Resten van slavernij nu
nog niet uitgebannen
Agenda voor Lei<
en Den Haag
Afdeling Leiden NIRIA
beauty
products
Mattliaeus Passion
in Gehoorzaal
TUSSEN DE BLADZÖDEN
„Als twee druppels water'
boeiende thriller
ME
NIEUWE LEIDSE COURANT
2
ZATERDAG 16 MAART 1963
Zaterdag
Schouwburg. 8 uur: Toneeluitvoering
Leids gymnasium „Our Town" van
Thornton Wilder.
Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15
uur: Haagsche Comedie met „Venus
bespied".
Gebouw K. en W., 8.15 uur: Concert-
gebouworkest o.l.v. Eugen Jochum
i.mv Wilhelm Kempff, piano.
Diligentia, 8.15 uur: Haags Studenten
Cabaret „Met Huid en Hagenaar".
Zondag
Oude Vestkerk, 7 uur nm Interkerke
lijke jeugdsa men komst. meditatie pastoor
A. Glazemaker (Oud-Kath.).
Maandag
Snoucfc Hurgronjehuis, 8 uur: Literaire
lezing „Een schrijfster vertelt", door Mar-
ga Minco.
Logegelbouw, 8 uur: Vereniging voor
Pedagogiek, „Seksuele voorlichting op
de school?'*, sprekers dr. G. Planting en
M. J. Cardoze.
Sohouwburg, 3 uur: Leids gymnasium
met „Our Town" van Thornton Wilder.
Den Haag. Kon. Sohouwburg, 8.15
Nieuw Rotterdams Toneel m „Kimbelijn"
a.L
Diligentia, 8 uur: Lois Marshall, so
praan. George van Renesse, piano
Kurhau s-pavi 1 joen8.15 uur: Anglo-
American Theat-e Group met „Blith
Spirit" van Noel Coward.
Rolzaal, 8.15 uur: Kamermuziekavond
leden Residentie Orkest.'
Dinsdag
Filmzaal universiteit, 8 uur: K. en O.-
filmstudiekring, noppen-, teken- en tru
cagefilms uit binnen- en buitenland, in
leider H. Neysse'.
Kleine Stadszaal, 2.30 uur: Ned. Ver
eniging van Huisvrouwen, Pierre Jans
sen. oud-conservator Stedelijk Museum
te Schiedam over „Het vlot van de Me
dusa".
Restaurant Van der Heijden. 2.30 en 8
uur: Modeshow modehuis De Groot.
Rijksmuseum van Oudheden, dr. J. W
Salomonson over „LaatRomeinse aarde
werk schalen uit Noord-Airika en Egyp
te".
Stadsgehoorzaal, 8 uur. Nederlands
Madrigaal Koor o.l.v. Herman Strategier
net Johannes-Passion van Bach, m.m.v.
Symfonisch Kamerorkest
Kantine Clos en Leembruggen. Korte
i üare 28a, 7.15 uur: Ruilavond „De Phi-
.[Jatel'ist".
Doelenkazerne8 uur: Revue Teletroef
„Hét is feest vandaag"
Oegstgeest. Zijzaal W. de Zwijger-
kerk. 8 uur: Gezinsvoorlichting, avond
over eieren en k\p
Den Haag. Kon. Schouwburg, 8J5
uur: Nieuw Rotterdams Toneel met
„Niemand van ons'', (a.l.).
Diligentia. 8 uur- Hongaars Strijkkwar
tet
Kurhaus-paviljoen. 8.15 uur: Anglo-
American Theatre Group met „Blith
Spirit" van Noel Coward
Op gouden Wieken. 8.15 uur: Rodolfo
Caporati, piano
Woensdag
De Kleine Burcht. 8 uur: De Natuur
vriend. B Leenart over: „Terrarium en
zee-aquarium"
Rijksmuseum voor Volkenkunde. 8 uur:
Dr. P. H. Pott over: „De Tibetaanse dui-
velsdans en zijn achtergronden".
Zuiderkerk. 8 uur: Arjos. A. Dron-
kert over: „De onderneming en de arfoei-
der"
Geref. jeugdhuis. 8 uur: Tuinbouw en
Plantkunde. J. Vermande over „Kaste
len in Frankrijk"
Restaurant Van der Heijden, 8.30 uur:
Leidse Assurantie Club. S. Gratama over:
„Smartgeld"
L.F.C.-terrein. 8 uur: Zilveren-molen-
toernooi Quick BoysWassenaar,
Marekerk. 8 uur: Bijzonder Kerkewerk.
Bijbelkioskavond, sprekers ds. J. M. D.
van den Berg en dr. W H. Velema.
Schouwburg. 3 uur: Toneelgroeo En-
lemble met „Een maand op het land" van
Toergenjew. voor K. en O (uitgestelde
voorstelling van 1 februari).
Den Haag. Kon. Sohouwburg. 8.15
Uur: Ned. Comedie met „De Botteriken"
Kurhaus-paviljpen. 8.15 uur: Anglo-
American Theatre Group met „Blithe
Spirit" van Noel Coward.
Donderdag
Stadsgehoorzaal 8 uur: Meesterserie-
concert door Rottc-rdams Philharmoniscfy
Orkest o.l.v. Fraiiz Paul Decker; 6olist:
Malcolm Frager piano, voor K. en O.
Leiderdorp Dorpshuis, 7.30 uur:
Concert Harmonie Kapel „Leiderdorp**.
Oegstgeest: Zendingshogeschool,
dr. J. Verkuyl over: ,De functie van lec
tuur in het eeheel van de kerkelijke en
missionaire activiteit".
Den Haag. Diligentia. 8 uur: Strijk
orkest Benedetto Marcello
Vrijdag
Rehoboth, 8 uur Christenvrouwen-cen
trum. A. N. W van de Meygaard over
.Atoom, vloek of zegen".
Den Haag. Kon. Sohouwburg, 815
uur: Nieuw Rotterdams Toneel met
«Niemand van oa«". (a.l.).
Zaterdag
Bevrijdingskerk 7.30 uur: Avondgebed
voor Hervormden en Gereformeerden.
Van der Heijden. 8 uur: Filmavond
..Ons Grunnegerlaand"
Den Haag. Kon. Schouwburg, 8.15
uur: Haagsche Comedie met „Oh pa, ar
me pa".
Gebouw K. en W 8 uur: Ned. Opera
o.Lv. Franz Bauei -Theussl met „Nabucco"
van Verdi.
Diligentia, 8 uur: Fernande Kaeser,
piano
Kurhaus-paviljoen, 8.15 uur: La Come
die des Jeunes met „La legon'* en „Feu
la Mère de Mad.ime".
Ongelijks
Den Haag: Houtrusthallen, 8 uur:
Weense IJsrevue
Films
Casino (2.30 en 8 uur): Koning de>-
koningen (14 jaar).
Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Als twee
druppels water (14 jaar).
Luxor (2.30 en 8 uur): De langste
dag (14 jaar).
^^OOR HET Nederlands Instituut van register-ingenieurs en afgestudeer-
den van hogere technische scholen, kortweg aangeduid als de
N.I.R.I.A., afdeling Leiden, heeft gisteravond dr. Joh. H. Scheurer, een in
teressante lezing gehouden over het onderwerp „Van slavernij tot perso
neelsbeleid". Om enigszins tot de gedachtenwereld van de mensheid die
voorstandster van slavernij was, door te dringen is het noodzakelijk de
achtergrond te kennen, aldus dr. Scheurer. Arbeid werd in vroeger tijden
als mensonwaardig gezien. Daarom liet men het werk door slaven en armen
verrichten.
Het meest typische van de slavernij
de rechteloosheid van de mensen. In dit
verband bracht de heer Scheurer het
verhaal van Jozef en Potifar in herinne
ring. Jozef, door zijn broers verkocht,
komt in een vreemd land. waar hij opvalt
door zyn intelligentie. Potifar geeft hem
veel bevoegdheden, maar als Jozef zich.
zwartgemaakt door Potifars vrouw, oc
een dag de toorn van zijn meester op zijn
hals haalt, wordt hij zonder vorm van
recht in de gevangenis geworpen.
De slaaf was slechts een werktuig. Aan
het intellect dat hij had meegekregen,
werd beoordeeld of het een goed dan wel
een slecht werktuig was. Zelfs Plato heeft
eens van de slaaf gezegd: „Het is slechts
een bezield werktuig".
Arbeidsmarkt
In het tweede gedeelte van zijn lezing,
overstappend v$n de afgedane slavernij
op het hedendaagse personeelsbeleid,
bracht dr. Scheurer allereerst naarvoren.
dat ook in deze tijd nog typische resten
van de slavernij aanwezig zijn in mentali
teit, gebruiken en woorden. Zo spreekt
men nog steeds van de arbeidsmarkt,
waarmee dan bedoeld wordt de eenheid
die aan arbeidskrachten beschikbaar is
De combinatie ligt min of meer voor de
hand: slavenmarkt-arbeid (er) smarkt.
Vooral het Christendom heeft er
veel toe bijgedragen dat de slaver
nij werd afgeschaft. Het is merk
waardig dat de christenen niet een
(Advertentie)
Verkrijgbaar bij:
PARFUMERIE „SURINGAR"
Tel. 23401
Breestraat 108 - Leiden
Ds. I. S. Kijne 40 jaar
geleden uitgezonden
De oud-zendingspredikant ds. I. S.
Kijne te Leiden herdenkt op maandag 18
maart, dat hij veertig jaar geleden in de
Utrechtse Domkerk werd uitgezonden
door de Utrechts Zendingsvereniging
om de leiding op zidh te gaan nemen van
de opleidingsschool voor onderwijzers-
voorgangers op Nieuw-Guinea.
Ds. Kijne, die een speciale opleiding
had gevolgd in Hamburg met het oog op
zijn toekomstige werkkring, heeft sinds
1923 honderden onderwijzers voor het
zendingswerk ot> Nieuw-Guinea opge
leid, eerst op hel aanvankelijke centrum
op het eiland Mansinam bij Manaukwari
en later in Miei in het zuiden van de
Geelvinkbaai
In 1940 ging hij tijdelijk op Sumatra
werken en werd daar geinterneerd. Di
rect na de oorlog kwam hij naar Nieuw-
Guinea terug, waar hij eerst de leiding
van het zendingswerk van de Nederland
se Hervormde Kerk kreeg en na 1954
rector werd van de Theologische School
voor de opleiding van predikanten in
Seroei. In 1953 repatrieerde hij. Dr. Kij
ne is thans docent bij de Zendingshoge
school in Oegstgeest.
openlijk front tegen deze onmen
selijke behandeling van mens lot
mens hebben gevormd, maar meer
hebben gewezen op de woorden uif
de Bijbel, waarin reeds in het eer
ste boek wordt gewezen op de ar
beid als een door God gegeven op
dracht.
Het personeelsbeleid werd vooral na
1945 duidelyker omlijnd, onder meer door
het aanvaarden van de waarde van psy
chologische- en sociologische tests, -en
ziet de werknemer nu niet meer alleen
als werktuig, maar verschaft hem boven
dien inzicht in het werk dat hij doet.
Hoewel reeds in vele bedrijven het be
leid ten aanzien van het personeel is
beterd, kan men niet zeggen, dat men
reeds het doel heeft bereikt. Nog te vaak
gebeurt het, dat bijvoorbeeld een arbeider
aan een lopende band, geen flauwe notie
er van heeft, waarom hij nu dat schroefje
op die bepaalde plaats moet vastdraaien.
Erger is nog, dat men bij navraag bij de
chef van de afdeling te horen krijgt: „Dat
weet ik niet, daar bemoei ik me niet
mee." Het is volgens dr. Scheurer dan
onmogelijk van de werknemer goed werk
te verwachten.
Evenals vorige jaren zal de chr. zang
vereniging „Ex Animo" op 8 en 9 april
de Matthaeus Passion van J. S. Bach
uitvoeren, dit jaar weer in de Stadsge
hoorzaal.
Aan de uitvoering zullen meewerken:
Nelly Groenevelt - sopraan; Roos Boels-
na - alt; Sylvain Deruwe - tenor (evan-
;elist); Jan Handerson - tenor; David
Hollestelle - bas (Christuspartij); Henry
Blackmon - bas; Jaap Hillen - Clave-
cimbel; A. Blankenstein - orgel; ge
mengd- en jongenskoor „Ex Animo".
De begeleiding is in handen van het
Rotterd. Philharm. Orkest, terwijl het
geheel onder leiding staat van Herman
de Wolff.
Philidor én LSG
in middenmoot
In de eerste klasse van de Kon. Ned.
Schaakbond zijn nu vijf van de zeven
ronden gespeeld. De stand is:
gesp. mpt bpt
V.A.S. 3 (Amsterdam)
B S.G. (Bussum)
V.V.GA. (Amsterdam)
L.S.G. (Leiden)
Philidor (Leiden)
Staunton (Groningen)
V.H.S. (Haarlem)
A.S.C. 2 (Amsterdam)
De zesde ronde, die over enkele weken
wordt gespeeld, brengt de interessante
derby L.S.G.Philidor.
5
8
30
5
7
■27 li
5
6
29 Vz
5
5
25Ü
5
5
25
5
4
23
5
3
21
5
2
18
C.O.V.S.-leziiig
Maandag om acht uur hoopt de heer
D. Nijs voor de leden van C.O.V.S. in
De Kleine Burcht een lezing te houden.
Rex (2.30i 7.15 en 915 uur): Robin
Hood en dé piraten (14 jaar), donder-
dag: Onder verdenking van zedenmis
drijf (18 jaar).
Studio (2,30. 7 en 9.15 uur): Eclips
(18 jaar).
Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Taras
Bulba (14 jaar).
Tentoonstellingen
Rijksmuseum van Oudheden: „Het dier
als motief in de antieke kunst'" (tot 3.
juni).
Regionale werkplaats voor vakontwik
keling van volwassenen, Rooseveltstra;
45; beroepententoonstelling, tot en met
19 maart; op 5, 12 en 19 maart ook
s avonds van 7.30 tot 9 uur.
Lakenhal, eretentoonstelling werken
van H H. Kamerüngh Onnes (t./m. 17
maart).
Leeszaal en bibliotheek Reuvens. Bree
Uraat 27 maandag en voensdag van t
cot 5.30 en van 7 tot 9 uur, dinsdag vai
i tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 en
/an 7 tot uur; zaterdag van 1')5.30 uui
Bijkantoor chr schooi Obrechtstraa
/olw dinsdag en donderdag van 6.30 s
uur nm zaterdag i5 uur: jeugd: elk-
voensdag 25 uur.
Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio
cheek Reuvens. Plantage 6: maandag
en dinsdag van 4 tot 5.30 uur, woe ra
dag en zaterdag van 12 tol 4.30 uur er
vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd
van 6.30 tot 8.30 uur 's avonds
Aademiegebouwi Jan Wolkers, sculp
tuur, schilderijen', tekeningen (tot 12
april)
Snijbonen en tomaten
aan Leidse veiling
De firma H. Janssen en Zn. te Zoeter-
meer voerde gisteren aan de Leidse
groenteveiling de eerste snijbonen en
tomaten van dit jaar aan. De snijbonen
brachten f 5,80—f 5.90 per kg. op en de
vyf tomaten brachten het elk tot f 0.33.
Eclips
STUDIO. In de geprolongeerde film
Eclips van de befaamde Italiaanse re
gisseur Antonioni ontmoet men een jon
ge vrouw, die danig met zichzelf over
hoop ligt. Haar geluk is vervluchtigd.
Nu gaat ze peinzen oVer de zin van
het bestaan en over de liefde. Ze ob
serveert het leven van alledag, dat le
ger blijkt te zijn naarmate de mensen
zich drukker maken.
Het gaat in deze film om het uitbeel
den van een gemoedsgesteldheid, een
moeilijke taak, die evenwel door An
tonioni met groot talent tot een goed
einde is gebracht.
Eclips is geen gemakkelijke rolprent.
Onstoffelijke dingen zaken die het in
nerlijk leven betreffen, laten zich nu
eenmaal niet gemakkelijk in beelden
vangen. De film vraagt daarom niet
alleen een open oog, maar vooral een
open hart voor de medemens die met
zichzelf in de knoop zit en verbeter-
achter het geluk aan jaagt.
(Gemoedsgesteldheid treffend in beeld
gebracht.)
De langste dag
LUXOR. De geprolongeerde film
De langste dag, geeft de eerste 24 uur
van de invasie op de Normandische
kust weer, gebaseerd op gegevens van
het gelijknamige boek van Cornelius
Ryan. "Vijf regisseurs hebben zich inge
spannen de kaleidoscopische gebeurte
nissen van deze gigantische operatie in
beeld te brengen, waarbij zij hadden be
sloten in geen enkel onderdeel van ori
ginele journaalopnamen gebruik te ma
ken.
De makers zijn cr goed in geslaagd
de oorlog in zijn zakelijke werkelijkheid
uit te beelden, zodat men hier geen
ogenblik heeft te maken met het wild
west-genre in moderne vorm. Deze film
is ernst, bittere ernst tot op de laatste
meter toe.
(Eerlijk oorlogsbeeld).
Robin Hood en de piraten
REX. Als Robin Hood (Lex Barker)
met een stel knusse piraten schipbreuk
lijdt, blijkt hij toevallig op zijn vaders
landgoed Sherwood te zijn gestrand.
Maar o wee, een boze tiran heeft zijn
vader vermoord, houdt zijn vrienden
gevangen en koestert tot overmaat van
ramp het voornemen met Robins ge
liefde te huwen. Dat laat Robin Hood
niet op zich zitten. Fluks besluit hij de
valse kasteelheer en zijn trawanten te
verdelgen, hetgeen hem uiteraard lukt.
(Film uit de Robin-reeks)
LIDO Zoals men weet is de verfilming van het boek van W. F. Hermans
,De donkere kamer van Damocles" niet geschied met de opzet het verhaal
nauwgezet in beelden vast te leggen. Regisseur Fons Rademakers heeft in
tegendeel een nieuwe variant op het boek gegeven, en hoewel de auteur
aanvankelifk zeer sceptisch heeft gestaan tegen deze onderneming moest hij
later toch erkennen, dat er een gaaf filmwerk is gecomponeerd.
Prof. Bottelier adviseur
Shell-groep
Prof. dr. C. J. F. Böttcher, hoogleraar
de fyische scheikunde aan de rijks
universiteit in Leiden, is met ingang
van 1 maart jL benoemd tot adviseur bij
de researchraad van de Koninklijke/
Shell-groep. Prof. dr. Böttcher is sinds
1951 in verschillende adviserende func
ties betrokken geweest b(j de leiding
van het researchbeleid van de groep.
Het thema: Een Voorschotense sigaren
winkelier leidt een grauw bestaan naast
zijn lelijke vrouw. Nooit heeft hij zijn
dromen in daden kunnen omzetten, tot
geheim agent Dorbeck uit de hemel neer
daalt om hem 'gevaarliike opdrachten te
geven. Nauwgezet voert de winkelier de
Hauidatieopdrachten van deze Dorbeck
uit, maar ten slotte wordt hij door zijn
rigen vrouw verraden en na de bevrijding
krijgt hij het helemaal zwaar, want de
winkelier wordt ervan verdacht een uit
gekookte verrader te ziin geweest. Al
zijn contacten in de llegale wereld zijn
niet meer in leven, slechts één bewijsstuk
kan redding brengen: een filmpje in zijn
Fa H. L. VAN KAMPENHOUT Er Zn
SCHOENHERSTELLERS TELEFOON 25668
Atjehstraat 73 Bonairestraat 17
Bacbstraat 318.
camera waarop hij èn Dorbeck staan af
gebeeld. In de donkere kamer wordt ovei
bet lot van de winkelier beslist: juist de
beslissende foto blijkt te zijn mislukt.
Tn de roman heet winkelier Ducker an
ders. De roman-Osewoudt heeft altijd in
de schaduw geleefd, een min mannetje
dat al mot een achterstand is begonnen
als zevenmaands kind. De potige Dorbeck,
zijn dubbelganger, wordt het grote ideaal.
De ondergedoken kapster Marianne ver
liest in de film haar Joodse afkomst en
daardoor haar tragiek. He slot van de
film, waarin men Marianne aan 't strand
van Israël ziet liggen naast een figuur
die Dorbeck zou kunnen zij, is dus heel
anders dan het slot van de roman.
Een derde verschil is de schets van pa_
ter Beer, kampaalmoezenier. In de ro-
is hij een overtuigd mens, al weet
bij niet te overtuigen. Maar hij weet dat
het in het leven gaat om genade, berouw
MEDE doordat men in het bui
tenland, tot in Japan toe.
niet stil zit waar het de ontwik
keling van de bloembollenteelt
betreft, is er uit een reorganisatie
bij het Laboratoriurruvoor Bloem-
bollenonderzoek te Lisse een nieu
we afdeling geboren, de afdeling
..Praktijkaangelegenheden", die
een landelijke taak heeft. Een
frisse en tot en met op de praktijk
gerichte bioloog is hoofd van deze
afdeling geworden: drs. A. F. G.
Slootweg (41 jaar. 2 kinderen),
die al sinds 1949 op het laborato
rium werkt en die vermaardheid
kreeg als aaltiesdeskundige of
nematoloog, om het op z'n zon
dags te zeggen.
Zijn kamer in het laboratorium
is net en vriendelijk: er hangen
mooie natuurfoto's door de heer
Slootweg niet alleen genomen
maar ook ontwikkeld en vergroot)
en er staat een grote gatenplant.
Drs. Slootweg mag vooral in deze
aanloopperiode van zijn nieuwe
afdeling bijna verdrinken in het
werk, hij is een te beminnelijk
man om nee te zeggen als je hem
wilt spreken. En als het gesprek
dan wordt doorkruist door tele
foontjes. vraagt hij iedere keer
weer heel beleefd excuus alsof hij
het helpen kan. dat anderen hem
bellen.
Hij heeft niet altijd bioloog wil
len worden, al is hij het nu dan
ook met hart en ziel. „Toen ik
zestien was. wilde ik gaan varen
en dat heb ik gelukkig ook veel
kunnen doen maar op zeker ogen
blik zat ik toch in de collegeban
ken van de Leidse universiteit
e.en prachtige leerschool voor dit
vak want in Leiden doen ze veel
aan veldbiologie. Waarnemen en
nog eens waarnemen! Door de
norlogsmisère studeerde ik ook
nog een tijdje in Utrecht maar
m'n doctoraal deed ik in Leiden.
Op een onder de universiteiten
van Amsterdam en Utrecht res
sorterend instituut in Baarn stu
deerde ik daarna fytopathologie
(planteziektenkunde) en al noe
men ze me nu vaak nematoloog.
zelf noem ik me liever fytopatho-
loog".
EEN juffrouw kwam de post
binnenbrengen. Drs. Slootweg
Drs. A. F. G. Slootweg van het Laboratorium voor Bloembollen- c
onderzoek te Lisse kreeg vermaardheid als aaltjcsdeskundigc. Zijn
betekenis voor het bollenvak en daardoor ook voor de economie j
van ons land wordt misschien nog groter nu hij is benoemd tot
hoofd van de pas gecreëerde afdeling Praktijkaangelcgenheden S
van het genoemde laboratorium, een afdeling, die wel eens ver- 3
strekkende veranderingen in dc bloembollensector teweeg kan S
gaan brengen.
legde de brieven ongezien voor
zich op tafel en vervolgde zijn
verhaal door me iets over zijn
start in het laboratorium te Lisse
te vertellen. „In april 1949 kwam
ik hier eigenlijk als micoloog
(schimmelkundige) maar later
bleek, dat het niet de schimmels
waren, die de bollenkwekers veel
narigheid bezorgden, maar aal-
en daardoor krijgen schimmels
gelegenheid binnen te dringen.
Ook de Warmondse kwekers, die
er in die tijd trots op gingen, dat
ze zeven jaar achtereen narcis
sen konden telen op hetzelfde
land. moésten ten slotte het hoofd
buigen voor de aaltjes. Door deze
nieuwe ontdekking kwam een
proefschrift, waarin schimmels
noemd. op losse schroeven te
staan en ik werd aaltjesdeskun-
dige, als u het zo wilt noemen.
Ja. en nu die nieuwe afdeling.
Een hele verandering want ik-
moet nu veel meer op het orga
nisatorische vlak gaan werken.
Hoe ik dat vindt?"
f ET EEN lach vol enthousias
me vertelde de heer Sloot
weg me, dat die nieuwe afdeling
enorme mogelijkheden heeft en
dat het hem persoonlijk erg aan
spreekt, dat zij geheel op de prak
tijk is ingesteld. „Ik ben namelijk
een man van de praktijk en het
wordt hoog tijd, dat we aan aller
lei tot nu toe min of meer ver
waarloosde problemen aandacht
kunnen gaan schenken. Ik denk
bijvoorbeeld aan de bedrijfseco
nomische kant van het bloembol-
lenbedrijf en aan de arbeids-
methoden.
De mechanisatie In het bollen
vak is de laatste Jaren met spron
gen vooruit gegaan maar wat zijn
de consequenties hiervan? En dan
de grootte van het assortiment. Is
voortdurende uitbreiding wel de
aangewezen weg nu de concur
rentie van het buitenland groter
wordt? Moet een kleine kweker
en heus, die zijn er genoeg en
denk niet, dat ze het royaal heb
ben! per se op zijn ene hectare
grond 15 soorten tulpen kweken?
Of zou het soms verstandiger zijn
als hij zich beperkte tot een klei
ner aantal sterke en goed ver
koopbare soorten? Een uitgebreid
assortimentsonderzoek vind ik
daarom erg belangrijker".
Terwijl we door het wat gassig
ruikende gebouwencomplex naar
de proefkasjes wandelden ik
zag onderweg een aantal mannen
een voor Zjlid-Amerika bestemde
partij bollen inpakken vertel
de drf. Slootweg me nog, dat hij
een voortdurende groei van de
nieuwe afdeling verwacht en dat
'e aanstellino van meer acade
mici waarschijnlijk wel nodig zal
worden.
tjes. Deze tasten de wortels aan als de ziekte-oorzaken werden ge-
Ducker (Lex Schoorel) heeft zijn
film ontwikkeld, maar de foto
die zijn gelijk moet bewijzen is
mislukt. Het zwaard van Damo
cles is in deze donkere kamer
gevallen.
en vergeving. Hem heeft Rademakers
geen recht gedaan, men meent nu met *n
soort schertsfiguur te doen te hebben.
Concluderend moeten wij zeggen, dat
..Als twee druppels water" een boeiende
thriller is geworden, gemaakt met een
feilloos geivoel voor sfeer, maar een te
kening van modern levensgevoel, van een
chaotische, absurde levenssituatie zoals
Hermans in zijn sublieme roman heeft
gegeven, is er niet uitgekomen.
Voortreffelijke acteerprestaties noteer
den wij van Lex Sohoorel als Ducker
alias Dorbeck, Mia Goossens als zijn
vrouw Mia, Elise Hoomans als zijn ze
nuwzieke moeder, Nan Los als Marianne
en Ko Arnoldi als de oude dokter. De
fotografie van Raoul Coutard is uitne
mend en ook de muziek van Jurriaan
Andriessen onderteunt het beeld doel
treffend.
(Thriller met oorlogssfeer).
Koning der koningen
CASINO. Men mag zich wel eer
lijk afvragen voor wie de enorme Sa
muel Bronston-film „Koning der ko
ningen" (3% uur) gemaakt is. Men wil
het leven van Jezus op aarde uitbeel-
deh en doet dat op de wjjze van een
felgekleurd levend prentenboek. Nu zijn
prentenboeken meestal bestemd voor
kleine kinderen, maar in deze film ko
enen zoveel sadistische en afstotelijke
taferelen voor, dat de keuring „14 jaar"
naar onze smaak te zachtzinnig is.
De Amerikaanse makers hebben zich
er weer niet van kunnen weerhouden de
bijbelse geschiedenis te behandelen op
de manier, zoals zij hun westerns maken.
Het miserabele is, dat de tekst van de
bijbel hierbij als „gewijde" achtergrond
dient om 'het gewone gepaardrij, degen-
gevecht, worstel- en bokspartijen en ge
wone moordtaferelen een „religieus"
tintje te, geven. Met religie heeft dit
alles evenmin iets te maken als de bloe
dige gevechten van bijvoorbeeld de
Gothen en de Vandalen.
Het scenario is door de Paus goedge
keurd. Het enig dat men hierop moet
zeggen, is dat men "nooit meer deze Paus
een scenario mag laten beoordelen,
want dat vak verstaat hij niet.
Regisseur Nicholas Ray is er zelfs in
geslaagd de Bergrede, die vanwege zijn
aangrijpende bewoordingen toch altijd
wel indruk maakt, totaal te laten mis
lukken. Het is een rumoerig vraag- en
antwoordspelletje geworden, waarbij de
persoon, die Jezus uitbeeld (Jeffrey
Hunter) tevergeefs tracht de woorden
verder te laten komen dan het doek.
De enige scènes, die indruk maken
zijn het Laatste Avondmaal en het ver
hoor van Jezus door Pontius Pilatus.
Voor de rest is alles wat ook maar enigs
zins met de diepere zin van het Evan
gelie te maken heeft onder de voet ge
lopen door de massa-vechtpartijen, waar
bij mensen in groten getale aan de
speer geregen worden als bitterballen
aan het stokje. Dat men natuurlijk ook
dc kruisweg, dc kruisiging van Jezus en
zijn sterven afbeeldt, compleet met
kruiswoorden en al, hoeft na „Ben Hur"
niet meer te verbazen. Hier is het alleen
nog smakelozer geschied.
Heeft nu niemand deze filmmakers
even op de vingers kunnen tikken? Is
het deze lieden nog nooit opgevallen,
dat het uiterlijk gebeuren in de Evan
geliën heel summier en sober wordt
weergegeven?
(Wanprodukt).
Taras Bulba
TRIANON J. Lee Thompson, die
enige tijd geleden de wereld overbluft
heeft met zijn „Kanonnen van Navaro-
ne", waarin danig met spek werd ge
schoten, heeft zijn regisseertalent nu
storm laten lopen op de meest bar
baarse oorlogsgeschiedenis, die ooit op
pdpier is gezet: Nikolai Gogols roman
„Taras Bulba" het epos van de dappere
kozak, die met zijn zonen fel tegdn de
Polen heeft gestreden, maar tragisch
aan zijn einde kwam doordat de liefde
zelfs de onoverbrugbare kloof tussen
Polen en Kozakken wist te overwinnen
Gogol heeft een vlammend, bloederig
hoek geschreven, dat toch op een merk
waardig verrassende wijze poëtisch en
fijnzinnig doortrokken is van de macht
der liefde.
Welnu, Thompson heeft dat vlammen
de en bloederige wel kunnen gebruiken,
maar de poëzie der liefde heeft hij vour
het gemak overboord gegooid. Daardow
is een film ontstaan, die in feite niet»
met Gogols werk te maken heeft. Een
daverende film vol ruwe, barbaars»
strijdtonelen waarin maar écn ding
naar voren treedt: de gloeiende haat
tegen de Polen.
(Barbaars).