LIVINGSTONE POERIM GEESTELIJK baande zich een weg naar't hart van Afrika in Liefde het Joods Historisch museum te Amsterdam DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD Baiwwi, 150 jaar geleden geboren 90 jaar geleden gestorven Diep onder de indruk keerden in de afgelopen week twee collega's-redacteuren terug op de redactie van de krant Ze hadden de film van Ingmar Bergman gezien ,,Als in een donkere spiegel." En door de ze film hadden ze contact gekregen met volkomen ongelovige collega's. „Ik heb ontdekt dat als de liefde verdort ook het geloof verbrokkelt" zei een van hen. Ach, theolo gisch wisten we dat wel, maar soms wordt wat wij weten pas realiteit als wij het zien gebeuren en er zelf bij betrokken raken. Zonder liefde is geen samenleving mogelijk. Zonder liefde is geen eenheid mogelijk. Zonder liefde is er geen geloof, geen hoop mogelijk. Want liefde is uiteindelijk gave. geen gave die wij ontvangen dat ook natuurlijk maar overgave toch in de eerste plaats. Liefde betekent de ander aanvaarden, niet meer en niet minder. En daarom is het zo opvallend dat de bijbel zegt: God is liefde. Liefde is geen aspect van God, geen facet van zijn wezen. Hij is liefde, dat is het ken merkende van Hem in Zijn verhouding tot God. God wil zich geven. En Hij gaf zich in Jezus Chris tus. Daarom roept Christus, de Zoon, uit dat Hij niet gekomen is om gediend te worden maar om te dienen. Hij wil niet ontvangen, Hij wil Zichzelf geven. Want Hij kent als geen ander de grondwet van Zijn wezen, die Hij ons voorhoudt: „Wie geeft, die ontvangt." Zijn heerlijkheid is dat Hij in de wereld komt om juist geen Heer te zijn. Maar juist omdat Hij ons heeft liefgehad zegt Hij: Blijft in mijn liefde." Dat wil niet zeggen dat wij ons moeten verlustigen in de liefde die wij van Hem ontvangen hebben. Neen, hij vraagt van ons gevende liefde. Hij vraagt van ons liefde voor het verlorene, zoals Hij ons, die verloren wa ren, heeft lief gehad. Hij vraagt van ons die Zijn liefde ontvingen, gevende liefde, niet voor Zichzelf, maar voor de ander. En naar mate wij geven, zul len wij ontvangen. Ons leven wordt zo vaak beheerst door de gedachte: ,.Wat komt er voor mij uit." Dat is onchristelijk. Daar staat ons eigen ,,ik" in het middelpunt en is God van zijn troon gestoten. De grote vraag moet zijn ..Wat gaat er van mij uit." Het antwoord op die vraag bepaalt de werkelijke waarde van ons leven. (Van onze kerkredactie) H(j vertrok naar het onbekende Afrika als zendeling-arts. Hy keerde terug in Engeland als ontdekkingsreiziger. De bronnen van de Njjl ontdekte hjj nooit, maar hij baande de weg opdat het „levende water" kon opspringen in het hart van het zwarte continent. Honderdvijftig Hij was naar hun mening te oorlog met Engeland en geen En- veel ontdekkingsreiziger geworden gelse zendeling kon het land bin- en te weinig zendingsarts geble- nenkomen. Maar een andere zen ven. Men eerde hem dan ook als deling, Robbert Moffat, die later de man die zich een weg baande zijn schoonvader zou worden, wek- in het hart van Afrika en daar- te het verlangen in zijn hart op door dit hart openlegde voor de om naar Afrika te gaan, waarvan jaar geleden werd hij geboren, negentig jaar geleden stierf hij eenzaam we»el.d- Men beêreep toen nog het gedeelte tussen de Sahara en i nipt Hat. fïnH zich port woo Viaant Ao Kalaharl.ninatlHn nno „nllrn. in de jungle. Hy werd begraven als een van de grootste zonen van Groot-Brittannië in de abdij van Westminster te Londen. Maar diep in het hart van vele christenen leefde de gedachte dat deze grote man toch zijn grote zendingsopdracht niet helemaal trouw was gebleven. Op de fabriek (Van een onzer medewerkers) Het poerimfeest, beter be kend als het lotenfeest, is het enige joodse feest, dat in we zen geen religieuze elementen bevat. Het is de vreugde, dat in het Perzisch-Medische rijk van koning Ahasverus, naar wordt aangenomen koning Cy rus (485-464), het gezonde ver stand gesymboliseerd in konin gin Esther en haar pleegvader Mordechai het won van het an- ti-semltisme verpersoonlijkt in de eerste minister van de ko ning, Haman. In feite is het de vreugde, dat het goede het kwade antisemitisme overwon. In dit opzicht is het poeriem* feest leerrijk. opdat men onbekend gebied was. Zijn evangelie zou klinken in de ondoordringbare jungle, op de Terwijl het hart van Livingsto- woeste plateaus en langs de snel- ne sneller klopte als hij vanuit stromende rivieren, zijn zendingspost uitzag naar het Noorden, waar hij in zijn verbeel- Hij begon als zendingsarts en ding ,,de rook van duizend dor- kreeg door de Londense zendings- pen" naar de hemel zag opstijgen, organisatie een plaats aangewe- deden zijn collega's het werk dat zen op de zendingspost Koeroe- hun hand vond te doen en lieten man in Zuid-Afrika. Dat moet het daarbij. Zij dachten aan de wel een hoogtepunt geweest zijn mensen die zij zagen. Livingstone in zijn leven. Slechts de taaiste dacht aan die mensen waarvan volharding en een ijzeren wil had- hij droomde. Zij zagen tot aan de den hem zo ver gebracht. horizon, Livingstone zag achter de horizon. En altijd heeft hem be zig gehouden wat daar achter die horizon lag. Hij was wat dat 1je- T.treft een onrustige geest die het Livingstone had geen rijke Uc(st wllde Iwenr^n toor 0„beken- ouders die zijn studie konden be- streken kostigen. Reeds als jongen van tien jaar moest hij naar de fa briek om daar in de katoenspin nerij de gebroken draadjes aan elkaar te knopen van 's morgens Daar kwam bovendien nog bij zes tot 's avonds acht uur. En als dat Livingstone begreep dat het hij dan thuis kwam en zijn avond- evangelie zo spoedig mogelijk ge- eten op had, ging hij naar de La- bracht moest worden aan alle tijnse school. Want hij wilde niet mensen. Hij kende de „ongedu- ecuwig in die katoenspinnerij blij- righeid" van het evangelie. En ven. Om tien uur ging de school hij besefte dat dit evangelie al- ult en dan moest eerst nog het leen maar gebracht zou kunnen huiswerk worden gedaan voor de worden door de zonen van het volgende avond. Om twaalf uur volk zelf. Het heeft jaren geduurd kwam zijn moeder en blies onver- voor de zending deze woorden biddelijk de kaars uit en als Da- van Livingstone volkomen heeft vid niet klaar was met zijn Latijn- begrepen en opgevolgd, se grammatica nam hij soms zijn leerboek mee naar de fabriek en legde het voor zich neer op de spinmachine. Ongedurig Naar het Noorden Oproep waarbij ook de specifieke poe- voorwerpen daarvan uiteraard rimfolklore met zijn festijnen, ook aanwezig, toneelstukken, optochten, liede- De meest merkwaardige zijn ren en kranten niet gespaard kon wel de rateltjes waarmee vanouds blijven, In Israël echter is compleet uitgegroeid Een verluchte, met de hand op perkament geschreven „megilla Esther" (rol van Esther) uit het begin van de achttiende eeuw. zwarte inkt geschreven worden. Het wordt niet gebonden in boek vorm, maar traditioneel als rol. Illustraties Na een paar maanden trok hij al verder naar het onbekende noorden. Daar legde hij contac- In die jaren we'd iijn leven len met een kaaerslam> dle tot een enge band zouden uitgroeien. bepaald door een oproep van de beroemde Chtaa-rendellne. dr. Weer vl„ jaar later hij Karl Giitzlalf. Dat voorbeeld tril- varder „aar het n00rdeI1| gavojgd de hl) volgen. Moelraam zette bij door de stam dia p00gda ,a door en werd Ingeechreven aan de komen aan da drak va„ de Afri. universiteit. Soms moest hij zijn kaanse boeren studie onderbreken om ln een fa briek te gaan werken om het geld Er begon een leven van reizen bijeen te brengen. Na twee jaar fJV trekken. Hij ontdekte het Ngamimeer, het Nyassameer en kreeg hij het wat gemakkelijker, Vele andere meren. Vanuit het Israël echter is het jn~de synagogen de kinderen he- tólïif omd,t h<,t «ndlngsge- hart van Afrika vocht hij zich een eet uitgegroeid tot vig te keer gaan als bij het le- Lt »»tecl.«p Estherboek, of juister Esther, de rol van ze elementen, heeft het, blijkens de overlevering, niet veel ge scheeld of het boek Esther was niet in de bijbel opgenomen. Het poerimfeest is bij het jood se volk -uitgegroeid tot een waar volksfeest. Vroeger werd het hoofdzakelijk buitenshuis ge vierd, ook in de jodenbuurten van Nederland. In de achttiende »euw werden ten tijde van poe- rim, dat zondag j.l. werd ge vierd, in de Amsterdamse Joden buurt extra politiedetachementen gelegerd om de feestvreugde iets binnen de perken te houden. Theater Het poerimfeest heeft wel het Estherverhaal uit de bijbel als basis maar daarbij is het niet Tentoonstelling Esther'de naam Haman, de ver- J vloekte, opklinkt. Overigens, doch In het Joods Historisch Museum dit terzijde is dit met altijd bt Amsterdam hangen daarvan door de grote foto's aan de muren. Het is nagogen gaan gebod, dat eigenlijk verbiedt ,,een gesneden beeld te maken noch enige gestalten" wel zeer ruim opgevat waardoor de geïl- lestuurderen van de sv- lustraerde Estherrollen tot de 'Srtëerd Men beste sP«cimina va" joodse il- aaroeera. Men lustratieVe kunst konden gaan gewadi a ren later zocht hij zich een weg haalde hij zijn artsendiploma. naar de andere kant. Hij ontdek- j j te op zijn vele reizen de grote Maar toen was de deur naar Victoriawatervallen, die hij noem- China gesloten. Dat land was in de naar koningin Victoria. Zijn iedaan ter gelegenheid "van" de achttë het in sommige tijden een van de- tentoonstelling over poerim, de verstoring van het decorum en ij):f f. tweedeJehtoonkWlmfto^ët ka- vërbood_h.t_z,n. HmuanWoppën. b» der van de exposities over joodse feestdagen. Niet het fol kloristisch element van dit feest staat bij deze tentoonstel- ling op de voorgrond, al zijn uitsluitend op dierenhuid met Volgens een oud joods voor- - - schrift mag de tekst tan het Es- rondere schoonheid is de uit de dierverhaal, bestemd om in de ?ev™,_t»ndI «h» stammende rol synagoge te worden voorgelezen gebleven. Op poerim is het zelfs een goede daad om zo diep in het glaasje te kijken dat men het verschil niet meer weet tus sen de vervloekte Flaman en de goede Mordechai. Bij de uit bundige stemming van overvloe dige spijs en drank een dag van vreugde en feestmaal en als een dag waarop men elkaar ge schenken zendt (Esther 9:19) verschenen natuurlijk de potsen makers met hun schellen, om de feestvierenden te onderhouden met de opvoering van het Esther verhaal en andere bijbelse tafere len. Het poerimfeest is dan ook de geboortegrond van het jiddisie theater. Met de volledige gelijk stelling van de joden in ons land voltrekt zich het historisch onver mijdelijke aanpassingsproces, Sneeuwklokje na doorstane winter Toen het kwam op sneeuwzachte voeten, onder dekking van een maanloze nacht, hoe zou ik het hebben herkend met dagogen dromend gesloten over mijzelf gewend? Het duurde, o hoe het duurde! maar hóe lang ik was in die macht van verstijving, hoe diep bedolven, wat vraag ik het mij nog af? nu de zon met een strelende vinger voorzichtig mijn klokhart bevrijdt o, ik voel hoe het bijna weer tingelt luister; een nieuwe tijd! INGE LIEVAART verlucht met gravures van hand van Salom Italia. Andere, eveneens van grote schoonheid getuigend zijn daarbij ware mees terstukjes omdat in ragfijne en kleine Hebreeuwse karakters, het bijbelverhaal is weergegeven op rollen iets groter dan een postze gel. Niet alleen de handschriften en de versieringen maken de ten toonstelling imposant maar even eens het filigrainwerk van som mige zilveren kokers. Op de tentoonstelling hangen voorts enige schilderijen en etsen betrekking hebbend op het bijbel verhaal waaraan poerim is ont leend. De belangrijkste daarvan zijn de twee werken van Rem brandt, de ets Mordechai door Haman omgeleid en de tekening Esther knielend voor Ahasveros. Grote aandacht wordt op de ex positie tevens besteed aan de zgn. Sjlachmonesborden. Het is ge bruik op poerim minstens twee armen met geschenken te bede len opdat ook zij in vreugde het feest kunnen vieren. In de loop der tijden zijn speciale borden vervaardigd, om de gaven in ont vangst te nemen. Tal van deze borden, waarvan sommige een hoge kunstwaarde vertegenwoor digen zijn tentoongesteld. De ex positie blijft tot 12 april. ZATERDAG 16 MAART 196» Een tan de meest spectaculaire ogenblikken van de zendings geschiedenis is het moment dat de journalist Stanley, uitgezonden door de New York Herald Tri. bune, de doodgetvaande Living stone in het hart van Afrika in een Arabisch dorp ontmoette. De ontmoeting geschiedde met Brits flegma. Stanley: „Dr. Livingstone, niet waar?" Livingstone: ,Ja, die ben ik." De Amerikaanse krant publi ceerde er echter een van haar sappigste verhalen over. DAVID LIVINGSTONE geleefd aanvaardde de twee zen delingen die het Londena Zen dingsgenootschap later stuurde niet. Hun vrouwen en kinderen stierven en de mannen keerden ontmoedigd terug. Het stamhoofd stierf ten gevolge van een los bandig leven en later werd de ge hele stam door andere negers uitgemoord. De eerste elf zendelingen die de oproep van Livingstone opvolgden en naar Afrika kwamen zagen hun werk volledig mislukken. De leider stierf nadat alle geneesmid- delen gestolen waren en al spoe dig stierven ook vele anderen van de groep. De overlevenden trokken zich teleurgesteld terug. Trouw En toch is Afrika Livingstone trouw gebleven. Hij heeft het zelf niet meer beleefd, maar het was een trouw die Europa negentig jaar geleden de tranen in de ogen bracht. Deze grote ontdekkingsrei ziger, deze ongedurige man, die toch een trouw vader voor zijn Afrikaanse helpers was, stierf eenzaam met zijn hoofd op zijn open bijbel in de vroege morgen van 1 mei 1873. Soesie en Choemie, zijn helpers hielden krijgsraad en besloten het lichaam van hun meester niet te begraven, maar naar zijn eigen land terug te brengen. Het lijk werd gebalsemd, in zeildoek gepakt, dat op zijn beurt weer in boombast was gebonden. Koorts en ziekte teisterden de dragers, maar de kleine groep hield vol. Onderweg kwam het tot een ge vecht met een vijandige stam, maar de tocht ging door. In Ta- bora wilde de Portugese bevel hebber hen het lijk afnemen, maar zij gaven niet toe. Hun ant woord was ..neen, neen. Zeer groot man. Kunnen hier niet begraven". Negen maanden lang duurde hun tocht. Tweeduizend kilome ter legden zij af tot zij de Oost kust bereikten. Dank zij de hulp van een Britse consul kon het li chaam van Livingstone naar Lon den verscheept worden. Soesie en Choemie mochten mee. Zij liepen op die gedenkwaardige, nationale rouwdag achter de baar van hun meester naar de Westminster Ab dij. Een ding hadden deze belde zwarte vrienden niet meegeno men. Het lichaam droegen zij naar Engeland, maar het hart van Livingstone begroeven zij ln Afrikaanse bodem. Dat behoorde Afrika. werk maakte ln vele delen van Afrika een einde aan de slaven handel. Teleurstelling Geweldige teleurstellingen heeft hij moeten verwerken. Vaak was hij op zijn reizen door onherberg zame streken ziek. Vaak lieten dragers hem In de steek. Zijn vrouw die hij na jaren weer zou ontmoeten stierf een paar dagen voor zij elkaar bereikten. De stam waaronder hij jaren heeft Rode vogelaar tracht de Turken te verschalken Het afzweren van Stalin is uit de mode geraakt Alleen maar een geste tegenover Peking Is zich als gevolg van het te rugtrekken van de Amerikaanse raketbases een wijziging aan het voltrekken tussen Turkije en de Verenigde Staten en in ver band daarmede wellicht ook tussen Turkije en de Sowjetunle? Volgens betrouwbare berichten uit Ankara, de Turkse hoofdstad, heeft het jongste zoete gefluit van de Russen ten doel heb bend het Turkse volk voor sa menwerking met Rusland te win nen ln dit anti-Russische land met dertig miljoen Inwo ners wel enige weerklank ge vonden. De regering van pre mier Inöntt maakt zich hier met de Amerikanen zorgen over. DOOI De koude oorlog zo zeggen de zoetgevooisde rode lokvogels ia bezig te ontdooien door het tot stand komen van een zeke re ontspanning tussen de Sowjet- urüe en de Verenigde Staten. Dit zou blijken uit het feit, dat de Amerikanen hun bases in Tur kije gaan opheffen. Het strate gisch belang van dit land be staat blijkbaar voor de Verenig de Staten niet meer. zo redene ren de Russen, die de Turken graag de indruk geven, dat ook voor Moskou hun land in de kou de oorlog geen rol van betekenis meer speelt. Maar de Sowjets gaan verder. ZIJ trachten de Turkse bevol king er van te overtuigen, dat zij langzaam maar zeker door de Amerikanen ln de steek gelaten zuilen worden, dat zij steeds minder militaire en economische steun zullen ontvangen. En het slot van het liedje Is, dat Tur kije er om die redenen verstan dig aan zal doen, nu reeds een neutraal standpunt te gaan inne men en de vriendschap plus leningen tegen rente en andere steun van de Sowjetunle te aanvaarden. ONTHAAL In een recente uitzending van Radio Bizim. een communistisch radiostation in Oost-Europa, waaraan ook Turken hun mede werking verlenen, werd de Turkse bevolking voorgehou den. dat het Amerikaanse besluit, de Turkse bases te ontruimen. Turkije in de gelegenheid stelt, zijn oorlogsuitgaven te vermin deren. bilaterale vriendschaps-, non-agressie- en economische verdragen te sluiten en een on afhankelijke politiek te volgen. En deze zogenaamde dooi in de betrekkingen tussen Oost en West (men ziet hoe gevaarlijk het is, dit begrip te gebruiken of er mee te spelen), die reeds geleid heeft tot een bezoek van een Turkse parlementaire mis sie aan Moskou, heeft een goed onthaal gevonden in een deel van de pers van Turkije. Het Is dan ook niet zonder ré den. dat president Inönü, die toch al zoveel moeite heeft om het politieke evenwicht ln zijn land te bewaren, met enige be zorgdheid het Russische propa- gandaoffensief, dat op het min der innig worden van het con tact met de Verenigde Staten is gevolgd, gadeslaat. REALITEIT. Een medewerker met een ei gen rubriek in „Millyet". een in de regel onafhankelijk blad en op een na het grootste in Tur kije, schreef, dat het land tien iaar heeft geknoeid, maar dat het nu tijd wordt, de realiteit on der ogen te zien. Hij voegde hier aan toe, elke stap in de richting van herziening van de betrekkin gen tussen Turkije en de Sov jetunie te beschouwen als een poging een einde te maken aan veel chantage. Turkije zou het vaderland kunnen worden van mensen die aan hun land en niet aan uitbuiters denken. Een correspondent van de Prawda, die kort geleden een bezoek aan Turkije heeft ge bracht, heeft verklaard dat hij Inderdaad een vrlendschappelij- ker gezindheid jegens Rusland heeft geconstateerd en dat de Turken verlangend zijn, een eind te maken aan hun afhankelijk heid van de door Amerika aan gevoerde Navo. DE KERN Dit is de kern van de Sow- jetcampagne. Door een overeen komstige tactiek heeft de Sowjet- unie onlangs van de buurstaat van Turkije. Perzië, een akkoord weten te verkrijgen, dat geen ba ses van het Westen op zijn grond gebied zullen worden toegelaten. Maar Turkse autoriteiten moe ten niets hebben van al het zoe te gefluit van de rode vogelaar. In de eerste plaats zijn zij er van overtuigd, dat er geen spra ke is van een werkelijke toena dering tussen de Sowjetunie en de Verenigde Staten. Men ver wijst in dit verband naar de moeilijkheden om tot overeen stemming te geraken over een verbod van het houden van proe ven met kernwapens. Voorts is de Turkse regering van me ning, dat de strategische beteke nis zelfs groter zal worden, als de Verenigde Staten hun raket- bases hebben verlaten. Het gevaar, dat een van belde partijen een kernoorlog zal be ginnen, zal wellicht afnemen, zo redeneert men. maar conventio nele strijdkrachten en wapens krijgen groter betekenis. Turkije, dat een leger van een half mil joen man heeft, heeft een ge meenschappelijke grens met de Sowjetunle en beheerst nog steeds de Dardanellen. die de Zwarte Zee met de Middellandse Zee verbindt. BEWIJS De Turkse parlementaire mis sie, zo gaat men voort in offi ciële kringen te Ankara, gaat al leen maar naar Moskou om een kaviaar- en wodka-uitstapje te maken. Zij heeft geen bevoegd heden om over lening- en hulp verleningovereenkomsten te on derhandelen. Het besluit, de Turkse parlementsleden naar Moskou te zenden, is genomen voordat bekend was geworden, dat de Amerikanen voornemens waren, de vijftien Jupiter-bases in Turkije te ontmantelen en Inönü was bovendien helemaal De Amerikanen houden staan de. dat de economische hulpver lening aan Turkije niet zal wor den verminderd. En om dit te bewijzen hebben zij op 21 fe bruari een nieuw hulpverlenings contract voor drie jaar en tot een bedrag van 161 miljoen dol lar aangekondigd. Dit is de eer ste keer. dat een Turks-Amerl- kaansc overeenkomst over een langere periode dan die van een jaar werd gesloten. WEERSTAND Deze antwoorden op de Rus sische benadering hebben enig succes gehad, althans in de Turkse pers. Een politiek re dacteur heeft in dezelfde Mil- lyet geschreven, dat Turkije zijn standpunt jegens de Sow jetunie nooit zal veranderen we gens een eventuele verminde ring van de strategische .bete kenis van het land. Hij voegde hier aan toe: „Bij het einde van de tweede wereldoorlog, toen door Rusland aan dit land en kele verzoeken werden gedaan en territoriale eisen werden ge steld. hebben wij tot het Westen gezegd, dat wij beter weerstand zouden kunnen bieden, als de westelijke landen ons zouden helpen. Maar wij zullen ook als gij het niet doet weerstand bie den. Turkije heeft zijn standpunt niet veranderd. Het is tot dusver niet bezwe ken voor moeilijkheden,", aldus deze Turkse politieke redacteur, die het wel eens bij het goede eind kan hebben als hij zegt, dat het het welbegrepen eigenbelang van Turkije is, als het zich geen illusie maakt en dc Russen niet verder vertrouwt dan het ze ziet. CHINA Wat dit laatste betreft, doet het goed te letten op de wijze, waarop Chroesjtsjef te werk gaat tegenover de Chinese com munisten. Het conflict tussen bei de communistische grootheden is in een interessant stadium geko men. De lange schaduw van de Chinese communistische partij kan een belangrijke rol hebben gespeeld in de verrassende ver dediging van Stalin door Chroesj tsjef. De jongste rede van de Russische premier kan een po ging zijn geweest, een pijnlijke scheur in de internationale com munistische beweging te helen. Ogenschijnlijk was het doel van Chroesjtsjef, de kunstenaars een reprimande te geven, die te enthousiast zijn geweest in het afzweren van Stalin. Maar de gebeurtenissen In het Kremlin aan het einde van de vorige week dulden er op, dat de Russische communistische partij bezig is een rookgordijn te leggen om een gespannen toe stand over de gehele linie, niet alleen binnen de Sowjetunle, doch ook in de communistische wereldbeweging aan het gezicht te onttrekken. VERWARRING De bijeenkomst, waarop pre mier Chroesjtsjef partijleiders en kunstenaars de les las. werd voorafgegaan door een conferen tie. die bijgewoond werd door de leiders van de partij. De niet bekend gemaakte reden voor de ze ontmoeting en de evenmin ge publiceerde resultaten zouden wel eens veel belangwekkender kunnen zijn dan bekend ge maakt is. Chroesjtsjef gaf zelf het sein tot destalinisatie met zijn geheime rede van 1956 op iet twintigste partijcongres in Moskou. Aldus schiep hij voor zichzelf twee bronnen van zorg. Ten eer ste droeg het vieren van de teu gels bij tot een groeiende ..ver westering" van de gedachten der jongere generatie en ten tweede werd de destalinisatie een van de hoofdoorzaken van het Russisch- Chinese geschil. De communis tische Chinezen zijn het nooit met Chroesjtsjef eens geweest en konden dat om redenen van tac tische aard ook niet zijn. Zij ver zetten zich tegen zijn zogenaam de liberalisatie van het commu nisme. Dit alles leidde op zijn beurt tot een zekere mate van onaf hankelijk handelen onder de communisten in de wereld, zo wel ln de Oosteuropese satelliet staten, als in de partijen buiten het communistische blok. VERZWAKKEND Volgens de Chinese opvatting had de destalinisatie een ver zwakkend effect. In Peking wil men dan ook, dat Chroesjtsjef de klok terugdraait en op de dwalingen zijns weegs terug keert. Het jongste optreden van Chroesjtsjef viel samen met de nieuwe manoeuvres van Peking zn Moskou om de mogelijkheid af te tasten van een conferentje op het hoogste niveau over diepe meningsverschillen tussen de beide partijen. Volgend op de aanval van Chroesjtsjef maakte het regeringsblad Izwestia be kend, dat de Chinese leiders het voorstel van de Russische pre mier tot het houden van bespre kingen en het beëindigen van het twisten in het openbaar heb ben aanvaard. Blijkbaar is Iemand ln de hoogste regionen van het Krem lin het met de Chinezen eens, dat de destalinisatie gebruikt is als een werktuig om de commu nistische partijcontrole afbreuk te doen. Chroesjtsjef kan onder druk hebben gestaan om het met zijn vernieuwing van het beeld van Stalln wat kalmer aan te doen. VERRAAD In de woordenvloed over de kwade invloeden van de moder ne westerse ideeën over kunst en letteren bevond zich een tref fende passage. Chroesjtsjef voer daarin uit tegen het idee van vreedzame coëxistentie in de ideologie en noemde dit „ver raad" aan de communistische wereldbeweging. Pogingen om zulk een coëxistentie op te leggen zouden o.a. de monolithische een heid van alle „socialistische na ties aantasten". Hij waarschuw de. dat de geringste vredesop- vatting tussen ideologieën ae communisten zal doen afglijden naar anti-communisme. Hij heeft zich hiermee gericht tot de jon ge generatie, die weer in het ge lid dient te gaan staan en op zijn plaats behoort te blijven (wij wezen daar vorige week al op). Voorts heeft de premier doen uitkomen, dat de oudere genera tie boven de door Stalin ge maakte fouten slsat, ondanks het feit, dat zij volledig met de oude dictator heeft samenge werkt. En ten slotte is het een vingerwijzing voor de buiten landse communistische partijen, dat het afgelopen is met het ver kondigen van „afwijkende me ningen". Maar bovenal Is de rede van Chroesjtsjef niet meer dan een gebaar tegenover Peking om de Chinezen de wind uit de zeilen te nemen. En als zodanig zullen de Chinezen deze geste van de Russische premier dan ook wel beoordelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14