Het gebed van ds. FORGET Paus sloot eerste fase van concilie met rede Samenspreking nodig tussen zending en hulpverlening Geen opvolger gevonden voor bisschop Dibelius Een woord voor vandaag „Gemengd vergaderen is niet verantwoord" Herderlijk schrijven over het Vaticaans concilie Rif^Poro! Aartsbisschop Nikodem over „Vrede en vrijheid" t MAANDAG 10 DECEMBER 1962 Het gebed, in de rouwdienst in de Nieuwe Kerk te Delft uitgesproken door de Waalse predikant ds. G. I. P. A. B. For get, heeft overal in den lande diepe indruk gemaakt. De tekst van dit gebed stond niet op schrift doch is op geluidsband ter beschikking gekomen. De vertaling van de opgenomen Franse tekst luidt: Wij bidden samen. Geef stilte in onze harten, o Heer, opdat al hetgeen wij U vragen in dit gebed door U ingegeven zij. Want bidden is eerst U ontmoeten en U aanhoren. Maar in onze nood, in onze zwakte, staat Gij ons toe U aan te roepen en te leunen op U. Aldus wenden wij ons tezamen tot de bron des levens op het ogen blik dat de dood voorbij gaat. Want wij laten de stoffelijke resten van een zeer geliefde moeder, vorstin en christin heengaan naar de plaats van haar laatste rust. Onze geesten zijn ontroerd en onze zielen bedroefd. Geef ons Uw troost en Uw vrede, bevestig ons in dit ogenblik stevig op de rots van Uw evangelie. En bewaar ons in Uw genade, zoals Gij haar hebt beschermd, geïnspireerd, gesteund en behouden. Wij zijn tezamen rondom deze baar, gekomen van zeer verschillende einders, maar allen Uw kinderen. De smart verenigt ons, maar ook en vooral de hoop en het geloof. Zie, Heer, daar is eerst dit gezin, het koninklijk gezin der Nederlanden. Een moeder is ingeslapen. In de dagen der jeugd gelijk in de dagen des ouderoms, in de dagen der sterkte gelijk in de dagen der beproevingen is zij standvastig gebleven, evenals de telgen van het oude en edele geslacht, waarin zij U heeft gediend. Evenals de voorouder die terecht de Vader des Vaderlands wordt genoemd, en op wie zo wonder baarlijk het woord uit de Heilige Schrift van toepassing is: Want hfj bleef standvastig, als ziende den Onzienlijke. Evenals de zachtmoedige en reine koningin Emma, die als eerste het kind, dat vorstin werd, het onvergelijkelijke gezelschap liet kennen van de Meester van het Evangelie, dank zij wie iedere gelovige, zelfs in de donkerste dagen kan zeggen: Ik ben niet alleen, want de Vader is met mü. Wij vragen U tezamen, heel de rijkdom van Uw troost te gunnen aan Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden en aan heel het koninklijk gezin. Met hen danken wy U, dat Gij ons vergund hebt te weten dat er in het hart der natie een moeder was, een veeleisende, maar rechtvaardige en ware moeder, waardig om leiding te geven, omdat zijzelve geleid werd door U. Heer, indien er enige troost is in de liefde, doe dan aan hen die de afgestorvene bewenen, heel de liefde voelen van het Nederlandse volk. Want rondom het koninklijk gezin, dit weten wij, is als een lichaam rondom een hart, het volk van dit land. En het is'dit volk dat tot U bidt en U dank en hulde brengt omdat Gy het zo veel hebt gegeven sedert de verre dagen waarin Gij door de bevelen en de beloften van Uw Woord het geslacht Oranje hebt geroepen om in dit land Uw kudde te leiden; dit volk, dat ondanks de droefenis van heden zich erover verheugt koningin Wilhelmina te hebben gekend, te hebben gevolgd, te hebben gehoorzaamd, zoals het zich verheugt en U dank brengt omdat het in vertrouwen haar, die Gij tot haar opvolging hebt geroepen, kan volgen. En dit volk van Nederland, dat stil is in erkentelijkheid en toege negenheid, is niet alleen. In een wereld waar de wetenschap doet duize len en die door voorspoed wordt verdwaasd, in een wereld waarin de oorzaken van tegenstellingen en geschillen zich vermeningvuldigen, komen hier naties bijeen en tot elkaar. Naburige en verre volkeren komen hier getuigen van hun eendracht in rouw en hoop. Wat de wijs heid van de wereld niet kan, dat doet de dwaasheid van het Evangelie. Mensen, gemeenschappen, rassen, zeer verschillend in cultuur en tradities, zelfs en vooral in godsdienstige tradities, buigen zich tezamen boven deze baar. Zij hebben het getuigenis gehoord van haar die, meer dan alle andere dingen, Christus heeft willen plaatsen in het middel punt van heel haar leven. Zij brengen U hulde door haar te eren, die niet meer van deze wereld is en hun aanwezigheid is als het voorspel voor de dag, waarnaar zij, die van ons heengegaan is, in haar wensen en gebeden zozeer heeft gehaakt, de dag waarop de wereld aanvaarden zal Uw vrede te ontvangen en waarop in Jezus' naam iedere knie zich zal buigen, in de hemelen, op aarde en onder de aarde en waarop iedere tong belijden zal dat Jezus Christus de Heer is. Heer. hoe zouden wij in dit ogenblik van inkeer niet denken, hoe zouden wij niet tot U spreken van dit volk of van deze volkeren, die nog verdeeld en gekwetst worden door menselijke grenzen, hoe zouden wij niet Uw volk begroeten, Uw onmetelijk en onzichtbaar volk, het volk, dat door bepalingen noch grenzen kan worden bedwongen, dat door geen enkele leerstelling kan worden afgebakend, het volk dat Jezus van den beginne af heeft gekend en liefgehad, en dat Hij ook- heeft doen liefhebben door Zijn dienares, koningin Wilhelmina. Daar zijn zij, stil en dankbaar, al diegenen met wie zij een heeft willen zijn in liefde cn gelóóf. Jeugd van de wereld, ongeruste en be dreigde jeugd, vurige en gekwelde jeugd, onafzienbare legerscharen van lijdenden, armen, vervolgden, slachtoffers van economische conflicten of van rassentegenstellingen, dolend en opgejaagd, gevluchten, ver strooiden, met verborgen zwakten maar ook met verborgen krachten, onbekenden, bezocht door het grote onbekende; verantwoordelijke christenen, verlangend de eisen van hun arbeid te doen stroken met de geboden van het evangelie; zendelingen en getuigen van overal, al dezen hebben een plaats gehad in het gebed en in de liefdevolle, waakzame en actieve zorg van koningin Wilhelmina. Zij danken U dat Gij, door het leven en het werk van de grote vriendin die zy bewenen, de stralende troost van de zaligsprekingen levendiger en werkelijker hebt gemaakt: „Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden". Heer, wij weten dat ons leven geen enkele zin zou hebben indien het niet gericht was naar Uw laven. Wij weten alleen dat wij vergeefs zouden werken, dat wy vergeefs zouden zoeken, dat wy vergeefs zouden liefhebben, dat wij vergeefs zouden wenen, als aan de einder van al onze wegen niet Uw koninkryk was. Dat leert Gy ons en blijft GU ons leren door het eeuwig Evangelie. Gij doet het ons ook weten door de wondere macht die Gy geeft aan Uw kinderen. Gy hebt het ons doen weten en Gy zult het ons steeds doen weten door haar, wier lichaam gaat slapen aan de zyde van dat van haar gemaal, van prins Hendrik, wiens goed heid nog straalt in de herinnering van velen, in deze aarde waarin reeds zovele grote dienaren rusten, wier lichaam gaat slapen tot aan de opstanding, maar wier geest blijft in diegenen, die op Uw trouw en Uw genade bouwen en die, wachtend op het uur van het grote weder zien, beloven „ik zal handhaven". Ds. Forget eindigde dit gebed met het uitspreken van het Onze Vader. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Emmen (vac. H. C. Kranendonk)W. Goedhart, voorganger noodgemeente Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen te Ens (N.O.P.): J. W. de Roo te Sellingen. te Lobith Th. ten Napel, kand. te Velp, die dit beroep ook Bedankt voor Pernis: J. Wolven te.Urk. CHR. GEREF. KERKEN Ds. A. W. Drechsler neemt op 27 januari a.s. afscheid van de gemeente van Vllssingen. Hy doet op 0 februari intrede in Den Haag-Zuid. Hy wordt be vestigd door ds. J. Rebel, te Lutten a.d. Dedemsvaart. VOLGEND JAAR KERST SLUITING Paus Johannes heeft in zijnl;"-" toMepwt op alle gebieden j_ leven der kerk, met inbegrip toespraak ter sluiting van de maatschappeiyke kwesties, eerste fase van het tweede Va-| ..In deze belangrijkste fase", aldus de tiraan<;p rnnrilip zatprdafneh-ipaus- »zullen de zieleherders eensgezind ticaanse concilie, zaïeraagocn <ich uit aUe macht inspanncn om de tend in de Sint Pieter, gezegd dat! juiste leer te prediken en de door hen er een goed begin is gemaakt en zjjn vertrouwen uitgesproken in een voor de mensheid vruchtbare afloop van het concilie, dat naar hij hoopte met kerstmis volgend jaar zou kunnen worden besloten. Hy zei dat het conclliewerk in de In terimperiode tot 8 september voort zou gaan met bestudering van de verschil lende onderwerpen door de commissies. Als het concilie ten slotte klaar zou zyn gekomen, zouden de genomen besluiten prompt en met instemming moeten wor- zelf verlangde regels toe te passen hiertoe za'. een beroep worden gedaan op de samenwerking van diocesane en ordegeestelijkheid, de congregaties van vrouwelijke religieuzen, het katholieke lekendom met al zijn hulpmiddelen en mogelijkheden, opdat het werk van de concilievaders zo toegewijd en getrouw mogelijk beantwoord zal worden." Dit zal. aldus de paus in zyn ln het Latyn uitgesproken rede, een nieuw Pinksteren zijn, waardoor de kerk haar S. C. v. Randwijck in de Heerhaan (Van onze kerkredactie) In het zojuist verschenen num mer van „De Heerbaan", het alge meen zendingstijdschrift, wijdt S. C. van Randwijck een uitvoerig artikel aan de verhouding van zen ding en interkerkelijke hulpverle ning (Interchurch Aid, afgekort vaak I.C.A.). Hij zegt daarin onder meer: De geschiedenis van I.C.A. is thans lang genoeg om haar tot een zelfkritiek te hebben geleid, ana loog aan die welke in de interna tionale zendingsconferenties van de laatste tientallen jaren tot uiting kwam. Wij allen, die betrok ken zijn bij de leniging van nood, onverschillig of dit in zendings- of in I.C.A.-kader geschiedt, moeten ons kritisch afvragen welke de taak der rijke kerken is t.a.v. de materiële en t.a.v. de geestelijke nood in de ontwikkelingslanden. Hier, in de vraag naar de noden van de mens ligt het criterium van de urgentie van hulpverlening. Op verschillende, wijzen kunnen wij van een hantering van dit enige criterium worden afgetrokken. Van Randwyck komt tot deze spraak na een overzicht gegeven hebben van de ontwikkeling van deze vorm van Interkerkelijke Hulpverlening. Hij omschrijft de gevaren voor dit werk als volgt: In de eerste plaats moeten wij dus ons ervan bewust zijn, te leven ln een tijd van zulk een grote algemene aan dacht voor de onbeschrijflijke materiële nood van 2/3 der mensheid, dat ook de kerken onder de eenzijdige suggestie daarvan geraken. Een deelnemer aan de assembly van New-Delhi heeft de opmerking gemaakt, dat wel talrijke assemblyebezoekers getroffen waren door de materiële nood van de Indiërs, Meer begrip Hiermede hangt samen, dat wij ln het Westen meer begrip opbrengen voor de weerstand der ontwikkelingslanden tegen geestelijke beïnvloeding dan voor die tegen materiële hulp. Wij zU" m.a.w. In toenemende mate voorzlchti geworden voor de binding van Hl. Evangelie aan westerse politieke macht soms op alsof de ontwikkelingslanden van ons Westen zeker geen wijsheid of troost, hoogstens materiële en tech nische hulp verwachten en dat het Wes ten dit normaal vindt. Maar kunnen wij er wel zo zeker van zijn als schijnbaar het geval is, dat die materiële of tech nische hulp niet evenzeer weerstand op wekt als onze geestelijke arbeid, ook al is die weerstand nog grotendeels ver borgen? Vtrglllus leert ons, dat reeds de Trojanen de Grieken vreesden, zelfs als zij geschenken brachten! Me- dlo 1953 werd mij door een Amerikaan, diep in de ..Middle West" van de USA, de vraag gesteld of wij Europeanen dankbaar waren voor de Marshall-hulp. Zou de weerzin die toen bij mij op kwam de Aziaten etc. onbekend zijn? van geschenken een manier is om mensen aan zich te binden. Het geven van technische en materiële hulp, hoe nodig ook. hoezeer het in een sfeer van vrijheid moet geschieden, kan misver stand en weerzin opwekken; dit is niet alleen het geval.met de prediking van 'ie. Deze gedachten dringen niet als iets nieuws, maar wel met nieuwe nadruk door, als gevolg de samensmelting met de IMC. Randwyck. moeten wij bij het hanteren van de noden van de mens als vrite- rium van geestelijke en materiële hulp- kOSRAM Emeritaat voor drie De Evangelische kerk van Duitsland is er gisteren niet in geref. predikanten D, ct.Nl< Leid™ der Gcreform..rd« Dibelius bisschop van Berlijn en -fm T Brandenburg, Dibelius zal zijn ambt voor onbepaalde tijd blijven bekleden totdat een opvolger gevonden is, die voor de synode aanvaardbaar Kerken heeft aan ds. J. J. Dijk te Leiderdorp eervol emeritaat verleend. Ds. Dijk. die 10 Januari 1895 werd ge boren, aanvaardde 11 februari 1923 zijn ambt te Woudsend. HIJ verbond zich 9 september 1928 aan zijn tegen woordige gemeente, die gedurende zijn verblijf aldaar tot grote uitbreiding is fekomen. Ds. Dijk ia voornemens ln ebruari a.s. afscheid te nemen van zijn gemeente. „j 1923 kandidaat werd om 13 ja nuari 1024 te Nederhorst den Berg zijn ambt te aanvaarden. In 1929 vertrok hij naar Roodeschool, waar hij ln 1944 IS. De 80 jaar oude Kurt Seharf, voor zitter van de synode, was de enige kandi daat voor het ambt van Dibelius. Twee Jaar geleden volgde Seharf Dibelius op als voorzitter van de synode van de Evangelische kerk van Duitsland. De communisten moeten nieta van Seharf hebben en zouden hem nooit toe stemming verlenen aan de oosteiyke zyde van de muur ziln ambt te vervullen. Ook de synode is verdeeld als gevolg Pvan de muur. Zij moest in twee zalen, met de vrijmaking meeging. In 1950 m Oost-en West-Berlijn, achter gesloten De aanhef luidt: herenigde hij «ich met de Gerefor- deuren bijeenkomen. Westduitsers die iVer "et COOClUd. De aannei tuut.. woonde enige tijd vergunningen voor bezoeken aan Ooit- „De aartsbisschop en de D1S- niet ln Seharf de vereiste meerderheid van twee derden der stemmen te geven. Toen dit nieuws de 85 Westduitse leden bereikte, kwamen zy tot de conclusie dat het geen zin had tot een stemming over te gaan. Derhalve Is de kwestie van de opvolging voorlopig opgeborgen. Volgend jaar zal een commissie gevormd worden om een nieuwe kandidaat te zoeken, die voor zowel Oost- als West-Dultsland aanvaardbaar is. Het licht schijnt in de duisternis. ,en de mensen hébben de duisternis liever gehad dan het licht, want hun werken waren boos" (Johannes 3: 19). Intuïtief heeft de mens altijd gevoeld dut zijn boze werken, om het woord van Johannes te gebruiken, hem in de weg staan om tot het licht te gaan. Anders gezegd: dat hij slechts de ogen naar het licht kan richten als hij zich afwendt van de duisternis. Dat hij eerst God kan zien als hij satan, de vorst der duisternis, de rug toekeert. Een andere keus is hem niet gelaten. Naar het licht gaan God zien. Wie? De mensmet al zijn zonden, zijn verdorven hart, zijn doorlopende geneigdheid tot het kwaad? De mens met zijn slechtheid, zijn kwade eigenschappen, zijn boze werken? Jazeker, diè mens! „Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen wor- den als witte wol" (Jesaja 1 :18). Want het licht is niet in de wereld gekomen om te oordelen maar om te redden. Te redden door het bloed van het Lam Gods. haar materié.e zorg in alle sferen van menseiyke activiteit kan uitbreiden een nieuw vorderen van het koninkryk van Christus in de wereld, een bevesti ging van de blyde boodschap der verlos sing. Paus Johannes behandelde in zyn rede drie punten: de eerste zittingsperiode, de voortzetting van het werk in de ko mende maanden en tenslotte de resulta ten van het concilie voor kerk en wereld. Paus Johannes noemde de eerste zittings periode „een langzame en plechtige in leiding op het grote werk". Het werk dat verricht is. de behande ling van het liturgisch schema en de vier andere schemata, is genoeg om iedereen de draagwijdte van het gepresteerde te doen inzien, aldus de paus. Hy wees er vervolgens uitdrukkeiyk op, dat het overleg niet afgesloten wordt, al worden dan wel de zittingen van het wereldepiscopaat onderbroken. Het werk van de commissies in Rome en de arbeid van de afzonderlijke bis schoppen in hun diocesen bieden de garantie, aldus de paus, dat de tweede zittingsperiode sneller en ononderbroken De paus besloot zyn toespraak mot er op te wijzen dat er nog grote verantwoor delijkheden waohttcn maar dat daarby vertrouwd zal worden op Gods hulo en met de bystand van de maagd Maria »n te roepen en van sint Jozef, de patroon van het concilie, wiens naam nu ook in de canongebeden van de mis is inge voegd. Het voorlezen van de tekst van zyn toespraak door de paus duurde tweeen- Prof. Kamphuis tot voorzitter J.V. werving gevoerd moet worden, kunnen er in de zending van meepraten, dat men graag geld wil verzamelen voor concrete aansprekende doeleinden en minder graag voor de algemene kas. Maar de meest noodzakelijke en terug kerende uitgaven hebben nu eenmaal een weinig sensationeel karakter. Hier ziet men de betekenis van de biddende Semeente, die het werk als geheel raagt en niet een bepaald object, die ook in tijden dat de zaak der zending Impopulair is. haar continuïteit verze kert. Soms staat ICA aan de verleiding bloot, in haar nog jonge werk het ont breken van deze trouwe geestelijke ach tergrond door een zekere sensatie in haar publiciteit te compenseren. Conclusies ln toenemende mate beseffen Zen ding en ICA, dat zij beide bij het doen van hun werk m de ontwikke lingslanden niet alleen voor een onein dige taak, maar ook voor dezelfde problemen staan. Hun beider sterke "en zwakke zijden zijn verschillend, in overeenstemming met hun verschil lende wordingsgeschiedenis. Hun taken Ln de ontwikkelingslanden zijn ech ter zo onscheidbaar, de vragen die daarbij rijzen zozeer dezelfde, dat een nauw overleg nodig Is. In Nederland ls het nodig bespre- kingen te houden (analoog aan die van 3 augustus 1962 te Parijs) tus sen de leidende organen van ICA en Zending. Ik denk hierbij In het bij- zonder ook aan de taken, die beide bewegingen vermoedelijk nl een na bije toekomst in Indonesië wachten. Van Randwijck heeft een probleem aangeroerd dat niet nieuw la. Reeds de Indiase kerkelijke leider dr. Paul Verghese heeft ln de derde conferen tie van Europese kerken te Nyborg aangetoond dat er het grote gevaar bestaat dat de Interkerkelijke Hulp verlening zich al te zeer op een ma- terlallstiach vlak beweegt, of eenvou- dig een uiting la van een schuldbe sef van het westen ten opzichte van het oosten; als hadden wij dua nog dit overigens door de overweldigende meerderheid van de christelijke kerk hoog gewaardeerde werk gewezen, i zijn gewoonlijk. De secretaris van het concilie, mgr. Felici. deelde mee dat de paus op 10 december een requiem-mis zal opdragen voor de zielerust van de in Rome over leden concilievaders. Predikant uit Moskou sprak in Heerlen Waarschijnlijk voor de eerste maal in Limburg, en mogelijk zelfs in ons land, heeft een predikant uit Moskou in Heer len gesproken. Het was ds. Alexander if"»-" Hantutprmrpdikant uit Moskou. liging van de her vormde gemeente in Heerlen. De bijeen komst vond plaats in het Protestants Verenigingsgebouw; Ds. Karew sprak in het Duits over het onderwerp: ..Christ- liche Existenz in einer Sozialistischen Gesellschaft". Paus toch zieker dan men denkt Kardinaal Joseph Ritter. aartsbisschop •an Saint Louis (Missouri), heeft zon dag by zyn terugkeer uit Rome ver klaard, dat de paus wellicht zieker is dan men denkt. Volgens de Amerikaanse prelaat, die het concilie heeft bygewoond. scheen 's pausen stem op de slotvergadering van de eerste zitting van het concilie zwakker te worden. Maar de paus „ver zamelde zijn krachten om zyn rede voort te zetten." In de Rooms Katholieken ker ken in ons land is gisteren een herderlijk schreven voorgelezen herenigde hij meerde Kerken te Uithuizcrmeden. waarna hij op-Berlyn kunnen kriji nieuw predikant werd te Roodeschool. -• J -;~l- i zijn Cs. Joh. Spoelstra, gereformeerd predi kant te Genemuiden. heeft op zijn ver zoek van de classis Zwolle eervol emeritaat ontvangen. Ds. Spoelstri werd 18 januari 1893 te Sappemeer, Berlyn kunnen krygen, zijn de afgelopen 3ch van Nederland aan hun priesters. religieuzen en gelovi- sappemeer, waar zijn vader 37 jaar predikant is L nvcfp 7WQl*tP T* K geweest, geboren. Hij aanvaardde 20 l_jCTfeLC t* W dl. LC oktober 1929 zijn ambt te Anna-Jaco- bapolder, welke gemeente hij 3 augus tus 1947 met Genemuiden verwisselde. bisschop in V.S. De 53-Jarige John M, Burgess is tot bisschop gewyd in de Drieëenheidskerk in Boston. Hy ls de eerste neger-bisschop van de rooms-katholieke kerk ln de Verenigde gen genade en vrede,,. Onvergetelijk ls de Indruk van de vitaliteit van de wereldkerk waarin alle bisschoppen samen zoeken naar wegen om de kerk door innerlijke vernieuwing, ook zichtbaar voor de mensen, meer te maken tot datgene wat zy in weze reeds is, tot de bruid zonder vlek of rimpel, tot de moeder van de mensen, die hen in liefdo en met begrip leidt op hun weg naar de heer. Naast de dank voor uw medeleven en uw gebed zouden wy het verzoek tot u willen richten om gezamenlijk, ter be strijding van de zeer grote kosten, een stoffelijk blijk van onze dankbaarheid en van ons medeleven te geven aan de H. Vader. Ook ln vele andere landen zul len de bisschoppen dit aan hun gelovigen vragen, om op deze wyze aan de paus een gave te kunnen aanbieden die een werkelijke verlichting van de financiële zorgen betekent. Daarom is het onze bedoeling dat zondag 16 december voor dit doel een collecte zal worden gehouden. Het is niet onmogelijk dat het concilie een lange tijd zal duren. Er moeten nog vele onderwerpen ter sprake komen, die alle ten doel hebben de kerk steeds meer de kerk van Christus in onze tij<J te doen zijn. Wy hopen dat u het geduld niet zult verliezen, als de resultaten niet direct zichtbaar zullen zyn. Met ons moogt u ervan overtuigd ziin dat de beraadslagingen en de onderlinge con tacten van alle leden van het wereld episcopaat voor de kerk uiterst vrucht baar zyn. Maar ons werk vraagt de voortdurende kracht van de H. Geest. Met de meeste aandrang vragen wy u daarom ons met uw gebed te blijven steunen- (Van onze kerkredactie) Op de voorzittersvergadering van de afdeling Overijssel van de (vrijgemaakte) gereformeerde jon- gelingsbond, heeft de Kamper hoogleraar, prof. J. Kamphuis, zich uitgesproken over de gemengde jeugdvereniging. Hij sprak als zijn mening uit, dat gemengd (van jongens en meisjes) vergaderen niet Schriftuurlijk verantwoord is. De vergadering, die reeds een week geleden gehouden werd, werd za terdag verslagen in het Gerefor meerd Gezinsblad. Volgens dit blad zei prof. Kamphuis onder meer: Het zal niet gaan over verschillende persoonlijke en organisatorische kwes ties maar over principiële zaken. Als men de kwestie van het gemengd ve- gaderen beziet, kan men niet zonde meer vragen: Waar staat i tekst eigen roeping in"d« Bijbel" dlè' het gemengd vergade- loren. »n verbiedt? Het gaat niet om een tekst de vrouw. Dit moet doorwerken ook in deze tijd. Alleen mannen zijn ouderling en diaken. Paulus verbiedt de vrouw haar sluier af te leggen. Want de onderschei denheden der schepping moeten gered worden. De revolutie rebelleert hiertegen. Ze ...velleert de scheppingsonderscheiden heden. Deze revolutie nad tot gevolg de emancipatie van de vrouw. In dit revolutionaire proces is b.v. de fusie van dc synodale jeugdbonden een scha kel; deze fusie was gechristianiseerde revolutie. De eigen plaats van man en vrouw werd niet meer onderkend en dus de voorbereiding daartoe ook niet. De ze principiële capitulatie voltrekt zich met een glimlach over wat de oude ge- slachten ons hebben geleerd, Ook het ontstaan van gemengde ver enigingen is nivellering. In de Meisjes- bond ziet men dat. Men heeft daar eerbied voor scheppingsordonnantiën. De gemengde vereniging nivelleert en dan veralgemeent en veroppervlakkigt het werk. Als ook in de vrijgemaakte kring de gen- mgde verenigingen het gaan winnen zal dat gaan met verlies van het eigen karakter van de JV-Bond het JV-werk. De diepgang gaat ver- de lljnT het onderwijs de voorlichting der Schriften. Er is bij U op aange drongen de brochure „In trouw volharden 1958" kritisch te lezen. U had nog verder de geschiedenis terug moeten gaan, de bondsbrochure van 1888 moeten bestuderen. In deze brochure geeft Vonkenberg verantwoording over het ontstaan van de Geref. Jongelingsbond tegenover de Nederlandse jongelings bond. Vonkenberg zei, dat de doelstel ling van de bestaande JV's niet deugde, dié moest schriftuurlijk gemaakt wor den. Het was dc ontdekking van Von kenberg dat do doelstelling het hele werk structureert. Want we zijn gescha pen voor de ere Gods. Het verloste le ven heeft een doelstelling gekregen, mensen Gods te zijn. Bij de oprichting van de Geref. Jongelingsbond in 1888 werd die doelstelling: het werk op de verenigingen mede te doen werken voor Daarom zijn er ook schriftuurlijke bezwaren tegen een gezamenlijke bonds dag. enz. Want het eigen karakter van het eigen werk gaat verloren. Schep- pingsonderseheidenheden worden dan verloochend. Als de JV-bondsdag almeer een toogdag van jongens en meisjes gaat worden, dan wordt zo'n bondsdag niet meer dienstbaar gesteld aan het eigen werk. Want ook een bondsdag, een eigen orgaan, enz. moeten geïncor poreerd worden in het geheel. Deze doelstelling die ook moet geiden structureert ons 2 speciallseerd, dus ën jongens- •erk ge- t_n meis jes ver enig in gen. De onderscheidenheid moet als schriftuur. lijk en calvinistisch motief het jeugd werk beheersen. Alleen dan zal onze toekomstige plaats in het leven later ons toebereid vinden. Eigen roeping In Genesis kwam God doelstellend tot de mens en Hij specialiseerde dat m een eigen roeping van de man Aartsbisschop Nikodem Moskou, het hoofd van de Rus- sisch-orthodoxe kerk, heeft zater dag in Driebergen gesproken over „vrede en vrijheid". Hij deed dit op een door de Nederlandse werk groep van de christelijke vredes beweging uit de stichting Kerk en Wereld van de Nederlandse Hervormde Kerk georganiseerde conferentie, die door ruim 200 deelnemers werd bijgewoond. De conferentie-leider prof. dr. A. J. Rasker, hoogleraar, zei ln een kort ope ningswoord, dat de ideologische koude log het stadium heeft bereikt, waarin ..._n alleen nog maar de keuze heeft tussen samenleven of niet-leven. Aartsbisschop Nikodem betoogde, dat de mens worat geschapen als een vry- heldslievend wezen. Volgens hem krygt de ware vrijheid van de mens pas wer- keiyk Inhoud ln de stryd voor gerechtig- >r een betere toekomst. Elk der zogenaamde burgerrechten, vrijheid van meningsuiting, persvryheid, gewetensvryheid enz. heeft, volgens hem, slechts dan waarde, als het wordt benut voor het welzyn van de gehele mensheid. Het blinde anti-cornmunisme heeft, volgens aartsbisschop Nikodem, of een onchristelijke, onzuivere en propagandis tische bedoeling, of het komt voor uit een misverstand, veroorzaakt door ver keerde. op onwetendheid gebaseerde voorlichting. De reden, waarom velen tegen het communisme zijn, is het athe ïsme, zo zei hij. maar zij vergeten het atheïsme, dat ook in de niet-communis- tische maatschappijen bestaat. Boven dien meent hy. dat het communistische atheïsme het s le principes, d de christelijke Als wy, zo zei aartsbisschop Nikodem tenslotte, open staan voor de noden in de huidige maatschappij en hen. die nog in mensonwaardige omstandigheden le ven. steunen in hun streven naar de ware vrijheid, kunnen wij er toe bydragen dat de wederzijdse verdenkingen en vooroor delen, die de basis vormen van het wan trouwen en de koude oorlogsstemming. i"d«'Hnen, Versmalling In de nabespreking zei prof. Kamp huis nog: Eén GV versmalt altijd. Als -men gtc- loten- "Ave ons beperken tot het lornaamste, n.l. Schrift en belijdenis, n is dat défaitisme, terugval. Dit ge- jar bedreigt een GV. De breedheid van het geschapen leven wordt prijs gege ven. want verschillende terreinen wor den verwaarloosd! Als een vereniging zo met vrome praat een Bijbelclub wordt, dan zien q al minder het eigen werk. Ik zelf ben lid geweest van een JV ..1 na de Vrijmaking van een GV. In die GV zat toen nog de stuwing van de pas gekomen Vrijmaking. Maar toch had dat samen vergaderen tot gevolg dat de kring van de bespreking eng werd. Dc Nederlands Hervormde gemeente en de gereformeerde kerk in het Achterhoekse dorp Halle hebben beslo ten te komen tot een vorm van samen werking. Elke derde zondag van de maand zullen een ouderling en een dia- dienst van de andere kerk bij- Deze ambtsdragers zullen ge durende een jaar ook de kerkeraads- vergadermgen van de andere kerk be zoeken en daar een adviserende stem hebben. De beide kerkeiyke gemeenten heb. ben aan alle plaatselijke verenigingen Bevraagd om uitvoeringen-, feesten eri ergelijke niet op zaterdagavond te DE parochiam si scha Ortl van de Rus sische Orthodoxe Kerk in Rotterdam hebben zondagmor gen de aartsbisschop van Mos kou, Mgr. Nikodem in hun mid den gehad. De patriarch was in het gezelschap van metropoliet Nifont uit Antiochië, aartsbis schop Basile (België en Neder land). aartspriester Sokolowsky Hierodiaken uit Antiochië. Zij droegen gezamenlijk de Heilige Liturgie op in het zaaltje van de Russische Orthodoxe Kerk aan de Persijnstraat. Mgr.* Nikodem rechts op de fotowerd bij zijn aankomst be groet door de deken van de Rus sische Orthodoxe Kerk in Neder land, archimandriet Dionssios (tweede van links), die tevens pastoor van de Rotterdamse parochie is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2