KERST A rpp Een reportage s KERSTBIJLAGE 1962 Berlgn: verscheurde stad; metro pool, waar vrqheid tegenover onvrij heid staat; plaats, waar aan de ene kant het Westen en aan de andere kant het Oosten wordt geëtaleerd. Triest is de muur, die sinds 13 augus- L- I 0 tus van het vorig jaar voor een her- inK van urugg&n metische afsluiting zorgt. Triest om dat hij de puinhopen van een verschrik kelijke oorlog letterlijk en figuurlijk uitbeeldt; triest vooral omdat hij een klaagmuur is geworden. De muur heeft hele families uiteengereten, heeft heuglijke en droeve tijdin gen vleugellam gemaakt, heeft de moeder verstoken van het nieuws, dat zij grootmoeder geworden is, heeft de zoon de dood van zijn vader onthouden. Naar Oost-Be:rlijn, waar de communistische ideologie het Christuskind langzaam dreigt te wurgen, hebben we onze speciale verslaggever Link van Bruggen gestuurd. In zijn reportage worden de namen van de dikwijls in be nauwenis levende geïnterviewden niet genoemd. Op zo'n korte afstand van de grenzen, waarbinnen wij met al onze vanzelfsprekende en daarom helaas ondergewaardeerde vrijheden leven, wordt de vrije meningsuiting nu eenmaal niet getolereerd. Vrijlieid in tegenstrijdigheid Gemetseld concentratiekamp Geïsoleerde religie Scherpslijper achter steen Dan sta je bij de controlepost in de Friedrich- strasze, bij Checkpoint Charlie, zoals de muur doorgang daar wordt genoemd. En je ziet hoe een vrouw, die in Hamburg woont, handenwringend voor de bleke, fanatieke gezichten van enkele Vopo's staat. Ze is naar Berlijn gekomen, omdat haar vader is gestorven. Ze wil haar moeder, die alleen achtergebleven is, in haar verdriet bemoedigen en troosten. Bijna huilend vertelt ze dit allemaal. Ze heeft reden om haar tranen de vrije loop te laten. Ze heeft zelfs reden om radeloos te zijn. Haar papieren kloppen niet, zo is haar verteld. Ze moet niet deze, maar een andere muurdoorgang hebben. „En daar kom ik net vandaan", jammert ze. „Ze hebben me daar gezegd dat ik hier moet zijn. Bitte, bitte, versteh doch Ich leann doch meine Muttï nicht allein lassen Bitte, sei doch menschlich «rlichling langs de Stras ■r bij de Oostgre 'i> Inter den Linden* heet, overgaat. In het 's avonds zo donkere Oost-Berlijn kan men, boven tde muur uit, de toppen van de bomen net zien. Ze zorgen voor goveel* tegenlicht dat de Quadriga, de Romeinse zegetcagen, die neer op de* poort is geplaatst, er een bijna luguber effect door krijgt. De vier Vopo's, die achter de Hoewei er achter d' balie staan, kijken elkaar aan. ter de mijnenvelden en het prik- Drie gezichten zijn als versteend keidraad van de Sovjetzone niet drie hoofden schudden neen. De van geloofsvervolging kan worden vierde Vopo is minder formalis- gesproken, is de staat tisch. Zou bij hem dan toch iets van het Kerstlicht zijn doorge drongen, dat achter de cieel is uitgedoofd? ..Een ogenblik, hij aarzelend. ,.Ik zal binnen voor u kan do hij zich met een paar vloeken genover z'n kornuiten heeft ver dedigd, verdwijnt hij achter een deur. die de zenuwcentrale van de muurdoorgang voor het oog van de passanten verbergt. Vijf minuten later komt hij er weer teriëie sfeer, zijn de surrogaten, die op de uitholling van de geest •h- Weihnachtsmarkt aan de Karl zijn gericht. Op een tweede, al Marx Allee met zijn eeuwig even moeilijk te vinden adres groen is thans in de communisti- spreek ik met een leraar, die niet sche leer het symbool van de meer voor de klas mag staan, om- eeuwige staat geworden. Er staan dat hij christen en lidmaat van geen stalletjes meer onder met de Evangelische Kirche wil blij- schapen, ossen, een kribbe, een ven. kindje en al die andere, bekende Kn&V&lcn De jeugdigen worden Bijbelse figuren, maar wel hek sen en wat dies meer zij uit ge renommeerde Duitse volkssprook- iddelen op uit zijn burgers de kerk los te weken. Dit ge- offi- beurt eerder in 't geniep dan ii 't openbaar. De jeugdige zegt dikwijls barrières in de svat ik legd, als kan doen". En als De ouderen tracht men achteruit jes. Kerstliederen worden op de ons, ouderen, valt heel wat te zetten, als ze het lidmaatschap meest walgelijke wijze geparodi- der eer te behalen. Ik kerk niet opzeggen. Carrière Uit i uit. Alles in Ordnung' bescheid. „Goeft brengen...." ..Die achteruitstelling", aldus de dominee ,,kan zich in velerlei vorm openbaren. Het kerklidmaat- luidt het schaP belemmert de man vaak uw koffer "j.1* carri®?®' een taxi Pelllk.e Posihe toekomst somber in, al weet ik dat het Verbum Dei aeternum (,,Het blijft inEeuwigheid") was het niet moeilijk m'n levens beschouwing de doorslag te laten geven. De om:Jtandigheden zijn voor iedereen verschillend. Soms wordt men bijna gedwongen op portunist te zijn. In elke maat schappelijke geleding treft men deze, bijzonder voorzichtig ma noeuvrerende meelopers aan, die niemand overigens als confmunist of als communistisch-beïnvloèd hier mag kwalificeren. Hoeveel het er zijn? Ik weet 't niet. Wat ik wel weet, is dat er in de DDR slechts een handjevol overtuigde n haalt d< x "n zoeenaamd oud-nieuw voir de DDR geldt. Wat wilt ge? Weihnacht9lied te voorschijn, dat Qp de lagere school begint het ai. Geen godsdienstonderricht wel n godsdienstvernietiging. Wat .T? ouder doen, als Omdat ze de macht in handen hebben en door de Sov- Woord Gods jets worden gesteund, kunnen ze ook zich handhaven en hun spel van provocatie voortzet- coupletten bestaat. De ste vier verhalen over Jozef zijn maatschap- Maria in de stal, die het pas ge- Je loopt na zo'n gesprek met een van bitterheid vervuld hart kind da- door het paradijs van Walter Ul- kan iemand veel in zijn por te- monnaie schelen, als hij wel, of Hoe triest ls alles achter die als hij niet naar de kerk gaat. muur. Hoe fulmineren de dniilre- gen, die valt, en de onbewoonde huizen, die nog tussen de oorlogs- cieel stempel zullen dragen. Er binnen puinhopen staan, tegen het feest zijn mensen, die voor een radio, van licht, dat op het punt staat aan een ijskast of een televisie-toestel te breken. Als ik eindelijk door staan ingeschreven, doch deze mag rijden mijn persoontje al- nooit zullen krijgen, omdat ze leen vergt vijf kwartier! heb ik christen willen blijven. In een twee slagbomen en een wegver- communistische staat is de wil- sperring achter de rug, zomede lekeur nu eenmaal groot, een grondig onderzoek van m'r wagen, dat zich tot onder de ach terbank heeft uitgestrekt. status dus. Het boren Kindeke Jezus niets tc eten gelijks door mede-leerlingen wordt bricht. De straten zijn donker kunnen geven, en tevergeefs geplaagd, omdat het belijdeni., wachten op de Wijzen uit het Oos- heeft gedaan? Hoe gaat je kind - - ten, die met rijke geschenken zou- tegenover jou als vader staan, Economische dwangmethoden zijn den komen. Vrolijk zingende, jon- a]s ;e merkt dat je niets tegen er ook, hoewel ze nooit een offi- ge herders treden dan plotseling -■ binnen om de wanhopige ouders de volgende „blijde boodschap" te brengen: „Verlossen" Wij komen uit bij nog komt dat het partijmen- t zijn, die de grote, ■n prachtig land, de nood hebben verbannen, de kleine ook toen zij zichzelf verlosten. In m'n paspoort staken op goed moment drie papiertjes, ,ireci. ,wlw«cluuj« er stuk voor stuk door verschil- het Kerstfeest zoals het commu- iende personen moesten worden nistische regime van de Deutsche Demokratische Republik dit be- het Eeuwig groen doxaal dit op zichzelf ook moge 00g. klinken. De troost, die men hier overigens uit putten kan, is niet te onderschatten. Als man van het Westen mag je in de DDR dan Eerst heeft de staat de Kerst- bijna ongewenst en geheel onbe- boom willen uitbannen", zegt hij. trouwbaar zijn, de heren, die een ..Sinds Ulbricht echter heeft ont- die harten staalt totalitaire staat maken, vertrou- dekt dat dit -niet ging zelfs wen elkaar onderling evenmin, len van zijn partijgenoten willen de Bijbelse geschiedenis". Het zou een slag voor, zelfs een die twee vrije dagen en die ge- ondermijning van het communis- schenken niet missen tracht tische systeem zijn, als de ene hij er een werelds feest van te i de gelegenheid wordt ge- maken. De Kerstboom herders treden dan plotseling die pesterijen kan uitrichten, «-anwiov, ™.^rc meer Qok omdat de aanstokers halen dikwijls de leerkrachten zijn? Hoe tenslotte moet je een jongen van dertien, veertien jaar ervan over tuigen dat het beter is in de kerk te blijven dan verder te leren? Dat is vaak de keuze: het Chris tuskind of de middelbare school en de universiteit. Officieel staat dit weliswaar nergens bij af wijzing zal slechts zelden de Re ligie als argument worden ge bruikt maar ik spreek uit de mei. nraktiik" onderdak PraKlllK Met grote stelligheid beweert deze standvastige dat er op dc iS vu» uaaiuccii: scholen beslist nog leerkrachten - smeekte Jozef daarop zijn, die christen mogen worden ,e*. Toen steeg er een ster ten hemel genoemd. Ze moeten, ideologisch op gezien, aan de ene kant geven rood licht. en aan de andere kant nemen. verlaten; het regent pijpestelen; de grillig gevormde ruines lijken je -met holle ogeri aan te staren. Je zou een schrille kreet willen slaken. Je zou een houweel willen genhandig af te breken. Je zou een geweer willen pakken...Wat doe je? Niets. Je gaat naar een volgend adres, waar een kerkelijke jeugdleider woont en waar de conversatie al even schrijnend en kommervol is. handen heb- Daar groeien de kinderen op in het licht, honger en ellende kent men Jeugdwerk omdat het niemand en brood ontbreekt. De kleinsten worden de grootsten. ..Ach, breng ons daarheen"' „Het spreekt vanzelf", zegt hij, „niet alleen de kerk, maar ook ons jeugdwerk is In verval ge raakt. De geestelijke surrogaten, die in de DDR worden voorge schoteld. zijn in de eerste plaats ?p lirkSW h.o^punten - 1het leven van de mens gericht. Voor de doop is een naamfeest in de plaats gekomen, inclusief bloemen, een spaarbankboekje van de ster van de wetenschap Zouden ze dit niet doen, zouden w! de moed, wonderen doet. En kent u hem. dan leest u goed ze met andere woorden voor hun «*che preek De huwell^sbeves- levensovertiriging uitkomen, dan t'S^g iseen zaak \an rode vlag- zouden ze spoedig weggezuiverd pn n Hy lee tegenwoordig Karl lee. Voor de veiligheid steld de andere te controleren.. Veiligheid Bijna op de tast ga ik door de straten, die alleen reeds door hun naam Ruslands glorie uitdragen, ook al heet de vroegere Stalin Al- Marx Al ben ik uitsluitend op m'n kaart aangewezen; achter de muur -staat vragen nu eenmaal niet vrij. De adressen, die ik door middel van West-Berlijnse con tacten heb gekregen, staan ner gens op -papier, maar zijn wel diep in m'n geheugen geprent. Hoe licht kan men als Westers journalist Oost-Berlijners in moei lijkheden brengen. De schemering is in duisternis overgegaan, als ik op m'n eerste adres aankom. M'n auto heb ik een paar straten verder voor dc ruïnes van een huis neergezet. Ook het merk, het nummer en de nationaliteit kunnen verdacht makingen inhouden. Als ik tegenover dominee X in diens sobere studeerkamer zit, breng ik hem de groeten over van een vriend, die aan de andere kant van de muur woont en die hij in anderhalf jaar niet heeft ge zien. Het is niet genoeg om het ijs te doen breken. Zijn volledig vertrouwen krijg ik pas na een kwartier, als ik hem van m'n mis sie en van m'n politieke betrouw baarheid heb kunnen overtuigen. Nochtans bezweert hij me drie maal tijdens het gesprek hem nooit als bron te noemen en aan deze kant van de muur geen en kele aantekening te maken, Spotgedichten, surrogaten. Een heidsstaten wemelen van dit gen- boertigheden". Verderfelijker Opportunist op de traditionele nog dan de surrogaten in de i Thema „Wie soil ich Dich empfangen", mijmert hij, .und wie begegn' ich Dir". Een schoon thema voor al voor ons achter de muur. Ver tel uw lezers maar dat de staat het Kindeke Jezus langzaam tracht te wurgen. Er is geen plaats voor Hem in een maat schappij, die God loochent en de kunde van de mens verheerlijkt, geen plaats zelfs in een stal. Maar vergeet er vooral niet bij te zeg gen dat er voor het Christuskind in ons hart een grote plaats is ingeruimd. En met het woordje „ons" bedoel ik niet een paar do minees en een paar overgebleven oude mannetjes en vrouwtjes, maar 't grootste deel van alle Duitsers, die achter de muur, of in de Sovjet-zone wonen. Onze be dehuizen zijn tijdens de Kerstda gen stamp- en stampvol. We voe ren Weihnachtsoratoria uit, we zingen thuis en in de kerk onze Kerstliederen. We proberen er in elk opzicht een feest van te ma ken, en ik geloof dat we hier ook dit jaar weer in zullen slagen." De predikant erkent het: Zowel in de protestantse als in de rooms- katholieke parochies is er verval. Formeel het bedrijf, werkt, geworden. De belijdenis is vervangen door een volledig heidense jeugdwijding, waarbij de confirmant een communistisch leerboek zo dik als de Bijbel wordt uitgereikt. Zelfs de begra fenis ligt al helemaal in de mens- verheerlijkende sfeer." Ook deze man laat me een spotgedicht lezen. Het roept op tot uittreding uit de kerk. tot ver loochening dus van het Christus- „Ik bidden Ik heb een communist gevraagd: „Ben jij nog bij de kerk?" Toen zei hij: „Ach, je denkt wel dat ik zondags bidden ga, maar dan zou ik wel een mooie communist zijn. weliswaar niet uitgetreden, wat ten slotte ook niet hoeft. We hebben geer. kerkelijke huwe lijksbevestiging gehad. Bij vaders begrafenis heeft nie mand gepreekt. De dominee kent onze wereldbe schouwing. Voor hem zijn we al lang afge schreven. En kerkelijke belasting betaal ik ook al niet! Waarom zal ik dan nog naar de notaris gaan?" „Kameraad, ik wil je wel eens wat toefluisteren! Je naam staat in de kerkelijke registers. En nu vertelt de dominee aan zijn gemeente: Bij ons is zelfs nog een commu- Dat bewijst, lieve vrienden, Jezus Christus toch sterker dan godloze leerstel lingen is!" „Ja, daaraan heb ik „Vooruit dan, snel dacht!" door halen!" Vol ornaat Vier gezichten van mensen, die door het politieke wereldgebeuren aan de kant van de onvrijheid werden opgevoed. Het zijn Vopo's, of wel Volkspolizisten, wie de beginselen van het communisme met de paplepel zijn inge goten. Bethlehem is voor hen een onderwerp van bijgeloof en vooral spot geworden. De Ster is voor hen niet meer de ster, die bege leidt, en op oordeel en genade is toegespitst. maar de brutale, rode ster van de mensver- heerlijking. Hun formele denkleer vindt zijn begin en zijn einde in het historische materia- lisme, dat één van de ideologische pijlers van Rusland en z'n satellietstaten is. muur, over welke ze kijken, betekent hen geen vrijheidsbeteugeling. In hun gedachtengang is Adenauer de meester-metse- laar, in wijder verband de NAVO, die hun „democratie" zou belagen. Ze hechten er bovendien nog een praktische betekenis aan. Verhindert de muur niet „het vuile werk van mensenronselaars", die voor het kreperende Westen artsen, ingenieurs en vakarbeiders j werven? Zijn er in de afgelopen jaren al niet vier miljoen, van de zeventien miljoen, in de t Deutsche Demokratische Republik wonende t burgers „met minderwaardige middelen" weg- gelokt? En wat te denken van „de oplichters en plunderaars", die in de West-Berlijnse wisselkantoren werken? Hebben zij het para- dijs van Walter Ulbricht niet op een verlies j van dertig miljard mark gebracht? Vier paar ogen kijken naar de vrijheid, die ze niet begeren. Hun handen, hun wapens, zien we niet. Zouden we echter door de stenen J kunnen kijken, dan zouden we opmerken dat J ze van de houding van hun „Volksgenossen" minder zeker zijn Ze schieten op de mede- J burgers, die hun DDR niet langer kunnen ver- J dragen. En als ze kunnen, schieten ze raak. t De muur, hün muur, heeft al aan vijftien, naar vrijheid snakkende mensen het leven ge- kostz Je bent weer terug in West- Berlijn. En nog geen kilometer na het passeren van de donkere muur nee Vopo's, ik heb niet de moed gehad een vluchteling in de kofferruimte van m'n auto te verbergen barst het Kerstlicht in zijn volle wereldse ornaat los. „Fröhliches Weihnachten", lezen de bordjes in de hel verlichte eta lages. „O hoe heerlijk hoe be geerlijk" speelt een strijkje in het bekende Haus Wien, waar da mes met bontmantels, of tenmin ste astrakan-kragen, uit misschien wel tweehonderd gerechten kun- krulpapier afgezet. „Wie soli ich Dlch empfangen, und wie begegn' ich Dir". Als men deze woorden ln hun diepste betekenis afweegt, blijf dan niet voor, maar ga achter de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 15