Uw probleem is het onze
Dodenlierdenkin g.
op 2 dagjen
nu
Uitspraak van synode over
beroepings-vraagstuk
Nieuwe perspectieven op
de weg naar eenheid
Wetboek kerkelijk recht
wordt geheel herzien
ANDERZIJDS
Negen priesters in
Hongarije vrij
BOEKENHOEK
nationaal
plaatselijk
SCHMIDT
Bijna een ton
voor Bali
Regering schenkt 50
mille voor Bali
Kardinaal
Mindszenty
spoedig vrij
Een woord voor vandaag
lekker en gezond
Pagina 2
ZATERDAG 30 A1AART 1963
CONCILÏfc
Na alle commentaren over het
concilie van de zijde van theolo
gen en deskundigen vermeldt
prof. Schilleheeckx in „De Ba
zuin", een artikel van de Engel
se romanschrijver Evelyn
Waugh, die vanuit conservatief
standpunt de gewone man"
aan het woord laat:
Waugh stelt vast dat een handvol
geëmancipeerde katholieke leken
het wereldepiscopaat onder druk zet
om beslissingen te nemen die fei
telijk vreemd zouden zijn aan de
verwachtingen van de gelovige mas
sa: de overgrote maar minder luid
ruchtige groep der doorsnee-gelo
vigen. Het stuk mag typisch heten
voor het Engelse katholicisme, maar
de betekenis ervan overschrijdt,
dacht ik, de insulaire grenzen.
Wie is deze katholieke Elcker-
lyc? Hij behoort tot de grote mid
delmoot van het kerkvolk. Hij leeft
op een verre afstand zowel van zijn
kerkelijke leiders als op een nog
grotere afstand van de heiligen
in zijn Kerk. Niets gemeen heeft
hij met de twijfelende gecompli
ceerde katholieke figuren k la Gra
ham Greene (door Waugh niet ver
noemd, maar zijdelings wel gesug
gereerd), die men vandaag aan de
dag ten tonele voert. Elckerlyc
neemt haast geen deel aan het open
bare leven der Kerk. Het geloofs-
symbolum is zijn houvast, de kern
van zijn godsdienstig bestaan. Hij
doet zijn best om de geboden en
verboden van de Kerk te onderhou
den. Op de verplichte dagen gaat
hij naar de Mis. Nu eens grijpt
hij dan naar een missaal, dan
weer naar zijn rozenhoedje. Hij
weet de juiste bladzijde naar
het Introïtus te vinden, ja zelfs
de wat gecompliceerde manoeu
vre te voltrekken voor het vin
den van de veranderlijke Collecten
of bijzondere Secretagebeden. Hard
op, zij het met mate, spreekt hij uit
wat de liturgisten decreteerden
hardop te moeten worden uitgespro
ken. Soms is hij vervoerd in gebed.
Maar ook lastige of storende kinde
ren vragen zijn toeziende blik. En
dan denkt hij weer aan honderd en
één futiliteiten, tot de akolietenbel
hem tot de orde roept. Nee, als
Waugh die compacte massa van
Elckerlycs doende ziet, weet hij het:
„there is no apparent togetherness",
van «amen-zijn en gemeenschapsbe-
wustzijn is geen sprake. Méór: de
hemel kijkt tqp en ziet het „ene li-
J^Heer".Thuis doet
plicht. Moedig neemt
chaam van d&
Elckerlyc zijn pl
hij de last op zich om zijn kinde
ren katholiek op te voeden. Finan
cieel steunt hij de clerus, maar zel
den heeft hij contact met de hiërar
chie. Hij hoopt te kunnen sterven
na te zijn gesterkt met de laatste
sacramenten der stervenden.
Hoewel de schrijver zich tracht
te vereenzelvigen met de gewo
ne man komt toch zo nu en dan
de intellectueel in het artikel te
voorschijn en het blijkt, dat hij
als zodanig niet zo heel veel ver
wachtingen heeft, deze intellec
tuele Elckerlyc.
Wel is hij geschrokken om al wat
hij uit Rome heeft vernomen. Er
is nl. sprake van dat liturgische
vernieuwingen op til zijn. Dat nieu
we slaat Elckerlyc met schrik en
ontreddering. Deugt de H. Mis dan
niet meer, uitgerekend die Mis
waarvoor martelaren als Thomas a
Becket en Thomas More hun bloed
veil hadden? Nu krijgen de litur
gisten het voor het zeggen! En
ernstig, wat is een liturgist anders
dan een merkwaardige kruising
van archeologie die warm loopt
voor de riten van de tweede eeuw,
en modernisme dat de Kerk wil
aanpassen aan onze huidige...treu
rige tijd? Hier ontpopt Elckerlyc
zich tot een intellectueel, die zijn
gevulgariseerde weetjes heeft. Hij is
er het hart van in: „Ruggen ver
strooien, g^ichten nog meer!"
Moest de doorsnee-gelovige vroeger
al zijn best doen om niet verstrooid
te worden door de rug van de man
of de dame op de rij vóór hem
nu moet hij in de moderne kerken
en de moderne liturgie de ande
ren nog vlak in het gezicht kijken
ook. De liturgisten willen ons al
len laten drommen rondom het al
taar. Ze vergeten dat Elckerlyc het
laatst op de eerste banken in de
kerk zal plaats nemen. Hij houdt
van het altaar ginds in de donke
re verte, waar de priester onver
staanbare woorden stamelt. Dan
hangt de religieuze eerbied. de
„awe" het ontzag over heel
de kudde. Dit alles slaan de litur
gisten stuk, zo mediteert Elckerlyc
E. Waugh. En het toppunt is wel
de nieuwe Paasliturgie, een feest-
bot waaraan de liturgisten knab
belen, terwijl het kerkvolk alles
wordt ontnomen wat het vroeger
aan godsdienstigheid die dagen
kwijt kon. De drie heilige dagen
blijven leeg. Dan viert men de
Paasmis op middernacht voor een
vermoeid publiek, dat gedwongen
wordt in eigen landstaal de doop
beloften te hernieuwen, om dan na
dien in de nachtrust de deken van
de vergetelheid over het gebeuren
te gooien! Heel de zin van Pasen
als dageraadsfeest is er door stuk
geslagen. en op de koop toe het
unieke middernachtsfeest, eigen
dom van de „stille heilige kerst
nacht". Maar: wij staan dichter
bij de tweede eeuw. roepen de li
turgisten triomfantelijk. En dan pra
ten jonge theologen ons aan Elc
kerlyc wordt hier kregelig dat
we de H. Communie als disgenoot
schap („social meal") moeten vie
ren. Maar in het kerkvolk vinden
deze kreetjes geen respons („they
find little response in the hearts or
minds of their less sophisticated
brothers", p. 788A)
Prof. Schillebeeckx is het niet
helemaal eens met Waugh, maar
toch is hij getroffen door het plei
dooi voor de mens die Waugh
op het oog heeft. Die raakt im
mers soms wel wat op de achter
grond in de prediking. We moe
ten aan de anawim, de armen
van geest" denken. En dan niet
zo maar allerlei in hun opvattin
gen kapot maken.
Dit alles drukt soms op me. Vaak
ga ik zondags, nu eens hier dan
weer daar. naar de preek in de zon
dagsmis luisteren en tracht na af
loop links en rechts echo's op te
vangen. Vooral de stem van Elcker
lyc. Vaak is deze ontmoedigd: „ook
dat had ik dus mis voor". En ja,
hij was er ook naast geweest. Maar
de nieuwe waarheid die men hem
had voorgehouden had hem niet be
vrijd. „Ik weet het niet meer", zegt
Elckerlyc. „Al wat tot nu toe het
houvast van mijn godsdienstig le
ven was wordt ons uit de hand ge
nomen." Eens zei Elckerlyc: „Erg
godsdienstig ben ik niet. maar aan
het rozenhoedje kon ik mijn hart
ophalen: dan was ik bij God. Nu
schijnt dat ook al verkeerd te wezen
volgens die predikant". Het zijn
vooral oudere mensen die zich gaan
voelen als visjes die men uit het
water heeft genomen met de kreet
van de Blijde Boodschap: „leeft
nu vrij in je nieuwe element".
Maar de visjes snakken naar adem.
Is dit een pleidooi voor
Neen, voor geen enkel -isme. Wel
voor de mens. En onder deze
mensen vinden wij nog steeds de
Elckerlyc die een bijzondere pasto-
rele benadering nodig heeft. De
Elckerlyc van Evelyn Waugh.
Alleen: Wough is een intellectueel,
en daarom geen Elckerlyc, enkel een
conservatieve geest die een lans
breekt voor de gevestigde posities
en de erkenning van bewuste mid
delmatigheid, die geen ruimte laat
voor de eigen gewetensnood van de
„vooruitstrevenden" die het „an
ders" willen hebben om ook te kun
nen leven. Maar door het verteken
de beeld van „Elckerlyc Waugh"
heen roept hij voor ons toch de
gestalte op van de kleine Elcker
lyc. de velen die niets te zeggen
hebben op deze wereld, godsdien
stig noch wereldlijk, maar wier
lofzang in de hemel ónze op theo
logische diapason verfijnde stemmen
hoorbaar zal overstemmen. Althans
God, de grote Barmhartige, heeft
hén niet vergeten: de „anawim" uit
het Evangelie.
Geref. kerkeraad van Bussum ivil:
Is krant belager
christel. vrijheid?
Op de komende generale sy
node der Gereformeerde Kerken
zal een voorstel, ingediend door
de kerkeraad van algemene za
ken van Bussum ter sprake ko
men over het vraagstuk van het
beroepingswerk. De Bussumse
kerkeraad wil dat de synode uit
spreekt dat een kerkeraad geen
beroep op een predikant zal uit
brengen, binnen drie maanden
nadat die predikant een ander
beroep in overweging heeft ge
had. In het voorstel wordt ver
der dringend aanbevolen gebruik
te maken van de pas ingestelde
„vertrouwenscommissie".
In het „Centraal Weekblad" is een
toelichting op dit voorstel van de Bus
sumse kerkeraad opgenomen. Hierin
EEN HALVE EEUW
VERFIJNDE
TAFELSFEER
CEKO ZIIDURO
Reumatiek TOGAL HELPT|
Griep TOGAL HELPT
Migraine TOGAL HELPT
Menstruatiepijn TOGAL HELPT
Verkouden TOGAL HELPT
Hoofdpijn TOGAL HELPT
Spit TOGAL HELPT
Negen voormalige Hongaarse rooms-
katholieke priesters en drie leken die
in 1961 tot lange gevangenisstraffen
werden veroordeeld onder beschuldi
ging samengezworen te hebben tegen
het communistische bewind, zijn giste
ren vrijgelaten. Zij vielen onder de po
litieke amnestie.
Hun vonnissen varieerden van 30 maan
den tot 12 jaar. Verder werden nog 40
politieke gevangenen vrijgelaten, waar
door het «antal vrijgelatenen gestegen
is tot ongeveer 230. Volgens de gevan
genisautoriteiten komen 450 tot 500 ge
vangenen voor vrijlating in aanmer
king.
De psychologie van C. G. Jung, een
inleiding tot zijn werk, door dr. Jolan-
de Jacobi. Als Grote Phoenix-pocket.
Uitgave W. de Haan, Zeist.
Karakter en aanleg in verband met
het ongeloof, door H. C. Rümke. Zesde
druk. In Carillon-reeks. Uitgave W. ten
Have N.V.. Amsterdam.
De dood van Winnetou. door Karl
May. Vertaling P. H. Oosterbaan.
serie Karl May-pockets voor zoon en
vader. Prisma-boek. Uitgave Het Spec-
trum, Utrecht.
De boodschap van Winnetou. door
Karl May. Vertaling T. Vos-Dahmen
von Buchholz. In serie Karl May-poc
kets voor zoon en vader. Prisma-boek.
Uitgave Het Spectrum. Utrecht.
De smokkelaars van de Tigris, door
Karl May Vertaling C. Verlinden-Bakx.
In serie Karl May-pockets voor zoon
en vader. Prisma-boek. Uitgave Het
Spectrum. Utrecht
(Advertentie)
3 mei:
4 mei:
De dodenherdenking zal dit
jaar op twee dagen worden ge-, r
houden. Dat wil zegge^, dat op
vrijdag 3 mei 's middags de na
tionale herdenking in de kerken
en bij het nationale monument in
Amsterdam zal zijn en dat op
zaterdag 4 mei 's avonds de
gebruikelijke wijze doorgang zul
len vinden. Ook zal op zaterdag 4
mei 's avonds om 8 uur twee
minuten stilte in acht worden ge
nomen.
derlanden de nationale herdenking op
4 mei des middags plaats bij het na
tionale monument te Amsterdam. Daar
naast worden de plaatselijke herden
kingen des avonds na 6 uur gehouden.
Indien deze nationale herdenking op za
terdag valt, zijn onze orthodox-Joodse
landgenoten niet in de gelegenheid aan
deze plechtigheid deel te nemen.
Dit geval doet zich dit jaar voor, Om
die reden hébben wij gemeend u te mo
gen voorstellen de plechtigheid te doen
plaatshebben op vrijdag 3 mei.
Het is uit uw brief gebleken, dat te-
l'HIDOELLANDSTRAAT 73.TEL.349I2
„Bij het voorstel, dat de Commissie
nationale herdenking en het Comité na
tionale herdenking militaire gevallenen
u aangeboden hebben, om de dodenher
denking op 3 mei in plaats van 4 mei
te houden, hebben de volgende over
wegingen gegolden.
Sinds 1961 heeft op verzoek van H.M.
de Koningin en Z.K.H. de Prin» der Ne-
bezwaren zijn gerezen. Aangezien wij
van mening zijn, dat de herdenking
van onze doden geen punt van onenig
heid in ons volk mag worden, hebben
wij ernaar gestreefd deze bezwaren zo
veel mogelijk te ondervangen."
Er blijkt al ruimschoots gehoor te
zijn gegeven aan de oproep via het
programma van het Ikor ..De wilde
ganzen", om geld te storten op giro
nummer 4000 voor de slachtoffers van
de vulkaanuitbarsting op Bali. De op
roep ging zondagavond de ether in en
sindsdien is er al een bedrag van
ruim 30.000 overgemaakt.
Op het ..rampennummer" van het
Rode Kruis te Den Haag. 777. is de
stand na vijf dagen 50.000. In dit be
drag zitten tevens de giften van het
N.V.V. van 10.000 en de K.A.B. van
8 °o°
Bij de stichting Oecumenische Hulp
„an kerken te Utrecht kon nog niet mee
gedeeld worden hoe groot het binnen
gekomen bedrag op haar gironummer
5261 was.
De Rijksvoorlichtingsdienst deelt me
de. dat de regering heeft besloten om
aan het Indonesische Rode Kruis een
bedrag van 50.000 over te maken ter
leniging van de nood op Bali.
Gistermorgen was voor de hulpverle
ning aan de slachtoffers van de vulkaan
uitbarsting een bedrag van 50.076,ge
wordt onder meer gesteld dat de ker
keraad van oordeel blijft dat er een
kerkordelijke bepaling nodig is om de
haast grenzeloze willekeur" tegen te
gaan die nu al sinds jaar en dag voort
duurt en „grote geestelijke schade aan
Gods gemeente heeft berokkend". Dit
alles ondanks het instellen van de „ver
trouwenscommissie" door het bestuur
van de Vereniging van Predikanten van
de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Zoals bekend is deze commissie sa
mengesteld uit prof. dr. K. Dijk, ds.
J. R. Goris en ds. D. Scheele.
De voorgestelde maatregel kan tot
gevolg hebben dat een kerkeraad ge
holpen zou worden, volgens de Bussum
se kerkeraad. af te zien van de krant
als middel ter beoordeling van mogelijk
geschikte kandidaten, en om te gaan
zien naar betere middelen. Het beroe
pingswerk zou meer een zaak van heel
de kerkeraad en de gemeente worden,
en het zoeken van een predikant zou
minder door onzuivere bijmotieven wor
den beïnvloed.
De kerkeraad heeft scherpe kritiek op
het rubriekje „beroepingswerk" In de
kranten. Het Centraal Weekblad geeft
deze kritiek als volgt weer: Wat de
predikanten betreft, ziet de kerkeraad
van Bussum als voordeel dat dezen wor
den bevrijd van de krant als belager
van hun christelijke vrijheid en
„etalagernlmte" waarin ze „van
mensen gezien worden". Ze zouden
verder worden beschermd tegen de ver
zoeking om een beroep geheel of ten
dele uit te lokken zonder dat ze van
plan zijn dit beroep serieus te over
wegen.
De Bussumse kerkeraad merkt nog in
de toelichting over zijn voorstel op dat
er tegenover de winstpunten hiervan
hoegenaamd geen verliespunten of gel
dige bezwaren staan. „Het ongebreidel
de sub'ectivisme en individualisme zo
wel bij kerkeraad als predikant wordt
enigermate aan banden gelegd. Als we
daarvoor geen hogere prijs behoeven te
betalen dan één beperkende bepaling
in de kerkorde, is dat waarlijk niet
veel."
Ds. J. Thiessen
overleden
Te Moordrecht is plotseling overleden
ds. J. Thiessen, emeritus predikant van
de Doopsgezinde Broederschap. Hij was
74 jaar.
Ds. Thiessen werd in 1888 te Olga-
feld aan de Djnepr in Rusland geboren.
Zijn voorouders stammen af van
Mennonisten. die in de achttiende eeuw
naar Rusland zijn uitgeweken. Van 1910
tot 1913 bezocht ds. Thiessen het semi
narie te Basel en daarna kwam hij
naar Nederland met de bedoeling te
worden opgeleid tot zendeling-leraar in
Indonesië.
Het uitbreken van de eerste wereld
oorlog verhinderde dit en toen ds. Thies
sen in 1916 afgestudeerd was kon hij
ook niet meer naar zijn vaderland terug.
Hij kwam als tolk bij de Holland
Amerika Liin. Ook was hij meer dan
25 Jaar bankbediende. Daarnaast preek
te hij om de veertien dagen voor dc
doopsgezinden te Ouddorp. In 1942 werd
hij toegelaten als leke-prediker en voor
ganger te Ouddorp.
In 1945 vertrok hij naar Blokzijl, waar
hij acht laar werkzaam is geweest. Od
1 januari 1954 ging hij met emeritaat
en vestigde zich te Ter Apel en later
te Moordrecht
Maandag zal zijn stoffelijk overschot
op Westerveld worden gecremeerd.
Literatuurlijst van
boeken over het
huwelijk
De Protestantse stichting tot bevor
dering van het bibliotheekwezen en de
lectuurvoorlichting in Nederland heeft
haar 19e Prisma-verkenning gewijd aan
boeken over het huwelijk.
Deze uitgave werd samengesteld door
F. Bloemhof te Rijperkerk en uit
gegeven in samenwerking met de Raad
voor de Zaken van Kerk en Gezin
der Nederlandse Hervormde Kerk.
De literatuurlijst bevat een 18-tal ti
tels, vergezeld van een korte karakte
risering van het boek. De gesignaleer
de lectuur is op de praktijk van het le
ven ingesteld en gebaseerd op de alge
meen aanvaarde protestants-christelij
ke maatstaven.
Toezending van deze lectuurlijst
schiedt op aanvrage. Het adres van de
stichting is Sweelinckplein 40, Den
Haag. De kosten bedragen 0,36.
De Hongaarse autoriteiten hebben gis
teren te kennen gegeven dat er van het
Vatikaan en de Amerikaanse regering
voorstellen verwacht worden, die de
ballingschap van kardinaal Mindszenty
zouden kunnen helpen beëindigen.
Deze functionarissen hebben ook ver
klaard dat de kwestie van de kardinaal
die in Boedapest en Washington wordt
beschouwd als een belangrijk op te los
sen probleem dat betere betrekkingen
tussen beide landen ten goede zal ko
men. geregeld moet worden buiten de
Hongaarse amnestie aan politieke en
andere misdadigers.
Het is bekend dat de Amerikaanse di
plomaten al geruime tijd <met de Hon
gaarse functionarissen hierover bespre
kingen voeren.
Deze bekendmaking werd door de
functionarissen vrijwillig gedaan terwijl
de kardinaal in de Amerikaanse legatie
in Boedapest zijn 71ste verjaardag vier
de.
Eerder deze week had een woordvoer
der van de Hongaarse regering gezegd
dat men binnenkort misschien tot een be
slissend stadium zou komen.
Het probleem van de kardinaal is dat
hij het hoofd voor de communisten zou
moeten buigen, en individueel om cle
mentie verzoeken wil hij gebruik ma
ken van de amnestie, omdat de hem
opgelegde levenslange gevangenisstraf
niet automatisch onder de gevallen valt,
waarvoor momenteel amnestie werd ver-
leend.
De kardinaal zou naar gemeld wordt
liever de rest van zijn leven op de Ame
rikaanse legatie slijten, dan iets te
doen wat door het communistische pro
paganda apparaat zou kunnen worden
geïnterpreteerd als een bekentenis van
schuld.
(Advertentie)
POTTER'S
„tl NI A'
MCNTHOLPCLICTS^
Tc den hoest en Keelpii
Uitwerking .frappant
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Woudenberg: P. Bouw te
Ede.
Bedankt te Oud-Beyerland: J. H. Cir
kel te Huizen NH; voor Tholen: H. Har-
kern a te Zeist.
en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen
van zondaren." Jezus spreekt deze woorden tot Zijn discipelen,
die niet wakker konden blijven, maar die nu van hun Meester
te horen krijgen, dat zij moeten opstaan en met Hem meegaan.
Overgeleverd in de handen van zondarenZijn het de
overpriesters en de oudsten van het Joodse volk, de soldaten
en Judas? Ja, zij zijn het en Jezus wéét, dat Hij nu in hun
handen valt. Handen, die zich uitstrekken om Hem te doden,
handen, die zich niet vouwen tot gebed, maar die gebald
worden naar Hem, Die zo vaak Zijn zegenende handen over
de mensen heeft uitgestrekt. En dan rijst onmiddellijk de
vraag wat wij met onze handen doen. Wij moeten beslist niet
denken, dat hetgeen Jezus' tegenstanders zoveel eeuwen ge
leden deden een exces is en dat wij in onze tijd zoveel be
schaafder zijn geworden. Het heeft daar niets mee te maken!
Als wij onze handen niet vouwen om te bidden en als wij
onze handen niet opheffen om ze te laten vullen door Jezus,
dun hebben zij een totaal tegengestelde functie. Dan wijzen
die handen niet alleen de dringende uitnodiging van Jezus af,
maar dan verstoten zij Hem ook. Misschien vindt u dit alles
wat zwart-wit geredeneerd. Toch niet: in de verhouding van
de mens tot Jezus is het een kwestie van öf-öf. Wie mocht
menen, dat hij of zij de handen kan gebruiken naar eigen keus,
die vergist zich!
1*1
Lustrum studentensendingsvereniging
(Van een onzer medewerkers)
In het Zendingscentrum te
Baarn vierde de Herv. Geref.
Studenten Zendingsvereniging
„Willibrord" dezer dagen haar
tweede lustrum. Het doel van
„Willitorord" is gedurende de tien
jaar van haar bestaan geweest:
het bevorderen van de belang
stelling der Utrechtse studenten
voor de zending. Verheugend was
het gedurende dit lustrum twee
oud-leden .te kunnen installeren
als ere-lid van deze vereniging,
die in actieve dienst van zending
en hulpverlening waren getreden.
Het waren drs. J. J. Tigchelaar,
werkzaam in Kenya en ds. G.
Hamoen, die enkele jaren in
Berlijn werkzaam is geweest. Na
de installatie sprak laatstge
noemde de lustrumrede uit.
Het thema van de middagvergade
ring was: „Rome-Reformatie op het.
zendingsterrein", dat ingeleid werd'
door pater dr. F. Verstraelen. De spre
ker noemde de grote verdeeldheid der
Si
ti<
W
Paus stelt commissie in
Paus Johannes heeft gisteren de
benoeming bekendgemaakt van
een uit 29 kardinalen bestaande
commissie om te beginnen met een
belangrijke herziening van het
wetboek van het kerkelijk recht
van 1917. In de Codex, die 2.414
canons bevat, zijn gedurende de
laatste 46 jaar verschillende wij
zigingen en aanvullingen aange
bracht. Paus Johannes heeft zijn
voornemen tot herziening het eerst
bekendgemaakt, toen hij in januari
1959 het Vaticaans concilie aan
kondigde.
Verwacht wordt, dat de nieuwe com
missie maanden, misschien een jaar of
nog langer aan het moderniseren van
het wetboek zal werken.
Tot voorzitter van de commissie voor
herziening van het kerkelijk recht is
benoemd kardinaal Cirlaci, prefect van
de Vaticaanse congregatie van het con
cilie. De Codex van het kerkelijk recht
bevat regelen en voorschriften inzake
geloof en zeden, tucht en het beharti
gen van kerkelijke zaken.
De huidige Codex bestaat uit vijf
boeken: „Algemene regelen", „geeste
lljke personen", „gewijde voorwerpen"
„rechtszaken" en „misdrijven en straf
fen".
Latijnse kerk
De Codex is alleen. van toepassing op
de Lati'nse R K. Kerk en niet op de
Rooms-Katholieke Kerken van de oos-
ierse riten, behalve wanneer de aard
van een bepaald geval beide aangaat.
De formulering van een afzonderlijke
Codex voor de oosterse R.K. Kerken
is door paus Plus XI gelast in 1935 en
in datzelfde jaar begonnen. Zij is thans,
na 27 jaar werken, zo goed als vol
tooid.
De laatste grote herziening van het
kerkelijk recht werd in 1917 gelast door
paus Benedictus XV en de herziene Co
dex werd in 1918 van kracht.
Kardinaal Ciriaci, de voorzitter van
de commissie waarvan o.d. de Belgi
sche kardinaal Suenens, aartsbisschop
van Mechelen-Brussel. deel uitmaakt,
is een deskundige op het gebied van
het kerkelijk recht.
kerken een ontstellend verschijnsel, dat
lijnrecht in strijd is met de geest van
Christus. Pater Verstraelen meende
echter nieuwe gezichtspunten te zien op
de weg naar een eenwording der ker
ken.
Hij noemde drie perspectieven: In de
eerste plaats werpt het historisch pers
pectief nieuw licht op onze verdeeldheid.
De Rooms Katholieke Kerk zou het
evangelisch karakter der reformatie
herkend hebben. Ten andere brengen het
gesprek met elkaar, de herbronning en
de confrontatie met de uitdaging van
de moderne wereld meer uitzicht. De
relativering van de pretentie der
Rooms Katholieke Kerk de ene ware
Kerk van Christus te zijn draagt hier
ook toe bij. In der derde plaats noem
de hij de verruimende werking van de
„nieuwe theologie", met name het be
sef, dat het niet gaat om het geloof zui
ver te bewaren, maar om het levend
te bewaren. Er vindt een verschuiving
plaats van essentieel naar existentieel
denken. De herontdekking van de idee
van de traditie heeft de aandacht voor
de centrale heilsfeiten doen herleven.
Op het zendingsveld worden de tegen
stellingen vaak het scherpst gevoeld.
Hoewei de oecumenische beweging uit
het missionaire werk is voort gekomen,
zijn „vijandige" oordelen, gebrek aan
theologische oriëntatie en angst voor het
gevaar voor compromis, oorzaken, waar
door de houding van d^rooms-katholie-
ke missionarissen tegenover de protes
tantse zending verre van soepel kan
worden genoemd. Bij wijze van voor- t*
beeld noemde pater Verstraelen de ver-
houding tussen zending en missie in de
Kongo, waar nu echter langzamerhand
een groei in oecumenische richting is
te bemerken.
Mogelijkheden om uit deze impasse te
geraken zijn voor de R.K. Kerk onder
meer vernieuwing van denken en ver
nieuwing in klimaat en houding. Bete
re voorlichting kan ontheologische sci
vooroordelen voorkomen. Verder Han
eenheid in samenwerking p religieus ka
en sociaal gebied meewerken om tot pe:
een betere verstandhouding te komen.
Hij wees ook op het belang van het sa- k
men de bijbel verspreiden en het hou- j:
den van gemeenschappelijke gebedswe-
ken voor de eenheid. Na de lezing volg- Int
de een boeiende discussie. i
In de avondvergaderingen werden
twee films vertoond. Een zendingsfilm
over Kenya, getiteld „Drie mannen, l>
drie methoden" en een film over hulp- N-
verlening in Hongkong „Een paradijs Ho
op aarde". Ter gelegenheid van het lus- I I
trum werd bovendien een studiemap uit- Ryi
gegeven over de ..Kerk in Kenya", die
verkrijgbaar is bij de abactis van de ET.
vereniging, mej. N. M. van Bokkem.
van Humboldtstraat 23 te Utrecht.
gro
J. B. Looijen benoemd
tot directeur geref.
informatiebureau 1
La
i
j.
De sinds 1945 aan dagblad Trouw ver
bonden journalist Jac. B. Looijen is
thans benoemd tot directeur van de op
te richten informatiedienst der Gerefor
meerde Kerken,
De gereformeerde synode van Apel
doorn in 1962 had tot oprichting van
een dergelijk bureau besloten. Aan hier
voor benoemde deputaten droeg de sy
node op de nodige maatregelen voor het
instellen van een dergelijke informatie
dienst te nemen en een functionaris in
volledige dienst ter benoeming voor le
dragen aan het moderamen der synode.
Het moderamen heeft dan nu de heer
Looijen benoemd, en deze heeft de be
noeming ook aanvaard.
(Advertentie)
Vóórhel tere
Baby-huidje
De ministerraad heeft hiertoe in
zijn vergadering van gisteren beslo
ten in overeenstemming met het ad
vies, dat de regering aan de com-<
missie nationale herdenking had ge
vraagd wegens de bezwaren, die bij
velen waren gerezen tegen de aan
vankelijke beslissing der regering om
de dodenherdenking dit jaar te ver
plaatsen van zaterdag 4 mei naar
vrijdag 3 mei. De regering had tot
deze verplaatsing besloten, omdat zij
een groep Joodse landgenoten in de
gelegenheid wilde stellen althans
vrijdagmiddag aan de herdenkingen aan kérkente Utrecht"kon'nog niet mee
deel te nemen.
Dat dit advies was gevraagd, had de
minister-president, prof. dr. J. E. de
Quay, reeds medegedeeld in antwoord
op schriftelijke vragen van het lid van
de Tweede Kamer de heer Scheps
(P.v.d.A.) over de verplaatsing van de
herdenkingsdatum. In zijn antwoord had
de minister-president ook medegedeeld,
dat tot verplaatsing van de herden
kingsdatum was besloten op voorstel
van de commissie nationale herdenking
cn het comité nationale herdenking mi
litaire gevallenen,
In haar op 28 maart 1963 uitge
bracht advies schrijft de commissie na
tionale herdenking:
Vraag: ls het waar. dat wanneer er
een kettinkje aan een auto bevestigd is
en de grond raakt, dit een afdoend mid
del is tegen wagenziekte? Hoe ver
klaart men dat?
Antwoord: Het kettinkje dat U wei
eens aan een auto ziet hangen, is geen
middel tegen wagenziekte, maar een
soort aardleiding om de statische elek
triciteit naar de aarde af te voeren
Nederlandsche Rode
stort op ^rorekening 777 van het hoofd
bestuur van het Ni
Kruis in Den Haag.
G. Dekker: benoemd tot gewoon lector
in de faculteit der geneeskunde aan
de Rijksuniversiteit te Utrecht, om
onderwijs te geven in de parodonto
logie.
Pi
om
Vei
ten behangen, witten en verven. Nu
heeft hij In de zomer met oliestellen
Antwoord: Er gebeurt voorlopig niets
en op de duur wordt het een onbeheer-
den. In de winter heeft hij maanden
lang een oliekachel en twee oliestellen
zonder afvoer in de voorkamer laten
branden en walmen. Plafond, behang,
een lampekap en gordijnen zijn roet
zwart geworden. Het plafond kan niet
meer gewit worden en moet geverfd
worden. Dit zal zestig tot zeventig gul-
J. j WU1UCII. L>ll t« I «sug ,ui 6--
Een auto rijdt op rubberbanden, die de ^en kosten net behangen zal op veer
isoleren van de aarde.
Indien nu tijdens een onweersbui een
auto sterk elektrisch geladen wordt,
zou u bij het uitstappen of aanraken
van de wagen een enorme schok kun
nen krijgen Dit kettinkje zorgt er voor
lat de auto ontladen wordt. Het ge-
oeurt ook wel eens, dat een auto elek
trostatisch is, d.w.z. een constant elek
trisch veld heeft, dat rake klappen kan
uitdelen, hoewel deze over het alge
meen minder gevaarlijk zijn Voor de
wagenziekte kan u bij drogist of apo
theker pillen kopen Ook moet men
zorgen, dat er geen benzinedampen in
de wagen hangen.
Vraag: Wat betekent Bethanië?
Antwoord: Bethanië betekent huls der
ellende en was gelegen aan de oostzijde
van de Olijfberg, ongeveer 15 stadiën
<2700 meter of een half uur gaans van
Jeruzalem i.
Vraag: Wij hebben een heer op ka
mers. Voordat hij kwam, hebben «e la-
UUVlb IJ IJ KI uv JUIIIV, --- -r
de achterkamer roetzwart laten wor- de nalatenschap Blijven de neven en
J-- nichten weigeren dan zou men een ad
vocaat te hulp moeten roepen en dan
komt er een gedwongen verdeling, die
veel geld kost en niet belangrijk zei
afwijken van de dcor de notaris voor
gestelde verdeling. Niemand heeft hier
bij baat. Breng dit alle belangheo-
benden onder het oog. Zie te weten te
komen, wat de bezwaren zijn. Wellicht
gaat het om kleinigheden, die gemak
kelijk zijn op te lossen. Misschien
zijn er personen, die de weigeraars
kunnen beïnvloeden. Zie zo veel moge
lijk de minnelijke weg te bewandelen,
want waarom zou men onnodig kosten
maken"
Vraa.g: Hoe maakt de Enkhuizer Al
manak dc weersverwachtingen op?
Antwoord: Dit geschiedt op basis van
statistieken betreffende het weer over
de verstreken jaren. Men gaat hierbij
zeer ver terug en komt zodiende tot
een opeenvolging van bepaalde weer
types, die min of meer regelmatig
door de eeuwen heen schijnen terug te
keren. Natuurlijk wordt er ook con
tact onderhouden met het K.N.M.I. al
ls het voor deze instantie niet doenlijk
om zo ver vooruit met zekerheid het
weer te voorspellen. Het opmaken van
de voorspellingen is het werk van spe
cialisten.
Vraag: Mijn zoontje van één jaar
had een zeer schrale huid en ter gene-
Brieven, die niet voorzien zijn
van naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten In afzonderlijke
I brieven worden gesteld.
tig gulden komen. Een nieuwe lampe
kap is nodig, enz. Moet de kamerbe
woner dat alles betalen?
Antwoord: De kamerbewoner ls aan
sprakelijk. Dit is voor de hoofdbewoner
van zeer groot belang omdat hij tegen
over de huiseigenaar aansprakelijk is
voor de kamerbewoner. Als de kamer
bewoner overlast blijft geven (ook al
zal men met het oog op de strenge
winter in dit laatste opzicht enige cle
mentie moeten tonen) kan men hem
uitzetten. Eveneens als hij weigert de
zaak goed te laten reinigen en opknap
pen.
Vraag: Een erfenis is nu al zes ja
ren onverdeeld omdat enige neven en
nichten „uit protest" weigerden te on
dertekenen. toen de notaris een lijst
liet circuleren van alle neven en nich
ten met opgave van het aan elk toe
komend bedrag. Wij hebben verder
niets meer vernomen. Hoe gaat het nu
verder?
O
•rai
Ze
A
fcia
eke
Sc
<oui
Wi
erg
n.
De
ha]
Mi
zing schreef de arts het gebruik van
levertraanzalf voor. Nu zitten alle
luiers onder de grote gele vlekken, die
ik er met wassen niet uit kan krijgen.
Weet U er raad op?
Antwoord: Tot onze spijt kennen wij
waarschijnlijk geen afdoend middel
want levertraanvlekken en zalf zijn zeer
moeilijk te verwijderen. Wij raden aan
de vlekken beurtelings te betten met
zeepspiritus en alcohol. Dit middel
is echter alleen te gebruiken voor on
gekleurde stoffen, aangezien het de
kleur en vezel sterk aantast.
Vraag: Is het mogelijk mij het adres an
te verschaffen van de Britse vereniging
van Oud-strijders?
Antwoord: Probeer eens te schrijven
aan de World Veterans Federation, Rue
Hamelin 16. Parijs. D is een overkoe
pelende organisatie, waarbij alle natio
nale verenigingen zijn aangesloten. Wij
nemen aan. dat u reeds gevraagd heeft
bij Veteranenlegioen Nederland, Ze-
venhuizerlaan 91, Heiloo, postbus 1609,
Amsterdam.
De
onl
cme<
De
lak*
De
Ver!
»rov
Vissc
net
i Ge