xrandioze rijkdom in
dertig schatkamers
s/
R. O. speelde
voor velen
George Dandin als speJi i
vol boerenleut
Sensationeel debuut van
David Zinman
196}
7
DONDERDAG 20 JUNI 1963
Antiekbeurs is Delfts mirakel
:N£
^Record-bezoek
TÉe verwachten
ïweg
je vijftiende oude kunst- en an-
teurs in het Prinsenhof te Delft,
ra vond geopend door prinses
wekt reeds bij de eerste,
Cbtige verkenningen sterk de in-
Ik, tal van voorgaande manifesta-
'l in verscheidenheid, rijkdom en
pliteit te overtreffen.
Jetende dat menige „bron" uitgeput
IE Kt, ofwel al is drooggelegd, is
FTiazingwekkend hoeveel schoons
fzaamheden de dertig deelnemende
Isthandelaren hier bijeen hebben
racht. Dit 'Delfts mirakel' dat in
buitenland wel navolging vindt,
dipty nergens wordt geëvenaard, mag
de q ook met reden een record-aantal
en Miekers verwachten, geschat tussen
flertig- en veertigduizend.
»or een gerichte, zjj het zeer
lig Fre, informatie omtrent deze
Hollibare als kostelijke doolhof, lijkt het
het best, dat de lezer in gedachten
wandeling meemaakt,
ade !n van de oudste experts, J. Wiegers-
Uit Utrecht, die voor vele Rotterdam-
F een jaarlijks in hun stad terugke-
.••••je bekende is, opent de lange rij
itkamers. Hij presenteert zijn specia-
ten: meubelen, middeleeuwse sculp-
■vCK.ti, o.a. de prachtige, devote monnik
■'fclVpen St. Catharina, 17e-eeuwse teke-
{en en als topstukken de albasten
tinghamreliëfs uit de 14e eeuw, voor-
iende de Judaskus en de Verrijzenis.
2rez, Amsterdam, brengt een keur-
ectie Perzische tapijten, bijv. eer
en kleurrijke „Zevenburger'
•Azië).
J. Weegenaar, Den Haag, toont
-e kasten, polychroom Delfts aar-
L.O.erk en o.a. een gouden horloge uit
18e eeuw met curieus slagwerk
legende figuren.
eede® Rotterdammer E. van Dam heeft
a ie
'g A,|in.
k,
rieviergezicht
'ren, twee zeldzame in zilver achter
geschilderde taferelen (Schevenin.
en Katwijk) van Zeuner (18e eeuw)
lussen blauw Delfts twaalf bijzonde-
;els met voorstellingen van schil-
gravures.
Enneking, Amsterdam, biedt 17e-
schilderijen, o.a. een markant
i van Nicolaes Gillis, een bloem-
Idering van Bartholomeus Assteyn
'oorts stukken van Bonaventura en
Peeters, Hendrik de Mevcr 'Rotter-
de Haagse Willem
Eindhovense kunsthandelaar
j gespecialiseerd in beeldhouw-
ken, brons, zilver, ivoor en email.
/naast is hij in het bezit gekomen
icxiuc opbouw de lijdensgeschiedenis
OCfceeldt tot aan het moment waarop
■den Mus or>der bet kruis bezwijkt. Be-
re dit indrukwekkende reliëf uit de
i ««eeuw trekt o.m. een interessant ge-
i |LI:'Pir'erde St Rochus van albast de
!l?acht.
I Brokke. Amsterdam, etaleert
Ide aan klokken in velerlei uitvoe-
j, o.a. een uniek Hollandse stoelklok
omstreeks 1700 en een gouden tulp
[mechanisch is te openen en dan een
pen uurwerk (1790) zichtbaar maakt,
fernard Stodel, Amsterdam, heeft een
omvangrijke collectie kostbaarheden
ckscfcsteld. Temidden van Franse meube-
Chinees porselein, Dejfts aardewerk
^"Hilveren schatten, valt een bijzonder
jrkrachtige schildering op van
gister van Antwerpen uit 1520,
lillende de besnijdenis van Jezus.
I de linkervleugel van het Prinsen-
binden we de stands van F. J. Peters,
lurg, Meijer Elte. Den Haag, Premse-
l tn Hamburger, A. Aronson en de
I r Douwes, allen uiit Amsterdam, resp.
sculptures en meubelen, waaronder
uitzonderlijk lange kloostertafel, een
ret-lende collectie van zeldzame oude
Oschriften en boeken, unieke zilve-
vo1" voorwerpen met een keurverzame-
oude juwelen. Delfts en Chinees
lewerk en (bij Douwes) schilderijen
tekeningen, o.a. van Verdoel. Kodde,
lOU-fr de Bloot, Molyn, Van Goyen en
{1 Grfmmer.
SCHILDERWEELDE
iast gesigneerde stukken van Franse
Ibelkunstenaars, glas, porselein en
toont Nijstad antiquairs N.V., Den
ïn Lochem, een verrassende col
schilderijen. Er hangt een prach-
Salomon van Ruysdael, een boeiend
schap van Lucas van Valckenborg,
expressief gecomponeerd landschap
Joost de Momper. een godenmaal-
an Bloemaert en een madonna met
van de Meester van Frankfort. In-
ant zijn bovendien een perspecti-
4) diep en kleurrijk gestoffeerd kerk-
(rieur uit de Delftse periode van
Brd Houckgeest (17e eeuw) en een
finerende spelonkenschildering van
rid Teniers. Dit laatste stuk boeit
t de gloed van de okers, het land-
ippelijke doorkijkje en de romanti-
fc figuratie.
en haast overrompelende bevestiging
I het feit, dat de oude schilders
e kunst- en antiekbeurs zeer
tegenwoordigd zijn, treffen wij
I in de bovenzalen die de Amster-
hsc deskundige P. de Boer heeft in-
.pAilcht. llier is dan allereerst een uniek
CINkeel van de 15e eeuwse Bruggcnaar
Ds Memling: de geknielde Franciscc
.Rovas. geschilderd op een linker al
(vleugel. Dit ie de enige Memling die
Er was weer van alles te zien
op de jaarlijkse antiekbeurs in
Delft. Verrast bleven gistermid
dag de vele genodigden staan
bij het opmerkelijke horloge,
dat het waarschijnlijk in deze
tijd niet meer zo zou „doen",
want pas na een paar handgre'
pen kan men zien hoe laat het
is. In het gouden „bloemkelk
je" zit namelijk het uurwerkje
verborgen. Door een druk op
een knopje springen de blaad
jes open en in de plotseling
ontluikendebloem wijst het
klokje de tijd aan. Ingewikkeld,
maar mooi.
vaderlandse
De Boer toont nog meer bijzondere
werken. Vanwege het ruimtegebrek moe.'
ten wij het bij een gedeeltelijke opsom
ming laten. Van de vroege schilderijen:
de imponerende madonna met kind te
gen stralend rood fond van de meester
de Lucia-legende. een Lieferinxe
;n St. Anthonius uit de school van
Burgos. Uit de gouden eeuw alweer
kleine greep Jan Steen, Adriaan
Isaack van Ostade, Pieter de Hoogh, Lin-
gelback en een pas uit de Verenigde
Staten teruggekeerde Aert de Gelder,
voorstellende: „Simon in de tempel" van
1678.
OUDE JUWELEN
Een rijke collectie antieke juwelen
schittert in de afdeling van de Haagse
expert op dit terrein. E. Aardewerk.
Ook meubels, klokken en zilverwerken
bekoren hier het oog.
Aan de andere zijde van de vermaarde
Prinsentrap zetelen achtereenvolgens J.
Denijs, Amsterdam, J. Bless, Lent, Wal-
ther von Wenz uit het Limburgse Heyen
A. C. Beeling en Zoon, Leeuwarden.
Uitschieters treft men resp. aan op het
zilverwerken, middeleeuwse
beelden, tekeningen uit Hollandse,
Vlaamse, Duitse en Italiaanse scholen
de 16e tot en met de 18e eeuw en
met zilver en porselein zeer fraaie
exempels van meubelkunst.
Op de „bovenloop" exposeren Schret-
n en Bunschoten, Amsterdam, sculptu-
:n uit vele eeuwen, Morpurgo, Amster
dam, een gevarieerde collectie antiqui
teiten en St. Lucas, Den Haag. 17e en
18e eeuwse schilderijen met de enig be
kende gesigneerde Adriaen van Emont,
een paneel dat voor het te voorschijn
komen van de signatuur aan Van Ostade
werd toegeschreven.
Bewonderaars van de penningkunst
kunnen hun hart ophalen in de stand
van J. Schulman, Amsterdam. Daarnaast
bij Van 't Hof, Haarlem: decoratieve
meubelen, aardewerk en een fijn stads
gezichtje van de schilder en uitvinder
van de brandspuit: Jan van der Heyden.
Prachtige stalen van oosterse kunst
demonstreren de verfijnde speurzin van
de Amsterdamse specialist in ethnografi-
ca, J. Aalderink.
Uiteenlopende antieke voorwerpen
toont Barend M. Groen. Amsterdam, en
in de collectie van J. Gieling ui Maars-
sen vormen twee portretten van Corne
lls Troost (16971750) het middelpunt.
UITSCHIETERS
Onder de specialisten in schilderijen
zorgt ook Cramer, Den Haag, voor grote
verrassingen. Wie in het Mauritshuis
eertijds werd bekoord door het verruk
kelijke riviergezicht van Salomon van
Ruysdael. zal onmiddellijk dit warm-
tonige meesterwerk als een top in de
Cramer-collectie begroeten. Amsterdam
mers met belangstelling voor de stede
lijke historie, zullen als belangwekkend
ervaren het levendige schilderij waarop
Willem van de Velde de jonge het hoofd
stedelijke jacht heeft vereeuwigd.
Boeiende werken in deze stand zijn
voorts een tafereel met watervogels van
de Hondëcoeter, Jozefs droom van Caval-
lino, een schrijvende Magdalena van de
meester van de vrouwelijke halffiguren
en een aantal Italiaanse bronzen.
Zeer veel op deze tot 13 juli durende
antiekbeurs waar ongetwijfeld menig
kijker ook koper zal worden is van
hoge kwaliteit en vaak ook van grote
zeldzaamheid. De beurs omvat een be
duusd makende hoeveelheid kunstwer
ken en antiquiteiten die intrigeren. Ze
zijn te talrijk om er met meer details ovei
te schrijven, hoewel ze het verdienen. Wi
mogen verwachten dat de exposanten be
reid zijn ook nadere uitleg te verschaffen
aan dc oprechte bewonderaars die het bü
kijken moeten laten.
TON HYDRA
In Houtrust
Voor het eerst geeft het Algemeen
Haags Comité geen aparte Holland-Fes-
tival-uitvoeringen voor zijn leden. He1
deelt mee in de gewone, voor alle pu
bliek toegankelijke manifestaties. Maar
het A.H.C. heeft nu samen met het
Residentie Orkest de organisatie
een Houtrustconcert op zich genomen
en voor dit concert werd een program
ma opgesteld, dat zich speciaal tot df
grote massa muziekliefhebbers moest
richten: welbekende en geliefde
ken, aan de uitvoering waarvan Haagse
koren en solisten van hoge kwaliteit
Dit concert nu werd' gisteravond in
de grote Houtrusthal gegeven voor een
drie en een half duizend bezoekers. Nu
is dit natuurlijk een verheugend groot
aantal. Maar toch hadden er meer in
de Houtrusthal moeten zitten. Wij den
ken dan aan vorige muziekuitvoeringen
die geregeld een zevenduizend luiste
raars trokken. Op het ogenblik varieert
de belangstelling voor deze Houtrust-
concerten, „volksconcerten" dus. tussen
de drie- en vierduizend, een vrij
zienlijke achteruitgang dus. De oi
ken hiervan zullen wel in een complex
van omstandigheden te vinden zijn zo
als de steeds grotere uitgebreidheid var
de stad met als gevolg de steeds moei
lijker en langer verbindingen, die het
de mensen onmogelijk maken na de li
te thuiskomst van het werk weer c
tijd voor het concert te vertrekken. En
wat dit concert betreft: men wist
nauwernood, dat het gegeven werd
weinig reclame is ervoor gemaakt!
Nu de afwezigen hadden ook dit
keer ongelijk. Want het Residentie Or
kest speelde onder Willem van Otter-
loo werkelijk voortreffelijk en Van Ot-
terloo stemde de klank van het man-
Rustig en voornaam klonk Schubert's
Onvoltooide Symfonie, die het begin
vormde van dit concert. Daarna werd
uitgevoerd de Alt-rhapsodie van
Brahms, waarvoor medewerking was
verzocht aan het mannenkoor „Die
Haghe Sanghers". Nan Merriman zong
de altpartij en dit deed zij heel mooi.
al kreeg men soms de indruk, dat zij
stem en expressie forceerde. Van Ot-
terloo steunde de klank van het man
nenkoor zorgvuldig af en zo ontstond
een goede eenheid tussen koor, orkest
en zangsoliste. Maar het hoogtepunt
van de avond werd Beethoven's Negen
de Symfonie, die een indrukwekkende
•gave kreeg Van Otterloo's inter
pretatie leek ons verder gerijpt en be
zonken, De keuze der tempi was steeds
precies juist, waardoor nooit iets over
haast klonk. Streng en verheven klonk
het eerste deel en in het Adagio/Andan
te heerste een eenheid van ritme, die
de tempo wisselingen omvatte. In de
koorfinale bleven ook steeds de tempi
„zingbaar," hetgeen de schoonheid van
klank en uitdrukking ten goede kwam
Het Haagse Toonkunstkoor weerde zich
dapper in de onbarmhartige akoestiek
de Houtrusthal en de vier solisten,
die elkaar waarschijnlijk nooit eerder
sezien hadden, vormden een voortreffe
lijk geheel De bas Franz Crass zong
de aanroep Freunde" ongelooflijk
mooi <wat 'n stem!) en de tenor Rag
nar Ulfung verraste door zijn helder
getinte stem. Nan Merriman zong ook
hier de altpartij en Agnes Giebel was
de sopraan.
De toejuichingen na het slot duurden
minutenlang. Terecht.
-Toneel in Holland Festival
1YOGER PLANCHON is een handige
J-*- jongen. Met zijn Compagnie luis
tert hij thans het Holland Festival op
door Molières blijspel (nu ja, blijspel
..George Dandin" te brengen als e
spel vol boerenleut. Alles wat naar
„klassieken" zweemt, heeft hij er r
radicaler uit weten te krijgen dan Mo
lière zelf. Het is een holle bolle kluch
geworden, zoals ten onzent Pieter Lan-
gendijk Molière in zijn tijd al wist
verdietsen
Of het soms geen goed toneel is?
perfect. Roger Planchon heeft zijn it
sen volkomen los weten te krijgen
vooral in de „stille" scènes (de opvul
sels van zijn eigen maaksel) is er geen
woord „Frans" bij Men kan zich ten
zeerste vermaken met het boerenstel
letje (a la Van Goghs „Aardappel
eters' i. dat boer Dandin. die zichzelf z<
half en half van adel beschouwt, om
dat hij met Angélique de Sotenville i:
getrouwd en zichzelf deswege met „u
aanspreekt (Vous l'avez voulu Dandin
en zich al Dandin de la Dandinière
noemt, men kan zich uitnemend
maken met het boerenstelletje, dat deze
Dandin telkens alleen door zijn aa
zigheid al aan zijn boerenafkomst komt
herinneren.
Inmiddels zit Dandin maar lelijk in dt
narigheid (al heeft hij het zelf gewild),
want zijn Angélique bedriegt hem mei
Clitandre en inplaats dat Dandin hier
voor de genoegdoening krijgt, waarop
hij recht heeft, kan hij tegen de handige
streken en slimmigheden van de hoge
lui niet op Dandin zelf wordt de i
die alle klappen krijgt en de schuld
alles is. Zo wordt de bedrogen echtge
noot inplaats van de beledigde partij,
zelf nog meer het kind van de reke
ning Ja. dan had zon boer
maar niet hoger willen klimmen, dan
zijn afkomst hem rechtens toelaat,
dus de „moraal" van dit stuk.
Men heeft „George Dandin' altijd
heel ernstig gelezen, want toen Molière
het stuk schreef was hij 46 jaar en werd
hijzelf bedrogen door zijn 20 jaar jonge
re echtgenote ja, kan men zeggen,
dat heeft hij zelf gewild, had hij maar
niet zo'n jonge vrouw moeten trouwen
Zo ernstig heeft Roger Planchon alles
niet opgevat. Hij heeft zich niet de
vraag gesteld: hoe kan ik de enigszins
trieste, verborgen problematiek van dit
stuk aan een modern publiek duidelijk
maken" Neen, hij heeft zich alleen af
gevraagd: hoe kan ik een zaal zelfs nu
nog met een stuk van Molière verma-
Echte Molière-liefhebbers zullen zich
bekocht voelen. De lachers evenwel zul
len het best naar hun zin hebben gehad,
hoewel zelfs zij toch wel zullen moeten
Meer hulp voor
de landbouw
Het is wenselijk gebleken het werk
terrein van het ontwikkelings- en sane
ringsfonds voor de landbouw uit te
strekken over het gehele land. omdat
de problematiek, waarvoor de landbouw
ch gesteld ziet, geenszins beperkt is
)t de gemengde bedrijven op de zand
gronden. Dit o.m. wordt door de minis-
ran landbouw, mr. V. G. M. Marij-
niêdegédeeld in zijn memorie van
toelichting op een wetsontwerp, waarbij
hij voorstelt op de begroting 1963 een
bedrag van f 50 miljoen uit te trekken
dit fonds. Zoals men zich zal her-
-en. heeft minister Marijnen onder
de begroting 1962 f 25 miljoen aange
vraagd voor renteloze voorschotten.
lil de opra Adrl
—24.00 Nws
uil II, 298 m.
Nws 20.0.Ï Kal
i TELEVISIE
■j— '5 30 Pau-
- NTS: '.3.30— -.3.00 1
■s te Ascot AVRO '6 02— "6.:3 V d kleu-
rs !9.30 Toeristiea I. programma voor va-
i-.tiegnngers NTS: 20 00 Journaal. AVRO:
2o Televizier 20 2- Een Midzomemachts-
■ooiri. TV spe! NTS 22.20—22.25 Journaal
Proorarum* voor morqen
Hilvers tm I. 40? m. KhO: 7 00 Nws 7 0
rstanden 0 40 Schoolradio
msons '0 20 Klass kamer-
d zieken 1 40 Klass ka-
.50 Als de ziele luistert.
Jddagklok-noodklok 1204
tifHERGOLVEJN
sclte begeleiding .2.55 Katholiek i
Sopraan, viool
t»uz (gr) '.4 00 Pianorecital:
4 25 Moderne ork muziek
o 5.30 V d zieken '.6 30
;n piano: klass en moder-
Bnekbespreking v d jeugd
ieren door drs H J H Bodcric. van
Minister) cvan Maatschappelijk Werk.
ilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nws
Ochtcndgym 7.20 Soeia
wakker
n 8.00
reportages.
>clal'
Jacques Debary: George Daudin
toegeven, dat op deze wijze „George
Dandin" wel een beetje een heel erg
onnozal. kinderlijk stuk werd
Eerst hebben we Heijermans' „Uit
komst" gehad, dat zich op het randje
het kindertoneel bewoog en nu
„George Dandin". Hoog wordt er deze
r bepaald niet gevlogen. Of willen
alleen kniesoren hoog vliegen? Dat is
heus mijn bedoeling niet, maar een
beetje meer niveau is voor een Festival,
dat zoveel geld verslindt, toch werkelijk
et teveel gevraagd.
Enfin, de Franse spelers hebben uit
nemend hun best gedaan. En Jacques
Debary, die George Dandin speelde is
bepaald wel een acteur, die men graag
eens in een andere rol zou zien,
evenals de lieftallige Danièle Lebrun,
de Angélique van gisteravond, of de kat
tige Julia Dancourt, die de kamenier
uithing.
Om dezen maar even te noemen. Trou-
.ens ook Claude Lochy. die de muziek
had gecomponeerd, bleek als Monsieur
de Sotenville beter te kunnen acteren,
dan zijn muziek deed vermoeden. De
alleraardigste inkleding was van René
Allio.
Echt wel een leuk avondje uit, maar
i had Molière zijn stuk vast niet ge-
Ev. Grolle.
ied 8.18 Lichle gram 9.00 Gym v d
9 10 Klass gram VPRO: 10.00
radio. VARA; '.0 20 V d vrouw 11.00
kleuters 1 15 Planorecital (gr) 11.40
onisch orge'spel. AVRO: 12.0o Caril-
peling '.2.O5 Licht inetrumentaal en-
'2.20 Regorlngsuttz: V d landbouw
Mcded ten behoeve van land- en
13 00 Nws 13.13 Meded,
of gram 13.25 Beursber
orgelspel en saxofoon
met pianobegeleiding
d jeugd 14 40 Klarinet
3.30 Elektronlscl
409 Kinderkoo
4 20 Bookbespr
TELEVISIE
NCRV: 20.20 Alles
in vogelvulcht 2.25 Dagsluiting. NTS: 22.35
DIT EMBLEEM
in d« etalag* garandeert U,
dat U daar veilig kunt kopen.
levering mei warborgcertificat.
Teresa Bergunza met Ned. kamerorkest
KORTE INHOUD
Op dc oude vrachtvaarder „Katrynsvecr' ge
beuren vreemde dingen. Het schip is met onbe
kende bestemming onderweg, als het bij Kaap
Gardafui bedreigd wordt door zeerovers. Het
heeft dan al een zware storm doorston Maar
belangrijker is, wat op de achtergrond gebeurt.
Het gaat niet best met de zaken van de reders
het schip, de gebroeders Martijn en wie er
„p hun financiële ondergang uit is en hoe die
persoon dat denkt te bewerkstelligen is nog een
geheim. De mysterieuze opdracht voor kapitein
Beunders zal daaraan zeker niet vreemd zijn.
O nee", zei Sven. „Het -mag een vreemde
gast 'geweest zijn en zijn cranium zag er niet
naar uit of hij ooit voor een Nobelprijs in aan
merking zou komen, maar bang was ie zeker
niet. Dat ges'reepte loeder was nog met aan
bakboord op de commandobrug weggekropen, ot
hij kwam al van stuurboord de trap op met
een soort van stalen lasso aan een paal Voetje
voor voetje sJoop hij nader, totdat hij mei een
ruk de smalen lusom de nek van he*, beest
5loe° en 'm beet had. En daar begon he
pas ernstig. Je hebt wel eens een haai zien spe
len. die aan de haak zit Das kinderspul
Een haai heeft geen po'en. geen klauwen. Deze
»as' gaf die paal oplabbers, dat het eenvoudig
een raadsel was. hoe die kerel de paal vast
kon blijven houden. Het loeder werkte niet al
leen met zijn twee voorklauwen, die beurtelings
als een smidsmoker die paal rameiden, maar
om het feest niet te eentonig te maken schoot
hij nu een paar meter naar voren en dan weer
met een ruk. die twee flinke jongens van de
been zou hebben gehaald, achteruit. Die Basil
don moet werkelijk de kracht hebben gehad van
een oeros en benen als de wortels van een forse
eik. Dat touwtrekken ging zowat een kwartier
de door en achter de gesloten ramen van mijn
kajuit kon ik het zuchten en steunen van die
Basildon soms boven het gebrul van de tijger
ui' horen. Maar toen plotseling schoot hij naar
boven.een sprong waardoor de stang met de
ONDER
VALSE
VLAG
lasso als een vlaggestok recht overeind kwam te
staan om clan, met een klap naar de andere
kant over te slaan. Ik deed mijn ogen maar
even dicht en de roerganger naast me hoorde
ik kermen en klagen. Ik kon niet anders denken
dan: die gast is er geweest en daar zit je
met de rest van zijn lading Maar niks hoor;
nog had hij 'm vast. ofschoon je wel kon zien.
dat hij zo langzamerhand aan het^ eind van zijn
krachten was gekomen Nog één ruk en de
staaf schoot uit zijn handen en de tijger, die
blij'kbaar ook niet meer zo best wis', waar hij
eigenlijk was, nam een afzet en springt zo aan
stuurboord zee in. Waarschijnlijk dacht hij op
luik II te zullen belanden, maar dat is 'm dan
in ieder geval niet meegevallen Na een paar
minuten durfden we naar buiten te komen, waar
die gek van een Basildon over de verschansing
hing en gilde: „Man overboord!" Ik duwde hem
maar een stijve whisky in zijn poten, die hij
opslokte zonder te proeven wat het eigenlijk
wel was Toen zei ik: „Ziezo, opgeruimd
staat netjes en wilt u misschien zo vriendelijk
zijn om de andere deuren eens behoorlijk r.a te
zien Eenmaal lijkt niet onaardig, maar voor
zo'n tweede gastvoorstelling mag ik misschien
wel bedanken
„Was je veel uit de koers geraakt?" vroeg
Bill Thomson, die nu eenmaal het flegma van
de geboren Brit met wist te onderdrukken
„Daar had ik toen nog geen tijd voor Eerst
moest ik die tijger vaarwel zeggen Zwemmen
was in ieder geval niet zijn sterkste zijde".
„Overigens zonder verdere heibel in Hambur
aangekomen?" informeerde Bart Beunders. di(
van orde en regelmaat hield.
„Dat denk je maar! Man, de heibel, die il
met die ven', gehad heb om de paar een ei
vracht, die hij terug wou hebben, omdat di«
tijger onderweg was uitgestapt"
Het was een onwaarschijnlijk pleintje D(
grote crèmekleurig geschilderde trams ie er
kropen rond het railcircus, alsof ze dodelijk ver
moeid waren en er tegen opzagen opnieuw de
verre tocht te ondernemen. De enkele rjjen oude
huisjes, die in de loop der jaren door de week
heid van de bodem vele meters onder het ni
veau van het roezemoezerig stadsgedoe waren
verzonken, werden overdonderd door de toren
hoge gebouwen, die energieke speculan'en ertus
sen hadden geplant Aan het eens zo mooie vre
dige oude s'adspleintje was zo geknabbeld, dat
er niets dan enkele resten over waren. Daar
was dan de onvermijdelijke bioscoop, de fagade
bedekt met metershoge schreeuwerige üch're-
olames; het warenhuis da', uit zes verdiepingen,
zodra het vroeg-duister was gevallen, een lawi
ne van licht op het plein stortte en verderop,
trots en ongenaakbaar, het blok basalt en ce
ment. dat de bank huisvestte.
Maar achter het plein lag nog het oude s'ad-
je mei de statige herenhuizen, de werven en de
pakhuizen, die in lang vervlogen dagen de glorie
en de rijkdom van het stedeke hadden gevormd
Vredig en bijna verlaten lag 't daar; een dom
melend droomstadje, waar de tyd had s'il ge
staan en het lawaai van het onrustig moderne
gedoe niet kon doordringen.
Daar stond een breed strak huis. De vele ge
poetste vensters droegen antieke lancas'ers en
fluwelen overgordijnen met „embrasses". Men
zou zeggen: het domein van een paar oude on
getrouwde zusters, die daar het levenslicht had
den aanschouwd en het slechts, met de voelen
vooruit, zouden verlaten. Maar alleen de aan
dachtige bezoeker zou het bescheiden bordje ont
dekken, dat vertelde, dat hier de heren Boden-
stein en Volkers het bankiersbedrijf uitoefenden
"VTET één slag heeft David Zinman
-l*-*- zich geplaatst bij de dirigenten van
ereldformaatHoevele onbekende di
rigenten hebben niet de plaats ingeno-
van een plotseling ziek geworden,
beroemde collega en werden zodoende
ontdekt. Ook David Zinman is zulk een
ontdekking. Hij kwam. werd door zijn
leraar Pierre Monteux aanbevolen, di
rigeerde en overwon Monteux
deze 26-jarige Amerikaan zijn beste leer
ling en hij is deze bijzonder eervolle
onderscheiding waard gebleken. Mee
slepend, glashelder, speels en lichtge
voelig weerklonk de Symfonie nr. 70 in
D van Haydn, waarmede het concert
van het Ned. Kamerorkest in de Kur-
zaal werd geopend. Zinman had onmid
dellijk de greep op het orkest en men
hoorde een ensemble, dat a.h.w door
een toverstaf aangeraakt was T
hef laatste deel was een verrukking
voor het oor en David Zinman had 't bij
het publiek gewonnen Hoogtepunt van
zijn overtuigend debuut was een glans
rijke interpretatie van de .Petite Sym
phonic Concertante" van Frank Martin.
Deze Zwitsers-Nederlandse componist
schreef dit werk in 1945 in opdracht
Paul Sacher en Zinman heeft deze keu-
(gelukkig) gehandhaafd. Zijn
•e was grandioos, hij heef» dit
het schoonste licht geplaatst. Hij be
speelde hpt orkest met meesterhand
geheel bezette zaal heeft hem
Koninklijk gezin
bij „De Perzen''
van de zijde van het Koninklijk
Huis grote belangstelling getoond vooi
de opvoering van „De Perzen" van
Aischylos Zoals bekend geeft de to
neelgroep De Nieuwe Komedie van za
terdag 15 tot en met zaterdag 22 juni
n Carré in Amsterdam in het kader
■an het Holland Festival een serie op-
'oeringen van deze tragedie Maandag
voonden de Koningin en prinses Chris
tine de voorstelling bij en dinsdag be
vond zich prinses Beatrix met vier
iendinnen onder de bezoekers.
Prinses Beatrix onderhield zich na de
jorstelling geruime tijd met dc rcis-
ur. Erik Vos. en met de heer Wun-
iWorclt vervo-lgd) nink, directeur van theater Carré.
grootse ovatie gebracht. Hij zal in zo
mer doch ook in winterseizoen ln
ons land een welkome gast zijn Het
Ned. Kamerorkest en de solisten Edward
Witeenburg (harp). Janny van Wering
(klavecimbel» en Luctor Ponse (piano)
deelden terecht in deze hulde.
Teresa Berganza is in ons land bij-
I zonder geliefd en ook op dit concert
heeft deze Spaanse mezzo-sopraan het
publiek tot enthousiasme gebracht. Zij
zong vier wonderschone, vrijwel onbe
kende aria's, resp. van Haydn en van
Mozart. De kracht van haar vocaliteit.
de verrukkelijke soepelheid waarmede
zij het schoonste aller instrumenten
weet te bespelen, haar guitige charme
en welsprekende voordracht, dit alles
doet een optreden van Teresa Berganza
I uitgroeien tot een muzikaal feest Het
technisch gemak waarmede zij zingt
(met uitzondering van enkele coloratu
ren) is frappant, de spanning en kracht
van deze stem zijn bijzonder groot, de
intentie waarmede zij bijv. de geestige
aria van Haydn's Giannina zong. het zijn
aspecten die Teresa Berganza stempe
len tot één van de grootste sopranen van
onze tijd
AMSTERDAM Geslaagd kand. gcschir-
Irnis; ircj A. M Poortman (Utrecht), doet.
wijsbegeerte: H Hansma Amsterdam)
AMSTERDAM Gem Universiteit Ges!
;and. wisk. en natuurwetenseh me4 M J
de Moor. mej G Goertz en P H. Polak.
P Treumann. J M M Roelofs. J V. M
d Grinten. C P Hollenberg. A R de Mon-
hy. M Lusthuizen. P van Rootjcn (Am-
terdami. S J M Stoelinga (Haur'em). I A
an Haneghem (Sehoondijkel H C Doet*
logie R Frieke Amste
ce ta'en C M Broera
ierl E K Grootes A:
man (Groningen) Ka
i dor Ploeg (Kollui
S E de Jong