ID
Antwoord aan deze tiidMill
L
Sclioolopvoeding in het
krachtenspel van heden
Een woord voor vandaag
BOEKENHOEK
Toekomst hoopvol vooi
nijverheidsonderwijs I
Jij.
Patrimonium heeft ook
nu nog een boodschap
Nieuw type politicus
door de televisie?
AEG
r.,1
Ifaetang&ês
ZATERDAG SO APRIL 1961
Derde sociaal program Patrimonium :l
(Van onze sociaal-economische redactie)
Het Christelijk Sociaal Verbond .Pa
trimonium" heeft vandaag voor de derde
maal ln zijn historie een Christelijk So
ciaal Program uitgegeven, waarin aan de
hand van in de bijbel neergelegde nor
men een brede, samenhangende visie
wordt gegeven op talrijke sociaal-econo
mische vraagstukken van deze tijd. Het
eerste sociaal program van „Patrimo
nium" verscheen in 1894 (zeventien jaren
na de oprichting van het verbond) en
het tweede sociaal program zag het licht
ln 1933, zodat met recht van „generatie-
programs" mag worden gesproken. Het
derde program, getiteld „Antwoord aan
deze tijd", is een lijvig boekwerk gewor
den, dat binnenkort ln een pocketultgave
van ongeveer 400 pagina's voor 3,90 ver
krijgbaar ls.
Met de opstelling van dit derde Chris
telijk Sociaal Program bewijst „Patri
monium" een organisatie te willen zijn
die zich niet „slechts" beperkt tot een
aantal maatschappelijke activiteiten (als
woningbouw, het stichten van bejaarden
tehuizen. volksuniversiteiten en biblio
theken). maar waarin de bezinning op
sociaal-economische problemen een
werkelijk belangrijke plaats inneemt.
Problemen overigens, aan de praktische
oplossing waarvan het verbond als ge
volg van zijn wat afzijdige plaats in de
rij der sociale organisaties nauwelijks
zal kunnen meewerken. Het program
's in zekere zin dan ook een boodschap,
Herbezinning
Het bestuur van .Patrimonium" heeft
ch in 1960, toen de samenstelling van
het derde program (door een studiecom
missie uit het bestuur) ter hand werd ge-
;n. afgevraagd of dit werk zou moe-
worden verricht in samenwerking
met andere organisaties als politieke par
tijen, vakbewegingen en werkgeversbon-
den. „Over het algemeen liggen de pro
gramma's van deze organisaties echter
zo vast, dat men in dit stadium nog moei
lijk tot een synthese zou kunnen komen",
aldus het bestuur in zijn voorwoord,
in verder wordt gezegd, dat juist
hier een taak voor„Patrimonium" lag,
omdat het mensen van alle richtingen,
kerken en maatschappelijke groepen on
der zijn vlag heeft Uiteraard is wel ge
bruik gemaakt van deskundige adviezen.
De bedoeling van het program is, zo ver
klaart het bestuur tenslotte, te komen
tot een herbezinning op de richting van
christelijke actie op maatschappelijk ter-
Onbehagen
Tevens komt ln dit program tot uiting
een zoeken naar een gemeenschappelijk
ideaal, een strijdrichting en naar elan
„Hieraan ontbreekt het", zo schrijft het
bestuur van „Patrimonium"
een vertragingsactie. Het initiatief
de kant van socialisten. De „doorbraak"
helpt daartoe mee en zelfs bij christelij
ke organisaties is sprake van soortgelijke
invloeden. Dit alles veroorzaakt in chris
telijke kringen een groeiend gevoel
onbehagen over de onduidelijkheid in
principiële vraagstukken en de onzeker
heid wordt vergroot door de toenemende
gecompliceerdheid der samenleving. Pa
trimonium acht het juist om deze reden
temeer noodzakelijk te komen tot eer
nieuwe formulering van een nieuw Chris
telijk Sociaal Program. Wanneer wij nü
niet in staat zouden zijn de noodzakelijke
onderscheidingen te maken, dan zouden
wij daar later nog minder aan toekomen.
Juist in tijden van verwarring moeten
christenen de weg kunnen wijzen. De
vraag is alleen of God ons richtlijnen
heeft gegeven, die
De inhoud
De inhoud van het derde sociaal pro
gram is zo veelomvattend, dat het on
doenlijk is hiervan reeds op dit moment
weergave te doen. Binnenkort hopen wij
nader op het program terug te komen.
De studie omvat zeven hoofdstukken,
in het eerste waarvan de uitgangspunten
zijn vastgelegd. In de andere hoofdstuk
ken worden de lijnen doorgetrokken naar
problemen, die verband houden met ge-
en vrijheid (overheidstaak, geleide
omie, socialisatie, lonen en prijzen),
eigendom en verantwoordelijkheid (ver-
gemeen schappelijking en relativering van
de eigendom, bezitsvorming, belasting, in
flatie, woningvraagstukken), persoonlijk
heid en gemeenschap (subsidies, sociale
verzorging), bedrijfsorganisatie (p.b.o. en
privaatrechtelijke bedrijfsorganisatie), de
organisatie van de onderneming (de
derneming los van de eigenaar? decen
tralisatie en beëindiging van kunstmatige
bevoordeling).
Het program wordt uitgegeven in
menwerking met uitgeverij T. Wever te
Franeker.
Hervormde Raad Kerk en School
Boeiend referaat
van dr. Van Hulst
(Van onze onderwijsredactie)
Hoe moet in het krachtenspel
van onze dagen de schoolopleiding
gezien en gesteld worden? Die
vraag heeft dr. J. W. van Hulst
gisteren voorgelegd aan de Raad
voor de zaken van Kerk en School jfeee^
van de Nederlandse Hervormde
Kerk, die in het Utrechtse Espla
nade zijn 21-§te jaarvergadering
hield. Om tot een antwoord te ko
men heeft dr. Van Hulst uitvoe
rig de historische praktijk van
opvoeding en onderwijs nagegaan.
Aan het einde van zijn referaat
terugziende op de vraagstukken
die aan de orde zijn gesteld,
meende hij dat die alle te her-
zeggenschap der ouders en Wat is in
dezen de functie van de kerk.
..Voor mijn besef", aldus dr. Van
Hulst, ,,is het zo. dat enerzijds de
school nooit kan geven wat het gezin
geeft, anderzijds is de schoolopvoeding
zo volstrekt eingensoortig, dat ook het
ideale gezin noiot in staat is de school
taak te volbrengen."
Accentverschuiving
In het opvoedingsdoel der christelijke
school ziet men een accentverschui
ving. In de 19e eeuw een school voor
de kinderen uit het gezin, waar de
gebed en bijbellezen terugge
vonden wordt. Er zijn echter
land ook tienduizenden gezinnen waar
n ernstig functieverlies van bij
kerk moet constateren. Maar
deze gezinnen wensen, om welke reden
dan ook, een levensgemeenschap der
school, waarin deze in het gezin niet
meer aanwezige functies opnieuw ge
vonden worden. Bij vele ouders leeft
een verdrongen besef van eigen geeste
lijke armoede.
Men verwacht van de christelijke
school iets dat men zelf niet meer bi'
machte is zijn kinderen te geven. Ir
het opvoedingsdoel van christelijke er
j -. j openbare school zijn stellig gelijkgeri'1
leiden zijn tot de grondvraag naar te tendeneen, maai- hun elgtnioor
karakter maakt een samenvallen
(Van onze onderwijsredactie)
DAT het rekenonderwijs ont
hullend kan zijn voor de wijze
waarop kind en onderwijs wer
den gezien, demonstreerde dr. J.
W. van Hulst aan een rekensom
metje dat stamt uit de vroegste
jaren van de 19e eeuw: ,,Een
overleden man, agterlatende een
bevruchte vrouw met 3175
heeft zijn testament gemaakt,
dat so God haar moeder liet
worden van een zoon. dien zoude
drie maal zo veel hebben als de
moeder, maar zoo het eene doch
ter waare, dien zoude maar een
zoo veel hebben als de moe
der; de barenstijd aankomende
zoo ontvangt zij een zoon, een
dochter en een hermhphroditus,
halve man half vrouw. Vrage:
hoeveel zal elk dan hebben op
dat des vrouws verbond onver-
broken blijft? Antwoord: de moe
der 508: de zoon 1524: de
dochter 254 en de hermaphrodi-
tus 889."
„En hun ogen werden geopend en zij herkenden Hem": het
gebeurde op een late avond in een huis te Emmaüs, in de
buurt van Jeruzalem. Twee mannen gebruikten het avondmaal
met Jezus, voor hen nog een vreemdeling, die zomaar, op de
weg naar huis, zich in hun gesprek heeft gemengd. Dezej
vreemdeling heeft zó naar hun liart gesproken, dat zij nog(
niet van Hem willen scheiden. De uitnodiging voor de maaltijd
wordt na sterk aandringen geaccepteerd. Dan herkennen zij
Hem, terwijl Hij de zegen uitspreekt, het brood breekt en Jiei|
hun toereikt. Dan worden de ogen geopend. M aaltij den houden
met Jezus: het is, als het goed is, een belevenis, ook voor dJ
mens van nu. Hij is, als de tafel in Zijn Huis staat aangericht]
niet meer lichamelijk aanwezig, maar Hij ontmoet ons door
Zijn Geest en Zijn Woord. Hij sterkt ons in de strijd om hel^L
bestaan in alle opzichten. Wanneer het brood ons word!
toegereikt kan het gebeuren, dat wij ineens Hem herkennen,'
Hij was bij ons, ook daarvóór, maar wij hebben het niei
gezien of wij hebben naar iets of iemand anders gekeken. lil
dat wonderlijke moment van herkenning ontdekken wij ook
wat het betekent, dat Hij de handen zegenend uitstrekt ove\{
ons leven. Er staat in Lucas 24, dat Jezus direct daarna txi(
hun midden verdwijnt. Maar die twee mannen wéten, da
het allesbehalve een vluchtige ontmoeting was. Waar Jezui
komt en met de mensen het brood breekt, daar blijft di
zegen, voorgoed.
de mens en zijn naaste.
Bij de benadering van het onderwerp
worden vele vragen losgewrikt, zo
stelde dr. Van Hulst: Aan welk school
type denkt men?, is de schooltaak aan
vulling van de gezinstaak of is het besef
doorgebroken dat beide taken als vol
strekt onvervangbaar gezien moeten
worden?, welke inhoud heeft de mede-
Elektriciteit voor iedereen, door J.
S. Alema. Met 141 tekeningen en 15
foto's. Uitgave L. J. Veen N.V., Am
sterdam.
Hij zag de hemel, de visioenen van
Sadhoe Soendar Singh. Tweede druk,
met een inleiding van ds. W. W. Ver
hoef. Uitgave in samenwerking met de
Stichting Vuur door Hoenderloo's Uit
geverij en Drukkerij, Hoenderloo.
Buitenlandse gerechten voor fijn
proevers. 139 recepten van de gehele
vereld voor u uitgezocht door J. W. F.
beider doelen wenselijk noch mogelijk. Weremeus Buning. Uitgave N.V. Zo-
De opvoeding tot de democratische ge- tier Keuning, Wageningen.
dachte is een van de opvoedingsdoeler Problemen in de sexuele opvoeding,
die voor openbaar en christelijk onder- door H. Keilson. Uitgave Broekman
J. A. v. Bennekom op jaarvergadering Chr. N.O.%
Voor mensen die kwaliteit verlangen!
deze tijd kunnen
gebruiken. Als dat niet zo is. laten we
dan de christelijke organisaties opheffen.
Otto Frank bij j jjjli
de paus
Paus Joannes heeft vrijdag Otto
Frank, de vader van het door de Nazi's
omgebrachte Amsterdamse Joodse
meisje Anne Frar.k. in audiëntie ont
vangen. De paus had een exemplaar
van Anne's befaamde dagboek, dat na
de oorlog is gepubliceerd, in zijn hand
en zei tegen zijn bezoeker er zich over
te verheugen dat de door Anne gezaai-
<N»S'-v
i dat
wereld
verspreid tot bevordering van he
derlinge begrip onder de mensen
sprak hij zijn voldoening uit ovi
oprichting van een naar Anne Frank
genoemd Italiaans centrum in Israël.
Ook
(Advertentie)
^UNDER APPOINTMENT BY TIMS ROTTERDAM
wijs gelden. „Ik vraag mij af",
dr. Van Hulst, ,,of in het kerkelijk
denken wel voldoende ruimte is voor
dit gemeenschappelijk opvoedings doel
van openbaar en christelijk onderwijs.
De christelijke school zal echter de be
hoefte gevoelen om de democratische
geestelijke goederen te ijken, de open
bare school zal bij haar waardering
steeds terug moeten grijpen op de ech
te humanitas. Hiermee zijn de proble-
niet opgelost, doch hoogstens ge
steld.
De christelijke school zal zich er nu
tegen moeten wapenen het antwoord al
tc snel te geven. Dc geschiedenis leert,
dat men een traditionele opvatting tc
gemakkelijk synoniem acht met Schrift
gezag.
Twee problemen
1 In het krachtenveld van deze tijd
vragen nog twee problemen de aan
dacht: de welvaartsstaat en de wereld-
hongerkaart. Deze begrippen kunnen
niet meer buiten de schoolopvoeding
geplaatst worden. In die tijd is er na
melijk een roep de schoolopvoeding te
richten op de maatschappij. De moei-
De Meris N.V., Amsterdam.
VAKANTIEREIZEN
per autocar of per trein door geheel Europa;
uitstekende maaltijdverzorging, geen lunch
pakketten; desgewenst hotelkamers met
eigen bad en toilet; matige prijzen. Vraagt
programma 1963.Reisbureau Groeneveld,
Botersloot 52, Rotterdam teL 112535
(Van een
verslaggevers)
Met veel enthousiasme, zowel
van de kant van de leden als
van de referent de heer J.
van Bennekom, is gistermiddag
in Amsterdam de 30ste algemene
ledenvergadering van de Ver
eniging van Christelijke Leraren
en Leraressen bij het Nijver
heidsonderwijs gehouden. Het
enthousiasme bleek zowel uit
de opkomst als uit de animo
waarmee de voorstellen van
Voorzitter over sociaal program
Dr. Van Hulst achtte het goed. dat
zowel de openbare als de christelijke
school welvaart en honger vanuit hun
eigen gestalte benaderen.
(Van onze sociaal-economische redactie) invloed
lisme.
„WH menen, dat wü een boodschap
hebben. Vandaag presenteren wü die
boodschap aan geheel protestants-cliris-
teluk Nederland in de hoop. dat zü met
name in deze kring een reformerende,
regenererende invloed zal hebben. Doch
ook leggen wü onze boodschap neer mid
den in ons volk en wü hopen, dat zü ook
in de Nederlandse natie weerklank zal
vinden." Met deze woorden legde de voor
zitter van het Christeiyk Sociaal Verbond
j „Patrimonium", de heer M. W. Schakel,
hedenmiddag het derde Christelijk So-
Iciaal Program van deze organisatie voor
laan de jaarvergadering van het verbond,
die vandaag in Amsterdam is gehouden,
j De heer Schakel, die burgemeester
de gemeente Noordeloos. sprak
het socialisme en het libera-
Slechts tot schade
Wie een poging doet het schoolapvoc-
dingsdoel te formuleren, zal zich be
wust moeten zijn dat deze aspecten
slechts tot schade van de jeugd
waarloosd kunnen worden.
Vraag op interacademiale:
(Van
parlementsredactie)
Zal de omstandigheid dat de televi
sie steeds meer ten behoeve van de
politieke voorlichting en 'propaganda
wordt ingeschakeld, ook een nieuw
type politicus doen ontstaan? Een feit
is dat televisie-presentatie eigen
eisen stelt.
Met het zoeken
„De socialisten worden niet moede te
verkondigen, dat de ware scheidingslijn
in het sociale, het economische en
politieke loopt tussen progressieven
conservatieven en dat met name de c
fessionele organisaties die (echte) scheids
lijn verdoezelen. Het liberalisme is ons
als geestesstroming even wezensvreemd,
doch het socialisme is als bondgenoot ge
vaarlijker." 1 was geopend "door d~rs. W. Dekker uit
Burgemeester Schakel ^betoogde, dat. Doorn die zich de vraag steide. waar
w* „i.* "-J J'-'—'— 1 de plaats van de school ligt
de problemen zich pas
te melden. De kerk kan het tot haar
taak rekenen hier uitspraken te doen,
in overleg met het onderwijs. Wie zich,
met het zicht op de opvoeding, bezint
op deze vraagstukken zal moeten toe
geven, zo besloot dr. Van Hulst zijn
betoog, dat de verhouding tussen mij
en de naaste niet is te bepalen zonder
de Ander en diens Woord.
De jaarvergadering
Dit aardige vraagje werd gistermid
dag op de 12e sociale interacaderruele
te Scheveningen voorgelegd aan een fo
rum, bestaande uit de Tweede Kamer-
leden mr. H. W. van Doom (kath.v.),
drs. J. M. den Uyl (soc.), mr. H. F.
I van Leeuwen (Lib.) en drs. D. F. v. d.
Mei (c.h.) en de niet-beroepspolitici drs.
antwoord Joh. Boersma (a.r.) en mr. G. Slote-
AUTOMATISCH WASSEN
APf, TURNAMAT
f 1293.-
Wasmiddel in zeep
bakje. 5 kg wasgoed in
de trommel. Tempera
tuur instellen. Knop
omdraaien. Voorwas-
sen, wassen, 5x spoe
len gebeuren verder
geheel automatisch in
de roestvrij edelsta-
len kuip en trommel.
Het wasgoed nog even
in de centrifuge. Klaar.
rede uit, waarin hij uitvoerig inging op
de diepere drijfveren van het bestaan cn
het optreden van „Patrimonium", waaruit
tevens de verschijning van het sociaal
program (zie hiervoor elders) kan wor
den verklaard.
Velen weten met „Patrimonium" niet
goed raad meer. aldus de voorzitter. In
de organisatieschema's van onze tijd past
„dat oude werkliedenverbond" niet best
en wat niet ingevoegd kan worden in het
momenteel geldende organisatieframe,
i wordt in de ogen van een generatie, die
I vóór alles in termen van doelmatigheid
I denkt, maar al te gemakkelijk een wat
moeilijk te waarderen element.
Minder bedreigd
„Eén ding staat vast: Patrimonium
heeft weinig directe organisatorische in
vloed op de gang van zaken, doch dat
betekent dat we daardoor minder be
dreigd worden door het gevaar, waaraar
de gereformeerde gezindte in haar alge
meenheid niet ontkomen is, nl. de ui'
haar naar verhouding nogal grote orga
nisatorische invloed voortvloeiende nood
zaak tot het compromis, hetgeen onver
mijdelijk een verlies aan belijndheid er
aan helderheid inzake het verband tussen
beginselen en praktijk meebrengt. De
woorden beginsel en praktijk klinken wat
ouderwets, als een geluid uit een lang-
egzinkend cultuurtijdperk", aldus
de heer Schakel, die ook sprak
het niet onder alle omstandigheden
gelijk is „dé waarheid" vast te stellen,
doch Gods Woord en het erfdeel onzer
vaderen bevatten voldoende aanwyzingen
voor liet trekken van de belangrykste
lijnen. Eén van deze lünen Is büv., dat
onze mens- en maatschappübeschouwing
zich onderscheidt van iedere andereTerèersPschooVVijn
levei
dat de schepping integraal en radicaal
AMSTERDAM
met de producten AEG,
Telefunken en Osram
Wereldvermaard
sinds mensenheugenis
SKIP voor beter wassen
en spoelen. Het schuimt
precies genoeg en is
veilig voor machine
en was. Vraag
het voordelige
Skip
Service-
pak.
ivertuiging. -
wU aanvaarden.
menleving. Niet in het verlengde van
de kerk, meende de voorzitter en even
min in het verlengde van het gezin. Wel
dient men de school in verband met de
maatschappij te zien. Dan ontstaat er
speelse relatie. De school moet al-
niet primair op-
voedingsinstiti
Ds. O. V. Henkei, secretaris
Raad. gaf
Daarin bestreed hij onder
wm W11 m__ in BP .de ongerustheid ten aanzien var
va* hop2n°t. houdïn. t fSÏÏÏ'Sv1*-
maker de Bruine (pac.
Het was geen vraag, die de gemoe
deren verhitte. De heer Van Doorn, die
als voorzitter van de KRO geacht
mocht worden het een en ander van te
levisie te weten, antwoordde dat de
partijen zich zeker meer de vraag zul
len gaan stellen: wie brengen wij op
het scherm? Hetis immers niet vol
doende dat een politicus een flinke
Raadgeestelijke-politieke bagage heeft; hij
zal zijn overtuiging ook moeten kunnen
„verkopen". De KRO-voorzitter wilde
echter niet aannemen dat de politieke
toekomst nu is aan de ..linke jongens"
de Nederlanders zijn wel zo nuchter e
kritisch dat zij zich door handigheid al
leen niet zullen laten imponeren.
zullen zich wel degelijk afvragen
de politicus-op-het-scherm in z'n mars
heeft. Conclusie: op het type politicus
zal de t.v. geen erg grote invloed heb
ben. Was dat wel het geval, dan zag
mr. v. Doorn veel Kamerleden
politieke toneel verdwijnen
Prof. Kleere-
koper trekt zich
terug uit Joodse
werk
Het Nieuw Israëlitisch Weekblad heeft
een brief van prof. dr. S. Kleerekoper,
president-commissaris van de stichting
N.I.W., gepubliceerd, waarin deze mee
deelt zich geheel uit het Joodse werk te
zullen terug trekken. De aanleiding
noemt prof. Kleerekoper de algemene
situatie in de Nederlandse jodenheid.
„Ik vestig er de nadruk op dat dit
uitsluitend te maken heeft met de
gemene verlaging van het niveau
Nederlandse jodenheid en niets
doen heeft met mijn werk voor
N.I.W. dat ik steeds in grote harmonie
met mijn collega's heb verricht", al
dus de brief.
De Stichting N.I.W. heeft onder de
brief een commentaar afgedrukt, waar
in wordt gezegd dat het zeer wordt be
treurd dat prof. Kleerekoper ook deze
laatste van de vele belangrijke functies
die hij in het Nederlandse Jodendom
bekleedde, neerlegt.
wijl wij hier
ast hopen te houaen.i-
r deze dynamische tijd te star, te eng fff j j h -antrnir
te zelfverzekerd noemt, dan moeten °ie d.®
Wil dat verwijt blijmoedig op ons nemen, derwijs te bevorderen er
De anderen, die voor huS beginselen ,s!"ds °e conduite
staan, eijn aells w telfverrekerd dat ,e kei luidde. Cat
geïntimideerd en in het defensief ge
drongen hebben. En wat de engheid be
treft: wie op deze wijze ruimte wil win-
verliest aan duidelijkheid en perkt
zichzelf de ruimte in, die door Gods
Woord bestreken wordt", zo zei de voor-
In de (besloten) ochtendvergadering
werden diverse huishoudelijke zaken af
gehandeld. De middagbijeenkomst, waar-
het sociaal program werd aangeboden,
d een wat minder zakelijk karakter,
n. door het optreden van het muziek
korps „Patrimonium" uit Groningen
groep Friese zangers. Het sociaal
program werd toegelicht door het be
stuurslid J. J. Rippen.
Het bestuur van de Nederlandse
Jeugd Gemeenschap heeft in opdracht
van de raad van afgevaardigden een
brief gezonden aan het overkoepelend
orgaan van het jeugdwerk in Indonesië,
waarin wordt medegedeeld, dat de Ne
derlandse Jeugd Gemeenschap zich har
telijk verheugt over het herstel van de
diplomatieke betrekkingen van beide
landen.
De wens is daarbij uitgesproken, dat
in aansluiting op de goede contacten
tussen de jeugddelegaties uit Indonesië
en Nederland op de zitting van het in
ternationale congres te Aarhus (Dene
marken) in juli 1962 de goede ver
standhouding tussen het Nederlandse
jeugdwerk en dat van Indonesië zal
worden versterkt.
«r... .uk»! Groepsbelangen
was dit on-| Een interessante gedachtenwisseling
hij doet datwerd uitgelokt door de vraag of in de
nan ds. Hen- j Staten-Generaal niet te veel groepsbe-
a goeden wil- langen worden behartigd en zo ja, of de
dit 'onderwijs werkzaam zijn, aiparlementaire democratie daardoor niet
schieten er ook sommigen tekort. I m het gedrang komt. De Kamerleden
in het er over eens dat dit erg
om de woorden van de heer V. d.
Mei te bezigen. Kamerleden kunnen hun
taak pas goed vervullen wanneer zij
door bindingen met allerlei organisaties
en groeperingen midden in het volksle
ven staan. De heer Den Uyl beweerde:
hét algemeen belang is opgebouwd uit
groepsbelangen.
En hoe zo luidde een andere vraag
- te denken over het toenemende spe
cialisme? De heer Van Leeuwen: als
gevolg van het feit dat de samenleving
steeds gecompliceerder wordt, noodza
kelijk, maar: een noodzakelijk kwaad.
Hij vond het „te veel van het goede"
wanneer iemand vakbondsvoorzitter is,
deel uitmaakt van de S.E.R. en dan als
Kamerlid nog eens spreekt over het
loon- en prijsbeleid. Z'n buurman Den
Uyl kaatste de bal terug: ik vind het te
veel van het goede, dat iemand, die
commissaris is van die onderneming
en van die onderneming ook nog eens
in de Kamer over de belastingen
spreekt
itac
diverse afdelingen door (K
leden en het hoofdbestuur weL
den besproken. Ongetwijfeld b|io<
antwoordde deze gedaohtenwiP
seling aan de wens van de voo^g
zitter de heer J. Huizer, die ee
„open discussie'* voorstaat
„de grondigheid waarmee vraaj
stukken behandeld worden allei
maar bevordert".
Er zijn zeer veel behartenswaartè
ge woorden gesproken op deze vergj
dering. Niet alleen door het hoofdbi
stuur, maar ook, en dit is lang niet <P
tijd op jaarvergaderingen het gevi
door leden die niet achter de proef
tafel zaten. Er was tijd en gelega
heid om de 26 voorstellen door divfi
se vakgroepen uit de vereniging pc
daan, te bespreken en er eventueel 6
te amenderen. Van deze gelegenhavn
werd vrij uitvoerig gebruik gemaaiike
iets wat aan de vergadering een
tief en vooral ook levend uiterlijk pc.61.
Vooral het vraagstuk van de salart'...
ring en de gelijkberechtiging van l
verschillende onderdelen van het tr
verheidsonder wijs blijkt de pemoeif10'
ren bezig te houden. f1
las
De voorzitter maakte voorts ter v<
gadering bekend dat de hoofdbestuur,
leden mej. H. v. d. Tempel, de her1"!
J. Huizer, S. Haverkamp en L. Ame*"
foort herkozen zijn en dat in de plafele
van mej. M. S. E. Colder, de heer ïeri
Roelofs als lid van het hoofdbestuur ppf
kozen i-
^P ^SP SNELFIX de snelle lijm*^^ Ceta-Bever
Vervagen?
Vervagen de politieke tegenstellingen
niet door de vriendschappelijke verhou
ding tussen Kamerleden van verschil
lende overtuiging? Mr. v. Doorn: ik heb
wel eens met de heer Den Uyl in een
voetbalteam gespeeld, maar ik heb
nooit het gevoel gehad dat daardoor
verwarring in onze ideologieën
Ernstiger was de discussie toen het
ging over de atoombewapening en de
ban-de-bom-demonstraties. De heer Van
Leeuwen vond deze demonstraties nog
al irreëel en merkte op: we moeten die
atoombom niet overdrijven; principieel
is er niets veranderd.... Van de heer
Slotemaker de Bruine kreeg hij te ho
ren dat hij van deze kwestie kennelijk
niet op de hoogte was. De heer Den
Uyl vond het pleidooi voor eenzijdige
ontwapening en dan maar afwachten
wat er gebeurt onverantwoord, redeloos
en gevaarlijk. De leiding van het fo
rum had drs. D. C. J. van Peype.
(Advertentie)
In de middagvergadering gaf de hf
J. A. van Bennekom, lid Tweede 1
mer der Staten Generaal, vijf puntry'
het nijverheidsonderwijs betreffen#1^'
ter overdenking en discussie. Hij noe»ar<
de ee „vijf -gladde -stenen", naar alen
iogie van het bijbelverhaal van Dait j
en Goliath, die kennelijk ook regelrejgj,
doel troffen; te oordelen naar de
gen die los kwamen na zijn betoog, r
zag een hoopvolle toekomst voor Pei
christelijk nijverheidsonderwijs. Gif: I1
nadruk legde hij voorts op bet gopisc
dienstonderricht aan de christelijke Seb-
verheidsseholen en de houding vanÉgli
docenten, wat betreft het christen zCm:,
die zij aan de leerlingen tonen.
Achterstaltho
„Opvoeding en onderwijs zijn niett
scheiden. Het fabeltje van „chrilder
lijk" timmeren en „christelijk" br^,g€
is nu toch wel uit de wereld", hofj
de heer Van Bennekom. Principieel L 'j
richte en technische vakken -moeten c
gescheiden zijn. De heer Van Beirenr
kom had ook per se geen kritiek op elf
telijke collega's die bij het neutraleik,
derwijs werkzaam zijn. tijks
t
„Wij hebben een achterstand, en n^
ten zoeken naar een verantwoorde
bouw van het c' -istelijk nl.fverheld%ri]
ho*- derwijs. Het is niet belangrijk aan lis"
ke school wij werken, aan een chrlere
lijke of een neutrale. De enige vrteen
van belang is: zijn wij leesbare
ven van de Here Jezus Christus."'"011
dit verband stelde de heer Van
nckom het dan ook als een voorwaal
dat de docenten een team vormen^
elkaar, vooral tegenover de leerlinjp
hooghouden. Ook het in ere houden ,haa
het andere vak en de andere scho«itre
- leen taak van de docent, aldus de 1
'van Bennekom. ,j10)
Beroepingswerk
GEREFORMEERDE KERKEN
CHRIST. GEREF. KERKEN
dankt voor Ede J. J. Rebel te Haar-
gesprek, die het meest
ons dorp zijn wel de late
lente met de nog kale tuinen en de vele inbraken,
die gepleegd worden. Eerlijk gezegd heb ik me
tot nog toe van die kale tuinen meer aangetrok
ken dan van de inbraken. Zo egocentrisch is een
mens wel. Bij ons is niets te halen, dacht ik dan.
Want wat wordt er gestolen? Geld en juwelen.
Een enkele beginnende zware jongen pikt nog
eens een cassette zilver mee, maar daar houdt
het dan wel mee op. Wel, geld en juwelen heb
ben we niet, dat is dus makkelijk. Ik heb wel
vaag het plan gehad om 's nachts mijn zilveren
gebaksvorkjes en mocca-lepeltjes mee naar bed
te nemen, maar dat is er nog steeds niet van
gekomen. Dat kwam natuurlijk omdat ik niet echt
geloofde in deze risico's. Totdat er ingebroken
werd bij tante Bouk. Mijn eigen lieve tante
Bouk, de enige in de familie, die met beleggingen
rommelt en flink in haar slappe was zit. Ik heb
zelden een vrouw gezien van tegen de 80, die met
charme vele dure glinsters tegelijk kan dragen
zonder op een kerstboom te lijken.
Wel, tante Bouk was een uurtje op bezoek en
toen ze thuis kwam leek haar keurige bungalow
wel een rommelmarkt. Linnengoed lag in wilde
stapels op de vloer, alsof iemand de was had
uitgezocht, matrassen lagen aast de bedden en
in haar bureautje leek een cycloon gewoed te
hebben. En haar juwelen waren weg, alle
maal. Zelfs de gouden oorijzers, .lie haar Friese
moeder nog gedragen had waren weg. Het kanten
mutsje, dat al die jaren nog in tact gehouden
was. lag als een lege eierdop in de prullemand.
Middenin de chaos zat bleek en beverig tante
Bouk en werd gehoord door een ongeïnteresseer
de rechercheur. Jannetje, de oude gedienstige
van tante, zat op een andere stoel bijna te ont
ploffen van woede en ergernis, omdat ze de
boel niet mocht gaan opruimen. Toen Hermandad
eindelijk verdwenen was en Jannetje haar drift
mocht koelen op lekker-alles-weer-aan-kant-ma-
ken, vond ze ook ineens woorden van troost.
met i
i den-
en
ken, 't was toch allemaal aards slijk". Jannetje
hoort bij die mensen, die feilloos weten, waar
het aardse slijk zich bevindt: bij andere mensen.
Maar laat er geen inbreker of kerkelijke instan
tie lonken naar haar eigen spaarbankboekje,
want dan wordt ze met al haar stichtelijkheid tot
een hyena. En, wie niet?
Sinds de inbraak bij tante Bouk sluit ook ik be
hoedzaam ramen en deuren. Je kunt tenslotte
toch maar niet weten.
Vanmiddag, toen ik ging thee zetten, trof ik
tot mijn grenzeloze verbazing een rafelige vieze
man op de keukenmat aan, die probeerde mij
der
een balpen te verkopen. Notabene, alsof we I
ordentelijke voordeur met een bel hadden, rj?
was overigens het prototype van een enge #u
Onder de rand van een vet hoedje keken
terige ogen mij verlopen en brutaal aai. Zijru
zicht was paars uitgeslagen van de drank. M^j
ik getwijfeld hebben of alcohol de oorzaak (rj
dat paars geweest was, dan leerde de ivalmlad(
om hem hing mij ivel dat mijn diagnose jjjjn
was. In een flits dacht ik: zo'n walm moesLst
genlijk een kleur hebben en voor iedereen op[ejn
re afstand zichtbaar zijn; dat zou wel gek zi.'l[res
een hoop drankzucht beteugelen. d:
Ik kocht in paniek een pen en werkte de ven
gerd de deur uit. Eigenlijk was ik bang. daftksi
wilde ik de keukendeur achter hem op slot y
toen ik met schrik ontdekte dat de sleutel iger
was. Ik struikelde naar buiten en riep: „fthol
zeg.." Ondertussen schoot het door me heetfran
ik niet wist hoe je zo'n drankorgel eigenlijk lal
sprak. Baas? Meneer? Ik maakte er „vrir v-
van, wat rondweg belachelijk klonk. Hij drtads
zich om. ..Moet u nog een pen?" Bve:
„Nee, maar hebt u soms per ongeluk -iidd
sleutel meegenomen?" nn
..Sleutel? Mens. doe niet zo zot. Ik zit in d(en
potie. waar zie je me voor an?" Hij lachtejj
en schor en wees met een vuile kromme v^ p
naar de cocosmat. „Daar medam, daar lefb0,
sleutel. En geloof non maar niet dat er hierTdo]
broken wordt. Hier is niets te halen, alleen^
tve drukte" Rochelend en mopperend droojjii'gt
cf- jpiai
Op de keukenkruk ben ik beschaamd gaat
ten uitbeven. Ik denk dat ik nu echt vannad
taartvorkjes maar mee naar bed neem.
Mink van Rijt