Gattinoni wil christelijk dagblad voor Argentinië Proefschrift pleidooi voor wetenschappelijk ambtenaar NIEUW Werkgemeenschap voor wereldzending Door overbelasting arts kortere beliandelingstijd WAJANG ANDERZIJDS Verkoop van boeken moet gestimuleerd worden Ds. I. S. Kijne 40 jaar zendingspredikant AEG PERFECT L Een woord voor vandaag Kerkelijke wetten aangenomen en «1/ ^-o-ia 2 ZATERDAG 16 MAART 1963 EINDHOVEN In „De Wekker" is de christe- lijk-gereformeerde predikant ds. J. H. Velema ingegaan op het be sluit van de christelijke gerefor meerde kerk en de gereformeer de (vrijgemaakte) kerk van Eind hoven om over te gaan tot kansel- ruil en elkanders sacramenten te erkennen. Na er op gewezen te hebben dat deze beslissing een gebeurtenis is en erkend te heb ben dat gesproken moet worden van „durf en initiatief' vervolgt ds. Velema: HET Eindhovense besluit is daar om te opmerkelijker omdat de verhouding tussen deze beide kerken zeker geen weerspiegeling is van de landelijk situatie. Uit de tot twee keer toe gehouden enquête onder de kerkeraden over de verhouding tot de plaatselijke vrijgemaakte kerkeraden blijkt dat deze verhou ding over het algemen zeer veel te wensen overlaat. Er zijn kerke raden, die onze kerken geen kerk willen noemen. Het komt nog voor dat een vrijgemaakt predikant een dooplid van zijn gemeente adviseert de omgang met een chr. geref. jon gen te verbreken, als hij zich niet voegt bij de ware kerk. De verhouding tussen de Eindho vense kerken is dus wel uniek. Ter verklaring daarvan zullen we de positie van deze kerken niet mogen vergeten. We hebben hier te maken met ..jonge" kerken, bestaande uit le den, die practisch allen „geïmmi greerd" zijn; plaatselijke kerken zonder een diep gewortelde ge schiedenis dus. De leden van deze kerken hebben een eigen sociologische status; werkzaam in de industrie. Deze kerken staan in een sterk roomse omgeving, waarin het pro testantisme een minderheid is. In het verdeelde protestantisme vor men deze beide kerken weer een kleine minderheid. Al deze factoren samen hebben een rol gespeeld bij het tot stand komen van deze plaatselijke situa tie in Eindhoven. BIJ het nadenken over deze be slissing en de beoordeling daar van is de zaak van het kerkver band het zwakke punt in dit besluit. Kerkrechtelijk komt hier aan de orde: de verhouding tussen de zelf standigheid van de plaatselijke kerk en het kerkverband. Heeft een plaatselijke kerk het recht een der gelijke beslissing te nemen? Deze kerkeraden hebben vele samen- sprekingen gehad. Onze kerken heb ben gewezen op de moeilijke plaat selijke situaties. Onze kerkeraad zegt: bij ons ligt het anders en kan het wel. We hebben het kerkverband geraadpleegd in de classis, die geen oog had voor deze situatie. Op de Gen. Synode is met geen woord gerept over onze situatie, hoewel het bekend kon zijn. De Synode sprak zelf uit dat we moeten staan naar eenheid: welnu, hier zijn we met onze beslissing. Het is de zaak van de classis Utrecht om de kerkrech telijke kant van de Eindhovense be slissing te beoordelen. Aangezien het hier een situatie zonder prece dent in ons kerkelijk leven betreft taak. Zolang classis zich hier niet over uitgesproken heeft, wil noch mag ons blad over dit punt een oordeel geven. Een andere kwestie is deze: had de landelijke situatie de kerkeraad van Eindhoven niet voorzichtig moe ten maken? Juist nu de Synode wees op de plaatselijke situaties en op de knelpunten, die nog niet weggenomen zijn op onderdelen maar juist zeer gevoelige onderde len van de belijdenis, zou het verstandiger zijn geweest als deze beide kerkeraden alles hadden ge daan om wat plaatselijk kon ook landelijk tot een werkelijkheid te maken. Dat was m.i. de taak van deze kerkeraden geweest. In 1958 schreef men: „Een en ander heeft niet altijd geleid tot volkomen over eenstemming, maar wel tot een ge noegzame eenparigheid van gevoe len op diverse punten". Om die een parigheid van gevoelen moet het gaan ook in de landelijke situatie. Het zou een honoreren van het kerk verband zijn geweest als men daar eerst op gewerkt had. Nu maakt deze beslissing de indruk in het licht van de generale situatie pre matuur te zijn. We namen er goede nota van dat al deze beslissingen een voorlopig heidskarakter dragen. Daar zitten dus nog allerlei mogelijkheden in. Practisch krijgt men met het kerkverband te maken als een gast- predikant in Eindhoven voorgaat. Zal de Chr. Geret. Kerk de vrijge maakte gastpredikant ontvangen en omgekeerd de vrijgemaakte ker keraad de chr. geref gastpredikant? Kan men een gastpredikant ver plichten in de andere kerk voor te gaan? En als de gastpredikant wel wil, maar zijn kerkeraad zou hier bezwaar tegen maken? Vragen te over; kwesties en daar ben ik van overtuigd die door de Eind hovense kerkeraden met voorzich tigheid zullen worden behandeld. Maar buiten het kerkverband om gaat een en ander niet ALS We het geheel samenvatten, dan doen we het in de uitdruk king: verheuging met beving. Verheuging omdat twee kerkera den van verschillend verband elkaar gevonden hebben voor alle zuster kerken zover zijn. Een bewijs dat het ernst is met de begearte iets te doen in het benauwende probleem van de kerkelijke verdeeldheid. Maar ook beving omdat deze si tuatie niet maatgevend is op dit ogenblik voor de landelijke situatie, hoezeer het dat moest zijn. Juist daarom als deze kerkeraden niet sterk blijven vasthouden aan het voorlopigheidskarakter van deze besluiten kunnen deze kerken in Eindhoven en inzonderheid de onze steeds in een geïsoleerde positie komen. De band met het kerkver band kan zo heel gemakkelijk ver slappen. En wat dan? Uiteindelijk toch eer andere kerkformatie? De zelfstandigheid der plaatselij ke kerk is een groot goed, dat we graag willen honoreren tegen alle openlijke en verborgen hiërarchi sche tendensen in. Maar tegelijk is de binding aan het kerkverband een zaak, die con sequenties meebrengt. Met waardering voor de Eindho vense poging is de vraag niet te on derdrukken: zijn deze consequenties wel tenvolle doorzien en door dacht? Nieuw lectuur project voor Latijns-Amerika (Van onze kerkredactie) „De krant als kansel. Als dat eens zou kunnen in Argentinië." Dat is de jongste visie van de Argentijn Eduardo J. Gattinoni. ,,Dan zou de profetische stem door kunnen dringen tot in de huizen van mensen die nimmer in aanraking komen met de keTk, noch met de rooms-katholieke, noch met een van de protestantse kerken." Maar de dagbladen van Buenos Aires hebben weinig in teresse voor wat de kerk doet en boeken per dag verkopen, zlj_ hun eigen zij lenen zich er helemaal niet voor om op welke wijze dan ook het evangelie uit te dragen. „Als de kerk van Argentinië dat me dium zou willen gebruiken, dan moét ze zelf een krant kopen. En zo heeft deze man, die zijn leven gewijd heeft aan publiciteit en li teratuur, een verlangend oog ge slagen op het dagblad „Critica". Maar tussen hem en het bezit van dat blad staat de som van bijna acht miljoen gulden, die op de een of andere manier bij elkaar moet worden gebracht. Eduardo J. Gattinoni was gisteren twee uur lang op Schiphol. Hij kwam van Londen, waar hij een wereldconfe rentie voor christelijke lectuur had bij gewoond onder voorzitterschap van de Nederlandse hoogleraar aan de Vrije Universiteit, prof. dr. Joh. Blauw. Daar waren de wereldproblemen op tafel ge komen; daar waren plannen geopperd en uitgewerkt; daar was ook het besluit gevallen om binnenkort een dergelijk» bijeenkomst te beleggen in Zuid-Ameri ka. Er zijn grootse plannen voor dat con tinent. waar de protestantse kerken grotere mogelijkheden hebben dan ooit tevoren, maar waar de nood met inkomen verdiend hebben. Ên als zij het weten op te voeren tot 20 dan kan de gehele organisatie op eigen inkom sten draaien. Maar dat betekent dus al dat er per jaar meer dan 700.000 boeken verkocht worden. ROMANS En hij is er van overtuigd dat dit mogelijk is, vooral omdat besloten is om een drievoudig project van uitgiften op te zetten. In de eerste plaats wil men zich richten tot de massa die nau welijks meer dan woorden kan spellen. Dan heeft men ontdekt dat juist de middenklasse van de bevolking ver zot is op romans. Daar ligt een ge heel terrein braak. Het zal niet ge makkelijk zijn om goede schrijvers te vinden, maar Latijns-Amerika kent een omstandigheid die nergens op de zendingsvelden voorkomt. In Azië moeten de boeken beslist van Azia ten zijn, anders worden ze niet ver kocht. In Afrika moeten de boeken van Afrikanen zijn. Maar een enqu te van Reader's Digest heeft uitge-, (Advertentie) ZORG DAT U ALTIJD ZO WEER OPGEKNAPT BENT Last van reumatiek, spit, verkoudheid, hoofd- en zenuwpijnen of andere pijnen? Dan TogalHelpt snel en goed. En veilig. Met Togal is uw stemming altijd zonnig. Weer of geen weer. Bij apoth./drog. Togal 0.95; 2.40; 8.88. Promotie te Groningen De wetenschappelijke ambtenaar aldus het proefschrift, waarop de heer B. S. Witte vandaag pro moveerde tot doctor in de econo mische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Groningen vervult een taak en draagt een verantwoordelijkheid, die soms met die van de hoogleraar zijn te vergelijken. Anderzijds mist de De oud-zendingspredikant ds. I. S. Kijne uit Leiden herdenkt op maandag 18 maart dat hij veertig jaar geleden in de Utrechtse domkerk werd uitge zonden door de Utrechtse Zendings vereniging om de leiding op zich te gaan nemen van de opleidingsschool voor onderwijzers en voorgangers op Nieuw-Guinea. Ds. Kijne, die een speciale opleiding had gevolgd in Hamburg met het oog op zijn toekomstige werkkring, heeft sinds 1923 honderden onderwijzers voor hef zendingswerk op Nieuw-Guinea opgeleid eerst op het aanvankelijke centrum op het eiland Mansinam bij Manaukwari en later in Miei in het zuiden van de Geel vinkbaai. In 1940 ging hij tijdelijk op Sumatra werken en werd daar geïnterneerd. Di rect na de oorlog kwam hij naar Nieuw- Guinea terug, waar hij eerst de leiding van het zendingswerk van de Nederland se Hervormde Kerk kreeg en na 1954 rector werd van de theologische school voor de opleiding van predikanten in Seroei. In 1958 repatrieerde hij. Ds. Kijne is thans docent hij de Zendings hogeschool in Oegstgeest. (Advertentie) Beroepingswerk GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen naar Buitenpost: J. H. Veefkind, kand. te Hilversum, die be dankte voor O.-, W.-Souburg en Vlis- singen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Vlissingen: W. van Heest te Emmen.. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Aagtekerke: H. Ligten- berg tc Oudemirdum. dag ook groter wordt. Het continent is in beweging, in onrust, en dat geldt in het bijzonder voor Argentinië. De val van Peron heeft het land economisch in een noodsituatie achtergelaten, maar moreel nog meer. Aan de ene kant staat daar de arbei dersbevolking. waaruit steeds luider stemmen opklinken die kortere werk tijden eisen en meer loon, maar die het grotere loon niet willen verdienen door hogere inspanning en grotere produktie. Daar klinken ook de stemmen van de kapitalisten die er op uit zijn om hun eigen zakken zo veel mogelijk te spek ken. Partijen vechten om de 25 procent stemmen van de zogenaamde peronis ten. Daar tussen door werken en wroe ten de communisten met uiterste krachtsinspanning. Ze slagen er met de dag meer in om de studenten voor zich te winnen, de intellectuele elite, die straks het volk zal moeten leiden. Een groot aantal professoren zijn uitgespro ken communistisch en onderwijzen hun leerlingen in het dialectisch materialis me. LECTUUR En Gattinoni voelt dat er iets moet gebeuren. Het is niet voldoende dat de protestantse kerken en kerkjes de zuivere boodschap van het evangelie prediken in hun eigen bijeenkomsten. De boodschap moet gebracht worden aan die duizenden die geen enkel contact met de kerk hebben, die geen enkel geestelijk fundament ken nen. En voor Gattinoni is het ant woord op de noodsituatie van dit moment: lectuur; boeken, bladen, kranten. Hij is geen onbekende op dat -terrein, want hij is al jarenlang de directeur van de Methodisten Pers, de uitgeverij van deze kerk in zijn land. Er werden en worden boeken gedrukt. Op het ge bied van theologie is het op het ogen blik zelfs helemaal niet moeilijk om geschikte auteurs te vinden. Maar het blijkt veel moeilijker om een boek aan de man te brengen, dan een boek uit te geven. Hij heeft een onderzoek inge steld naar de verkoop van zijn eigen uit gaven en kwam tot de ontdekking dat gemiddeld ieder boek 12 jaar en vier maanden nodig heeft om in een oplage van 3000 exemplaren uitverkocht te ra ken. Het is dus geen wonder dat kerkelij ke leiders en uitgevers van Zuld-Ame- rlka de banden ineen geslagen hebben. En het levensmotto van Gattinoni is de laatste jaren geworden: „Doe niet alleen, wat met anderen gedaan kan worden". Hij is er van overtuigd dat het die kant uit moet. Daarom is de eerste stap gedaan om te komen tot een oplossing. Er werd een commissie voor literatuur gevormd door de raad van kerken. Deze com missie zal de uitgave van boeken gaan stimuleren en financieel mogelijk ma ken door vijftig procent van de noodza kelijke fondsen bijeen te brengen. De uitgevers, zoals de heer Gattinoni heb ben zich verantwoordelijk gesteld voor de andere vijftig procent. Maar de boeken zullen ook verkocht worden. Er zijn wel christelijke boekwin kels gesticht in het verleden, maar de ervaring heeft bewezen dat deze tochj niet de belangstelling trekken van niet-kerkelijken, hoofdzakelijk omdat zij alleen maar protestants-christelijke en dan nog veelal theologische boeken ver kopen. Wil men werkelijk mensen trek ken naar deze winkels dan zulle zij ook andere boeken moeten verkopen en papier en wat daar al niet meer bij hoort. Maar dat kan alleen gestimu leerd worden als er een verkooporgani satie wordt opgebouwd die weet wat zij „We kunnen niet meer volstaan armoedige colporteurs in vuile en gescheurde kleren, die langs de deuren gaan. Die hebben meer weg van bede laars, dan van vertegenwoordigers", zegt Gattinoni. Gattinoni wil jonge energieke men sen. Hij wil in leder land van dit con tinent een depot stichten en vandaar uit zwermen dan vertegenwoordigers uit. Zij leggen contacten met kerken die boekentafels hebben. Zij leggen con tacten met de boekwinkels die er zijn, christelijke zowel als algemene, maar zij gaan ook langs de deur. In gedach- aantal hoogleraren onjuist achten. Pro ten ziet deze energieke Argentijn al motor van de heer Witte was prof dr. honderd van die mensen aan het werk. P. J. Bouman. Hij heeft uitgerekend dat als zij tien wetenschappelijke ambtenaar de plaats, de erkenning en de be voegdheid die zijn taak en verant woordelijkheid vergen. In het proefschrift van de heer Wit te, waarin de resultaten zijn vastgelegd van een onderzoek dat de promovendus naar deze materie heeft ingesteld, sig naleert deze verder, dat de functie van wetenschappelijk ambtenaar voor wei nigen aantrekkelijk blijkt te zijn. Willen de universiteiten en hogescholen hoog gekwalificeerde krachten aantrekken en behouden dan zullen zij moeten trach ten een arbeidssituatie te scheppen die zowel de intellectuele als de sociale en materiele behoeften van deze werkers kan bevredigen, aldus dr. Witte. Dit tekort aan wetenschappelijk per soneel op de Nederlandse universitei ten en hogescholen draagt bij tot de vermindering van het rendement van deze instellingen. Wil men dit tekort op heffen dan dient men de situatie waar in de wetenschappelijke ambtenaren ver keren te wijzigen. Dit vergt een weten schapsbeleid dat er niet voor terug deinst op korte termijn grote offers te brengen. Wensen Dr. Witte noemde als punten die ver betering behoeven de salariëring, de car rièremogelijkheden, het aanvaarden van de wetenschappelijk ambtenaar als vol waardig medewerker en het herzien van de plaats en de taak der hooglera ren. Ook bepleitte de heer Witte maat regelen om het research klimaat op de Nederlandse universiteiten en hogescho len zo gunstig mogelijk te doen zijn. Dr. Witte vond dat de vergaande autonomie van de hoogleraren moe' worden ingeperkt, vooral door een ver sterkt faculteitsbestuur, dat overigens weer gebonden moet zijn aan de richt lijnen van het algemeen bestuursregle ment, door senaat en curatoren vastge steld. De taak van vele hoogleraren moet worden belicht opdat zij meer dan tot nu toe in staat zullen zijn zich te wijden aan onderwijs, studie en onder zoek. Weerstand Dc aanstelling van assistent hooglera ren biedt de mogelijkheid op zeer ver antwoordelijke taaksegmenten te dele geren. Voorts verdient het ook in dit kader overweging de studievrijheid der studenten in te perken. Tenslotte zouden de hoogleraren op een vroeger tijdstip moeten kunnen worden gepensioneerd, zulks om een verstarring aan de top tegen te gaan en om de doorstroming van jongere functionarissen naar boven te kunnen doorvoeren. Een remmende factor bij het door voeren van veranderingen, zo meende de heer Witte, is ongetwijfeld de emo tionele weerstand van een aantal hoog leraren, die uitbreiding van de bevoegd heden van hun medewerkers niet nodig vinden en een vermeerdering van het EDUARDO J. GATTINONI de krant als kansel wezen dat 64 procent van'dé mensen liever een roman lezen dan welk an der boek ook. Drie en twintig procent van de bevolking las het liefste ro mans van buitenlandse schrijvers, en niet minder dan 60 procent van de lezérs kon het eenvoudig niet schelen. Dat betekent dat de christelijke uit gevers rustig kunnen beginnen met het vertalen van goed christelijke romans. Auteurs in Argentinië wisten dit trouwens reeds zonder deze enquête te vertellen. Zij hebben ontdekt dat hun boeken sneller verkopen als ze onder een buitenlands pseudoniem schrijven. Naast deze romans zullen er dan nog bovendien boeken voor de intellectuelen moeten verschijnen. Er zijn in Latijns- Amerika rond 20.000 protestantse stu denten ingeschreven aan eigen universi teiten. Die vormen reeds een basis om tot uitgave te komen van boeken die zij weer aan anderen kunnen geven. Maar het grootste project waar signor Gattinoni mee rond loopt (Advertentie) AUTOMATISCHE PRECISIE-REGELAAR zijn plan om de krant „Critica" op te kopen. Dit bekende dagblad heeft een merkwaardige geschiedenis ach ter de rug. Het is een krant die in vroeger jaren de sensatie niet ge schuwd heeft, die zelfs en dat geeft enigszins een indruk van de morele situatie chantage niet geschuwd heeft. In de dagen van Peron werd het een regeringskrant en sindsdien is het blad reeds vijf maal van eige naar veranderd. Op het ogenblik is het in handen van een uitgever die zijn handen al vol heeft aan een ochtendblad (Critica is een avond blad) en er wel af wil. Het is te koop met gebouw en technische in richting voor rond acht miljoen gul den. Het gebouw ligt prachtig cen traal aan de hoofdstraat van Buenos Aires die loopt van het gebouw van de president naar het gebouw vgn het congres. Gattinoni zoekt contact met zaken mensen in Europa en in de Verenig de Staten. Zijn visie is een krant met al het nieuws, maar waarin een hoofdredacteur de kans heeft om christelijk commentaar op de ge beurtenissen te geven, om zo dage lijks de lezers (het zijn er 200.000) te beïnvloeden. Zal hij in dit project slagen? Hij weet het niet. Maar het lijkt hem de beste mogelijkheid om de profetische stem van de kerk te laten klinken in de huiskamers van de gewone mensen. En dat is nodig, juist nu Argentinië en geheel Latijns- Amerika zich op een tweesprong schijnt te bevinden. Het is zo te begrijpen, dat de discipelen Jezus willen vast- houden en dat zij niet weten hoe het verder moet als Jezus er niet meer zal zijn. Hun leven is als het ware met dat van hun Meester vergroeid. Wat een prachtige momenten hebben zij niet met Hem meegemaakt: doden gingen weer leven, verlamden begonnen te huppelen, blinden konden ineens weer zien, duivelen verlieten onder een geweldig misbaar de geesteszieken. Zeker, er waren ook ogenblikken van droefheid, van angst voor de boosheid van de tegenstanders. Maar nu, zo kort voor het heengaan van Jezusoverheerst de herinne ring aan goede dagen. Móet het nu beslist zo? Kan het niet anders? Jezus kent de overwegingen van Zijn discipelen. Hij zegt: Het is beter voor u, dat Ik heenga." Als dat niet zou gebeuren, zal de Trooster niet kunnen komen. Jezusleven nadert het einde. Hij, de Zoon des mensen, moet ook sterke banden verbreken. Hij, in de diepste zin van het woord solidair met de mensen, weet, dat Hij hen zal moeten loslaten. En toch: het is beter, dat Hij heengaat. Zijn jongeren mogen Hem niet proberen vast te houden. De wil van de Vader moet worden volbracht. Jezus zal de beker van bitterheid tot op de bodem moeten uitdrinken. Hij zal de duivel opzoeken in diens domein en straks zegevierend te voorschijn treden. Dan kan de Trooster komen. „Het is beter voor u, dat Ik heenga": uw en mijn redding is ondenkbaar zonder Golgotha, de Trooster heeft geen vat op ons, als Jezus niet, beladen met onze zonden, de Via Dolorosa zou gaan. Duitse Evang. kerk besluit tot oprichting: De synode der Duitse Evange lische Kerk heeft eenstemmig be sloten dat deze kerk en de Duitse Evangelische Zendingsraad een „Evangelische werkgemeenschap voor wereldzending" zullen vor men. De nieuwe gemeenschap zal die taken behartigen die buiten de De organisatie van de gezond heidszorg in haar huidige vorm werkt niet meer bevredigend, zo wordt gesteld in een rapport, ge titeld „Het ziekenfondswezen in Nederland", uitgebracht door de Prof. mr. B. M. Teldersstich- ting in Den Haag. Met name is, in de jaren vijftig, een te zware belasting van het medische be stel ontstaan, hetgeen zowel met betrekking tot de kwaliteit als tot de kosten van de medische ver zorging van invloed is geweest. De overbelasting heeft geleid, on der meer tot verkorting van de ge middelde behandelingstijd (5 minu ten), tot massawerk en tot verzwak king van het persoonlijk element in de medische behandeling. Naar het oordeel van de Teldersstich- ting mag de verdeling van de lasten over de verschillende bevolkingsgroepen er niet toe leiden, dat bepaalde groe pen met name de particuliere pa tiënten, een onevenredig deel van de kostenstijging moeten opvangen. De toepassing van het solidariteitsbeginsel moet beperkt blijven tot de ernstige ziekterisico's. De concurrentie tussen de medewer kers mag zo min mogelijk worden be lemmerd en de regeling moet eenvoudig en gemakkelijk uitvoerbaar zijn. Aangezien het bestaande ziekenfonds stelsel aan de eerste vier voorwaarden niet voldoet, moet, aldus het rapport, naar een andere regel worden gezocht, In het door de Teldersstichting be pleite stelsel moet een verplichte pre mie worden geheven van: enerzijds de gehele bevolking voor de verzekering van het risico van verpleging in een inrichting voor geesteszieken, en ander zijds van degenen met een inkomen, van minder dan 8650 gulden voor een gedeeltelijke dekking van de kosten van de overige ziekterisico's. De betaling van de verplichte premie geeft recht op het sluiten van een be perkte ziektekostenverzekering. De voorgestelde regeling laat de ge legenheid open om op basis van vrij willigheid over te gaan tot het sluiten van een aanvullende ziektekostenverze kering, ter dekking van het eigen risi co en van een ziekenfondsverzekering, waarbij evenals nu een volledige en rechtstreekse medische verzorging is gegarandeerd. Krijgt Engelse kerk priesteressen? De aartsbisschop van Canterbury en York van de Anglicaanse Kerk hebben gisteren een speciale commissie be noemd om de vraag te bestuderen of vrouwen tot het priesterschap van de Anglicaanse Kerk moeten worden toe gelaten. In deze commissie zitten twee vrou wen, Clare van de Anglicaanse gemeen- te Saint Andrew en mevrouw K. Bax ter, secretaresse van de commissie voor benoemingen van vrouwen, aan de uni versiteit van Cambridge. Als de commissie voorstelt om vrou wen tot priester te laten wijden, dan zal dit nog goedgekeurd moeten worden door de kerkvergaderingen van Canter bury en York, waarin geestelijken en le ken zitting hebben. Dan zal het laatste woord nog bij het parlement liggen om dat de Krek van Engeland een staats kerk is. Advertentie) mogelijkheden van alleen werken de zendingsgemeenschappen of van de andere kerken in Duits land vallen. Voorzitter Beckmann onderstreepte voor het in stemming brengen van het onderwerp nogmaals de grote verant woordelijkheid van de kerken in Duits land en hun gemeenteleden, om het evangelie in de huidige wereld te ver breiden. Het gaat hier niet om het of feren van geld of tijd. Voor alles moe ten we mensen hebben die bereid zijn naar Azië en Afrika te gaan om daar te arbeiden, aldus de voorzitter. De landskerken moeten leren niet alleen te kyken naar een zo goed mogelijke bezetting van de gemeenten in het eigen land, maar ook moeite doen de lege plaatsen over de oceaan te bezetten. Na de stemming dankte dr. Hans Heinrich Harms, als voorzitter der Duitse Evangelische Zendingsraad de sy node voor het aannemen van het voor stel en zei dit te zien als een teken van begrip voor de zendingstaak. Verder werd besloten geen discussie te beginnen over de overeenkomst met de bondsregering over het geestelijk werk onder de militairen, daar de Oostduitse kerk niet op de synode aan wezig was. De met dit vraagstuk be laste commissie had zich ernstig bera den, en gemeend, daar er geen ingrij pende aspecten aan het vraagstuk wa ren toegevoegd, het niet op de synode ter sprake te moeten brengen. Een woordvoerder van de commissie sprak de hoop uit het een volgende keer wèl te kunnen behandelen, met andere woorden: dat dan de Oostduitse Evan gelische Kerk welaanwezig zou kun nen zijn. Kerkelijke wet Op rle synode werd verder nóg be sloten twee wetten tot het verkrij gen van grotere beweeglijkheid van de kerken in Oost- en West-Duitsland te aanvaarden. Een beweeglijkheid met als doel de eenheid binnen de kerk te be waren. De raad der Duitse Evangelische Kerk werd gemachtigd een tijdstip te bepalen waarop de nieuwe bepalingen van kracht zouden worden. De eerste kerkelijke wet bevat onder meer de volgende punten: a. Van nu af kan de synode bij meer derheid van stemmen beslissen. b. De praeses der synode kan in over leg met de Raad de synode op een door haar te bepalen plaats bijeenroepen. Is dit niet uitvoerbaar, dan wordt de sy node op die plaats gehouden die de meerderheid beslist. Het andere voorstel bevat onder meer het punt dat de praeses der synode in samenwerking met de Raad leden der synode op kan roepen voor vergaderin gen. Zo'n vergadering kan alleen ge houden worden als ten minste drie le den van de Raad van de synode der Evangelische Kerk dit kenbaar maken of als tien leden der synode het wensen. Men hoopt door deze nieuwe kerkelijke wet de eenheid der Kerk, ondanks de moeilijkheid van het gescheiden zijn van Oost en West te behouden. 84e Uniecollecte, Jaarcollecte voor de Scholen met den Bijbel, lijst 20. 1962: Transport lijst 19 303.550.60; Ter Apel 678; Oostwold ƒ419; Drachtster Com pagnie 345; Huizum 2.305; Oldeboorn 378,05; Zuidwolde ƒ171; Hardenberg ƒ947,76; Wanneperveen ƒ423,50; Heel- sum ƒ300,61; Hoofddorp 1.294,15; Hoorn 734,84; Ouderkerk aan de Am- stel 532,60; Santpoort 899,17; Bode graven 133,45; Capelle aan de IJssel 664,85: Gouda 832,60; Leidschendam 1.136,95; Maasland 1.240,25; Mole naarsgraaf 222,50; Numansdorp ƒ880; V erhuiskisten ruiken naar hout, manchester broeken en zware shagToen ik deze geuren had thuisgebracht, was het mij duidelijk, dat je in zo'n blote kist geen schoon linnengoed legt en daarom drapeerde ik vloepapier langs de wanden en op de bodem. Op het moment dat ik de eerste lakens liet zakken tussen het ritselend vloe kwam mijn man binnen. Ik spijkerde mijn glimlach vast. Dat was nodig, want ik wist precies hoe onze conver satie zou verlopen en ik wilde niet geïrriteerd ra ken. En ja hoor, daar begon het al: „Wat dóe je?" ,Jk pak". .Jij pakt. Maar ik heb je toch gezegd, dat het niet hoeft! De verhuizers pakken". „Ja, dat heb je al gezegd. De verhuizers pakken, ja dat zei je. Maar ik zei toen. dat er dingen zijn, die een huisvrouw zelf wil pakken, weet je nog?" Ik griezelde van mijn eigen geduldige stem. Je kunt een heleboel romantische dingen over man nen zeggen, je kunt in extase raken over hun ga ven en talenten, maar soms zijn ze uitermate ver moeiend. Dan douwen ze maar door zonder te luis teren of te begrijpen. Hij had al ettelijke keren ge zegd, dat ik niet hoefde te pakken. „Dat doen de verhuizers" was het steeds kerende refrein. Hij begreep maar niet, dat ik geen vingerafdrukken op lakens en slopen wilde hebben. Hij begreep ook niet, dat er kinder spul gesorteerd en geschift moest worden. Hij begreep niets en liep als een ontwortelde boom verdwaasd door een ontluisterd huis. Dat was de reden waarom ik probeerde te glimlachen. Een ontwortelde boom is zo tegen natuurlijk, zo zielig. Hij liep mompelend de kamer weer uit. Terwijl ik een stapel badhanddoeken in de kist vleide, re- perteerde ik nog eens: „Wat doe je? Ik pak. Dat hoeft niet. Dat doen de verhuizers". De glimlach stierf langs mijn strakke mond, want een weeë golf misselijkheid kroop vanuit mijn tenen, via mijn maag omhoog. Dravend bereikte ik net op tijd een zekere plaats. Ik voelde me zo ziek als een hond, had nog net fut genoeg om te denken: lfaztang.e.£ó „Wat doe je? Ik geef over. Dat hoeft niet. Dat doen de verhuizers wel". Zwevend en bevend pakte ik verder, totdat de manchester-broeken en zware shag lucht mij te machtig werd en ik domweg middenin de keet in bed kroop. „Een ontwortelde en een gevelde boom", dacht ik en viel in een zware slaap. Ondertussen dans ten de attributen voor een spiritistische séance de verhuiskisten schommelend door de kamer en langs het plafond. Ze kregen gezichten met spot tende ogen en ze bliezen uit clowneske monden rook naar mij toe, rook die afschuwelijk stonk naar zware shag. In de hoeken van ons oude plafond waren engel tjes gebeeldhouwd. Jaren lang hadden die engeltjes daar lief en sereen met bolle wangen alleen maar decoratief gehangen, maar nu schetterden zij wil de muziek uit hun trompetjes. Eén kroop uit zijn guirlandes en gooide een kist naar beneden, die krakend uit elkaar barstte. Dat engeltje vond het een reuze mop. Hij lachte histerisch en gilde: „Wat doe je? Ik gooi een kist kapot. Dat hoeft niet. Dat doen de verhuizers wel. Nee. er zijn dingen, die een huisvrouw zelf moet doen. Laat me niet lachen". Maar hij lachte wel, hij bleef er zelfs bij na in. Toen werd ik wakker. Mijn ontwortelde boom zat op een kist naast mijn bed. Hij had thee ge zet. Thee, die naar chloor smaakte. Ik was echt ziek. Voor ik weer in slaap zakte zag ikhet bolwangige engeltje tussen zijn quirlandes hangen. Ik had jaren van hem gehouden, maar dat was nu voorbij, zijn geschetter was te ordinair gèweest. Uren later kwamen de verhuizers om linnen goed in te pakken. Ze duwden met vuile handen alles, wat eens mijn huisvrouwen-trots was in de kisten alsof het allemaal bestemd was voor de lorreman. Mijn man had gelijk gekregen: de verhuizers pakten alles. Het deed me niets, helemaal niets. Want als één kleine bacterie tegen een vriendje zegt: „kom, joh, we gaan even een maag op stelten zetten", ligt een vrouw als een gevelde boom in bed en wil alleen nog maar slapen. Mink van Rijsdijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2