DE OORTER aan 'f woord
Evangelisatiebladen met
Kerst langs de deur
Acht soorten:
glorie of een
schandaal
Een woord voor vandaag
Liturgie meer dan vorm
en louter verfraaiing
Afvloeiing personeel door
slechte salariëring
Dan,eS
Twijfel aan waarde van
Kerst wij ding op school
Europese beweging wijst
partijen op hun taak
DINSDAG 11 DECEMBER 1962
ANDERZIJDS
WELVAART EEN ZEGEN?
Maak de welvaart los van God
en de zegen die God ermee be
doeld heeft wordt tot een vloek!
Met deze stelling begint een ar
tikel van ds. Joh. C. Baumfalk
in de „Groninger kerkbode" over
de vraag of de welvaart een
zegen ts. Het voor de hand lig-
gendste voorbeeld vinden we, al
dus ds. Baumfalk. in het Niewe
Testament in het verhaal van
de rijke jongeling. Uit het onder
wijs van de Here Jezus blijkt
dus duidelijk dat in stoffelijke
welvaart het grote gevaar
schuilt om geestelijk schade te
lijden. Ds. Baumfalk vervolgt:
leefd in grote soberheid. Men heef»
vrijwillig en blijmoedig zijn aardse
goederen ter beschikking gesteld
van de gemeenschap. En door heel
de kerkgeschiedenis heen vinden
we steeds weer christenen die in
vrijwillige armoede hun ideaal stel
den. Denk maar aan Franciscus van
Assisi en zijn volgelingen.
De gemeente van Laodicea
(Openb. 3:14-22) is er een duide
lijk voorbeeld van hoe gemakkelijk
een weelderig leven leiden kan tot
geestelijke lauwheid. Hoe vernieti
gend is het oordeel van de verheer
lijkte Heiland over deze kerk: „Gij
zegt: Ik ben rijk en ik heb mij
verrijkt en heb aan niets gebrek,
en gij weet niet. dat gij zijt de el
lendige en jammerlijke en arme en
blinde en naakte..."
Het gaat niet zonder meer op
tussen welvaart en zegen het
teken te zetten. Want alnaarmate
de welvaart stijgt, daalt dikwijls
ons verantwoordelijkheidsbesef
om hiermee boven alles God en
onze naaste te dienen. Vooral
ouders met opgroeiende kinderen
komen hierdoor voor grote pro
blemen 'te staan, aldus ds. Baum
falk:
Opvoeding zal in onze dagen moe
ten betekenen dat wij onze kinde
ren eerbied bij brengen voor de ma
terie. Ook van de stoffelijke wel
vaart geldt: Aan wie veel gegeven
is, van hem zal veel geëist worden.
KORT GELEDEN kwam een pre
dikant in het westen van het
land ertoe om te bidden: „Here
verlos ons van de welvaart".
Hij was op een gegeven moment
geschrokken van de remmende fac
tor die de welvaart betekende voor
het geestelijk leven van zijn ge
meente.
Het is begrijpen.... Maar of het
juist is? Stellig niet! Want we we
ten toch dat God ons hier op aar
de laat leven als verantwoordelij
ke mensen. En eerder dan te bid
den om verlossing van de welvaart,
die zulke grote geestelijke gevaren
i geestelijke ge'
brengt, zullen
om de kracht de a
Het zou ondankbaar zijn dit
artikel met een klaagzang te ein
digen, aldus ds. Baumfalk. Voor
al als we de zoveel royalere le
vensomstandigheden van t>an-
daag gaan vergelijken met de ar
moede tijd van rond de eeuw
wisseling, met de werkeloos-
heidsmisere van de crisisjaren
of met de ellende en honger van
de oorlogstijd.
Het is een gave van God als wij
onze wijn kunnen drinken in vro
lijkheid des harten en van het le
ven kunnen genieten met de huis
vrouw onzer jeugd. Het boek Predi
ker dat enerzijds de ijdelheid van
het leven tekent, straalt aan de an
dere kant van echte christelijke le
vensvreugde! „Ook ieder mens aan
wicn God rijkdom en schatten geeft,
en dien Hij in staat stelt daarvan
te eten en zijn deel te krijgen en
zich bij zijn zwoegen te verheugen
- dat is een gave Gods." (Predi
ker 5:19). Het gaat dan ook om on
ze innerlijke levensverhouding. Hoe
aanvaarden en ervaren wij onze
welvaart? Genieten we die als een
geschenk uit de hand van God?
Dan zal deze verticale lijn ook on
ze christelijke levenshouding moe
ten bepalen in het horizontale vlak.
Hoe meer wij de welvaart van
onze eeuw zien als een gave en een
opgave uit Gods Vaderhand, des te
minder moeite zal het ons kosten
om er niet ons hart op te zetten,
om er niet volledig in op te gaan.
Des te meer vreugde zal het ons
verschaffen met wat wij over heb
ben ook anderen te kunnen helpen.
Immers niet van ons, maar „van
U zijn alle dingen."
Het gaat er volgens ds. Baum
falk maar om of wij ons van
daag nog rentmeester weten.
Rentmeesters die verantwoording
moeten afleggen van het bezit
van,hun Heer dat aan hun han
den is toevertrouwd.
Wij leren onze kinderen geluk
kig nog bidden; Here zegen de
ze spijze, amen. Dat zal voor
onszelf betekenen dat we naar
analogie van dit kindergebedje
niet ophouden te bidden met
een open oog voor de gevaren):
Here, zegen deze welvaart, al
dus ds. Baumfalk.
m
Kerstfeest nadert. Dat betekent
óók: hoogspanning in de colpor-
tage-activiteit van de evangeli
satiebladen.
Op dit gebied is Nederland niet ka
rig bedeeld. Het kost weinig moeite
om een dozijn evangelisatiebladen op
te noemen, die met een speciaal kerst
nummer op stap gaan. En er zijn er
stellig nog veel meer.
De acht bekendste evangelisatiebla
den hebben een contactgroep gevormd.
Het zijn de Elisabethbode (geref.), Echo
(hervormd), De Goede Tijding (geref.),
Licht en Waarheid (chr. geref.), Onder
weg (geref.), De Open Deur (hervormd),
De Strijdkreet (Leger des Heils) en De
Zaaier (baptist.).
Op een persconferentie van de contact
groep lag van elk dezer bladen een kerst
nummer op tafel. Allemaal met zorg ge
redigeerd en geïllustreerd.
Doch dat is maar een begin. Straks
worden ze ook met liefde en zelfver
loochening aan de man gebracht. Om
dat de werkers in de evangelisatie er
van overtuigd zijn, dat niemand in Ne
derland verstoken mag blijven van het
evangelie en dat juist het kerstfeest
een mogelijkheid biedt om de bood
schap van het heil bij de mensen te
brengen.
(Van een onzer verslaggevers)
kerk. „Daarin bespeelt „Echo" (geref.
bond) meer de basregisters, terwijl ik
zelf in „De Open Deur" meer de lichte
toontjes laat horen", zei hij.
Ds. H. J. Spier (..Goede Tijding") acht
te niet het éne blad het belangrijkst,
maar de éne boodschap die men brengt.
Envoy Filius („Strijdkreet"): Als
er in Nederland één evangelisatieblad
tot stand kwam, zou het mijn eerste
werk zijn een twééde op te richten".
Majoor D, Lissenburg („De Strijd
kreet") „Eén blad zou onwaarachtig
Het licht schijnt in de duisternis.
Waarom dat licht? Omdat God de wereld heeft liefgehad.
Hoe lief? Dat hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,
opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar
eeuwig leven hebbe".
Magistraal woorden voor de mens onbegrijpelijk. God geeft
Zijn Zoon om de mens te redden. De mens, die van nature
van tiod niets wil weten, Hem hoont en Hem de rug toe
keert. Toch redden.
God geeft Zijn Zoon en de mens, in zijn woede en haat,
grijpt die Zoon en nagelt Hem aan het kruis.
Zo lief heeft God de wereld gehad.
Een kruis, teken van liefde. En daar staat de mens, en hij
kan twee dingen doen: ja zeggen tegen het kruis of er
schouderophalend aan voorbijgaan. Wie ja zegt heeft het
eeuwig leven, wie nee zegt gaat verloren.
Het licht schijijnt in de duisternis, en de mens heeft te kiezen,
hij kan er niet onder uit,hij kan niet neutraal blijven. Want
wie niet voor Mij is, is tegen Mij.
Het leven stelt de mens voor de beslissendste vraag in zijn
gehele leven.
God steekt de mens de hand toe. Grijpen wij die hand of
weigeren wij?
(Advertentie)
Voor Iedere smaak en elke prijs
EEN OLIEHAARD
'n Volmaakt
I begrip In
f olies took'
Maar aangezien er weinig vraag naar
het evangelie is al zijn er uitzonde
ringen dienen de colporteurs van evan
gelisatiebladen wel over een dosis vrij
moedigheid en blijmoedigheid te beschik-
Want soms moeten ze de smaad
van het evangelie dragen in dit werk.
Anderzijds blijkt het ook een zeer geze
gende arbeid te zijn.
FEEST IN DE FLAT
Een suggestief beeld daarvan ver
schaft het adventsspel „Feest in de flat",
geschreven door envoy Jan Filius van
het Leger des Heils, dat maandag 17
december (en donderdags daarna) door
de NCRV wordt uitgezonden.
Het spel illustreert de ervaringen van
_jn medewerkster in de evangelisatie,
die haar jaarlijks partijtje kerstnum-
aan de man gaat brengen in een
maar die door haar ervaringen gaat
twijfelen aan de zin van dit werk.
We kunnen ieder adviseren dit spel
te beluisteren. Zowel hun die met kerst
nummers op stap gaan, als hun die
deze nummers bij hun deur aangebo
den krijgen. Mede door de muziek var
Frans Mljts en de liedjes van Jules
de Corte is dit, onder regie van
van Eijk uitgevoerde spel een zeer
aansprekend geheel geworden.
Vtrkrlithir kg 4» m
WITTE
KRUIS
DE echte PIJNSTILLER
Rugpijn... maar ook andere
plagende pijnen vaagt u prompt
weg met WITTE KRUIS, (poe
ders, tabletten of cachetsl)
De Salicyl-vrlje pijn
stiller. die géén maag-
klachten veroorzaakt!
;aGiiei9i;
WITTE KRUIS
Prof. H. Jonker bundelde lezingen
De .moderne qommunj.ca,tie-
middelen hebben het isolement
zijn- kracht ontnomen. Politieke,
lokalisering is een onmogelijk
heid geworden, kerkelijke even
zeer. Onze verantwoordelijkheid
heeft zich in de breedte uitge
breid. De anderen zijn er heel re-
eel. De Roomse mis verschijnt
met deskundige toelichting op
ons beeldscherm en dringt tot
kennisneming. En uit zorg over
de gespletenheid van het Chris
tendom is de oecumenische be-
Prof. F. W. Grosheidel weging ontstaan, een wereMom-
spannend contact, dat niet alleen
theologische en dogmatische
maar ook liturgische verschil
punten duidelijk aan het licht
heeft gebracht.
Zo Is door allerlei factoren de
aandacht voor de vormgeving in de
eredienst vernieuwd. Prof. dr. H.
Jonker, schrijver van: Liturgische
oriëntatie (uitgave N.V. Gebr. Zo-
50 jaar hoogleraar
de Vrije Universiteit werd benoemd. In
1907 promoveerde hij aan de V.U. op
het proefschrift „De verwachting der
toekomst van Jezus Christus". Tot 1912
doceerde prof. Grosheide in de vakken
rakende het Nieuwe Testament.
mer en Keunings uitgeversmaat
schappij, Wageningen) acht dit een
verheugend symptoom van het feit,
dat het Christendom niet dood is.
De wijze van samenkomen van de
Gemeente is voor het functioneren
van het geloof van het grootste be
lang. Een kenmerk van liturgische
oriëntatie is dan ook haar voort
durende actualiteit.
die vroeger van geestelijke betekenis
waren, voor de moderne mens onver
staanbaar en zonder zin zijn geworden,
terwijl nieuwe gebruiken kunnen op
bloeien waarin de moderne mens beter
zijn geloof kan beleven en uitdrukken.
één kerk be-
GEEN SCHANDAAL
s. E. Pijlman („Onderweg"):
„Deze verscheidenheid is geen schan
daal, want elk blad richt zich tot een
bepaalde groep. Wel zou het zin heb-
om tot een zekere beperking te
komen."
Ds. M G. Boeschoten („De Zaaier")
Ieder blad spreekt vanuit een eigen
achtergrond en heeft ook een eigen voor
stelling van de mensen tot wie het zich
richt. Fusie wordt verworpen. Herver
kaveling valt zeker te overwegen."
Samenwerking, ook bij de colportatie,
een goed ding. Dat voorkomt wat
theoretisch kan gebeuren dat aan
één deur acht verschillende kerstnum
mers worden gepresenteerd.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zierikzee (vac. C. Beze-
mer): L. Bore, te Haamstede (Zld).
Aangenomen naar Drogeham (toez.):
Het spel loopt niet uit op een gladde p. E. van Ooijen, te Gaast en Ferwoude;
oplossing. Het laat de vraag „wat baat beroep tot pred. gestichtsgemeente „Zon
deze evangelieverkondiging nu eigen- en Schild" en „Hebron", te Amersfoort:
lijk?" onbeantwoord. Maar met te meerip. A. A. Klusener, te Delft,
klem legt het er de nadruk op dat een] voor Berlikum (toez.): A.,
nuTi^l6"' wg!£ ,Lrif,?^ "het Stegenga. ^te Makkum; ^voor Terkaplej
Heykoop, v
Apothekersassistenten trachten al lang
Minister remt
VERSCHEIDENHEID
Stavoren: J. D. M.
te Zwolle.
GEREF. KERKEN
G. P. Klijn van De Open Deur,
heeft namens de contactgroep een paar
opmerkingen gemaakt over de beteke
nis van evangelisatiebladen, waarvan
velen menen, dat zij tot de volkomen JU
verouderde middelen van het apostolaat Meerkerk,
behoren. Bedankt
In dit televisietijdperk lijken dergelij
ke bladen en zeker hun kerstnum-
ers wel algeheel uit de tijd te zijn.
Maar de ervaringen van deze bladen
zijn toch anders. Tallozen kopen de kerst
nummers nog (gemeenschappelijke op
laag anderhalf miljoen exemplaren,
dat is op elke twee gezinnen één kerst-
i velen lézen ze ook. Door
gaan dus.
Maar de vraag, die wél rijst Is of
deze verscheidenheid van acht verschil
lende bladen nu zulk een glorie voor
de kerken kan zijn. Vanuit de kring der
persvertegenwoordigers klonk zelfs het
woord „schandaal".
ONGEWENST
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zaamslag: G. Blom, te
*s-Gravenhage-Rijswijk:
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zuidwijk, Pendrecht, Lom-
bardijen: K. de Gier, te 's-Gravenhage.
Bedankt voor Veenendaal: P. Blok, te
Dirksland.
UNIE VAN BAPTISTEN GEMEENTEN
'Aangenomen naar Coevorden: D. Bosch-
HAMEA-C
handen
ruw of schroal
-geleiESEH
verbetering
(Van onze soc.-econ. redactie)
De apothekersassistenten drei
gen op het ogenblik de dupe tc
worden van een controverse, die
er bestaat tussen het ministerie
van Economische Zaken en de
apothekers.
De tussen de assistenten en de
apothekers overeengekomen ver
betering in de arbeidsvoorwaar
den mag niet volledig doorbere
kend worden in de ziekenfonds
tarieven. De minister wil- voor
deze doorberekening slechts tot
een bepaald percentage toestem
ming geven. Het overleg, da
hierover in augustus reeds plaats
had tussen de apothekers en Eco
nomische Zaken, is nog steeds
niet tot een goed einde gekomen
met het gevolg, dat de assisten
ten nog steeds maar moeten
wachten op een toch al zeer ma
tige verbetering van de salaris
sen.
Hierover bestaat bij de assistenten
nogal wat ontstemming. De onderhan
delingen over do salarisverhoging, die
thans nog niet is gerealiseerd, zijn reeds
in oktober 1961 begonnen, dus
dan' een jaar geleden.
In april van dJt jaar werd met de apo
thekers overeenstemming bereikt over
een bepaalde salarisoptrekking, welke
ter goedkeuring aan het College v
Rijksbemiddelaars werd voorgelegd.
Het college stond in eerste instantie
al afwijzend tegenover de voorstellen,
maar na een „hearing" van partijen kori
toch het fiat gegeven worden, echter
met de restrictie, dat de apothekers het
eerst met Economische Zaken eens
den moeten worden over de mate
doorberekening in de ziekenfondstarie-
En hierop is daarna de zaak blijven
hangen. Zowel Economische Zaken als
de apothekers lijken zich in de afgelopen
maanden niet bijzonder ingespannen te
hebben om tot overeenstemming te ko-
waarvan de assistenten thans het
gelag moeten betalen.
Ordening
Vertelling moet
centraal staan
(Van onze ondenvijsredactie)
de N.C.R.V.-microfoon onder de titel
„Door een geopende deur in de Hemel"
êehouden zondagavondlezingen heeft ge.
undeld (in bewerkte en uitgewerkte
vorm en met verwerking van vele reac
ties uit allerlei kringen), verstaat onder
liturgie een ordening van de samenkomst
van de Gemeente, waarin de dynamiek
van het Woord Gods plaats heeft en de
Gemeente in de gelegenheid wordt ge
steld op de dynamiek van het Woord
Gods te reageren in schuldbelijdenis,
aanbidding, lofprijzing, deelneming aan
het heil (sacramenten), gemeenschap,
offerande en dienstbetoon in en buiten de
samenkomst. En dat alles in levende ver
bondenheid met de traditie van de Kerk.
i In hoeverre is de oergemeente voor onze
situatie relevant? Een volledige negatie is
levenzeer af te wijzen als een onkritische
acceptatie.
Zich naar verschillende kanten oriën-
U KK Kol ♦„riif»! terend poogt de Utrechtse hoogleraar een
en de onderwijzers Rebben he* twijfel- bijdrage te leveren tot meer liturgische
aohtig genoegen als administrateur dienst bewustwording. Hij behandelt onder
te doen. Hoewel het_s£arcn volop ouder- jmeer de uturgie van het Woord en tal
van liturgische momenten, gebaren en
gedragingen, waarvan zelfs de trouwe
Senaat Amsterdamse
universiteit laakt
groenexcessen
Het bureau voorlichting van de univer
siteit van Amsterdam deelt mede dat de
senaat van de universiteit van Amster
dam in zijn vergadering van gistermid
dag het volgende besluit heeft geno
men:
De senaat van de universiteit van Am
sterdam heeft met diepe verontwaardi
ging kennis genomen van de misstan
den, zoals die zich vooral na de Tweede
corps hebben ontwikkeld en van de wel
zeer beschamende gebeurtenissen bij de
jongste ontgroening. Hij verzoekt het col-
I zegels cn spaarkaarten. Tandverzorging
geschiedt via de school. Maar ook de be
handeling van de vakken zelf eist be
perking. Wij mogen al heel blij zijn, als
we het leerprogramma kunnen afwerken
zonder storing of buitennissigheden, die
de kostbare tijd gggj 1
Nu de Kerstwijdingen weer in
aantocht zijn, komt vanzelf de
vraag op, of de school in dezen
ook een taak heeft. In School en
belyden nu, orgaan van het Ge
reformeerd Schoolverband, con
stateert J. E. Kok, dat het chris
telijk onderwijs geen opdracht
heeft de christelijke feesten op
extra wijze te importeren: wie
Kerstfeestvieringen op de schoolst
brengt, moet ook Paas- en Pink- rode lichtjes en dennegi
h i1 inde
BPVMP-— neiL.
alles noodzakelijk dat de onder
wijzer zich goed voorbereidt, zodat hij
verbanden kan leggen tussen kribbe,
kruis en opstanding.
denis. Deze culmineert in de vertelling.
Daarbij komt nog de bijbelse aardrijks
kunde en voorts het leren van de „vers
jes". Verder gaat onze taak niet."
Uitvoerig gaat de schrijver in op het
argument dat het Kerstfeest zich zo goed
leent voor de romantische sfeer. De heer
Kok wil dat wel toegeven, maar hij
vraagt zich af of
Kerstfeestviering
op school de kinderen dichter bij Jezus
Christus brengt of dat die juist de aan-
I dacht afleidt. De ware voorbereiding tot
van zijn betoog.
In hel begin van zijn artikel betoogt
de schrijver, dat wanneer men op de
•chool iets ten uitvoer wil brengen,
men zich In de eerste plaats dient af
<e vragen of dat Iets tot de schooltaak
behoort
„Wij hebben", zo zegt de heer Kok.
de laatste tijd al heel wat zaken moeten
accepteren, die hoogstens zeer zijdelings
met de school te maken hebben. Alle in
zamelingen geschieden via de kinderen
Kerstlioodschap
van de paus
Radto-
Verder zaï^hïj op 23 december des
morgens de Italiaanse kardinalen en
bisschoppen in buitengewone audiëntie
ontvangen Een half uur later volgen de
leden van het corps diplomatique, die
bii het Vnticaan geaccrediteerd zijn.
Boeken terug
kerkganger niet steeds de diepe zin zal
kennen.
Oecumene
Dit boek scherpt de kritische zin, stoot
door de vormen heen tot op het eiger
Ifjke. Het leert, dat liturgie met has
ruetvermoede dimensies meer is d«
vorm en estetlsche verfraaiing. De schrü-
ver confronteert de lezer ook met de
oecumene, de oude Kerk en de gods-
dienstfenomenologie. Zijn bespreking
van de rooms-katholieke eredienst is
voor hen die daarvan nog maar zo wei
nig weten en vaak lichtvaardig oordel'
en hoevelen zijn er dat nog zeer
instructief.
Radiolezinge
Daarom is dit
king van de bezinning op de liturgie
maatregelen te nemen die nodig en wen
selijk zijn om wantoestanden als de bo
venbedoelde te voorkomen. Hij verzoekt
voorts het bestuur van de universiteit de
betrekkingen te verbreken met iedere
studentenvereniging, waarvan de groen
tijd niet zodanig is geregeld, dat iedere
lichamelijke kwelling of geestelijke kren
king is uitgesloten.
vervluchtigen spoedig,
boek een blijvende verrlj-
Ir. Badings verlaat
R.U. in Utrecht
wat stille dag In de
De benoeming van ir. H. H. Badings
openbare leeszaal en 'bibliotheek'* van tot wetenschappelijk hoofdambtenaar
Norwich Engelartd toen een trouwe lezer aan de rijksuniversiteit te Utrecht
binnenkwam en mededeelde, dat hij een ivoor het orgaan van de Utrechtse uni-
aantal bibliotheekboeken kwam terug-versitaire gemeenschap Sol Justitiae.
brengen, die hij wat te lang thulsgehou- aanleiding geweest het politiek verleden
den had van de beer Badings in herinnering te
„Prachtig mijnheer", zei dc bibIiothc-|roepen. Ook de destijds do°rJ^ej;eraad|
carls, „hoeveel rijn het er?" „uh..uh„ BÉ|
tweehonderd negenennegentig zei de
lezer.
dan de maximum leestijd in hun bezit
hadden gehouden, niet beboet zouden
.Sommige boeken had bij ai 14 Jaar"
kunnen houden zonder dat iemand daar-
orivé-ka-*ebhen hem
ir - ,en vragen c
de muziek onder voorzitterschap
van prof. mr. J. C. van Oven opgelegde
uitsluiting voor de tijd van tien jaar van
ir. Badings werd in deze beschouwing
betrokken.
De secretaris van het college va
ratoren aan de rijksuniversiteit
Utrecht, mr. J. H. des Tombe, heeft in
middels medegedeeld dat Ir. Badings
JU zijn functie
net zijn ben
i de Staatsliche
Stuttgart. Deze
Stuttgart, aldus mr. des Tom-
"t te combineren met d'
«pel ijk hoofdamb'ena?
Bezorgd over bepaalde ontwikke
lingen in het partijpolitieke leven in
Nederland bij de voorbereiding van
de verkiezingen van 1963 heeft de
Europese beweging een dringend be
roep op de grote politieke partijen
gedaan om bij de keuze van per
sonen op verkiesbare plaatsen en het
opstellen van verkiezingsmanifesten
rekening te houden met de belangrij
ke plaats die de Europese ontwikke
ling in de komende jaren zal in-
Het hoofdbestuur van de Europese 'be
weging verklaart in een brief aan de
A.R.P., de C.H.U., de K.V.P.. de
P.v.d.A. en de V.V.D., dat het zich in
de afgelopen jaren over het algemeen
gelukkig heeft kunnen prijzen met het
kaliber en de geestdrift van de perso-
Misdeeld
die als deskundigen op Europees
gebied uit de politieke partijen naar vo
ren zijn gekomen om zowel aan hel
Binnenhof als in Luxemburg, Straats-
jrg en elders de belangen van Europa
Nederland te behartigen.
Het hoofdbestuur hoopt en vertrouwt
dat ook na de vrij uitgebreide wisseling
personen die de komende verkiezin-
in verscheidene partijen te zien
zal geven, de Europese eenwording door
niet minder energieke en deskundige
personen voor Nederland behartigd zal
worden dan tot dusver.
De taken die Nederland in de komen
de vier jaar wachten, zullen in de eerste
plaats komen te rusten op de schouders
van het volgende Nederlandse kabinet,
aldus de brief, doch het kabinet zal
daarbij onverminderd behoefte hebben
aan zowel steun als nauwlettende, op
bouwende kritiek van de Staten-Gene-
raai.
De assistenten achten zich misdeeld,
vooral wanneer zij letten op de salaris
sen van het verplegend personeel, die
wel met sprongen omhoog konden. De
economische repercussies van een sala
risoptrekking voor de apothekersassis
tenten kunnen nooit groot zijn, vooral
omdat het hier een vrij kleine groep be
treft.
Het uiblijven van de salarisverbete
ring voor de assistenten heeft bovendien
tot gevolg, dat het werk nog zwaarder
wordt. De te lage salariëring werkt Ta
melijk de afvloeiing uit het vak in
hand, zodat hetzelfde werk door m
;r mensen dient te geschieden. De ai
as van nieuwe assistenten is te gering
n het grote tekort ook maar enigs-
ns goed te maken.
De apothekers hebben zich van
kant bereid verklaard het hogere salaris
uit te betalen, maar zij wensen dit
niet te doen, wanneer de goedkeuring
het College van Rijksbemiddelaars
nog ontbreekt.
Mede gelet op hun zware en zeer
antwoordelijke taak in de samenleving
menen de assistenten nu op korte ter
mijn een gunstige beslissing, die alles
zins verantwoord is, van minister De
Pous te mogen verwachten.
Meclizine alleen
nog op recept
De hoofdinspecteur van de volksgezond
heid voor de geneesmiddelen, dr. P. Si-
derius. heeft de apothekers dringend
verzocht meclizine, alsmede de genees
middelen Postafene, Suprimal en Crani-
mal (waarin meclizine voorkomt) uitslui
tend af te leverén op medisch voorschrift,
terwijl hij zijn verzoek Emesafene niet
af te leveren voorlopig handhaaft. In
een brief aan alle apothekers zegt dr.
Siderius. dat er een nader onderzoek is
ingesteld naar de verschillende berichten
en publikaties ten aanzien van de moge
lijke vruchtbeschadigende werking van
meclizine. Op grond van de thans be
schikbare gegevens is het niet mogelijk
een eventuele vruchtbeschadigende wer
king uit te sluiten. Aan de andere kant
is er geen aanleiding om het gebruik v
meclizine bij niet-zwangere vrouwen
bij mannen te beletten. De fabrikant zal
de aflevering van Postafene, Suprimal
en Cranimal hervatten.
'De geneeskundig hoofdinspecteur
de volksgezondheid, de heer H. J. Dijk
huis. merkt in een brief aan alle artsen
nog op, dat vruchtbeschadigende invloe
den van buitenaf reeds in een zo vroeg
stadium van de zwangerschap kunnen
optreden, dat de vrouw zelf in vele ge
vallen nog geen aanleiding heeft de arts
in te lichten over een eventuele zwan
gerschap.
Fr. Rombouts overleden
Op bijna 80-jarige leeftijd is in Til
burg overleden frater Godfried Frans
Rombouts (frater Sigebertus).
Frater Rombouts genoot bekendheid
door zijn opvoedkundige werk. Hij was
hoofdredacteur van het r.k. opvoedkun
dige tijdschrift Ons eigen blad, oprich
ter en leider van de Opvoedkundige
brochurenreeks. redactielid van de Ka
tholieke encyclopedie en van de Katho
lieke encyclopedie voor opvoedkunde
onderwijs en lid van de Maatschappij
der Nederlandse letterkunde.
„Vragen «p medisch gebied zenden ami We redactie van ons
blad mei linksboven op de envelops „Medische rubriek".
Antwoord op vrngen van algemeen belang wordt wekelijks
In deze rnbrlek gegeven, vragen die hiervoor minder geschikt
zijn worden por brief beantwoord."
Vraag: Kunt u mij iets over bloedvergiftiging
vertellen? Is het werkelijk zó, dat de z.g. „ro
de streep" minder gevaarlijk is dan men al
gemeen beweert?
Er heerst over het begrip bloedvergiftiging in de
volksmond nogal enige verwarring. Wanneer men een
kleine, vaak op 't oog onbetekenende verwonding
aan hand of voet of elders heeft, en van hier uit
een rode streep loopt, spreekt t'e leek over „bloed
vergiftiging". Ongerust spoedt hij zich naar zijn
huisarts, die hem geruststelt. In verschillende ge
vallen vertrouwt de patiënt het echter niet: hij is
slachtoffer van een misverstand.
De rode streep, die van de verwonding naar het
centrum van het lichaam loopt, via oksel of lies,
duidt niet op een vergiftiging van het bloed. In wer
kelijkheid is het een ontsteking van een lymphevat.
Lymphe is een vloeistof die uit de kleinste bloed
vaatjes siepelt, om ten slotte weer opgevangen te
worden in lymphevaten, die op hun beurt weer uit
monden in enige lichaamsaderen. Met de lymphe
wordt voeding naar de weefsels gebracht, terwijl
op de trugweg afvalstoffen worden meegenomen.
Wanneer er een ontsteking bestaat zitten er tussen
de afvalstoffen ook vele bacteriën, die de lymphe-
banen kunnen doen ontsteken. De roodheid duidt dus
op een ontsteking. Voordat de lymphe echter in de
aderen komt, passeert hij nog enige malen een
lympheklier. die men pis een douanestation kan be
schouwen. Ongewenste stoffen worden hier tegenge
houden. Zij worden onschadelijk gemaakt door de
witte bloedlichaampjes, die zich in grote hoeveelhe
den in deze lympheklieren bevinden. Wanneer er niet
voldoende witte bloedlichaamojes ziin. worden on-
- - -•h» str-'d teeen de
gens de algemene toestand van het lichaam niet ge
heel onberoerd. De patiënt kan wat koorts krijgen
en zich minder goed voelen, terwijl de klier of klie
ren, die bij het proces betrokken zijn, warm. pijn
lijk en wat gezwollen worden. Wanneer de klieren
de invasie niet tot staan kunnen brengen door de
5rote hoeveelheid bacteriën of door een minder goe-
e conditie van de patiënt, kunnen de bacteriën in
het bloed komen. En pas dén kan men met recht
van een bloedvergiftiging spreken. De patiënt is in
middels flink ziek geworden -net hoge koorts. Ge
lukkig beschikt ons lichaam over nog andere reser
ves om ook deze invasie te weerstaan. En dan heb
ben we ook altijd nog onze penicilline, streptomyci-
ne enz. om het verdedigende lichaam te hulp te
komen.
Op zichzelf genomen is de „rode streep" dus niet
gevaarlijk, hoewel zij duidt op een binnendringen
van bacteriën via de verwonding in het omgevende
weefsel. Men zal dus de verwonding beter moeten
behandelen om verder binnendringen te voorkomen,
terwijl het lichaam de rest dan wel doet!
veel losmazig weefsel bevindt, öle de opname L.
lichaam vergemakkelijkt. Men krijgt echter vijftien
injecties van steeds een wat hogere dosis in op
eenvolgende dagen met twee rustdagen tussenin. Dit
is nogal een bewerkelijke aangelegenheid. De injec
ties zijn wel enigszins gevoelig, doch bepaald niet
meer dan andere. Wel is het mogelijk dat de per
soon na enige dagen zich minder lekker voelt. Men zal
dit er voor over moeten hebben!
Vraag: Indertijd schreef u over de alvees-
klier. Wanneer er tc weinig insuline wordt ge
maakt, ontstaat de suikerziekte. Kan er ook wel
eens teveel insuline door de alvleesklier worden
geproduceerd?
Het kan voorkomen, dat zich in de alvleesklier
een gezwel bevindt, dat bestaat uit weefsel, dat de
alvleesklier eigen is, en dus ook insuline maakt. In
deze gevallen wordt er dus teveel insuline in om
loop gebracht. Het gevolg zal zijn, dat de patiënt
i zijn bloed overhoudt door de t
Vraag: Naar aanleiding i
artikel
af, of men ook hondsdolheid kan oplopen door
een krab van een besmet dier. Verder wil ik
graag weten waarom de injecties tegen honds
dolheid zo naar zijn.
Wanneer de krab door een ziek dier veroorzaakt
wordt, zit hier inderdaad de mogelijkheid van be
smetting in. Vooral honden en katten zitten nog wel
eens aan hun poten te likken. De kans. dat speek
sel via de krab in het lichaam komt is dus niet denk
beeldig.
Wat Ho in'eotio! betreft tegen honHcdo'heid: Hezo
weinig suiker
grote afbraak.
De symptomen, die deze patiënten vertonen, zijn
die van een tekort aan suiker. Mensen, die zich hef
tig hebben moeten inspannen zoals sportlieden, ken
nen deze symptomen in lichtere mate ook: honger
gevoel, zweten, slapte van armen en benen, neiging
flauw te vallen, trillen. Ook zij hebben een tekort
aan suiker in het bloed, ontstaan door een grotere
verbranding door hun inspanning.
Wanneer suikerpatiënten teveel insuline ingespoten
krijgen ontstaan deze symptomen uiteraard ook.
De behandeling in al deze gevallen ligt in eerste
instantie in de toediening van extra suiker, liefst
in gemakkelijk onneembare vo<-<n. ->oals dextrose, ol