Mejuffrouw Hendriks i Kapauku Zacheus Pakage laar liste DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD Evangelisatie VEERTIG JAAR EVANGELISTE IN KAMPEN sprak te gelegener en ongelegener tijd wil Godsrijk op Nieuw Guinea siichien Kerkblaadje wijdt nummer^ aan dr. K. H.E. Gravemeijer ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 MAART 1963 De gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Hoofddorp heeft zich onlangs bezonnen op haar taak ten aan zien van de evangelisatie en uitgesproken dat een dergelijke opdracht nergens gefundeerd gevonden kan worden in de bijbel. De conclusie luidt dat „dien tengevolge opzettelijk georganiseerde evangelisatie geen opgedragen kerktaak is om welke reden hij (dat is dus de kerkeraad) besluit geen steun te zul len geven aan enige evangelisatie, noch deze te zul len drijven." Wel geloofde de kerkeraad dat zending een opdracht van de kerk is. En daar begint onze moeilijkheid. Waar houdt evangelisatie op en waar begint zending? Waarom wel een opdracht om het evangelie te ver- komdigen aan de kaffers van Zuid-Afrika, aan de Indianen van het Amazonegebied, aan de pygmeeën van Afrika, of aan de Maori's van de Stille Zuidzee, maar niet aan buurman Jansen? En wat is dat: „opzettelijke georganiseerde evangeli satie?" Dat kan een evangelisatiedienst zijn. Dat kan een conferentie zijn. Maar als ik besluit dat de op dracht die aan het einde van de vier evangeliën door Christus aan zijn discipelen werd verstrekt, ook voor mij geldt en ik me voorneem om werkelijk met de daad en woord mijn buren te laten weten dat Christus Zijn handen ook naar hun leven uitgestrekt houdt, is dat dan niet opzettelijk? Of moeten we het maar aan het toeval overlaten? Dan wachten we rustig tot een ander met ons begint te praten over het geloof. Dan wachten we waarschijn lijk tevergeefs. Zegt de bijbel niet: „Er is niemand die God zoekt?" Is Christus niet gekomen om te roe pen en zalig te maken, juist omdat de mens uit zich zelf niet komt en niet kan komen. Maar dan is he ook onze opdracht om te roepen, niet om te wach ten tot de mensen tot ons komen om Jezus Christu: te leren kennen. Maar diep in ons is veel wat zich daartegen verzet Valse schaamte snoert onze mond. We vragen ons af: „Wat zullen de mensen ervan zeggen?" meei dan ..Wat zal God ervan zeggen?" We spreken niet van nature over Christus. Het komt niet allemaal vanzelf. We moeten ons ertoe dwingen, er toe zet ten, en dan is er dus altijd sprake van opzet. Schijnbaar rustig ziel hel kerkje uit over hel Tigi-meer. Slechts een enkele kip vlucht haastig voor de fotograaf. Maar onder de rustige oppervlakte van dit gebied bruist en beweegt het. Enkele goeroes uit de kuststreek hebben het gebied reeds verlaten uit angst voor de komende ontwikkelingen. Maar Nederlandse zendelingen blijven op hun post. Zij menen reeds enige tekenen van kentering te zien, on bidden voor de toekomst van hun werk. nen, zoals de Here Jezus ook ge daan had". De man zei niet veel en ze werd binnengelaten in het verdachtenlokaal. Onmiddellijk be gon ze daar te evangeliseren. Al lemaal kregen ze een goed woord en allemaal een tractaatje. Maar toen kwam dan het ogenblik dat ze niets meer had te zeggen. Ze legener tijd." Zij schaamt zich moest stil zitten wachten op haar ook met voor het evangelie (Van onze kerkrcdactic) De zending op Nlcuw-Guinea werkt door. De machtsovername heeft daarin geen verandering ge bracht. Maar dat wil niet zeg gen dat zich geen nieuwe pro blemen voordoen. Op het ogen blik worstelen de Nederlandse zendelingen die door de Christian en Missionary Alliance (meestal afgekort tot Caraa) met een ge heel nieuw probleem. In de streek van de Wisselmeren met de hoofdplaats Enarotali heeft een messlaanse beweging de kop op gestoken, die zowel godsdienstige als politieke motieven heeft. De tragiek van de situatie Is dat de beweging geleld wordt door een jonge Kapauku, die oorspronke lijk aan een school van de Cama op Makassar opgeleid werd. Deze Zacheus Pakage heeft een geheime beweging opgebouwd waarover veel geruchten de ron de doen, maar waarover betrek kelijk weinig met zekerheid is te zeggen. Zacheus is voor vele Nederlan ders niet helemaal een onbekende. Hij was een van de Kapauko's die tijdens de Japanse bezetting meetrok met de „Jungle Pim- God wil laten leiden en die veel deling van de Cama dat hij ieder contact met de beide' Kapauku- wijsheid bezit. Hij begrijpt de van die kampongs, die hij heeft school en zo had hij dagelijks contact met de beide Kapauku- jongens. Zacheus was toen al ook niet uit zijn hoofd te praten moeilijkheden van de Kapauku's laten stichten en die naar zijn be- bij de verandering van bestuur." weging „Wege-kampongs" ge noemd worden, 15 gulden heeft la- Maar evenals de zendelingen ten betalen, met de belofte dat beurt. Maar stil zitten kan niet en daarom stond ze maar op, liep het gebouw door, klopte aan iedere deur en vertelde de aan wezigen in de kamer van haar Heer en Heiland. Ze was bijna het gehele gebouw door geweest toen de brigadier haar kwam ha len om voor de rechter te ver schijnen. Verhoor dat wel in een heel bijzondere be tekenis van die woorden van Pau- lus uit zijn brief aan de Romei nen. wat men „een eenvoudige, onge letterde ziel" zou kunnen noe- Bovendien was er sprake krijgt ook hij te maken met de hij dan De kantonrechter, de officier van justitie en een dokter psychi ater zaten al klaar en het ver- waren.1 van grote aanpassingsmoeilijkhe den. Toch slaagde hij, zowel als zijn vriend voor hun examen en cheus. werden zij ingezet in het zen dingswerk van de Cama. terugkeren naar Maar het bleek al spoedig dat Wisselmeren. Hi Zacheus niet te handhaven was. J nieuwe beweging van zijn vroe- zou worden. Nu zijn vroegere gebouw bezig geweest, hoorde ik strijdgenoot Za- vriend Karei Gobai echter is be- daarnet zei de rechter. Junrouw de inrichting, maar mocht niet zijn woord niet heeft gehouden, terugkeren naar het gebied bij de liep toen reeds rijnd met allerlei plannen om een nieuw rijk te stichten. Kt tOllUCllIlK In Hollandia vreesde men dat schrijven dat .iij'wel eens het plan zotf kunnen opvatten om naar de Wisselme ren terug te keien om zijn plan nen inderdaad te verwezenlijken. En als zoon van een vroeger in vloedrijk stamhoofd en waar zien de mensen dat hij Hendriks antwoordde: „Zeker, mijnheer de rechter, ik hoop hier maar één keer te zijn en nooit weer te komen en daarom heb ik Kentering maar dadelijk van de gele niet onmogelijk dat éhij gehoor welke maatregelen hij het beste v^olking. kan nemen. Inmiddels hebben de Wege-beweging door Anthony van Kampen. Toen de situatie voor de groep te zwaar werd, heeft een Australische vlieg- boot dr De Bruyn met een aan tal medewerkers uit het door de Japanners bezette gebied opge pikt. Zacheus Pakage en zijn vriend en stamgenoot Karei Go bai gingen mee naar Australië en vertrokken vandaar naar Makas sar om opgeleid te worden aan de bijbelschool. Beiden werden wat men noemt „goeroe". Goeroe Ds. W. Könemann. die nu de leider van het Nederlandse werk van de Cama is, (en dit na zijn terugkeer uit Indonesië heeft op gebouwd) herinnert zich Zacheus nog goed. In die jaren was ds. Könemann docent aan de bijbel- Messiaanse beweging bij Wisselmeren Hij bleef vreemde ideeën verkon digen en al spoedig werd het nood zakelijk dat hij werd opgenomen in de Irene-kliniek, een inrichting in Hollandia voor geesteszieken. Zijn vriend bleek later ook niet te handhaven, omdat deze zijn vrouw voor een ander in de steek liet. Karei Gobai is nu voor de tweede maal getrouwd en heeft bij zij n nieuwe vrouw drie kinderen. Hij kwam in het bestuur terecht, werd gekozen in de Nieuw-Guinea Raad en is nu benoemd tot wat wij zouden kunnen noemen bur gemeester van Enarotali. Geeste lijk is er echter wel iets met hem gebeurd. Christen In een brief aan ds. Könemann, die binnenkort gepubliceerd zal worden ln het Nederlandse maandblad „De Pionier" schrijft een mysteriegodsdienst. Hij heeft een van de Nederlandse zendelln- een straffe organisatie opgebouwd, gen: „Hoewel hij berouw heeft De vergaderingen in de dorpen van zijn daad, kan hij toch niet zijn zeer geheim. In zijn opdracht hij wel eens het plan zotf kunnen van zjjn ejgen mensen en kam- „„„ottrm nrr, naar Ho W.«cW- pQngs kwQad op hem zijn. Omdat hij zijn belofte niet heeft gehou- Zij hopen dat dit het bggin kentering. den. een Bovendien kent Karei Gobai schijnlijk tovenaar was het lang hem goed genoeg om te weten niet onmogelijk dat ^hij •--* zou vinden bij de bevol! zendelingen reeds gevraagd om in het volgend nummer van ..De Pionier" een speciaal verzoek op Enaro..,, ?«n.«m.., „ff baK- ren, en dat hij niet in staat zal dat hij er na de wisseling het bestuur toch In geslaagd is om naar het gebied van de Wis selmeren te komen. Zijn volgelin gen brengen hem varkens en heb ben hem een grootse ontvangst bereid. Hij verkondigt een mes slaanse boodschap, die doorspekt is met bijbelse gedachten over de wederkomst van Christus en het komend Rijk Gods, die hij geleerd heeft aan de bijbelschool, maar toch ook weer op de een of andere manier verdraaid en verwrongen. Velen vragen zich af of hij de wederkomst van Chris tus predikt aan zijn volgelingen of zichzelf heeft opgeworpen als de komende Messias. Zijn beweging heeft iets zijn veel kwaad te doen." De bijbelschool van de Cama aan de Wisselmeren. Deze school wordt geleid door mevrouw en dominee Walter M. Post, en de eveneens Nederlandse zendelinge Pineke Ubbink. Ds. Post was indertijd directeur van de bijbel school op Makassur waar Za cheus Pakage, nu de leider van de messiaanse beweging, en Karei Gobai. nu burgemeester van Enarotali, teerden opgeleid. meer terug." Toch is men blij met zijn benoeming: „Het is nu namelijk zo dat we in Karei Go- zijn huizen verbrand en hij heeft zijn volgelingen opgeroepen om bij elkaar te gaan wonen bal een christen hoofd-plaatsclljk- eigen gemeenschappen. In een bestuur hebben, die zich door van de kampongs vernam een zen- Hoogmoed Waar gewone christenen zeg gen: „Zoiets doe je niet?" vraagt zij: „Waarom niet?" Als mensen zeggen: „Dat is gek" zegt zij: „Waarom?" En hoe vaak komen juist onze vragen niet voort uit een intens gevoel van valse schaamte. En wat is die valse schaamte anders dan hoogmoed. En wat is hoogmoed anders dan een vrucht van het vlees en niet van de Geest. Misschièn is juf frouw Hendriks daarom wel aan de Kerk van Christus gegeven, als een onderstreping van de woor den: „Ik schaam mij het evange lie van Jezus Christus niet." Veertig jaar lang heeft zij op de straten van Kampen in de dorpen er rondom heen en in Zwolle aan iedere voorbijganger het. evangelie voorgehouden. Denk eens in, wat een trouw. Iedere morgen is ze weer opgestaan met het gebed: En Heer, waar wilt u mij nu vandaag weer eens heen leiden. Ze weet precies hoe veel bussen Kampen zijn binnen- (Van onze kerkredactie) Kampen is bekend om zijn „uien", zijn twee theologische scho len en... mejuffrouw Hendriks. Ieder die wel eens in Kamven is geweest, schijnt haar te hebben ontmoet, want ze heeft de ge woonte ieder die op haar weg komt of het nu een minister of een boerenmeisje is aan te spreken over het geloof. „O, O," reageren sommigen verschrikt: daar heb je dat mens weer." Maar een buschauffeur kan haar hartelijk toeroepen: „Kom d'r maar in juffrouw." Ze krijgt dan de gelegenheid om een paar woorden te zeggen tot de mensen die op reis zijn hier op aarde en op reis naar de eeuwigheid en een aantal tractaatjes uit te de len. En dan stapt ze weer uit en de bus rijdt verder. „Knots", zeggen een stel opge- waarom ze het evangelie op een schoten knullen en steken wat dergelijke wijze bracht. Ze citeer- verlegen de tractaatjes in hun zak, de enkele bijbelteksten en ver die ze niet hebben durven weige- volgde: „Eigenlijk kan ik het u ren. En anderen hebben het ge- niet eens goed uitleggen, heren; dacht. Zo zeer zelfs dat ze eens bemerkt u nu wel dat bekering oor de rechtbank gedaagd werd. noodzakelijk is, want als u die- Dat is een verhaal op zichzelf, naars van de van God ingestelde Het was nog maar in het begin overheid, hoe rechtsgeleerd u ook van haar werk als straatevange- moQgt zijn, niet van recht en de iste. Toen het even stil was „in dingen van het Koninkrijk een niet vrome vergadering", was Gods afweet, want „voor de wijze ze opgestaan om een goed woord en verstandige is het verborgen, voor haar Heer te spreken. Een maar voor de kinderkens is het korte roepstem, noemt ze dat geopenbaard", hoe zou u dit dan zelf. Het gevolg was dat ze zich juist en naar recht kunnen beoor- in Zwolle voor de kantonrechter delen? Er kunnen zich meerdere moest verantwoorden. Ze ging, gevalle met een tas vol tractaten. Onder- doen." weg schoot ze de mensen aan in de trein en tegen de brigadier die haar binnen liet zei ze dat hij, .in dienst zijnde bij de door God mm. zoals de mijne voor doen." Uitvoerig werd zij ondervraagd en het eindoordeel was: ,,U hebt een helder verstand en daarom ------ - - - bicden wU u onze excuses aan, ingestelde overheid, de gevalle- da, y nen de misdadigers en de over. otdei^raagd heb- treders van de wet wel met ge strengheid, maar met recht en een half uur) ondervraagd heb- ben." Mejuffrouw Hendriks ging gheid, maar met recht en vrl|ult J 66 liefdevol hart moest bejege- cl Schaamte *48 jy Ze is gehouden voor een psy- chopate, voor een soort ongevaar lijke dorpsgek, maar wie zo over haar spreekt heeft toch niets be grepen van wat Paulus bedoelt met „te gelegener en te onge- afgelopen en de kweekschool. Ze heeft enkele jaren voor de klas gestaan. Van huis uit was ze christelijk opgevoed; ze geloofde ook wel, maar ze moest toch door wat zij zelf nu noemt „een diepe ;n, wet uc --- -- weg gaan" voor zij begreep dat hoofd-plaatselijk-bestuur hoor begon. ,,U is al danig m net het evangelie voor haar persoon- u-<"ngj_nj||j|j imn .IE lijk gold en voor zij door Gods Geest werd wedergeboren. Vanaf dat ogenblik heeft zij haar gehe le leven gewijd aan Christus en het plan opgevat iedereen die zij ontmoette te vertellen van de S-- rijkdom van de blijde boodschap t-, j i genheid gebruik gemaakt." en ze heeft dat op haar eigen Na,UUrii* mëM:& verlegen ,g„ur- tje heeft zichzelf weten te over winnen. Misschien is het allemaal psychologisch te verklaren, maar we betwijfelen het. Juffrouw Hen driks is geworden tot wat zij zon der twijfel nu is: een profetes van God, een van die wonderlijke fi guren uit Gods kerk, die een ei gen opdracht, een eigen stijl heb ben, die niet na te volgen noch na te apen is zonder belachelijk te worden. gereden, want zo mogelijk heeft ze iedere bus een paar minuten tot een kerkzaal gemaakt. Het gevolg is dat de plaatselijke V.V.V. met dank gebruik maakt van de cijfers die zij kan ver strekken. En zo trekt zij er met haar V.V.V. op uit; Vergeving, Verlossing, Vrede. Erkenning Dertig juni van dit jaar hoopt ze 78 te worden. Toen zij vorig jaar veertig jaar lang dit werk gedaan had, dag in dag uit, ont ving zij een ridderorde. Dat was een prachtige erkenning van haar levenswerk. Maar misschien is de erkenning, die zij in de afgelo pen weken heeft gekregen nog wel groter. Haar zuster heeft een groot aantal levenservaringen die zij al evangeliserende heeft opgedaan, opgetekend. Kok ln Kampen heeft het uitgegeven onder de titel „Veertig Jaar evangellste." Het wordt nu in vele kerkbladen be sproken en het wonderlijke isa met warmte en met lof bcspron ken. Al evangeliserende heefp juffrouw Hendriks de kerk, dly Het is waarschijnlijk met vek,. predikanten uiteindelijk onbewus™ gegaan zoals met de reserve-oïa, ficler. Hij had van juffrouw Heruit driks gehoord, hij geloofde hetol zelfde evangelie, maar hij keuw de haar wijze van evangeliserej ten ene male af. En hij besloij dat haar te zeggen ook. Ma» toen hij 's morgens zijn bijbel la en bad kwam het heel sterk, aj .een stem welhaast tot hem: moogt die evangeliste wel bczol ken. maar je moogt de wijze val haar evangeliseren niet afkeureB maar haar veeleer bemoedigefi want het is Mijn werk." Veertig jaar evangeliste, doff mej. K. Hendriks. Uitgege de Boeketreeks door K Kampen. (Van onze kerkredactie) Nauwelijks kwam het „Kerk blaadje" van de Kring van vrienden van Kohlbrugge" met een bijzonder nummer naar aan leiding van het gedenkfeest van de Heidelbergsc Catechismus of er moest al weer een bijzonder nummer verschijnen. Dit is ge heel gewijd aan dr. K. H. E. Gravemeyer, die onlangs zijn tachtigste verjaardag heeft ge vierd. Het is een nummer geworden, waarin niet alleen .over dr. Gra vemeijer gesproken wordt, maar waarin hij zelf ook ruimschoots aan het woord komt. Er is een gedeelte opgenomen van een Eaaspreek, een stuk uit zijn ju- ileumpreek, maar er is ook een preek in zijn geheel opgenomen. „Een kerk van knechten of een kerk van kinderen." Het is een reformatorische preek, een preek voor hervormingsdag, een preek met een accent dat tegenwoor dig minder vaak zo gehoord wordt. Het is een preek voor de kerk, waarin duidelijk wordt ge steld, als gevraagd wordt w g> de kerk van Gods kinderen g daan heeft met de boodschap v| i,, rechtvaardigmaking door het i oJ loof: „De deformatie van kerk (die weer terugviel in wei a; heiligheid) wordt de formal v< van de Roomse kerk." Maj is duidelijker nog klinkt het get| a: f;enis hoe God de kerk weer i ci ormeerde, door haar weer bepalen bij de zuivere predikt V. van het Woord. Ds. W. A. Hoek, de emeritt i_ predikant uit Rheden gei voorts een overzicht van zijn 1 ven, en ds. L. D. Terlaak Pt 'e beschrijft hem als mens op gi hem eigen anecdotische wil ni Natuurlijk ontbreekt een artil over Dr. Gravemeijer en ai kei 36 van de Nederlandse j loofsbelijdenis niet en evenn over hem en Israël en over h< en het verzet in de oorlogsjar< Dl Dit bijzondere nummer is verkrijgen door 50 cent te st ten op giro 887147 van de adml e stratie van het „KerkblaadJ Da te Ommen. I al' dc he De veranderingen na de dood van Stalin Geheime politie past niet in schema van Chroesjtsjef H* [ET was deze week tien jaar geleden, dat een eind kwam aan het leven van Stalin. Om trent de omstandigheden, waar onder dit gebeurde, tasten we nog In het duister. Destijds rees al het vermoeden, dat het overlijden van de gevreesde dictator geen natuurlijke oor zaak had. Dc wijze, waarop zelfs zijn naam in de loop der jaren uit dc Russische samen leving werd gebannen heeft aan deze veronderstelling steeds meer voedsel gegeven. Een an dere naam kwam daarvoor in de plaats. die van Nikita Chroesjtsjef, de opportunist, die zich heeft kunnen handhaven door zich tegen Stalin af te zet ten. Als gevolg hiervan zag hij zich genoodzaakt, dc teugels van de politieke terreur te doen vieren. Zo zelfs, dat men licht dc indruk zou kunnen krijgen, als zou er een volledige omme keer hebben plaatsgehad In dc politieke en maatschappelijke omstandigheden In dc Sowjet- unle. Niet- bong Die indruk zou ook gewekt kun nen worden door de artikelen, die de bekende AP-medewerker, Eddy Gilmore, heeft gewijd aan ee.i bezoek dat hij onlangs aan de Sowjetunie heeft gebracht. Een van die artikelen heeft men kunnen lezen in ons blad van vorige week zaterdag on der de titel „Russen niet meer bang van politie". Deze Eddy Gilmore, die met een Russi sche vrouw is getrouwd, is ve le jaren correspondent van The Associated Press in Moskou geweest. Hij kon pas na de dood van Stalin met zijn vrouw en kinderen de Sowjetunie verla ten. Hij heeft het stalen regiem van de dictator dag en nacht als een loodzwaar drukkende en zenuwslopende last ervaren. Daarom valt heel goed te be grijpen, dat hij nu na tien Jaar onder de indruk is ge raakt van de veranderingen, die zich in de Sowjetunie heb ben voltrokken. Deskundig Eddy Gilmore Is niet de eer ste de beste. Als er iemand is, die een vergelijking kan maken tussen toen en nu. is hij het wel. En we behoeven niet te twijfelen aan de juistheid van zijn waarnemingen. Maar de er varingen van Gilmore zijn niet meer dan een moment-opname, een constatering zonder meer. Hij plaatst zijn waarnemingen niet tegen de achtergrond van het bonte geheel van de Russi sche samenleving. Wellicht is dat ook niet zijn bedoeling ge weest. Willen we echter een luist beeld krijgen van hoe de Russen op het ogenblik reilen en zeilen, dan mogen we zulks echter niet verzuimen. We zien dan. dat een verge lijking met tien jaar geleden ons bepaald geen zuiver beeld geeft van de politieke situatie in het land van Chroesjtsjef. Want het is dc grote vraag, of deze toestand door de premier gewild is, of dat hij slechts door hem geduld wordt, zolang zijn positie er niet door ln ge vaar wordt gebracht. „Hofnar" Het is algemeen bekend, dat Chroesjtsjef niet met onbevlek te handen uit dc Stalinperiode tevoorschijn is gekomen. Dal hij zich na de dood van Stalin al spoedig naar voren heeft we ten te werken was op zichzelf al een bewijs van zijn keiharde instelling, die niets en niemand ontzag. Toen het er naar uit zag. dat zijn tegenstanders hem aan de kaak wilden stellen van wege zijn bloedige optreden in de Oekraïne, deed Chroesjtsjef ingeleid door Mikoyan zijn befaamd geworden aanval op het terreurregiem van Sta lin en slaagde hij er in, het 20ste partijcongres tot tranen toe te bewegen met zijn verha len, hoe erg het wel was g~- weest om in de onmiddellijke nabijheid van deze dictator te moeten leven. Bekend is het (historische) feit, dat Stalin wanneer hij weer eens een bijzonder cyni sche bui had Chroesjtsjef als hofnar gebruikte door hem voor zich te laten dansen. Schipperen Om aan de macht te kunnen blijven heeft Chroesjtsjef veel moeten schipperen. Dit ging hem als opper-opportunist goed af. Toen hij de opperste macht in handen had gekregen, waB de geheime politie reeds gedes organiseerd door de liquidatie van Beria, een van de drie le den van het Triumviraat, dat na de dood van Stalin de leiding van de staatszaken in handen had genomen. Chroesjtsjef be greep onmiddellijk, dat hij zich niet mocht laten strikken in de netten van de geheime politie. Dit besef leidde er toe, dat aan dit politieke apparaat bij uit nemendheid alle kracht werd ontnomen. Wanneer op het ogenblik de Russische bevolking niet meer bang Is voor de politie, dan is dat voor het belangrijkste deel een gevolg van het feit, dat Chroesjtsjef persoonlijk heel veel belang heeft bij een blijvende uitschakeling van de geheime politie als machtsin strument. Chroesjtsjef kon zich evenwel niet zonder de steun van een andere machtige bondgenoot staande houden tegenover de ge heime politie, Hij zocht cn vond steun bij de leiders van het Rode leger, inzonderheid bij maarschalk Zjoekof, die na dc tweede wereldoorlog door Stalin aan de kant was gescho ven. Hoe wisselvallig het leven onder Chroesjtsjef ook toen al was, bleek toen Zjoekof als een „verrader" aan de kant werd gezet, toen de Russische pre mier meer last dan gemak van hem kreeg. Sindsdien is het le ger onder leiding van maar schalk Malinofsky de steunpi laar van Chroesjtsjef gebleven, waardoor de macht van de ge heime politie kon blijven inge toomd. Er is thans echter weer sprake van een groeiend me ningsverschil tussen de Russi sche premier en de militaire leiders een geschil, dat me de verband zou houden met de grootscheepse vermindering van de conventionele bewape ning van het Rode leger, die nog steeds op het programma van Chroesjtsjef staat. Mogelijkheden Het is dus helemaal niet ze ker, dat de beperkte mate van vrijheid (die tamelijk groot is als men ze vergelijkt met de druk, waaronder men in het Sta- lin-tijdperk moest leven) van blijvende aard zal zijn. Er doen zich op het ogenblik tenminste drie mogelijkheden voor: 1. dat de positie van Chroesjtsjef door het wegvallen van de steun van het Rode leger in gevaar wordt gebracht en de premier even als zijn voorgangers genood zaakt wordt, terug te vallen op de geheime politie; 2. dat het Russische volk een zo grote mate van vrijheid gaat verlan- f;en, dat een volledige omwente- ing teweeg zou worden ge bracht in de politieke en socia le structuur van de Sowjct- maatschappij en Chroesjtsjef gedwongen zou worden, dit stre ven de kop in te drukken; en 3. dat de Russische premier overtuigd zijnde van dc on- vermljdelijkheid van een derge lijke omwenteling zich (als Adzjoebei, de schoonzoon van Chroesjtsjef, heeft met zijn vrouw een bezoek aan het Va- ticaan gebracht, waar hij door de paus in audiëntie werd ontvangen. Hij is een „over tuigd atheïst". in de afgelopen tien jaren) er niet tegen verzet, maar zich met de stroom laat meedrijven. Gevaarlijk Deze laatste mogelijkheid zal mede afhangen van dc vraag, hoe dc vrije wereld haar hou ding bepaalt tegenover liet in ternationale communisme, waarin de Sowjetunie thans nog een leidende rol speelt. We hebben er vorige week al op gewezen, dat we dc moge lijkheid van grote veranderin gen. welke zich in dc Sowjet unie kunnen voltrekken, niet uitgesloten achten. Maar wc hebben er aan toegevoegd, dat het gevaarlijk zou zijn, daar nu al van uit te gaan bij het uitstippelen van de tegenover de massale dreiging van het communisme te volgen gedrags lijn. De doelstellingen van dit internationale communisme zijn nog dezelfde gebleven. ZIJ kunnen slechts gewijzigd wor den, wanneer het dulden van een zekere mate van vrijheid in de Sowjetunie gepaard gaat met een groeiend besef bij mensen als Chroesjtsjef, dat de communistische wereldrevolu tie niet zonder groot gevaar voor de Sowjetunie zelf kan worden verwezenlijkt. Typerend t Zo ver zijn we nog lang niet.! In oktober hebben we op Cuba ervaren, wat Chroesjtsjef met! 1 de vrije wereld van plan is. Uit, J de wijze, waarop hij zich sinds- dien heeft gedragen, valt niet op te maken, dat hij van gedach-i 1 ten is veranderd. Zijn taktiek 1 is wellicht gewijzigd, maar zijn) v einddoel is hetzelfde gebleven. De westelijke mogendheden* 1 moeten daar Steeds terdoge re- kening mee houden, ook als zij! r het conflict tussen de Sowjet- s unie en communistisch China! in hun overwegingen willen be- c trekken. De New York Herald t Tribune publiceerde enkele da-' e gen geleden een politieke prent met het onderschrift: „Het gro-| r. te meningsverschil in het com4 F munistische kamp". F Op de plaat ziet men Chroesj-, g tsjef en Mao Tse Toeng, die t liet niet eens kunnen worden over het antwoord op de vraag, wanneer dc vrije wereld „be graven moet worden". De Chl- j nees wil dit onmiddellijk doen, d maar Chroesjtsjef verkiest de r weg der geleidelijkheid. Het- geen typerend Is voor de si- V tuatie. waar de vrije wereld J zich in bevindt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14