MI ^eitv Een kanttekening Intellect moet slaaf blijven van de geest Een woord voor vandaam Theologische faculteiteir ontvangen subsidie IS ER KRUID GEWASSEN TEGEN REUMATIEK? Ds. Martin Luther King gearresteerd Klassieke onderwijs ook in 20ste eeuw noodzakelijk ^ftcJgaarfiordJdaaj'Motmaar 2 p= ZATERDAG 13 APRIL 1% REUZEN IN VENNOOTSCHAPSLAND J^ONINKLIJKE OLIE en Unilever zijn met alle respect voor een AKU, Hoogovens en Kon. Ned. Zoutindustrle de reuzen onder de Neder landse ondernemingen. Zelfs de bekende lampenfabriek in het zuiden van het land met een eigen vermogen van 3588 miljoen en een omzet van 5535 miljoen staat bij deze wereldbedrijven in de schaduw. Deze week zijn de jaarverslagen verschenen. Wij willen hieruit wat cijfers lichten om een indruk van hun omvang en ook van hun belang voor de Nederlandse economie te geven. En al lezende zullen wij dan het gevoel krijgen dat Nederlands initiatief en ondernemingslust wel heel wat gepres teerd hebben om toegegeven, tezamen met grote Engelse ondernemingen twee wereldondernemingen voort te brengen, die tot de grootste ter wereld behoren. De reus onder de reuzen is Koninklijke Olie, officieel geheten N.V. Konink lijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij. Zij is buiten de V.S. zonder meer de grootste in de wereld. Het is een ingewikkelde, gigantische orga nisatie. Tezamen met de Engelse „The Shell Transport and Trading Company" bezit zij de aandelen van meer dan 500 ondernemingen, die tezamen de Ko ninklijke/Shell Groep vormen. De belangrijkste van die dochterondernemin gen zijn de Bataafsche Petroleum Mij in Den Haag en The Shell Petroleum Cy in Londen. Koninklijke Olie kan aanspraak maken op 60 van het vermogen van de Groep; het overwicht ligt dus bij de Nederlandse maatschappij. Als wij dit uitrekenen, dan komen wij voor Koninklijke Olie eind 1962 op een eigen vermogen van ƒ14.476 miljoen. Dat is dus ongeveer vier maal zo groot als het eigen vermogen van Philips. Wat betekent nu 14.476 miljoen? Het is zó groot, dat wij er ons nauwelijks een voorstelling van kunnen maken. Daarom een kleine vergelijking. Het nationale inkomen, dus het inkomen van ons allen tezamen, was in 1962 ƒ42.700 miljoen. Met andere woorden, het vermogen van Koninklijke was ruwweg Vj van ons nationale inkomen. Koninklijke Olie heeft ook aanspraak op 60 uit de inkomstenpot. Wij zullen direct zien hoe groot de stroom geld ls, die hierdoor naar de aan deelhouders vloeit. Eerst iets over de produktie en de verkoop. De gehele Koninklyke/Shell Groep haalt in vele delen jvan de wereld aardolie uit de grond: in Canada, Ver. Staten, Venezuela, Azië, Afrika en Nederland. Deze aardolie gaat met eigen tankers (Koninklijke Olie is de grootste scheepvaartmaatschappij in ons land) naar de raffinaderijen, die over de gehele wereld verspreid zijn (in Pernis staat de grootste van Europa). En wat wordt er nu uit de aardolie gehaald? Benzine, stookolie, smeermidde len alsmede ontelbare chemische produkten. De afwasbak, de vuilnisemmer, zwemvliezen, speelgoed, een plastic thermosfles, de autoband, de schoen zool, insekticiden en kunstmeststoffen om maar een greep te doen kunnen gemaakt zijn uit grondstoffen die Koninklijke Olie levert. Alles bij elkaar leverde die verkoop in 1962 30.826 miljoen op, dus van van ons nationale inkomen. Hieruit werd een netto winst voor de groep ge haald van ƒ2073 miljoen. Koninklijke Olie heeft hierin dus een aandeel van 60 ofte wel 1244 miljoen. Aan dividend wordt echter slechts ƒ520 miljoen aan Koninklijke Olie uit gekeerd, zodat er 724 miljoen in eigen bedrijf wordt gehouden. Uiteindelijk vloeit er naar aandeelhouders een totaal bedrag van bijna ƒ508 miljoen, waardoor er op elk aandeeltje van 20 precies 6,25 kan worden uitgekeerd, dus 31 Vi WU moeten niet denken dat al dit geld in Nederlandse zakken terecht komt. Een groot deel van de aandelen is namelijk ln handen van buitenlanders; ruwweg 30 is slechts in Nederlandse handen. Thans Unilever. Evenals Koninklijke Olie een houdstermaatschappij van aan delen, die samenwerkt met een Engelse reus. De Nederlandse tak bestond oorspronkelijk uit de margarinefabrikanten Jurgens .en Van den Bergh en de Engelse tak uit de zeepfabrikant Lever Bothers. Thans vormen zij de groep Unilever met meer dan 500 dochterondernemingen over de gehele wereld. Het totale eigen vermogen van de Nederlandse Unilever was eind 1962 „slechts" 2289 miljoen. Dat was dus kleiner dan van Philips, maar als groep steekt Unilever met een totaal vermogen van 5572 miljoen toch boven Philips uit. En vooral met zijn omzet. Unilever heeft eigen plantages in Afrika en Azië. Zij haalt o.a. kopra uit de Philippijnen, palmpitten en palmolie uit West-Afrika, grondnoten uit West- én Oost-Afrika, visolie uit Peru en Cliill en koopt traan van Noorse, Japanse, Engelse en Nederlandse walvisvaarders. Toch ls het werkterrein nog groter dan hieruit blijkt, want de groep verkoopt margarine, spijsvetten, andere levensmiddelen (o.a. diepvries, vleeswaren, soepen, ijs), oliën en vetten, wasmiddelen* toiletartikelen, mengvoeder, veekoeken, chemische produkten (o.a. kaarsen, kleefstoffen, plastics), papier en tropische produkten. In totaal, leverde de verkoop aan derden in 1962 voor de gehele groep ƒ14.972 miljoen op, waaruit een netto winst van ƒ525 miljoen voortkwam. Hiervan wordt 324 miljoen in bedrijf gehouden en 161 miljoen aan aan deelhouders gegeven. Dat betekent, dat de aandeelhouders van de Nederlandse Unilever op elk aandeeltje van ƒ20 precies ƒ4,40 ontvangen, dus 22%. Maar evenals bij Koninklijke Olie zijn ook de aandelen van Unilever over de gehele wereld verspreid; vermoedelijk is ongeveer 45 in Nederlandse handen. Beide reuzen hebben iets met elkaar gemeen. Beide zijn over de gehele wereld werkzaam, beide halen overal hun grondstoffen vandaan, vervoeren die grotendeels met een eigen vloot en verwerken die in een groot aantal eigen fabrieken in vele landen. Hoewel deze reuzen dus sterk internationaal georiënteerd zijn, zijn zij voor onze economie van groot belang. Dat is niet precies in geld uit te drukken, maar toch wel duidelijk te maken. Belde ondernemingen besteden elk jaar enorme kapitalen voor uitbreiding en modernisering en tal van Nederlandse ondernemingen krijgen hierdoor regelmatig opdrachten. Voorts geven de bedrijven aan tal van Nederlanders werk (Unilever had ln 1962 in ons land ruim 15.000 mensen in dienst), terwijl nogal wat Neder landers op leidende posten in het buitenland werkzaam zijn. En wij moeten ook niet vergeten, dat de grote produktie in de Nederlandse bedrijven van beide reuzen weer voor een belangrijk deel wordt uitgevoerd, hetgeen onze handelsbalans ten goede komt. En tot slot blijkt het Nederlandse kapitaal, dat in deze ondernemingen is belegd, een behoorlijk rendement op te leveren. Dr. F. de Graaff tot C.S.F.R.: (Van onze kerkredactie) Civitas Studiosorum in Funda- mento Reformato (C.S.F.R.) had donderdag niet te klagen over de belangstelling voor de 24ste openbare vergadering. Een groot aantal studenten uit alle plaatse^ van het land vulden de zaal in Utrecht om te luisteren naar een referaat van de Rotterdamse predikant dr. F. de Graaff over ,,De gemeente in de wereld." De C.S.F.R. trekt haar leden vooraf uit de kringen van de Gerefor meerde Bond in de Hervormde Kerk, de Gereformeerde Gemeen ten en de Christelijke Gerefor meerde Kerken. Ook C.S.F.R. uit Delft en de Utrechtse vereniging Voetius hadden afgevaardigden gezonden. Dr. De Graaff had een aantal stellin gen opgesteld, die hij voorlas en vervol gens uitwerkte. Hij legde daarin sterk de nadruk op het feit dat de gemeente het ogenblik te maken heeft met „moderne wereld", die het geloof in de God van het christendom ongeloof waardig is gaan vinden. Veel van het ontzettende wat er in de wereld ge beurt kan men niet meer rijmen met het geloof in een levende God. Hoewel er ook bijvoorbeeld in de 16de eeuw vreselijke dingen gebeurden, bracht men toen dit bezwaar nog niet naar vo ren. Nu vraagt men zich af wil God al deze dingen niet verhinderen, of kan "Ij ze niet verhinderen? Weinigen zien in onze tijd nog maar de consequenties van dit mo derne levensbesef. Dr. De Graaff liet vanuit de geschiedenis der filosofie zien hoe men steeds meer God ging loslaten. Voor Hegel was God alleen nog maar een idee. Bij Jung is God al de projectie van de eigen Langzaam maar zeker gaat het besef doorbreken wat Nietsche reeds lang geleden uitsprak: God is dood. Men heeft weinig beseft dat men de God (Advertentie) VAKANTIEREIZEN per autocu of per trein door geheel Europa; uitstekende maaltijdverzorging, geen lunch pakketten; desgewenst hotelkamers met eigen bad en toilet; matige prijzen. Vraagt programma 1963. Reisbureau Groeneveld, Botersloot 52, Rotterdam teLH2535 Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wanneperveen: J. Roosa, kand. te Amsterdam; te Maarssen: J. A. de Waard te Meerkerk; te Woerden: J. J. Poot te De Bilt. Aangenomen naar Op en Neder Andel toez.: A. v. d. Vlist, kand. te Utrecht; naar Apeldoorn: C. H. van Rhijn Vlaardingen. Bedankt voor Amsterdam (Parkkerk gemeente): G. Cazemier te .Spijkenisse; voor Woudenberg (vac. J. C. Stelwagen) P. Bouw te Ede. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Cothen, Utrecht: ds. F. G. H. Nicolaï, a.s. emerituspredikant te Vleuten. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Perth (West-Australië, Reformed Church): H. Riezebos te Lut- telgeest-Kuinre; voor Maassluis (vac. C. Mak): J. Wolven te Urk. Beroepbaarstelling: De classis Amers foort heeft prep. geëxamineerd en na te volgen stage beroepbaar verklaard: E. Hoogerwerf, kand. te Baarn. CHRIST GEREF. KERKEN Bedankt voor Nieuw-Pekela: H. P. Brandsma te Rozenburg. van het christendom eigenlijk ver moord heeft; het gevolg is echter dat God in het openbare leven steeds min der plaats werd gegeven, en nu hele maal afwezig is geworden. Impasse Dr. De Graaf stelde vervolgens de vraag of het mogelijk is om uit deze impasse, waarin de wereld van van daag is gekomen los te breken. Om een mogelijke therapie te wijzen, gaf hij evenwel eerst nog een overzicht van de drie stadia van de geschiedenis van Europa, namelijk het voor-christelijke, het christelijke en wat men zou kunnen noemen het na-christelijke stadium. Eer het evangelie Europa bereikte leefde de mens in zijn stamverband. De mens kende als hoogste religieuze beleving slechts het verlangen om in het godde lijke of de godheid op te gaan. Het evangelie en dit wordt zicht baar ln het Oude Testament bij Israël laat zien dat er een persoonlijke ont moeting Is tussen God en de mens. Het geloof is niet een aannemen van een aantal waarheden, maar een ontmoe ting met de God Die Zich ln liefde open baart. Men ziet dan ook ln het Oude Tes tament dat de toorn Gods altijd weer opnieuw is een toorn van de vertrapte of verachte liefde. Nieuwe opgravingen in Oude Kerk te Amsterdam Bij de opgravingen in het hoge koor van de Oude Kerk te Amsterdam door het instituut voor prae- en protohisto-, rie zijn de fundamenten van een ver moedelijk rechthoekige koorafsluiting en van een altaar gevonden uit om streeks 1300. een gehouden persconferentie heeft drs. H. H. van Regteren Altena, die met de dagelijkse leiding van deze opgravingen is belast, enige bijzonder heden over de vondsten verteld. Volgens hem staan de blootgelegde bouwelemen ten in direct verband met de reeds bij de opgravingen van 1955 en 1960 vast gestelde noord-muur van een primi tief onderheide. uit zeer grote baksteen opgetrokken kerk. waarvan thans dus de afmetingen zijn komen vast te staan. Het blijkt, dat in het begin van de 14e eeuw een merkwaardig langgerekt ge bouw (50 bij 12 m) als bedehuis voor de jonge stad aan de Amstelmonding dienst deed. De ontdekking van een oudere begra ving in een diepere laag onder het al taarfundament wijst erop, dat voor de bouw van dit oude koor, ter plaatse reeds een begraafplaats was. De mo gelijkheid bestaat derhalve dat de thans nog slechts gedeeltelijk ontgra- funderingen niet de allereerste bouwfase van de voorganger van de Werkelijkheid Dr. De Graaff noemde de verbonds- verhouding die de bijbel ons laat zien zrhouaing van ik en gij. Na de re- ance is men echter de wereld eerst als hulpmiddel maar later meer en meer 5aan zien als het „ding." Men leef- e eerst nog wel uit die persoonlijke ik- gij verhouding van de ontmoeting, maar ter wille van het practisch onderzoek ging men de ganse werkelijkheid simpli ficeren. Men ging er een gedeelte van onder woorden brengen of afscheiden van het geheel en zo ontstond die ver houding van „ik" tot het, n.1. het onper soonlijke. Dr. De Graaff noemde dat de ik-het- verhouding. Men heeft op deze manier veel resultaten bereikt. Alle triomfen van de wetenschap zijn op deze methode terug te voeren, maar het grote gevaar heeft men niet onderkend. Men ging op de duur de vereenvoudiging van de werkelijkheid aanzien voor de gehele werkelijkheid. Men ging de mens bestu deren, bij voorbeeld, als een hoogont wikkeld zoogdier, maar op het laatste werd de mens gezien als een zoogdier en niets meer. De vereenvoudiging deed ons het zicht op de werkelijkheid verlie- Luisteren Met bewogenheid riep dr. De Graaff deze studenten op om het intellect niet te laten heersen over de geest. Hij wilde hen niet anti-intellectualistisch laten worden, maar wel dat het intellect slaaf blijft van de geest. Wij moeten weer te rug naar de echte werkelijkheid, de schematisering en oversimplificatie doorbreken; wij moeten weer tot die echte ik-gij-verftpuding komen waarin God tot de mensen spreekt en de mens antwoordt. Dit kan alleen, en dat was de therapie die dr. De Graaff de studenten wees, Nog eenmaal moet stadhouder Pilatus zich bezighouden m de zaak tegen Jezus, waarin hij het onschuldigheeft uitg sproken. De overpriesters en de Farizeeën komen op bezotW® om hem een wacht bij het graf van Jezus te vragen. Zij kr gen direct hun zin: verzekert het graf naar uw beste wet^ yj De geestelijke leidslieden van het volk hebben zo hun ove wegingen: als de discipelen het lichaam van hun Heer we halen, kunnen zij het volk wijsmaken, dat. Jezus is opgewelt |g; „en de laatste dwaling zou erger zijn dan de eerste". Dat dus het beeld van de korte tijd tussen Goede Vrijdag en Pase &S een verzegeld en door soldaten bewaakt graf. Alle voorzorg maatregelen zijn getroffen, geen enkel risico wordt genomt En de discipelen? Misschien herinneren zij zich Jezus' woop*£ den over Zijn opstanding, maar wat is het moeilijk dit te g frc. loven! Golgotha heeft hen zó aangegrepen, dat al die jar y met Jezus tevergeefs schijnen te zijn geweest. De dood. is ii mers het allerlaatste? De schrijnende pijn over liet verlies vi hun Heer overheerst al het andere. Daarbij komt dan nog i wroegingdat zij niet voor Hem in de bres zijn gespronge q. maar als lafaards zijn gevlucht Wij mogen het wete^y Oude Kerk vertegenwoordiger Het onderzoek, dat geschie Het onderzoek, dat geschiedt in het kader van de restauratiewerkzaamhe den, zal de komende maanden zowel ten westen als ten oosten van de thans ge- raven werkput worden voortgezet, jij nog nieuwe gegevens kunnen den verwacht. Tevens ligt het in de bedoeling dat bij het voortschrijden der restauratie nog opgravingen in het zuid- en midden schip Goede Vrijdag zou vergeefs zijn zonder Pasen. Gods fiat ao Golgotha is het geopende graf. Wie blijft staan op de kruij heuvel, hoe volstrekt noodzakelijk het verblijf daar ook is, di komt nooit in de hof der opstanding! Vrije Universiteit en Nijmegen (Van onze parlementsredactie) De theologische faculteiten aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en de R.K. Universiteit te Nijme gen zullen ook voor overheidssub sidie in aanmerking komen. Dit i.umw.1- besloot donderdag de Tweede Ka- dé'kerk'zuUeVworden gedaan* mer. Zij aanvaardde een wetsont- Advertentie) verdwijnen snel, afdoend en veilig. Neem daarom Togal-pastilles in huis. Zeker is zeker. Togal tegen pijn. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88 Ja, Togal. En niet tegen reumatiek-alleen. Ook griep en spit en zenuwpijnen Spanning in Alabama ten top als wij Woord Gods. Wij moeten weer gaan luisteren wat God ons nu te zeggen heeft. Wij mogen de traditie daarbij niet ver waarlozen, maar mogen ons evenmin op die traditie vastleggen. We moeten naar dat Woord weer gaan luisteren. „Ik zou misschien kunnen toegeven, de God van het christendom Is dood, maar God is niet dood: HH spreekt nog steeds tot >ns. De ontmoeting met Hem moet in >ns leven weer werkelijkheid worden." Voor kerkbouw De kerkeraad van de gereformeerde vrijgemaakte) kerk te Zwolle heeft zen gift ontvangen van 10.000 voor een nieuw te bouwen kerk. De negerpredikant Martin Lu ther King, een bekend bestrijder van rassendiscriminatie, is giste- ren- met dertig andere negers ge-' arresteerd toen z\j in de grötë staalindustriestad Birmingham, in de zuidelijke staat Alabama, een vreedzame betoging hielden om te protesteren tegen voor de negers bezig gaan zijn met het discriminerende bepalingen. Prof. Nelson op vergadering chr. V.H.M.O. Aan zijn arrestatie was een week van vreedzaam betogën voorafge gaan, waarbij ongeveer tweehonderd negers in de gevangenis werden ge worpen. Donderdag vaardigde een gerechtshof van de staat Alabama een verbod uit tot het houden betogingen die ln verband staan met het rassenvraagstuk, Ds. King, die gezegd had het verbod te zullen negeren, werd gearresteerd toen hij met een duizendtal negers naar het stadhuis marcheerde. Meer dan 140 negers zijn de afge lopen acht dagen te Birmingham ge arresteerd wegens verzet tegen plaat selijke verordeningen voor rassenschei ding. De blinde negerpianist Al Hibbler echter heeft-twee dagen, achtereen, te vergeefs getracht, zich. te laten arres teren. Hij zal zijn pogingen daartoe voortzetten. De hoofdcommissaris van politie te Birmingham, Connor, heeft verslaggevers meegedeeld, dat de restatie van „een blinde nikker" gens toe dient De atmosfeer in de stad blijft ge spannen. Steeds meer mensen nemen aan de door dominee Martin Luther King afgekondigde campagne tegen ras senscheiding deel. Een zenuwenoorlog wordt gevoerd in de lunchrooms te Birmingham, waar niets meer ver kocht wordt, zodra er negers gaan zit ten. Pas als de negers weer zijn weg gegaan, gaan ze weer open. Twee blanken die gisterochtend een molotofcocktail hebben geworpen in een huis te Ciarksdale, in de Amerikaanse staat Mississippi, waarin het negercon greslid Charles Diggs verblijf hield, hebben n3 hun arrestatie tegenover de politie verklaard, dat hier slechts ke was geweest van een „grap". werp tot wijziging van de wet Mie het wetenschappelijk onderwijs, d,ilig een dergelijke subsidiëring m< lijk maakt. De staatkundig-gerefc meerden en communisten stemd tegen. By de behandeling van de wet op wetenschappelijk onderwijs, enkele jar&anl geleden, bleef het vraagstuk van de s\piav sidiëring van de theologische faculteil ;chu van beide bovengenoemde universiteit jjdc liegen. In deze faculteiten wordt imini met alleen de wetenschap der theoloh'ór beoefend, maar worden ook gees opgeleid ten dienste van de Geref de Kerken en de Rooms-Katholieke Ke De vraag was. of subsidiëring door overheid te verenigen was met de groi wettelijke scheiding tussen kerk r Nadat een commissie, waarin tegenwoordigers van beide universiteit, zitting hadden, het vraagstuk had besfei deerd en aan minister Cals een adv nJ* had gezonden, kwam deze met een we'-M voorstel, dat tot doel heeft, beide theotehi gische faculteiten te subsidiëren, doch besturen van beide Universiteiten vrij laten in de inrichting van de faculteitükei Afgezien wordt dus van het stellen vfciga de normale voorwaarden voor erkenni Qe: en bekostiging. Gesteld wordt, dat bestaande inrichting van de beide fac teiten op een zodanig peil staat, dat huidige peil geacht kan worden te doen aan de voorwaarden voor ertoeruu en deugdelijkheid. Dit is in de wetstel6? vastgelegd. De Kamer ging hiem ,c GERO ZIIOURO Een Amerikaanse woordvoerder heeft gezegd dat het zeer wel denkbaar ls dat bepaalde andere gegadigden zouden kun nen worden aangesloten op de speciale permanente telefoonverbinding, die. mis schien, tussen premier Chroesjtsjef en president Kennedy tot stand zal worden gebracht. Hij verklaarde dit naar aanlei ding van een uitlating van de secretaris- Seneraal der Verenigde Naties. Oe Thant, ie donderdag zei wel een zij-lijntje van deze telefoonverbinding te willen hebben. (Van een onzer verslaggeefsters) Het klassieke onderwijs blijft ook In de 20ste eeuw noodzakelijk. Al was het alleen maar om ^e, nogal moeilijke, confrontatie met "e twee werelden, van de bijbel en onze tijd, tot zijn recht te kunnen laten komen. Dit was de con clusie van het betoog van prof. dr. H. L. W. Nelson waarin hij een lans brak het onderricht in het grieks en la- tijn. Prof. Nelson sprak op de 46ste jaar- ergadering van de Vereniging van le raren bij bet Christelijk V.H.M.O., die gehouden werd te Middelburg. Op deze vergadering nam ir. D. Barends na een ambtsperiode van 5 jaar afscheid als voorzitter van de vereniging. Hij droeg de voorzittershamer over aan de heer J. 't Huil, tot nu toe penningmeester de vereniging, een zeer heldere uiteenzetting het ontstaan en de ontwikkeling de klassieke gedachtenwereld Homerus het uitgangspunt ,-as) toonde prof. Nelson aan dat de na- olging en nabootsing al of niet sym bolisch) van deze denkbeelden en este- tische regels eigenlijk tot de 18e eeuw heeft voortgeduurd. Ook de christenen sublimeerden bepaalde trekken uit de klassieke gedachtenwereld. In dit ver band toonde prof. Nelson de verschil lende „klassieke" elementen in de bij bel aan (onder meer de gedachte „in en onder de aarde" dat refereert aan de Griekse opvatting over de opbouw var het heelal). Tot en met de Renaissance t met als duidelijk voorbeeld Michelange-1 lo) bleef de kunst min of meer onder geschikt aan zen hoger doel: Gods eer. De Franse revolutie ziet prof. Nelson als een keerpunt. Alles wordt een puin hoop". Ook op wetenschappelijk terrein (onder andere door Copernicus en Huy- gens) wordt gebroken met de klassieke wereld. Men gaat kunst bedrijven om de kunst, de individuele expressie wordt belangrijk. Het didactische element ver dwijnt dan ook volkomen, aldus prof. Nelson. De situatie is nu zo geworden dat door de vele kennis omtrent die tijd de klas sieken niet meer op een voetstuk staan. Zij hebben hun aureool verloren maar ook. jammer genoeg indt prof. Nelson, het geestelijk gezag. Als we nu toch niet volkomen willen breken met de ideële waarden van vóór 1800 (muziek, schilderkunst, literatuur) dan zijn we gedwongen stil te staan bij de vraag „wie zal ons in de toekomst tekst en uitleg geven over deze mate rie?" Hier nu raakt prof. Nelson aan "e noodzaak van ie lassieke opleiding. Kunsthistorici, filosofen, theologen nz. moeten de geschriften en de geest an de tijd waarin ze geschreven zijn kunnen begrijpen. Fr zijn kwalitatief veel klassici in Nederland nodig, aldus prof. Nelson. En die kunnen er onder meer komen door de leerlingen onder wijs te geven in en belangstelling bij te brengen voor de klassieke talen. Dan alleen krijgen we niet allen theoretici maar ook mensen die wezenlijk belang, stelling en liefde voor die tijd hebben, aldus prof. Nelson. in 4 variaties; Kindermeel Bordklaar Kinderbloem Kindergries akkoord. In het debat werd veel aandacht fko schonken aan de positie van de Tg. k D; nere kerkgenootschappen, die, ter opBcti dins va» hun predikanten, Ieeretoe lid hebben aan de openbare universiteii£c.-< De subsidies, die zij hiervoor ontvangt) e staan nog op het peil van 1876. De Kand. aanvaardde een door alle grote fraefcur gesteunde motie, waarin minister Een dergelijke maatregel is vooral L vraagd door de Evangelisch-Luthei Kerk en de Remonstrantse Broederschf Minister Cals zal zijn standpunt nog i palen. Hij zal voorts bij de staatscom voor de erediensten een advies in. over de vraag of ook het seminariP de Algemene Doopsgezinde Sociëtf' dat sinds 1876 is verbonden met de uj" versiteit van Amsterdam, een dergely subsidie moet ontvangen. Paus onderbrak he gebed in St. Pietei Tijdens de plechtigheden van goic!" vrijdag in de St. Pieter bemerkte i paus een vergissing. Hij liet het bed onderbreken en dit opnieuw den. In het zevende van de acht j beden zong de kannunnik: „Laten j bidden voor de trouweloze joden d dat onze God en Meester de bits1111 doek van hun harten afnemeKee. hoort onze gebeden welke wij totfr1' storten voor de verblindheid van f volk(opdat) zij aan hun duisif nis onttrokken worden". Vier jaar geleden heeft paus .kol hannes zelf bepaald dat het bijuofcei lijk naamwoord voor joden geschrpta> moest worden in verband met de lv. sociatie die het Latijnse woord rïor trouweloos in de loop der jaren ivei perfide gekregen heeft. it i De paus gaf zijn opperceremoif: meester, Enrico Dante, een teken f het gezang stop te zetten. De kannifc nik begon opnieuw met het en liet nu het woord „trouwelol weg... Dit adjectief is lang een doiL in het oog geweest voor Joodse ortr nisaties. Lutherse predikanten naar de Hoorneboeg De predikanten van de Evang. Luth. Kerk zullen 24 en 25 april in het confe rentieoord de Hoorneboeg bij Hilversum hun conferentie houden. Als referenten treden op de predikanten dr. C. H. Lin- dijer van Rotterdam met het onder werp „Broederschap", dr. C. J. Mun ter van Groningen, onderwerp „De spi rituele toerusting tot de pastorale dienst", dr. C. Riemers van Amster dam onderwerp: „Zielzorg" en d?. H. J. Jaanus van Rotterdam, onderwerp, „De zin van de predkiing". Ds. H. J. A. Haan te Leiden zal de bijbelstudies ver zorgen. „Ga je op die schoenen?" vroeg mijn man, met afgrijzen naar myn voeten kijkend. Ik droeg uit gesproken zit-schoenen, nogal opengewerkt en voorzien van dunne zwieberhakken. Het was na tuurlijk een beetje dwaas, want al hadden we nu een paar lente-achtige dagen gehad, vandaag viel er een mistige motregen. Bovendien, al mocht ik nu meerijden, enkele meters moest ik vandaag toch zeker lopen en eerlijk is eerlijk daar was dit schoeisel met dit weer ongeschikt voor. „Lieve jóngen, maanden heb ik mij voortbewo gen op sneeuwschoenen en in die barre verhuis- tijd verplaatste ik me op scheefgelopen turftrap pers. En nu heb ik eindelijk eens een snipperdag en wil ik me een beetje „vrouwtje-uit" voelen, 't Wordt ook nog stralend weer, zul je zien". Hij mompelde'nog iets over folterwerktuigen en dwaze vrouwen, toen vertrokken we. Op weg naar een Veluws dorp, waar hij naar een vergadering en ik naar een vriendin met een pasgeboren baby ging. Ondanks het trieste weer had ik het gevoel alsof ik met een schoolreisje meemocht. Of kwam dat van de hazelnootreep, die ik achter elkaar opat? De ochtend was nog jong. toen we aankwamen op de schilderachtige Brink. Een beeld van een brink. Piet Bakker zou gezegd hebben: het is een Brink om onder je arm mee naar huis te nemen en thuis op een étagèretje te zetten. Het was nog wat vroeg om al op kraambezoek te gaan, dus be sloot ik eerst een ommetje te maken. „Dag, fijne dag, tot vanmiddag", weg was mijn man. Ik ademde diep de vrijheid en de motregen in. De dikke ronde klinkers van de Brink glommen vettig. Het lopen op mijn naaldhakken vertoonde weinig élégance, ik wipte als een kangoeroe van bobbel naar bobbel. Midden op de Brink stond, precies zoals dat hoort, een enorme lindeboom. En wat zie ik daar zielig tegen de stam zitten? Een parkiet. Ook op schoolreisje, maar hij had er al dik zijn bekomst van,-dat was duidelijk. Hij lfo&tang.&&S en vond die Brink helemaal niet romantisch, maar koud. nat en zonder zaad bak. „Spaar de vogels", dacht ik en dook om hem te redden. Mis. Hij vloog luid tjilpend onder een geparkeerde volkswagen. Op mijn hurken zittend, wapperde ik met mijn sjaal onder de auto om hem op te jagen. Dorpe lingen, die langs kwamen, keken me glazig aan. Een juffer in de regen zittend op hun Brink was geen alledaags verschijnsel. Daarom snoven ze maar wat. Toen fladderde de parkiet verward weg uit zijn stelling, tripte over de klinkers, maar zocht weer dekking onder de auto. „Bent u iets verloren?" hoorde ik boven hoofd een geaffecteerde slem vragen. Die bleek te horen bij een filmachtig individu, in i zwart gekleed en versierd met een wit zijden sjii Toen ik opstond lichtte hij zwierig de hoed i zijn mooie hoofd. Akelig mooi was dat boo/d.E behoefde hem niets uit te leggen, want park\L mans hipte weer over de Brink. Filmheld direct „in" en probeerde de vogel onder zijn borfè, lino te vangen. Floep mis.... Geen wonder i want hij zorgde er wel goed voor, dat de rand t| zijn kostbaar hoofddeksel niet op de vie kletste en onze parkiet had dus weinig moeite ji telkens weer onder die rand door te vluchten. Nee, hij was niet zo bezield om het beest I redden als ik. Ik had zelfs vrij sterk de iidri dat hij liever mij onder zijn hoedje ving danH vogel Na enkele mislukte uitvallen voegde zich tf_ een vrouwspersoon bij onze kleine reddingsbrir' de. Zij ontwikkelde met een parapluie weer ji heel ander systeem. Als Eliza in haar vlucht lM woog z\j zich voort van schots naar schots. MtF* charmant, heel charmant. De filmheld werdP1 weer helemaal enthousiast door. tr< Op het moment, dat mijn ene hak afbrak viR< ik de vogel zelf. In mijn sjaal. Toen nam ik 9 scheid van mijn assistenten en strompelend hintig: lepinkelde ik naar mijn vriendin. Et Ergens op de Veluwe. in een romantisch doflli ligt een rose baby van nog geen twee weken ofR in een droom van een wieg. Hij realiseert het zij nog niet, maar hij heeft een turquoise parkiet. MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2