Uk FOTO/FILM 1 Uw probleem is het onze Nu telegrammen van nog 13 prot. theologen Drie Bahai- gelovigen ter dood veroordeeld BOEKENHOEK RYNBENDE'S Een woord voor vandaag If-M Geschenken-Show Ongeloof openbaart zich in diverse vormen Meer aansluiting tussen studie en bedrijfsleven WHITE LABEL VRIJDAG 21 DECEMBER 1962 4\DERZIJDS R.K. VISIE OP „KERNWAPENEN" «Hervormd Nederland" heeft in het kader van de discussies rondom het rapport «Nadere be schouwingen over oorlog en vre de" de rooms katholiek? moraal theoloog Dr. J. Arntz O. P. aan het woord gelaten. Deze stelt dat hij in beginsel dankbaar is voor het rapport, onder meer omdat elke bijdrage tot christe lijke gewetensvorming ook haar theologisch gewicht heeft. Van uit deze houding, van belangstel ling en eerbied, geeft hij zijn vi sie over het rapport: Dit woord van de Synode wil niet meer zijn dan een voorlopige plaats bepaling. Zo nodigt het uit tot een gesprek. Als een bescheiden inbreng in dit gesprek zou ik het volgende naar voren willen brengen. Sprekend over de rechtvaardige en onrechtvaardige oorlog vermeldt de Generale Synode de scholastieke theorie over de voorwaarden waar aan een rechtvaardige oorlog moet voldoen. Hierbij mis ik echter één voor waarde. die weliswaar in de hoog- scholastiek slechts terloops wordt aangeduid, maar die toch van het {irootste gewicht is. Ik bedoel: oor ogen zijn alleen maar gerechtvaar digd, wanneer er geen hogere in stantie is die recht kan wijzen tus sen de volkeren. Aldus krijgt het recht op oorlog een hypothetisch ka rakter. Het bestaat alleen maar bij het ontbreken van een voldoende effectief supranationaal organisme. Nu moeten wij nog een stap ver der gaan. De afschuwelijke conse- auentie van het ontbreken van een ergelijk organisme de oorlog toont ons dat het er móet zijn. Het ontbreken ervan betekent een ge brek aan vermenselijking in de verhouding tussen de staten. Wij hebben de feiten genomen zoals zij zijn. zonder voldoende te trachten ze te veranderen. Het hedendaagse wijsgerige spraakgebruik zou hier spreken van een zich neerleggen bij een facticiteit, van een gebrek aan zingeving en daarmee van absurdi teit. Alleen op basis van deze absur diteit verschijnt het recht op oor log. Voor de gelovige heeft deze absur diteit een religieus-ethische dimen sie. Het ontbreken der zingeving verwijst naar de menselijke zondig heid. In de oproep om die betrek kingen te vermenselijken door het constitueren van een voldoende ef ficiënt supranationaal organisme verschijnt voor de gelovige de op dracht van Hem Wiens naam Vrede vorst is en Die onze hulp is. In dit perspectief verschijnt zelfs de meest gerechtvaardigde oorlog als een huiveringwekkende vermeng ing van goed (opkomen voor het recht) en kwaad (op déze manier opkomen voor het recht) en van menselijke onmacht (genoopt zijn het op deze manier te doen). Moe ten wij daarom niet stellen dat de theorie van de rechtvaardige oor log is als een concessie wegens de verhardheid onzer harten? Nemen wij hier geen vrede met een mo raal van het hoogst bereikbare? In deze lijn blijvend aarzelt dr. Arntz nu het standpunt van de Generale Synode met betrekking tot de kernwapenen geheel tot het zijne te maken. Hij onder schrijft nog ten volle haar oor deel dat het middel het kern wapen zulk een perfectie be reikt heeft dat het niet langer als middel bruikbaar is. Hij ver volgt: wapenen toch gebruikt worden, en als iemands medewerking daar bij gevraagd wordt? Mogen wij dan eisen dat er neen gezegd wordt, om dat men God meer moet gehoorza men dan de mensen? Zolang wij nog voor de absurditeit staan dat in oorlogstijd iemand de trouw aan zijn gewetensovertuiging met de dood moet bekopen, schrik ik terug voor het radicale antwoord. Zouden wij ook hier geen vrede mogen ne men met die moraal van het hoogst bereikbare? Dit is voor mij niet een theoretische vraag. Uiteindelijk is dit een vraag waarbij heel onze christelijke bestaansconditie, de hei ligheid van het evangelie en de zondigheid van de mens in het ge ding is. Steeds meer steun voor Van Kilsdonk (Van i kerkredactle) Na de negen hoogleraren aan de Vrije Universiteit hebben nu dertien „reformatorische" hoog leraren het voor pater J. van Kilsdonk opgenomen. Deze ge liefde Amsterdamse studenten pater dreigde van zijn functie ontheven te worden, omdat hij zich al te kritisch heeft uitge laten over de Romeinse curie. Opnieuw klinkt de waarschu wing van reformatorische kant dat een eventueel ontslag het groeiend begrip voor de Rooms- Katholieke Kerk een ernstige slag kan toebrengen. Letterlijk schreven de hoogleraren aan bisschop Van Dodewaard van Haarlem en aan Willebrands, de secretaris van de commissie voor christelijke eenheid van kardinaal Bea: „Ondergetekenden, reformatorische christenen, hebben met grote ongerustheid het bericht vernomen omtrent een dreigend ontslag aan pater J. van Kilsdonk. Overtuigd zijnde van de kerkelijke integriteit van de r.k. studen tenmoderator vrezen wij, dat zijn ont slag door het heilig officie aan een groei end begrip voor de R.K. Kerk in Ne derland een zeer ernstige slag zal toe brengen." Het telegram werd ondertekend door prof. dr. M. A. Beek, dr. R. Boon, prof. Volgens de Russische aardrijks kundige Samuel Varsjavski heeft niet Columbus, doch een Britse monnik van de orde van karmelieten Amerika ont dekt. Hij baseert zijn bewering op documen ten. waarin de reis van de monnik, Ni cholas of Lynne, naar de Noordpool wordt beschreven. Volgens hem was de monnik honderddertig jaar eerder op het Amerikaanse vasteland dan Chris topher Columbus. Van Nicholas of Lynne is bekend, dat hij omstreeks het einde van de veertiende eeuw leefde en onderricht gaf aan de universiteit van Oxford. Sekte vervolgd in Marokko Drie belijders van de Bahai- godsdienst, zijn vanwege hun ge loofsovertuiging in Marokko ter dood veroordeeld, terwijl zes an deren om dezelfde reden door een Marokkaans gerechtshof tot ge vangenisstraffen zijn veroordeeld. Een van de drie ter dood veroor deelden is een Syriër en de andere twee zijn Marokkanen. Vijf van de tot hechtenisstraffen ver oordeelden hebben levenslang gekregen, en de zesde moet voor 15 jaren de ge vangenis in. Tijdens het proces dat op zaterdag jl. heeft plaats se vonden wer den vijf anderen vrijgesproken. De ver oordeelden zijn in hoger beroep gegaan.- De officiële beschuldiging tegen hen luidde „opstand, rustverstoring, gevaar De Naamloze Vennootschap nummer november-december 1962, gewijd aan verslaggeving, verantwoording en voor lichting. Uitgave H. van der Marck N.V., Roermond. De uitvaart van Koningin Wilhelmina, de diensten in de kapel van Paleis Het Loo en in de Nieuwe Kerk te Delft. Uitgave W. ten Have N.V., Amsterdam. Dit is de NEC. de Stichting Neder landse Export-Combinatie nu en in de toekomst. 10 jaar gebundelde onderne merservaring. Brigittenstraat 24. Utrecht. World Press Photo 1962. Een keuze uit de foto's, ingezonden voor de inter nationale tentoonstelling in het Gemeen temuseum te Den Haag. Uitgave N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. Tijdschrift voor orthopedagogiek, le jaargang nummer 12. Uitgave J. B. Wolters N.V., Groningen. Wie vermoordde Mevrouw Kroll. door Mika Waltari. Tweede druk. Ver taling Nettie Ross-Regeur.In serie Mis daad en mysterie. Uitgave H- pold N.V.. Den Haag. Het paard van Ome Loeks, door Rem- .o Campert. In serie Zwarte Beertjes. Omslag Dick Bruna. Uitgave A. W. Bru- i Sc Zoon, Utrecht. Puzzel mee met Evert Wassenaar. In serie Zwarte Beertjes. Omslag Dick Bruna. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Leo- Enkhuizer Almanak 1963, 368ste jaar- Dick Bruna. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon, Utrecht. De vriendin van Mevrouw Maigret, door Georges Simenon. Vertaling Jan Arends. Omslag Dick Bruna. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon. Utrecht, De Gebroeders Rico, door Georges Si menon. Vertaling Halbo C. Kool. Om slag Dick Bruna. In serie Zwarte Beer tjes. Uitgave A. W. Bruna Sc Zoon. Utrecht. prof. dr. W. J. Kooi- ds. K. H. Kroon. prof. dr O. W Mönnich. ds W. G. Overbosch, dr. G. J Paul, prof. dr. P. A. van Stempvoort, dr. Kr. Strijd en ds. J. R. Wolfensber- Intellectuelen Ook dertig intellectuelen uit de omge- ing van Haarlem hebben zich tot Van Dodewaard gericht. Daarin wordt ge zegd dat het werk van pater Van Kils donk onder rooms-katholieke intellectue- aanstaande intellectuelen ervaren wordt als van uitzonderlijke betekenis positieve waarde. Zij vervolgen dat een maatregel tegen deze priester ver warring en verbijstering zou wekken, Juist nu er zo veel hoop gewekt is door het bezielend spreken van de paus en het baanbrekend werk dat de Neder landse bisschoppen op het concilie heb ben verricht. In een kort commentaar heeft het rooms-katholieke weekblad De Linie geschreven: „Als het waar is dat de studentenmoderator in Amsterdam van zijn functie ontheven zal wor den als gevolg van zijn Adelbert- rede, gaat katholiek Nederland hoogst ongelukkige geschiedenis tege moet. Zelfs als men voorbij zou wil- aan de persoon en het zeer verdienstelijk werk van de man zelf. Noch het tijdstip, noch de zaak ver draagt een aanpak die het klimaat om het concilie kan schaden." Methodistenkerk is geen sekte (Van 5 kerkredactie) geloof'l.J Bahai-godsdienst is in Marokko of ficieel tot ketterij uitgeroepen. Op zijn persconferentie heeft koning Hassan verleden week verklaard „De joodse en christelijke godsdiensten mogen vrij uit geoefend worden. Deze godsdiensten werden door de islam erkend, n islam accepteert de Bahai-secte dere secten, die ware ketterij zijn, Artikel zes van de nieuwe Marokkaan- grondwet waarborgt godsdienstvrij heid voor iedereen. De Bahai-godsdienst werd in 1844 door profeet Baha'oe'llah in Iran gesticht. De secte gelooft in de openbaringen van God door bepaalde mensen, en erkent zowel de profeten van de islam, als die der christenen en het jodendom. De bahais geloven echter dat hun profeet de meest recente goddelijke openbaringen heeft gepreekt. De Bahai wordt weieens een „wereldgodsdienst genoemd, de Bahai vindt een verzoe ning van alle godsdiensten noodzake lijk, en zou graag de oprichting van een wereldregering zien. Ds. J. W. Tonsbeek overleden In de ouderdom van 83 jaar is te Hel- voirt overleden ds J. W. Tonsbeek, eme ritus predikant der Hervormde Kerk. Hij is de laatste van de vier predikanten Tonsbeek, die lange jaren in de Her vormde Kerk predikant zijn geweest. Ds. Tonsbeek heeft zich op verschil lend gebied bewogen. Hij was o.m. lid van het hoofdbestuur van het Neder lands Zendingsgenootschap en heeft in Schiedam en omgeving met name ge ijverd voor de evangelisatie onder de havenarbeiders en voor de drankbestrij ding. Door zijn toedoen verrees in Schie dam een onthouderstehuis. Hij was ook voorzitter van het district Zuid Holland van de nationale christenge heelonthoudersvereniging. In Schiedam heeft ds. Tonsbeek ook tal van plaat selijke functies bekleed. Van zijn hana zijn verschillende bijdragen verschenen - de Zondagsbode-in de classis Schle- De bisschop van de Duitse Methodis tenkerk heeft in een open brief aan het Duitse weekblad „Der Stern" bezwaar aangetekend tegen de wijze waarop dit blad het woord „sekte" heeft gebruikt. Enkele maanden geleden kwam het blad uit met een bijzonder nummer, getiteld „God in Duitsland". Daarin worden de zogenaamde vrije of congregationalisti- sche kerken in Duitsland „sekten" ge noemd. Bisschop Wundeflich wijst er op dat een federatie bestaat waarbij de v< schillende kerken of bonden Opperrabbijn Pereira 75 jaar (Van een onzer medewerkers) I Te midden van zijn kinderen, diej hiervoor uit het buitenland zijn over-, gekomen, zal de opperrabbijn van het Portugees Israëlitisch Kerkge nootschap in Nederland zaterdag zijn 75ste verjaardag vieren. Een dag later zal het de Joodse gemeenschap van Nederland zijn die hem compli menteert. Opperrrabbijn Pereira, die, zoals bij het Portugees Israëlitisch Kerkgenootschap gebruikelijk, dc ti tel van chacham (wijze) voert, is de enige opperrabiijn die deze hoge post ook in de Joodse gemeenschap van voor de oorlog bezette. voorzitter van het college van opperrabbijnen in Nederland, voorzitter het genootschap van Joodse we tenschappen, rector van het Portugees Israëlitisch Seminarium Ets Haim en an vele andere organisaties. Opperrabbijn Rodrigues Perei- ra's Joodse kennis is internationaal vermaard, vaak wordt hem om ad vies gevraagd uit het buitenland. De meest eervolle, al wil hij er nau welijks van weten, geschiedde enige jaren geleden toen de Israëlische regering zeventig Joodse wijzen uit de gehele wereld raadpleegde in de kwestie Wie is Jood. Opperrabbijn Rodrigues Pereira was daarmee een van de weinige Joodse geleerden in continentaal Europa. Lange jaren was hij waarnemend op perrabbijn van dit kerkgenootschap in het ressort Rotterdam en met korte onderbrekingen is hij dat nog steeds van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenoot schap te Den Haag. Opperrabbijn Pe reira die gestudeerd heeft aan het Por tugees Israëlitisch Seminarium te Am sterdam waar hij in 1914 rabbinale be voegdheden kreeg heeft tevens aan de gemeente universiteit te Amsterdam doc toraal examen klassieke letteren afge legd. Hierdoor was het hem mogelijk na zijn rabbinale studie een loopbaan als leraar aan het gymnasium te Win schoten eerst aan dat van Hilversum la ter te volgen. Hoewel hij de rabbinale bevoegdheid had gekregen was er in J- eerste jaren nL geen sprake van hij tot rabbijn werd beroepen daar die jaren alle rabbinale posten bezet In 1922 na het overlijden van zijn der die opperrabbijn van Den Haag w benoemde het Portugees Israëlitisch Kerkgenootschap hem als diens opvolger. Opperrabbijn Pereira bleef echter zijn leraarsambt vervullen, daar deze opper- rabbinale post geen dagtaak bood. In 1943 benoemde de Nederlandse re gering in Londen hem in de rang van majoor tot legerrabbijn, een functie die voordien in Nederland onbekend legerrabbijn van de Prinses Irenebriga- ■■MHHHHBIH-vangelische Gemeen ten, de Evangelische vergaderingen, de Unie van baptisten en de Methodisten- kerk. Hij is zelf voorzitter van deze Ver- einigung Evangelischer Freikirchen. Hij wijst er ook op dat deze federatie nauw samenwerkt op diakonaal gebied met het Leger des Heils, de Mennoniten en de Vrije Lutherse Kerken en de Oud-Ka tholieke Kerk in Duitsland. Tevens is er sprake van de constructieve en posi tieve samenwerking met de Duitse volks kerk. Bisschop Wunderlich vindt dat V.N. wijzen clausule geboortebeperking af De algemene vergadering der Ver enigde Naties heeft dinsdagavond met 34 tegen 34 stemmen bij 32 onthoudin gen een omstreden clausule uit een re solutie verworpen, waardoor de volke renorganisatie gemachtigd zou zijn in formatie over geboortebeperking te ver strekken aan landen, die daarom vra- nomische ontwikkeling. Deze resolutie, die verleden week reeds het fiat van de economische commissie der vergadering kreeg, werd nadat de clausule over de geboortebeperking geschrapt was, met tegen nul stemmen goedgekeurd. Ze- door dam, alsook in het classicale zendings blad waarvan hij hoofdredacteur was. De gang. Apeldoorn. The Bridge, a link with The Nether lands, number 5, January 1963. Uitgave voor De Nederlanden van 1845 door The Bridge, Groenhovenstraat 2, Den Haag. Gids voor de scheepvaart, ten dienste van Rijn-, zee-, binnenvaart en haven bedrijf, 1963. Uitgave N.V. v.h. Firma Groenendijk. Slaghekstraat 90-94, Rotter- dam-25. Zaal 6, door Anton Tsjechow. Vertaling M. Budimir en Theo J. van der Wal. In serie Amstel-Boeken, Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Jood Süss, door Lion Feuchtwanger. Vertaling Hermien Manger. In serie Amstel-Boeken. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Gabriël, de geschiedenis van een ma- ges mannetje, door Henriëtte van Eyk. Negende druk. In Ooievaar-serie. Uit gave Bert Bakker-Daamen N.V., Den Haag. Man zoekt vrouw, door Ted Schaap. Voorwoord Toon Hermans. In serie Zwar te Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon, Utrecht. Kindertjes van deze eeuw, door Chris- tiane Rochefort. Vertaling Jean A. Scha- lekamp. Band R. de Groot. In serie Auteurs van de tweede eeuwhelft. Uit gave Contact, Amsterdam. Kort en bondig, door ds. J. S. van de Weg en anderen. Bijbelse zakagenda. Uitgave W. ten Have N.V., Amsterdam. De betoverde reis, door Robert Na than. Vertaling Mea Verwey. Omslag Dick Bruna. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon. Utrecht. Spionnen schaakmat, door Peter van Campen. Omslag en illustraties God fried Janse. In serie Juno-jeugdpockets. Uitgave J. H. Gottmer, Haarlem. Als een meisje Ronnie heet. door Kathe von Roeder-Gnadeberg. Vertaling H. M A. Ludolph-Van Everdingen. Om slag en illustraties Elly van Beek. In serie Juno-jeugdpockets. Uitgave J. H. Gottmer, Haarlem. Prairievogel, door Charles Murrey. Omslag Godfried Janse. In serie Juno- jeugdpockets. Uitgave J. H. Gottmer, Haarlem. De vier uit het doktershuis, door Ru Capel. Omslag en illustraties Elly Rlco Bulthuis. Tweede, herziene druk. Jn serie Misdaad en mysterie. Uitgave H. P. Leopold N.V., Den Haag. dubbele ionge Klare Het bloedspoor ln de sneeuw. Georges Simenon. Vertaling M. Omslag Dick Bruna. In 1 Beertj Utrecl... Maigret en de weduwe Besson. door Georges Simenon. Vertaling J. F. Klip huis. Omslag Dick Bruna. In serie Zwar te Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon, Utrecht. De psychologie van Maigret, door dr. W. A. 't Hart. Omslag Dick Bruna. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon, Utrecht De glimlach van Eleonora, door De- kema Omslag Dick Bruna. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Se Zoon. Utrecht. Nieuw Cabaret, onder leiding van Guus Dijkhuizen. Omslag Dick Bruna. In se- Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bru- Se Zoon, Utrecht. Acol Nu. door Terence Reese en Al- bert Dormer Vertaling drs. J. K. Kroes. Uitgave Van Holkema Se Warendorf N.V.. Amsterdam. Heineke Vos en zijn biograaf, door Ri chard Minne. Tweede druk. In Nimmer dralend-reeks. Uitgave Nijgh Sc Van Dit- ar, 's-Gravenhage-Rotterdam. Het lente-eiland en andere verhalen, door J. Slauerhoff. In Nimmer dralend- reeks. Uitgave Nijgh Se Van Ditmar. -Gravenhage-Rotterdam. Ié°N V° AVl"'è'iSST Deventer**'"EuSSBS^oflLS' ve N.V. A. E. E. Kluwer. Deventer. Ultgezet worden door de nieuwe eii De ondergang van de Cap Arcona. door naari omdat wij slechts onderhuurd... Will Berthold. Vertaling Jan Holland, i zjjn? Mag het pand door twee gezin- De eerste volkskerstzangsamenkomsten zijn weer gehouden. Machtig klonken de kerstliederen tegen de hinten van grote hallen of tegen zware muren van oude kerken. „Het doet je iets", zei een bekend dirigent na afloop tegen ons en het deed ook ons iets, toen zo machtig het „Ere zij God" uitgejubeld werd. Alleen maar een kwestie van gevoel, zeggen sommige chris tenen laatdunkend. Heus wij weten ook wel, dat geloof meer is dan een gevoel alleen, maar geloof staat niet los van ons gevoelsleven. Honderdvijftig psalmen heeft God in Zijn Woord laten opte kenen. En daarnevens nog andere liederen, soms zo maar ver werkt in de tekst. Waar echt geloofd wordt, wordt gezongen. Iedere keer als God de kerk tot nieuw leven opwekte, ont stonden nieuwe geloofsliederen. En juist dat zijn de liederen die de eeuwen hebben getrotseerd. Er wordt vaak over gespro ken, dat de gewone lidmaten op zondag meer geactiveerd moeten worden- in de eredienst, dat deze niet louter en alleen maar een woord-dienst mag zijn. Maar de beste manier om de gemeente te laten antwoorden is haar te laten antwoorden in een lied. Dat was het geheim van de oude negerkerkdiensten in Amerika, waar onder de preek de gemeente zo maar ineens, lang voor het ,Jlmeri" van de dominee, in een jubel kon uit barsten. Zo was het ook in de dagen van het oude Israël. En nu met Kerstfeest in het zicht, kunnen ook wij het weer ervaren. U ook? 15 procent van de militai- Joodse afkomst was, nam op perrabbijn Pereira deel aan de invasie. het kamp den deporteerden was hij betrokken. Op perrabbijn Pereira is officier in de or de van Oranje Nassau, drager van het Oorlogsherinneringskruis en ereburger Hilversum. Advertentie Uw fotohandelaar presenteert de CADEAU-IDEEËN VOOR WIE BESCHEIDEN WIL ZIJN OF ROYAAL MAG ZIJ6 Ds. S. J. Popma voor C.F.S.R.: (Van een onzer verslaggevers) Voor de Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato (C.F.S.R.) te Ütredht heeft ds. S. J Popma te Amsterdam een lezing gehouden over de toe komst van geloof en ongeloof. Onder geloof wilde hij verstaan: de band aan Jezus Christus, het vertrouwend kennen en het ken nend vertrouwen. Onder ongeloof: het meer of minder bewust ontken nen van Jezus Christus als Zoon van God, die gekomen is om de wereld met God te verzoenen. Het ongeloof openbaart zich in diver se vormen. Bij sommige alleen hier door, dat zij geen besef hebben van wat het christelijk geloof eigenlijk is. Bij anderen door een bewust neen zeg gen tegen het geloof. Er is een atheïsme dat ontstond i Hoogleraren na bezoek aan F.S.: Het zou in ons land wenselijk zijn een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden om te ko men tot het stichten van institu ten, die niet direct op universi tair niveau liggen en onderwijs geven in de leiding en de orga nisatie van bedrijven. Tot deze conclusie komt een groep hoogleraren in de bedrijfshuishoudkunde, bedrijfs- en sociale psychologie, techni sche bedrijfsleer en organisatieleer, die in het voorjaar van 1961 een bezoek de V.S. heeft gebracht met het doel studie te maken van wat in de V.S. op dit gebied reedstis bereikt. teraardebestelling van het stoffelijk overschot zal zaterdag 22 december plaatsvinden om drie uur op de be- graafplaats Soestbergen te Utrecht, na De rroep hoogleraren heert net een rouwdienst om elf uur in de Her- slag gisteren aangeboden vormde kerk van Helvoirt. I secretaris Advertentie N.V. DISTILLEERDERIJ V. SIMON RVNBENDE ZONEN SCHIEDAM F. J. W. Gijzels. De hoogleraren zijn van oordeel, dat het onderzoek er in ieder geval moet komen, zonder zich nu direct nit te spreken voor het in Neder land instellen van de zogenaamde „busi ness schools", zoals die in de V.S. De commissie opvoering produktiviteit van de S.E.R. heeft in principe reeds besloten het opnemen van een dergelijk onderzoek in haar werkprogramma te overwegen. Prof. ir. H. K. Volbeda. hoogleraar in Delft, belichtte enkele aspec ten van deze stu 'ie. Hij is van oordeel dat de regeltechniek, domein van inge nieurs, op den duur bewust zal worden toegepast in de leiding van ondernemin gen. Deze toepassing zal er zijn inziens toe leiden dat de ondernemingsleiding zal worden geautomatiseerd. (Bij een korte samenvatting merkte de voorzitter van de ge noemde commissie van de S.E.R., drs. J. A. Hendriks, op dat de direc tiesecretaressen deze ontwikkeling mogelijk wel zullen vertragen.) In het verslag kwam ook de mening naar voren, dat de kloof tussen oplei ding en bedrijfsleiding in de V.S. nog lang niet is overbrugd, daarvan getuigen niet slechts de opleidingen maar ook de studieboeken. Verder dat het enkele jaren in ons land ingestelde baccalaureaat als eer mislukte proefneming moet worden be schouwd. Deze universitaire studie schijnt voor de knappen te kort de dommen te lang. Vraag: De eigenaresse van het pand, door 'de erfgenamen verkocht wordt? namen de verhuurder worden. Wij bezitten een huurvergunning lenaresse van verkopen kan de eigenaar u niet uit- - huurder de zetten voordat hij drie jaar eigenaar is. En ook dan is het nog niet zeker (tenzij hij natuurlijk iets anders aan- ,,.j - aanzien van de huurbescherming ver- biedt). Na die drie jaar beslist de gemeente voor de bewoning van andert er dan niets. Zolang namelijk tonrechter, of u eruit moet of niet een gedeelte van het pand. Heert de- de huurder het huurcontract voortzet, dan zal hij zeker rekening houden r geniet de onderhuurder huurbescher- Banden omslag J. den Hollander. Uit- nen bewoond worden? Boven is er geen gave De Goudvink, Antwerpen. keuken en geen w.c. De oude Juffrouw Handboek voor hondenvrienden, door had wel een emmer boven en een fon- dr Eugen Seifere Voor Nederland be- jteintje. Wij hadden de keuken werkt en aangevuld door Jan van Rhee- w c< gehuurd. Zijn wij dan verpl: nen. Geïllustreerd. Uitgave Broekman I de nieuwe bewoners daarvan gebi Se De Meris N V.. Amsterdam. te iaten maken? Als wij er uitgezet De dubbelganger en andere gedich-1 kunnen worden door de nieuwe eige- ten. door Ed. Hoomik. In Ooievaar-se-, naar. dan zullen we niet zo gemakke- rie. Uitgave Bert Bakker/Daamen N.V.,j üjk een ander huis krijgen. Wij heb- Den Haag. ben een kind van bijna een jaar. Mag dan zal hij zeker rekening I de kosten, die u ten behoeve huis heeft gemaakt, en met het feit, 7----- nieuwe cigeuuai ui 1.1 ju Bcuec„e »au tenzij zij het huis dringend nodig heb- het huis zijn gang gaan, mits de ge- Brieven, die niet voorzien zijn lam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. ben voor eigen gebruik. De kanton rechter (en dus niet de rechtbank) zal M BCC11 dan beslissen, of de erfgenamen het kan hij alleen noodzakelijke répara- de huis wel zo dringend nodig hebben.dat ties uitvoeren, maar hij kan „.,PHPIjlicht huurder en onderhuurder eruit moeten, veranderen zonder bewoners daarvan gebruik Verkopen de erfgenamen het huis, dan zoals geraniums, begonia's, cactu enz. gaan wel niet dood, maar zij difnfet kwijnen na drie weken. Er staat toestemming. zal de nieuwe eigenaar de huurder t 1 be- s eige- de Over en weer, beschouwingen poëzie, door Ed. Hoornik. In ooit serie. Uitgave Bert Bakker/Daamen N.V.Den Haag. A-bom Hirosjima, door Flechert Kne- bel en Charles W Bailey II. Vertaling C. Dumoulin Goedkoop. OmSlag Dick Bruna. In serie Zwarte Beertjes. Uit gave A. W. Bruna Se Zoon, Utrecht. En het werd weer lente, door Robert Nathan. Vertaling Hans van Eeden. Omslag Dick Bruna. In serie Zwarte Beertjes. Uitgave A. W. Bruna Sc Zoon, Utrecht. eigenaar boven ons hoofd gaan verbouwen, daar wij beneden wonen en er slechts een houten vloer tussen ons is? De zei. dat wij maar na moeten omzien, daar hij drie jaar verlopen zijn sinds naar andere mensen in uw deel eigenaar de eigendom ver- het huis zetten, dan heeft hij geen kans u uit te zetten mits u maar goed huurder blijft. In uw gemeentelijke wilde laten huis kan aanbieden, voldoet. Zo staan de zaken als u werkelijk mede gebruik anstaande koper onderhuurder bent.- Maar uit uw brief ben, of niet. Het is intussen altijd vei- ander huis maken wij op, dat u wel inwoner, liger naar een nieuw huis uit onderhuurder bent. U woont, want andere Kunnen naar wij t brief begrijpen, in het we de uitspraak van de rechtbank af- huis als rechtstreeks huurder van de ichten. als de koper een proces be- overleden eigenaresse. Dus thans huurt gint of zouden onze noden daar niet geteld worden. Het heeft ons al geld genoeg gekost pen. En weer pen wordt ons te zwaar! het gedrag de huurder, maar zelf huurder bent. Als nu de erfgenamen het huis erg moeilijk. Vraag: Hierbij heb ik een blad inge sloten van een soort palmboompje. Tel kens als er een paar nieuwe blaadjes aan komen, die een vierde kleiner zijn, vallen de grote eraf. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De plant staat in een verwarmde kamer. Ook andere planten gasmeter in de kamer en die is al twee keer nagekeken voor het lekken, maar men kan niets van lekken bespeuren. Gaare zou ik uw advies ontvangen. Antwoord: Ook al zitten er geen lek ken in de gasmeter, toch kunnen tij dens het gebruik van het gas andere daarin zittende gassen vrij komeD deze kunnen schadelijk zijn voor planten. Er zijn gasfabrieken, die gas leveren waarin het voor de planten zeer schadelijke zwavelzuur zit. Er is hier niet veel aan te doen. Misschien, dat er, r's u die gasmeter kunt laten plaatsen naar gang of kelder verbete ring komt. Wij kennen echter gevallen, waarin ook dat niet helpt en waarin de planten zelfs bij goede vaklieden in huis wegkwijnen. sociale sfeer; men kwam door misstan- en onrecht in de kerk tot afkeer het geloof. Er is ook een atheïs- dat voortkwam uit de emotionele sfeer. „Als God liefde is en de wereld er zó uitziet, dan doe ik niet mee." Of gelijk Dostojewski het één der gebroe ders Karamazow laat zeggen: „Ik heb irbiedig aan God mijn entreebiljet te- ruggegeven". ~lr is ook een atheïsme dat ontstond de rationele sfeer. Wie natuurweten schappelijk, historisch, psychologisch Discussie Uitvoerig beschreef ds. Popma het atheïsme van Georg Czeszny, wiens boek over de toekomst van het on geloof leidde tot een discussie met de r.k. theoloog Friedrich Heer. Volgens Czeszny. die de toestanden1 in Duitsland als uitgangspunt neemt, is het christelijk geloof uit de tijd. Het is ook zedelijk en machteloze zaak. Da, grote massa christenen leeft innerlijk- onwaarachtig. Zij' vo'èlt zich feitelijk'' niet meer thuis bij het christelijk ge loof, maar is nog onbekwaam om zich aan de christelijke traditie te onttrek- In de discussie met Fr. Heer is van weerskanten de vraag naar de oprecht heid het belangrijkst. Vrijheid Bij liet atheïsme van Sartre komt de vraag naar voren: wat is het ty perende voor het menselijk bestaan. Antwoord: de vrijheid. Maar dat is tevens het beangstigende. Want de vrijheid dringt de mens naar een ze kere eenzaamheid. Andere mensen vormen immers altijd een bedreiging van de vrijheid. Maar de ergste be dreiging is God .„Als God er is. ben ik er niet". Bladerend in de literatuur vertelde ds. Popma hoe b.v. Simone Bauvoir en Ju- lien Green hun ongeloof verwerkt heb ben. Ten onzent zag hij Vinkenoog, Mu- lisch en Campert als hun geestverwan ten. Tegen ongeloof dat existentieel berust op het verwerpen van de laatste keus, kan het geloof alleen maar stellen dat het leven slechts te aanvaarden is waar men weet van verzoening. Dat bespeurt men in de werken van Bernanos. Mauriac, Graham Greene en Heinrich Böll. Zij weten van een gena de die aan de rand van het leven blijft. Tegenover het rationeel existentialisme vertrouwen zij zich toch toe aan de le vende God. Compromis Intussen betekent dit niet, dat zij zich •tot de gemeenschap, de kerk hebben toegewend, al heeft bij dc rooms-katho lieke schrijvers de kerk nog wel een fnnctie als uitdeelster der genademidde len. Maar eigenlijk kunnen deze gelo vigen de kerk nooit vinden. Want de kerk blijkt altijd weer bereid tot com promissen. Aan het slot van zijn betoog tekende ds. Popma de existentie en de samen leving niet als een voortdurende bedrei ging maar als de wereld waarvoor God zijn Zoon zond. En daarop is voor de gelovigen van toepassing het woord van Johannes: „Dit is de overwinning die de wereld overwint: ons geloof". Advertentie kOSRAM Beroepin gswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Groningen (vac. J. Matzer van Bloois); E. J. Beker, studentenpre dikant te Utrecht. Aangenomen naar Katwijk aan Zee: A. Vink, te Vriezenveen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Wolfaartsdijk: P. Blok, te Dirksland. Kerkdiensten in Parijs Gaarne wordt er nogmaals aan her innerd dat vanwege de gereformeerde kerk in Parijs in samenwerking met de hervormde kerk iedere zondag om half elf kerkdienst wordt gehouden in het kerkgebouw 102 Boulevard Arago (14de). Metro Denfert-Rochereau. Op de kerstdag wordt de dienst ge houden om drie uur 's middags, gevolgd door de viering van het kinderkerstfeest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2