Uw probleem is het onze Nog geen vormen gevonden om achteruitgang te keren Weer een bezwaarschrift aan de gerefsynode Ziekte- en sterftecijfers 't laagst van de wereld Prof. Wemelsfelder blijft op standpunt staan Studenten verlieten land bij gebrek aan vrijheid ANDERZIJDS Prof. S. U. Zuidema sprak over gereformeerd zijn Wetensch. radiofonds beloont ir.Wcijers Reclame in de televisie moet verantwoord zijn Kanselruil in Eindhoven Internationale wet op de ruimtevaart Een woord voor vandaag Op en brief aan prof. Pen Slecht lezen krijgt schuld E' 2 MAANDAG 4 MAART 1963 VOORZICHTIGHEID De eindredacteur van de Pro vinciale Kerkbode, ten dienste van de Gereformeerde Kerken in de provincie Utrecht, classis Amersfoort, ds. H. W. Engelkes zegt in een artikel in het blad dat hij vaak het land gaat krij gen aan het woord „voorzichtig". Voorzichtigheid heeft iets met wijsheid te maken, aldus ds. En gelkes, toch kan ze op een gege ven moment iets met kortzichtig heid van doen krijgen. Met name Cldt dit ten aanzien van het ker- lijk leven, aldus ds. Engelkes. Hij vervolgt: TTTT Is van algemene bekendheid, *1 dat er vooral de laatste ttid nog al wat kwesties zijn. die ons kerke lijk leven beroeren. Om maar eens iets te noemen: de vraag welke plaats onze kerken moeten Innemen m de zgn. oecumene, onze verhou ding tot andere kerken, speciaal de Hervormde Kerk, de vernieuwingen in de liturgie, de proeve van de nieuwe psalmberijming, straks de nieuwe gezangenbundel enz. Als de ze dingen ter sprake komen zijn er altijd mensen, ook mensen die lei ding moeten geven, die de raad ge ven voorzichtig te zijn. Nu kan het een wijze raad zijn. Ik geloot, dat er in het kerkelijk le ven heel wat ongelukken voorkomen zijn door naar die raad te luisteren. Als men nog niet klaar is, als men nog niet duidelijk ziet welke weg men moet gaan. kan een onbesuisd doorhakken van knopen funeste ge volgen hebben. Ik herinner me zo'n voorzichtig handelen uit de geschie denis van onze eigen kerken. Toen de Synode van Arnhem in 1902 be sloot de Theologische School op te heffen, besloot ze onmiddellijk daar na het genomen besluit niet uit te voeren. En zo werd de vrede in de kerken gediend. De Synode van Rot terdam in 1952 enigszins voor de keus gesteld zich uit te spreken vóór de wereldraad of vóór de I.C.C.C., besloot geen keuze te doen. want zeide ze zo blijven de broeders in vrede leven. Toch kan voorzichtigheid in het kerkelijk leven een nare smaak krij gen. Ik bedoel dan, als men altijd een bepaalde kant uitkijkt nl. de kant van hen, die met moeilijkhe den dreigen, als ze hun zin niet krij gen. Toen omstreeks 1933 de eerste 29 nieuwe gezangen ln onze kerken waren vrijgegeven, waren er ker ken, waarin bijv ca. 20 pet. van de leden dreigde de kerk te verlaten als de gezangen gezongen werden, ca. 50 pet. liet het vrij onverschil lig en ca. 30 pet. verlangde sterk naar de dag waarop ze de nieuwe gezangen konden zingen. Wat deden nu voorzichtige kerkeraden? Ze ke ken naar de 20 pet. en besloten voorlopig maar geen gezangen te zingen en de 30 pet., die niet dreig de en nooit de kerk zou scheuren, bleef in de kou staan. In zulk een voorzichtigheid, al kan ze aanvan kelijk een bittere noodzaak zijn, ligt, als ze alleen maar maatstaf voor het kerkelijk handelen blijft, iets dat mij zeer mishaagt. Ik merk daar ook vandaag soms iets van. We zijn met allerlei dingen voorzich tig. omdat bijv. de ouderen niet mee kunnen komen en protesteren. Maar vergeten we daarbij niet, dat deze voorzichtigheid wel eens scha delijk zou kunnen zijn, voor de jon geren in de gemeente, die hun wen sen niet vervuld zien, omdat men moeilijkheden vreest? Ik durf dat neer te schrijven, om dat ik zelf bij de ouderen behoor. Voorzichtigheid in het kerkelijk le ven is een soede zaak, als men niet altijd naar één kant ziet, maar naar alle kanten uitkijkt. Ik vrees, dat dat laatste ook vandaag niet altijd gebeurt Dan wordt de voorzichtig heid kortzichtigheid en daar is de kerk niet mee gebaat. Ds. Groenenberg over verlies Herv. Kerk In het „Eijkmanhuis" in Drie-ve^chijn?e^va^ontkeri^iijking. bergen, waar op uitnodiging van de Raad voor zaken van pers en publiciteit van de Nederlandse Hervormde Kerk, gisteren en vandaag synodeleden en journa listen van gedachten gewisseld hebben over verscheidene vraag stukken, heeft het lid van het moderamen van de synode ds. M. Groenenberg, vandaag de resultaten van de volkstelling 1960 aan een beschouwing onder worpen. Zoals bekend heeft die telling onder meer aangewezen, dat het aantal hervormde lidma ten sinds 1947 met 2,7 procent gedaald is en dat bijvoorbeeld het ledenaantal van de Rooms Ka tholieke Kerk met 1,9 procent is toegenomen. Ds. Groenenberg zei onder meer, dat deze uitslagen voor de Hervormde Kerk niet helemaal een verrassing zUn geweest. De kerk was zich al geruime tijd be wust van het steeds voortschrijdende Jaarvergadering van bond herv. j.v. op g.g. In een bijlokaal der chr.-geref. Re- hobothkerk te Rotterdam waren za terdagmiddag vele afgevaardigden bij een van de Bond van hervormde j.v. op g.g., *fd. Zuid-Holland. Hoofdmoot van deze Jaarvergadering vormde het referaat van de voorzitter, ds. L. Vroegindewey te Delft, die „De reli gie van de Heidelberger Catechismus" besprak. Deze spreker begon met er op te wij- aen, dat Christus in de catechismus cen traal ls. Het zondebesef zou er niet kun nen zijn als er geen sterk geloof achter etak. Met Hem is er de spanning van het zondebesef en van het geloof. Dit is de aangrijpend schone religie van die oude catechismus. Met bidden en wachten, zo zegt ons dit geschrift krijgen wij het geloof cadeau. Eigenlijk is dan ook alles samen te vatten in deze twee vragen: hoe komen wij in Christus en hoe komen wij aan geloof? En de antwoorden daar op luiden: „door de Heilige Geest die in ons werkt, zodat wij er zelfs niets aan behoeven te doen." Ds. Vroegindewey eindigde: „Als de hervormde jeugd wat wil betekenen voor de kerk, dan moet zij leven naar deze waarheid, dat én in de rechtvaardigma- king én in de heiligmaking Christus al les is. Tegen deze achtergrond zal men de heerlijkheid van de catechismus pas ten volle verstaan. Want de Heidelber ger spreekt niet over de verborgene, maar over God, Die zich in Christus openbaarde. In groepen werden hierna enige dis cussievragen besproken, waarvan later een samenvatting gegeven werd. Na een geanimeerde broodmaaltijd hield de heer W. Bouw uit Ede een causerie met klank en lichtbeelden over het zendingsterrein in Kenia. Aan samenzang werd een gro te plaats ingeruimd. In Midden-Siberië sekte ontdekt In de wouden van Midden-Siberië is enkele jaren geleden een kleine sekte ontdekt, waarvan de leden pas in 1949 hoorden van het einde van de tweede wereldoorlog. De sekte was verdeeld in zes nederzet tingen twee voor mannen en vier voor vrouwen en de leden hadden gezwo ren niet te trouwen, te baden, te werken, belasting te betalen of ln militaire dienst te gaan. Zij leefden van aardappelen, mierikswortel, brood, het groen van ra pen en van gedroogd gras. Volgens een Russisch blad is de sekte nu „over Siberië verspreid". Enkele ja ren geleden waren de nederzettingen ontdekt door een vliegtuig van de bos- bouwdienst Legcrpredikanten blijven langer Ten einde in het grote tekort aan le- gerpredikanten te voorzien heeft de hoofdlegerpredikant aan de hervormde predikanten ds J. van der Heide te Klaaswaal, ds. J. Klootwijk te Scherpen- zeel en ds. P. Roosjen te Zutphen als mede aan de gereformeerde legerpredi- kant ds. M. Heuzeveldt te Zwartewaal- Abbenbroek verzocht of zij bereid zijn langer onder de wapenen te blijven dan de gebruikelijke termijn van een jaar en zes weken. De betrokken kerkelijke instanties hebben, naar wij vernemen, zich alle welwillend ten opzichte van deze verzoeken uitgesproken. Jaarvergadering „Waarheid en Eenheid" Ds. Groenenberg noemde het opmer kenswaard dat na het bekend worden van de getallen niet zoals vroeger misschien wel het geval geweest zou zijn in protestantse kringen anti-pa- -jlstische geluiden zijn gehoord. Ook de looms Katholieke Kerk heeft zich over het feit dat ze de grootste kerk in Ne derland geworden is. zeer bedachtzaam geuit. De reacties kwamen neer op een „eerst maar eens rustig verder denken over de problematiek die het mee brengt". Geen schok De cijfers hebben overigens bij de Hervormde Kerk geen „schok" teweeg gebracht. Men verwacht bij een volgen de volkstelling een verdere teruggang, waarbij deze kerk er dan nog slechter voorstaat dan andere protestantse ker ken. omdat bijvoorbeeld de ..leeftijds opbouw" van de lidmaten veel ongun stiger is. De Hervormde Kerk, zo zei ds. Groenenberg, was en is zich aan het bezinnen op de situatie, maar ze heeft nog niet de normen gevonden om de ontkerkelijking op een juiste wijze tege moet te treden. Men onderkent ook het gevaar, dat een kleiner wordende kerk de neiging heeft zich naar binnen te keren. De Hervormde Kerk wil zich speciaal daar voor hoeden. Ze wil zich zoals dat de laatste jaren steeds meer is gebeurd bewust uiten: ze wil staan, waar het Nederlandse volk staat; ze wil gecon fronteerd worden met de problemen waarmee het volk geconfronteerd wordt en ze wil zeker zoveel mogelijk blijven werken in het belang en ten nutte van het Nederlandse volk. (Van onze kerkredactie) Vanuit de kring van „Waarheid en Eenheid" zal of zullen opnieuw een of twee bezwaarschriften worden ingediend bij de generale synode van de Gereformeerde Kerken, die in het bijzonder be trekking zullen hebben op de sa menleving met gescheiden kerken „die met ons één behoren te zijn", deelde de voorzitter van deze persvereniging, dr. J. Schelhaas, zaterdagmiddag op de jaarverga dering in Amersfoort mede. Hij kon getuigen van een goed jaar, waarin het tekort van 3500 gulden met 1500 gulden was ingelopen, terwijl voor het blad sprake was van een vrijwel sluitende exploitatierekening. Dr. Schelhaas deelde bovendien nog me de dat er besprekingen worden ge- voerd met andere groepen om tot een nauwere samenwerking te komen. Hoe wel er voortgang is konden er nog geen verdere mededelingen worden gedaan. De voorzitter deelde evenmin mede met welke groepen deze bespre kingen gevoerd werden. In het be stuur was aftredend de heer C. G. Karssen te Bodegraven, die bij accla matie werd herbenoemd, dr. Als spreker was gevraagd S. U. Zuidema, die sprak over „Gere formeerd in deze tija." De zaal was vrijwel te klein om alle belangstel lenden te bevatten en er moesten et telijke stoelen wordon bijgezet. Met intense aandacht en kennelijk grote in stemming werd naar prof. dr. Zuide ma geluisterd, die zes aspecten van het huidige gereformeerd zijn behandelde. Liefde Gereformeerd zijn wil volgens prof. Zuidema in de eerste plaats zeggen, waken voor de grondwet der liefde, waarin gesproken wordt over liefde voor God en voor de naaste. Deze bei de aspecten mogen niet gescheiden worden. Ernstige kritiek had hij op het huidige streven, waarin zo de nadnik wordt gelegd op „medemenselijkheid- maar waarin de verhouding tot God niet in de eerste plaats aan de orde komt. Deze liefde is geen vrijblijvende liefde. Die vrijblijvendheid kom je juist nu overal tegen ook ln bijvoor beeld de theologie van Barth. Liefde kan echter volgens prof. Zuidema nim mer vrijblijvend zijn. Genade Gereformeerd zijn wil in de tweede plaats zeggen dat genade particulier Dr. Veldkamp concludeert j van enige cijfers. Het laatst bekende De ziektecyfers en de sterfte- gterfteCijfer jn ons land bedroeg voor j- 100.000 in- is. Dat is volgens deze hoogleraar bij voorbeeld in het getuigenis van New Delhi van de Wereldraad van Kerken bewust onduidelijk gemaakt, zo niet bestreden. Buiten het gereformeerde erf hoor je dit getuigenis tegenwoordig al minder en prof. Zuidema noemde het tragisch dat het ook op het gerefor meerde erf meer en meer in de discus sie wordt getrokken. Antithese Dan betekent gereformeerd zijn het handhaven van de antithese. Allerwege wordt opgeroepen tot solidariteit, tot eendracht. Als je die oproep echter die per gaat analyseren, dan ontdek je dat zo verdraagzaam, dat hij de onver- draagzamen onverdraagzaam werd. „Wij moeten deze uiterlijke verdraag zaamheid ontmaskeren en tot een wer kelijke bijbelse excommunicatie ko men." Want ook in deze verdraagzame wereld is veel excommunicatie. Als men bijvoorbeeld niet mee doet met de Wereldraad wordt men eenvoudig genegeerd. Prof. Zuidema gaf toe dat de gereformeerden in het verleden wel eens met kanonnen op mussen hebben geschoten, maar dat betekent niet dat het beginsel van de antithese niet meer geldt. Isolement Tegelijkertijd betekent geL zijn echter dat men duidelijk van zich afbijt als er wordt gezegd dat do gere formeerden het isolement hebben ge kozen. Dit wordt steeds meer gepro beerd. Er moet excommunicatie zijn, maar dan niet om gezellig onder elkaar te zijn, maar ter wille van de wereld. Dit is een van de naarste taken van het gereformeerd zijn om duidelijk te maken dat ook bijvoorbeeld in de zen ding de excommunicatie vaak verwaar loosd is en men daarom juist niet meer in staat is de werkelijke bood schap van de bijbel nadrukkelijk te predikon, dat Christus Heer van de we reld is. Hiernamaals De volgende opmerking die prof. Zuidema maakte gold het feit dat de gereformeerden het hiernamaals moe ten liefhebben. De aandacht van velen ln en buiten de kerk is volgens hem veel te veel gericht op deze wereld. Juist ln een welvaartsstaat moet het hiernamaals gepredikt worden. En wie de hemel predikt moet ook de hel pre diken, anders heeft hij het alleen maar over een hemel op aarde. Deze verwachting van het toekomende moet onze stimulans zijn voor het leven in het „hiermaals". cijfers zijn sinds het begin van deze eeuw, met een onderbreking in de beide wereldoorlogen, regelmatig en voortdurend gedaald. En deze daling schrijdt nog steeds voort. Het is uiteraard niet in de laatste plaats de intensiteit en de kwaliteit van de preventieve gezondheids zorg en van de curatieve gezond heidszorg geweest, die tot deze zeer gunstige cijfers hebben geleid. Dit zei de minister van sociale za ken en volksgezondheid, dr. G. J. M. Veldkamp, vanmorgen in een toe spraak ter gelegenheid van de offi ciële opening van het sanatorium Be-, atrixoord in het Groningse plaatsje Haren. Dit was niet het enige gebouw dat de minister die dag opende s middags stelde de minister de nieuw bouw van het „Aleida Kramerzieken huis" te Coevorden in gebruik. De bewindsman onderstreepte in Ha> ren zijn opmerking door het noemer 1961 een aantal van 2.7 per woners. „Dit ls een lager sterftecijfer dan enig ander land ter wereld kan to nen". Het laatst bekend ziektecijfer voor nieuwe gevallen aan niet primaire long- tuberculose bedroeg 2,1 per 10.000 in woners. ..Ook dit is het laagste cijfer ter wereld". Minister Veldkamp noem de dit wereldrecords, waar Nederland wel zeer in het bijzonder trots op mag ZliNa te hebben opgemerkt, dat longtu- berculose meer en meer een probleem van de oudere leeftijdsgroepen wordt, constateerde dr. Veldkamp, dat ondanks daling van ziekte- en sterftecijfers, de tuberculose haar terrein met gemakke lijk prijsgeeft Naar het oordeel van de minister zal de opsporing van tubercu lose voor de oudere leeftijdsgroepen meer dan voorheen gericht moeten wor den op de oudere bevolkingsgroepen. Dr. Veldkmap noemde 's middags het streekziekenhuis in Coevorden een voor beeld van de ontwikkeling van de genees kundige zorg. ook buiten de gebieden rond de grote steden, waardoor de mo gelijkheden die de moderne geneeskun dige wetenschap biedt, dichtbij de pa tiënt gebracht worden. Kerk De laatste opmerking van deze hoog leraar betrof ae „kerk in het midden." Naar zijn mening was er in onze tijd veel te veel aandacht voor de kerk. Dat zag hij in de rooms-katholieke theo logie, bij de gereformeerden vrijge maakt) en ook in de oecumenische be weging. Dat betekent de tyrannie van de kerk en dat weer de tyrannie van de ambtsdragers, de prominenten en de kerkbodes. Prof. Zuidema toonde zich beducht voor machtsvorming. De kerk is er niet om eigen macht te tonen, maar om der wille van de „machtsvor ming van Gods Woord". De kerk staat onder het Woord. En in die kerk moet de een de ander onderworpen zijn in de vreze des Heren. Gereformeerd ziin wil zeggen dat hier op gewezen wordt. Dan komt er tevens een einde aan ie dere vorm van machtsstrijd. Het wetenschappelijk radiofonds Ve der heeft aan ir. Th. J. Weljers. weten schappelijk hoofdambtenaar van Technische Hogeschool te Eindhoven e- beloning toegekend. Dit geschiedde naar aanleiding van zijn 70ste verjaardag en op grond van de door hem gedurende zijn loopbaan geleverde bijdrage tot de opleiding van radiotechnici op verschillend niveau en voor zijn werk tot verhoging van het peil van het onderwijs in de radiotech niek. Necl. Klassiek Verbond jubileert Het Nederlands klassiek verbond houdt ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan zaterdagmiddag 23 maart in de aula van de Rijksuniversiteit te Utrecht een bijeenkomst waarin zullen spreken mr. H. Schadee. over „De minnaar en zijn verbond" en prof dr. J. H. Thlel, over Solon en Croesus". Na afloop recipieert het verbondbestuur in een der zalen van het academiegebouw. Kamerlid Mellema: (Van ome correspondent) „Als er commerciële televisie komt en ik ben cr zeker van dat ze komt moet het verantwoord zUn. BU de con structie van een onafhankelijke stichting die de concessie heeft, zoals de stichting Televisie Nederland zich dat heeft ge dacht, kan er naar mijn mening een ver antwoorde reclame vla de televisie wor den gebracht." Dit zei de heer J. T. MeJlema, lid van de Tweede Kamer voor de C.H.U. zater dagmiddag in Goes toen vele aanwezige c.h.-leden hem vragen hadden gestelid over de ontwikkelingen rond de commer ciële televisie in de laatste weken, een ontwikkeling waarbij ook de heer Melle ma als lid van het stichtingsbestuur van TVN betrokken Is, evenals de voorzitter van de C.H.U. mr. Beernink. De heer Mellema vervulde op de jaar vergadering van de C.H. Statenkring een spreekbeurt over „Christelijk historisch perspectief" en in de discussie kwam de commerciële televisie ter sprake. Hij maakte duidelijk volkomen akkoord te kunnen gaan met de opzet van staats secretaris Scholten, die het tweede t.v.- net wil geven aan een concessionaris, die door middel van reclame de uitzendingen financiert. De heer Mellema zei dat het belangrijk ls dat niet de adverteerders en financiers zullen bepalen hoe het programma tweede t.v.-net wordt. Daarom i opgericht. Op een vraag of het goed is dat een Tweede Kamerlid zitting heeft in een dergelijke stichting zei de heer Mellema dat het ln het algemeen genomen goed is, wanneer een parlementariër zo nauw mogelijke bindingen heeft met het be drijfsleven. Overigens deelde de heer Mellema mee dat het stichtingsbestuur van TVN er straks waarschijnlijk nog wel wat anders zal uitzien dan op het ogenblik. ■Do kerkeraden van de christelijke gereformeerde en de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) te Eindhoven heb ben na brede bespreking geconclu deerd dat zij elkander wederzijds als kerken erkennen, wat principieel in houdt dat men Woord- en sacraments bediening voor elkander openstelt. Zij besloten dan ook daartoe over te gaan. Eenmaal in de zes weken zullen de predikanten in elkanders kerk voor gaan in de bediening van Woord en sacrament. Beide kerkeraden zullen een getuigenis doen uitgaan tot alle vrijgemaakte en christelijke gerefor meerde kerken in den lande. Zondag 17 maart zal de eerste kanselruil plaats vinden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Westmaas: J. C. H. Stevense, kand. te Dordrecht; naar IJmond: Joh. Gerritsen jr. te Rotterdam- Vreewijk; het beroep van de generale synode tot koopvaardijpredikant met standplaats te Singapore: P. D. Steegman te Rotterdam-Vreewijk, wijkgem. Stre- velswijk. Bedankt voor Wanneperveen (toez.) R. Houtsma te Exmorra; voor Zevenhoven: C. H. Stevense, kand. te Dordrecht. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Aalten (vac. R. Slertse- ma> en te Broek op Langendljk; P C. van der Wel te Siegerswoude; te Coe vorden, tweede pred.pl.: R. J. Beukema te Ermelo. Aangenomen naar Nieuwerkerk a.d. IJssel: E. Warnink, kand. te Zaandam. Bedankt voor Dussen, Oosterend (Fr.), Schettens, Schoondljke, Tljnje, Wyckel en voor Zoutkamp: E. Warnink, kand. te Zaandam. Beroepen te Londen en te Mitchell, Ontario, Canada, Free Christ. Ref. Church: H. v. d. Schaaf te Opperdoes. Bedankt vooor Den Haag-Zuid (vac. dr. P. van der Spek): M. T. Mlnnema te 's-Gravenzande. Wens Interparl. Unie In Genève is zaterdag aan het slot van een driedaagse vergadering van een sub comité van de Interparlementaire Unie overeenstemming bereikt over de wen selijkheid tot het vastleggen van een in ternationale wet op de ruimtevaart. De vergadering stond onder voorzitterschap van onze landgenoot mr. dr. C. Berk- houwer, lid van de V.V.D.-fraotie ln de Tweede Kamer. Bij zijn terugkomst op Schiphol zei ...r. Berkhouwer zaterdagavond: „Het doet mU vooral genoegen dat ook de Russische en Amerikaanse afgevaardig den in ons comité akkoord zijn gegaan met de resolutie, die wij hebben opgesteld en die eenstemmig is aangenomen." In de resolutie doet het comité een be roep op alle bij de Interparlementaire Unie aangesloten leden ertoe mede te werken, dat zo snel mogelijk internatio nale verdragen zullen worden afgesloten over de ruimtevaart. Gezien de urgentie van de problemen moeten volgens het co mité in de eerate plaats wettelijke basis regels worden opgesteld voor de activi teiten van de verschillende landen in de ruimte. Voorts zijn dringend wettelijke regels nodig voor het verlenen van hulp en medewerking aan ruimtevaarder en ruimteschepen bij eventuele noodlandin gen op het gebied van andere landen of op zee. Tenslotte acht men het hoog tijd dat de wettelijke verantwoordelijkheid wordt vastgesteld voor het veroorzaken van letael of schade aan derden door ruimtevaartuigen of delen daarvan. De eeuwen door heeft de figuur van de verrader Judas de mensen geïntrigeerd. Boeken zijn over hem geschreven. Zijn karakter is duizenden malen ontleed en nog altijd wordt getast naar de diepste beweegredenen van zijn daad: het verraad van Jezus. Ergens in de Bijbel staat, dat de duivel in Judas voer. En dan kan het, dat wij zeggen: hier ligt de sleutel, nu behoeven wij ons niet langer af te vragen hoe het alles toch mogelijk was. Hij, Judas, was immers lang van tevoren aan gewezen als de grote verrader. Hij heeft er ten slotte zelf niets aan kunnen doen. Maar als men zo redeneert blijft Judas zelf in wezen buiten schot. Dan kan de discussie zich beperken tot beschouwingen over de macht van de duivel en over het feit, dat God die duivel zoveel macht toestaat. Maar tegelijk beseft ieder het onbevredigende van deze redenering. En het woord van Jezus zelf blijft staan, het „wee" over de mens, die Hem verraadt. Wij kunnen nooit slecht genoeg denken van de duivel, van zijn verwoestende werk en van zijn niet aflatende strijd tegen God. Maar het wordt theorie, als wij onszelf uitschakelen. Als wij ons als het ware gaan verschui len achter de o zo brede rug van de duivel! God verontschul digt niemand ook Judas niet met een beroep op duivelse invloeden. Hij zegt tot ieder, die zich niet houdt aan Zijn gebod: gij zijt die man, die vrouw, die jongen, dat meisje Prof. dr. J. Wemelsfelder, wiens kritische beschouwing over de positie van de vakbeweging vele pennen in beweging heeft gebracht en bovendien de veront waardiging van de vakcentrales prof. Wemelsfelder achtte de rol van de vakbeweging namelijk uitgespeeld gaande maakte, heeft in een open brief aan prof. Pen getracht zijn standpunt nog maals duidelijk te maken. Hij beschuldigt de pers in de eerste plaats van een slecht lezert van zijn betoog, hetgeen de misver standen in de wereld heeft ge holpen. „Wat de positie van de vakbonden betreft", 6Chrl)ft prof. Wemelsfelder, „ben Ik van mening dat hun functie op het gebied van de loonvorming langzamerhand op een fictie gaat be rusten en dat het net zo goed of beter opgevangen zou kunnen worden door de Nederlandse wetgever, zodat Ieder een van de gestegen welvaart zou Afrikanen uit Bulgarije op Schiphol tweede groep van Afri kaanse studenten, ditmaal negen uit Kenya, is gisteravond via Wenen uit Bulgarije op Schip hol aangekomen. Evenals de 20 Ghanese situdenten, die op 15 februari in ons land arHveerden, wensen zij op grond van rassen discriminatie en gebrek aan vrijheid niet langer in Bulgarije te blijven, doch hopen in west- Europa hun studie voort te mo gen zetten. Toch was er een verschil tussen de beide groepen: de Ghanezen maakten de terugreis, die de Bulgaarse autori teiten niet wensten te betalen, voor rekening van de eigen Ghanese rege ring, terwijl de Ghanese ambassa deur in Sofia hen naar Amsterdam begeleidde en persoonlijk voor hun onderdak zorgde. De studenten uit Ke nya echter kregen die financiële en morele hulp niet van eigen regering aangeboden en zagen aanvankelijk wegens gebrek aan financiële midde len geen mogelijkheid Bulgarije tt verlaten. Dat zij thans toch hier zijn danken zij aan het coördinerende secretariaat van 82 nationale studenten-organisaties COSEC», dat zijn zetel in Leiden heeft. Het is deze overigens verre van rijke studentenorganisatie geweest, die de dat het secretariaat in de afgelopen we ken in alle 82 aangesloten landen voor dit doel had laten collecteren. Ook neemt de COSEC de verantwoor ding en de kosten op zich van het voor lopige verblijf van de negen studenten in ons land. Zij werden gisteravond met busjes, belangeloos ter beschikking ge steld door het Nederlandse bureau voor buitenlandse atudentenbetrekkingen, met hun bagage naar Enkhuizen gebracht, waar ze voorlopig voor enkele dagen gastvrijheid krijgen in het ook al min of meer noodlijdende studiecentrum „De Dromedaris". Ruim honderd De negen studenten uit Kenyji meen den te weten, dat sinds midden februari ruim 100 Afrikaanse studenten Bulgarije hebben verlaten, terwijl er nu nog cir ca 200 achter zijn gebleven. „Het is on mogelijk voor leder van hen persoon lijk te spreken", zo zei gisteravond voor zichtig dc 28-jarige donker gekleurde stu dent in de economie W. Hongo Nyan- deje. „Maar zeker is dat veruit de meer derheid net als wij weg wil. Hun ont breekt -echter het geld voor de reis en zeker voor verdere studie elders in Europa". De groep van 9 uit Kenya rou feite, lijk 14 leden hebben moeten tellen, maar 2 studenten uit Angola en voorts uit Kenya, Noord-Rhodesië en Zanzibar ieder nog 1 konden zaterdag niet ver trekken, omdat zij nog niet over een exit-visum beschikten. De 9 die hier aan kwamen spraken echter van kleine tech- nische moeilijkheden en waren er zeker van, dat ook de andere 5 dezer dagen zullen kunnen vertrekken. kunnen profiteren en niet alleen pro fessoren, arbeiders en ambtenaren, maar ook Hjfrentetrokkers, spaarders en ge pensioneerden. Wanneer iedereen echter in de fictie van de functie der machtsgroeperingen gelooft en het bovendien gaat om indruk wekkende historische gebouwen (want dat 2ijn de vakbonden toch wel), wel dan moeten wij dat als uitgangspunt aan nemen voor onze maatschappij-structuur. Historische monumenten breek je, alleen al uit piëteit, niet af. Dat de vakbond- leiders als goede waakhonden aanslaan wanneer men hun erf tracht te naderen is te begrijpen en te billijken. Dat zij echter het publiek vertellen dat Wemels felder werkloosheid wil is waarschijnlijk verzonnen om er een gruwelverhaal van te kunnen maken. Onomivonden Gegeven nu het feit dat de vakbonden nóch hier, nóch in het buitenland ook maar iets van hun machtspositie prijs zullen geven, impliceert dit dat wij manent op inflatie moeten rekenen. weet dat we ook de inflatie uit het buitenland niet kunnen tegenhouden want Holtrop (en anderen) willen nu eenmaal niet dat er aan de wisselkoers wordt gemorreld. Wat de inflatie-impulsen be treft, die in het binnenland door de machtsgroeperingen (vakbeweging en werkgevers samen) worden bewerkstel ligd, is ook de ervaring van de afge lopen 17 jaar niet bemoedigend. Ik wilde dat dat nu eens onomwonden aan het Nederlandse publiek werd verteld. (Hier draaide namelijk het hele betoog om.) Dit betekent dat voortdurend sociale on rechtvaardigheid dreigt. Enerzijds wor den de economisch zwakken door deze situatie voortdurend uitgebuit. Ieder jaar wordt deze groepen 2 4 3 pet. ont stolen die wij er nota bene bijkrijgen (zelfs al ben je, zoals ik, geen lid van een- vakbond). „Dat is ook niet te „rauw" gezegd want de definitie die Karl Marx van „uitbuiting" gaf is ongeveer op deze situatite van toepassing) Anderzijds speelt men door deze inflatie speculanten e.d. in de kaart. Het zou mij niets ver wonderen indien het snel toenemend aan tal millionairs (het klinkt paradoxaal en je moet er even een gedachtensprong voor maken om het te begrijpen) mede het i gevolg is van de activiteiten Van KAB, CNV en NW. Wat ls de remedie tegen dit alles Naar mijn mening deze: (ik heb het allemaal 1 gezegd maar het jammer genoeg niet in de krant gelezen): Vroeger hebben we nog wel eens gelachen om de idee van 1 een index-economie door prof. Mees ver dedigd. Meer en meer geloof ik dat het die kant op moet. Laat de vakbonden in hun historische monumenten zitten. 5 Vertel alleen het grote publiek voort- a durend dat ze daarbinnen niet uitsluitend sociale rechtvaardigheid brouwen maar zo nu en dan ook een scheut (en soms een 'T flinke scheut) inflatie. Van monumenten zorg mag dat weliswaar niet, maar het gebeurt toch. Maak daarom alles „inflatie-bestendig", lonen, salarissen, pensioenen, lijfrentes en schuldverhoudingen. Als het dan zover f' is kunnen we eeuwen vooruit met een P voortdurend inflerende wereld en toch k pracht gewied sociaal economisch tuintje. Waarom moet iedereen zo mis- leid worden met woorden als „spaarzin bevorderen" en de „Interne stabiliteit van het geld verzekeren" als het toch niet l gebeurt en niet kan gebeuren, of de, toekomstige minister van financiën nu lc Van Rappard, Vos of Wltteveen zal1 heten." It Zendingsarbeidster met verlof lo Deze week is mej. A. Hoeksema in Ne- derland aangekomen voor een verlof naju vele jaren als docente werkzaam te zijnL geweest aan de opleidingsschool voorfi vrouwen en meisjes te Magelang. Mej. Hoeksema heeft een re-entry-per- mit gekregen, zodat terugkeer naar In-s donesië te zijner tijd tot de mogeliJkhe-ir den behoort. fa Vraag: Met veel belangstelling las stand? Dit is dan ook de reden, dat ik het artikel van de heer C. Rijns dorp over de Kreeftskeerkring van H. Miller. Nu is mijn vraag: Is er niets aan te doen om het drukken en uit geven van dergelijke lectuur te ver bieden? En kan er niets aan gedaan worden om de mensen voor dit soort verderfelijke boeken te waarschuwen zoals dit nu is gedaan in uw zondags blad? Maar dan op meer manieren zodat zeer veel mensen gewaarschuwd worden, zoals bijvoorbeeld geheelont houdersverenigingen waarschuwen te gen drankmisbruik. Antwoord: Op vervaardiging, ver spreiding van pornografische en zede loze lectuur stelt het Wetboek van Strafrecht bij opzet een jaar gevange nisstraf en boeten van duizenden gul dens. Het aanbieden daarvan aan min derjarigen wordt gestraft met zes maan den. Er zijn enkele regels gegeven, doch over het algemeen moet er ge val voor geval worden uitgemaakt of een bepaalt geschrift al dan niet aan stotelijk voor de eerbaarheid is of niet. Hierover bestaat over het algemeen groot verschil van mening zodat het optreden tegen een bepaald boek dik wijls averechts werkt. Aangezien er vrijheid van drukpers bestaat, is het optreden ook niet gemakkelijk. Van be lang is de kennelijke bedoeling van de schrijver. Bedoelt men alleen vuile taal te spuien, of is het een medede ling van een gebeurtenis of een toe- er zeer veel boeken verschijnen, die voor een groot deel van de bevolking onaanvaardbaar zijn. De eindbeslissing ligt bil de rechter, die zeer serieus te werk gaat. Verder ligt de verant woordelijkheid bij de uitgever, de ver koper en bij de kopers zelf. De ouders hebben de taak hun kinderen zo op te voeden, dat zij het verschil tussen goed en kwaad kennen. Het ls voor de overheid niet mogelijk ons volle dig tegen ons zelf te beschermen. In derdaad ligt er hier ook een taak voor verenigingen. Er zijn vele verenigingen, die speci aal hiervoor waken, afgezien nog van de vele verenigingen die niet speciaal daarop gericht zijn en ook goed werk doen. Vraag: Wat is Trans World Radio? Antwoord: Trans World Radio is een Organisatie die zich ten doel stelt de boodschap van het Evangelie over te brengen naar Europa, Noord-Afrika, het Midden Oosten en ook achter IJze ren Gordijn. Zij Is gevestigd 354 Main Street, Chatman. New Jersey. U.S.A. Paul Freed, Ph. D. is president van deze organisatie. Trans World Radio beheert de radio stations „Voice of Tanger" en „Voice of Monaco" en heeft studio's in Cap Ferrat, Wetzlar, Tanger en.Beiroet. De programma's zijn niet van een bepaal de richting en niet-contraversloneel, met politiek maar algemeen christelijk georiënteerd. De stichting Trans World Radio is gevestigd op Curacao en zal daar in 1963 een groot radiostation bouwen, bestaande uit 2-250 KW korte- golfzenders en waarschijnlijk een 800 kW langegolfzender. Deze zijn in be stelling bij Continental Electronics, Dallas, Texas. De frequenties en de tijden zijn nog niet bekend. In ons zondagsblad van 1 februari heeft men kunnen lezen dat er nog meer christelijke zendstations zijn. Vraag: Twee thermometers geven in de verwarmde kamer enkele graden verschil aan maar in smeltende sneeuw staan zij op het nulpunt. Hoe is het nu uit te maken, welke thermometer mogelijk de goede is? Antwoord: Als twee thermometers in =en kamer verschillende temperaturen lanwijzen, behoeven zij nog niet kapot te zijn, te meer daar zij in smelten de sneeuw dezelfde temperatuur aan wijzen. Het komt veel voor dat er op verschillende plaatsen ln een kamer verschillende temperaturen heersen. In een kamer bestaat nu eenmaal een stelsel van luchtstromingen door de trek van de schoorsteen en alle moge lijke kieren van deuren en ramen. Het beste doet U door de thermometers eens beurtelings tezamen op verschil lende plaatsen te zetten. U zal dan mer ken dat zij wel dezelfde temperatuur Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling m«>t elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. aangeven, maar hoger of lager naaf gelang de plaats. Wijzen zij echter darf 1 een verschillende temperatuur aan op3£: dezelfde plaats, dan is er één onnauw«.St keurig. U kan dan uitmaken, welkljg defect is, door ze met een betrouwba^-r, re derde meter één voor één op een bepaalde plaats te zetten. De meter die niet met de betrouwbare meten overeenstemt, is defect. Vraag: Kan u mij inlichten over le^l? ven en werken van Gabr. May. Va: mi hem is in mijn bezit een reproductitRe van i een Christus-kop, waarschijnlijl :iu Antwoord: De enige schilder Maj'n die we voor U konden opsporen, wa avi J. W. May (1792-1866). consul-generaa r.a te Londen en portretschilder. MisschieiLn ls het een familierelatie, maar hierove: was in ons archief niets terug te vin- den. Wellicht kan het rijksbureau voofiAc kunsthistorische documentatie in Derf°*ti Haag u helpen. Le, na

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2