Uw probleem is het onze Ds. H. Volten sprak op de jaarvergadering v.g.l.o. In Dienst Der Kerk zoekt nieuwe wegen Israëlische hof erkende een burgerlijk huwelijk Pro Rege heeft een taaljg in de strijdkrachten Ds. H. Rijksen kondigt reorganisatie aan [Etrw MAANDAG 25 FEBRUARI ANDERZIJDS VREDESCORPS Luns' Vredescorps. Deze titel staat boven een artikel van ds. L. H. Ruitenberg in Hervormd Nederland, waar hij ingaat op de oprichting ran een Jongeren Vredeskorps, dat nadat het in Amerika verwerkelijkt werd, ook in Nederland schijnt in te slaan. Ds. Ruitenberg schrijft hierover: verschillend. Maar overheersend toch de wetenschap, dat anderen ons nodig zouden kunnen hebben. Anderen, die honger lijden en door ziekte bedreigd worden. Misschien spreken ook andere bij-motieven een rol, zoals avonturenlust of vlucht uit de volte hier. Dat zijn op zichzelf nog niet eens slech te motieven, al zullen ze niet kern achtig genoeg zijn om de moeilijk heden, die onherroepelijk bij de hulpverlening opduiken, het hoofd te bieden. Want laten wij daar niet gering over denken. Waar het hier in Ne derland bij gelijke taal en niet al te groot verschil in levensstandaard lang niet voor ieder even gemakke lijk is om van Groningen in Lim burg te gaan werken, hoe moei lijk moet het dan zijn te gaan wer ken in SOLIDARITEIT (en dus niet als heerser, als blanke) in een land waar alles anders is: taal, ge loof, klimaat, woning, zede, histo- Neen, alleen avonturenlust of ro mantiek is onvoldoende om toe te treden tot zulk een vredeskorps. Minister Luns heeft dat te ken nen gegeven, door de eisen van leeftijd en opleiding aan te geven, nL 23 jaar en middelbare of hoge re schoolopleiding, waaraan men bij toelating moet voldoen. En een goede training vooraf in een zorg vuldig uitgezocht gebied. Er ko men ervaren Amerikaanse selektie- deskundigen, zo is ons meegedeeld. Wij begrijpen dit alles volkomen, maar willen toch een tweetal op merkingen maken, die alleen die nen moeten om het belang van deze zaak te onderstrepen. In de eerste plaats: is die leef tijd niet erg hoog en is die vereis te opleiding niet erg zwaar? Een zekere graad van rijpheid is nodig Men komt niet in grote troepen on der commando maar in betrekkelij ke zelfstandigheid, met veel eigen verantwoordelijkheid. Maar ligt de ze stevig aan het eind van een uni versitaire studie? En is minimaal middelbare school noodzakelijk? Als wij een stevige jongeman, die op de lagere technische school zijn vak heeft geleerd, en getraind is voor vakmanswerk, èn zich in een taal kan weren, uit zien gaan. dan kunnen wij daarin evengoed groot vertrouwen hebben. In de tweede plaats: hoe zal de verhouding zijn tussen de leden van dit vredeskorps enerzijds en de technici van internationale licha men, die nu hun werk in ontwik kelingslanden doen en dat vaak te gen voorwaarden, die hen uitzon derlijk ver verwijderd houden van de 1 andsbevolking, en anderzijds, de ionge mannen en vrouwen van zending en missie, die in wezen reeds lang hetzelfde werk doen? Het zijn maar vragen. Ze zullen Inderdaad reeds gerezen zijn bij de organisatoren. Ze kunnen wel licht alleen maar doende opgelost worden. Deze vragen wijzen intussen wel aan, wèt er allemaal aan de orde komt, wanneer wij treden uit de sfeer van ,,er moest toch wat ge daan worden" naar de concrete plannen. Dan worden geen durvers, maar wèl gelovigen gevraagd. En praktici, die nuchter zijn, en weten, dat het verschijnsel van grote on gelijkheden tussen de volken niet opgeheven wordt door deze maat regelen, en dat ze nochtans nodig zijn ten teken, dat onze wereld éen wereld bezig is een ander gezicht te krijgen. Vragen van waarheid en (nood) leugen (Van een onzer verslaggevers) „Wat betekent het de waarheid te zeggen?" Over deze vraag heeft de gereformeerde studentenpredi kant ds. H. Volten te Wageningen zaterdag gesproken op de jaarver gadering van de v.g.l.o.-groep der Prot. Chr- Onderwijzersvereniging, te Utrecht gehouden. Een eigenlijk antwoord gaf hij niet. Wel toonde ds. Volten aan, dat de begrippen waarheid en leugen tegenwoordig op andere wijze worden beschouwd dan voorheen. Ter Illustratie noemde hij de beoorde ling van de zg. noodleueen: In de kring der gereformeerde theologen werd de noodleugen voor 1940 beslist afgewezen. Maar de bezettingsjaren hebben tot twij fel over deze zaak geleid. Ds. D. van Dijk te Groningen durfde het aan om de noodleugen ongeoorloofd te achten, ook al zou men er een mas samoord door kunnen voorkomen. Zijn geestverwant, de latere prof. B. Holwer- da was in oorlogstijd de enige gerefor meerde predikant, die zwart op wit de noodleugen in bescherming nam. Wil men het verschil zien, dan raad plege men het woord noodleugen in de christelijke encyclopedie in de eerste en tweede druk. De eerste druk is afwij zend (prof. dr. K. Dijk), maar de twee de druk neemt dit standpunt r in (prof. dr. R. Schippers en prof. dr. Y. van den Berg). Indringer De noodleugen is een vreemde Indrin ger waarop men in de bijbel voortdu rend stuit, althans wanneer men de ouderwetse opvatting over de leugen hanteert. Zelfs Jezus heeft gelogen, zou je kunnen zeggen. Want Hij beweert dat het dochtertje van Jaïrus slaapt, terwijl Hij weet dat het gestorven is... De commentatoren van de bijbel heb ben aan elke noodleugen in de Schrift wel zo'n draai gegeven, dat hij accep tabel werd, maar die krampachtigheid is overbodig wanneer men de zin be grijpt van wat de bijbel onder waarheid en leugen verstaat. Trouwens, wie de krijgslist accepteert en dat werd onder de rechtzinnige theologen als verdedigers van de ge rechtvaardigde oorlog meestal gedaan moet ook de noodleugen aanvaarden. Waarom mag men wel misleiden met daden en niet met woorden? Ingeperkt Bovendien worden de geboden Gods telkens door God zelf ingeperkt. Ener zijds: „eer uw vader en moeder". An derzijds: „wie vader en moeder lief heeft boven Mij Is mijns niet waardig". Enzovoorts. Het geldt voor alle geboden, ook voor het negende gebod, dat er zonderingen op de van God gestelde gel zijn. Uitzonderingen, die Hij zelf Hier wordt het verschillend waarheids begrip openbaar bij het Griekse en He breeuwse denken. De Grieken zien df waarheid als overeenstemming tussen denken en zijn. Maar in het Hebreeuws wordt waarheid aangeduid en verstaan als trouw. Anders gezegd: in het Grieks denk je de waarheid, in het Hebreeuws doe je de waarheid. Want de waarheid raakt niet het verstand van de mens, ïaar zijn bestaan. Bij het spreken van de waarheid is volgens ds. Volten drieërlei trouw ver eist: trouw aan zichzelf (staan achter het gesproken woord), trouw aan God (staan achter Zijn wet en evangelie) en trouw aan dj naaste (staan voor zijn goede naam in het spreken over Hem). Een scheiding tussen deze drie mag niet gemaakt worden. Alle drie momen ten liggen in het vlak van het spreken an de waarheid. Uitvoerig behandelde ds. Volten deze „momenten" voor zijn gehoor. Leden kozen een geheel nieuw moderamen Activiteiten In zijn openingswoord had de voorzit ter, de heer M. Vlasblom te Monster de aanvaarding van de Mammoetwet door belde Kamers van de Staten-Generaal gememoreerd. Hoe men ook over deze wet denkt, nle mand zal ontkennen dat een groots stuk werk tot stand gebracht is, zei de heer Vlasblom. Intussen zal het meeste werk nog moeten komen. Van de besturenorgani- saties en ook van de onderwijzersvereni gingen wordt daarom veel activiteit ver wacht. Zij zullen er telkens mee gecon fronteerd worden. Het gaat er dus om dat men zich ernstig beraadt over de mogelijkheden, die in de nieuwe wet ver ankerd liggen. Het v.g.l.o. richt zich op de vorming van lager economisch en administratief personeel. Bij het l.a.v.o. van de Mam moetwet gaat het oude v.g.l.o.-karakter verloren, maar men moet rekening hou den met de maatschappelijke ontwikke lingen. Het onderwijs is geen statische aangelegenheid maar een dynamische Zorgen De heer Vlasblom gewaagde van de grote zorgen, die hij zich maakt over het ontbreken van voldoende leerkrach ten bij het v.g.l.o. Dit komt deels door de verminderde animo om acten te be zitten, deels door het onjuiste salarlsbe- leid der regering. Het verschil in marge-beloning tussen werkers aan u.l.o. en v.g.l.o. is reeds ja renlang voor de v.g.l.o.-onderwijzers een grievend onrecht Het blijft een vreemd geval, dat acten worden gehonoreerd aar het schooltype waaraan men erkt. De heer Vlasblom meende dat dit voortkwam uit het feit dat men in be paalde kringen het v.g.l.o. als „Spiele rei" beschouwt. Ook de onbevredigende rechtspositie der vakleraren werd door de voorzitter ter sprake gebracht, gelijk hij al eerder deed. Maar hoeveel moeilijkheden het v.g.l.i ook op zijn weg vindt, het blijft de moe te waard om er met vreugde aan t erken. (Van onze kerkredactie) Het landelijk verband van In Dienst Der Kerk blijft bestaan. Vorig jaar november werd een be stuursvoorstel om dit verband van hervormde mannenverenigingen maar op te heffen met een zeer klein aantal stemmen verworpen. Zaterdag in een toch nog weer enthousiaste vergadering werd een geheel nieuw bestuur gekozen, om dat het oude moderamen in zijn geheel was afgetreden. Met grote meerderheid werd tot zitter gekozen de hervormde predikant van Voorburg, ds. J. F. Wagener (slechts de secretaris van de hervorm de synode ds. F. H. Landsman kreej ongevraagd een stem). Secretaris wen de heer R. van der Kooij, evangelist te Rotterdam-Zuid. De huidige admini strateur, die een contract met In Dienst Der Kerk heeft tot 1 juli werd tevens tijdelijk gekozen als penningmeester, een functie die hij vroeger ook heeft bekleed. Toch wilden de leden hun oude be stuur niet zomaar zien vertrekken. Her haaldelijk werd waardering voor aftredende moderamen uitgesproken er werd eerst zelfs nog enige druk op deze bestuursleden uitgeoefend om toch te blijven. Uiteindelijk werd de afge treden voorzitter, ds. C. Lebbing uit Amsterdam-Noord gekozen tot zitter. Contact Besloten werd in de toekomst, blad „In Dienst Der Kerk" om finan ciële redenen is opgeheven, vier maal per jaar een contactorgaan uit te geven om de band met de verenigingen te bewaren. In de nieuwe koers zal gepro beerd worden om enerzijds het werk vooral provinciaal te binden, anderzijds toch ook de buitenlandse contacten te bewaren. Het ziet er naar uit dat lopig geen grote toogdagen va Dienst Der Kerk meer gehouden zullen worden. Ds. Lebbing sprak van een noodza kelijke koerswijziging nu de situatie in de Hervormde Kerk de laatste ja ren zich zozeer gewijzigd heeft. Hij zei zelf altijd een sterke voorstander geweest te zijn van het Gemeente- opbouw-werk, daarin gedrenkt te zijn geweest: „Ik kan mij onmogelijk om zetten in een klimaat dat niet duide lijk leeft uit de Gemeente opbouw-ge- dachte." In Dienst Der Kerk heeft in zijn toog dagen naar bulten, die steeds ces waren, juist sterke nadruk op die gedachte gelegd. Door het kiezen van aansprekende thema's en door de juiste sprekers te vragen kregen de toogda gen grote belangstelling. Maar het werk van de mannenverenigingen in de ver schillende plaatsen vlotte maar moei lijk. Het aantal plaatselijke mannenver enigingen is in de loop der jaren ge daald tot 46. Het totaal aantal leden daalde vrijwel constant van een hoog tepunt van 5500 tot nog geen duizend. Doorgaan Duidelijk kwam in de vergadering van gisteren een gevoel van teleurstelling naar voren over de houding van de sy node. althans van het moderamen van de hervormde synode, die maar weinig belangstelling getoond heeft voor dit werk. Omdat er vorig jaar geen toog- dag werd gehouden ontving het werk ook geen subsidie meer van de Generale Financiële Raad, waardoor de reserves sterk werden ingeteerd. Het werd echter gisteren wel duidelijk dat de aanwezigen het werk opnieuw willen opbouwen, maar niet door sterk naar buiten te treden in de toogdagen die voorlopig wel verleden tijd zul len zijn, maar door de opbouw van de plaatselijke verenigingen. Men wilde be slist samen verder, dat getuigde ieder applaus voor iedere spreker die de na druk legde op „doorgaan." Mexicaanse studenten bezetten universiteit In Morelia, ongeveer 240 kilometer ten westen van Mexicostad heeft aantal gewapende studenten, de un siteit van San Nicolas bezet. De gouverneur van de staat, Agustin Arriaga Rivera, heeft gisteren de stu dentenleiders en de faculteit bij zich ontboden, in een poging om het geschil bij te leggen. Hij zei echter niet voor nemens te zijn in dit stadium hulp van de politie in te roepen, en hoopte waar schijnlijk dat het geschil door onder handelingen bijgelegd zal kunnen wor den. dat zij genomen werd door de studen- ten. die „linksen" genoemd worden. Er heerste op de universiteit ontevreden heid op diverse botsingen hebben zich voorgedaan tussen de linkse en rooms- katholieke groepen. Deze uitbarsting is de laatste in een reeks studentenstakingen op de Mexi caanse universiteiten. Iferoepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oldebroek: B. Eysenga, te Barneveld. GEREF. KERKEN Beroepen te Sliedrecht (2e pred. pl.): M. Grashoff, te Bleiswijk. Aangenomen naar 's-Gravenhage- Oost (arbeid in de binnenstad): F. D. Kraan, koopvaardijpred. te Curagao, met verlof in Nederland. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Drachten (verb.ben): J. M. Visser, te Dokkum. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Tweetal te Axel (2e pred.pl.): R. tc Velde te Ommen en H. J. de Vries, te Bedum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Tricht: Ch. van Dam, te Rotterdam-Z, die voor dit beroep be dankte: te Artenia (Californië) (V.S.): C. Hegeman, te Sioux Center, Iowa (V.S.), voorheen te Genemuiden. Kerk te Zuid-Afrika weigert aanneming vrijmetselaars „De opvatting van de vrijmetselaars over God is heidens," aldus hebben de autoriteiten van de afdeling van de Ne derduits Gereformeerde Kerk in Zuid- Afrika verklaard in een waarschuwing aan haar congregaties dat zij geen vrij metselaars kunnen aannemen als leden of vrijmetselaars aanwijzen als functio narissen van de kerk. In de waarschuwing, gepubliceerd in de kerkbode, wordt gezegd, dat dit nood zakelijk is omdat de generale synode zich er van bewust van is dat leden van de kerk niet weten of niet begrijpen waarom de beslissing van de generale synode genomen werd en dat sommige leden zich uit onwetendheid bij de vrij metselaars hebben aangesloten. Leden van de kerk die vrijmetselaar zijn moeten aftreden. De kerk zal geen nieuwe aannemen tenzij zij de vrijmet selarij vaarwel zeggen. Duizend gulden voor „brood voor het hart" In een van de diensten van de her vormde gemeente van Goes, waarin ds. F. N. M. Nijssen voorging, werd zondag jl. in een collecte, die niet voor de actie bestemd was, een gift van 1.000 aan getroffen, speciaal voor de actie „brood van het hart". Tot het comité var aanbeveling voor de actie „brood vooi het hart" is alsnog toegetreden mr. binnen- Ghanezen kunnen hier blijven r hoe- Oil •tog mevr. bchlesinger Nieuwe hoop voor vele paren ffllf T r Mej. Funk heet nu Een woord voor vandaag „Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden wordéfc (Mattheüs 2413). Jezus heeft een gesprek met Zijn discipeT op de Olijfberg. En Hij vertelt hun over de komende dingB Wat Hij zegt, wekt hun nieuwsgierigheid. Geen steen zal de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken. - De vraag is begrijpelijk: „Zeg ons, wanneer zal dat geschiedL en wat is het teken van Uw komst en van de voleinding (f; wereld?" De laatste vraag vooral heeft de mensheid de eeuioffl door bezig gehouden. Wat is het teken van de voleinding (2 wereld? De Here geeft geen rechtstreeks antwoord, d.tc Hij noemt bij wijze van spreken geen datum. En dat is t juist wat wij mensen zo graag willen. Als we maar wisten l jaar en de dag en het uur. Als we het maar wisten, dan... Het ziet er niet zo best uit. Er zijn tekenen, die de weg nol de voleinding zullen afbakenen.. Oorlogenhongersnoden, aaifi bevingen, verdrukking, haat, valse profeten, verkilling de liefde. En dan komt het: „Maar wie volhardt tot het einde, die i behouden worden". Het woord van Jezus Christus kan nlpr(] worden misverstaan. Het behoud van de mens is een ové^c winning na de strijd. Wie in de mening verkeert zonder stri eens tot Gods huis te kunnen ingaan, heeft het mis. Misschim begrijpen de discipelen op dit ogenblik nog niet de diepte vt de woorden. Maar voor hen is al de dag aanstaande, waarthou ze iets zullen ervaren van de strijd tussen God en de ioerefc as< Terwijl zij op de Olijfberg nog onbekommerd spreken loorpijksn de boom, waaruit straks het kruis zal worden gemaakt, F. geveld. be Di Ds. A. C. J. van der Poel: b:eEn ir: Nt ano. J kling (Van een onzer redacteuren) I aanpak Voor ons werk ten behoeve van de militairen, die in Handorf zijn gele gerd, hebben we een zeer nauw con tact met Pro Rege. En we mogen dankbaar zijn, dat deze organisatie zich het lot van ons luchtmachtperso- neel aantrekt. Ik ben er van over tuigd, dat we zonder haar ons werk niet naar behoren zouden kunnen verrichten. Ds. A. C. J. van der Poel, hoofd- luchtmachtpredikant, zei dit zater dag te Rotterdam op de algemene vergadering van het provinciaal ver band Zuid-Holland van de Koninklijke Nederlandse Militaire Bond Pro Re ge tijdens een causerie, waarin hij vertelde over de geestelijke verzor ging van de Koninklijke Luchtmacht. In zijn inleiding betoogde ds. Van der Poel. dat de taak van een predikant al tijd dezelfde is. Hij moet het evangelie van het heil, van de vrede en van de genade brengen aan die mensen, onder wie hij tewerk is gesteld. Dit is dus ook de taak van een luchtmachtpredi kant. Maar de luchtmacht is een apart bedrijf, een gemeenschap met een eigen Stijl, eigen vraagstukken en eigen moei lijkheden. Zij is wat de structuur be treft in vele opzichten te vergelijken met de marine, maar geheel anders dan de landmacht. En daarom wijkt de (Advertentie) Het is nog niet geheel zeker hoe veel Ghanese studenten hun s' in Nederland zullen voortzetten. Ghanese ïijd? gen voorbond,"Italische hooggerechtshof zoek heeft aangetoond, dat het voor, heeft een uitspraak gedaan die acht tot tien jonge Ghanezen tech-|door velen als zeer belangrijk nisch mogelijk is hier verder te stu- wor(jt beschouwd voor Israëlische deren. Ook de benodigde gelden zijn beschikbaar. Niettegenstaande de pogingen van de Bulgaarse regering om de Afrikanen te bewegen in Bulgarije te blijven, zijn weer vier Nigerianen in Wenen aange komen. Zij vertelden, dat een grote groep studenten uit Kenya dolgraag naar het Westen wil vertrekken, maar dat deze jonge Afrikanen geen uitreis visa kunnen krijgen noch geld beschik baar hebben. De Bulgaren ontkennen alle berichten als zouden de Afrikanen tegen hun wil gedwongen worden in het land te blijven. buitenlandse zaken van Guinee heeft gisteren de zaak van de negers in Bulgarije een „betreurens waardig incident" genoemd. De verkla ring zegt verder, dat de studenten uit Guinee lid zijn van de nationale jeugd beweging van het land. uit dien hoofde kunnen zij geen lid zijn van andere po litieke organisaties. Als de studenten zich hieraan hadden gehouden, dan wa ren de moeilijkheden niet voorgevallen. Jongelingsver. Gerei. Gemeenten Bevestiging Deense zeemanspredikant (Van een medewerker) De ambassadeur van Denemarken in ons land. de heer J. H. W. Eickhoff heeft zondagmorgen in de Deense zee- manskerk aan dc Parklaan te Rotter dam de nieuwe Deense zeemanspredi kant bevestigd. Het is pastor Peter An drew Petersen, onder wiens-zorg de ge hele Deense kolonie in ons land ressor- Ds. Petersen werd geboren in 1927. Na zijn studie werkte hij korte tijd in Kopenhagen en van 1961 tot 1963 was hij zeemanspredikant in New Castle. Ds. Petersen is getrouwd en heeft een zoon tje. Hij voorziet in de vakature. die ont stond toen op 21 oktober 1962 de vorige predikant afscheid nam om naar zijn land terug te gaan. De raad voor geboorteregeling Pendsjaab heeft de regering van deze Indiscl e staat aanbevolen beloningen het vooruitzicht te stellen echtparen utc HMMPtussentijd van niet korter dan vijf jaar. De raad wil de maximale gezinsgrootte op vijf kinderen gesteld zien op straffe verlies van de gezinstoelagen dit maximum wordt overschreden. Jaarvergadering te Utrecht (Van een onzer verslaggeefsters) Het landelijk verband van Jon gelingsverenigingen der Gerefor meerde Gemeenten zal ingrijpend worden gereorganiseerd. Dit nieu we plan, dat de vorige avond op de huishoudelijke vergadering met algemene stemmen was aangeno men, maakte ds. H. Rijksen, in zijn functie van voorzitter op de 27ste jaarvergadering, die afgelo pen zaterdag te Utrecht werd ge houden, bekend. Dit door de regionale vereniging Zuid- Holland voorgestelde plan brengt een to tale verandering. Het land zal in vier districten worden verdeeld, te weten Zuid. West 1 en West 2 en een N-O- district. Elk districtsbestuur is samen gesteld uit één afgevaardigde per vere niging. Twee afgevaardigden per dis trict zullen dan zitting hebben in het Landelijk Verband Tegen de naam Landelijk Verband, trouwens, bleek de vereniging Den Haag bezwaar te hebben. Ds. Rijksen deelde dan ook mee dat te zijner tijd de ge hele naam, tegelijk met de statuten, veranderd zal worden, te meer daar het niet uitsluitend jongelingsverenigingen zijn die zich aangesloten hebben. Vele meisjesverenigingen en zogenaam de studiekringen maken deel uit van het Landelijk Verband. Deze medede- echtparen van gemengde huwelij ken en zelfs van Joodse huwelijken Met vier stemmen tegen een heeft het hof de Israëlische autoriteiten bevolen om een Belgische rooms- katholieke vrouw in te schrijven onder de naam van de Israëlische jood met wie zij buiten Israël een burgerlijk huwelijk heeft gesloten. Het geval betrof de gewezen mejuf frouw Henriette Anna Catherine Funk, thans 30 jaar, die in 1961 naar Israël kwam, daar de heer Schlesinger ontmoet te en met hem wilde trouwen. Daar de Israëlische wetten geen burgerlijk huwe lijk erkennen, gingen zij daarvoor Cyprus. Toen zij terugkeerden was ministerie van binnenlandse zaken wel bereid om mevrouw SchlesingerFunk als inwoner te erkennen, maar het wei gerde haar in te schrijven onder de i Schlesinger en aan te tekenen dat zij met de heer Schlesinger gehuwd wï De uitspraak van het hof waarin de beslissing van het ministerie wordt worpen is belangrijk voor vele gemeng de huwelijken in Israël en zelfs voo: joodse huwelijken waarin een lid een familie Cohen (van oude afkomst) iemand huwt die gescheiden is. Beide soorten huwelijken worden afgewezen door de orthodox-joodse traditie. Godsdienstige Druk heeft in dit verband bekendgemaakt dat er maandelijks on-1 geveer 30 gevallen zijn van Israëlische paren die naar Cyprus gaan om zich te laten huwen en ook is het bekend dat er in Israël zelf een tiental aanvragen han gende is voor registratie van huwelijken welke niet erkend worden door het op- perrabinaat. Het ministerie van binnen landse zaken heeft met opzet gewacht met de registratie van deze gevallen op de uitspraak van het hof. Geen oordeel De meerderheidsuitspraak van het hof werd neergelegd door de rechters Susa- man, Berinson, Many en Witkon. Zij con stateerden dat het voor het registreren de familiestatus in het bevolkings register voldoende is dat de huwelijks plechtigheid plaats vond. Of dit huwe lijk bindend is, raakt de met de in schrijving belaste ambtenaar niet. Hij is niet bevoegd om de godsdienstwetten toe te passen of een oordeel te hebben over de geldigheid van een huwelijk. De rechters erkennen dat de volgens de jurisdictie van liet rabbijnse hof van 1953 het trouwen en scheiden van joden in Israël dient te geschieden ov< komstlg de joodse wet, maar, aldus de rechters, deze wet spreekt alleen ovei een huwelijk van joden en alleen var huwelijken die in Israël worden geslo ten. De bewuste aanvraagster is geen jodin en haar huwelijk werd buiten Is raël gesloten. Afwijkend De vereniging Afschaffing De vijfde rechter, Silberg. die afwijkende mening had, vond dat het betrokken huwelijk niet geldig was ir Israël en dat volgens de bestaande wet ten de ambtenaar de wettige familiestatus moet registreren, ofschoon dit hem ver wikkelt in een net van gecompliceerde wetsproblemen. waarin hij niet altijd zijn weg kan vinden. Silberg suggereert dat een gezonde smakelijke af wisseling bij elke maaltijd. Alle soorten machinaal gesneden, verpakt en gesteriliseerd. de wet geamendeerd wordt teneinde compromis te bereiken en vele Israëlische paren moeilijkheden te besparen als zij verplicht worden hun persoonlijke stuk ken als paspoorten en identiteitskaarten te tonen. Deze stukken moeten volgens Silberg vermelden of de echtparen bur gerlijk of godsdienstig getrouwd zijn. Silberg liet de waarschuwing horen om de reeds gespannen betrekkingen tussen de godsdienstige-orthodoxe en de wereld lijke delen van de bevolking niet verder te verbitteren en geen olie te werpen op het vuur dat in Israël dreigt te ont branden. Het echtpaar Funk-Schlesinger zou zich thans in België bevinden. Vertegenwoordigers van de religieus- orthodoxe partijen hebben uitdrukking gegeven aan hun bezorgdheid over de uitspraak en gezegd dat hun parlemen taire fracties de zaak zullen behandelen met de bedoeling de tegenwoordige wet ten te wijzigen ter aanpassing aan de joods-godsdienstige wetten. Ook vrezen zij dat de uitspraak de weg kan open stellen naar toelating van het burger- huwelijk In Israël waartegen zij bezw hebben. in het werk sterk af van en landmacht, vliegbasis bijvoorbeeld pen de taken van de vele diensten i in elkaar. Het is onmogelijk een bei de groep mensen een uurtje ter beschl king te stellen van de luchtmachtpref kant, want dit zou betekenen, dat I werk op de vliegbasis dat gehele i stil zou liggen. De luchtmachtprediköP. gaat dus het personeel opzoeken in r eigen werkomgeving en dan kan voorkomen, dat hem wordt gezegd, Resultaten pc Het vliegbedrijf maakt op de buit&jifi staander de indruk een enigszins rofno. melig bedrijf te zijn, aldus ds. Van d Poel. Het werk van de predikant is (stads moeilijk, hij ondervindt wel eens tele&onjn stellingen, maar daartegenover kan Qann ook bogen op prachtige resultaten, u. m zijn op een vliegbasis ook zovele mot^. dingen. aarde Als voorbeeld daarvan noemde ff Van der Poel de ontwikkeling op vliegbasis Gilze Rijen, dat op het og^rv blik een bloeiend gemeenteleven ke^"1<3 met ambtsdragers, die uit de daar ff1" c legerde militairen zijn gekozen. Er »rï€rc een kerkje, waarin huwelijken word£-om< ingezegend en kinderen worden gedoofg De vliegbasis Gilze Rijen is een voijruft' beeld van oecumenische samenwerkifGere zonder dat er sprake is van een kerfcnigii lijke rommelpot. De bouw van een ceGebc trum met een eigen polikliniek kan fcied, nen afzienbare tijd zijn beslag krijgt^ - Het werk op die basis loopt goed, h^nd moeilijk kerkelijk alles ook ligt. piefo iet 1 Oei Duitsland ur: fl De omstandigheden hebben gemaal er thans eveneens luchtmachtm?r: t "Tnitsland. En rei tairen zijn gelegerd in Duitsland. Enï de toekomst zullen vermoedelijk wGeb< meer luchtmachtmensen naar Duitslae Ox gaan. Voor hen zal veel moeten wordeza gedaan willen ze althans daar maOp i iets krijgen van hetgeen ze in Ned$ Poi land hadden. In de eerste plaats mo ten er huizen komen voor de gehuwj militairen. Er zijn er. die met hun ge»Gyn wonen in caravans en in woonwagen, maar onder weersomstandigheden i thans levert dat grote moeilijkheden d Het militaire tehuis dat Pro Rege Handorf heeft gebouwd voorziet in eg enorme behoefte. Het doet tevens die# als kerkgebouw en dat er een kerkelf leven is moge blijken uit het feit, kortgeleden in dat militaire tehuis t kinderen zijn gedoopt. Pro Rege richt uitstekend werk. Zij maakt dat iwaa protestants-geestelijke verzorging haLJ. taak op plaatsen waar niets is. kan ubxdie voeren, aldus ds. Van der Poel. Gra' egsti u u ipaS Aan de causerie ging een huishou«jter lijke vergadering vooraf. De leiding lflje. rustte bij de heer B. J. Wijland v Voorburg, die in zijn openingswoord e nadruk legde op de verantwoordelijkhep:! van de afdelingsbesturen van Pro Urf' ge. Wij allen hebben mede te bouwfDüi. aan het grote werk: het oprichten v» militaire tehuizen, zei hij. Uit het jaarverslag van de secretaiRerr bleek, dat in 1962 het provinciaal v«rel< band Zuid-Holland 1770 nieuwe leden hiBev mogen inschrijven. Van de „ouwe hapjldgc glazen, die worden verkocht ten behoejpet, van het inventarisfonds van Pro Readscj zijn er al meer dan tweehonderdduizeTn over Nederland verspreid. Tot nieuwe bestuursleden werden kozen de heren A. van Elk uit Katw*~* a. d. Rijn, Mudde uit Gouda en Krijgt- w. uit Giessendam. Aan het eind van i?1311 vergadering vertelde een onderofficilD e uit Handorf over het leven daar en wefcr: een filmpje vertoond. jöwa 1770 ling< Groei Niet alleen uit de voorgenomen anderingen blijkt dat er leven in de jongerenverenigingen der Gereofrmeer- de Gemeenten zit Ook het feit dat er in 1962 zes nieuwe verenigingen zich bij het landelijke verband aansloten be wijst dat de beweging nog steeds groeit. De secretaris van de vereniging de heer H. Hoogendoorn kon dan ook met ge paste trots meedelen dat het ledental van 627 tot 812 was gestegen. Niet al leen in Nederland zijn de jongeren ac tief. De verenigingen te Zeeland en Zuid-Holland hebben besloten om de beurt 14.000 exemplaren van het blad de „Kruisbanier" in België te gaan verspreiden. De bezoekers van de jaarvergadering hadden verder nog de gelegenheid ds. G. Schipaanboord te horen spreken over het onderwerp ,.De twaalf verspieders' terwijl de heer G. J v. d. Beek ouder ling der gereformeerde gemeente Vraag: Mijn dochter is in de loop bij de kachel van 1962 16 jaar geworden, heeft in water (lauw) augustus de school verlaten en is betrekking gegaan. Hoe wordt kreeg iedere week losse gaskachel (buta of benegas) ook sterk. In huis luistert hij al heel H toe ook wat schadelijk? Elektrisch lijkt ons vrij dig, maar buiten absoluut niet duur. pokon. Nu wilde ik 0 schaffen, maar zou eerst graag enke- 1962 de inkomstenbelasting berekend? Ie wenken voor een goede behandeling krijgen. i?!ïrr?i.A?ï.ka1?ï1ïïareJ' i"ebÏK »irö«n met H? wintfr kiinn^n het o'>ekacheltje niet aangesloten ieSta Is het wanneer de kinderaftrek valt. mogelijk aftrek te vragen in band met „bijzondere lasten"? Welk behoefte —w. bedrag zou men in dat geval per ZOnnige plaats. In de winter kunnen maand opvoeren? - Antwoord: U heeft recht meer op kinderaftrek voor uw dochter maar aftrek wegens buitenge wone lasten is mogelijk. U moet dit dompelen bij tekest aan de inspecteur doen Antwoord: Het hangt er van af hoe groot die keuken is. Meet deze drie bij drie meter, dan kan u deze ver- petroleumkachel. Als schoorsteen, moet of kier open laten staan. Som mige mensen kunnen niet tegen de het uitlaten kost het de grootste i te hem in bedwang te houden. f""11 Is een zogenaamde dressuurhalsch* band heel erg bezwaarlijk voor el De hond. Ik bedoel: Is deze bezwaarlhr; ker voor hem dan het voor mij om hem in bedwang te houden? Antwoord: In deze gevallen woHpe' dressuurhalsband gebruikt. Deffotl worJpn°'pAnrr^al f) reuk- want ru'ken doen deze kachels zijn speciaal vervaardigd om groÉ>13 worden, eenmaal in de week onder te allemaal. Een elektrisch kacheltje sterke honden die men niet gema|nbi natuurlijk aangenamer, kelijk U~J1J— daarvoor dc wekelijkse kosten van het len moet referaat „Jeugd de middagvergadering een hield over het onderwerp n Criminaliteit". betaalde levensonderhoud water, totdat het water ,iUW borrelt. Onder onderdompe- per verstaan alleen de pot, nrHs nlant Ha! Vllarl van niet de hele plant. Het blad •gelijk schatten. Ook uitgaven dc hertshoorn mag bedwang kan houden, te 1} branden kost dit ongeveer de ren, rustig mee te lopen en niet 9 i n»j- wandeling te vergallen door rukken dCa: kugc voor kleding, studie en zo nodig een daar anders de beschermende waslaag ^en voldoende redelijke vakantie behoren hierbij. Te- verdwijnt. Een WÉfm het afvallen 1 kilowatt-uur. Meestal bij vast recht 10 tot 12 cent per trekken, of iets meer. U kan als de keu- staaf af- tot de buiteni ten alle ziekte-uitgaven rekenen. Vraag: Een jaar geleden kocht ik den. een hertshoorn, die het prima deed. Vraag: Ik wilde doch in december jl. viel er af ÏMMMl een blad af. De plant leed er i der en zag er behoorlijk uit, „1 j, naivcciu. uc ddiisi-iiduiug van een "C W uijuohu. r» ij tuui jp' de plant te vochtig wordt gehou- elektrisch kacheltje is goedkoper dan de laatste de voorkeur geven men te Krijgen, namelijk band en de wurgband. Wij vragen hoe ik leumkachel toe het beste mijn keuken kan on- men. Er is wel een stookgelegenheid, moet ik mijn elektrisch paar dagen geleden schrok ik, fornuis plaatsen. Er is ook op dezelf- want de hele plant (met zes blade- de plaats een aansluiting voor stads- ren van zestig tot zeventig centime- gas. Nu had ik gedacht dat een los- ters lengte) kwam op de grond te j liggen, waarschijnlijk afgerot. De herts- oliekacheltje. Een petro- wij altijd huiverig zijn -* )0r de die door de haken in de goed hond zouden kunnen ontstaan, ook l rneift gasKacnei. blijkt dit in de praktijk wel mee 1 vallen. U behoeft deze band maar Vraag: Onze hond is een lief dier delijk te gebruiken. Is de hond er e. maar heeft één bezwaar: Toen wij maal aan gewend, dat elke ruk oi hem kregen, paste hij in een bood- aangename gevolgen heeft, dan leef schappentas maar na een half jaar hij snel rustig mee te lopen en dz' hele knaap geworden en kan u hem geleidelijk weer aan e» hoorn stond in de kamer, niet dicht schadelijk voor de gezondheid. Is een hij groeit nog steeds. Hij is ontzaglijk normale halsband meenemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2