Kan Evangelie door film
worden uitgebeeld?
DE BLAUWE TREIN!
COOPER
Waalse t.v. privé met
Europees Magazine
INTERFILMCONGRES IN STOCKHOLM
Opmerkelijke filmprestatie van
jonge Zweedse predikant
Vlaggen zijn op
zondag soms
aanvaardbaar
Vrouw dood in
put gevonden
Vlot door
Europa met (£SSO)AUTOKAARTEN
NTS is hoogst verbaasd
ZATERDAG 18 MEI 1963
INTERFILM de overkoepelende internationale organisatie van oecu
menische filmorganisaties, heeft ditmaal zijn achtste driedaagse jaar
congres in Zweden gehouden als gast van Stiftelsen Kyrkliga Filmhyran,
de filmorganisatie van de Zweedse kerk. Het centrale thema van dit jaar
was gewijd aan „Kerk en Filmproduktie", maar dit onderwerp benaderde
men niet van de theoretische kant (er werd maar één referaat gehouden),
maar veeleer van de praktische. Belangrijk waren dan ook een viertal
films, die ieder op hun manier iets van de Bijbelse boodschap in filmvorm
trachtten uit te drukken.
Daar was allereerst een Franse in-
sending van een drietal Bijbelse films,
waarvan er om wille van de tijd één
werd vertoond: „Ruth, la Moabite", ver
vaardigd door de Franse pater Miehei
Hayaux du Tilly. In afwijking van de
gebruikelijke (vnl. En gels-Amerikaan
se) Bijbelse film had men hierin niet
gestreefd naar een zg. Bijbels toneel
stukje met gebruikelijke verkleedpar
tijen (aangeplakte baarden en wijde
gewaden), maar men had getracht een
Bijbels verhaal te situeren in een reële,
nog bestaande Oosterse omgeving. De
ze was gevonden in een oud-Joodse ne
derzetting in Marokko waar nog ge
leefd wordt, zoals voor tientallen eeuwen
terug. Het voordeel hierbij is uiteraard
het natuurlijke milieu, maar het nadeel
dat aan een documentaire over dit
milieu spelelementen werden toegevoegd
om het Bijbelverhaal te vertellen kon
ook door deze Franse regisseur niet
Minister-president De Quay ant
woordt op vragen van het Tweede-
Kamerlid mr. W. Aantjes (a.r.) over
bet uitsteken van de nationale drie
kleur op zondag, dat het niet juist is
dat de regering tot nu toe steeds als
regel heeft aanvaard, dat, indien een
feit ter gelegenheid waarvan de na
tionale driekleur wordt uitgestoken
op een zondag valt, op de maandag
daaraanvolgend, dient te worden ge
vlagd.
Indien gebeurtenissen in het Konink
lijk Huis aanleiding geven tot het uit
steken van de nationale driekleur op
zondag laat de regering van de rijks
gebouwen op maandag vlaggen. In an
dere gevallen beslist zij incidenteel. In
1957 werd bijvoorbeeld toen de Ko-
ninkrijksdag op zondag viel de zaterdag
(14 december) daaraan voorafgaaandc
gevlagd.
Op zondag 5 mei hebben de Rijks
diensten op een aanwijzing van rege
ringswege gevlagd. Aanleiding hiertoe
was de beslissing, in 1957 genomen, met
betrekking tot de viering van de natio
nale bevrijdingsdag. Uit een gedachten-
wisseling met de Tweede zowel als Eer
ste Kamer kwam toen duidelijk tot
uiting, dat een waardige herdenking
van de bevrijding op zondag aanvaard
baar werd geacht, al zou de feestviering
een enigszins ander karakter dragen dan
op een werkdag.
Geheel in de lijn leek het verant
woord dit jaar op zondag de Nederland
se vlag van de rijksgebouwen uit te
steken, aldus de premier.
Donderdagavond is de 78-jarige we
duwe A. Ifennekam-Baken dood ge
vonden in de leemput nabü haar wo
ning bü het Noordbrabantse plaatsje
Schyf. Men neemt aan dat de vrouw,
toen ze hout aan het sprokkelen was.
in de put is gevallen.
(Vervolg van pagina 1)
Premier Chroesjtajef heeft president
Kennedy een telegram gestuurd, waarin
hij de Amerikaanse staatsman gelukwenst
met Coopers succesvolle vlucht, die een
nieuwe bijdrage was voor het onderzoek
van de uitgestrektheid van het univer
sum. „Het Russische volk stuurt zijn
felicitaties en de beste wensen aan de
moedige Amerikaanse astronaut Gordon
Cooper zo besloot de Sowjetpremier.
Ook op de ontwapeningsconferentie in
Genève hebben de Russische afgevaar
digden de Amerikanen hulde gebracht
en gelukgewenst met de geslaagde vlucht
van Cooper.
De „Osservatore Romano" achtte de
ruimtereis een bijdrage om te komen tot
broederschap onder de mensen. „Voor
één dag heeft de gehele wereld zich ge
mobiliseerd om door middel van de ge
voelens tussen de mensen en de techno
logische instrumenten een ruimtevaarder
ti: de ruimte te volgen en te gidsen, een
man, die in naam van alle mensen een
nieuwe overwinning behaalde in de strijd
om de ruimte. Is het geen symbool en
les"? Wanneer de mensheid bij edele
doelen komt, is zij eendrachtiger
spreekt de broederschap meer."
Kir Bernard Lovell. directeur van het
britse radio-astronomisch station
'odrell Bank, noemde de vlucht van
(ooper „een heldhaftige daad van een
mens en een geweldige wetenschappelij
ke prestatie die niets anders dan de
gunstigste invloed kan hebben op het
ruimteprogram van het westen."
Zondag zal Cooper met zijn gezin van
Hawaii naar Cape Canaveral terugkeren
en op de basis hoopt hU tijdens een pers
conferentie over zyn ervaringen te ver
tellen
worden opgeheven. Althans de Neder
landse en Duitse deelnemers wezen
deze werkwijze in grote meerderheid
af.
De Nederlandse inzending (mede na
mens Engeland) was gewijd aan het
werk van de Interkerkelijke Hulpverle
ning onder de vluchtelingen in Hong
kong. ..Rennie's Mill" heette deze door
Raymond Kinsley vervaardigde film en
bracht een reportage van het misera
bele leven der vluchtelingen en wat er
door Interchurch Aid voor hen gedaan
wordt. Een buitengewoon goede docu
mentaire, die zeer zeker de daadwerke
lijke boodschap van het Evangelie voor
de lijdende mensheid op een treffende
wijze wist uit te dragen. Zeker een
film. die op gemeente-avonden goed
dienst kan doen. Met name de afschu
welijke gevolgen van de heroïne-ver-
slaving (Alleen in Hongkong 200.00
slachtoffers) werden op indrukwekken
de wijze duidelijk gemaakt. Men zou
Rennie's Mill" het bewogen antwoord
van de kerk kunnen noemen op de ro
mantische Amerikaanse showfilm „The
world of Suzy Wong".
Noorwegen. een zendingsland bij
Uitstek bracht een zendingsfilm uit,
gemaakt door Olaf Solberg: ..Where
the witehdoctor rules". De film, die
opgenomen was in het Mahlabatini-dis-
trict in Zuid-Afrika stelde de strijd van
het Evangelie met de nog veelvuldig
aangehangen praktijken van de medi
cijnmannen aan de orde. De maker had
getracht iets weer te geven van de
kracht van het Evangelie in deze in
bijgeloof en duisternis wandelende sa
menleving. Naar mijn mening was hij
daarin voor een groot deel geslaagd en
ik vond het ontroerend een primitief
Zoeloe-meisje te horen zingen: „Welk
een vriend is onze Jezus", maar naar
veler oordeel was deze film als zen
dingsfilm. d.i. als film. die de bood
schap van het Evangelie weet duide
lijk te maken, niet geslaagd.
Een gelijkenis
De grote verrassing kwam evenwel
uit Zweden. Een jong predikant. Per
Söderberg, de schoonzoon van dr. OIov
Hartman, de directeur van Sigtuna-
Stlftelscn, had geheel alleen een film
vervaardigd, die werkelijk in alle op
zichten aan het gestelde thema voldeed.
„Andermans last" had hy zijn korte
film genoemd en hjj beeldde er het
plaatsvervangende lijden van de Hei
land in uit In de vorm van een mo
derne gelijkenis. In een korte toespraak
gaf hU zijn film de tekst 1 Pterus 2:24
mee: die zelf onze zonden in zijn
lichaam op het hout gebracht heeft,
opdat wü. aan de zonden afgestorvenen,
voor de gerechtigheid zouden leven; en
door zijn striemen zijt gij genezen. -
(vgl. Jes 53).
De gelijkenis, die hij in de film uit
beeldde was ontleend aan het moder
ne leven in een grote stad. Men moet
aan dit beeld even wennen, maar als
men de diepe zin van de gelijkenis tot
zich heeft laten doordringen kan men
het volkomen begrijpen. Ds. Söderberg
vergeleek in zijn film het Koninkrijk
der Hemelen met een vuilnisman, au
's morgens vroeg uitgaat om in een dag
van harde arbeid het vuil uit het le
ven der mensen weg te dragen. Een jon
ge vrouw uit een of ander hoog Stock-
holms flatgebouw brengt haar vuilnis
emmertje naar de grote gemeenschap
pelijke vuilnisemmer: vindt deze vol en
deponeert haar afval maar naast de
grote bak. Even later geeft zij listig de
vuilnisman, die met zijn auto naderbij
komt tot antwoord, dat iemand anders
dit heeft gedaan. Tussen haar afval
zitten de scherven van een gebroken
bloemenvaas. Deze soherven vertellen,
dat zü nog meer te verbergen heeft:
zij zijn het resultaat van een echtelijke
ruzie. De vrouw heeft haar huishoud
boekje vervalst en tijdens een woorden
wisseling met haar man heeft deze
haar geslagen, waarbij de vaas op de
grond is 6tuk gevallen. Beelden uit een
kerkdienst laten zien. dat man en vrouw
elkander weer vinden onder de schuld
bekentenis, die de predikant voor het
altaar uitspreekt. De scherven zijn uit
hun leven weggedaan opdat wij. aan
de zonden afgestorven voor de gerech
tigheid zouden leven
In de film worden slechts de woorden
van de schuldbelijdenis gesproken, ter
wijl hij muzikaal geïllustreerd is met
Bacns cantate: „Christ lag in Todes-
banden."
Reeds eerder had het bestuur van
Interfilm ds. Söderberg onderscheiden
met een aanbeveling (voor zyn film:
„Schetsen over de atoomeeuw"), maar
ditmaal werd besloten hem dc Inter-
film-award 1963 voor de korte film toe
te kennen. Naar men weet ging deze
prjjs het vorig jaar naar dr. J. Huls-
kcr voor zün film: „Erasmus, de stem
van de rede."
Het is te hopen, dat dc film van ds.
Söderberg spoedig in ons land zal wor
den uitgebracht.
Geen keus
Het is gebruikelijk, dat Interfilm ook
ieder jaar een award toekent aan een
speelfilm (het vorig jaar was dit „Ques
tion Seven") maar ditmaal heeft men
tot zo'n toekenning niet kunnen beslui
ten. Na ampele discussies waren als kan
didaten overgebleven de Japanse film
„Hel naakte eiland" en de Amerikaan
se film „The miracle-worker (over He
len Keiler) maar beide films konden
het niet tot de vereiste meerderheid
brengen. De Franse deelnemers hadden
bovendien nog voorgesteld de Italiaanse
films ..Banditi i Orgosolo" en „II Pos-
to". maar deze films bleken door de
deelnemers uit Duitsland en de Scandi
navische landen niet gezien te zijn, zo
dat zij van de voordracht werden af
gevoerd.
Naast de gebruikelijke Interfilmprjj-
zen zal er in de toekomst ook een spe
ciale Interfilmfestivalprijs komen, want
op uitnodiging van de Berlynse filmweek
beeft het bestuur besloten tot instelling
van een festivalprjjs voor „films, die dc
echt menselijke betrekkingen in beeld
brengen en de christelijke boodschap het
dichtst benaderen". De prys zal bestaan
in een gouden Lutherroos en een inter
nationale jury werd daartoe door het be
stuur aangewezen.
Film als wapen
Het referaat, dat op dit congres ge
houden werd en dat gewijd was aan het
onderwerp: Kerk en filmproduktie. werd
tijdens een bezoek aan de Raosundastu-
dios' van de Svensk Filmindustrie door
dr. Bertil Lauritzer gehouden. Dr. Lau
ritzer is directeur voor de afdeling on
derwijs- en opdrachtfilms van de Svensk
Filmindustri en een van de oprichters
van het Kerkelijk Filmbureau
Zweedse Kerk.
Hij schetste in het kort, hoe de ver
houding in Zweden tussen Kerk en Film
is gegroeid. De Svensk Filmindustri da
teert reeds van 1919 en aanvankelijk be
stond er in kringen van de Zweedse
kerk aarzeling ten aanzien van het nieu
we medium, dat men maar al te veel
vereenzelvigde met bioscoop en amuse
ment. Tegenwoordig echter heeft de
kerk begrepen, dat zij zich zeer wel
van dit medium kan bedienen en het
Kerkelijk Filmbureau onder directie van 1
de heer Lars Sundh beschikt dan ook J
Over een zeer uitgebreide filmotheek,
die zich in een intensief gebruik mag J
verheugen. Toch zijn er naar de mening
van dr. Lauritzer nog' veel te weinig 1
kerkelijke films. Juist in deze tijd, waax-
in met name de t.v. voor tal van nieu-
we opgaven stelt moet men zich er op J
toeleggen Het Woord ook met het film-
beeld te prediken.
Men moet de film niet alleen zien als
amusement, onderricht, drama, kunst
enz., maar ook als een wapen. Daarom J
moeten we ons terdege bezinnen op on-
ze houding t.a.v. de mogelijkheden van
de film.
Dr. Lauritzer voerde de congressisten J
vervolgens door de studio's van Svensk a
Filmindustri, waar men o.m. bezig was
met het opbouwen van de (Marokkaan- J
se) decors voor een nieuwe film van
Ingmar Bergman, ditmaal een filmko- J
medie in de vorm van een show, ge-
heten: „And what about all these wo- 1
men?" Een vrolijke film in de geest
van een „Glimlach van een zomer-
nacht". Daarnaast was men ook druk J
aan het afbreken van de decors van
Bergmans zojuist gereedgekomen film:
„De stilte", de derde en de afsluiting
in de reeks „Als in een donkere spie-
Unieke wegengids van Europa:
72 pagina's vol wetenswaardigheden over 70.000 km
van Europa's belangrijkste routes. Ideale gids om
plannen mee tc maken! Inclusief wegenkaart van Eu
ropa en routestift f 2,50. Europa-kaart apart f 1,25
Perfecte autokaarten van 15 landen!
Voor hen die vlot willen reizen, veel willen weten en
veel willen zien. Een schat van informaties op de
achterkant. Handig formaat f 1,25
Nieuwste kaart van Parijs en omgeving!
Feilloze gids door deze wereldstad. Wegwijzer naar
Chartres, Fontainebleau, enz. f 1,25
Speciale autokaart van Nederland
Aangevuld met plaatsnamenregister, afstandstabel,
routes door steden, interessante uitstapjes, enz. f 0,90
Véle honderden Esso dealers hebben al deze kaarten
in voorraad.
MET ESSO BENT U BETER UIT
Overal in West-Europa vindt U
Esso stations met dit embleem.
Wenst U adressen van hotels?
U bent er welkom. Andere wen
sen Ga er heen. Dc Esso dealer
is speciaal op toeristen ingesteld.
De kerk in Centraal Afrika, lezing 14.00
V d kinderen 14.30 Radiophilharm aextot:
klass en moderne muz '.5.15 Thee met bab
belaars. vera progr voor bejaarden 15.55
De hand aan de ploeg, lezing 16.00 Sport-
rubrlek 16.30 Vespers. 1KOR: 17.00 Bitjf
zitten waar Je zit. radio drlve-in voor
Jonge mensen 17.15 Zingt het voorbedach
te lied 17.45 Mensen lezing 13.00 Heit Ge-
Hilversum I, 402 m. 19.00 Nws '.9.10 laden SchLp, kritieken 13.3o De kerk aaa
Actualiteiten 19 22 Sportperiscoop 19.30 De het werk: actualiteiten van liet kerkelijk
Oelewappers, licht progr 20.00 Radiofilh erf 18.40 Uitdaging aan India, klankbeeld.
k]ass T -
vanavoiitf
(Van onze radio- en tv-redactie)
Het is wel een merkwaardige toe
stand, dat de Waalse televisie gis
teravond als enige Europese televi-
siedienst een uitzending van het nog
niet eens op poten staande „Europees
Magazine" op haar progTamma had.
Het was een uitzending die niet in
Eurovisie ging en anderhalf uur
duurde.
Algemeen wordt aangenomen, dat de
Waalse televisie hiervan een privé-
aangelegenheid heeft gemaakt en een
voudig een aantal reportages van de
Franse, Zwitserse, Italiaanse, Duitse
(2e programma) en eigen televisie
gel" en „Avondmaalsgasten". Dene film beeB samengevoegd, daarmee vooruit-
van Bergman speelt In een volkomen lofende een weri
denkbeeldig land. waar de mensen ook programm>i dat nog
een volkomen onbekende taal spreken. f
Zij dragen dan ook vreemde namen. We
zagen bijv. de naam „L. X. Yxikowa"
staan, die als telefoon nr. had: „Kodi:
12356" Dus wel volkomen anders dan J
anders.
Helaas kon Ingmar Bergman zelf door
ziekte niet aanwezig zijn om persoonlijk i
een toelichting te geven op zijn visie en
werk.
Het Interfilmcongres werd des zon-
dagmorgens besloten met een dienst in J
de zeer moderne Markus-kyrkan,- de
kerk van de gemeente Skarpnack, gele-
gen in Björkhagen, een van de zuidelij-
ke voorsteden van groot-Stockholm.
Het volgend jaar hoopt men het In- J
terfilmcongres in Londen te kunnen hou-
den, waar het kerkelijk filmwerk zich J
voortdurend uitbreidt. Het tweede lus-
trum van Interfilm hoopt men dan in
1965 in Parijs te kunnen houden, waar
dc organisatie in 1955 ook werd opge- i
richt.
Opnieuw is ook in Stockholm geble-
ken, hoe noodzakelijk het is, dat het J
kerkelijk filmwerk komt tot internatio-
nale samenwerking en uitwisseling,
want dat het Evangelie ook door de J
film kan worden uitgebeeld heeft „An-
dras Bördor" van Pastor Söderberg wel J
bewezen. Voor zulke ontdekkingen zijn
internationale contacten broodnodig. De J
volken van Europa vullen elkander vaak
een verrassende wijze aan.
Ev. Grolle.
lofiende op een werkelijk gezamenlijk
voorbereiding
Dit is des te opvallender, omdat Ne
derland en de Nederlands sprekende
Vlaamse televisie er eenvoudig buiten
zijn gelaten, terwijl deze toch ook be
horen tot de in het oorspronkelijke
plan genoemde deelnemers
Van Vlaamse zijde is men zeer boos
over het geval: men verwijt de Euro
pese initiatiefnemers gebrek aan wer
kelijk gevoel voor saamhorigheid en
zegt dat een Belgische reportage, ge
presenteerd „onder Waalse visie" niet
echt en volledig Belgisch kan zijn.
Niets bekend
Onze informatie bü de NTS lever
de niets dan verbaasde antwoorden
op. Men had helemaal niets gehoord
van de overigens uitsluitend door
de Waalse televisie geprogrammeer
de uitzending en men wist niet be
ter. of de oorspronkelüke opzet van
start in het najaar zou worden ge
volgd.
Trouwens, op 22 mei a.s. zal in
Londen pas de oriënterende verga
dering met de televisiediensten van
de bü de EEG aangesloten landen
worden gehouden.
Voor Nederland zal de heer J. Cas-
telijns, adjunct-directeur van de KRO,
aan deze vergadering deelnemen. Meer
dan één uitnodiging daartoe heeft d#
NTS nog niet ontvangen.
Het plan voor het regelmatig samen
stellen van een „Journal de l'Europe"
is afkomstig van de Franse televisie
presentator Pierre Desgraupes. Het
heeft ten doel via het Eurovisienet een
maandelijks reportageprogramma met
bijdragen van alle bij de Eurpoese Ge
meenschappen betrokken landen uit te
zenden, en het staat du6 los van het
tweede intiatief om eenmaal per twee
maanden een door een van de EEG-
landen gemaakte documentaire uit te
zenden.
Naast elkaar
Wij herinneren nog even aan ons be
richt van enkele dagen geleden, vol
gens hetwelk Jan van Hillo voor Ne
derland een documentaire over het
toerisme in de EEG-landen zal maken.
Naast deie serie documentaires is
dus bet naar men hoopt blijvend
maandelijks magazine gepland. Hier
mee hoopt men in oktober a.s. te
kunnen starten. En het is dus met
dit plan op het programma, dat er
op 22 mei as. in Londen wordt ver
gaderd.
Dit Europese journaal zal ongeveer
het karakter dragen van de rubriek
„Brandpunt" van de KRO en dus ge
commentarieerde internationale onder
werpen van actueel belang nader toe
lichten.
In Duits sprekende landen zal de
titel „Europaisches Tagebuch" zijn, in
het Frans wordt het „Journal de l'Eu
rope", in het Italiaans „Diaro d'Europe"
en in het Nederlands dus „Europees
Magazine".
Uit dit alles blijkt nu wel duidelijk,
dat de Waalse televisie voor een eigen
orkest en solist: klass muz 21.00 Tiere
lantijnen: gevar progr 2200 Licht instru
mentaal ensemble 22.20 7?? 22.25 Boekbe
spreking 22.30 Nws 22.40 Wij lulden de
zondag in 23 00 Nieuwe klass gram met
comm 23.55—24.00 Nwi
Hilversum II, 298 m 19.00 Artistieke
staalkaart. VPRO: 19.30 Schotland tussen
schemeruur en middernacht, lezing 19.45
Klass gram 19.55 Deze week, praatje.
VARA; 20.00 Nws 20 05 Disco-Festival 2115
Socialistisch comm 21.35 Onbewoond
NCRV: 19.00 Nws uit de kerken
Vocaal ensemble en orgel: gewijde mus
19.3o Gesprekken over de Hcidelberger.
lezing. KRO: :9.43 Nws 20.00 'n Glimlach
ls genoeg, hoorspel 21.05 Strijkkwartet:
klass muz 21.30 Wissewasje rtllciht
progr 21.50 Kinderkoren en licht instru
mentaal ensemble 22.20 22.25 Boek
bespreking 22.30 Nws 22.40 Avondgebed
22.59 Volksmuz met comm 23.20 Spiegel
van de hedendaagse muz 23.5524.00 Nws.
Hilversum II, 298 m. VARA: 8 00 Nws.
gram en Interview 22.15 Sportnwe 22 30 postduivenberichtcn en socialistisch strtjd-
Nws 22.40 Als de klok dertien slaat, hoor- lied 8.18 Weer of geen weer. gevar progr
spel 23.10 Dansmuz 23.40 Klass gram 23.55 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO:
—24.00 Nws. 1000 Zondagshalfuur voor de kinderen.
IKOR: 10.30 Kerkdienst II.3o Vraag en
TELEVISIE antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen: nieuws
van eigen erf. AVRO: 12 00 Muziek voor
NCRV: 15 00 Verhalen van Dickens, film allen: amus muz (gr) 13.00 Nws en even
ts.23 Filatelistisch allerlei 14.40 't Schot tueel postduivenberichtcn 13.10 Pianospel:
ts te boord, documentaire film 16.00 Vis- lichte muz 13 20 Zo maar..... licht mu-
poort iJmulden. reportage uit IJmulden ziekprogr 13.55 Boekbespreking 14.05 JJra-
t.g.v. de dag van de Nederlandse zeevis- bants orkest en een vrouwenkoor: klass
aery 17.00—17.45 V d kinderen 19.30 Las- en moderne muz. In de pauze: ±14.30—
sie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weer- 15.00 Het meisje dat iedereen kende, hoor-
©veralcht NGRV: 20.20 Muziek voor u spei 15.45 De jeugd tussen licht en klas-
20:50 Een hondcleven, deel 8 van het 6ick, lezing 16.00 Dansork en zangsolisten
TV-feullleton Arthur en Eva 21.20 Memo 16 30 Sportrcvue. VPRO: 17.00 Gesprekken
en Morgen ls het zondag 21.35 Eurovisie: met luisteraars, lezing 17.15 Stad cn land.
Gala Variété 1963 te Cannes. NTS: 22.40— gesprek. VARA: 17.00 V d Jeugd 17.50 Nws.
22.45 Journaal. sportuitslagen en sportjournaal 16.30 Sa
lonorkest en zangsolist l9.0o Bij nader In-
Pivnnramma vnnr Tnrtrlan zien- J°tirnaIieter£orum 19.35 Een boeketje
rrogramma voor zonaag romantiek, iiedj«. avro: 20.00 nws 2003
Orkestenparade 20.45 Kolder Keuken, ca»
Hilversum I, 402 m. NCRV: 8.00 Nws en baret 21.15 Combo-klanken 22.00 Pianore-
weeroverzicht 8.15 Orgelconcert: gewtjde cltal: klass en moderne muziek 22.30 Nwe
muziek 8.30 Morgenwijding 9.15 Gewijde 22.4o Actualiteiten 23.00 Nieuwe gram uit
muz. KRO: 9 30 Nws 9.45 Pianorecital (gr) Frankrijk 23.30 Lichte muz 23.55—24.00
klass muz 9.55 Inleiding hoogmis 10.00 Nws.
12.05 Klein beraad; vragenbeantwoording
12:15 Metropole ork en zangsollst 12.50
Bulten'ands comm 13.0 Nws en meded
13.10 Bel-cantoprogr
TELEVISIE
NTS:
programma ontijdig de titel voor een
nog komende serie heeft gevoerd en
dat de BRT wat te vlug de schuld van
„gebrek aan saamhorigheid" op de rug
van de initiatiefnemers voor het Euro
pese programma heeft geschoven.
Dit is dan weer voortgekomen uit de
felle concurrentiestrijd, welke tussen
beide Belgische omroepen woedt. Dat
het een privé-aangelegenheid was blijkt
ook wel uit het feit dat geen van de
landen die .reportages hebben gele
verd" het Waalse programma hebben
uitgezonden.
•uw* »n mnun 135 Eurovisie: reportage
tïSii-h?in« van d<? beklimming van de Aiguille du
toelichting 13.43 Midi bi) Chamonlx 14.50 Eurovisie: Weena
Filharmonisch orkest: Moderne muziek.
Gezamenlijk programma AVRO, KRO,
VARA en VPRO: 15.40 Bergsport: inter
view 16.00 Bergsport: Voortzetting van
de beklimming van de Aiguille du Midi
16.15 Kunstzwemmen te Utrecht: Neder
landse kampioenschappen 17.1517,40
Bergsport: aankomst op de top van 'de
Aiguille du Midi. NTS: 19.30 Weefcjour-
naal 20.00 Sport Inb eeld. VARA: 20.30
K-wartaal, cabaret 21.10 Achter het nwe
NTS: 21.55 De Zaak Kovacs, TV-spel
22.4022.45 Journaal.
Programma voor maandag
Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nws
7 '.0 Dagopening 7 20 Oude kamermuziek
(gr) 7.35 Sportuitslagen van zaterdag
7a45 Radiokrant 8.00 Nws 3.15 Gewijde
muz 8.3o Lichte gram 9 00 V d zieken
9.35 Waterstanden 9.4o V d vrouw 1010
Oude kamermuz (gr) 10.20 Rondom het
Woord: theologische etherleergang 11.03
Fluit en plano 11.40 Lichte gram 12.25
Voor boer en tuinder 12.33 Uw gift
58
„Ja, ik zal u alles verklaren. Het begon met
het ene punt dat me bezighield: het verminkte
gezicht van de vermoorde vrouw De eerste
vraag was die naar de indentiteit. Was die
vrouw inderdaad mevrouw Kettering? Maar dit
leidde tol niets, want de getuigenis van made
moiselle Grey was positief en liet geen plaats
voor twijfel. De dode vrouw was inderdaad Ruth
Kettering."
„Wanneer begon u het meisje te wantrouwen?"
„Pas onlangs. Maar een onbelangrijk feit ves
tigde mijn aandacht op haar. De sigarettenko
ker die in de wagen werd gevonden was volgens
haar door madame Kettering aan haar man ge
geven. Nu was dat, in de bekende omstandighe
den, hoogst onwaarschijnlijk. Dit deed mij twijfe
len aan de waarde van Ada Masons beweningen.
Dan was er verder de verdachte omstandigheid
dat ze sieohts twee maanden in dienst van haar
meesteres was geweest. Het leek natuurlijk alsof
ze niets met het misdrijf uitstaande had. omdat
ze te Parijs was achtergebleven en madame
Kettering later door verschillende personen nog
levend was gezien, maar" hij wachtte
„maar ik ben een goed detective. Ik ben wan
trouwend. Ik geloof niets wat mij verteld wordt.
Ik zei tot mezelf: „Hoe weten we dat Ada Ma
son te Parys achterbleef?" En op het eerste ge
zicht leek het antwoord op die vraag volkomen
afdoende. Daar was de verklaring van uw secre
taris, majoor Knighton, een buitenstaander,
wiens getuigenis volkomen onpartijdig scheen, en
daar waren de woorden van de gedode vrouw
tot de conducteur. Maar ik zette dat laatste een
poosje uit mijn hoofd, omdat een zeer eigenaar
dige gedachte een gedachte, misschien fan
tast isah en onmogelijk bij mij post vatte.
„Ik concentreerde mij op het grote struikelblok
van mijn theorie, majoor Knightons bewering
dat hij Ada Mason gezien had in het Ritzhotel,
nadat de blauwe trein Parijs verlaten had. Toen
ik de feiten nauwkeurig naging, ontdekte ik twee
eigenaardige dingen. In de eerste plaats dat door
een bijzonder toeval, hy evenals Ada Mason pas
twee maanden in dienst was. In de tweede plaats
was de beginletter van zijn naam een „K." Ver-
Het geheim van
door AGATHA CHRISTIE
onderstel dat het nu eens zijn sigarettenkoker
was die in de wagen was gevonden! Als hij sa
menwerkte met Ada Mason en zij de ko-ker her
kende toen we haar die lieten zien, zou ze dan
niet precies doen zoals ze deed? Eerst toen ze
ondervraagd werd bedacht ze snel een verkla
ring die wees op Ketterings schuld. Maar dat
was niet de oorspronkelijke afspraak geweest.
Graaf de la Roche moest de zondenbok zijn, zo
dat Ada niet al te positief mocht beweren hem
te herkennen, omdat hij misschien een alibi zou
kunnen aanvoeren.
,A-ls u nu nog eens aan die tijd terugdenkt,
zult u zich iets opmerkelijks herinneren. Ik sug
gereerde Ada Mason dat de man die ae gezien
had niet graaf de la Roche geweest was, maar
Derek Kettering. Ze scheen eerst onzeker, maar
nadat ik in mijn hotel was teruggekeerd, belde
u mij op en vertelde mij dat ze bij u was geko
men en gezegd had dat ze over de zaak had
nagedacht en nu overtuigd was dat de man die
zc gezien had mr. Kettering was geweest. Ik had
iets dergelijks verwacht. Er kon slechts één ver
klaring bestaan voor deze plotselinge verande
ring: na mijn vertrek uit het hotel moest zij tijd
hebben gehad met iemand overleg te plegen en
instructies te ontvangen. Wie had haar deze
instructies gegeven? Majoor Knighton. En er
was nóg een detail, dat misschien niets, maar
ook heel veel kon betekenen. In de loop van
een toevallig gesprek met mademoiselle Grey
had Knighton het gehad over een juwelendiefstal
Hoogstwaarschijnlijk hebben we
te maken met een iets te ver door
gevoerde vooruitstrevendheid op wat
twijfelachtige basis, waar achteraf tegen gift. lezing 12 40 Triptiek, een
maar niet te zwaar aan moet worden f3rXN™°r:3 ™Et SelSl. uSTuSC
getild. te gram 15.35 Joodse melodieën (gr) 15.43
Klass pianomuz (gr) 16.00 Bijbeloverden-
mmmmmmmmmmm m mmm king 16.00 Vocaal ensemble: moderne
1 muziek 17 00 v d kleuters 17.15 V d
in Yorkshire in een huis waar hy toen vertoef- Jeugd 17.30 Elektronen klavier (gr): üch-
de. Misschien een bloot toeval misschien een J Beursberichten 17 45 Lichte
nieuw schakeltje in de keten-" Surname dop?WeJ A
„Maar er is eén ding dat ik niet oegryp. mr. J nenga. wetenschappelijk hoofdambtenaar
Poirot. Wie was de man in de trein te Parijs? y?" de Rijksuniversiteit te utrecht 18.00
Derek Kettering of graaf de la Roch—*0" u8?^*" 18,30 Mct band cn plaat
„Dat is zo eenvoudig aLs iets. Er was geen t Hllvcrsum AVno.
man. Merkt u met hoe handig alles elkaar J 7 :0 Ochtendgym 7 20Lichte gram soa
was gezet? Wie had verteld, dat er een man was Nws 8.15 Lichte gram 900 De groente-
geweest? Alleen Ada Mason. En we geloofden 9P5 K'ass. gram 9.40 Morgenwijding
Mason op grond van Knightons mededeling dat ki„:'ïfiSMteu,''»'
ze in Parys was achtergelaten. list: klass en moderne muz 12.00 Licht
„Maar Rutih zelf zei tegen de conducteur dat J en zangsoliste 12.25 Gram 12.30
zij ihaar meisje had achtergelaten." k *d?.d öehoeve yan land- en tuin-
Juist, daar kom ik nu aan. We hebbben hier Lichte "gram 13.0 Nm 13.15 Medéd
dus de getuigenis van Ruth Kettering zelf, maar eventueel acti---' -*
bouw 12.33 Voor ons platteland 12 40
am '3.0 Nws 13.15 Medéd
0-» -,?t?Pe£1 of *ram I3K Bcura-
aan de andere kant hebben we haar getuigenis riiv ,30 Frojnenade-ork: amui mu-
niet, omdat een dode geen getuigenis kan afleg- zigCUneriiederenrei4.35 i« er"'"ïS^oS
gen. Het is niet haar getuigenis, maar die van vis?, rep 14.30 Kleurrijke klanken: mu-
de conducteur van de trein iets heel anders f!ekJevue 15.50 Klass cn moderne roman-
fpn clnftA" tlsche muz (gr) 17.15 v d padvinder»
ten Slotte. 17.304 Dlxielandmuz 17.50 Mil comm 18 00
„Dus u denkt dat de man loog? Nws :8.15 Politieke lezing 18.25 Lichte
„Neen, neen, volstrekt niet. Hij vertelde wat J ork muz 18.30 Openbaar Kunstbezit,
hy voor de waarheid hield. Maar de vrouw die televisie
tegen hem zei dat ze haar kamenier te Parijs .0,„
had achtergelaten, was niet madame Kettering." openbaar KunMbrêft 'om 'èJS.'.l"el
Van AlcLin staarde hem aan. weeroverilcht 20 20 Zendtyd politieke par-
„Monsieur Van Aldin, Ruth Kettering was dood ^cn: FSP 20.30 Waarvan Spanjaarden
voordat de trein aan het Gare de hyon aan- ,5eT°i,ard!™,K?to gg-BM
kwam. Het was Ada Mason, gekleed in het zeer naai.
opvallende kostuum van haar meesteres die een 1
diner kocht en die de boodschap aan de conduc- 1 grammofoonplatenprogramma
teur gaf." j draadomroep
„Onmogelijk!" (over dc HJn)
„Neen, neen, monsieur Van Aldin, niet onmo- J Maandag 20 mei :963 van :s—co uur: 1
gelijk. Alle vrouwen lijken tegenwoordig zoveel £eorg Friedrlch Httndel: l. Utrechter Te
op elkaar dat men ze beter aan haar kleren >,n Wüfrltd "ïïfr rSS
dan aan het gezicht kan herkennen. Ada Mason tenor; Thomas Hcmsicy, bas: Geraint Jo-
was even groot als UW dochter. Trouwens, de nc:s Singeers and Orchestra. Dirigent: Cc-
conducteur had nog niet eerder met uw dochter °,r8cl en
gesproken, naar u zich zult herinneren. Als hij narioe c «t.fcto - AII„)o AdaïS^t S
erg intelligent was geweest, zou hij hoogstens bij J cato Allegro Adagio, e staccato - Alie-
ziehzelf de opmerking hebben gemaakt dat mees- gro. U3 °®n PCf?1"- Kar' Richter, orgel;
"tl5 5n.die"5,tbL" Vee' °P Ilkaar |eleke"; TOMB- JSepbe,H.j"n': cïKïïn mÏÏTI. 8Sta«&
zelfs dat heeft hy niet gedaan. En vergeet u a der. sopraan: Marga Hëffgen, alt: Richard
niet, Ada Mason was een actrice, ze kon gemak- Holm, tenor: Joscf Grelndl. bas; Anton
keltjk haar slem en houding veranderen. g?SS°™pW'd
Wordt vervolgd.) Eugen Jochum.