R.k. maatregelen tegeni pater Van Kilsdonk? Wetsontwerp wijziging loonvorming ingediend Staat en religie hanteren verschillende begrippen Een woord voor vandaag Prof. H. J. van der Maas krijgt gouden medaille Machine spoort hartkwalen op Kiesverenigingen S.G.P. te Rotterdam bijeen Beperkingen voorgesteld van vóór-uitverkoop CHEFAROX 2 DINSDAG 18 DECEMBER 1962 ANDERZIJDS EXPERIMENTEEL PREKEN Ds. G. R. Visser uit Amster dam doet in „De Strijdende Kerk" een pleiding voor de preek ,flok voor de gaanderij". Hij vraagt zich af hoe het komt dat jongeren een preek maar zo zel den ^steengoed" vinden. In het artikel noemt hij enkele punten, die voor de „kerkgangers-front- balcon" wan belang zijn: WANNEER ik enkele punten noem. die voor de „kerkgan- gers-frontbalcon" van belang zijn ga ik uit van. het jeugdbeeld-1960, niet van dat uit de jaren dertig. Of wij het willen of niet: deze jeugdbeelden kloppen niet meer op elkaar. Dat is dikwijls moeilijk te realiseren voor de generatie van bijna-middelbare leeftijd. En het is juist dié generatie, die kerkbladen leest. Daarom verzoek ik u met klem niet uw en mijn jeugdbeeld te projecteren op de jongens en meisjes van nu. want dan ontstaat er onvermijdelijk kortsluiting. Wij vinden de tijd niet zoveel anders en de jeugd evenmin. En we vinden, dat er tegenwoordig bést gepreekt wordt, heel wat beter dan in onze eigen jeugd, toen we nogal wat kritiek op tal van preekheren had den Ho, stop. daar hééft u het nu luist. Diezelfde kritiek keert als een boemerang op onze hoofden terug. We moeten er alleen aan wennen, dat midden-zestig niet meer mid den-dertig is Het moet rèék zijn. Onze preken zijn zo dikwijls alleen maar waar. Dat is natuurlijk voortreffelijk, maar met waarheden raakt men de gaanderij niet. Moeten het dan jeugdpreken zijn? Alstublieft niet. Daar geven ze geen draad om. Zelfs veel liever niet. Maar de gaanderij verstaat onder raak niet. aat in één of andere vorm gezegd wordt, wat zij allang weet. De Kanderij wil een tik krijgen, wil or de preek vérder komen, wil, als het kén, ondersteboven raken, maar dat hoeft nog niet altijd. Als het maar zó raak is. dat de stem van hun hart even het zwijgen wordt opgelegd. Het moet flitsend zijn. Experi menteel spreken, dat doet de gaan derij luisteren. Niet het betoog, niet de redenering van punt naar punt, maar precies dezelfde inhoud in een vorm. die filmisch monteert en daardoor de aandacht boeit. „Pre cies dezelfde inhoud", let daar goed op. Een kletspraatje, waarbij de pre diker geen ogenblik zichzelf vergeet en als het ware bij iedere „vondst" vraagt hoe hij hem dat nu weer ge leverd heeft, verfoeien zij uit het diepste van hun hart. „Man ga naar Kan als je lollig wil wezen!" Maar dat wonderlijk springerige, waar door 'n woordklankovereenkomst een verrassende zaakovereenkomst laat zien, waardoor 'n speels han teren van 'n versleten uitdrukking ineens de diepste Schriftwaarheden hen voor ogen tovert, dit is het. wat een preek steengoed maakt. Het moet écht zijn. Ik kies het woord ..puntgaaf'. En dan in de trant van de Catechismusvraag: Wat is een puntgaaf geloof? Wij kunnen preken in keurige volzin nen en onder het preken denken: „Zou er straks een broeder te vin den zijn. die mij met zijn auto even déér of daarheen brengen wil?" Dét preken is nu precies het omgekeerde van puntgaaf. Met „écht" bedoel ik, dat op de preekstoel de adem je in de keel stokt en dat de spanning in je om hoog trilt: „Nu moet ik het zó en zo zeggen en wat ik ooit verder nog preken zal, weet ik niet maar nu gaat de hemel open en nü staat de tijd stil en nü is hier Jezus Chris tus en n? is er niets of niemand meer dan deze éne boodschap". U moet ons het plezier eens doen, dan naar de gaanderij te kijkenI Wij kunnen het op zulke ogenblik ken niet. Wij zien dan niets an ders dan dit éne: Nu of nooit. Een van de voorwaarden vindt ds. Visser ook dat het kort moet zijn. Niet wat betreft de kortere tijd. maar niet iets tweemaal zeggen als een keer genoeg is. Ds. Visser volgt: O als we dat eens begrepen, dan zou het er met kerk en preek en jeugd en samenleving heel an ders voor staan. Dat eeuwige ge- kauw op waarheden maakt zo dood moe. Niets irriteert de gaanderij zo fel als het herhalen wat al twee maal herhaald is! Heus. alsGroot- vader in het rusthuis hen bij het afscheidnemen de dingen twee-, driemaal zegt, dan willen zij er wel correct naar luisteren en telkens antwoorden: „Zeker. Opa... na tuurlijk, Opa,... nee maak u maar niet ongerust, Opa!" Maar zij ver dragen het in de kerk eenvoudig niet. *- fijJ dat Zit Sprak voor St. Adelbert Beroepingswerk (Van onze kerkredactie) Het ziet er naar uit dat studen ten pater J. van Kilsdonk, wiens rede voor de r.k. St. Adelbert- vereniging enkele maanden gele den zoveel rumoer veroorzaakte op last van Rome zijn positie als studentenpater zal verliezen. In ieder geval heeft het hoofdbestuur van de St. Adelbert een zeer verontrust telegram gezonden naar kardinaal Alfrink en de Haarlemse bisschop Dodewaard, waarin be- zorgheid wordt uitgesproken over de plannen die in opdracht van het Vaticaan zouden moeten worden uitgevoerd. (Advertentie) WITTE KRUIS DE eCkte, PIJNSTILLER Hebt u griep die zo echt in uw botten is gaan zitten. Jaagt hem eruit met WITTE KRUIS, (poe ders, tabletten of cachetel) De 8allcyl-vrlje pijn stiller, die géén maag klachten veroorzaaktl Interim-regeling noodzakelijk BBA op de helling Minister Veldkamp en staats secretaris Roolvink hebben thans bij de Tweede Kamer ingediend het reeds in uitzicht gestelde „wetsontwerp tot het treffen van een tijdelijke voorziening met betrekking tot het systeem van Israëlisch hof over Jood-zijn Principiële kwestie (Van een onzer medewerkers) Het hoge gerechtshof in Jeruza lem heeft dan beslist: Joden die tot een andere religie zijn overge gaan zijn geen Joden meer al thans niet voor de staat Israël. Het is een principiële kwestie geweest, die echter veel verder gaat dan dat alleen wordt gesteld, dat een bepaalde categorie mensen die meende recht te hebben op toepas sing van de Wet op de Terugkeer, d.w.z. vrije en onbeperkte immi gratie naar Israël en desgewenst automatisch de Israëlische natio naliteit, hiervan is uitgesloten. Zoals bekend werd de vraag opge worpen door de 40-jarige rooms-katholie- ke priester vader Daniël, een zoon van Joodse ouders. Hij was in 1959 naar Is raël gekomen, waar ook zijn zuster woont, maakte deel uit van het klooster 1UI#B der Karmelieten in Haifa, beschouwde dom zichzelf als Jood van het christelijke - Israël schept zoals een der rechters zei: „Nieuwe vormen voor culturele tradities uit het verleden." Indertijd wilde de Israëlische rege ring voor de staat de bepaling ingang doen vinden, dat voor haar ieder als Jood gold die zich als -odanig wilde uit geven, ongeacht of dit in ieder indivi dueel geval in overeenstemming was met de opvattingen van de Joodse co dex. Die bepaling moest toen worden in getrokken wegens de protesten van de gehele Joodse wereld, daar een verwij dering tussen Joodse staat en Joodse religie het gevolg zou zijn als bei de niet hetzelfde uegrip omtrent het Jood-zijn huldigden. Thans heeft het ho ge gerechtshof gesanctioneerd, dat men sen die voor de religie Jood zijn dit niet automatisch ook zijn voor de staat. Een verschil tussen het begrip Jood is hier mee gemaakt, doch uitsluitsel is niet ge geven of Joden een etnologische groep loonvorming". Deze voorziening is nodig, omdat het systeem gewij zigd is. De belangrijkste wijziging houdt zoals bekend in de aanwijzing van de Stichting van den Arbeid in plaats van het College van Rijksbemiddelaars als het orgaan, dat belast is met de goedkeiiring van collectieve arbeidsovereen komsten, iermede hangt samen een procedure interne coördinatie, welke de centra le organisaties zowel aan werkgevers- als werknemerszijde zullen plegen om evenwichtige loonontwikkeling te bevorderen. De wijziging zal een wette lijke grondslag dienen te verkrijgen door wijziging van de bepalingen in het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhou dingen 1945. Daarnaast zal de hantering van de bevoegdheid tot het onverbindend veklaren van bepalingen van cao's weei de minister moeten worden toege- BEVOEGDHEDEN B(j de wijziging, die de goedkeuring in cao's in handen van de Stichting legt, zullen wel b(j de wet aan de regering bevoegdheden moeten worden voorbe houden voor het geval, dat van een fun damentcel verschil In visie over d< mogelijk geachte loonkostenontwlkkellng religieuze groep of alle twee zijn. Volgens de Joodse religie geldt, dat al wie geboren is uit een Joodse moeder Jood is. Joden die tot een andr/: reli gie zijn overgegaan blijven derhalve Jood. Volgens de legende heeft er zelfs een Joodse paus bestaan, die na verloop van tijd weer terugkeerde tot het Jo dendom. In de elfde euw heeft in het Duitse Mainz, waar toen grote pogroms woedden, rabbi Gersjom. die de geschie denis is ingegaan als het Licht der bal lingschap, een figuur die voor het Joden- zeer grote betekenis is geweest invloed thans nog merkbaar J- Pater Van Kilsdonk liet indertijd scherpe kritiek horen op de curie in Rome. Hij gaf te kennen dat de huidige gang van zaken in de toekomst wel zou .-kunnen leiden tot een uittocht intellectuelen uit de R.K. Kerk. De rede liet toen aan duidelijkheid niets te wi sen over, zodat kardinaal Alfrink verkapte vorm zelfs zijn ongenoegen over heeft uitgesproken. Pater Van Kilsdonk is de moderator van de rooms- katholieke studenten aan beide Amster damse universiteiten. Het bericht uit Rome heeft grote deining veroorzaakt in deze studentenwereld. Vanmorgen kwamen zij zelfs in een bijzondere ver gadering bijeen om de situatie onder Ook de Volkskrant heeft de kant var deze progressieve geestelijke leider ge kozen. In een hoofdartikel (een „Ten geleide") wordt gezegd: „Er dreigen nog maatregelen te worden genomen tegen de spreker die tijdig op de Adel- bert-Landdag alarm sloeg en zo spec taculair op vele punten in het gelijk werd gesteld door de korte geschiedenis die daarop volgde. Een maatregel tegen pater Van Kilsdonk ontheffing van zijn functie 'bij de katholieke studenten aan de -beide universiteiten van Amster dam zal echter de indruk wekken dat een geest, die zijn kracht aan het ver liezen is, toch nog invloed genoeg heeft om hier en daar met wrekende hand in te grijpen. Een dergelijke stap zou op- iw een trieste demonstratie zijn van gebrek aan openheid en vrijheid van spreken binnen de kerk, zowel ten op zichte van andersdenkenden die juist wat sympathie beginnen te krijgen het katholicisme als ten opzichte de katholieken zelf, die zich juist wat gelukkiger gingen voelen. Het ge baar zou ook vreemd vallen op een opbloeiende geestdrift over het mannen werk dat onze bisschoppen in Rome in de afgelopen maanden hebben verzet. Als supporters volgden velen in het land de moedige irfbreng van het episcopaat op het concilie. Maar zij zullen er veel moeite mee hebben dit te verenigen met een ingrijpend optreden tegen een woórdvoerder die zich tolk van velen wist. De betekenis die deze studenten pater heeft onder de katholieke studen ten in Amsterdam is zeer groot. Voor een belangrijk deel is dat een gevolg van zijn open, eerlijke optreden. Zal diezelfde eigenschap aanleiding geven hem te bestraffen, dan kan men zich voorstellen welk een rampzalige invloed dit op de katholieke studenten hebben zal". Hervormde kerk van Epe gerestaureerd De Hervormde gemeente te Epe zal zondagmorgen het uit de viift.ende eeuw daterende kerkgebouw, waarvan het in terieur en het exterieur grondig zijn ge restaureerd, weer in gebruik nemen. De restauratie was nocfcg geworden door de in de oorlog aangerichte schade. Dc leibedékking vn de torenspits is ver nieuw, vier gotische ramen zijn her- ste'd en binnen werden alle wanden en gewelven opnieuw gestucadoord, waarbij zeer goed bewaard gebleven fresco's zün gevonden. Veel metselwerk is in de vroegere staat teruggebracht en de oude ingang ,s in ere hersteld Het restaurat'ewerk is in november 1961 onder architectuur van ir. G. Pothoven uit Amersfoort en onder toezicht van de Riiksdieüst voor Monumentenzorg begonnen. De kerkvoogdij heeft op kosten van de gemeente de banken vernieuwd. Het in terieur is anders ingericht, waardoor het koor voor het eerst na c® refor matie weer in gebruik kon worden ge nomen voor de sacramenten Er is een liturgisch centrum ingericht met onder meer het oude hardstenen doopvont dat sedert jaren niet meer werd gebruikt. (Advertentie) NED. HERV. KERK Beroepen :e Woudenberg: H. Harkema Zeist; te Oosterhout-SlijK Ewijk itoez.) M. Kalkman, kand. te Nederasselt. Aangenomen het beroep tot zendings predikant voor de Evangelische kerk in de Kameroen: P. Magré, kand. te Oegst- geest. Bedankt voor Warns, Fr.: R. Houjsma te Exmorra. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Steenwijk (2de p.p.): J. Snel te Harlingen; te Andijk: C. Brilman te Treebeek. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Tweetal te Leeuwarden: D. Deddens te Marienberg en J. F. Heij te Drachten. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Kampen; G. A. Zijderveld te Capelle a.d. IJssel. UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Hengelo O.: G. Brongers te Leeuwarden. Paus benoemde leden coördinatiecommissie Paus Johannes heeft de leden benoemd van een speciale commissie, die het her schrijven van voorstellen ter behandeling door het Vaticaansconcilie zal coönline- ren. Toen het concilie op 8 dec. voor negen maanden op reces ging, gaf de paus de twaalf redactiecommissies de kerkvergadering opdracht, het n te gebruiken om de te behandelen v stellen te condenseren en consolideren en kondigde hij aan dat een speciale commissie het werk van de twaalf com missies zou coördineren. Hij heeft nu zes kardinalen en zes an dere prelaten benoemd om in dit coör dinerende orgaan zitting te nemen. De benoemden zijn: kardinaal Lienart, van Lille, Frankrijk, kardinaal Doepfner v&ii Muenchen, kardinaal Suenens van Me- chelen-Brussel, kardinaal Confalonieri, secretaris van de congregatie voor de consistories, kardinaal U-rbani, van Ve netië, kardinaal Spelman van New York, aartsbisschop Pericle Felici, secretaris van het concilie en de vijf ondersecreta rissen van het concilie. Het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, heeft de profeet Jesaja eens uitgeroepen. En Mattheus heeft deze woorden geciteerd en direct betrokken op Christus tijdens Zijn eerste optreden in Gallilea. Maar slechts enkele maanden later moet Mattheus schrijven: „Toen begon Hij de steden, waarin de meeste krachten door Hem verricht waren, te verwijten, dat zij zich niet bekeerd hadden". Toen klonk het „Wee u Chorazinwee U Bethsaide!" Zij hadden het licht gezien, de kracht Gods ervarengezien, dat Christus Heer is over de natuur, van de sabbat, maar Hem niet Heer laten zijn over hun persoonlijk leven. Daar ligt een geweldig gevaar. We kunnen onder de prediking van het evangelie zitten. We kunnen de grote daden Gods zien in onze eigen omgevingen toch ons eigen leven blijven leven; toch niet beseffen, dat Hij onze algehele over gave, onze capitulatie vraagt. De voorbereidingen voor het kerstfeest zijn in volle gang. Dit is de week van alle volkskerstzangdiensten, kerstwijdin gen, kerstbijeenkomsten en wat al niet. Maar dat alles heeft geen zin als we de rechten van het Kerstkind, neen, de Kerst koning, niet willen erkennen. Daarom is kerstfeest een gevaarlijk feest, dat kan eindigen met het „Wee u!" van ChristiLS. Van Generaal Snijders Fonds Prof. dr. ir. H. J. van der Maas, riteiten uitgereikt door de heer I. A. Aler, voorzitter stichtingsbestuur. Bij de uitreiking waren. o.a. tegen woordig de staatssecretaris voor defensie (land- en luchtmacht), de heer M. R. H. Calmeijer, en de chef van de luchtmacht staf, luitenant-generaal H. P. Zielstra. hoogleraar in de vliegtuigbouw- kunde aan de Technische Hoge school te Delft heeft gistermid dag de gouden Generaal Snijders medaille met bijbehorende oor konde in ontvangst genomen. De ze onderscheiding, hem verleend bij unaniem besluit van het be- stuur van de Stichting Generaal toenmalige wd-opperbevelhebber woordigheid van zijn echtgenote, kinderen, kleinkinderen, familie leden, vrienden, bekenden en auto- Aan deze naam is een gouden medaille verbonden die eenmaal in de drie jaar wordt uitgereikt De heer I. A. Aler (rechts) over handigde in zijn functie van voorzitter van de „Stichting Ge neraal Snijdersfonds" aan prof. dr. ir. H. J. van der Maas de gouden Generaal Snijders-me daille. geloof en wenste als Jood het Israëli sche staatsburgerschap zoals de Wet op de Terugkeer dat voor Joden mogelijk stelt. De regering weigerde dit, zeggen de dat vader Daniël een rooms-katboliek priester is en het onbekend is wat in et nologisch opzicht een Jood is, maar dat wel bekend is. dat een rooms-katholiek priester geen Jood kan zijn. Het hoge gerechtshof aan wie vader Daniël de kwestie voorlegde onderschreef hel regSZVr,d.T~ch?,hord..1e -**>*•.rtSsJïï: de Joden voorgehouden dat zij Joden die tijdens de pogroms de doop boven de dood verkozen, hierover niet hard moch ten vallen na hun terugkeer tot het Jo dendom: zij waren immers Jood geble Recenter is echter wat onlangs in Ne derland geschiedde met een in de plaats zijner inwoning vooraanstaand spraak Wet op de Terugkeer waarin het begrip Jood wordt gehanteerd zonder dat het wordt gedefinieerd een staatswet, dus een wereldlijke wet is en op wereldlijke wijze geïnterpreteerd dient te worden. En naar wereldlijke maatstaven geme ten houdt iemand op Jood te zijn als hij een andere godsdienst omarmt om het even of het Christendom, Islam of Boeddhisme is. Het was een uitspraak overigens die niet _iet algemene „-elljk kerkelijk was -ng.»zegend. Onlangs verzocht hij het opperrabinaat te onder zoeken welke mogelijkheden bestaan om tot het Jodendom terug te keren. Het antwoord was eenvoudig. Er zijn geen mogelijkheden want voor de Joodse co dex was hij altijd Jood gebleven. Het is zelfs de vraag of de Israëli sche regering niet mettertijd een beslis sing moet uitlokken, die de huidige lo- gens cue mei iei aigcmcue mcui-1genstraft, omdat zeer ,!.^ilan^e-n s genomen. Van de vijf rechters i kunnen plaatsvinden, die tot grote .6 jM.Hon ffqan l«>irien dat de s eenomen. van ue viji cccuicia i v j_ t twee de overtuiging toegedaan.hjkheden gaan leiden dat^ de dat Joden die een andere godsdienst be- staat en de rhmvl^i* lijden toch Joden blijven. Deze twee lende begrippen Jood hanteren. Thansiiï onderschreven het standpunt van de een precedent geschapen waarvan de- ge- lood««> codex. volgen niet zijn te overzien en dat de Door de huidige uitspraak hanteren vraag Wie i^s Jood eerder ingewikkelder de Joodse staat en de Joodse religie aan verheiderend heeft gemat»kt Dat verschillende begrippen omtrent hetchter vooralsnog t«*en de beslissi Jood-zijn. Zij zijn hierdoor verder uiMÖe hoge raad niet is geprotesteerd xomt In dat geval zou nl. naast de mogelijk heid van het afkondigen van een loon- pauze, de mniister van sociale zaken volksgezondheid bevoegd moeten om, tenzij de Stichting van den' Arbeid bereid blijkt met de zienswijze van de regering .rekening te houden, het College van Rijksbemiddelaars tij delijk wederom met de goedkeuring van cao's te belasten, waarbij de minister aan dit College een algemene aanwijzing kan geven. De minister en de staatssecretaris stellen zich voor te bevorderen, dat de wijzigingen in het loonsysteem, voorzover deze het wettelijk kader betreffen, wor den gerealiseerd door wijzigingen van het thans bestaande B.B.A. 1945. Deze wijziging zou het karakter van een inte- -regeling hebben, welke in afwach- j van de totstandkoming van de de finitieve arbeidsvoorwaarden-wetgeving gedurende de komende jaren als basis voor de loonpolitiek zou kunnen dienen. Intussen zullen zij nagaan welke wij zigingen dienen te worden aangebracht in het voorontwerp-arbeidsvoorwaarden- wet. Zij zullen daarover contact opnemen met de S.E.R. eMt de voorbereidingen van de wijzi gingen van het B.B.A.. zal nog nelge tijd gemoeid zijn. Daarom wordt voorgesteld een tijdelij ke voorziening te treffen, krachtens wel ke de minister van sociale zaken be voegd zal zijn bU daartoe vast te stellen beschikking van bepalingen van bet B.B.A. 1945 af te wijken, voor zover zufks nodig is om de voorgenomen wijziging In het systeem van loonvorming, zoals dit in het nog te voeren overleg met de Stichting nader zal worden uitge werkt. op zo kort mogelijke termUn te verwezenlijken. Russische geleerden hebben gisteren verklaard dat zij met succes een me chanisch brein hebben ontwikkeld dat hartkwalen kan vaststellen. Volgens het Russische persbureau Tass is de diagnostische machine, die de naam heeft gekregen van Ural-2, opgesteld m Den laboratorium van de Russische aca demie voor medicijnen. Tass meldde, dat dr. Mikhail Byhows- Als Gideon tegen overmacht Geen lauwheid bij de komende verkiezingen alle Zuidhollandse jen van de S.G.P zijn het er over eens, dat bij de ko mende verkiezingen wederom iemand uit de kringen van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk op een verkiesbare plaats dient te staan. Daarover heerste eenstem- Aanvullingen op uitverkopenwet Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend, dat de aankondiging van de seizoenoprui mingen wil regelen. Hoewel de uitverkopenwet 1956 al een verbod bevatte om een seizoenverkoop zodanig aan te kondigen, dat de indruk van een vóór-seizoenoprui ming wordt gewekt, bleek het in de praktijk dikwijls moeilijk vast te stellen of deze wet werd nage leefd. Het nieuwe wetsontwerp stelt nu de volgende aanvallingen voor: elkaar 'eeraakt "hetgeen in d^U^komst omdat men vreest dat een uitspraak die ky. een cyberneticus. had verklaard dat De betrokken ondernemingen mogen ,.7w«t SIs' overeen ïou komen mei de Joodse co- de Ural-2 „in staat is om ingewikkelde in de periode van res «eken vooral- tot_rei»ercus«ieszai ieia au Bomi» »tm hebben dat Israël ziekten als aangeboren hartafwijkingen gaande aan de seizoenopruiming, bij 1 het i worden met Joden die de aandacht op de te haar thans naar rechta in de hand ge- met het doel in Israël zending l» werkt Voor de -taat Israël is echter:drijven. En dat probeert men op alle diagnose uit en suggereert het verder diging var bet gevolg betzelfde gebleven. De *Uatlmogelijke manieren te voorkomen. 'onderzoek van de patient. I«et u van zes werkdagen onmiddellijk vooraf gaande aan de periode van de seizoen- opruiming aankondiging van bijzondere aanbiedingen te doen. (De niet openbare aankondiging over de seizoenopruiming aan vaste klanten, gedurende zes werk dagen voorafgaande aan de periode var de seizoen-opruiming, blijft echter ge oorloofd). RESTRICTIES Ook over het verlenen van vergun ningen door de Kamers van Koophandel voor het houden van uitverkopen wor den in het thans ingediende wetsont werp wijzigingen voorgesteld. Volgens de uitleg van de huidige regeling is de kamer verplicht in het geval een onder neming de bedrijfsuitoefening staakt, steeds een uitverkoopvergunning te v lenen. Tot het afgeven van deze v gunning dient zij zelfs over te gaan gevallen dat van een eigenlijke staking van de verkoop geen sprake is. doch veeleer van een verplaatsing onderneming. Thans wordt voorgesteld de kamers het recht toe te kennen, het verlenen van vergunningen voor het houden tussentijdse uitverkopen in alle gevallen te beoordelen naar het goed koopmans- gebrulk. migheid op een vergadering van deze kieskringen, die zatertdagmiddag in het gebouw van de Gereformeerde Gemeente aan het Mijnsherenplein te Rotterdam werd gehouden. De zaal was tot in de verste hoeken bezet. De voorzitter, hulpprediker A. Redelijkheid uit Ouderkerk aan den IJs sel. gewaagde van de toestand in Israël ten tijde van Jesaja, toen daar geen op merken op de oordelen des Heren werd gevonden. De weg van alle volken, na tiën en personen is, aldus de heer De Redelijkheid, buigen voor Gods geboden. De voornaamste plicht is een onderdaan te zijn van het rijk van Jezus Christus. Dan zal men ook het beginsel van de Levende God In het land willen uit dragen. De vergadering wees de heren B. J. d. Graaf te Ridderkerk en A. de Rede lijkheid aan, op de vertrouwensvergade- ring met het hoofdbestuur van de S G.P. de officiële candidatenlijst vast te stellen. Na het huishoudelijke deel van de vergadering hield ds. Chr. van Dam. predikant der Gereformeerde Gemeente van Rotterdam, een referaat over ,.GiJ ten strijde". Ds. Van Dam constateeerde, dat Gideon tegen een grote overmacht werd ge plaatst met een handjevol mensen er zonder bewapening, alleen met een kruik en een fakkel, en hij trok een vergelij king met de positie die de S.GP. thans inneemt. Daarbij stelde ds. Van Dam. dat et in eigen kracht de strijd zou binden maar door genade, van God geschonken. Ds. Van Dam stelde de vraag, waar di spanningen rond Cuba de ter vergade ring opgekomenen hadden gebracht. Is men daarmede onder God gekomen? Laat het de vraag zijn, aldus ds. Van Dam, om eenmaal uit het strijdperk te mogen treden om daar te zijn. waar hef zal zijn één Herder en één kudde. Ten slotte drong voorzitter De Rede lijkheid er met Klem op aan. bij de ko mende verkiezingen alle louwheid te laten varen en de beginselen var partij uit te dragen aan de naaste. (Advertentie) Maagklachten? Vormt een genezende lug op de maagwand Nederlander die zich voor de luchtvaart bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt. De heer Aler heeft in een toespraak tot prof. Van der Maas herinnerd aan de betekenis van generaal Snijders voor de nationale luchtvaart, heeft een schets gegeven van de levensloop van de nu onderscheidene en diens verdiensten voor de nationale vliegtuigontwikkeling en de internationale samenwerking be licht. De heer Aler riep beelden op uit het verleden toen Willem Versteegh de scepter zwaaide op Soesterberg, Isaac Alfons Aler daar ook diende en de jonge Van der Maas er kwam om het vliegen machtig te worden. De vlieger Aler en de wetenschapsman Van der Maas (die Nederlands eerste ingenieur-vlieger is) hebben samen verscheidene problemen van de vliegtuigbouw proefondervinde lijk onderzocht. Prof. Van der Maas was In zijn ant woord dankbaar voor de basis die zijn moeder (jong weduwe met drie zoons) voor zijn ontwikkeling heeft gelegd, voor de vele vriendschap die hij in zijn werk heeft ondervonden. „Be langrijk Is dat wij samen Christus liefhebben", zo zeide prof. Van der Prof. Witteveen: 120.000 huizen onderbezet Prof. dr H. J. Witteveen heeft gister avond in Laren in zijn eerste toespraak in het kader van de verkiezingscam pagne 1963 van de V.V.D. gezegd te ho pen dat de V.V.D. na allerlei strubbe lingen thans, ook wat het programma be treft, een periode van vernieuwing tege moet zal gaan. Sprekend over de loonvorming, me moreerde hij, dat het kabinet De Quay reeds een begin heeft gemaakt om van leide naar vrije loonvorming te ko- ;n. Dat de loonvorming echter gekop peld wordt per bedrijfstak, achtte hij met houdbaar. Er zal thans een meer vrijer systeem bij de bedrijfstakken ko men en wij hopen, aldus prof. Witteveen, dat de vakbeweging dit systeem met ge voel voor verantwoordelijkheid zal han teren en zal zoeken naar evenwicht in de bedrijfstakken. In de conjunctuurpoli- tiek zal ook de begrotingspolitiek een be langrijke rol gaan spelen, zo voorspelde hij. De politieke discussies over het pro bleem hoe de collectieve voorzieningen afgewogen dienen te worden tegen de belastingdruk noemde hij vaag. De P.v.d.A. meent dat de hogere uitgaven •vel or de hogere inkomens verhaal*? kunnen wornen, aoen dit is geen oplos sing, aldus spreker. Zijns inziens dient de collectieve verzorging gezocht te wor den in de groei van het nationale inko- Over het woningvraagstuk tenslotte zei spreker, dat het gewenst zou zijn dat dit spoedig ophoudt politiek vraagstuk te zijn. Dat er nog altijd woningnood be staat was volgens hem een teken, dat er met de politiek de laatste jaren wel iets mis was geweest. Evenals voor de laatste wereldoorlog zijn er thans evenveel woningen als ge zinnen. Als er dus toch sprake Is van woningnood, dan is dat het bewijs dat er In de verdeling iets scheef zit. Uit de jongste volkstelling is namelijk ge bleken, zo besloot prof. Witteveen, dat 120.000 woningen onderbezet zjjn. Vierde proces tegen uitgever in Athene Voor de vierde maal in twee we ken heeft een Griekse dagbladuitge ver terechtgestaan. De drie anderen werden beschuldigd van belediging an koningin Frederica. Panos Kofas van het anti-regerings blad Eleutheria echter werd beschul digd van het belasteren van een Griek se generaal. Hij zou getracht hebben deze officier in verwarring te brengen door een verklaring die hij had afge legd, te veranderen. De generaal verscheen tijdens het pro* ïs niet als getuige. Het hof beboette hem daarvoor en verdaagde het proces tot 9 januari. De generaal heeft afgelopen zomer, voordat het jeugdcongres in Helsinki zou worden gehouden, gezegd, dat dit congres communistisch geïnspireerd was en verklaard er zeker van te zijn, dat Griekse jongeren het niet zouden bijwonen Het blad had geschreven dat er wel Griekse jongeren naar Helsinki zouden gaan en het blad schreef ook. dat de generaal niet aan het hoofd van de Griekse troepen behoorde te staan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2