Theorie en praktijk Getuigenis van chr. geref euger. (vrijg.) Eindhoven P.S. wil geen vervroegde generale synode „Witte Velden" zal niet meer verschijnen Nieuw ontwerp - rapport over openbaring Een kanttekening HET RAADSEL CONSUMENT de jam voor mannen SUNNY ROZIJNENBROOD BOEKENHOEK Nieuwe actie „Ceylon" van Oecum. Jeugdraad Nieuwe kerkelijke wet op huwelijks inzegening in Zweden Communisme bleef wat het was Een woord voor vandaag In september komt geheel nieuw orgaan Nog 20 procent moet ingeënt pagina 2 DONDERDAG 7 MAART 1963 ■111 QEVEN wij ons geld wel op harmonische wijze uit? Zo zouden wij het onderwerp willen formuleren, dat mevrouw dr. H. Verwey-Jonker eind vorige week behandelde op een conferentie van de Dr. Wiardi Beck- mannstichting, gehouden te Utrecht. Na aftrek van de „gedwongen" uitgaven voor voeding, kleding, woning enz. blijven de „vrije" bestedingen over. En hiervan wordt volgens mevrouw Verweij-Jonker opvallend veel uitgegeven voor wat zij „speelgoed" noemde. Zij dacht hierbij o.m. aan uitgaven voor varen, rijden, kamperen, voor spel, ook in de vorm van wedijver, gokken, de drang om iets te raden en zelfs ruimtevaart. De inleidster vroeg zich verder af, of er bij de besteding van het vrij uit te geven inkomen mag worden ingegrepen. Wij zullen op dit delicate punt niet ingaan, omdat wij dan automatisch op het terrein van de economische politiek komen. Maar dit behoeft ons niet te verhinderen, op het verschil tussen „gedwongen" en „vrije" bestedingen in te gaan. Dit onderscheid Ls namelijk betrekkelijk nieuw en voor de economie van grote betekenis geworden. De consument ls jarenlang in de leer van de economie verwaarloosd. De pro ducent was de man waar het op aan kwam, hij zorgde ervoor, dat er goede ren gemaakt werden en dat er diensten werden bewezen. Zijn rol werd dan ook uit en terna uitgeplozen. Natuurlijk is die producent belangrijk. Maar nu er tegenwoordig zo ontzet tend veel wordt voortgebracht, is men gaan inzien dat het niet minder noodzakelijk is te onderzoeken hoe de consumptie van die enorme stroom Mtdenn en dienstrn verloopt, hoe de steeds 5tUsei.de koopkraeht wordt samemprèkingen"die er vooral besteed, hoe de consument denkt en handelt. Deze accentverschuiving leidde tot een steeds dieper gaand onderzoek naar Eindhoven maar ook in het ge- de consument. Een algemeen bekende vorm is het marktonderzoek, waarbij door middel van enquêtes wordt nagegaan hoe de huisvrouw denkt over de Aan alle zusterkerken in Nederland: j i Kerk van Jezus Christus en door weder- {JTH {fP ZQS XVSlZSTl z'jdse Woord- en Sacramentsbediening kanselruil De kerkeraad van de christelijke gereformeerde kerk en de gere formeerde kerk (vrijgemaakt) te Eindhoven hebben aan alle christ. geref. en geref. (vrijgemaakt) ker ken in Nederland over de diversely Beroepingswerk NED. I1ERV. KERK Beroepen te Oud-Beijerland: J. H. Cir kel, te Huizen (N.-H.); te Vriezeveen (vac. H. Pol) (toez.): P. J. Bos, te Sprang; te St.-Annaland: J. A. de Waard, te Meerkerk; te Zonnemaire (toez.): E. Ver waal, vic. te Lith (N.-Br.). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Noordsche Schut: C. v. d. Weele, te Ermelo-Putten. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Waardenburg en St. Ca- tharines: P. Blok, te Dirksland. De dienaren des Woords zullen eenmaal per 6 weken in weder- OUD GEREF. GEM. IN NEDERLAND zijuse kernen voorgaan in de dienst - Aangenomen naar Rijssen: H. A. Vos man, lerend-ouderling te Rijssen. voor e.kander open te stenen, beue aat het de God en Vaaer van onze Here oezus Christus behagen moge, Zijn Z/Oon daardoor in ons te verheerlijken-" De kerkeraaen spreken uit, aat dit besiuit voorlopig ais voigt zal worden uitgevoerd: 1 des Wooros en oer sacramenten; smaak, de prijs, de kwaliteit, de verpakking, de naam en wat al niet meer van een bepaald consumptie-artikel. Men graaft echter tegenwoordig nog dieper. Door een psychologisch marktonderzoek tracht men de vaak onbe wuste koopmotieven voor en weerstanden tegen een produkt bloot te leggen. Het is ontegenzeggelijk belangrijk, het gedrag van de consument beter te leren kennen. Dan kan een fabrikant een beter inzicht krijgen in het raadsel consument, kan hij leren waarom die consument wel of niet koopt en welke prikkels er nodig zijn om die consument tot kopen te bewegen. Dat geeft die fabrikant meer mogelijkheden om de produktie van zijn assortiment zo goed mogelijk op de behoeften van een zo groot mogelijk aantal afnemers in te stellen. Hij kan hierdoor de omvang en de capaciteit van zijn produktie- apparaat beter berekenen en daardoor verkeerde investeringen met de hieruit voortvloeiende verliezen voorkomen. Nieuwe onderzoekingen dreigen echter ook hier weer roet in het eten te gooien. Men heeft namelijk thans ook geleerd, met een nieuw begrip te werken, met de discretionairc koopkracht. Elke consument heeft uitgaven, die hij regelmatig moet doen: inkopen bij de kruidenier, de bakker, de melk boer, uitgaven voor kleding, voor gas, voor elektriciteit, voor verwarming, voor verzekering, enfin noem maar op. 4 Naar mate het inkomen nu hoger komt te liggen, zal er ruimte ontstaan voor uitgaven die niet onmiddellijk noodzakelijk zijn, maar die het leven aan genamer en gemakkelijker kunnen maken. Deze uitgaven naar vrije keuze kunnen dan bestreden worden uit het inkomen dat overblijft na aftrek van de noodzakelijke uitgaven. Met andere woorden uit de discretionaire koop. kracht. (Het Franse woord discrétionaire betekent aan de willekeur over gelaten). In zijn bijzonder interessante boek „Leven met de welvaart" wijst de pas benoemde prof. Ernest Zahn er met nadruk op, dat door het bestaan van deze discretionaire koopkracht, die geleidelijk aan groter wordt, juLst de kansen op economische verwikkelingen en tegenslagen groter worden. Juist omdat de consument naar eigen inzicht over die extra koopkracht zal beschikken, juist omdat hij door allerlei invloeden, al of niet van buiten kómend, plotseling veranderingen in zijn bestedingspatroon kan aanbrengen, wordt het afzetgebied voor een groot aantal produkten toch weer minder peilbaar. Het wordt voor de fabrikant van deze niet direct noodzakelijke produkten en diensten moeilijk vooruit te bepalen, hoe de markt zich zal ontwikkelen. Koelkasten, scooters, dure brommers, kampeeruitrusting, buiten landse reisjes, centrifuges concurreren met elkaar om de guldens van de consument. Door reclame, televisie-uitzendingen, aantrekkelijke artikelen in krant of tijdschrift, gesprekken met vrienden en kennissen, het willen meedoen met hen die in beteren doen zijn, kan de consument plotseling bepaalde artikelen gaan kopen en andere naar een lagere plaats op zijn verlanglijstje verdringen. Zahn acht de invloed hiervan zelfs zo groot, dat hij conjunctuurwisselingen steeds meer als het gevolg ziet van plotselinge of geleidelijke veranderingen van opinie over het besteden van de discretionaire koopkracht. Het moderne onderzoek naar de consument heeft reeds vele verrassingen opgeleverd. Maar juist dat zal ertoe aansporen om de consument door econo- misch-psychologisch onderzoek nog beter te leren kennen: zijn verwachtingen, zijn plannen, zijn weerstanden, kortom zoveel mogelijk verborgen drijfveren. Het lijkt bij oppervlakkige beschouwing allemaal overdreven, maar wij geloven dat er op dit aambeeld steeds harder gehamerd zal worden. Ook uit eigen belang, want het is voor een fabrikant heel pijnlijk als hij merkt dat hij zich bij het plannen van zijn produktie vergist heeft. Om dan nog maar niet te spreken van de kettingreactie die dit (door kleinere of in het geheel geen bestellingen bij andere fabrikanten) kan oproepen. hele land tussen deze twee ker ken gehouden zijn een schrijven gezonden. Na eerst de, vaak ver heugende stand van zaken betref fende de samensprekingen gespro ken te hebben constateren de bei de kerkeraden in het schrijven dat landelijk de belemmeringen voor plaatselijke hereniging niet zijn wc/ enomen. „Terwijl deze situatie ons dus in veler lei opzicht nog met zorg vervult", aldus het schrijven, „mogen wij u met vreugde melden dat de harten der broeders al hier nog steeds meer tot elkander wor den geneigd door eenstemmigheid in de gezonde leer en door broederlijke liefde, in het vurig verlangen om als zonen van één huis als broeders samen te wo nen. Dit is van de Here geschied en het is wonderlijk in onze ogen, Ps. 118:23. Daar wij nu zien dat deze onver diende weldaden ons reeds zovele ja ren en steeds nadrukkelijker door onze God worden aangeboden, hebben onze kerkeraden met bewilliging en instem ming van beide gemeenten, besloten de- zc zegeningen openlijk, dankbaar en gehoorzaam van de hand des Heren aan te nemen, door nogmaals officieel uit te spreken, elkander te aanvaarden als (Advertentie) NEEMT VAKER ZWAARDEMAKER (Advertentie) Kivestie-Kativijk in Geref. Kerken (vrijg.) CO-OP LEKKERALST FIJNSTE BANKET! Loonbelastingtabellen 1963. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Inkomstenbelastingtabel 1963. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Nieuwe avonturen van Belfloor cn Bonnevu. door A. D. Hildebrand. Teke ningen G. van Raemdonck. In A.P.- jeugdsene. Uitgave N.V. De Arbeiders pers, Amsterdam. De moord met de stofdoek, door Har ry Carmichael. Vertaling R. Germe- raad. Omslag W. van der Zwaan. ABC- pocket. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. Lonely boy blues, door Alan Kapel- ner. Vertaling Froukje Hoekstra. Om slag Robert van Praag. ABC-pocket. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amster dam. Valstrik voor een vrouw, door Harry Carmichael. Vertaling C. M. Hendriks. Omslag W van der Zwaan. ABC-pocket.. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amster- 3Paddington brengt uitkomst, door Mi chael Bond. Vertaling Han G. Hoekstra. Omslag Kees Kelfkens. ABC-pocket voor de jeugd. Uitgave N.V. De Arbeiders pers, Amsterdam. T De bende van de Radaustraat. door L. H. Evers. Vertaling J C. Visser t Hooft. Omslag Carl Hollander ABC- pocket voor de jeugd. Uitgave N.V. De Arbeiderspers. Amsterdam. Is het liefdeleven zo noodzakelijk?, door James Thurber en E. B. White. Vertaling Maria de Roo. Illustraties Ja mes Thurber. Omslag Alfons van Heus- den. ABC-pocket. Uitgave N.V. De Ar beiderspers. Amsterdam. We leven nog. door S. Carmiggeit. (Van onze kerkredactie) De gereformeerde (vrijgemaakt) synode, die volgend jaar bijeenge roepen zal worden, zal naast een aantal moeilijke kwesties zich ook opnieuw moeten bezinnen op de scheuring in de gereformeerde (vrij gemaakt) kerk van Katwijk. Het zal echter geen vervroegde synode wor den De particuliere synode van Zuid-Holland heeft namelijk besloten om het verzoek van de kerkeraad van Katwijk (scriba M. van Middel koop) en van de classis Gouda-Lei- den-Woerden „wegen en middelen te inden om te komen tot een ver- roegd bijeenroepen van de genera le synode" af te wijzen. Dit besluit wordt uitvoerig gepubli ceerd in de ..Gereformeerde Kerkbode" voor de Gereformeerde Kerken in het ressort van de classis Gouda-Lcidcn- Woerden. Tevens sprak de particuliere synode zich uit over een zevental be zwaarschriften ingediend door de ker keraad van Katwijk, scriba mr. G. Feenstra. Zij werden allen afgewezen. Ds. De Kluis vraagt gegevens over veldpredikers De oud-hoofdlegerpredikant ds. A. T. W. de Kluis heeft in „Appèl", het or gaan van de Nationale Christen Officie ren Vereniging, een oproep geplaatst tot het verkrijgen van inlichtingen over veldpredikers uit het begin van deze eeuw. Het verzoek luidt als volgt: „Welke zoon (dochter) respectie ve kleinzoon (kleindochter) is be reid mij iets mede te delen over het werk van zijn (haar) vader respec tievelijk grootvader als verdprediker gedurende de jaren 1914-1918 of ge durende de tijd tussen de beide we reldoorlogen dus van 19181938/ 1939? Ik vraag dit in verband met mijn studie over de geschiedenis der Pro testants Geestelijke Verzorging der Koninklijke Land- en Luchtmacht van 1914-heden". Ds. De Kluis zegt in zijn verzoek gaarne bereid te zijn aan huis te ko men voor een onderhoud. Brieven kun nen gericht worden aan Hoofdkwartier Koninklijke Landmacht, Sectie Krijgs- Omsïag Helmut Salden. Uitgave N.V. I geschiedenis en Ceremonieel. Kanaal De Arbeiderspers, Amsterdam. weg 2, 's-Gravenhage. Al met al is het een zeer ingewikkel de zaak geworden, waarin de classis een uitspraak deed. die later herroepen moest worden en de particuliere synode tot een uitspraak kwam die grotendeels door de generale synode van Assen werd herzien, maar waarmede de clas sis zich weer niet kon verenigen en er zelfs zulke grote bezwaren tegen had dat zij geen gevolg kon geven aan het desbetreffende besluit. Bovendien moest deze particuliere sy node, die in herhaalde zittingen bijeen is geweest nog een uitspraak doen op een schrijven van de kerkeraad van Oegstgeest. In dit bezwaarschrift kwa men drie punten naar voren. Bezwaar werd gemaakt tegen het feit dat de classis niet ls ingegaan op het verzoek van de broeders Schoneveld c.s. om tot revisie van het classicale be sluit te komen, waardoor de erkenning avn hun als wettige kerkeraad werd te ruggenomen. Het tweede bezwaar was van Oegst- geest dat de maart-classis het voorhou den van een eis des Heren aan beide groepen door de december-classls niet meer zou hebben gehandhaafd. Het derde bezwaar luidde dat de maart-classis de kerk van Katwijk m feite uit het kerkverband heeft gestoten. Hierop antwoordde de particuliere syno de dat een classicaal besluit om revisie van de uitspraken te zoeken en hangende dit onderzoek meent zich van verdere beslissingen ln de zaak-Katwijk te moe ten onthouden niet hetzelfde is als het uitstoten van de kerk van Katwijk. Daarom wilde deze particuliere synode dan ook aan deze drie vragen niet voldoen. De generale synode zal nu op zijn tijd tot een nieuwe uitspraak moeten komen. De Oecumenische Jeugdraad is van start gegaan met een nieuw hulpverle ningsproject. Het Jeugdcomité van de National Christian Council of Ceylon heeft een full-time jeugdsecretans no dig. die de training van jeugdleiders moet verzorgen. Het ligt ln de bedoe ling van de O.J.R. 10.000 uit de Ne derlandse oecumenische Jongcrenwereld te garanderen voor het salaris van een jeugdleider voor twee jaar. De Oecumenische Jeugdraad rekent op de medewerking van jeugdorganisa ties en oecumenische groepen, die ook reeds zeer actief zijn geweest in de vorige actie voor Madagaskar. De giro rekening van de Oecumenische Jeugd raad is 510930, met vermelding „Cey lon". Kerkleden die het Avondmaal wensen te vieren m de kerk waar zc niet ais iid zijn ingeschreven, dienen dit aan te vragen bij ae kerkeraad onder wiens toezicnt zij staan; 3. De kinderen zullen als regel de Heilige Doop omvangen in ue kerk waar de ouuers ais na zijn ïnge- senreven. Tegenover de hier en daar geuite vrees, dat tengevolge van de uitvoering van au oesiuu ue oand aan ae zusierKcixeii zou itunnen women gescnaaa verbaart de brief met naaruk aai de zusterkerken, ais van Goa gescnonnen. „ons van narie nef zijn". Het is geenszins ae Deaoenng nen te verlaten cioor een nieuwe aerk- xormane te suchten. De raaen verkiaren aan ook naaruxKe.ijk te wdien onjven sameineven, respectievelijk met de cnris- telijke geref. kerk en de gereformeerde kers (vrijgemaakt), „opdat onze weder zijdse aanvaarding, spoedig moge uit groeien tot een aigemene nartenjke en gehoorzairrie vereniging van alle kerken in de liefde en in de waarheid". Daarom heeft het ons goed gedacht te besluiten, dat al onze maatregelen een interimskarakter zullen dragen, zociat elke kerk voorshands haar eigen bestaan en haar eigen kerkverband behoudt om daar in iiefde te blijven worstelen, in den gebede en met de daad, om de vereni ging van allen die een even dierbaar ge loof met ons verkregen hebben, zodat het worde één kudde onder één Herder. Onze kerkeraden hebben ervaren dat de weg tot elkander zeer lang kan zijn. De moeilijkheden waren enige malen van dien aard dat de samensprekingen gedurende een lange tijd niet werden gehouden. Eerst na 13 jaar van soms moeitevolle samenspreking kwamen zij tot de uitspraak dat een gescheiden ker kelijk voortleven niet langer verant woord was. Dit geeft ons te meer vrij moedigheid om onze zusterkerken nog maals ernstig op te wekken om in de weg van verootmoediging en smeekgebed elkander te zoeken en vast te houden." De brief die namens de raad van de christelijke gereformeerde kerk onder-1 tekend is door ds. S. van Zwoll, praesesj en J. W. Aalderink. scriba, en namens i de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) door ds. G. van den Brink, praeses, en| H. W. Godschalk, scriba, besluit met de bede „De Here make U en ons door Zijn Ge$st tot deze dingen getrouw en be kwaam." Krachtens een pas aangenomen wet behoeven voorgangers van de Zweedse, Lutherse, staatskerk geen huwelijk tus sen personen waarvan er minstens een gescheiden is. in te zegenen indien dit gewetensbezwaren bij de predikant tot gevolg heeft. De voorganger wordt wel verondersteld het paar te helpen met het vinden van een predikant die hun huwelijk wel wil bevestigen. Volgens kerkelijke kringen in Zweden ls deze nieuwe wet het gevolg van een geval waarin een predikant die weiger de een huwelijk tussen een gescheiden man en een vrouw in te zegenen, hier over werd aangevallen. Radio-Vaticaan In een uitzending, getiteld „Vergetel heid" heeft Radio-Vatic-aan woensdag verklaarc dat het communisme, on- Ook paus Johannes, die krachtens zijn natuur en bewuste instel'ing zo geneigd is om overal een verlangen naar goed heid te onderkennen en toe te juichen, moest dit wel betreuren. De communistische pers was stil zwijgend voorbijgegaan aan het feit, dit Stalin gisteren tien jaar geleden over leed. Dit noemde het radiostation „be studeerde vergeetachtigheid". Ongetwijfeld waren er vele redenen voor de overgang van verering naar smaad en vergetelheid. Deze redenen kon men onder meer vinden in de ge beurtenissen én veranderingen, die zich in de afgelopen tien jaar in de tactiek van de communisten, die zo graag het vertrouwen en de achting van de vol keren willen krijgen, hebben voorgedaan. Men moest de overtuiging verspreiden dat de veroordeling van een man het zelfde is als het besluit om meer ver zoenende methoden die meer overeen komen met co-cxistentie in praktijk te brengen. De tactiek van de commu nisten, aldus Radio-Vaticaan is inder daad veranderd en wel in die mate dat ze soms leidt tot de opvatting dat het communisme zelf veranderd is. Maar het communisme was gebleven wat het was. in theorie als praktijk. Het is zo begrijpelijkdat de apostel Petrus aan Jezus vraagt waar Hij heen gaat, enkele ogenblikken voordat Jezus' laatste bange tocht naar Golgotha begint. Het is alles zo vreemd en zo onzeker. Zijn grote Vriend, neemt afscheid: voorgoed? En wat dan? Ochu kunt zeggen: als Petrus even had nagedacht, had hij het kunnen weten. Maar Petrus stond er nog vóór, en wat had hij niet willen doen om Jezusbij hem en de andere discipelen te houden! Het antwoord van Jezus lokt een korte discussie uit. Petrus wil zo graag toeten waarom hij de Heer niet onmiddellijk kan volgen, maar pas later. En dan wordt Petrus ineens weer die stoere man, die impulsieve apostel, die het ook nog méént als hij zegt, dat hij zijn leven voor Jezus zal inzetten. Jezus maakt abrupt een einde aan het ge sprek: „Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: de haan zal niet kraaien eer gij Mij driemaal verloochend hebt." Jezus ziet door al dat stoere van een mens heen. Hij kent het hart, met al zijn zwak heden, met zijn verbeelding ook. Hij ontdekt een mens aan zijn gebrek aan zelfkennis. En dan staat daar de mens Petrus, ontgoocheld en ontdaan van eigenwaan. Nog kan hij Jezus' woorden maar moeilijk aanvaarden. Straks, als de haan kraait, weet hij het: Jezus had gelijk. Maar dat is niet het enige gelukkig niet! Petrus zal ook weten, dat zijn Heer hem niet heeft verstoten, maar hem in de crisis van deze dagen heeft vastgehouden. Nog drie overgangsnummers (Van onze kerkredactie) Het blad „Witte Velden" van de gereformeerde evangelisatie- arbeid gaat verdwijnen. Nog wel niet helemaal, want er zullen nog drie overgangsnummers ver schijnen. Maar in het maartnum mer wordt toch maar vast af scheid genomen. In dit nummer wordt nog niet bekend gemaakt wat er precies voor in de plaats komt. Er komt een nieuw orgaan maar de voorbereidingen vergen nog zoveel tijd dat van Witte Vel den nog een april-, mei- en zo mernummer zal verschijnen. Bijzondere commissie concilie is klaar De persdienst van het rooms- De progressieve concilievaders waren a, ertegen, met de verklaring dat dat katholiek concilie heeft gisteren Stadsontwikkeling op bezoek bij de Kerkeraad (Van een a r medewerkers) De voortgaande ontvolking van de binnenstad stelt met name de kerk voor een moeilijke opgave. De grote kerkge bouwen die uit vroeger jaren dateren komen op geen stukken na meer bezet en de randsteden schreeuwen om ver gaderruimte. Daarom is het goed dat de kerk zich tijdig bezint op de problemen die deze voortgaande ontvolking mee brengen. Ter vergadering van de kerkeraad van de gereformeerde kerk van Am sterdam verschenen twee ambtenaren verbonden aan het bureau van de Dienst van Stadsontwikkeling die het college de goedkeuring bekendgemaakt van een nieuw ontwerp voor de stelling over de goddelijke open baring, een van de meest nete lige theologische kwesties op de eerste zitting van het Vaticaanse concilie. In eon verklaring werd gezegd dat het nieuwe onhverp-rapport is- goedge keurd door een speciaal door paus Johannes benoemde gemengde commis sie voor de oplossing van verschillen van mening die de prelaten op de eerste zitting van het concilie verdeelden. In die commissie waren beide vleugels uit de R.K. Kerk vertegenwoordigd. De tekst van het concept is niet be kend gemaakt. Het draagt de titel van „divina revelatione" (goddelijke open baring). De oorspronkelijke stelling, die de controverse veroorzaakte heette „bronnen van openbaring". Kardinaal Ottaviani, secretaris van de Vaticaanse congregatie van de heilige stoel en voorzitter van de theologische commissie van het concilie steunde het oude concept, en had daarbij de steun van de conservatieve prelaten. nader kwamen inlichten over de bevol kingsbeweging binnen de grenzen van van de burgerlijke gemeente. Aan de hand van kaarten en statistieken gaven zij ee.n beeld van de ontwikkeling, zo wel in het verleden als in de naaste toe komst, waarbij uiteengezet werd wat de gemeente denkt te doen met de brede stadsgordcl die buiten de Singelgracht als een halve maan rondom de stad ligt. Het werd wel duidelijk dat meer dan een bedehuis van de gereformeerde kerk in de hoofdstad niet meer centraal ligt en er ook kerkgebouwen zullen moeten verdwijnen. De besprekingen werden ook bijgewoond door afgevaardigden van de gereformeerde kerk van Water graafsmeer. rapport het huidige streven naar hech tere banden tussen de christelijke kerken niet zou dienen. Het oorspronkelijke rapport bevestig de opnieuw de rooms-katholieke leer dat de openbaring van Gods Woord ge vonden kan worden in de Heilige Schrift, en in de overlevering. De protestanten erkennen alleen de Heilige Schrift. De verandering van de titel waarin de bronnen van openbaring niet genoemd worden zou een bijdrage tot de pro gressiviteit kunnen weergeven. Volgens de persdienst van het Vati- caan is de speciale commissie op 23 en 24 februari, en verder op 1 en 4 maart bijeengeweest. In de bekendmaking stond dat het nieuwe rapport na diep gaande debatten werd goedgekeurd, en dat deze bij het concilie zal worden ingediend wanneer de zitting op 8 sep tember hervat wordt. Hongerstaking uit protest tegen apartheid Drie methodistische geestelijken, onder wie een neger, zijn dinsdag uit protest tegen de aparteheid in het onderwijs in Durban in hongerstaking gegaan. Zij zullen 101 uur lang vasten. Tot zaterdag middag willen zij op de trede van de universiteit blijven zitten lezen, praten, bidden, vasten en alleen maar water drinken. Sinds 1960 kunnen niet-blanke studen ten niet studeren aan „blanke universi teiten" in Zuid-Afrika. De geestelijke Gladstone Ntlabati, een neger, kreeg geen toestemming een kunstcursus te volgen en twee andere geestelijken. Ja mes Polley en James Moulder, hebben hun studie uit sympathie voor hem ge staakt. Zij zeggen dat de universiteit een school „van de stam der blanken aan het worden is en niet langer een uni versiteit is volgens de principes en tra ditie van de Westelijke beschaving". Het blad heeft zojuist zijn 32st« jaargang volgemaakt. In de eerste ja ren heeft het onder redactie gestaan van prof. dr. F. W. Grosheide. In zijn afscheidsartikel legt prof. dr. G. Bril- lenburg Wurth, de huidige hoofdredac teur, er de nadruk op dat Witte Vel- den nimmer is geworden wat men ei oorspronkelijk van had willen maken. Het evangelisatiewerk is zozeer ge groeid en heeft zoveel nieuwe facetten gekregen dat het onmogelijk in staat was leiding te geven in al die takken van werk: „Het was, helaas, te wei nig echt instructie-orgaan, te weinig di rect gericht op de toerusting der ge- meente voor deze arbeid. Wij hopen van harte dat straks de nieuwe vorm van ons orgaan dat eigenlijke vormings werk al meer tot ontwikkeling zal mo gen helpen." Reeds drie jaar geleden stond tus sen de generale evangelisatiedeputaten van de Gereformeerde Kerken en de uitgever van het blad „Meinema" overeenstemming over de reorganisa tie van Witte Velden. De voorbereidin gen heben evenwel erg veel tijd ge kost. ook al omdat men niet wenste te dirigeren of forceren. En zelfs nu het blad op het punt staat om opgeheven te worden is de reorganisatie nog niet gereed. De vervanger van dit blad zal dan ook pas in september aanstaande op zijn vroegst kunnen verschijnen. In da blad zal meer mogelijkheid zijn to voorlichting over het zich steeds uit breidende evangelisatiewerk. Ook dit jaar zal weer de zogenaam de pinksterconferentie worden gehoo den. evenals in voorgaande jaren wee od het conferentieoord „Woudschoten" Dc conferentie wordt gehouden op 4, en 6 juni. Spreken zullen de heer Pool over de plaats van georganiseer de evangelisatie in de getuigende gc meente en prof. dr. J. T. Bakker over „Hoe spreek je met de niet-gelovige. mens over God?" Op de jeugddag zal mejuffrouw A. J. H. Wartena uit Schie-L dam spreken over verschillende mogej lijkheden van evangelieverkondiging for het jeugdwerk. Polio in Kesteren Nadat dinsdag velen in het dorp Opv, heusden (gemeente Kesteren) gebruilr hadden gemaakt van de opengesteldu gelegenheid zich tegen kinderverlamf" ming te laten inenten, zijn er gister avond in het inentingslokaal van he eigenlijke dorp Kesteren ongeveer 35 inwoners in de leeftijd tussen 18 en 3 Jaar verschenen om de polioprik te ont vangen. Van deze categorie is nu 70 pro cent ingeënt. Verder werd er gister avond in Kesteren door ongeveer 50 kin deren van deze inentingsgelegenheid ge bruik gemaakt, die zoals bekend ijling werd georganiseerd door het gemeente bestuur en de medici, nadat er in betrek kelijk korte tijd in deze gemeente ze gevallen van kinderverlamming warei voorgekomen. Van de kinderen onde de 18 jaar in het dorp Kesteren was 3 procent niet ingeënt. Naar schatting i dit percentage gisteren teruggebrach tot 20 procent. Of er nog pogingen i het werk zullen worden gesteld di ouders van dit restant alsnog tot vacci natie te bewegen, is niet bekend. (Advertentie) Stramheid en Pijnen vallen van af met de kleine dagelijkse dosis Krnschen. Ja - met Kruschen drijft U die ondrage lijke pijnen uit Uw ledematen. Dat doet de aansporende werking op de bloed zuiverende organen van Kruschen's zes minerale zouten. Onzuiverheden uit het tuurlijkc weg afgevoerd. Neem óók bloed worden losgemaakt en langs Kruschen, van vandaag op morgen iedere dag weer. Allengs voelt ge Uzelf weer de oude worden, vief en fit cn vrij van pijn. We waren dus zo onderdehand allemaal min of meer revolutionair geworden; wel te verstaan christen-revolutionair. Helène Swarth met haar Afgrond zo donker daaronderjonge docen ten met hun verzetshouding; oude leraren met hun onzinnige zelfgenoegzaamheid: déclamatri- ces op onze welsprekendheidsvereniging, die ons vergastten op de gedichten van Henriëtte Ro land Holst, deze Messiaanse dichteres 2e had den allen samengewerkt om onze gloeiende ver ontwaardiging te wekken en ons te overtuigen dat er iets gedaan moest worden. Maar dat was alles bij elkaar toch welbeschouwd louter theorie. Je kunt er als jongens heerlijk over doorzwom men ten koste van je repetities, je cijfers en je rapporten maar hout snijdt het niet. En toen maakten we kennis met de practijk. Die practijk begon in Amsterdam, waar opeens, fel. relletjes ontbrandden. Het ging in de hoofdstad niet zo best met de voedselvoorziening. De etenswa ren werden al lang gedistribueerd, maar de ver strekte goederen waren niet altijd van de fijnste kwa liteit, en bovendien bleken de voorraden niet steeds voldoende aangepast aan de bestaande behoeften. En dus greep de Amsterdamse arbeider naar de hem ten dienste staande wapenen: stakingen, plunderin gen. oproeren. De politie, het leger kwam in actie: or werd geschoten; er vielen slachtoffers. En dat is al tijd de beste manier om een plaatselijk conflict tot een landelijk te doen uitgroeien. Oók Groningen kreeg derhalve zijn opstand. Maar het zou Groningen niet geweest zijn, als er zich niet bepaalde komische effecten hadden voorgedaan. Het begon met zogenaamde hongeroptochten, die overi gens noch komisch noch indrukwekkend waren, 's Avonds als je in bed lag hoorde je van verre zo'n stoet naderen. Men zong: het zal de Internationale wel zijn geweest, die werd aangeheven. Maar zodra naderde men niet dc patriciërswoningen aan de sin gels, of het gezang werd vervangen door een donker dreigend gemor. „Honger!" riepen de mensen, de mannen, ae vrouwen en de kinderen, die aan de pro testmars deelnamen. Er ging iets sinisters van die roep uit. Men kon feitelijk elk moment venvachten dat de protesterenden van woorden op daden zou den overschakelen. En eigenlijk werd je dan wel wat bang, al wist je dan ook nog zo zeker dat niemand in je eigen huis ook maar één voorraad levensmid delen zou kunnen ontdekken. Om de doodeenvoudige reden dat mijn ouders principieel bezwaar hadden om zelfs de minste geringste hoeveelheid zwarte aard appelen, brood, boter of wat ook in te slaan. Voor hen betekende christen-zijn een volledige solidariteit met elke medemens: zij weigerden er aan mee te doen om de prijzen omhoog te jagen tot ze ver bui ten het bereik van de massa lagen. Maar de hon geroptochten hebben nooit de huizen bestormd, en ze hebben dus ook nooit de proef op de som genomen. Maar een poosje later was de opstand dan toch een feit. Een zoele voorjaarsdag met iets drukkends in de lucht. Een dag om vacantie te nemen en de vrije natuur op te zoeken. En men nam vacantie, want plotseling werd in allerlei bedrijven het werk neergelegd en een algemene staking verlamde a: activiteit. Alleen de gemeentelijke arbeiders werkti door. En toen kwamen die komische intermezzo' want als er een algemene staking is. behoren g meente-arbeiders mee te doen: dan mogen er ge< trams meer rijden; dan mag het huisvuil niet mei worden opgehaald; dan zullen ook de „gele rijderJ verstek laten gaan. Die „gele rijders" waren de mannen, die destijln toen Groningen nog geen rioleringsstelsel van eni i betekenis had, zorgden dat huis aan huis bepaal! zeer onsmakelijk riekende tonnetjes werden opg haald, om geleegd te worden in de wonderlijke ka retjes waarvan de geur beslist niet aan eau-de-C logne deed denken. En juist op deze wagentjes vie 1 de de revolutie haar lusten bot. Ze hielden hen aa ze werkten de koetsiers en sjouwers weg en hu; dan kieperden ze de vehikels met hun inhoud or zodat bepaalde straten en markten opeens in ei r, héél verkeerde reuk kwamen te staan. Een rei waartegen noch de Groningse bevolking, noch on christen-revolutionaire gevoelens bestand bleken. dat het oproer met de eerste lente-onweersbui we stierf. En wij jongetjes snel overschakelden na; een nieuw levensinzicht. Als ik het wil benoeme spreek ik van de christen-pro-anti-revolutionaire p8 tij. of van de christen-anti-pro-revolutionaire bew ging. Een beetje 'n ingewikkelde defnvtie. Toegevel Maar de situatie was óók zeer ingewikkeld!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2