Venlo's gezin wil
naar Rusland
Uw probleem is het on
e
Groot deel van Joodse
volk leeft in illusies
Een woord voor vandaag
Sociale problematiek van
oorlog en vrede
Heimwee is
oorzaak van
emigratie
Tv-onder scheiding voor
Mies Bouwman
MAANDAG 28 JANUARI 1963
ANDERZIJDS
ISRAËL EN HET CHRISTENDOM
Ds. J. H. Grolle schrijft in
Gemeenschap der kerken", het
maandblad van de Oecumenische
Raad van Kerken tri Neder
land een serie artikelen over
,Jiet gesprek met Israël en ztin
implicaties voor de theologie en
de oecumene". Ds. Grolle begint
met te stellen dat het „aartsket
terij" is te zeggen dat de Joden
hebben afgedaan en dat anderen
de hoofdrol hebben overgeno
men, nu Israels erfgenamen zijn
en in de plaats fan Israël zijn
gekomen. Hoewel Paulus dit in
zijn brief aan de Romeinen ten
felste bestreed, had hij het, vol
gens ds. Grolle, net zo goed kun
nen laten, omdat deze aarts
ketterijgebleven is en „de va
der peuiorden van alle dwalin
gen zonder uitzondering tv de
geschiedenis der kerk en der
theologie". Ds Grolle vervolgt:
Het is om déze reden dat ik van
mening ben. dat wij in onze tijd
nog steeds niet aan het schrijven
van een dogmatiek of theologie toe
iyn. Elke dogmatiek is voorbarig
met alle respect voor de levensar-
beid van Karl Barth. Er is eerst
een nieuwe Reformatie nodig. Uit-
Saande van het zware grondwerk
er exegese werk met de spade
in ongelooflijk zware klei. moeten
kort en goed alle onderdelen van
W-1 ueolu g,le eerst worden herzien.
Wij herhalen: ALLE.
We sommen maar eens voor de
band weg op:
1. Wat is Kerk?
Is zij de erfgenaam van Israël en
ls Israël dus dood en begraven,
misschien alleen onterfd? Of niet0
In het eerste geval is de kerk het
..nieuwe, geestelijke, ware Israël",
zoals zij zo vaak is genoemd. Zij
mag dan de erenaam „mystiek
lichaam van Christus" dragen. Als
een Telstar in de wereldruimte. We
weten immers dat .mystiek" zo'n
dierbaar woordje is. Woordje, dat
alles en daardoor niets zegt. Het is
echter een heidens woord; wij moes
tan het nooit gebruiken.
In het èndere geval, als Israël
dus nog leeft en in het verbond
van God is gebleven, dan is de
Kerk een lichaam ad interim, voor
lopig en voor een bepaalde tijd de
gestalte, waarin de Gemeente Gods
zich op aarde vertoont. Zij denkt
dan zeer nederig van zichzelf, heeft
ook waarlijk niet veel reden om te
roemen.
En haar ganse status verandert.
Want zij zit dan met vele wortels
vast De wortel is in Christus (die
de allereerste wortel is volgens
Openb. 5 vers 5. 22 vers 16. verg.
Jesaja 11 vers 1) het volk Israël
De kerk draagt die wortel niet,
maar de wortel draagt haar. (Ro
meinen 11 vers 18)
2. Wat is ambt? Is de kerk in de
plaats van Israël gekomen,dan is
het ambt in Israël vacant en dan
moet de kerk noodzakelijk de amb
ten, die leeg staan vervullen. Tot
de Hogepriester, de Paus van Ro
me, toe. Zo niet, dan is het ambt
een door mensen en wel door bid
dende mensen, onder Gods leiding
gemaakte instelling. De aansluiting
geschiedt dan niet bij de hiërar
chie van Israël in de cultus van de
Tempel, maar veel bescheidener
bij de door het gebuik volkomen
prozaïsch en praktisch geëiste amb
ten van de joodse synagoge in Je
zus' tijd.
3. Wat is ..oud" en „nieuw Ver
bond"? En meteen, in aansluiting
hieraan: wat is ..Oud" en „Nieuw
Testament"? Zijn deze namen
juist? Oud en r.ieuw verbond zijn
uitdrukkingen uit de bijbel. Maar
hoe zit het met de benaming ..Oud"
en ..Nieuw Testament?" Is deze en
kel maar handig in het gebruik,
omdat iedereen begrijpt wat er
mee bedoeld wordt? Maar moeten
deze termen dan niet altijd ge
lijk wij persoonlijk gewend zijn
tussen aanhalingstekens worden ge
plaatst, omdat ze in beginsel mis
leidend zijn?
Hoe is de verhouding tussen de
twee verbonden en testamenten? Is
er hier sprake van een volstrekte
eenheid? Dan komt alleen al door
dit punt de hele theologie op de
helling. God blijft „er onder", zegt
het woord hypomené in Romeinen
15 vers 4 (wat hetzelfde uitdrukt
als Gods „alètheia" in vers 8); dan
zullen wij zeker ,,er onder hebben
te blijven". Onder het éne Verbond.
4. Hoe speelt de categorie der
eenheid in heel onze theologie?
Eenheid van God, eenheid tussen
Israël en de gojim, eenheid van
stoffelijke en geestelijke levensge
bieden.
En wat is volgens de bijbel de
Ongewone hobbies
op de beeldbuis
De auteur Leonard de Vries is er voor
de AVRO-televisie op uit gegaan om te
zoeken naar mensen, die er „ongewone
hobbies" op na houden. Hij heeft die
inderdaad gevonden en wat zij dan wel
als liefhebberij doen, zullen we dinsdag
avond tussen half acht en acht uur op de
beeldbuis kunnen zien.
Leonard de Vries heeft zich daarbij
de vraag gesteld of het waar is, dat ce
televisie zo'n grote verandering heeft ge
bracht in het avondlijke gezinsleven, of
er niet alleen gewone bezigheden zoals
breien, lezen en knutselen ten offer zijn
gevallen aan het glazen scherm. ms3r
wellicht ook de hoobylust een beetje is
vergaan.
verhouding van „eenheid" en
„waarheid"? Wat is ..waarheid",
intelligibel of existentiëel? Heeft het
te maken met helderheid van den
ken of meer met vastheid van
greep? In hoeverre mag men dan
ook bij de Hervormd-Gcrefofmeer-
de Congresbeweging (om een con
creet voorbeeld aan te haleni deze
twee begrippen tegen elkander uit
spelen?
5. Is de Griekse en Latijnse
terminologie in de dogmatiek nog
langer te verdragen? Kunnen met
name woorden als „monotheïsme"
een „triniteit" wel gehandhaafd
worden? Immers, woorden gaan op
den duur begrippen scheef belasten
en daardoor wezenlijk veranderen.
6. Moet niet onze Christologie
worden geconfronteerd met de Mes-
sianoligie van het joodse volk? Dat
Daïri
in verband hiermee de op
standing des Heren en de overwin
ning van zonde en dood veel cen
traler plaats ontvangen m de chris
telijke leer?
7. Is dus de eenzijdige nadruk
op de incarnatie, gelijk die uit
komt in de centrale viering van het
geboortefeest van Jezus van Naza
reth wel verantwoord? Het heeft
het hele kerkbegrip een andere
kleur gegeven. Kerk werd tot een
blijvende geïncarneerde Christus,
gelijk men wel weet. Moet niet Pa
sen veeleer de naam „Kerstfeest"
(=Christusfecst), hét feest bij uitne
mendheid dus, weer gaan dragen?
8. Wat is verzoening?
Moet zij verticaal alleen worden
verstaan, dus als een verzoening
tussen de zondaar en God? Of ook
horizontaal, als verzoening tussen
de mensen onderling, waarbij dan
de verzoening tussen Joden en „Gri
ken" het bijbelse schoolvoorbeeld
vormt? En wanneer dit tweeërlei
dan eerst? Moet de logische volg-
orde worden gehandhaafd: eerst
vrede met God, dan en daaruit
voortvloeiende vrede met de naas-
te? Of de bijbelse volgorde? Pau-
lus. omdat hij een Jood is, stelt
zoals we weten de verzoening tus-
sen de ménsen voorop, en dan ziet
hij die nieuwe, éne Mens met God
verzoend worden door het kruis
(Efezen 2 vers 13 tot 16). In het
laatste geval is hier de vraag van
de gemeenschap tussen alle men
sen aan de orde; en wordt hier ra-
dikaal beslist over de vraagstukken
van rassen, volkeren, antithese in
de maatschappij en de politiek en
wat niet al meer.
9. Wat is ..verlossing"?
Is zij geestelijk alleen, individueel
en persoonlijk
„ziel", of ook
Israël's visie:
Bekommert de bijbel zich
dus in Christus om de problemen
van het sociale, economische en
politieke leven? In verband hier
mee is de vraag heel gewichtig:
wat wil toch het woordje „berus
ting" zeggen in de christelijke pre
diking? 'Is dat stoïsch of bijbels
op te vatten?
Ds. Grolle noemt nog ettelijke
punten. Hij vraagt zich nog af
wat in deze wereld het „chris
tendom" is. Alles verandert zo
dra zijn machtspositie en zijn ge
zag op de eerste plaats te staan
heeft ruimte gemaikz voor de
ootmoedigheid. van bij Israël te
zijn ingelijfd.
Al deze dingen worden be
heerst, aldus ds. Grolle, door de
hoofdvraag ener rechte theolo
gie: wat is exegese. Hij ver
volgt:
Om alles nu kort samen te vat
ten: ik acht deze aartsketterij in
derdaad beslissend voor de hele
kerk en voor de hele theologie en
voor de hele prediking en voor het
hele christelijke leven.
Wat wij met name als Raad
voor de verhouding van Kerk en
Israël te zeggen hebben is dan
ook niet een „waardevolle opmer
king" (men kan het dan na een hof
felijke buiging in het mausoleum
van zoveel, dat waardevol is. gaan
bijzetten); het is ook niet een
„Randbemerkung" bij een bestaan
de theologie of dogmatiek (men kan
dan met een inlas of postscriptum
volstaan); maar wij maken inder
daad aanspraak op de ontdekking
dat het gehele gebouw van de kerk
en haar leer van de aanvang af op
een verkeerde grondslag is opge
bouwd, dat ook de Reformatie de
eigenlijke oorzaak van deze mis-
groeide staat niet geheel heeft ont
dekt. en dat dus een volkomen
nieuwe kerk en theologie in nieuwe
gehoorzaamheid aan de Heilige
Schrift moet worden geboren.
Jaarvergadering Zionistenbond
'roe/ungsv
CHRIST. GEREF. KERKEN
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen te DoesburgDoetinchem
E. J. Oosterhuis. kand. te Hardenberg.
Met ingang van 1 januari 1963 heeft,
de kerk van Suaineer opgehouden te be- j
niet hoger dan in andere landen. Dit siaan. Het ligt in de bedoeling in de
werkt de assimilatie in de hand. Vooral I toekomst het Margrietkanaal te be-
mlJDENS de zestigste algemene schou-wc" als de -e-rcns tussen de kerke'1
vergadering van de Neder- groot. Toch waren verschlllemle sprekers
landse Zionistenbond zaterdag- cr 1®*en gek.an.1 fai,ej JS" 24Uive s?me,V
werking met het Nederlands Israëlitisch
avoond ;n Amsterdam geopend jKerkgenootschap bestaat omdat dit de
zijn talrijke problemen aange-;jeugd godsdienstonderwijs geeft C" gsen
JT_ nationaal onderwijs zoals dat het meest
sneden waarmee de Joodse inv(.rM11knin,t mPt
gemeenschap zich ziet gecon-
(Van een medewerker)
fronteerd. Uit de rede die dr.
Nachoem Goldmann, de pre
sident van de zionistische wereld
organisatie, hield bleek overi
gens dat deze problemen niet al
leen voor Nederland gelden,
maar dat zij opgeld doen voor de
tachtig procent van het Joodse
volk dat buiten Israel leeft. Hij
stelde, dat de gevaren voor het
Joodse volk om ten onder te
gaan nimmer zo groot waren dan
thans omdat het grootste deel van
het Joodse volk in illusies leeft.
Behalve (al van Innerlijke problemen
binnen de Nederlandse Zionistenbond
hield de vergadering slch uitvoerig bezig
op welke w(jie de Joodse jeugd ilonls-
tlsch kan worden bezield. Hiervoor is
echter eerst nodig dat deze jeugd Joodse
ondergrond krijgt. Volgens vele afgevaar
digden is het Joodse onderwijs In Neder
land slechter dan elders en ligt het per
centage kinderen dat geen onderwijs ge
dachte.
Het beleid van de voorzitter van de
Nederlandse Zionistenbond, dr. J. Elzas,
die een grote samenwerking voorstaat,
heeft verleden jaar geleid tot het uittre
den van de bij de socialistisch-zionistische
groepering Poalei Zion aangesloten leden.
Dat was een van de redenen dat dr. Elzas
zich niet meer herkiesbaar stelde. In zijn
plaats werd dr. J. S. van der Hal uit Am
sterdam tot voorzitter gekozen, om de
mogelijkheid te scheppen dat de socia
listische leden weer terugkeren. Uitdruk
kelijk werd gesteld dat alle krachten
ingezet moeten worden om te voorkomen
dat de Joodse gemeenschap van Neder-
Land door assimilatie ten onder gaat Dr.
Goldmann verduidelijkte dat deze pro
blemen zioh ook in grote Joodse centra
voordoen, speciaal in Amerika. De tach
tig procent van het Joodse volk dreigt
ten onder te gaan aan assimilatie door
dat bereikt is wat een utopie leek. Over
al ter wereld zijn Joden geëmancipeerd
en de staat Israel is realiteit. De Joodse
jeugd heeft noch de ellende van de po
groms noch de vreugde van de stichting
van de staat Israel gekend. Zij heeft nooit
andere gekend en dreigt in te slapen daar
zij zioh voor de Joodse cultuur nauwe
lijks interesseert. Het zionisme heeft tot
taak het Joodse volk nieuwe bezieling te
geven. Nog nimmer heeft het Joodse volk
zich in zo groot gevaar bevonden als
thans. Het zionisme is echter niet in het
leven geroepen om een Joodse staat uit
te roepen. Het is geworteld omdat het
een oplossing bood voor het Joodse
vraagstuk, hierbij was een Joodse staat
middel. Er zullen echter nieuwe argu
menten moeten worden aangevoerd. Het
Joodse volk buiten Israel zal rich nauw
met Israel moeten verbinden wil zij en de
staat Israel blijven bestaan. Dr. Goldmann
ging uitvoerig in op de positie van Is
rael in de wereld. Zowel op politiek ge
bied met de omringende door de Sowjet-
unie in hun vijandschap gesterkte Ara
bieren als op economisch gebied waar de
gelden uit de Duitse herstelbetalingen
zullen wegvallen, voorzag hij voor Israel
een zeer moeilijke tijd.
9,13 Klassieke grai
ziek: 9.33 waterstanden; 9 40 Morgenwijding;
10.00 Arbeidsvitaminen (gr): 10.36 Voor de
kleuters: 11.00 Voor de zieken; 12.00 Licht
instrumentaal ensemble, zangsolisten en ac-
cordeonmuziek; 13.20 Regerl gsultzending:
12.» Mededelingen t.b.v.
land-
>el of
13.23 Beursberichten,
JS
3 Mededelin-
immofoorunu-
ziek; 14 40 Schoolradio: 15 00 Met na
schaar: 15.» Pianorecitalklassieke
derne muziek; 16 00 Actualiteiten; 16.3
de jeugd. J7.» Amateursprogramma
New York calling.
Hilversum II. 298 m KRO- 7 00 1>
10 Morgengebed; 7.15 Muziekprogr
1M öveni
strip voor de Jeugd e
8.» Voor de huievrom
10 00 Voor dek leuters;
zing; 10.25 Opera-orkes
i Bergum en Nijega-Opeinde.
Wat Hij u ook zegt, doet dat! Het is de mededeling van de
moeder van Jezus aan de bedienden, die voor spijs en drank
hebben te zorgen op het bruiloftsfeest te Kana. Er is daar op
een zeker ogenblik een paniekstemming. Er is iemand, die een
fout heeft gemaakt. Er komt gebrek aan wijn. Ja, wat nu! De
wijn is (bijna) op, maar het feest duurt nog voort. Er moet
raad. worden verschaft.
Dan komt de moeder van Jezus en zij zegt tot de bedienden:
..Wat Hij u ook zegt, doet dat" (Johannes 2:5). Men kent
de afloop. Er komt wijn. Jezus draagt de bedienden iets op,
wat naar de mens gesproken op niets moet uitlopen. Hij
zegt hun: Vult de vaten met water. En dat water verandert in
de beste wijn die de gastheer zijn gasten kan voorzetten.
Als in het leven de wijn op is, is er maar één redmiddel. Ga
naar de Here en zegt Hem wat er aan de hand is. Dat is
punt één. Punt twee is dit: En doet wat Hij zegt. Wie in zijn
leven Jezus raadsman laat zijn, komt tot de ontdekking, dat
het beste altijd nog moet komen.
OUD-GEREF. GEMEENTEN
Beroepen tc KralingseveerW. Kamp,
lerend ouderling
Imgsevecr
Utrecht.
Ds. E. H. Wieringa
80 jaar
Op 29 januari aanstaande hoopt ds.
E. H. Wieringa, emeritus-predikant van
de hervormde gemeente te Purmerend,
te Amsterdam zijn 80ste verjaardag te
gedenken.
Ds. Wieringa, werd in 1907 bevestigd
als hulpprediker te Enter. Twee jaar
later vertrok hij naar Horsten en in
1919 naar Purmerend. Op 1 mei 1948
ging ds. Wieringa met emeritaat waar
na hij tot 1950 nog de gemeente Deventer
als hulpprediker diende.
De Rotterd. (alle) mach. 34 713 1840
Ds. A. Sirag 25 jaar
predikant
Ds. A. Sirag. hervormd predikant te
Rotterdam, hoopt op woensdag 30 janu
ari aanstaande de dag te herdenken dat
hij 25 jaar geleden in het ambt werd
bevestigd te Herkingen.
Ds. A. Sirag, geboren in 1913, werd in
1937 kandidaat, en zag zich op 30 januari
1938 bevestigd in zijn eerste gemeente
Herkingen. Het jaar daarop vertrok hij
naar Sprang tot 11 oktober 1945 toen hij
benoemd werd tot legerpredikant. Sinds
21 december 1947 staat ds. Sirag te Rot
terdam - Hillegersberg.
Wetenschappelijke onderzoekers bespreken:
De sociale problematiek van
oorlog en vrede is het onder
werp geweest van een tweedaagse
conferentie, die het Verbond van
Wetenschappelijke onderzoekers
in samenwerking met het Ne
derlandse „Pugwash-comité" dit
weekeinde in het conferentieoord
Woudschoten te Zeist hield. Het
Pugwash-comité stelt zich ten
doel een medium te vormen tus
sen de wetenschappelijke onder
zoekers ter bestudering van pro
blemen van kernbewapening en
oorlog en vrede en het zoeken
van oplossingen ter beëindiging
van de bewapeningswedloop.
De Pugwash-comités mogen directe
invloed uitoefenen op de regeringen en
houden zich verder bezig met het voor
lichten van het publiek over deze pro
blemen. Prof. dr. H. J Groenewold,
hoogleraar in de theoretische natuurkun
de aan de Rijksuniversiteit te Groningen,
sprak over de problemen van de kernbe
wapening en de kernoorlog. Hij stelde,
dat de moderne kernwapens en transport
middelen daarbij nog afgezien van che
mische en bacteriologische wapens, de
problemen van oorlog en vrede radicaal
hebben veranderd.
Hoewel een groot deel van de wereld-
bevolking een kernoorlog zou overleven,
acht hij de vooruitzichten van een mens
waardig samenleven en voor het biolo
gische voortbestaan van de mensheid op
de lange duur bijzonder ongunstig.
Hij is van oordeel, dat het publiek te
gebrekkig en te eenzijdig wordt voorge
licht over de gevaren die het gebruik
van kernwapens met zich brengt Het
gaat er om dat de mensheid dit gebruik
in de hand weet te houden, anders zal zij
er aan ten gronde gaan, aldus prof.
Groenewold.
IGEEN WATER MEER TE VERVERSEN
10 ct. p. pakje voor I I. water
ZET BLOEMEN NOOIT
IN KAAL WATER
(Van o
e correspondent)
LI» Lichte gi
12.00 Middagklok
Metropole orkest
plattelandsvrouv
15,00 Jublleumbljee
der andse Antillen
8 20 Kaarten op tafel, gesprekki
?le problemen; 18» Jubileumarf
bekendmaking prijswinnaars.
Voor marathon-uitzending
u,t man' vrouw en drie kinderen be
staande gezin van Martin Minten (40)
en Nadja Minischewa (38). wonende
aan de Hogeschoorweg no. 30 te Venlo,
wil zo spoedig mogelijk naar Rusland
emigreren. Men stelt zelfs: als ze van
avond souden komen zeggen dat we
morgenvroeg weg moeten, laten we al
les gewoon In de steek.
Het verzoek om te emigreren is reeds
gedaan, doch er moeten nog allerlei
formaliteiten worden vervuld. De of
ficiële aanvraagformulieren moet het
echtpaar in de loop van de volgende
week op de Russische ambassade In
Den Haag persoonlijk gaan inleveren
en zo nodig toelichten.
Of de emigratie doorgaat, is afhankelijk
van het stadsbestuur van Leninsk, een
plaats tussen de Oeral en Siberië ter
hoogte van de grens van Mongolië.
Op die plaats heeft het Venlose echt-
het oog gericht, want daar wonen twee
zusters van mevrouw Minten. Indien
het stadsbestuur van Leninsk een wo
ning ter beschikking wil stellen, dan
zal niets de emigratie meer in de weg
De reden van deze niet allerdaagse emi
gratie is het onvoorstelbare heimwee
van Nadja Minischewa, die in Rusland
is geboren en na veel omzwervingen
en ontberingen gelukkig met haar man
vanavond
18.15 Polieieke kzlog 1820 Concoursmuzlek
1963 (II): Johan Willem Friso Kapel. 18.»
Lichte rrammofonmuziek. 19.00 Fragmen
ten uit Mireille, opera 19 Klassieke piano
muziek 20 00 Nieuws 20 05 Radio Kameror
kest en solist: oucle muziek. 20.35 Actie
..Ooen
lingen. 22.40
22.» Nieuw
33.00
II 298 m. NCRV," 19
en weerpraatje. 19.10 Gramm
voor de teenager. 19.» Radlok:
Musettemuziek (gr). 20.05 Licht
laai trio. 2020 Ik wil m
hoorspel, (deel 3). 21.13
en solisten 22 00 Volk
talr commentaar 2° 15 R
namen 2Ï.30 Nieuws 2
king. 22 55 Boekbespreking.
ziek. 2
•k. 23 55-24
Indere
VANAVOND
1Sympho-
I. Wolfgang Amadeus Mozart
lie no. 33 In Bes gr.t. KV^
le Allegro aasai; Symphonic Orkest van de
Beierse Omroep o.I.v. Eugen Jochum; 2
Concert voor plano en orkest no. 31 in C
gr.t. KV 47. Allegio maestoso; Andanti
Allegro vivace assal; Camerata Academi
ca des Sa'iburger Moxarteums. Solist en
Dirigent: Géza Anda It Joseph Haydn
Die JahreszeKen" (Herfst. Winter! Josep)
Grelndl. bas Simon i; Walther Ludwig. te
nor (Lukast. Elf ride Trfttschel. sopraan
Hani»): Rla» Kameikoor Koor van de St.
Hedw-.g Kathedraal. Rita Symphonic Orkest.
Berlijn. Dirigent; Ferenc Frtcsay.
HET Gezelschap van Televisie
critici heeft zaterdag in
Utrecht de zilveren Nipkowschijf
uitgereikt aan Mies Bouwman,
voor haar optreden voor de came
ra's in de marathon-uitzending
ter opening van de actie ,,Open
het Dorp" op 26 november 1962
gehouden.
kers die zich hebben onderscheiden
hun prestaties, werd als extra onder
scheiding toegekend aan Mies Bouw-
Tn het juryrapport werd o.m. opge
merkt dat zij de extra-Nipkowschijf
heeft verdiend „voor de meost bijzon
dere persoonlijke prestatie die in de Ne
derlandse televisie werd geleverd in het
tijdperk T9511962". In het oordeel var
het Gezelschap van Televisiecritici, al
dus het rapport, is echter tevens verdis
conteerd de wijze waarop mevrouw
Bouwman in voorgaande jaren televisie-
frogramma's van uiteenlopend karakter
eeft aangekondigd of, als gastvrouwe,
„gedragen".
Het meest opvallende was daarbij,
dat zij in alle uitzendingen steeds zich
zelf bleef en dit ook deed in de mon
steruitzending op 26 en 27 november j.l.
„Daarbij getuigde zij van haar geloof ir
de goede zaak en haar enthousiasme was
nooit opgeschroefd. In haar contacten
met de voor de camera's verschijnende
brengers van geschenken en giften
zij steeds de persoonlijke toets te
en kinderen in Venlo kon leven,
a zeer vele jaren vruchteloos te heb
ben geïnformeerd of haar zusters nog
in leven waren, kreeg zij in 1961 ein
delijk bericht, dat haar beide zusters
nog in leven waren. Hierna werd alles
op alles gezet om naar Rusland te gaan
Zes weken is het echtpaar in Rusland
geweest en het was een onvergetelijke
tijd. Nu wordt alles op alles gezet om
de emigratie door te laten gaan
De drie kinderen, de meisjes Gerdie (14)
en Resie (12) en de jongen Tonny (7)
zijn allen katholiek. Ook zij verheu
gen zich op de reis naar het nieuwe
vaderland. ..Daar krijgen we wel weer
nieuwe vriendjes", zo stellen zij.
„Ik sluit me nergens bij aan", zegt de
heer Minten. „ik ben nog niets eens bij
de K.A.B.; als ik ieder jaar met va
kantie naar Rusland kon gaan, dan gin
gen we daar niet wonen Ik hoop dat
we onze zwarte poedel Corrie kunnen
meenemen. Ze nemen me nu al op mijn
werk in de maling omdat ik naar Rus
land wil Ik weet niet of ik het daar
ginds beter krijg dan hier; je moet
overal werken.
Trouwens, ik ga er heen voor mijn
vrouw. Zij heeft zich nu al byna twin
tig jaar voor mij en de kinderen opge
offerd, en nu ga ik de volgende twintig
jaar maar daarheen waar zij dat wil.
Of ik straks hier of daar doodga, dat
is mij precies hetzelfde. Ik ga een
schriftelijke cursus Russisch volgen.
Straks zal ik wel de Russische nationa
liteit moeten aannemen, maar wat zegt
me dat? Ik zal daar wel werk krijgen
waar ik niet veel bij hoef te praten. En
als het allemaal tegenvalt, dan gaan we
gewoon weer naar Venlo terug." In
tegenstelling tot zijn kinderen, spreekt
de pientere Martin Minten nauwelijks
een woord Russisch.
Op een een vraag wat ze zou doen als
haar man weigerde naar Rusland te
gaan, antwoordde de even pientere
zeer spraakzame mevrouw Minten
openhartig: „Zij die ik daarginds nood
gedwongen moest achterlaten, die wil
ik nu terughebben. Maar als mijn man
zegt dat hij niet meegaat, ja, dan blijf
ik hier want hij heeft jarenlang alle
lief en leed met me gedeeld. Ik blijf
echter Russin en ik ben daar trots op,
ook al zeggen ze wel eens „die Rus
sin daar"
„Voordat ik vertrek", aldus
Minten, „zal ik, en het kan me niet
schelen wat het kost, een grote adver
tentie laten plaatsen uit dankbaarheid
voor wat vooral de Venlose bevolking
voor mij gedaan heeft in een zeer moei
lijke tijd".
Mevrouw Minten toonde ons met zekere
trots de geschenken en gekochte goe
deren die ze had meegebracht na haar
vakantie in Rusland; daaruit bleek ech
ter dat de op zich wel zeer fraaie din
gen en bewerkte textielgoederen, daar
ginds nog steeds in de mode zijn, iets
dat wy ons onze vervlogen jeugdjaren
nog maar net konden herinneren.
V erkiezingsmanif est
C.H.U.
De unie-raad van de Christelijk Histo
rische Unie heeft zich zaterdag in
Utrecht bezig gehouden met de vaststel
ling van het verkiezingsmanifest. De
volgende week zal de raad in een twee
de vergadering dit werk voltooien.
Het hoofdbestuur van de Christelijk
Historische Uuie heeft het bestuur van
de christelijke volkspartij ("beide par
tijen werken sinds enige tijd samen)
toestemming verleend een schrijven ie
richten aan de kamerkringen en kies
verenigingen van de C.H.U. Daarin
verzoekt het C.V.P.-bestuur om de
heer A. Wolting, majoor der Infanterie
te Scheveningen, in alle districten op de
kandidatenlijsten voor de Tweedekamer
verkiezingen tussen de nummers 12 en
21 te plaatsen.
De heer Wolting komt voor op de gros
lijst van de unie. Samen met twee an
dere kandidaten van de Christelijke
Volkspartij, de heren J. Hindriks, Gro
ningen. en W. de Jong, Waddinxveen,
die zich inmiddels hebben terugge
trokken.
Pressiegroep
Prof. dr. H. A. Tolhoek.
r in de theoretisch
aan de Rijksuniversiteit te Groningen
wijdde ruime aandacht aan de ideologi
sche beïnvloeding van de wetenschaps
beoefening. De wetenschappelijke onder
zoekers, die op dit gebied actief zijn,
vormen volgens hem een zekere pressie
groep voor vrede en ontwapening. Hij
vroeg zich af in hoeverre het optreden
van een dergelijke pressiegroep gemoti
veerd is en werkelijk effectief kan zijn.
Dit hangt ten nauwste t
mogelijk falen van de democratie met
betrekking tot de problemen van de be
wapen ings-wedloop en de internationale
verhoudingen. De internationale span
ningen en de koude oorlog hebben de
neiging het denken in zwart-wit sche
ma's te dringen en een conformisme te
bevorderen, dat zeer nadelig kan zijn om
tot creatieve voorstellen te komen, die
zouden kunnen dienen om uit de huidige
impasse van de bewapeningswedloop te
geraken. Dit maakt, dat van de weten
schappelijke onderzoekers, die op dit
terrein actief zijn een grote mate van
onafhankelijkheid van denken wordt ge
vraagd en de moed om afwijkende opi
nies te verkondigen, aldus prof. Tolhoek
Invloed zwak
Prof. dr. B H. M- Vlekke, di'
Rijksuniversiteit te Leiden staatkunde
doceert, hield een inleiding over de be
sluitvorming van de Nederlandse buiten
landse politiek. Naar zijn oordeeel zijn de
pressiegroepen die in sommige landen
veel invloed uitoefenen in ons land zwak.
Vergroting van de invloed der pressie
groepen is alleen mogelijk als deze me
dewerking van vele. althans de belang
rijkste partijen is te krijgen.
Beïnvloeding door buitenlandse mach-
n is onvermijdelijk, omdat geen enkele
staat geïsoleerd kan blijven en elke vorm
van samenleving tot beïnvloeding leidt
Radicale veranderingen in een bestaand
buitenlands beleid zijn in een democra
tie moeilijker dan in een autocratie. Dit
is. zo zei hij, een van de redenei
om elke autocratische staatsvorm als
verwerpelijk is te beschouwen.
De invloed van de pers op de vorming
van een buitenlands beleid vindt hij ge
ringer dan 100 jaar geleden. De pers
treedt thans meer vertegenwoordigd
dan leidend .op in de botsingen der me
ningen, aldus prof. Vlekke.
De Unie van Baptisten heeft de vraag
geopperd of er bij de hervormden en
gereformeerden niet op aangedrongen
moet worden de woorden „en hierin ver
werpen wij de wederdopers en andere
oproerige lieden" uit artikel 36 vai
Nederlandse Geloofsbelijdenis te schrap.
Het bestuur van de algemene doops
gezinde sociëteit op haar beurt heeft
een commissie benoemd vpor een ge
sprek met de Unie van Baptistenge
meenten over een mogelijke verandering
van de bovengenoemde zinsnede.
gen, haar taak ten opzichte van het pu
bliek in de huiskamers daarbij geen
ogenblik vergetende."
De nestor van de Nederlandse televi
siecritici. de heer P. Beishuyzen, bood
Mies Bouwman de Nipkowschijf aan.
nogmaals woorden van grote waarde
ring uitsprekende.
In een hartelijk dankwoord merkte
Mies Bouwman op dat zij het een grote
eer vindt, dat de onderscheiding haar is
toegekend. „Ik heb nog nooit een prijs
gekregen en ik ben er nu erg trots op,
temeer omdat ik die heb gekregen van
een gezelschap dat bevoegd is om tele
visie tc beoordelen. En dat ik de Nip
kowschijf heb gekregen voor de uitzen
ding „Open het dorp" vind Ik dubbel
fijn omdat dit de eerste uitzending in al
die jaren was, waarin Ik echt tets van
mezelf kon leggen, omdat er natuurlijk
geen vastgestelde tekst was."
Tijdens een levendige receptie werd
Mies Bouwman daarna nog door velen
gelukgewenst en in de bloemetjes ge
zet.
Tsjechische tv
gehalveerd
In Tsjechoslowakije is de elektrici-
tietsproduktie zozeer teruggelopen tenge
volge van het barre winterweer, dat het
stroomverbruik duchtig beperkt moest
worden.
Ook de televisie lijdt daaronder: de
helft van de programma's moet verval
len. zolang de moeHiikheden met de
energievoorziening duren.
Vraag: Iemand ls eigenaar en bewo
ner van een pand. woonhuis met werk
plaats (apart). In deze werkplaats
oefende hij een zelfstandig beroep uit.
Dit pand stond voor enige jaren op
zijn balans. Toen hij op 65-jarige leef
tijd zijn werkzaamheden drastisch ging
inkrimpen, maakte een belastingambte
naar er hem op opmerkzaam, dat hij
zijn boekhouding beter kon vereen
voudigen door o.a. het pand er buiten
te laten. De huurwaarde kwam toen
als inkomstenpost op zijn aangiftebil-
Iet. Als deze persoon nu het pand ver
dopt voor een veel hoger bedrag, en
blijft hij zelf de huurder, is dan over
de zg. winst belasting verschuldigd.
Antwoord: Is er indertijd aangeno
men, dat het pand fiscaal, naar het
privé-vermogen is overgebracht, dan
kan men nu geen belastbare overwinst
becijferen. Dit had indertijd moeten
gebeuren. Is een en ander slechts ad
ministratief zo geschied, dan is het
pand wel tot het bedrijfsvermogen blij
ven behoren en dan is de winst nu
belast. De fiscus kan stellen, dat een
pand, hetwelk voor de uitoefening van
het bedrijf (ook al is het sindsdien in
gekrompen) wordt gebruikt, zeker tot
het bedrijfsvermogen behoort, wat be
treft de werkplaats. Het woongedeelte
kan dan evenwel privé zijn. Bij dit
alles kan een bona fide belasting-con
sulent van goede dienst zijn.
Vraag: In mijn donkerblauw zwem
pak zijn deze zomer door zonnebrand
olie vlekken gekomen. Nu durf ik ze
er niet met benzine uit te halen, omdat
ik bang ben dat dc benzine de rubber
aantast. Weet u misschien een ander
middel?
J Antwoord: U kan proberen de vet-
l vlekken uit uw rubber-zwempak te ver
wijderen door middel van tetra. Ook
kan u de vlek bedekken met pijpaarde.
Laat deze er een minuut of vijf in
werken, en borstel daarna het poeder
Vraag: We hebben tussen de suite
en de serre een brede, zware eiken
drempel.
's Nachts is op de bovenverdieping
een lekkage ontstaan en het water is
door het plafond langzaam doorgedrup
peld. Het water was natuurlijk enigs
zins vuil. Dadelijk zijn we begonnen
de vuile natte strepen met schoon wa
ter te deppen en toen het droog was
met schuurpapier in de richting van
de houtnerf te schuren, doch zonder
resultaat. Kan u ons helpen?
Antwoord: Naar onze mening moet u
de drempel behandelen met grof glas
papier (nr. 4) en daarna met een fij
ner soort.
Mogelijk is dat er nog een restje
was op de drempel is achtergebleven,
zodat het vuile water zich hiermee
vermengd heeft.
In dat geval zal een behandeling
met terpentijngeest uitkomst brengen.
Vraag: an u ons enige inllrhtingen
geven over dr. F. W. A. Korff
Antwoord: Dr. F. W. A Korff was
een Hervormd godgeleerde van de ethi
sche richting. Hij werd op 6 december
1887 te Amsterdam geboren en over
leed 14 oktober 1942 te Leiden. Hij stu
deerde te Utrecht en was predikant te
Hoog Smilde, Dedemsvaart en Heem
stede. In 1932 werd hij hoogleraar te
Leiden vanwege de Hervormde Kerk.
Hij schreef verschillende boeken, waar
onder Christologie, de leer van het ko
men Gods (deel 1 het komen Gods op
de verticale lijn. deel 2. Het komen
Gods op de horizontale lijn).
Vraag Waar is het Kerstgedicht te
vinden, vermoedelijk met „De Jood in
de Kerstnacht". Het begint met de
woorden „Herinnert ge u die nacht;
Die winternacht; Toen 't loeien van
storm en noodweer; Ons verbleken
deed.; Hij huiverde van angst", enz.
Antwoord: Het was ons helaas niet
mogelijk u voor de Kerstdagen aan een
antwoord te helpen, want het gedicht
konden wij niet vinden. Misschien weet
een lezer raad en dan kan het een vol
gende maal te pas komen.
Vraag: Een man is twee maal ge
huwd geweest. De man en de twee
vrouwen zijn thans overleden. Uit het
eerste huwelijk zijn drie en uit het twee
de eveneens drie kinderen geboren. De
kinderen uit het eerste huwelijk en
hun vrouwen zijn allen overleden,
doch zij hebben kinderen nagelaten.
De vrouw van een van de kinderen is
na de dood van haar man hertrouwd.
Sommigen van de kinderen zijn ook
weer overleden doch hebben weer kin
deren nagelaten.
Nu sterft één kind uit het tweede
huwelijk. Zij was ongehuwd. Zij had
nog een broer uit het tweede huwelijk
in leven. De andere was overleden,
maar zijn vrouw en een zoon zijn in
leven.
Hoe staat het nu met de verdeling
van de erfenis?
Antwoord: U verdeelt de erfenis van
de overledene in twee helften. Vervol
gens stelt u twee lijsten op. Eén. waar
op alle volle broers en zusters, zowel
levend als dood voorkomen, en één,
waarop de halfbroers en halfzusters en
opnieuw de volle broers en zusters
voorkomen. Mochten er op die lijsten
personen voorkomen, die reeds overle-
Brieven, die niet
van naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld.
den zijn en geen kinderen ol kleinkinde
ren hebben nagelaten, dan kan u deze
schrappen. De overledenen met kinde
ren of kleinkinderen worden niet ge
schrapt.
Echtgenoten, weduwen of weduwna*
ren van de overledenen kan u ver
waarlozen (dat wordt echter anders
wanneer iemand overlijdt, nadat
nalatenschap is opengekomen).
Vervolgens verdeelt u de eerste hi
van de erfenis tussen de personen, die
op lijst 1 voorkomen en de tweede
helft tussen de personen van de twee
de lijst. U ziet dus dat volle broe.. en
zusters twee maal worden bedeeld, en
halfbroers en halfzusters één maal.
Nu zit u nog met de moeilijkheid,
dat de voor de overleden kinderen be
stemde porties nog verdeeld moeten
worden.
U maakt dan voor elke overledene
een lijst op van de kinderen die hij
heeft nagelaten (overledenen zonder
nageslacht worden weer geschrapt).
Vervolgens verdeelt u de portie van
elke overledene tussen diens kinde
ren. Is een daarvan overleden, dan
herhaalt u deze werkwijze opnieuw.
Het is dus niet eenvoudig. Gemak
kelijker is de hulp in te roepen van
een notaris of een boekhouder onder
uw kennissen.