeld. Scho
len, ziekenhuizen, seminaries en
theologische hogescholen ontvan
gen subsidies, aan de strijdkrach
ten zijn aalmoezeniers en predi
kanten toegevoegd. De radio en
ook de nog op bescheiden schaal
opererende televisie kennen zowel
rooms-katholieke als protestantse
uitzendingen. Bij de in 1961 tot
stand gekomen wet op de land
hervorming dient de staat grond
ter beschikking te. stellen voor
om. godsdienstige doeleinden.
Een wet is voorts in de maak,
welke het maken van antigods
dienstige propaganda verbiedt.
Zoeken naar God, door drs.
A. F. Wyers. Uitgave Paul
Brand, Hilversnm-Antwerpen.
Met een open oog voor de ge-
loofsmoeilijkheden der leken
tracht deze r.k. geestelijke de
Katechismus voor de Nederland
se bisdommen zo duidelijk moge
lijk uit te leggen. Aan de hand
van Bijbelteksten „bewijst" hij
onder meer dat de mate van het
geluk in de hemel afhankelijk is
van de mate van onze verdien
sten en dat door de Doop de erf
zonde wordt vergeven en het
recht op de hemel wordt ge
schonken.
auteur het „ontstaan" van de
eerste mens, het begrip liefde en
wat er in de hemel te zien zal
zijn. Bij de uitvoerige behande
ling van de zeven (r.k.) sacra
menten komt duidelijk naar vo
ren dat de rooms-katholieken de
kerk op aarde macht toekennen
die alleen God kan uitoefenen:
bij de biecht vraagt men de kerk
vergeving van zonden, en de
kerk ontlast de zieke van zijn
schulden als hij het Oliesel ont
vangt. Eén zinsnede uit het boek
je zou met gulden letters in het
hart van elke r.k. moeten zijn ge
groefd: de enige Middelaar bij
God de Vader is Jezus Christus.
Een ieder die meer wil weten
van de geloofsovertuiging der
rooms-katholieken verschaft dit
Ietwat kinderlijk beschrijft de werkje veel gegevens.
Ruimtevluchten met kunst- en vliegwerk Op beslis
sende ogenblikken aan openbaarheid onttrokken.
iqE RUSSISCHE ruimtevaart
van de afgelopen week heeft
niet het propagandistische ef
fect gehad, lat men er ln het
Kremlin van verwacht heeft
althans bulten de Sowjetunle.
In de gehele wereld heeft men
respect voor het Russische
meisje Valentlna Vladlmlrovna
Teresjkova en voor haar man
nelijke collega Valerl Blkovskk
Maar verder werd dc wereld
slechts geplaatst voor een be
paald niet briljante herhaling
van wat •e«d« eerder werd gc-
lets meer
Volgens de officieel verstrekte
gegevens maakte Valentina iets
meer dan 46 omwentelingen,
voordat -ij gisterochtend in de
vlakten van Siberië landdè. Dat
was ongeveer hetzelfde aantal,
dat de Rus Popovitsj vorig
jaar op z(jn naam schreef, toen
hij enkele dage samen met zijn
collega N0cola*ef in de ruimte
had gezweefd. Als men daarbij
in aanmerking neemt, dat vol
gens zeer betrouwbare waarne
mingen in verschillende delen
van de wereid Valentina al uiter
lijk dinsdagavond uit de ruim
te moet zijn verdwenen, valt het
in de eerste pi rats op. dat men
met kunst- en vliegwerk er voor
heeft gezorgd, dat het officieel
opgegeven .-.antal omwentelingen
van Valentine net iets boven dat
van Popovitsj zou blijven.
Mysterieus
Aanvankelijk lag het in de
bedoeling van de Russische plan
nenmakers, zowel Valentina als
Bikovski tot vrijdag jl. in de
lucht zouden blijven. Dat Va
lentina in moeilijkheden ver
keerde. was vóór dinsdagavond
al duidelijk, toen men er niet
in slaagde contact met haar te
krijgen, toen was gebleken, dat
zij in strijd met de instructies
in slaap was gevallen en toen
zij boven Australië om instruc
ties vroeg o.n een landing met
handbesturing te gaan maken.
Beelden van een rechtstreekse
gon het hoogteverlies onrustba
rende vormen aar te nemen en
was het gevaar niet denkbeeldig,
dat Bikovski's Wostok 5 zoveel
snelheid zou gaan verliezen, dat
ruimtevaartuig en kosmonaut
gevaar zouden lopen, bij terug
keer in de lampkring van de
aarde te verbranden.
Veel pijn
achtige bijzonder gespannen Va
lentina te zien, die pas een spe
ciale glimlach voor de kijkers
produceerde, nadat zij er aan
herinnerd werd, dat zij door
miljoenen mensen werd geob
serveerd. Een Valentina, die
niets meer van zich liet horen
sinds dinsdagmiddag. En van
wie pas na vele geheimzinnige
uren bekend werd gemaakt, dat
zij veilig was geland.
Gevaar
Bikovski bleef bijna een dag
langer in de ruimte dan zijn
voorganger Nikolajef. Maar men
moet zich wel realiseren, onder
welke omstandigheden dit is ge
beurd. Ook hier is kunst- en
vliegwerk aan te pas gekomen.
Maandag begon de Wostok 5
van Bikovski al zodanig hoogte
te verliezen dat Japanse waar
nemers meenden te moeten aan
nemen. dat h"t ruimtevaartuig
diezelfde avond nog een lan
ding zou maken. Dinsdag be-
Blijkbaar heeft men in Mos
kou besloten, Bikovski zo lang
als maar enigszins mogelijk
was, te laten doorgaan, opdat
het verschil me" de tijd en het
aantal omwentelingen van Ni
kolajef nog zo groot mogelijk
zou kunnen worden. Is het dus
al geen prestatie van belang,
dat een 3gn. ruimte-tweeling na
bijna een jaar slechts in staat
is. de records van een vorige
„tweeling" te evenaren of met
een gering erschil te verbete
ren, het ,-ordt een bijzonder te
leurstellend .esultaat als men
ziet, hoeveel pijn het heeft ge
kost, deze resultaten (voorzover
men*ër volledig geloof aan mag
hechten) te verkrijgen. Het
„toestel" van Bikovski ver
toonde blijkbaar zo'n groot man
kement, dat het hoogteverlies
niet „tot staan" kon worden ge
bracht.
Amerikanen
Intussen bleef men ln de Ver
enigde Staten met beide benen
op de grond. Men maakt zich
daar nog geen probleem over
de vraag, of het geen tijd
wordt, dat r een Amerikaanse
in een ruimtecabine moet wor
den gelanceerd En gelijk heeft
men, want de mimtevaart be
vindt zich nog echt niet In het
stadium dat de medewerking
van vrouwelijke astronauten als
noodzakelijk moet worden be
schouwd. De lancering van Va
lentina Vladimirovna Teresjko
va had voornamelijk een pro
pagandistisch doel.
Dit element ontbreekt ten ene-
male in de Amerikaanse ruimte
vaartplannen. Dat was al zo on
der Eisenhower, die er niets
voor voelde, met spectaculaire
prestaties voor de dag te ko
men die weinig wetenschappe
lijke waarde zouden hebben.
En ook onder Kennedy werkt
men in de Ver. Staten syste
matisch an langs de weg der
geleidelijkheid om geen onno
dige risico's te nemen.
Openbaar
Daarbij komt nog. dat de
Amerikaanse ruimte-uitstapjes
van begin tot eind volledig in
het openbaar afspeelden. Men
kon de lancering als het ware
op de voft olg.n. Het was mo
gelijk, de ru.mtevaarders bij
wijze van spreken op de voet
te volgen. En ook de landing
geschiedde ten anschouwe van
de gehele wereld. Bij de Rus
sen is 1it niet het geval. De
lancering geschiedt in alle stil
te. Pas uren na dp start, als
vaststaat, dat alles goed ver
loopt, wordt mededeling gedaan
van een nieuwe ruimtevlucht.
Dat was het geval met de
vlucht van Bikovski, het was
niet anders met die van Valen
tina.
Tijdens de ru'ratevaart werd
alleen maar medegedeeld, wat
men graag kwijt wilde. Toen er
kennelijk moeilijkheden waren
zwegen de Russen (als Rus
sen) in alle talen. En naar de
omstandigheden, waaronder de
landingen plaatsvonden (ook
wat de tijdstippen betreft)
moet nu nog ledereen maar ra-
Negers
I Kennedy hakt de knoop door. Bovendien hebben de Ameri-
Vatja en Valeri op het Rode
plein te Moskou.
kanen wel wat anders aan hun
hoofden. ïij zitten tot over de
oren in het rassenprobleem, dat
langzamerhand geen stad meer
onberoerd laat. President Ken
nedy. die het vraagstuk graag
met krachtige hand uit de we
reld zou willen helpen, wil een
eind maken aan de machteloos
heid, waardoor zijn regering
vaak tot werkeloosheid is ge
doemd. Vandaar dat hij het
Congres een wetsvoorstel heeft
voorgelegd, dat hem en zijn mi-
nisters meer mogelijkheden zal
geven om deze nationale schan
de uit te wissen.
Hij zal daarbij op verzet stui-
ten bij de vertegenwoordigers
van de zuidelijke staten en an
dere ledea van het Congres, die
om welke reden dan ook reden
hebben, *ich tegen het voorstel
van de president te verzetten.
Maar het is onwaarschijnlijk,
dat er tenslotte niet Iets goed
uit de bus zal komen.