Voor radio-actieven 'Ruimte voor ons. V.A.R.A. Multiplex N.C.R De H .V. ngmat V.P.R.O. Rijp en groen K.R.O. Staccato A*V«R*0* je eigen omroep ZATERDAG 25 MEI 1963 Een Jeugdprogramma dat behalve op zaterdagmiddag de ether ingaat, ook nog geklemd Is tussen het populaire platenprogramma ..Tijd voor teenagers" en de unieke rubriek „Radio Jazzclub" van Michiel de Ruyter kan reeds bij voorbaat rekenen op een grote luisterdichtheid. Het agressieve Jongerenprogramma „Multiplex" heeft recht op een groot aantal luisteraars want de teksten zijn beslist geen manifestatie van een Hieronymus-van-Alphen moraal. Vaak wor den precaire onderwerpen met een humoristische of sarcastische formulering op scherp gesteld. (Vergeeflijk is het dat soms de •thische plank wordt misgeslagen.) Hoe wordt zo'n programma nu gemaakt, hebben we ons afge vraagd. We hebben niet lang gewacht en hebben de samensteller van het programma: Co de Kloet opgebeld. Deze nodigde ons uit naar de studio te komen om de opname voor de volgende dag bij te wonen. Na het oog („top of flop" van veertien dagen geleden) vandaag het oor (dat ook wel eens wat wil). We hebben het niet kinderachtig aangepakt, want bijna de hele ruimte-staf is Hilversum I en Hilversum ll-waarts getogen om even te kijken achter verschillende studiodeuren Voor radio-aktieven dus nu alle pilareh zijnde vijf zo je weet en daar zorgden dan voor Rolf Hoekstra (De Hangmat), Cees van Dop (Multiplex), Hans Kreuzen (Minjon), Jan Roos (Rijpen GroenO en Leo Kleyn (Staccato). De illustratie is van onze lijffotograaf Robert Collette. HILVERSUM. Vrijdag avond stonden we dan in de V.A.R.A.-studio en werden door de portier naar de cantine ge wezen. „Gang door en links af. Als je een kwartje bij je hebt, kan je koffie uit de automaat halen" zei hij op inlichterige toon. In de cantine bleek in derdaad een koffie-machine te staan, maar onze beurs \ield geen pasmuw4 van een kwart gulden in, zodat we óf op een droogje moesten zitten, óf geld moesten zien te wisselen. We kozen het laatste en stevenden op een groepje pratende lachers af, dat onhuiselijk rond een groot aantal papieren bekertjes zat geschaard. Uit het korte gesprekje dat toen ontstond, bleek dat het gezel schapje bestond uit enkele Mul- tiplex-medewerkers, een tech nicus en de samensteller van het programma: Co de Kloet. (Signalement van de laatste: groen ribfluwelen jasje en een in zijn witte overhemd wegge doken schuw sjaaltje; een schuwheid die in tegenstelling is tot het karakter van de be weeglijke en steeds op alles inhakende drager.) Wanneer we na de koffie door de geluidssluis de controleka mer ingegaan zijn, worden de deuren met het kleine patrijs poortje behoedzaam achter ons gesloten. De apparatuur in de controle-ka mer verstevigt het idee in een ruimte-raket te zijn gestapt. De onoverzichtelijke ingewikkeld heid krijgt gestalte in tientallen knopjes, schakelaartjes, licht jes, handles, wijzers en andere onbegrijpelijke beweegdinge- tjes, tegenover ons, achter twee lange, dikke ruiten, zitten in de opname-kamer twee me dewerkers: Herman Stek en Marja Voogt. Reiden hebben «en melkfles-grote microfoon voor hun mond hangen: het omslaan van een blad papier, ja, een „oogopslag" wordt in de controlekamer als een hels lawaai gehoord. 4 x opnieuw „We zullen eerst maar beginnen met dat oude interview met die Engelse journalist Sefton Delmer, dat is vorig* week ook al over blijven staan", zegt Co de Kloet, nadat hij een knop heeft ingedrukt, waardoor de twee achter de „duimdikke" ruit kunnen ver staan wat er aan deze zij de gesproken wordt. Uit een stapel getypte blaadjes wordt de verlangde tekst gehaald. De stem van de Engelsman staat reeds op de band. (Het inter view is in Duitsland opgeno men). De vraagstelling en de ingekorte vertaling worden door Herman Stok gezegd en moe ten op de juiste plaats inge last worden. Vier keer wordt het uitspreken van de tekst gerepeteerd: accenten worden verlegd, zinnen ingekort, uit spraak verbeterd. Intussen is de technicus bezig de juiste plaatsen van de Invallen te noteren. „Wat voor muziekje zullen we er achteraan gooien" vraagt hij terwijl hij het geluidsvolume van de spreker op nonchalan te wijze afmeet. „Ik heb hier honderd-vier-en-zestig-acht- en-zeventig" zegt Co, intussen geeft hij Herman door middel van gebaren het advies iets langzamer te spreken. „Probeer de laatste maten van het twee de nummer maar even. Het beste is hem aan het eind er onderdoor op te laten komen. De „technische man" zoekt naar een juist punt om in te val len. Heeft hij deze plaats dan wordt de stand van saffier af gelezen en genoteerd. (Alle bewegingen worden steeds in een onbegrijpelijk hoog routine tempo uitgevoerd). Cees Rond negen uur komt een tele foontje van de portier het ru moer met een plotselinge stil te verstoren. Cees Nooteboom vraagt of hij kan komen. Na enige minuten komt de auteur, die een vaste rubriek in het programma „Multiplex" heeft, met een „Volkskrantenknipsel tje" in zijn hand binnen. (Hij schrijft regelmatig voor dit dag blad). Het artikel handelt over hèt anti-semitisme. Co de Kloet laat Nooteboom een gra.m- nofooi-olaat i-ret Joodse zang muziek zien. „Wat?" roept Nooteboom in huilerige verba zing uit. „Willen jullie een Joods lied aan het eind plak ken? Nee, jongens dat kan je me niet aan doen. Je kunt het zielige er niet af laten drui pen". Na enig geharrewar komen ze met elkaar overeen dat een Belgisch jazz-plaatje als laatste adem van het artikeltje zal fungeren. Met zijn knal-blauwe sweater en zijn nog knaller rode stropdas kruipt Cees Nooteboom in het „aquarium" achter de micro foon. „Een beetje langzaam le zen. Cees, waat we hebben een brief van een kerel gehad, die het vorige week niet kon vol- ten" knettert Co de Kloet door e „tussenmicrofoon". Noote boom knikt, strijkt door zijn donkere haar en dan klinkt ziin bekende, monotone stem uit de luidspreker terwijl het opnameapparaat geruisloos zijn rondjes draait. Plotseling een verspreking. De arm van Cees gaat als de vin- vdn een blau we maanvis even heen en weer. De band wordt gestopt en en kele centimeters teruggedraaid. De zin wordt opnieuw gezegd. Aan het eind van het voorlezen komt er een langzaam aan zwellend muziekje onder de woorden van Nooteboom. Dan is er tijd om koffie te drinken. CEES VAN DOP Ook de N.C.R.V. heeft zijn jongerenprogramma. We kennen de N.C.R.V. als een cultuurscheppend be stel, als een „van huize uit" gedegen omroepvereniging. Alles wat voor de microfoon wordt gebracht schjjnt geba seerd te zjjn op een dogma van het serieuze en verant woorde principe. De N.C.R.V. l^ent geen bij geluiden, daar is zjj te recht lijnig voor. Elk geluid dat de N.C.R.V.-perkjes te buiten dreigt te gaan wordt tijdig in de aether gesmoord. En toch heeft ook de N.C.R.V. zijn jeugdprogramma. Wel iswaar bestaat het slechts uit een angstvallig wegge drukt halfuurtje, éénmaal in de veertien dagen tussen 6.20 en 6.50, maar het zjjn een waardevolle dertig minuten. De muziek is goed, de tekst vaak scherp en de humor soms zouteloos. Dit laatste is geen kritiek. Godfried Ro mans heeft het Nederlandse volk niet voor niets een hu morloos volk genoemd Op de rubrieken als ,,elk wat wil£', „Op teener toeren" en „Tussen de bedrijven door" zo heet het programma voor de vrouw, dames vergeet het uitje niet vormt de Hang mat een welkome afwisseling. Rijp en Groen, het naam- het platteland wonen iets vinden deel gaat aanmatigen over za- kaartje, „„ronder dit pro- JïlxS'UjgliS'SSf dat'""» te"- weKn de ach" gramma gebukt gaat, of zoals de ene keer wel iets van zijn ga- men wil, waarboven het zich £mg zal vinden en de andere keer met hoort wat men had ver- verheft, is reeds wat dit punt wacht te horen, betreft duidelijk; een program- De me „eek bevInde„ wiJ ons ma zowel voor dat deel van in een textielfabriek, de andere de ieiied vretie eehmik ma week vraagt de politiek de aan- de jeugd, gretig gebruik ma- dacht duiken „y de sport kend van de geneugten die de- afwisselend om de bodem naar ie leeftijd met aich meebrengt, J™» dieper gaande problemen af te tasten of luchtig drijvend aan als voor hen die deze „ontgroe- de oppervlakte zonder enige vorm ningstijd" voor een wat verder van problematiek, gevorderd „rijpingsproces" verwisseld hebben. Misschien zou de naam „Van Groen naar Rijp" nog duidelijker zijn, want zoals Mieke van Dillen, Reacties te" Uit de nogal vele reacties, die we naar aanleiding van dit pro gramma van jeugdige luisteraars, binnen krijgen worden ook wel die samen met Philip Schelte- suggesties gebruikt om deze op ma dit programma samrnst.lt, de een of andere manier via ons programma in praktijk het ongeveer gegt: brengen. Zo ook hebben teksten van een vertegenwoordi- „Hun problemen zijn de onze. ger van de hierboven genoemde Niet dat daarmee bedoeld wordt groep gebruikt en we weten dat opvoedkundige aspiraties in de hij nu cok teksten voor schoolra- ware betekenis van het woord, dio-uitzendingen schrijft. Tevens maar door middel van onze pro- blijkt uit deze reacties dat men gramma's met deze jonge men- ons „verwijt" niet bruisend ge- sen meegaan op de weg, die ligt nog te zijn en u (ondergeteken- tussen „Groen en Rijp". Wij con- de) geeft er blijk van deze me- centreren ons dan ook niet op ning ook te zijn toegedaan. Laat een bepaalde groep, wat zou be- ik net zo zeggen. Het is altijd tekenen een voorbijgaan aan een gemakkelijk om. verscholen ach- ander gedeelte van de jeugd, die ter de microfoon, je kritiek op weer andere opvattingen en me- alles en nog wat los te laten, ringen huldigt. maar enerzijds weten wij van Nee, wij proberen de program- een heleboel dingen de ware toe ma's zo samen te stellen, dat zo- dracht niet, anderzijds gaat men wel de werkende jeugd, middel- de jeugd een mening in de mond bare scholieren en ook zij die op leggen, waardoor ze zich een oor- tergroncen niet van kent. Aan dit laatste wensen wij dan ook niet mee te doen. Wat betreft het opnemen van teenagermuziek en alles wat hiermee samenhangt menen we, zonder een oordeel over andere programma's uiit te spreken, dat aan dit element reeds voldoende aandacht wordt besneed en het ligt niet op onze weg dit nog te gaan versterken." Mieke van Dillen en Philip Scheltema hebben dus hun eigen opvattingen over wat een jeugd programma moet zijn, opvattin gen die anderen misschien niet met hen zullen delen, maar die in ieder geval wel getuigën van een serieuze aanpak en ..-Rijp en Groen" een eigen stem geven. JAN ROOS Een min of meer actueel programma zo luidt de onder titel van de jongerenrubriek Staccato, die om de veertien dagen op vrijdagavond voor de KRO-microfoon wordt ge bracht. Behalve een min of meer actueel is het ook een min of meer geijkt programma, een Roomse Multiplex zou men kunnen zeggen. De samensteller ervan, Dick de Vree, weet niet of het waar is: hij luistert nooit naar Multiplex om niet beïnvloed te worden. En zo hebben we ook bij Staccato een praatje en een plaatje. De voornaamste kritiek op Staccato is dus, dat het geen eigen gezicht heeft. Tot voor kort ging dit niet helemaal op, want toen bracht Staccato de zgn. ge beden: gebed van een onge huwde vrouw, etc. Bij de Karloen „Nou, Minjon dat betekent eh... Miniatuur Jongeren, nee. Eh, Met Inspanning Nergens, nee. Nou. dat is toch stug zeg. weet ik niet eens meer wat het betekent". Zo ongeveer be gon in de imponerende koffie kamer van de Avro-studio ons gesprek met een der mede werkers van de afdeling jeugd- omroep. De Miniatuur Jeugd- ocsroep Nederland (JaJa, hij wist 't wel) werd tien Jaar geleden opgericht. Het was een voor Nederland, en zelfs voor Europa, uniek experi ment. Het is nu nog steeds uniek, maar allang geen ex periment meer. Een omroep in een omroep, met op het ogenblik ongeveer vijftig afdelingen door het ge hele land. met een eigen pro grammablad (de Micro-A vro- bode) en, het belangrijkste, met een eigen geluid. Van de honderden jongeren die in de loop der jaren van de voor de jongeren. Dit jaar heb je daarnaar kunnen luisteren op 16 april. Het gehele pro gramma wordt dan verzorgd of andere afdeling deel door de jeugd, behalve de uitmaakten zijn er inmiddels velen terecht gekomen bij hoor spelkernen, wereldomroep, enz. Een bewijs voor zowel de kracht van dit ex-experiment als voor de kwaliteit. Een kwaliteit die onder meer wordt verkregen doordat de door de afdelingen samengestelde pro gramma's zonodig door be roepsmensen worden verbeterd en herzien. Maandelijks stelt men uit deze programma's het „pro gramma van de maand" vast. Hieruit wordt dan weer het „programma van het jaar" Sekozen dat wordt beloond met e zg. „wisselmicrofoon". Daarnaast heeft men ieder jaar een hele dag beschikbaar nieuwsdienst. Dit laatste te recht. geloven we, het zou de hele dag bederven. Men hoeft, als men tussen de 16 en de 25 jaar is, geen lid te zijn van de Avro om mee te kunnen doen. Jammer, voor de mensen die zo nodig overal zuilen willen zien. maar het is niet anders. Zij die bui ten de hierboven genoemde leeftijdsgroep vallen hoeven ook geen lid te zijn, want ze mogen toch niet meedoen. Als we je verder nog zeggen dat Minjon op donderdag uitzendt, dan hebben we je. wat deze omroepvereniging betreft, het belangrijkste verteld. IIANS KREUZEN laatste uitzendingen waren ze weer uit het programma verdwenen: er kon niet einde loos mee worden doorgegaan; in ieder geval moest worden voorkomen dat ze zouden ont- 'I aarden in: gebed van de nicht van een ongehuwde vrouw weliswaar zouden de mo gelijkheden dan legio ge- Iweest zijn, maar de gebeden zelf zouden wat irreëel zijn geworden. Hoezeer overigens Id.it programma-onderdeel ge waardeerd werd, bleek uit het grote aantal reacties dat erop I volgde. Ze kwamen vooral uit protestantse hoek; niet zo verwonderlijk, want ze had- den ongewijzigd voor de NCRV-mier of pon gezegd kun nen worden; 'juist dit laatste maakte ze bijzonder sympa thiek, niet omdat ze zo ty pisch protestants zouden zijn, maar omdat ze katholiek wa ren, in de zin van: algemeen. Geert ja en amen Over gebrek aan reacties heeft Staccato trouwens toch Ijiiet te klagen: een bewijs dat naar dit programma geluis terd wordt. Terecht, want welke bezwaren er ook tegen aangevoerd kunnen worden' het is vrijwel steeds de moei te waard. Voor een protes tant evengoed als, of mis schien zelfs: nog meer dan voor een katholiek. Zoals het een goed jongerenprogram- ma betaamt namelijk, is het I lang niet alles ja en amen wat de klok slaat en levert Staccato met name op de kerk en wat der kerk is. nog wel eens hartige kritiek. Over het algemeen wordt dat wel gewaardeerd, ook door i katholieken, al roept de kri tiek bij sommigen natuurlijk weerstand op en al schreef I iemand eens dat het een god geklaagd schandaal was, dat dit voor de KRO-microfoon gezegd was. Maar echt moei lijkheden hebben Dick de Vree en zijn medewerkers er tot nu toe i{ooit door gehad. Anderzijds en dit is niet kritisch bedoeld is Stacca to natuurlijk ook een Katho liek programma in die zin dat het, naar de woorden van de samensteller, „ergens principieel wil zijn" en zijn Rooms-Katholieke karakter niet alleen tot uiting wil doen komen in kritiek op Rooms- Katholieke zaken. Staccato, dat in 1961 op ini tiatief van de KRO tussen 'de tierelantijnen, zonnebloemen, ziekenloven en wigwammen geschoven werd, wil, in het algemeen gesproken, in een bizarre volgorde bepaalde dingen tegenover elkaar zet ten. De naam is geen vlag die de lading niet dekt, want er zit muziek in dit program ma. LEO KLEYN Dit keer werd „De Hangmat" opgenomen door een K.R.O technicus en in de K.R.O. stu dio. En dan klaagt men nog dat de oecumene geen weer klank vindt... Door de open deur van de ge- - luidscabine klinkt een blues. Wij staan in een van de lange J k^le gangen. Andries Roest, die samen met Bauk Bergsma de regie van het jeugdprogramma heeft, vertelt mij tussen de op namen door over „De Hang mat". „De Hangmat" is een programma dat schommelt. Het voordeel van deze naam is, dat men er alles in kan onderbren gen: muzi«k, humor, kritieken anekdotes, politiek enz. „De Hangmat" schommelt voor ieder die maar jong wil zijn. De bedoeling van dit program ma is dan ook een felle en voor al jonge kijk te geven op al lerlei toestanden. Progressief is niet het juiste woord, het is al zo vaak misbruikt, maar het be nadert toch wel enigszins de opzet. Misschien veranderde Andries Roest daarom een moment la ter de oorspronkelijke tekst „Earl Andersa, een bijzondere en talentvolle jongen" in „Earl Andersa, een progressieve en talentvolle jongen. Vroeger werd de inhoud van de Hangmat hoofdzakelijk door niet-beroepsmensen verzorgd. Het kostte echter een zee van tijd om de geluidsband met het benodigde halve uur te vullen. Men is toen overgegaan op jonge vaste medewerkers. Zij zijniet die de „stemmen" ver tegenwoordigen en oefenen ver der geen invloed uit op de aard van de rubriek. De stemmen re produceren. De tekstschrijvers maken het programma. Dat de meningen van de stemmen en de tekstschrijvers niet helemaal synchroon verlopen is haast vanzelfsprekend. Dit viel ook op tijdens de opnamen. Er werd lustig geïmproviseerd, en vaak geëStig. Het kostte op deze th'cf- nier toch nog heel wat tijd, voor de geluidsband een getrouwe co- pie bevatte van de oorspronke lijke tekst. Waarom laat men het verzor gen en brengen van een derge lijk programma niet over aan de jongeren? Het accent zal te recht sterker gelegd worden op jeugdprogramma. Het zal moei te kosten en tijd. Maar is dit een excuus om het niet te doen? Kan de N.C.R.V. met zijn vaak onverholen superioriteits gevoel teveel cultuur, te weinig idee geen concessies doen aan de jeugd? Dat de jongeren geen enkele stem in „De Hangmat" hebben is onjuist .Ieder die denkt iets te presteren op muzikaal ge bied kan deze prestaties ken baar maken. Aan elke kandi daat wordt de nodige zorg be steed. Iedereen heeft recht op een auditië. Niet dat het wat uithaalt. Serieuze kandidaten moeten op zijn minst een paar zelfgemaakte grammofoonpla ten achter de rug hebben. Dat is de praktijk. Jeugdige dilet tanten kunnen beter thuis blij ven. „De Hangmat" is een goed programma, maar met het on vermijdelijke merk routine. Het loopt trouwens al meer dan honderd uitzendingen. Toch eigenlijk jammer van al die kostbare ruimte. De jeugd zelf had er waarschijnlijk nog meer mee gewoekerd. ROLF HOEKSTRA B Over drie jaar gaan de N.S. in het blauw gekleed. Er zijn nieuwe uni formen nodig voor 8200 man. Bijna niet te geloven, dat dit te financie ren is met die paar centen verhoging van het tarief. Koning Saoed, die in Wenen wordt verpleegd, lijdt aan een zweer aan zijn twaalfvingerigedarm. Zaterdag j.l. zijn 48 haremdames te zijner attentie overgekomen. De ko ning verkeert niet in levensgevaar. Dat kan o.i. ook niet met een twaalf- vingerige darin en 48 vrouwen. IB Een groep Britse geleerden heeft de minister van Wetenschappen, lord Hailshcm, gerapporteerd dal het we- tenschappelijk onderzoek van dc ruimte ernstig nadeel zal ondervin den van kernproeven op grote hoog te. Ja, waarom doet men dit eigen lijk niet minder hoog, dan is ruim teonderzoek ook niet meer nodig, want dan zijn we niet z'n allen ge lijk al onderweg naar de maan. B Een Italiaanse schoenfabrikant heeft voor de baby laarsjes vervaar digd, die zachte muziek voortbren gen bij het lopen. Het is ten slotte een rustig idee, dat als de moeder zit te breien of te borduren, zij E weet waar haar baby is. Dus: wat denkt u verder bijvoorbeeld van een soort wekkers, die het rammelen van de maag registreren en een tweetonige claxon, die verraadt dat baby het hoognodige moet doen? Jammer dat moederdag net voorbij B De volgende aflevering van de documentaireseric „De bezetting" door dr. L. de Jong zal over vijf maanden worden uitgezonden. Het is toch niet nodig om over de hele serie precies vijf jaar te doen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 18