Uw probleem is het onze
De paus gaat te
ver naar links
Rijk land dorst naar
het „levende water"
Nazi-misdaden schuld
van alle Duitsers
Vrouwenbond van C.N.V.
wil vleugels uitslaan
ANDERZIJDS
w
Beroepiiigswerh
Een woord voor vandaag
Synode Duitse Evang. Kerk
Opgericht stichting
geref. gezindte voor
de bejaardenzorg
Oostduits schrijven
aan synode
Italiaanse kranten menen
Jaarvergadering van
Raad Kerk en School
Den Haag nodigt
Merchant uit
griepgri«»««* g«**«*
2
VRIJDAG 15 MAART 1963
RECLAMETELEVISIE
In Hervormd Nederland heeft
ds. L. H. Ruitenberg aandacht
geschonken aan nieuwe pogingen
om de concessie voor de recla
metelevisie te bemachtigen. Na
er op gewezen te hebben dat er
een vernieuwing plaats vindt bin
nen het huidige omroepbestel in
de richting van meer gemeen
schappelijk. minder antithese,
vervolgt hij
TAEZE ontwikkeling wordt door het
sJ medium vereist en is een weer
slag op wat ons volk in al zijn
gelederen gaat beseffen, n.l. dat de
tegenstellingen van vroeger minder
écht zijn. dan de aparte organisa
ties vroeger suggereerden.
Wie dus in de richting denkt van
de wenselijkheid van een ..nationale
omroep" (een woord, dat nodig door
een nieuw moet worden vervangen
omdat het teveel betekenissen
heeft), moet deze ontwikkeling in
ernst nemen. Hij zal geen voorstel
len mogen doen. zonder met de rea
liteit van deze ontwikkeling reke
ning te houden.
Nu duikt het verlangen op naar
commerciële televisie. Laten wij dit
goed zien: de argumenten vóór zijn
eensdeels, aanvankelijk zeer sterk
zelfs, ontleend aan de noodzaak
voor het bedrijfsleven, anderdeels
aas de verplichtingen neergelegd in
het Verdrag van Rome, dat ook
door Nederland aanvaard is. en
waarin de vrijheid van menings
uiting en informatie vereist Is
Maar de motor achter deze ar
gumenten van anderen dan de
direct belanghebbenden is niet het
verlangen om het bedrijfsleven te
dienen, noch om te voldoen aan art.
10 van het verdrag van Rome. maar
wèl het verlangen om iets nieuws,
iets ..onverzuilds". iets ..natio
naals" te krijgen. Soms komt daar
bij, dat men vindt, dat concurren
tie leven doet, dus een concurrerend
net de televisie-uitzendingen zal
verbeteren.
Hier duiken een aantal vragen op.
Is er eensgezindheid ten aanzien
van „betere" uitzendingen? Is het
waar. dat concurrentie het peil van
de uitzendingen omhoogstuwt? Is
met het bestaan van verschillende
omroepverenigingen niet steeds een
mogelijkheid van concurrentie ge
geven?
Interessante vragen, maar zij lei
den niet tot de kern van de zaak.
De kern van de zaak is deze:
het is naar onze mening ontoelaat
baar, dat zendconcessies gegeven
worden aan lichamen, die geen
andere verdienste hebben, dan dat
ze over kapitaal beschikken en dat
zij bereid zijn dit kapitaal op
den duur bijzonder produktlef te
maken, door reclame-uitzendingen
betaling te bevorderen.
De vrijheid van uitzending kén
dus gekocht worden. Wie heel veel
geld betaalt, kan een aantal secon
den. een aantal minuten de aan
dacht vragen van een paar mil
joen ogen. Wie geen geld heeft kan
dat niet.
Wie bezwaren heeft tegen het hui
dige omroepbestel en de mogelijk
heid voor een ander bestel op een
ander kanaal wil scheppen, ïjvere
voor een werkelijk nieuwe figuur.
Deze is denkbaar. Men kan zeggen:
laten de omroepverenigingen teza
men met mannen en vrouwen uit
de organen die zich bezighouden
met de cultuur, de sociale, econo
mische, geestelijke en sportieve
activiteiten, een systeem van uit
zenden ontwerpen, dat waarlijk na
tionaal is.
Maar dat is een andere figuur,
dan de gegadigden thans voor
ogen hebben.
Wie die gegadigden zijn. hebben
wij in de afgelopen week duidelijk
begrepen. Of beter: wij hebben
goed begrepen, wie de gegadigden
wil exploiteren. De naam Zwois-
man is gevallen. Op dezelfde dag
en bij dezelfde notaris zijn twee
stichtingen opgericht, volstrekt ón-
afhankelljk naar de letter, maar sa
men een doel hebbend, n.l. om een
paar schoenen to leveren, waarop
de commerciële televisie zijn weg
door het Nederlandse, volk kan
gaan. De naam Zwolsman is er ga
rant voor, dat er geld gemaakt
wordt. Veel geld. Wij nemen aan.
dat mr. G. F. van Walsum inder
daad met zijn stichting volstrekte
onafhankelijkheid in het program
mabeleid bedoelt. Maar wie garan
deert dat?
In een concurrentiepositie met
een ander kanaal moet men kij
kers werven. Anders is het verko
pen van zendtijd voor bijzonder
veel geld niet interessant meer.
Men kan nog zoveel normen vast
stellen. nog zoveel bepalingen ma
ken, maar het verlangen om zo
veel mogelijk kijkers te binden zal
overheersen.
MAAR die reclame dan? Waar
om mag alles voor de televi
sie, maar juist niet de boodschap
van de fabrikant aan zijn huidige
of toekomstige gebruikers, dat hij
zulk een voortreffelijk artikel heeft?
Over dat punt kan men twisten.
Wie op het standpunt staat, dat de
televisie het volle leven moet ge-
vtn voor zover het uiteraard
zichtbaar en leefbaar te maken is
zal ook wegen willen vinden om
6c produkten van onze industrie,
waar tienduizenden hun bestaan
en wij allen onze leeftocht en ook
wel onze vreugde in vinden, op
een of andere manier in het
geheel In te brengen. Het is niet ge
makkelijk overigens, om de juiste
vorm te vinden. Wat wil men dan?
Voorlichting akkoord. Laat men
dan vooral die andere grote groep
belanghebbenden, de consumenten
inschakelen. Wil men alleen sug
gestief tot verkoop verlokken?
Waarom moet daér de televisie voor
gebruikt worden? Omdat het in
Duitsland gebeurt? Jawel, maar
noch in België, noch in Frankrijk,
noch in de Scandinavische landen
gebeurt het. Omdat de industrie
achterop raakt? Laat men dat niet
alleen beweren, maar ook bewijzen.
Nogmaals: wij hebben er geen
bezwaar tegen, wanneer óók aan
dacht besteed wordt aan de voort
brengselen van onze industrie.
Wanneer onder dit gezichtspunt re-
klame wordt gemaakt, dan zeggen
wij met het rapport van onze
kerk akkoord. Maar wij zijn er
bepaals niet aan toe de televisie be
slissend te laten beïnvloeden door
het wensbeeld, dat de moderne re-
klame ons te zien geeft en waarvan
dr. F. Sierkema zo terecht zegt dat
wij nog steeds moeten nagaan, of
dit wensbeeld overeenstemt met
datgene, waar christenen en huma
nisten het in Europa over eens zijn
<NRC_5 maart). Met hem achten
Brigitte Bardot en Kaj
geschikt als blikvangers voor de
verkoop van ijskasten, schoonheids
middelen, jenevers en benzines".
Neen, wij doen niet mee met de
roep, dat commerciële televisie
tóch komt. Of zij komt, hangt van
onze volksvertegenwoordigers af,
niet van de belanghebbenden. Dat
een niet onaanzienlijk deel van ons
volk blijkens opinie-onderzoek er
voorstander van zou zijn, overtuigt
ons evenmin. Wie kent in Neder
land de televisie-reklame, behalve
wie langs de Duitse grens woont?
Wij zijn niet zonder begeerte naar
een open omroepbestel. Wij consta
teren. dat het huidige bestel zich,
door allerlei krachten gedrongen,
vernieuwt. Wij zouden willen dat
het harder ging, maar wij denken
bepaald niet somber over de huidi
ge leiders van de omroepvererügin-
fjen. Wij zouden willen, dat zij mee
ngeschakeld werden bij het opzet
ten van programma's van het twee
de kanaal. Tezamen met andere
belangstellenden en deskundigen.
Hoe daarin eventueel reklame past
(indien zij nodig geacht wordt) is
vers twee. Dit is echter alleen mo
gelijk als onze volksvertegenwoor
diging duidelijk zal stellen, dat de
weg, die de staatssecretarissen van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen en van Economische Zaken wij
zen niet juist is. Integendeel: hoogst
bedenkeljik.
Ds. F. L. Schalkwijk uit Brazilië terug
Van een onzer medewerkers
„Brazilië js een land rijk aan
water, maar uitermate dorstend
naar het „levende water". Schrijft
u dat maar gerust in de krant. En
als u die kop als blikvanger wilt
gebruiken heb ik daar beslist geen
bezwaar tegen. Want in wezen is
die dorst het geheim van mijn op
dracht als missionaris predikant
in dat immense land." Ds. F. L.
Schalkwijk de gereformeerde zen
dingspredikant is uit Brazilië terug
en vertelde ons iets van zijn erva
ringen in dit uitgestrekte gebied.
Voor velen in Nederland is Brazilië
een rooms-katholiek land. Dat is vrij
wel alles wat wij weten. In de loop van
het gesprek werd echter duidelijk hoe
oppervlakkig die kwalificatie is. Want
ruim 75 procent van de bevolking van
ongeveer 65 miljoen leeft in een geeste
lijk vacuüm.
Leidende geestelijken van de Rooms
Katholieke Kerk in Brazilië schatten het
aantal meelevende rooms-katholieken op
slechts tien procent. Maar vier procent
van de bevolking behoort tot een protes
tantse gemeenschap. Tien procent echter
is meelevend spiritist. Getallen zeggen
niet altijd alles maar uit deze cijfers
mag zeker wel de conclusie getrokken
worden dat hier een groot terrein braak
ligt. Zo groot is de omvang van dit
werkgebied dat men zich de vraag stelt
waar de arbeid moet beginnen en hoe
ze moet worden aangepakt.
Het werkgebied van ds. Schalkwijk
ligt in de staat Parana enkele malen zo
groot als Nederland met een bevolkings
dichtheid van 8 inwoners per vierkante
kilometer (in Nederland 340!) De Ne
derlandse kolonie Carambeï is zijn
standplaats. Deze werd in 1911 gesticht
door een aantal emigranten uit 's-Gra-
vendeel.
ens
De burgerlijke gemeente, waarvan de
ze kolonie deel uitmaakt heet Castro. De
ze is zo groot als de provincie Zuid-Hol-
land. Ds. Schalkwijk werkt in dienst
van de „Igreja Evangelica Reformata"
gevormd door vier plaatselijke gerefor
meerde kerken in Brazilië. Het zijn de
kerken van Carambeï. Castrolanda, Ara-
poti en Sao Paulo. Tijdens zijn eerste Beroepen te Leiden: G. Janssen,
jaar in Brazilië heeft hij de protestant- j Amsterdam-W
se gemeente van Sao Paulo gediend. Nu
is hij aangewezen als zendingspredikant
onder de Brazilianen en is zijn wens
eindelijk in vervulling gegaan.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Heinenoord: G. den Boer,
te Beesd; te Akersloot-Limmen: mr. J.
v. d. Pol, kand. te Beverwijk.
Aangenomen de benoeming tot geest.
verzorger in het studentensanatorium te
Laren en in „Zonnestraal" te Hilversum:
J. A. Steenbakker Marylon Loyson, te
Tilburg.
Bedankt voor Zonnemaire (toez.): E.
Verwaal, vicaris te Lith (N.B.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-Z. (vac. wijlen
J. M. Mulder)J. P, Haspels, te Apeldoorn;
te Amsterdam-Z. (5e wijkgem.): J. Na-
wijn, te Schiedam; te Meppel: J. Nieuws-
ma. te Oude-Pekela.
Bedankt voor Coevorden (2e pred.pl,):
R. J. Beukema, te Ermelo; voor Sappe-
meer-Hoogezand (vac. S. G. Bloem): J.
Nierop, te Haulerwijk (Fr.).
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Men kan zich zo goed voorstellen, dat de discipelen vaak
overrompeld zijn geworden door hetgeen Jezus hun zei. Dat
het hun onmogelijk was het direct te verwerken en dat pas
later de volledige inhoud en strekking van Jezus' woorden
duidelijk is geworden. Jezus heeft dat geweten. Aan de
laatste maaltijd met de discipelen vóór Zijn gang naar Gol
gotha zegt Hij: „Nog veel heb Ik u te zeggenmaar gij kunt
het thans niet dragen." Later zullen ze dat wel kunnen. Maar
dan niet door eigen studie of interpretatie van Jezus' woorden
en leer, Dit zegt Jezus namelijk ook: „Wanneer Hij komtde
Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle
waarheid." Ook hier dus weer de directe verwijzing naar de
Trooster, naar de Heilige Geest. Als die Geest niet bestond,
niet werkzaam zou zijn in de harten van de mensen, zouden
zij nooit in staat zijn te geloven, dat Jezus de Redder is,
Degene, Die de mens weer stelt in de juiste verhouding tot
God. Als Jezus straks wordt gekruisigd en de angsten van
dood en hel doorstaat, als Hij de dood overwint en het leven
opnieuw begint, zal Hij terugkeren naar de hemel, naar de
Vader. Dan is Zijn zending ten einde. Maar dat is niet alles:
Hij laat Zijn kinderen niet als wezen achter. De Trooster, de
Geest der waarheid, komt wonen in de harten der mensen.
En die Geest zal ons de weg wijzen tot de volle waarheid,
tot Jezus zelf. Die Geest zet onze levens volkomen om. Zij
zijn dan gericht op God.
Advertentie
De Brazilianen onder wie hij werkt
zijn een bijzonder hartelijk slag men
sen. Van hoog tot laag zijn het op en
top gentlemen en wat voor het werk
van ds. Schalkwijk meer betekent: Zij
staan open voor een geestelijk gesprek.
Daardoor kan de boodschap van het
evangelie uitgedragen worden en wortel
schieten.
De arbeid is omvangrijk. Zij bestaat
uit zondagsschoolwerk, catechisaties,
clubwerk, sociaal-medische arbeid, en
kerkdiensten. Maar bij dat alles moet
men weer niet in Nederlandse termen
denken. De zondagsschoolleeftijd is na
melijk naar Amerikaans voorbeeld van
de geboorte tot de dood. De school be
gint met een gezamenlijk samenzijn
voor zang en gebed. Daarna gaan de
verschillende leeftijdsgroepen in klassen
uiteen voor de bijbelbespreking. Alles
draagt een zeer huiselijk karakter.
Brazilië kent een volledige godsdienst
vrijheid. maar de geweldige afstanden
zijn een bezwaar. Sommige gezinnen
kan ds. Schalkwijk slechts twee a drie
maal per jaar bezoeken. Daar komt bij
dat de wegen wel wat bij de Nederlandse
afsteken. Ze zijn lang niet altijd ver
hard en dat geeft wel eens moeilijkhe
den.
Bedankt
Zwijndrecht.
CHRIST. GEREF. KERKEN
oor Zaamslag: E. Venema, te
Benelux-feesten in
Baarle-Nassau
Van 10 tot 18 augustus worden
Baarle ter omlijsting van de herdenking
18131963 Beneluxfeesten gehouden. De
organisatoren zijn Frans de Leeuw en
Harry Pulles uit Breda. Men heeft BeV
gië bij deze viering willen betrekken,
omdat ook dit land in 1813 van de
Franse overheersing werd bevrijd. De
organisatoren worden bij de uitvoering
ter zijde gestaan door een „comité ini
tiatief'.
(Advertentie)
Dezer dagen is opgericht de stichting
Landelijk Orgaan van de Gereformeer
de Gezindte voor de Bejaardenzorg, die
zich ten doel stelt de ontplooiing en be
vordering van de bejaardenzorg in de
ruimste zin des woords. De grondslag
van de stichting is de Heilige Schrift,
Jlelijk deze wordt beleden in de drie
ormulieren van enigheid. De stichting is
opgericht door vertegenwoordigers van
de Gereformeerde Kerken, de Christelij
ke Gereformeerde Kerken en de Gre-
formeerde Gemeenten.
De stichting stelt zich onder meer tot
taak de werkzaamheden van gelijk gezin
de landelijke, provinciale en regionale
instellingen voor bejaardenzorg te die
nen, de samenwerking en het overleg
tussen deze instellingen te bevorderen, en
zo nodig, contact met andere landelijke
organisaties en met de overheid te
derhouden.
De stichting zal bij het verrichten
haar werkzaamheden nauw kontakt on
derhouden met de stichting Raad voor
Gereformeerde Sociale Arbeid (G.S.A.)
Het bestuur is als volgt samengesteld:
voorzitter, J. de Vries. Amsterdam:vice-
voorzitter, mr. C. J Verplanke, 's-Graven-
deel: secretaris. J. de Boer. 's-Gra-
venhage; penningmeester, J. Bijleveld,
Bodegraven; algemeen adjunct-: A.den
Hertog. Hoofddorp.
Als functionaris van de Stichting zal
optreden de heer J. Matse, die als staf
functionaris van de G.S.A. nauw betrok
ken was bij de voorbereidende werk
zaamheden. Het adres van de Stichting
is: Cornells Houtmanstraat 19. Utrecht,
telefoon 030—21341.
Dr. Ir. J. Doorenbos: benoemd tot hoog
leraar in de tulnbouwplantenteelt aan
de Landbouwhogeschool te Wagenin-
gen.
De synode van de Duitse Evan
gelische Kerk, waartoe de kerken
van zowel Oost- als Westduitsland
behoren, maar waar momenteel
alleen Westduitsland vertegen
woordigd is, heeft in een verkla
ring te Bethel, waar zij bijeen is,
gezegd dat alle Duitsers mede
schuld dragen aan de nazi-mis
daden tegen de mensheid.
Recht moet voorrang nebben boven
clementie bij het voor de rechter bren
gen van de rechtstreeks verantwoorde
lijken. Dit is nodig om «en „zwaar be-
vulld nest" schoon te maken, aldus de
verklaring.
Het was «en commentaar op een serie
processen tegen nazi's die worden ver
dacht van oorlogsmisdaden die in ver
scheidene delen van West-Duitsland
plaatsvinden. Het was kennelijk een ant
woord op de uitlatingen van rechtse figu
ren, die van mening zijn dat deze pro
cessen nu. 18 jaar na de oorlog, moeten
worden stopgezet.
De synode doet op de Duitsers een be-
roei «-•«-*
vol!
middel van een sdhrijven aan de synode
deze verbondenheid doen blijken.
In de door de voorzitter van de Oost-
duitse kerk. bisschop Krummacher en de
landsbïsschop Noth ondertekende brief
stelt de Oostduitse kerk vast dat er om
politieke reden voor het eerst geen geza
menlijke bijeenkomst kon worden gehou
den. Nadrukkelijk stelt men in het
schrijven dat dit slechts een uiterlijke
handicap is. In het op 8 maart opgestel
de schrijven roept men de Westduitse
vergadering uitdrukkelijk op toch vooral
bij al haar bijeenkomsten en handelen
de eenheid in de Heer der Kerk te zien.
„Juist bij dit verhinderd zijn gezamen
lijk onze taak te vervullen kunnen we
niet vaak genoeg zeggen: „Uw wil ge
schiedde." aldus het schrijven der Oost
duitse kerk.
Castro valt prot.
groepen aan
Fidel Castro, de dictator van Cuba.
heeft nu een aanval ondernomen te
gen drie protestantse groeperingen op
zijn eiland. Hij beschuldigde ze van im
perialisme. noemde ze quasi-religieus
en hun leden agenten van de Ameri
kaanse inlichtingendienst.
Hij noemde met name de pinkster-
-- Deze
uit
iep te beseffen dat het gehele Duitse
jlk moet meedoen aan het „reinigings
proces". „Er is geen verontschuldiging
ser is medeplichtig aan misdaad gewor
den omdat het volk zijn macht in han
den van het nazi-bewind heeft gelegd.
Hun geweten was in de war en hun
plichtsbesef was geperverteerd. Slechts
weinigen hadden de moed tot verzet.
„Het verkeerde pad dat door ons volk
was gekozen en ons falen als christenen
hebben deze misdaden mogelijk ge
maakt," aldus de verklaring. De ver
klaring is aanvaard aan het einde van
een vierdaagse synode van Westduitse
kerkelijke leiders.
Oostduits schrijven
Om hun verbondenheid aan de kerk en
aan haar synode, die zij niet mocht be
zoeken. tot uitdrukking te brengen heeft
de Oostduitse Evangelische kerk door
Advertentie)
Thans 363 studenten
in de theologie aan
openb. universiteiten
Volgens berichten van de kerkelijke
hoogleraren aan de Rijksuniversiteiten
te Leiden, Groningen en Utrecht, en aan
de Universiteit van Amsterdam, zijn er
gedurende de cursus 1962-1963 in het
kerkelijk album '63 studenten ingeschre
ven. Dit zijn 316 -mannelijke en 47 vrou
welijke studenten.
Het blijkt dat in Utrecht over de ver
schillende jaargangen genomen de mees
te mannelijke studenten van de vier ge
noemde universiteiten zijn ingeschreven
in het kerkelijk album, en wel 181.
Van hen die in 1962 de theologische
studie begonnen zijn, studeren er 9 te
Leiden (6 mannen en 3 vrouwen), 38 te
Utrecht (35 mannen en 3 vrouwen) 9
te Groningen (9 mannen, geen enkele
vrouw) en 12 te Amsterdam (8 mannen
4 vrouwen).
Getuigen
De Braziliaan leeft niet gejaagd. Het
westerse tempo kent hij niet. Het tot
hem gesproken woord werkt langzaam
in maar dringt diep door. En als hij
het eenmaal begrepen heeft dan leeft
hij er ook naar. Dan wordt geloven ook
werkelijk belijden.
Een roerend getuigenis gaf bijvoor
beeld onlangs nog een Braziliaan die
met nog 15 andere volwassenen en 15
kinderen was gedoopt. Na de kerkdienst
kwam het gesprek op de vakantietijd.
Op een vraag van ds. Schalkwijk waar
deze man heen wilde gaan, antwoordde
hij: Naar het bos. Ik ga daar bij mijn
landgenoten getuigen van Jezus Chris
tus, die ik nu zelf heb gevonden. Deze
man wüde niet alleen maar „ja" ant
woorden op de belijdenisvragen. Hij zei:
„Ik en mijn huis, wij zullen de Here
dienen."
Getallen zeggen weinig, zeker als het
„aat om resultaten op dit zendingswerk.
Maar met blijdschap kan ds. Schalk
wijk getuigen dat het Woord van God
daar niet ledig weerkeert.
Maandag eerste paal
voor herdenkingskerk
van baptisten
De secretaris van de Baptisten We
reld-alliantie voor Europa, dr. Erik Ru
dèn uit Londen, zal maandagmiddag 18
maart de eerste paal slaan voor de
baptisten herdenkingskerk. die zal ver
rijzen in de Amsterdamse tuinstad Over-
toomseveld op de hoek Postjes weg-Jan
Tooropstraat. Het zal een herdenkings
kerk zijn voor de baptistengemeen
schap, die gegroeid is uit de eerste bap
tistengemeente. welke in 1609 in Am
sterdam werd gesticht.
De baptistengemeenten omvatten nu
bijna 25 miljoen leden in ruim honderd
landen. Voor de bouw van de kerk wer
den giften uit alle delen van de wereld
ontvangen. Verwacht wordt, dat de
kerk volgend jaar augustus gereed zal
zijn als in Amsterdam een grote Euro
pese baptistenconferentie wordt -gehou
den. De kerk is ontworpen door de ar
chitect H. Geels uit Arnhem.
Naast de hoog opgetrokken kerkruim-
voor 300 personen komen acht lagere
zalen voor groeps- en verenigingswerk,
die alle bij de kerk getrokken kunnen
worden, waardoor deze dan plaats biedt
aan 500 personen. Terzijde van de kerk
komt een kosterswoning en een vleugel
met een crèche. De kansel staat ex
centrisch op een podium en in het mid
den van de wand daarachter is het doop
vont aangebracht.
Het is duidelijk dat conservatief
Italië de huidige koers van paus
Johannes maar nauwelijks kan
bijbenen. Vooral het bezoek van
de schoonzoon van Chroesjtsjef,
Adzjoebei, aan de paus heeft op
zien gebaard. Het gevolg is dat de
Italiaanse kranten vol kritiek
staan. Zo heeft het radicale blad
l'Espresso een groot artikel ge
publiceerd onder de kop: „De
paus gaat te ver naar links".
(Van onze sociaal-economische redactie)
Het hoofdbestuur van de Vrouwenbond
van het C.N.V. heeft een program van
actie opgesteld, teneinde de specifieke
doelstellingen van de bond beter tot
hun recht te laten komen. Enkele van
de belangrijkste punten zijn: verbreiding
van de invloedssfeer in het C.N.V. en
de -hierbij aangesloten organisaties, aan
pak van het vraagstuk van de positie
der weduwen, die door het overlijden
van de man geen binding meer met de
vakbeweging hebben en die juist soms
zoveel steun nodig hebben en heit tot
stand brengen van een nauwere samen
werking met andere landelijke organi-
Advertentie)
Op vrijdag 19 april van dit jaar hoopt
de Raad voor de Zaken van Kerk en
School der nederlandse hervormde kerk
zijn 21ste jaarvergadering te houden in
Esplanade te Utrecht.
Na het openingswoord van de voor
zitter drs. W. Dekker te Doorn en na
een causerie naar aanleiding van het
jaarverslag door de secretaris ds. O. V.
Henkei te 's-Gravenhage zal dr. W. J.
van Hulst te Amsterdam een referaat
houden over „Schoolopvoeding in het
krachtveld van onze tijd", waarbij on
der meer een antwoord gegeven zal wor
den op de vraag van vele ouders: „Wat
doet de school met onze kinderen en
waarom?"
saties, waarmee bepaalde gezamenlijke
belangen kunnen worden gediend.
Voorts wil het hoofdbestuur o.m. de
interne opbouw der afdelingen stimu
leren. de propaganda intensiever aan
pakken. de organisatorische vorm van de
bond verbeteren en adviezen uitbrengen
in belangrijke vraagstukken, die regel
matig aan de orde komen op velerlei
levensterrein, waarbij de vrouw betrok
ken is.
Een en ander blijkt uit het jaarver
slag van de -bond over 1962 van de hand
der secretaresse, mevrouw M. Lamsma-
Visser uit Utrecht. Dit verslag wordt
uitgebracht op de derde algemene ver
gadering der vrouwenorganisatie, die
op 4 april in Utrecht zal worden ge
houden.
Mevrouw Lamsma constateert, dat de
bond de kinderschoenen nog niet is ont
groeid en dat de groei naar buiten ver
traging ondervindt, terwijl naar binnen
een bepaalde organisatorische ontwikke
ling zich nog moet voltrekken. Eén van
de oorzaken hiervan wordt het gebrek
aan goede leiding in vele afdelingen
genoemd; zo moesten tengevolge hier
van de afdelingen Rotterdam-IJsselmon-
de en Gouda worden opgeheven, Het
aantal afdelingen bleef overigens gelijk
(23), want in Zeist en Almelo werden
C.N.V.-vrouwenbonden opgericht. Ge
hoopt wordt, dat Den Haag, Deventer,
Goor, Delft, Maarssen, St. Philipsland,
Terneuzen, Winschoten, Zuidlaren,
Nieuwerkerk a d. IJssel en Emmen spoe
dig zullen volgen.
In het verslag worden ook enkele
behartigenswaardige opmerkingen
maakt over de mannen. „Ook de mannen
moeten van onze doelstellingen over
tuigd worden", zo schrijft -mevrouw
Lamsma. „Er zijn mannen, die menen
dat hun vrouwen alleen maar thuis in
het gezin behoren. In zijn algemeenheid
zijn wij het hiermee eens, maar niet,
als zij er de consequentie aan verbin
den, dat de vrouw altijd thui3 moet
zijn en als zij niet zien dqt de taak van
de vrouw verder reikt dan kousen stop
ken. Het zal wel verbazing wekken, dat
wij zelfs bij sa-mensprekingen met de
besturenbonden mannen tegenkomen,
die gedachten hebben, stammende uit
de negentiende eeuw en deze gedachten
in deze tijd nog waar proberen te ma
ken. En.... dat zijn dan mannen, die
in deze dynamische tijd mede leiding
geven!" zo constateerde mevrouw Lams-
'ma een beetje smalend.
ai
In dat artikel wordt geschreven dat
een groot aantal Italiaanse middenstan
ders en conservatieven gealarmeerd is
door het beleid van paus Johannes. De
grootste bezorgdheid komt uit die krin
gen die de kerk van Rome plegen te zien
als de doeltreffendste bescherming van
hun aardse belangen en conservatieve
denkbeelden, aldus het blad.
De eerste verontrustende tekenen had
den zich voorgedaan in 1959, toen de
conservatieve kardinalen terrein begon
nen te verliezen aan de meer vooruit-
strevende rooms-katholieke stromingen
in Frankrijk, België 'en Duitsland. De
invloed van de Amerikaanse kardinaal
Francis Spellman verminderde snel. Die
van de Poolse primaat Stefano Wyszyns-
ki en van de bisschoppen van de „Zwij
gende kerk" (achter het ijzeren gordijn)
nam toe.
GEEN KRUISTOCHT
De eerste klap kwam, toen duidelijk!
werd dat het Vaticaans concilie van de,£
afgelopen herfst in tegenstelling tot dc
traditie geen denkbeelden over kruisj
tochten en veroordelingen vertolkte
maar van verzoening, verdraagzaamheid)
i neutraliteit, zo schrijft L'Espresso.
De tweede klap was de ontvangst vai
verleden week door de paus van Chroesj
tsjefs schoonzoon, Alexei Adzjoebei. H«
blad acht het waarschijnlijk dat een on1r_
vangst van Chroesjtsjef zelf in het Vatij j
caan tot openlijke verbijstering zou leij
den.
Een der eersten die van zijn ongerust)u
heid blijk heeft gegeven was volgenf
L'Espresso bondskanselier Adenauer vail j
West-Duitsland .die de dag na de ontf
vangst van Adzjoebei openlijk de wat hij
noemde onvoorzichtigheid van paus Jo,r
hannes afkeurde.
REACTIES
Inmiddels heeft Bonn al laten wet<
dat dit laatste uit de Italiaanse duim
gezogen. Een woordvoerder van Adei
auer heeft reeds officieel aan de pei
verklaard: ,,De kanselier heeft zich i
het openbaar niet in een dergelijke zi
uitgelaten."
Maar ook liet officiële blad van
Vaticaan heeft gereageerd. De L'Ossei
vatorc Romano verklaarde het bezoej
van de Rus aan het Vaticaan uit „hol
felljkheid cn apostolische liefde" van
paus. Het blad schreef voorts dat
verkeerd was grote politieke beteken i
te hechten aan de historische audlënt
waarbij voor het eerst een communiï
door de paus werd begroet.
Van communistische kant wordt
audiëntie echter uitgelegd als een blij
van de verbetering van de betrekkingi
tussen het Kremlin en het Vaticaan.
ng<W
(Advertentie)
gemeenten en de Gideon-groep. E
laatste groep bestaat hoofdzakelijk
christen-zakenlieden uit alle protestant
se kerken, die zich ten doel gesteld heb
ben om in hotelkamers bijbels te plaat-
SCNatuurliJk moest ook de sekte van de
Jehova's Getuigen het ontgelden. Leden
van deze sekte hebben geweigerd, even
als zij dit trouwens overal ter wereld
doen.'om de Cubaanse vlag te groeten.
Castro riep zijn gehoor in een lal
langdu-
.ge rede op om zich tegen deze groe
pen te verzetten. Hij maakte geen offi
ciële plannen bekend voor maatregelen
die tegen hen genomen zullen worden.
De Nederlandse regering heeft de heer
Livingston Merchant, die als speciaal
afgezant van president Kennedy dc
hoofdsteden van een aantal NAVO-lan
den bezoekt, uitgenodigd naar Neder
land te komen. Dit heeft de woordvoer
der van het ministerie van buitenlandse
zaken in Den Haag in antwoord op een
vraag meegedeeld.
De heer Merchant, die overleg pleegt
over een multilaterale NAVO-kernmacht
heeft geantwoord dat hij gaarne een be
zoek aan Neerland zal brengen. Een
definitieve afspraak voor de komst naar
Den Haag is echter nog niet gemaakt.
De afgezant van de Amerikaanse pre
sident bevindt zich thans te Parijs.
Vraag:
:ns met elkaar aan de stok en door
dat geruzie stootten zij tegen de tafel,
waardoor er liefst vier kopjes koffie
omkantelden. Hoe krijg ik die koffie-
vlekken weer uit mijn geel wollen ta
felkleed?
Antwoord: Er was ook melk in de
koffie en melk is vet. Dus u moet
eerst de melk verwijderen. Hiervoor
moet u wat tetra gebruiken. Daarna
betten met sop van wolvlokken en met
een natte doek nawrijven.
Antwoord: Een veelgepast rantsoen
is:
De eerste paar dagen alleen kuiken
zaad. daarna tot zeven weken volledig
slachtkuikenmeel I. Bij gebruikmaking
van deze voedermethode vervallen de
berekeningen, enz. in de onderscheiden
hoeveelheden vet. Na de zeven weken
kan men hiernaast een weinig gemengd
groen met gebroken mais bijvoederen.
Per kuikentje per dag geve men de
achtste week 5 gr., de negende 10 gr.
en zo vervolgens elk week ongeveer 5,
gr. per dier en per dag meer. Ook"
kan men na de 7de week overgaan op
volledig slachtkuikenmeel II zonder
graangift. In plaats van meel kan
men dit geven in de vorm van korrels,
kruimels en schilfers. Het gewicht
hangt af van dc marktvraag. Geelbe-
nige slachtkuikens brengen in de regel
de hoogste kiloprijs op in de gewichts
klasse van 1 tot 1.2 kg. Dit bereikt
men meestal als de kuikens acht tot
negen weken oud zijn, Wltbenige kui
kens laat men langer zitten, liefst tot
een gewicht van 1,7 tot 2 kg. Zij zijn
dan meestal ongeveer 12 weken oud.
Vraag: Is toestemming van het huis
vestingbureau nodig, wanneer een al
leenstaande dame, elders een huur
huis bewonend en niet meer aan het
arbeidsproces deelnemend, haar huis
rechtstreeks wil ruilen met een vier-
kamer-huurflat in een grote plaats van
een jong gezin met drie kinderen?
Antwoord: Niet alleen de toestem
ming van de gemeente is nodig, maar
ook die van de verhuurders van beide
woningen.
Vraag: Wanneer zijn zo ongeveer de
volgende titels ontstaan: Graaf, jonk
heer, baron, ridder, en welk onderling
verschil bestaat hierin? Door wie en op
welke grond worden deze titels ver
leend? Kan nu nog iemand in de adel
stand worden verheven en waarom?
Welk verschil is er tussen de hoge en
lage adel? Bestaat hierover nog lec
tuur?
Antwoord: Om met het laatste te be
ginnen. kan men de Winkler Prins op
slaan in elke leeszaal, bibliotheek of
thuis. Hier vindt men een uitvoerig ar
tikel over de adel met een lectuurlijst.
Over het ontstaan van de adel is niet
veel bekend, omdat dit een instituut
is dat men in allerlei vormen bij alle
volken en in alle bekende tijden kent.
Men zal dus in de eerste plaats in de
menselijke zie1, en in zijn gewoonten
moeten zoeken. In het algemeen komt
adel voort uit krijg en functie. In vroe
ger tijd zijn bijvoorbeeld edelen voort
gekomen uit volksgroepen, die andere
hebben overwonnen, wat ons woord
adel betreft, dit komt van edel en be
tekent echt. In Zweden wordt dit woord
nog als zodanig gebruikt, maar hier te
lande niet meer. Vooral in de Middel
eeuwen heeft zich een echt adellijke
stand ontwikkeld doordat de koningen
grote landerijen gingen stellen onder
het beheer van mannen op wie zij re
kenen konden of die zij op de een of
andere wijze moesten te vriend hou
den. Hierdoor kregen zij rechten en
plichten, die hen verhieven boven de
andere mensen. Dikwijls werden aan
deze mensen ook titels toegekend, ter
wijl ook vele titel; ontstaan zijn uit
de functie zelf, zoals de verschillende
graventitels, die oorspronkelijk aan
ambtenaren werden toegekend.
Later is het recht om adeldom te
verlenen aan de Koning gekomen. En-
{leland is het typisch voorbeeld van een
and waar adeldom verleend wordt, al
is in de meeste gevallen de titel niet
erfelijk. Ook oosterse vorsten verlenen
adellijke titels. In Nederland kan de
Koning adeldom verlenen. Bij ons is
liet een standsverschil, dat geen prak
tische betekenis meer heeft. De titels
geven echter de betrokkenen een zeker
aanzien. Hoge en lage adel zijn bij ons
due geen praktische onderscheidingen
meer, maar in oude monarchieën, zoals
in Oostenrijk-Hongarije was er wel de
gelijk praktisch verschil.
De titel graaf is reeds zeer oud en
een equivalent daarvan drong reeds in
het Romeinse rijk binnen vóór de
komst van de Middeleeuwen. Die van
prins komt uit het Latijn, die van
markgraaf, burggraaf (bewakers van
Srenzen en burchten), baron (baan-
erhecr, iemand, die een eigen stan
daard mag voeren), ridder (ruiter) en
jonkheer ziet men verschijnen op de
grens tussen oudheid en middeleeuwen,
doch zullen wel ouder zijn. De titel
ridder heeft een ouder latijns equiva
lent in eques.
Vraag: Als ik mijn zoon bij huwe
lijk 2000 schenk in verband met de
algemene vrijstelling van 2000 per
jaar per kind, kan ik dan dat bedrag
zo maar van mijn belastbaar inkomen
Brieven, die niet voorzien zijn
van naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld.
aftrekken? Is als bewijs van de scha-p
king een voor ontvangst geteken 'U£
kwitantie voldoende zonder notarii al
akte? Wordt die 2000 bij het bela
baar inkomen van mijn zoon gevoeg
Antwoord: U mag uw kinderen p1Sli
kalenderjaar belastingvrij 2000 pten
kind schenken en in het jaar van 1
huwelijk 10.000. Die vrijstelling hef1
betrekking op het successierecht, n ee:
op de inkomstenbelasting. Van inkon
stcnbelasting zijn alleen vrijgeste
liefdadige schenkingen. Uw zoon hoaa1
dc schenking niet voor zijn inkomstelJer
belasting aan te geven. |.r
Vraag: Mag men overal visiteka: elij
tjes voor gebruiken? Bijvoorbeeld vofe
verjaardagen, sterfgevallen?
Antwoord: Het gebruik van visi ^0'
kaartjes met daarop een afgekol s-
aanduiding van uw medeleven is t<Pr«
gestaan en zal in het algemeen n n
als onbehoorlijk worden aangemertenh
Ook hier moet de wijze tijd en \vi?ilde
weten. Het is echter een zeer onp nie,
soonlijke en een betrekkelijk onvSg a
schillige wijze van reageren. Be oge
is een kort briefje te schrijven
naar lengte en toon verschilt al nl ag£
gelang de betrekking tussen u en e^,
geadresseerde. Men toont daarm(£
echte belangstelling omdat u de mc
te genomen heeft, te schrijven.
io,VK
AKKERTJES Z^U+4 cacUU
helpen sneller en beter dan ooit