Dr. Tilanussamengaan met a.r. niet forceren Ddmp0dcimpen Doorbraak in miniatuur Een kanttekening Een woord voor vandaag Openbaar onderwijs nog steeds het knelpunt Bronbeek verheugt zicli op driedaags eeuwfeest niemand de deur uit zonder een ontbijt Meer invloed van ouders bij openbaar onderwijs DONDERDAG 7 FEBRUARI 1961 NIEÜT ZESTIG JAAR NA SCHAEPMAN EEN DEMOCRATIE, die niet christelijk is, rust op lemen voeten. Dit is een van de bekende uitspraken van dr. Hermanus Johannes Aloysius Maria Schaepman, de befaamde rooms-katholieke politicus, die zestig: jaar geleden is gestorven en van wiens werk nog heden ten dage de vruchten wor den geplukt. Het is de moeite waard aan deze grote figuur enige aandacht te schenken. Door hem te eren wordt geen overdreven eer bewezen aan het rooms-katho- licisme dat hij wilde dienen. Immers ook zij, die, zoals wij, overtuigde voor standers zijn van partijvorming op reformatorische grondslag, kunnen niet ontkennen, dat zijn activiteiten ook onze eigen zaak hebben gediend. Het is immers mede aan hem te danken, dat in 1888 de coalitie van de grond kwam, het samenwerken van protestanten en rooms-katholieken met als voornaamste doel het verkrijgen van gelijke rechten voor het bijzonder onder wijs. Begrijpelijk is in dit licht, dat Abraham Kuyper, In 1903 minister-presi dent, bij het vernemen van de tijding uit Rome, dat Schaepman was over leden, een telegram zond met de bekende woorden „Quis non fleret" („wie zou niet wenen?"), ontleend aan het roomse lied „Stabat mater dolorosa". Op deze winterdag in 1903 kwam een einde aan een leven, dat veel hoogte punten en veel teleurstellingen had gekend. Schaepman was een uiterst be gaafd man, de grootste, die Twente (hij was geboren in Tubbergen) sinds twee eeuwen heeft voortgebracht, aldus zijn liberale tijdgenoot Van Houten. On middellijk na zijn priesteropleiding en zijn studie in Rome (men schreef toen 1870 en hij was 26), werd hij benoemd tot hoogleraar in de kerkgeschiedenis aan het Rijsenburgse seminarie. Maar niet als hoogleraar zou hij zijn grootste bekendheid krijgen. Naast zijn arbeid in Rijsenburg werkte hij voor De Tijd, van welk blad hij in 1872 hoofdredacteur werd. Hij kwam door dit werk meer en meer In de ban van de boelende politieke ontwikkeling van zijn tijd. In 1880 kooa men hem als lid van de Tweede Kamer. Bij zijn politieke activiteiten heeft hij zich vooral laten leiden door de ge dachte, dat de achterstand van het rooms-katholieke volksdeel, in die dagen nog zeer groot, diende te worden opgeheven. Zeker, het was toen al weer bijna dertig jaar geleden, dat de bisschoppelijke hiërarchie in ons land werd hersteld. Maar vooral op maatschappelijk terrein had het rooms-kathollclsme nog niet die invloed gekregen, waarop het volgens Schaepman aanspraak kon maken. Zo schaarde Schaepman zich in de rij van emancipatoren, waarin ook mannen als Kuyper en Troelstra een vooraanstaande plaats Innemen. Belde laatsten voerden immers protestanten en sociaal-democraten naar een grotere politieke en maatschappelijke bewustwording. Niet alleen het bijzonder onderwijs maar ook de sociale wetgeving hadden daarbij Schaepmans bijzondere be langstelling. Het is al niet anders geweest dan met veel grote persoonlijkheden, die zich de achterstand en de nood van bepaalde volksgroepen aantrokken: de meeste verguizing kwam ook hier uit eigen kring. Tekenend is, dat Schaepman meer en meer vervreemdde van die katholieken, bij wie het geluld van De Tijd weerklank vond; hij richtte derhalve een eigen blad op, Het Centrum. De antirevolutionairen zullen een parallel voelen met de behandeling, die Talma in eigen kring ondervond, terwijl veel rooms-katholieken een verge lijking zullen maken met die andere sociale voorvechter, Ariëns, die zich vooral de nood van de Twentse textielarbeiders aantrok. Hij werd door Schaepman zeer hoog geacht, maar door veel andere rooms-katholieken uit die tijd als „rode kapelaan" werd uitgekreten. Desondanks is het stempel, dat Schaepman op de rooms-katholieke politiek heeft gedrukt, van blijvende aard geweest. In 1883 lanceert hij in zijn tijd schrift „De Wachter" een proeve van een program voor een katholieke partij. Door de onverschilligheid van zijn geloofsgenoten ia het hem pas in 1897, veertien jaar later, gelukt, zijn idealen te verwezenlijken. In dat jaar had de oprichting plaats van de R.K. Staatspartij, na de oorlog omgevormd tot de huidige Katholieke Volkspartij- Wanneer men de ontwikkelingen van de afgelopen zestig jaar in ogenschouw neemt, moet worden opgemerkt, dat de rooms-katholieke emancipatie sinds Schaepman een flinke vlucht heeft genomen en zelfs hier en daar, ook in kringen, die vrij zijn van antipapistische smetten, wel eens met enige bezorgd heid wordt gevolgd. Het tragische bij deze ontwikkeling is, dat het, vooral in politiek opzicht, de rooms-katholieken slechts spaarzaam is gegeven, grote figuren als Schaepman, en later Nolens, Aalberse en Romme, in hun midden te hebben. De samenstelling van de KVP-Tweede-Kamer-fractie is hiervan een duidelijke illustratie. Een tweede ontwikkelingslijn, die het beschouwen waard is, is de geschiedenis van de coalitie. Heeft Schaepman in 1877 nog gepleit voor één politieke partij van alle Christus-belijders, deze wens is nooit in vervulling gegaan. Een goede vorm van samenwerking, belichaamd in de coalitie, ging in de beruchte „nacht van Kersten" in november 1925, ten onder. De naoorlogse KVP heeft een ander karakter dan de vooroorlogse staats partij. Op het punt van de Europese samenwerking kan in zekere mate van een bepaalde coalitie worden gesproken. Toch ziet het er naar uit, dat de huidige voorstanders van een dergelijke samenwerking op binnenlands poli tiek terrein, al dan niet in een bepaald organisatorisch verband, zich niet bijster veel illusies behoeven te maken, dat hun ideaal binnen afzienbare tijd wordt verwezenlijkt. De oude tegenstelling tussen confessioneel en niet-confessioneel is, wat de partijvorming betreft, terecht nog aanwezig, maar de binnenlandse politieke samenwerking verloopt overeenkomstig een patroon waarin doel en middelen in een andere verhouding tot elkaar staan. Maar als men volgens dat patroon het program van zijn christelijke partij doeltreffend kan verwezenlijken, be hoeft daartegen geen bezwaar te bestaan. ,HET MOET LANGZAAM GROEIEN1 Praten is al winstpunt (Van een onzer verslaggevers) Dr. H. W. Tilanus, scheidende voorzitter van de Tweede Kamer fractie der C.H.U., heeft gisteren in Utrecht gewaarschuwd voor een geforceerd samengaan van C.H.U. en A.R.P. „Er werkt iets en dat moet langzaam groeien", zo zei hij op een vergadering van christelijk- historische gemeentebestuurders, waar de verhouding tussen beide partijen werd besproken. Dr. Tilanus deelde mede dat het moderamen van de A.R.P. en het dagelijks bestuur van de C.H.U. al enkele keren voor een gesprek bij een zijn geweest. Dat beide partijen elkaar niet meer,,.-. zoals vroeger, bestrijden, maar met el- 17 („dat zij allen éen zijn kaar praten, vond dr. Tilanus reeds een Beerekamp af. Hij vond dit bijbelwoord belangrijk winstpunt Hij zei dat al in van toepassing op dé kerkelijke - verschillende gemeenteraden bestaat i ben het a r.-beginselprogram 'të onder-1 schrijven, maar meende dat men ook re kening moet houden met de levensstijl slechts verschil van mening >ver detailkwesties. Dr. Beere- ii er geen bezwaar tegen heb- -beginselprogram J - Christus zegt „Strijdt om in te gaan" niet omdat het moeiliji is om behouden te worden, maar omdat de deur op een gegt ven moment dicht zal gaan. „Van het ogenblik af aan dat d heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft vervolgt Christus. Dat is het tragische ogenblik dat komt V0Q\j,]y£jg ieder mens en voor de gehele wereld. Nog is de deur open. Nog zijn de handen van Christus ttaq» ons uitgestrekt, maar Gods goedertierenheid blijft niet oneit dig. Ergens loopt een streep. Eens komt het pioment dat net te vaak „neen" gezegd hebben tegen Gods genade. Nu kunnen we nog zingen: „Ik zie een poort wijd open staari Maar dan is die poort dicht en tot degenen die buiten staat zal Christus moeten zeggen: „Ik ken u niet." De liefdevoli j en alwetende God zal zeggen: Ik ken u niet. Zonde maal 1 eenzaam. Zonde brengt een kloof tussen God en mens. Mao J hier zien wij, hoe eenzaam wij wordenhoe breed de kloof De alwetende God zal zeggen: „Ik weet het niet." Dan hebbe wij ons buiten Hem en buiten Zijn schepping en buiten Zij werk geplaatst en is er geen contact meer mogelijk. Maar nog is de deur niet dicht. Nog zegt Christus: Komt! j i mentaliteit in die partij. Bij de discussie over de inleiding bleek de vergadering het In grote lijnen met dr. Beerekamp eens te zijn. Men i ^erori?!lt*r®" I toonde zich over het algemeen voor-i stander van samenwerking en overleg, maar niet van een samensmelting met de A.R.P., al werd deze mening wel Iets genuanceerd onder woorden ge- telijke luiheid or en persoonlijke willen nogal den tot argun litiek vraagt echter gumentatie. Als een afwijzing noodza kelijk is. moet het een broederlijke af wijzing zijn. Johannes 17 wordt samengewerkt, hetgeen vaak goed blijkt te gaan. maar soms ook vaak door kleine oorzaken verkeerd. Daar naast ziet men meer en meer gecom bineerde vergaderingen van fracties en van kiesverenigingen. De toenadering groeit langzaam en moet daarom niet worden geforceerd. Dr. Tilanus sprak aan het slot van de middagvergadering, die was begon nen met een inleiding van dr. J. W. Beerekamp uit Hoogeveen, het onlangs benoemde, doch nog niet beëdigde lid van de Eerste Kamer, die een soortge lijk geluid liet horen. Hoewel betogende dat er iets moet gebeuren, verwierp hij op praktische gronden, zoals stemmen verlies, de gedachte van een fusie. Ook in een federatie zag hij weinig heil, om-1 dat die toch hoogstens bedoeld kan zijn als een aanloop tot samensmelting en dus verwachtingen wettigt, die er nog niet liggen. Dr. Beerekamp vond nauwe samen werking echter geboden daar beide par tijen door het evangelie veel gemeen schappelijks hebben en er bovendien dreigingen van buitenaf zijn die zich richten op de kern van het christelljk- polttlek handelen. staten I deeldheid en niet op de politieke Poli tieke partijen zijn een vrucht westerse geschiedenis en niet anders dan instrumenten in het politieke spel. Een grote politieke partij met interne ruzies en ellebogenwerk vond dr. Beere kamp meer in strijd met Johannes 17 dan het bestaan van meerdere kleine partijen, die gezond zijn en geregeld een christelijk getuigenis laten horen. Hij meende dat christenen, die politiek ver schillend denken, zich vrediger in ver schillende partijen kunnen organiseren, De voorzitter van de vereniging, de heer J. Hoekstra, burgemeester van Nijkerk. die bij de aanvang van de vergadering met enkele treffende woorden de on langs overleden secretaris van de ver eniging de heer B. J. Klumper herdacht, had eerder in zijn openingswoord de verhouding tussen a.r. er v aangestipt. Ook hij bleek dat toenadering gezocht, - mening ««.v - J 0niet ge forceerd moet worden. De heer Hoek stra pleitte in zijn openingswoord ver der voor een betere verdeling van de woningmarkt over de diverse inkomens groepen, voor een ruimere toepassing van het regionale industrialisatiebeleid en voor een grotere zelfstandigheid voor de gemeenten bij de ruimtelijke orde ning. Mammoetwet in Eerste Kamer Schoui griine K retenscl De Do iniging. ■iberale Doelen lijnszorg Consis' (Van onze parleinentsredactie) christelijk Onderwijs (onder voorritttóf?" j schap van dr. Van Hulst) was opgericr"~ - Minister Cals heett gistermid-|Hoe had hij dan met hel advies dag in de Eerste Kamer een]dit convent bij het opstellen van Vini m? „I?oc De Dc tniging. j [ontwerp rekening kunnen houden? ..HjToodse g klemmend beroep gedaan op de heeft mij bijzonder leed gedaan, diDen I voorstanders van het openbaar!men in verantwoordelijke kringen ybur: Ha; onderwijs om voor het oBenblik over hun bezwaren heen te stap-j .Bij de beantwoording van de opme pen en hun stem uit te brengen Stlf'van'ded»penbare 'ïchooTbestrë voor het wetsontwerp op het de bewindsman de a.r. senator herin Van onze correspondent I BRONBEEK, het koninklijk mi litair invalidentehuis aan de Nuttig zijn daarom gemeenschappelij ke fractievergaderingen. gezamenlijke bijeenkomsten van kiesverenigingen met wisselende sprekers. studiecommissies kLfT^sprek™' „"""'"zak™ Tl? dal» februari valt hat accent. De atoombewapening, de zondagsrust, de 93 bejaarde Bronbeekmannen zien opening van het museum op Bronbeek, dat de vorige zomer is gesloten voor een grondige hergroepering en sortering het museummateriaal. Bronbeek, name de verblijven van de bewo- Valperweg te Arnam, bestaat deze j jers.^ da Uatgt. rn.andan^rijpend maand honderd jaar. Halverwege oudste is 93 jaar hebben riante, frisse de maand zal dat drie dagen lang kamers teruggek^gen na de restaura- worden gevierd. Op de derde dag, voortgezet onderwijs, moetwet. Hij richtte zich daarbij vooral tot de socialisten, die hem immers in de Tweede Kamer ook [hadden gesteund. Hjj kon echter niet ingaan op hun verzoek, reeds nu uitdrukkelijk te verkla- Iren, dat de mammoetwet in de [toekomst zo zal worden gewjj- I zigd, dat de gemeenten de vrij- „w-w- hcid om zelfstandig openbare de stap doen. daarvi scholen voor voortgezet onderwijs te stichten, geheel of gedeeltelijk herkrijgen. openbare school, ïusuvwib. resultaten van dergelijke contacten zal Dan wordt onder meer een krans moeten afhangen of het zin heeft verder gelegd by het ruiterstandbeeld van koning Willem III, de stich- Dr. Beerekamp- zei dat het vraagstuk (e va h huj E n niet alleen een principiële en een prak- tische kant heeft, maar dat er ook psy- Prinsessen zal daarbfl aanwezig chologische motieven in het geding zijn, zyn zoals angst voor overvleugeling, gees- zijn geneeskrachtige dampen Pers-discussie over „kernwapen-rapport" De raad voor pers en publiciteit van de Generale Synode der Nederlandse Hervormde Kerk zal binnenkort hoofd redacteuren en ..kerkredacties" van persbureaus, dagbladen en weekbladen uitnodigen voor een gedachtenwisseling. Die gedachtenwisseling zal gaan over de reacties welke het bekende geschrift ..het vraagstuk van de kernwapenen" in de pers heeft opgeroepen. Men stelt zich voor dit gesprek over de ..pers reacties" te houden op 1 en 2 maart en wel in het ..Eijkmanhuis"- ln Drieber gen. Over het synodale geschrift ..het vraagstuk van de kernwapenen" is heel wat geschreven en gesproken^ dat laat ste ook door kal ABT de Eerste en 1- - zijn van de Nederlandse Hervormde Kerk en die bezwaren hadden tegen het geschrift hebben op 23 j; sprek gehad met het mod< Wijziging Lager-onderwijswet 1920 Aan ouders, die voor hun kin deren openbaar onderwijs verlan gen, moet de mogelijkheid worden gegeven langs wettelijke weg het initiatief te nemen. In gemeenten waar geen gewoon lager onderwijs is, kunnen de ouders van twintig kinderen reeds de stichting van een openbare lagere school verlan gen. In andere gemeenten gelden dezelfde aantallen kinderen, als voor de subsidiëring van een bij zondere school zijn vereist. Dit staat onder meer vermeld in een bij de Tweede Kamer ingediend wetsontwerp tot wijziging van de la- ger-onderwijswet van 1920. De wijzi gingsvoorstellen in het ontwerp wer den voorbereid door de Commissie beheersvorm openbaar lager onder wijs", waarin een aantal leden van de Eerste en Tweede Kamer zitting hebben. Het nieuwe ontwerp beoogt de invloed van de ouders bij het openbaar lager onderwijs te verster ken. In de oudercommissie voor het open baar lager onderwijs zullen het hoofd een der onderwijzers zitting krijgen, stelt de commissie. Tevens zal de instel ling van een ouderraad verplicht den. Deze zal echter niet mogen den vervangen door een schoolraad. Dit is een nieuw orgaan, dat zich vai ouderraad onderscheidt door een brede re samenstelling en meer bevoegdheden (o.a. het recht om gehoord te worden over de benoeming van schoolhoofden, de vaststelling van leerplannen en de organisatie en uitbreiding van het open baar lager onderwijs). De gemeenteraad zal voortaan het col lege van B. en W. kunnen machtigen tot benoeming van onderwijzers en on derwijzeressen aan openbaar lagere scholen over te gaan, aldus de commis- te doen voordat het zal zijn beëindigd Op 22 februari staat verder nog een gedachtenwisseling op het programma tussen alle hervormde leden van Eerste en Tweede Kamer 'dus ook die leden die geen bezwaren hebben tegen het sy nodale geschrift) en het moderamen der synode. die onder voorzitterschap staat var A. de Roos, oud-wethouder van on derwijs in Amsterdam. Bijzonder onderwijs Ook voor wat betreft het bijzonder on derwijs beveelt de commissie enkele wij zigingen in de wet van 1920 aan. Zo zal de waarborgsom, die bij de schoolstich ting moet worden gestort, van vijftien tot tien procent van de stichtingskosten worden verlaagd. De jaarlijkse verant woording van ae exploitatie-uitgaven der bijzondere scholen en de vijfjaarlijkse afrekening vervallen. Er komt ook een afzonderlijke vergoe ding voor de administratiekosten van de ze scholen. De regeling voor de vergoe ding van de administratiekosten zal om budgettaire redenen eerst worden inge voerd op een door de Kroon te bepalen tijdstip. Voor de overige bepalingen van het wetsontwerp wordt door de commis sie als datum van inwerkingtreding voor gesteld 1 januari 1963. Broedergemeente in Suriname zelfstandig Met een gemeenschappelijk liefdemaal, gehouden op zondagavond in de stamp volle grote stadskerk, is de officiële viering geschied van de erkenning van de Evangelische Broedergemeente in Suriname als zelfstandige provincie van de broederuniteit. Deze bijzondere kerkdienst werd bij gewoond door o.a. de waarnemend gou verneur A. Currie en mevr. Currie-May, de minister-pesident mr, S. D. Emanuels. minister E. Ensberg en de statenvoor- zitter J. Kraag. Velen waren vergezeld door hun echt genote. Bij de andere genodigden be vonden zich afgevaardigden van de ver schillende kerkgenootschappen in Para maribo. Na een korte schriftlezing gaf ds V. Muller een historisch overzicht van 1735 lot de zelfstandigwording, waarna ds R. Doth een geestelijk woord sprak. Van de gelegenheid voor het uitspreken van groeten en zegenwensen maakten ge bruik de wnd. gouverneur A. Currtc, mr. S. D. Emanuels, statenvoorzitter J. Kraag, enkele functionarissen van de uniteitsdlrectie in de Ver. Staten en ver tegenwoordigers van de Methodistenge meente in Suriname en van de „Pilgrim Holiness" gemeente. De dienst werd op geluisterd door de verschillende kerk koren van de Hernhutterse stadsgemeen- De oud-KNIL-senioren, hebben die dag ook een hoge weldoener'in hun midden: minister Visser, die eïk jaar op Sinter klaasdag de veteranen gedenkt met een persoonlijk gesigneerd" doos sigaren. De minister heeft dat vier achtereen volgende jaren ged? viermaal drie ennegentig handtekei.Jigen met zijn be windspen. Brigade-generaal tit. A. van Santen, de commandant van het tehuis en ad judant van de Koningin, heeft op een persconferentie in de fraai ingerichte „rode zaal" van zijn witte huis op Bron beek iets verteld over de wijze waarop het feest zal worden gevierd. Centraal staat daarin de groep van ve teranen, of verpleegden zoals ze, gezon den en zieken bij elkaar, worden ge noemd: het wordt hun feest. Ze krijgen onder meer een copieuze rijsttafel en een aantal extra glazen. Twee bewoners van Bronbeek zullen ter gelegenheid van het jubileum voor „bewezen goede diensten aan het huis" worden bevor derd tot de rang van korporaal titulair. Burgemeester Matser van Arnhem zal dan ook een koninklijke onderscheiding uitreiken. Ongeveer driehonderd gasten zullen op die dag ook aanwezig zijn bij de her- (Advertentie) Een bloedzuiverende knur met Kruschen Salts bleek in talloze gevallen een afdoende remedie tegen zelfs hardnekkige rheu- matische pijnen. Dat doen dan de zes minerale zouten, waaruit Kruschen is samengesteld. Die brengen de bloedzui verende organen weer op gang. Het bloed gaat sneller vloeien en onzuiverheden daarin kunnen zich niet meer vastzetten, doch worden afgevoerd langs natuurlijke weg. Waarom zoudt U de proef niet nemen? Een flacon Kruschen is gauw gekocht en U moogt U daarbij reeds verheugen in de weldaad, die U daarvan ondervindt. Vraag Uw apotheker of drogist Kruschen Salts. die juist de derde feestdag zal kunnen worden beklonken: vroeger slie pen ze op onmenselijk grote zalen. Voor een aantal onderofficieren zijn thans zelfs fraaie eenpersoonskamers inge richt. Het monumentale gebouwencomplex, een voormalig buitenhuis van de Ko ning, heeft ook een nieuw wit verfje ge kregen en in de feestwëek zullen tien tallen schijnwerpers Bronbeek 's avonds verlichten. In het kerkje van Bronbeek zal in de namiddag van 17 februari eerr kerkdienst worden gehouden die een pre dikant en een pastoor zullen leiden. Martin Buber 85 jaar De beroemde wijsgeer en schrijver pro fessor Martin Buber wordt vrijdag 85 jaar. Een delegatie van Hebreeuwse ge leerden onder leiding van Eliahun Eilat, president curator van de Hebreeuwse universiteit, zal hem te Jeruzalem bezoek brengen. Hij heeft in die stad huis, waarin hij ver van het drukke versiteitsleven boeken schrijft en toezicht houdt op de vertalingen en uitgaven zijn talloze werken van de Joden geerte De senaat van de Hebreeuwse univer siteit en de Israëlische akademie van we tenschappen, waarvan Buber president is geweest, zullen hem een verjaardags- lunch aanbieden. Het studentencorps van de Hebreeuwse universiteit zal aanstaande woensdag een fakkeloptocht langs zijn woning houden. Esperanto op u.l.o.'s - ook lagere akte De minister van onderwijs is van plan Esperanto als facultatief leervak voor het u.l.o. in te voeren en een akte Es peranto l.o. in te stellen. Daartoe heeft hij bij de Tweede Kamer een wetsvoor stel tot wijziging van de Lager-onder- wijs-wet en de Kweekschoolwet inge diend. Hoewel de stichting ..Esperanto bij het onderwijs" meent dat hiermee een stap in de goede richting is gezet, is zij toch nog lang niet voldaan. Zij ziet het leervak Esperanto als een goede voorbereiding op het leren van vreem de talen en had daarom de invoering ook graag op v.g.l.o.-scholen in het wets ontwerp geregeld zien worden. Ook be treurt zij het, dat Esperanto slechts een facultatief vak wordt. kring eerst nog zouden willen beraden op het in te nemen standpunt. Hun woordvoerder, prof. Schermerhorn. had immers gistermorgen betoogd, dat het eindoordeel van de PvdA-fractie zou worden bepaald aan de hand van de toezeggging, die de minister zou willen doen. Om nog in herinnering te brengen. openbare en bijzondere scholen door het rijk zullen worden gesubsidieerd. In af wachting van die subsidiëring is het de gemeenten, in tegenstelling tot particu liere organisaties, verboden, zelf alvast een school te stichten en uit eigen mid delen (dus de belastinggelden) te bekos tigen. Minister Cals trachtte gisteren zijn positie te verstevigen, door erop te wij zen. dat ook de leden van het kabinet, die voorstander zijn van het openbaar onderwijs, zich achter deze bepaling hebben gesteld. Hij meende, dat het juist is. nu toezeggingen te doen. de omdat hij over enkele maanden als minister zal heengaan. Hoe zijn gezindheid ten opzichte het openbaar onderwijs is kan, zi hij, blijken uit het feit, dat hij de terle heeft voorgelegd aan de commis sie-De Roos, en uit de omstandigheid, dat hij reeds eerder voor het openbaar onderwijs gunstige adviezen van deze commissie heeft opgevolgd. Het gaat hier om een tegenstelling tussen de onderwijspacificatie en de ge meentelijke zelfstandigheid. Bij een flict moet deze laatste wijken. Cals deed een beroep op de Kamer, het resultaat van de studie van de com missie-De Roos met vertrouwen af te wachten en thans voor het belangrijke wetsontwerp te stemmen. Bijna drie uur In zijn betoog, dat bijna drie duurde, ging mr. Cals ook uitvoerig in op de bezwaren, die door de he ren Van Hulst (c.h.) en Algra v naar voren waren gebracht, meende, dat bij dr. Van Hulst een motivering van diens afwijzend standpunt ontbrak. Dr. Van Hulst had onder meer zegd, dat het de minister aan bereid heid tot overleg had ontbroken. De be windsman antwoordde, dat hij meerma len aan voormannen van het christelijk onderwijs (hij noemde de namen van de heren Hangelbroek. Donner en Wate rink) had gevraagd, hem de gelegen heid te géven zijn standpunt in breder kring uiteen te zetten, maar dat hij die gelegenheid nooit had gekregen. Met stemverheffing wees hij erop. dat pas na de indiening van het wetsont werp het convent van het protestants- delijk met citaten va» ncmicu geestverwanten. Hetzelfde deed hij s>taasg« de bestrijding van het standpunt van Pe. Pr0a- heer Algra. dat de overheid terzake v?niversit het onderwijs geen initiatieven heeft|en. ontplooien en niet voorop heeft te gaa Den I Uit het blad Antirevolutionaire Staiur: Haa kunde citeerde hij uitspraken van (e[ dujs, heren Verplanke, Schakel en Donm qd g waar zij betogen, dat de wetgeving nti™- c uitsluitend een registrerende, maar o een opvoedende taak heeft (Donner) dat dc norm naar de mensen moet Wl den gebracht (Donner). bezorgdheid een bepaloor He H aarvoor heb ik begrifDen 1 de bewindsman tot de heer Algrnr: Ha; .Maar onze verantwoordelijkheid bregoward" •nee. dat wij aan Nederland een nil Gebom ve vorm van onderwijswetgeving hje_Orke< ben te geven." hedewer Voordat voorzitter Jonkman de VLjj0 gadering sloot ging staatssecretar Janssen nog in op enkele onderwij technische kwesties. Hij verdedigde t Geoner voornemen, het Grieks op het ai rium-b facultatief te stellen. él 23553 ïreest Si -« ..iveneens Hoort ehr. onderw ijsthee* in Convent ehr. soc, alle leef (Van opze onderwijsredactie) Luxor Contactcommissie Christelijk Ondbg (14 j wijs heeflt gesproken over de vraag ot pex onderwijsorganisaties zich aan rooei monsl sluiten bij de christelijke sociale orga saties. Deze kwestie is niet nieuw en le°ve me ook niet alleen binnen het protestar Studio christelijke onderwijs. In vrijwel alle jn 5 en derwijzersorganisaties is de laatste ja, aangedrongen op aansluiting, maar h'Trianor ben leden heftig geprotesteerd als de |8 jaar) uren met voorstellen kwamen. Zowel de besturen van de P.C.O.V. in het N.O.V. zijn al eens gekomen rCasino ;n voorstel tot aansluiting respectieveUmven bij het C.N.V. en het N.V.V. In beide cent vallen zei echter de meerderheid „nee Ook op de vergadering van de conU^'.oo J2 bleek verschil van inzicht, v* jaar) gens een verslag in het wekelijks org;Luxor i van de vereniging van leraren bij U jaar) christelijk v.h.m.o. was er duidelijk vR /9'. schil van mening over het amot datA,r*At; leraar en onderwijzer bekleed. organisaties? het de lijn brilla sl |g: The Studio organisatie vormen. Uitgesj. ken werd dat het gehele christelijke jaar) derwijs als één zelfstandige groep op ti c-s. - moeten worden in het C Christelijke Sociale OrganiRykg^ Ireemde dering van deze commissie, die on leiding van dr. A. la Fleur staat, zal^at discussie worden voortgezet. t 5.30 ei tot 5.30 n7t°t! Ucrocfungswerk^'Z GEREFORMEERDE KERKEN )ensdag Berocpbaarstelling: De classis Alknfeugdbjl heeft na prop. examen thans beroept^ verklaard volgens artikel 6 van de kf orde (singuliere gaven) dé heer A, ainsaa Koeman, lerend ouderling te KolhK e" De kerk van Kolhorn beriep de Ijdag (s Koeman daarop en deze heeft dit be® 6.30 t< aangenomen. GEREF. GEMEENTEN Bert Beroepen te St.-Annaland: P. Blo) Dirksland. Aangenomen naar Elspeet: C. Wiss' H. I. Ambacht, die bedankte voor Rihqlet dep en Ridderkerk. flandse d en H etal be IJET kleine Groningen tijdens de eerste we- reldoorlog bood twee mogelijkheden om na de toen gebruikelijke zeven jaar lagere school het voorbereidend onderwijs te genieten: er was een Openbaar én een Christelijk Gymnasium. Samen bezaten ze in totaal aanzienlijk minder leerlingen dan de doorsnee eerste klassen van on ze huidige mammoetinstellingen, maar men was destijds niet zo royaal als vandaag. En de keuze tussen deze beide scholen werd meestal bepaald door de traditionele en principiële overwegingen der ouders. Op het Openbare Gymnasium zetel den de nazaten van vroegere leerlingen, op het Christelijke vooral de zoons van Calvinistischen huize. Ik schrijf opzettelijk: de zoons, want doch ters koesterden nog zelden studieplannen. En zo ze dat al deden, dan beslisten hun ouders toch vaak zonder hen te horen. Wel, wat had méér in de aard van de zaak gele gen dan dat mijn ouders mij naar het Christelijk Gymnasium verwezen? Mijn vader was immers een principiéel voorstander van Christelijk onderwijs. Hij zat bovendien in talloze Christelijke besturen die Groningen rijk was. En het lerarencorps van de ene en de andere school was wel zo ongeveer gehjk van samenstelling: overal vindt men beulen en ver- al treft men uiterst begaafde docenten. Desondanks ben ik naar het Openbaar Gymnasium gestuurd. Zo maar. zonder dat er ellenlange debatten over ge voerd zijn, zonder dat er zelfs maar over gepraat is. als vanzelfsprekend. Terwijl het toch in die da gen beslist niet vanzelfsprekend wasl Waarom? Na de tweede wereldoorlog zou men daar een of andere principiële overweging achter hebben gezocht. Maar destijds hadden „doorbraken" alleen aan de fronten in Vlaanderen en Frankrijk, of in Rusland plaats, en ze hadden met name in het Westen waarvandaan immers allengs steeds geen nieuws viel te berichten ook in het gunstig ste geval weinig of niets te betekenen. Maar boven dien vormde deze schoolkwestie de enige uitzonde ring op een vaste regel. Men zou 't een kruis- steekje kunnen heten, dat net eventjes buiten het normale patroon terecht gekomen was. Later ben ik me gaan afvragen: wat heeft mijn vader tot deze stap bewogen? Veel later pas, want die dagen plachten ouders geen rekenschap af te leggen van hun daden tegenover minderjarige sprui ten, die nog niet droog waren achter hun Eerst heb ik gedacht: het lag dit Christelijk Gymnasium in die aagen van opricn- ting een bijna totaal exclusief Gereformeerde zaak was, waaraan slechts moeizaam anderhalve Her vormde te pas kwam. Maar dat kon het niet ge weest zijn; dat was ook bij andere organisaties het geval, en daar had mijn vader nooit bezwaar om voor zo'n halve links-buiten te spelen. Bovendien mochten curatorium en bestuur zo Gereformeerd zijn als ze wilden, maar de leraren waren van ieder kerkelijke pluimage en snit en daar kwam het ten slotte op aan. Later dacht ik: het zat 'm in het feit dat onder de oorlogsdruk de houding van een alle godsdienst af wijzend volksdeel zo wonderbaarlijk veranderd was. Ik hoorde dat de Groningse senaat niet langer als in 1910 de schouders ophaalde over theologie en ge- ïrlei religi euze vragen stelde en beantwoord wilde heb! Maar tussen leraren en hoogleraren bestaat nor f.von een afstand: men kon werkelijk niet verwacF^itter dat ook de docenten van het Openbaar Gymnaiheer P, al hun agressie meteen waren kwijt geraakt. iaar w- Pas veel later ben ik te weten gekomen hoe ber0CD, doodgewoon persoonlijke en practische aangelei F heid mijn vader van al zijn principes had afgeefu°c" het feit dat gen. Hij had grondig het land aan de eerste {«"leia tor van het Christelijk Gymnasium en de toeil 19 fel lige rector van het Openbare was eerst zijn viieruujs later zijn ambtgenoot. Jauraiit vreemdste is echter dat ik nooit heb waarom mijn vader zo gebeten Christelijke rector. Ik heb over de mai ders dan goeds gehoord of gelezen. Hij was n zijn Openbare collega een kundig organisator c uitnemend classicus. Maar er moet zich iets h< voorgedaan, waarom mijn vader besliste: „Jij naar het Openbaar Gymnasium. Uit! Basta!' Ik geloof dat het goed is om dit te verte^. Een persoonlijke kwestie kan beginselen de i draaien. Maar kleine jongentjes hebben daar i mee te maken. Ze zouden maar personen e WIJKPREDIK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2