Uw probleem is het onze
Christen zijn is getuigen
en verdraagzaam zijn
Nationaal initiatief voor
uitzending tv-programma
Een woord voor vandaag
Het ene volk heeft een
taak t.o.v. liet andere
X
ANDERZIJDS
VERKIEZING AMBTSDRAGERS
In de „Groninger kerkbode",
het orgaan van de gereformeer
de kerken in stad en provincie
Groningen, komt ds. W. Rees-
kamp. predikant te Groningen,
met een nieuw plan voor het
verkiezen ran ouderlingen en
diakenen. Hij meent dat het
oude systeem alleen nog nut
heeft op een dorp.
Het in een stad te handhaven
is volgens hem een „onzer ker
kelijke dwaasheden". Ds. Rees
kamp:
TK HEB de gedachte, dat het rond
1 de kerkeraadsverkiezingen op
een dorp inderdaad wat beter ge
steld is dan in de stad. Wel hoor ik
soms de klacht dat de kerkeraad
van een dorpsgemeente wel eens
wat eenzijdig is samengesteld. Dat
nl. daarin een bepaalde maatschap
pelijke stand alleen of bijna uitslui
tend vertegenwoordigd is. Ik weet
niet m hoeverre deze klacht op juis
te feiten berust, maar als het zo zou
voorkomen, dan is dat inderdaad
niet juist. In dit verband moge ik
citeren wat in het rapport-stand-
geestelijk leven te lezen valt: „Wel
ke organisatorische vorm het kerke
lijk leven aanneemt de kerkeraad
noch van een afgesplitste, noch
van een ongedeelde kerk mag een
zijdig zijn samengesteld. Hij mag
niet een boeren-, arbeiders-, of eli-
te-kerkeraad worden, tenzij de na-
i Uju_ samensteiijng der ge-
meebrengt.
tuurliike
meente dit vanzelf
Maar overigens behoren de
schillende maatschappelijke groe
peringen, indien zij tenminste over
voldoende geestelijke talenten be
schikken. gelegenheid te hebben in
de kerkeraad hun stem te laten
horen."
In de stad schijnt het wel steeds
moeilijker te vallen om mannen
te vinden, die geschikt en bereid
zijn om den Heer in het bijzon
dere ambt te dienen. Als dit zo
doorgaat zullen onze kerken op
den duur mede door dit gebrek
aan (mankracht gedrongen worden
de ambten ook voor de vrouw
open te stellen!
Welke de oorzaken van dit te
kort zijn?
Dat is moeilijk aan te geven.
Waarschijnlijk werkt hier een heel
complex van zeer uiteenlopende
motieven. Tekort aan bereidheid
tot dienst tekort aan tijd op
zien tegen de moeiten van het
huisbezoek, b.v. onderwaarde
ring van het bijzondere ambt in
de gemeente etc.
In ieder geval moet m.i. iedere
stadskerkeraad zorgen dat het
aantal aanvragen tot ontheffing
van de benoeming tot een mini
mum beperkt blijft Zoals het nu
vaak gaat werkt men het onthef
fing vragen in de hand. Hoe men
dit kan voorkomen? Door net
als bij het beroepingswerk van
predikanten van te voren te
polsen en zich te vergewissen dat
een eventuele benoeming ook aan
vaard kan worden.
En verder moet een keikeraad
maken dat al het werk dat ge
daan moet worden gestroomlijnd
is naar de eis des tijds. Zakelijke
kerkeraadsvergaderingen met wei
nig spraakwatervallen delegatie
van arbeid eenmanshuisbezoek
wijkraden, die niet opgaan in
reeksen rapporten over mensen,
die niemand kent maar waar de
geestelijke kant van het werk be
sproken wordt en kluftteambespre
kingen van predikant, ouderlingen
en diakenen van die bepaalde
kluft. (Voor de lezers buiten de
stad: een kluft is een onderdeel
van een predikantswijk).
Over het algemeen klaagt men
in de stad over de deelname van
de gemeente aan de kerkeraads
verkiezingen. Nu bestaat de mede
werking van de gemeente even
als veel goede dingen in drieën.
In de eerste plaats worden de le
den in de gelegenheid gesteld om
bij ondertekend schrijven, namen
in te leveren van broeders, die
men geschikt acht voor het ambt
van ouderling of diaken. Resultaat
in een stadsgemeente van meer
dan 2000 zielen is. een paar
briefjes. In de tweede plaats heb
je dan de verkiezing. De opkomst
xs beslist slecht te noemen. En
tenslotte volgt de approbatie.
Tweemaal worden de namen afge
kondigd van hen die benoemd wer
den door de kerkeraad. Nu
daar hoor je helemaal niets op en
dat is dan in dit geval maar
gelukkig ook.
Nu wil ik rondweg zeggen dat
de manier waarop men dit alles
van kerkeraadszijde op zet schul
dig is aan deze totaal onbevredi
gende situatie.
Gemeenteleden moeten nl. stem
men over mensen, die ze meestal
in het geheel niet kennen. Zelfs
niet van gezicht. In grote steden
waar men niet tot splitsing kan
overgaan, mag men neen geen
classis-minor hebben maar moet
men een kerkeraad kiezen „voor
algemene zaken". Deze moet door
heel de gemeente gekozen worden.
Hier heeft men het systeem wel
tot ln het absurde gevoerd, want
dan krijgt men de keus uit men
sen. die kilometers weg wonen in
straten, waar men nimmer van ge
hoord heeft, mensen, die men nooit
zag en nooit zien zal. Ik ben zo vrij
dit te rangschikken onder onze ker
kelijke dwaasheden. Het ergste is
nog dat dit alles met gebeden moet
begeleid worden. Dit is m.i. zonde
tegen het derde gebod. Men noeme
over dit bedrijf de naam des He
ren niet! Dat mag alleen als stem
men zin heeft.
Of er dan een betere weg is?
Ja zeker wel. Een kerkeraad
van een stad vrage door mid
del van een schrijven dat de ge
meenteleden thuis krijgen om
mee te helpen in het moeilijke
werk van speuren naar kandida
ten. Men stelle ieder in de gele
genheid op een aangehechte strook
namen te noemen van geschikte
gemeenteleden. En deze strookjes
Als ons kerkvolk daarheen over
geschakeld wordt, zal een kerke
raad veel beter dan voorheen ad
vies krijgen. Dat is zonder meer
duidelijk. De medewerking van de
gemeente worde op dit punt geac
tiveerd. Dat heeft zin. En dan ver
der? Dan stelle de kerkeraad een
groslijst samen en kieze daaruit
het benodigde aantal ambtsdragers.
En stelle deze aan de gemeente
voor. In de dorpen handhave men
de oude methode. Omdat deze daar
zin heeft.
Hiermede is iets gelanceerd wat
imij al lang op het hart ligt. Voor
reacties houd ik mij aanbevolen.
Christenstudenten in Delft hijeen
(Van een onzer verslaggevers)
Ter gelegenheid van de Wereld-
Studentengebedsdag zijn de Ned.
Christen Studentenvereniging (NC
SV), de Vrijzinnig Christelijke
Studentenbond (VCSB) en de Pro
testantse Gespreksgroep (PGG) te
Eindhoven bijeengekomen.
Samen vormt men de Christen
Studentenassociatie, die weer deel
uitmaakt van een wereldverband.
Honderden studenten vulden ge
durende dit weekend enige malen
de grote zaal van de sociëteit
„Phoenix" te Delft, waar het thema
„Getuigenis en verdraagzaamheid"
werd toegelicht.
Confrontatie
De eerste spreker, prof. dr.
Hoenderdaal, hoogleraar van h
monstrants seminarie te Lelden, deed
dit aan de hand van een tiental stel
lingen, van tevoren besproken in „blik-
semdisputen". De resultaten van deze
besprekingen waren neergelegd in een
memorandum, opgesteld door de re
monstrantse studentenpredikant te Lei
den. dr. A. W. Cramer.
Prof. Hoenderdaal stelde voorop dal
het getuigenis altijd voortspruit uit het
feit dat men van iets vervuld is. „Als
de confrontatie met Jezus Christus in
je leven heeft plaats gehad, vloeit daar
automatisch het getuigenis uit voor."
Het christendom is een typische ge-
tulgenisgodsdienst. Getuigen kan ln het
Nieuwe Testament drie betekenissen
hebben: ooggetuige zijn (Johannes), af
kondigen als heraut (de synoptici), en
evangeliseren (Paulus) Ofschoon het
woord getuige ln het Grieks ln onze
taal overeenkomt met het woord mar
telaar, moet men het daarmee niet al
tijd in verband brengen. Men getuigt
van het gebeuren dat er plaats vindt
als God de wereld aanraakt. Men ver
kondigt de grote werken Gods.
De hoogleraar toonde aan, dat het ge
tuigen in deze zin alleen gevonden wordt
bij joden, christenen en mohammeda
nen. De stoïcijnse wijsgeren getuigden
niet, evenmin als de leraars van boed
dhisme en hlndoïsme. Zij allen hebben
een bepaalde waarheid bewaard
der wezen, maar het was niet anr
een getuigenis over medelijden
ciale gerechtigheid. Dit moet it
de
ten.
Het eigenlijke en aanstotelijke
van het christendom is altijd het ge
tuigen geweest. Want het evangelie
is nergens vrijblijvend. Vandaar de
bekeringsijver van vele getuigen van
Christus. Zij kunnen het niet laten
om te getuigen.
Niet dat elk getuigenis zuiver is. Het
gevaar bestaat dat een getuige zijn
eigen wensdroom vereenzelvigt met het
evangelie. Voorts kennen de getuigen de
dynamiek tussen geloven en twijfelen.
Daarom moet men de twijfel niet uit
bannen uit het christelijk geloof. We
moeten de twijfel begrijpen, die bij ons
anderen aan ons geloof leeft.
De kern van het getuigenis der chris
tenen zal steeds Jezus Christus betref-
Commentaar
Geref. geld in Velp
kwam goed terecht
(Van c
i ecorrespondente)
i vrijdag
Het bericht in onze krant v
over een bedrag dat bestemd was voor
de gereformeerde kerk (synodaal) van
Velp en per abuis was overgemaakt op
de girorekening van de gereformeerde
kerk (vrijgemaakt), blijkt te berusten
op een misverstand «veroorzaakt door een
voorbarig gepubliceerd bericht in de
kerkbode van de Velpse gereformeerde
kerk (synodaal).
In Velp betreurt men deze publicatie,
omdat zij een verkeerde indruk heeft
gewekt, die ten onrechte de andere kerk
zou kunnen blameren.
Er is inderdaad een (gering) bedrag
op een verkeerde rekening terechtge
komen. maar 'de fout was al ongedaan
gemaakt toen het bericht in het kerk
blad verscheen. De oorzaak van de fout
ligt in het misverstand dat bij de giro
dienst het gironummer van de ene kerk
voor dat van de andere werd gehouden.
Zodra de fout aan het licht kwam,
heeft de voorzitter van de financiële
commissie van de synodale kerk zijn
collega bij de vrijgemaakte opgebeld
en deze heeft terstond de girodienst van
de vergissing op de hoogte gebracht. Het
geld is in contanten te juister bestem
ming gebracht.
De voorstelling van zaken als zou de
vrijgemaakte kerk geweigerd hebben
het geld terug te geven, daar ze zich
zou beschouwen als „de" gereformeerde
kerk, is onjuist, deelt men ons van syno
dale zijde desgevraagd mee. De vrij
gemaakte kerk heeft zonder verwijl
eraan meegewerkt de vergissing te her
stellen.
Stichting „Televisie Nederland,,
Igpostccf
Mr. Van Walsum
voorzitter
NA diepgaand overleg is zater
dag de oprichting bekend
gemaakt van de nationale Stich
ting „Televisie Nederland"
(T.V.N.), die zich tot doel heeft
gesteld na de totstandkoming
van het tweede net televisiepro
gramma's uit te gaan zenden van
insructieve, informatieve en ver
strooiende aard zulks ter bevre
diging van de culturele en maat
schappelijke behoeften van het
Nederlandse volk in al zijn gele
dingen.
Tussen duidelijk onderscheiden onder
delen der eigenlijke programma's en
tijdens de natuurlijke onderbrekingen
daarvan zal de stichting zendtijd ter
beschikking kunnen stellen voor het uit
zenden van reclameboodschappen door
derden. De reclameboodschappen zullen
als zodanig ondubbelzinnig kenbaar zijn
en zuüen zijn afgescheiden van de ei
genlijke programma's. Op de samenstel
ling van de eigenlijke program
ma's zal aan bedoelde derden generlei
invloed toekomen, zo stelt de stichting
in haar statuten.
De stichting T.V.N. zal onafhankelijk
van het bestaande omroepbestel en ook
onafhankelijk van de televisiereclame
een programma van algemeen Neder
lands karakter uitzenden. Zij is echter
bereid samen te werken met de Ne
derlandse Televisiestichting en met de
omroepverenigingen, alsmede met de
N.V.. die de reclametelevisie gaat ver-
Voldoet aan wensen
morgan
7.00 Nieuws;
Lichte gram-
Dagopening.
De Groenteman: 9 15 Klassieke grammofoon-
muziek: 9.35 Waterstanden; 9.40 Morgenwij
ding; 9.55 Boekbespreking; 10.00 Arbeidsvita
minen (gr.t: 10.50 Voor f|
Voor de zieken. 12.00 D
Regeringsuitzending: V.
12.30 Mededelingen t.b.v. ««nu- Wi/wlJ™.
1133 Darsorkest en zangsolisten; 13.00
Nieuws: 13.15 Mededebngen. eventueel actu
eel of grammofoonmuziek: 13.25 Beursberich
ten. 13.30 Metropole-orkest; 14.00 Lichte
grammofoonmuziek; 11.-40 Schoolradio; 15.00
Met naald en schaar; 15.30 Klassieke kamer
muziek; 16.00 Voordracht; 16.15 Licht lnstru-
Ds. C. A. Korevaar
voorzitter
Knapenbond
7 10 Morgenget
lek; 8 50 Voor de huil
ters; 10.15 Llchtbakei
mofoonmuizek. 11.00
Lichte grammofoonm
12 04 Licht ln?
itaal kw
12 30 Mededelingen
12.33 Draalorgelklankei
13.00 Nlem
gevarieerd programm
saterdag J1-); 15.45 Ll<
12.55 Ka
14 45 Tie
a (Herha
16.30
_j Jeugd; 17.45 Bei
jerlngsultzendlngPetrus
lardig Antilbaar--
Dansorkest met rangsollsUn;18 30
grammofoonr
nu mijn gev
De Hongarije-express. die Oost-Ber-
lijn met Boedapest verbindt. Is gisteren
bij mistig weer in botsing gekomen met
een stilstaande locomotief. waardoor
twee mensen gedood werden en 31 ge
wond. van wie vijf ernstig.
Het ongeluk, had plaats in Dober-
lugk-Kirchhain, een stadje ten noorden
van Dresden. Bij eerste onderzoek zou
zijn gebleken dat een wisselwachter zijn
taak bad verzuimd.
dergelijke onderne-
geacht kunnen
lafhankelijkheid 1
an het hoofdbestuur
Er is bij de opzet
lijking van de plannen gestreefd naar
en zo volledig mogelijk voldoen aan de
oorwaarden die ln de door de regering
uitgebrachte nota televisiereclame, het
voorlopig verslag en de memorie van
antwoord zijn gesteld en voorts naar
het tegemoet komen aan bezwaren, die
van andere zijde zijn aangevoerd tegen
commerciële televisie.
Evenals de N.T.S. dat doet op haar
terrein, aanvaardt de onafhankelijke
stichting de verantwoordelijkheid voor
de aard en de kwaliteit van de pro
gramma's, terwijl de financiering wordt
gegarandeerd door de N.V.
visiereclame.
Teneinde de waarborg te scheppen
dat de stichting te allen tijde zelfstan
dig en onafhankelijk zal kunnen optre-
De Bond van Nederlands Hervormde den is de statuten de bepaling opge-
Knapen verenigingen op Gereformeerde nornen. dat personen, die door hun
kest: 12 201 Grondslag hield zaterdag in het Her- werkzaamheden of anderszins op zoda-
landbouw; vormd centrum „Het Anker" te Gouda ™Ee wijze gebonden zijn aan een recla-
tulnbouw; de jaarlijkse leidersvergadering. Na een
eikomstwoord door voorzitter C. P.
Kijkuit, bracht de secretaris, ds. R. E.
Kuus, verslag uit over dc werkzaam
heden In het afgelopen Jaar.
In de drukbezochte middagvergade
ring hield de jeugdleider, de heer C. van
Iterson, een causerie over het werk
onder de jeugd. Hij besprak eerst het
werk onder de jongeren in het algemeen
De inleider stelde vast, dat de Here ge
gewild heeft, dat wij elkaar zouden zoe
ken. Daarom is het jeugdwerk in zijn
blijvende vorm ook zo belangrijk.
Het jeugdwerk moet de jongens bren
gen tot de besliste keuze voor Christus.
Ook moet het zijn invloed hebben in de
leefwereld van de jongeren. De prak-
dit werk zal samenhangen mef
het levenspatroon en de tijdsomstandig-
Daarvoor mogen we onze ogen niet
sluiten in deze tijd, waarin de wereld
wordt opengegooid door de moderne cor
municatiemiddelen en er een toename
van vrije tijd en van activiteiten v;
sekten en opwekkingsbewegingen. I
heer Van Iterson vroeg daarom de ac
daoht voor de vormende en opvoedende
taak van de leiders.
Het gebruik van visuele middelen zal
in dezj tijd steirker tot de jongens spre
ken. Door de verbreding van de wereld
bomen ligt er ook een machtige taak
voor de leider om de jongeren de hulp
verlening bewust te maken. Ok is het
noodzakelijk te komen tot verdieping in
kerk- en zendingsgeschiedenis
Nm deze inleiding werd over enige as
pecten gediscussieerd. Hierna vond de
bestuursverkiezing plaa's. De heer C. P.
Kijkuit werd herkozen. Tot voorzi'.ter
werd benoemd ds. C. A. Korevaar uit
Rotterdam. In het bestuur werden voort»
gekozen de heren H. de Winter, E. J.
Mouw en C. van Duyvenbode.
Doopdienst
Sterker nog dan de radio opent de
televisie de mogelijkheid van het naar
elkanders geloofsovertuiging luisteren
en het bijwonen v'
godsdienstoefeningen in verschillende
kerken. Doordat het oog door het beeld
wordt geboeid komt het oor nog beter
tot luisteren.
Voor zeer vele kijkers zal het de
eerste maal zijn geweest, dat zij ken
nis hebben genomen van een der hoog
tepunten in het kerkelijk leven
Doopsgezinde Broederschap doordat
gisteren een doopdienst, tn Rotterdam
gehouden, werd uitgezonden
televisie. In deze dienst werden negen
volwassenen, nadat zij schriftelijk voor
de kerkeraad hun geloofbelijdenis in
eigen bewoordingen hadden afgelegd,
gedoopt.
De drie predikanten van de Rotter
damse gemeente, dr. N. van der Zijpp,
ds. Dj. E. W. Siccama en ds. J. W.
Hilverda gingen in deze dienst v
Ds. Hilverda gaf voordat de dienst
gem een korte en duidelijke uitleg van
dit voor de gemeente feestelijk gebeu
ren en lichtte toe, hoe de Doopsgezin
de Broederschap op grond van drie
uitspraken in het Nieuwe Testament de
volwassendoop heeft aanvaard,
deze ondogmatisch heeft gesteld. Ook
in de preek kwam uit, hoe het geloof
tn. deze kerk individualistisch maar
toch binnen en voor de gemeenschap
1Wordt beleefd, al leidt deze vrijheid
nooit tot vrijblijvendheid.
Zeer plechtig werden de negen do
pelingen als lid der gemeente aange
nomen: elk kreeg in een door een der
predikanten uitgesproken persoonlijk
woord een tekst voor het leven mee
tot slot sprak de voorzitter x
kerkeraad allen gezamenlijk toe.
Deze plechtigheid, voor het eerst op
televisie, zal niet hebben nagelaten in
druk te maken op de kijkers, juist ook
door de eenvoud waarmee zij gepaard
ging. Ook door deze uitzending ging
er weer een venster open naar de
wereld en kon de evangelieverkondi
ging doordringen in vele huiskamers.
Herinnering
In het avondprogramma zond de
NCRV gisteren een zeer boeiende film
van de Britse televisie uit. gewijd aar
de laatste reis van de beroemde pool-
onderzoeker R. F. Scott, die 50 jaa;
geleden tijdens een barre expeditie ir
het ijs van de Zuidpool omkwam, te
men met enkele medewerkers.
Een schitterend stuk documentatie
werk waarin de expeditie door middel
foto's- en filmmateriaal meege
bracht door Herbert Pointing die
groot deel van de reis meemaakte, op
nieuw tot leven werd gebracht. Wij
hebben veel bewondering voor de wijze j Gospei"
waarop medewerkers uat
dit materiaal, aangevuld
uit het later gevonden dagboek
Scott deze film hebben samengesteld
tot een fantastisch en dikwijls be
klemmend geheel.
ten, omdat Hij van Godswege ir
reld gesteld is. Waar wij de troost uit
putten dat God die wereld niet verla
ten heeft.
De getuige staat in onlosmakelijk
band met de gemeente en daarin ook
mot de eenheid. Daarom geldt
getuigenis de medechristenen. Getuigen
is een ernstige zaak. Het gaat or
laatste beslissing: laat u met God
zoenen. En toch Is het ook een bli
beuren. Luther zei: „Je moet ervan
Zo wordt getuigen geen z
plicht, geen martelaarschap, maa
vreugde van je leven.
De gereformeerde studentenpredikant
te Leiden, dr. G. Th. Rothuizen, sprak
erdraagzaamheid. Hij gaf toe
dat het ietwat potsierlijk lijkt wanneer
vastgesteld wordt dat wjj verdraag
zaam moeten zijn. Alsof niet het be
langrijkste is, dat God ons verdraagt.
De bijbel is één getuigenis van die
God, die veertig Jaar in de woestijn
de onverdraagzaamheid van zijn volk
gedragen heeft.
In Jezus Christus bereikt de bijbelse
verdraagzaamheid het toppunt. Het kruis
verdraagt het onverdragelijke. Is het
kruis het toppunt van haat de opstan
ding is het toppunt van liefde, het mo
nument der goddelijke verdraagzaam
heid.
De bijbel kan het alleen niet verdra
gen. dat wij dit niet slikken, dat het
bijbelse woord niet wordt geloofd. De
bijbel verdraagt het eenvoudig niet, dat
wij in reactie op zijn boodschap nog
iets anders zouden willen dan getuigen.
Reeds het Oude Testament gewaagt
van een getuigenis tot de einden der
aarde. Getuigen in het Nieuwe Testa
ment is: getuigen van de opstanding.
De opstanding moet men dan niet zien
in het licht van ,,wat het leven wel
kan doen met de dood", maar als de
geschiedenis van wat God allemaal we]
kan uithalen met onze haat. Achter het
lege graf van Christus jaagt de liefde
aan. Getuigen wordt daarom: getuige
van de liefde.
„Dat ik geloof, begrijpen mijn vrien
den niet en ikzelf nog minder. Dat ik
niet geloof, kan Gód niet begrij
pen. Ik ken niemand zo onverdrage-
lijk zacht èn zo onverdragelijk hard
als Jezus Christus. Hij kan het niet
verdragen dat wij zijn verdraagzaam
heid niet zouden kunnen verdragen."
Alléén evangelie
Zondagmorgen vulden de studenten de
Oude kerk te Delft, waar de hervorm
de studentenpredikant uit Eindhoven,
ds. W. Roggeveen, de kerkdienst leidde.
Ds. J. P. Boendermaker, luthers pre
dikant te Eindhoven, hield de prediking
naar aanleiding van epistel (2 Cor. 9:
29) en evangelie (Luc. 8:11) van zon
dag Sexagesima. Het thema „getuigenis
en verdraagzaamheid" verwerkte hij
in zijn verkondiging.
Ook hij vestigde er de aandacht op,
dat God allereerst óns verdraagt en dat
wij in de eerste plaats moeten luiste
ren naar Góds getuigenis. Maar daar
na dient ons getuigenis uit te gaan tot
iedereen, tot heel ons volk „en dat is
langzamerhand geen kleinigheid", zei
ds. Boendermaker.
Onze verdraagzaamheid moet groot
- zijn. Van onverdraaezaamhe'd mag men
ons slechts beschuldigen als wij ons
keren tegen een getuigenis dat het
evangelie niet het énige laat zijn. Er
is geen andere weg, die ons draagt,
dan de weg door Christus gegaan.
God is zo ver weg! Het w de verzuchting van de mens, die
geen raad meer weet. God w zo ver weg! Er is wel eens gezegd:
Ja, vroeger, de discipelen, die hadden het gemakkelijk. Die
hadden Jezus hij zich, die konden met Hem praten. Maar wij,
mensen van deze tijd, wij zien Hem niet, Hij is zo ver weg.
Het is ook de klacht van de Psalmist. „Waarom Here, staat S
Gij van verre, verbergt Gij U in tijden van nood?" (Psalm 10).
Ja, waarom? "if
De mens in nood, van welke aard deze nood ook mag zijn^
verlangt altijd een zichtbaar contact. Niet alleen met zijn
mede-mens, ook met God. Here, waar zijt Gij?
God zit hoog op Zijn troon. Het is waar, maar er is meer. De
Psalmist schrijft ook: Gij aanschouwt moeite en veri «ts
driet, om het in uw hand te leggen" (Psalm 1014). God w Y
ver, doch Hij houdt de mens in het oog. De mens kan nergens'»^
gaan of staan of God ziet hem en ook dat niet alleen. Hij ->«
aanschouwt moeite en verdriet om het in Zijn hand te leggen.
Prachtig gezegd. God ziet al onze noden en behoeften en Hij Z
legt ze in Zijn hand. Hij trekt het Zich aan.
En dit verandert de hele situatie. De mens in nood kan mei
gesloten ogen tot God gaan en zeggen: „Hier, Here, hier sta
ik met al mijn zorgen en verdriet, ik kom er niet meer uit
ik leg maar alles in Uw hand." J
God is zo ver weg! Nee, God is dichtbij. Zo dichtbij, dat Hij
Zijn hand op ons legt en zegt: „Geef dat pak met moeilijk-1
heden, waarmee ge op aarde rondtrekt maar aan i
zal u het wandelen verlichten."
en Ik
Gesprekcentrum over hulpverlening
jToneel
orkest'
Rest;
iWijnav
Stad:
Lentes
1 Den
jPostmï
De 1
Straat-
mebureau of
ming dat zij n
den de vereiste
zitten, geen lid
kunnen zijn.
In dit hoofdbestuur hebben zitting ge
nomen: mr. G. E. van Walsum, voorzit
ter. burgemeester van Rotterdam: i
K. J. Beernink. plaatsvervangend
zitter, voorzitter van de C.H.U.
der Tweede Kamer; dr. J. P. I. vï
Wilde, secretaris van de Raad vo<
Midden- en Kleinbedrijf, secretaris; ihr.
mr. A. Feith. voorzitter van de Ned.
Sport Federatie, penningmeester; jhr.
mr. A F. C. de Casembroot, Commissaris
der Koningin in de provincie Zeeland;
mevr. mr. J. M. Stoffels-Van Haaften, lid
en tweede voorzitster van de Tweede
Kamer; P G. van der Weele, voorzitter
van de Kon. Ned. Middenstandsbond;
Chr. Matser, burgemeester van Arnhem;
J T. Mellema, lid der Tweede Kamer
voor de C.H.U.ir. A. G. Maris, oud
directeur-generaal van Rijkswaterstaat;
dr. J. G. Tetzner te Amsterdam T
Brunt, secretaris-penningmeester va
Kon. Ned. Voetbalbond; drs. A. Th. Bo-
gaardt. burgemeester
(Z.H.).
Rijswijk
taarspel; 18.45 Hoe lei
lezing; 19.00 Parlemer
Regeringsuitzending
I 402 m. VARA 18 00 Nieuws
18.20 Actualiteiten; 18.30 Gi-
Joden de Bijbel?
Nederlj
23.55—24.
19.15
Antilliana. Een serie
samengesteld door het Bu-
orlichting van het kabinet van de
dse Antillen; 19.30 Viool en piano:
muziek; 20 00 Nieuws; 20.05 Me-
Ixpres: 20.30 Je neemt er wat van
obbyquiz; 21.20 Licht instrumentaal
21.50 Marimba, veertiendaags maan-
id-magazine; 22.30 Nieuws; 22.40 Ra-
■H lM solisten: moderne muziek:
Nieuw
ersum XI 298 m. NCRV 19 00
eerpraatje: 19.10 Grammofot
de teenagers; 19 30 Radlokrai
20.00 Op de
Nlei
19.50
in af.
jrammofoonmuziek;
•andt, hoorspel: 21.30 Promcr
de BBC 'uil Praatje: 20.05 Model
UC DDV- UU _n T)«.rr,K-,r,at h,
notities de'
lentair commentaar; 22 15 Muzikale 'mo-
ntopnamen; 22.30 Nieuws; 22 40 Avond-
rdenking; 22.55 Boekbespreking: 23.0E
Op 15 en 16 februari is in het
conferentieoord de „Pietersberg"
te Oosterbeek de 39e conferentie
gehouden van het Nederlands
Gesprekcentrum met als onder
werp „Ontwikkelingsgebieden".
De basis van de conferentie werd
gevormd door het in 1962 ver
schenen rapport „Ontwikkelings
gebieden", dat werd samenge
steld door een hiertoe door het
Gesprekcentrum ingestelde com
missie.
Inleidingen werden gehouden
door mr. dr. H. J. Roethof-, prof.
dr. H. Bergema en prof. dr. L.
H. Janssen.
De heer Roethof, parlementair redac
teur en ondervoorzitter van het Huma
nistisch Verbond, sprak over het gees
telijke aspect, dat in het rapport naar
n is gekomen. Volgens de heer Roet-
is hierbij teveel aandacht besteed
zending en missie. Het is naar zijr
mening zeer de vraag of het christen
dom inderdaad de stoot gaf tot de tech
nische ontwikkeling, zoals wij die thans
kennen. Van groot belang achtte hij de
in onze beschaving bereikte scheiding
tussen het profane en het sacrale.
Verworvenheden
Wij moeten daarom niet in de eerste
ilaats onze religie in deze landen uit-
Jragen, doch de westerse verworvenhe
den propageren, die uit onze cultuur zijn
voortgesproten. Als voorbeelden van de
ze verworvenheden noemde de heer
Roethof: Plichtsbesef, arbeidsethos, dis
cipline, trouw aan het gegeven woord
en verantwoordelijkheidsbesef. Ook het
nakomen van verdragen, „paca sunt
servanda", achtte hij van groot belang,
wil men met de ontwikkelingsgebieden
tot samenwerking komen.
De heer Roethof vestigde er voorts
de aandacht op, dat de intellectueel in
de ontwikkelingsgebieden een geheel an
dere positie heeft als in West-Europa of
Noord-Amerika, de intellectueel kan daar
namelijk nauwelijks vakspecialist zijn;
hij moet van alle markten thuis zijn.
ongeveer zoals vroeger een dorpsonder
wijzer dat was.
Prof. Bergema, die is verbonden aan
het gereformeerde Zendingscentrum in
Baarn, sprak over het belang van de
samenwerking. Zending en missie kun
nen steunen op een eeuwenlange erva-
ing wanneer het gaat om het contact
iet de vreemde beschaving. De hoog
leraar wees erop, dat de zending ook
medici en economen heeft uitgezonden;
verder is veel verricht op het gebied
van onderwijs.
Sommigen nu zeggen, dat missie en
zending in het verleden hebben gefaald.
Men kan echter het effect hiervan niet
in procenten uitdrukken. Ook de herle
ving van tal van oosterse godsdiensten
vindt haar oorsprong in de waarheid en
kennis, die door het christendom is ge
bracht.. Men kan dit een positief resul
taat noemen. De benaderingswijze, die
thans wordt gevolgd is een intuïtieve,
men zal geen vreemde levensvormen
moeten opdringen.
De Tilburgse hoogleraar, pater
Janssen, sprak over de motiveringen
rikaanse politiek, die de grote stoot totiMeidei
hulpverlening gaf, kwam voort uit af-, Geb<
niet duurzaam gewaarborgd
nomiscbe verschillen. Er is hier du» Theo
reeds sprake van twee verschillende po- BinT1
litieke motieven, die tevens een ethl-muz;ei
ache kant hebben. mu 1
Er is een wereldgemeenschap groeien
de, de moderne communicatiemiddelen s h
ielen hierbij een grote rol. Er ont-!Tonee]
SDL—
staat een nieuwe verhouding van gelijk
berechtigde volkeren. Deze wordt lang-'
kest"
het
_..Jere en deze ba»stiow
hoeven niet noodzakelijkerwijs uit het Rijk
verleden voort te spruiten. Het inzicht, Prof. c
dat wij iets kunnen doen is belangrijkjhistori
want om de plicht te hebben tot helpen, d e r
moet men kunnen helpen. Men acht het,uur: j,
thans onaanvaardbaar, dat grote groe- Qgb,
pen mensen leven op de rand van het
levensminimum. Als laatste motief voor
hulpverlening noemde deze spreker daa
ook de humaniteit.
De conferentie werd besloten met een
podiumdiscussie, waarbij ook enkele coiw
ferent.iegangers de gelegenheid kregei
zich in het gesprek tc mengen. Op ne
podium zaten behalve de reeds genoem
de inleiders ook prof. dr. W. Brand et.
prof. dr. E. de Vries, leden van diModes
commissie „ontwikkelingsgebieden"' Pryt
Prof De Vries, de rector van het „In Tuirubi
stitute of Social Studies" in Den Haai
merkte op, dat de wereldstructuur oi
het ogenblik aan grondige veranderingen
onderhevig is. Er is een groeiend onbej
hagen tegen de armoede in grote delet
van de wereld, waarvoor geen direct!
oplossing mogelijk is. Er zal een pijn!
lijk aanpassingsproces moeten plaatF
13 Lost
JPedag.
fchan,
Gen
"ho
moet ten slotte komen
'oGebl
het is van het grootste" belang, dar0*®?..-
wij het vertrouwen van deze volkeren P?1'
niet verliezen. jbanto:
Het allerbelangrijkste probleem vat
de jaren 60, zo merkte prof De Vrie» Ren:
tijdens de discussie op, is de stabilisa>xerjce
-* j Foy)
filmle:
Auli
Voorli
Bovi
tenvro
de grondstoffenprijzen. De nood
zaak om hiertoe te komen ziet men we
in, doch een concrete oplossing is n0|
niet gevonden, mede door de grote po
litieke consequenties die maatregelei
op dit gebied hebben.
fieroepingswerk
23.40
3.55—24.00 Nieu
chte
i het r
tief kan bepalend zijn voor de wijze c„ lc ^llia er .1N
waarop de hulp wordt verleend. De Ame-1 FaTTéïTAJoannes,^e" De'lft'.
ber.) ttoez.): R. Houtsma, te Exmorra
GEREF. KERKEN
Beroepen te 's-Gravenhage-O (arbeid
in de binnenstad): F. D. Kraan, koop
vaardijpred. te Curagao; als pred.
sistent te Bloemendaal: S. Oegema,
vlootpred. en hulppred. te Hoofddorp
die dit beroep ook aannam.
Aangenomen naar Ten Boer: A. v.
Zwaag, te Stad aan 't Haringvliet.
Bedankt voor Campen (Did.): H.
Voogd, te Ihrhove (Did.).
Beroepbaar D. van Santen, kand.
Schipluiden. Vlaardingsekade 42; vert
ber.: het adres van kand. P. van den
Berg is: Loosduinseweg 1113, Den Haaf
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te 's-Gravenhage-Rijswijk
J. J. Rebel, te Haarlem-N.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Waardenburg: P. Blok,
Dirksland en C. van Dam
Rotterdam-Z., waarvan de eerste we
beroepen.
EVANG. LUTHERSE KERK
Beroepen te Amsterd/m-N. (vac.
Antwoord: De avondcursus duurt on
geveer negen maanden. De cursus is
onderverdeeld in onderricht massage,
anatomie en pedicure.
!et zou wel van voordeel zijn als u
redelijke vooropleiding had, want
komt heel wat voor kijken. Soms
worden er ook dagcursussen gegeven,
muren. Dagelijks zijn bij koud weer,
tijdens het stoken de ruiten beslagen
en er ontstaat veel condenswater. Nu
is onze vraag: Is het mogelijk dat het
condenswater wordt veroorzaakt door
oliestook? Kan het mogelijk zijn dat
het water, dat zich in de petroleum be
vraag: Deze zomer heb ik pronk-
bonen geweckt en deze waren gauw
gaar. Maar half oktober heb ik ook van
diezelfde bonen ingelegd in zout. En
kan ik niet gaar koken. Ik kook
zo uit het zout en ik was ze eerst niet
af. Nu heb ik Jozo-zout gebruikt. Kan
vindt, verdampt, in de huiskamer komt het daarin ook zitten, dat ze niet gaar
niet door de goed trekkende schoor- te koken zijn?
wordt afgevoerd?
PPS| Antwoord: Droge lucht
deze duren ongeveer achttien ontstaat over het algemeen alleen bij handeld zijn, nadat zij uit het
Brieven, die niet voorzien zijn
van naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld.
vragen aan de stichting vakopleiding
en vakexamens voor de detailhandel in
schoenen. Corn. Jolstraat 91. of het Ne
derlands Genootschp tot Bevordering
der Voetverzorging, Weimarstraat 188.
beide Den Haag.
Vraag: Graag
als gehuwde in
vangen heb. met het oog op de
te voor de inkomstenbelasting. Het be
drag is namelijk gedurende 1962 gewij
zigd.
Antwoord: De uitkering A.O.W. be
droeg gedurende de eerste zes maan
den voor ongehuwden 98,5 per mnd,
gehuwden 156, gedurende de volgen
de twee maanden 113,5 en 179.5,
rmingselementen, die de lucht
de kamer verwarmen maar r
ren, bijvoorbeeld centrale Bi
ming en elektrische kachel. Kachels giet het
van welke soort ook, die lucht verbrui
ken voor de verbranding, voeren d«
verbrandingsgassen af naar de schoor- giet en zot
steen en laten in beginsel geen lucht water. Zet
ik weten wat ik ontsnappen. Ze zuigen door de lucht-
aan A.O.W. ont- klep, kieren en spleten buitenlucht aan,
voor de verbranding. Hierdoor komt ei
dus steeds verse lucht van buiten bin-
nen, die een normale vochtigheidsgraad moeilijkheden
heeft, dus in beginsel niet natter of aansluiten op een schoorsteen,
droger dan wanneer U geen kachel of ook
verwarming stookte, doch desniette- Ai
min is de lucht bij een brandende ka- schriften in
chel toch iets droger dan buiten om- niet bekend,
dat de kachel zelf de kamer
gehaald. U 1
niet afvoe- handelen: Neem de boontjes uit de in-
maakpot, giet er kokend water op en
giet het er dadelijk weer af. Zet ze
op met kokend water en kook ze onge-
lang. Leg ze op een ver-
ongeveer een uur in koud
opnieuw op met kokend
water en kook ze gaar
er de boter bij
smaak af.
Vraag: Kan
drie jaar toeziend voogd is
minderjarige kleinkinderen, zich hier
van laten onttrekken?
Antwoord: Iedere voogd of toezien:
voogd kan zich van zijn bediening doer
ontslaan als hij aantoont, dat hij
gevolge van een sedert de aan
zijn bediening opgekomen geeste
lijk of lichamelijk gebrek niet
droog. Doe staat is, deze waar te nemen, voort!
verder op als hij de 65-jarige leeftijd heeft be
reikt en tenslotte als een daartoe be
zonder gevaar of voegd persoon zich schriftelijk bereid
petroleumkachel heeft verklaard de voogdij of toeziendt
kolenhaard uitkomt?
Antwoord: Hoe de bedoelde
gemeente luiden,
ïaar wij zijn er
zeker van dat dit niet is toegesta:
iverneming i
gedurende de laatste vier maanden lucht daarin verwarmt en iets droger dit geval bestaat i
126,50 en 186,50. J- -
Vraag: Ik meen eens gelezen t
ben, dat er een medisch tijdschrift
voogdij
rechter deze
van de minderjarige acht. Het verzoeï
moet tot de kantonrechter gericht
den.
Hulp v»n lezers: Zeer veel lezers
hebben ons- geholpen aan het gedicht:
vanavond
Televisie. CVK-IKOR-RXCK: 19.30 Ix>fboek
een programma over de bijbel voor f
Jeugd. NTS: 19 50 News Hound, tekenfllmpji
20 00 Journaal en weeroverzlcht; 20.20 Zend
tijd politieke partijen: Katholieke Volkspar
tij VARA: 20.30 85 Gulden schoon, of: Zo
maar een arbeidersgezin ln welvarend Ne
derland, documentaire: 21.00 Televisierecht-
bank. NTS: 22.45—22.50 Journaal.
densering tegen de ruiten. De ouder- kanaal maken. Een oliehaard vraagt
j i--» -» goed trekkende schoorsteen.
Antwoord: Inderdaad verschijnt
schuif aanbrengt, zal ook vriend". uitgave Verhoog, Niikerk
de kamer blijft hangen. Wat voorzieningen u treft, stoken op één ka- 1906-'07. uitgegeven door Joh. de Heet
j. -y -• kachels is altijd gevaar- en met medewerking
het Homoeopathisch maandblad", dat wordt afgevoerd door de schoorsteen de oliehaard moeilijker stoken. Welke Voorts staat het
reeds van voor de oorlog dagtekent en en dus in de kamer blijft hangen. r~"|ta ggf-
thans elke twee maanden uitkomt. De betreft dus de vochtigheidsgraad
prijs is 3,50 per jaar. U kan zich de lucht in de kamer, is er weinig
tot de boekhandel wenden. Het adres schil tussen moderne oliehaard
is Zuiddijk 70, Zaandam.
Vraa.g: Wij stoken al vier jaren
oliekachel. Ons huis heeft drie buiten- ming.
zangbundel van
Vraag: Hoe kan iemand, die reeds dank aan de lezers.
apoth
24807
burg
de Gi
dijk I