DE DOKTER aan 'f woord KIJK DAT IS EEN LEUK IDEE! nieuwe Afrikanisatie wil benadering christendom Kerk van Berlijn staat voor bisschopskeuze Minister Cals: in 1963 150 miljoen voor w.o. Een ivoord voor vandaag In 1964 nieuw congres van ..De Achttien" U proeft de moutwijn 2 DINSDAG 4 DECEMBER 1962 4XDERZIJDS ISRAËL EN HET CHRISTENDOM Dc bekende vrijzinnige predi kant dr. A. de Wilde, te Zaan dijk. geeft m ..Kerk en Wereld", het weekblad voor vrijzinnig pro testanten. in een artikel ,Jiet raadsel Israël" zijn visie op de toekomst van dat land. Hij vraagt zich cmder meer af of het integrale orthodoxe Jodendom kan standhouden. Men kan het Nieuiue Testament niet over het hoofd zien. Dr. De Wilde ver volgt: TvriJ geloven dat wat in Jezus door- W gebroken is in deze wereld, door zal gaan. En wij hopen dat het ook Israël zal winnen. We ho pen. dat hij tenslotte ook Israël zal winnen. De apostel Paulus heeft in de beroemde doch nauwelijks be kende hoofdstukken 9-11 van zijn brief aan de Romeinen zijn visie zegeven op de toekomst van Israël. Als historisch geschoolde bijbelle zers zijn wij niet a priori bereid deze beschouwingen van Paulus let terlijk op te vatten. Maar zou het niet kunnen zijn dat wij a poste riori, d.w.z. na in ogenschouw ge nomen te hebben de geschiedenis van de christelijke kerk en de his torie van het volk Israël tot op he den, aan Paulus steeds meer cre- diet zouden gaan geven? En dan ook naar de letter van zijn beschou wingen? Ik persoonlijk neig er steeds meer toe om het inzicht van deze groot ste aller theologen der christenheid (uitdrukking van Albert Schweitzer) hoog te honoreren. In de beschouwing van Paulus is Israël verhard. Het heeft hèm ver worpen die bestemd was de ware Messias te zijn. Nu is er een sluier over hun ogen gevallen. God even wel heeft Israël niet verworpen, niet verstoten. Het is a.h.w. in een soort bevriezingstoestand gebracht; het is voor een tijd apart gelegd, en in die tijd gaat God de volken toebereiden. Die volken krijgen niet de volheid van het heil. Dié komt pas als Israël weer ontdooid wordt, om in samenspel met de volken de lof van Gods wonderbare wegen te zingen. Dat zal een machtig gebeu ren zijn. ,,Als hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?" (Romeinen 11 15). Gezien Rom. 11 1, 29 be tekent dit: Als hun Christusver wer ping de verzoening der wereld is, dan zal hun Christusaanneming le ven uit de doden zijn. (Ik lees met Grolle in vs. 15 een genitivus sub- Jectivus!) Onmiskenbaar is de lyrische klank in deze uiting van de apostel. Het is de moeite waard om na 1900 jaar erbij stil te staan en ons af te vra gen of deze lyriek een vuurwerk is geweest, waarvan niets is over gebleven. Dat zou zo zijn, als de klassiek kerkelijke beschouwing, dat nL de christelijke kerk het nieuwe en ware Israël zou zijn, waarbij het joodse volk zich langzamer of vlugger slechts had aan te sluiten, de juiste was. Het is duidelijk dat. Paulus dat niet bedoelt Ik geloof dat het hier meer dan vuurwerk is. Laten we ons eens met een ruk losmaken van deze min of meer dogmatische overwe gingen en eens een blik slaan op de geestelijke situatie van de we reld waarin wij leven. Bezie ik deze wereld, dan wordt ik getroffen door twee dingen: de verregaande tech nische ontwikkeling enerzijds, die sterke geestelijke leiding vraagt, de geestelijke verwarring en verbijste ring anderzijds. Vat ik de christen heid in het oog, dan zie ik een schouwspel dat niet aanlokkelijk is'. De christenheid, zoals ze aan de wereld verschijnt, is een gezelschap, dat niet bepaald vertrouwenwekkend Het christendom van vandaag heeft „leven uit de doden" nodig. We moeten, aldus dr. De Wilde, ophouden met uitzichtloze moge lijkheden, als zou Israël Jezus aanvaarden. Alleen een soort won der kan helpen. Grieken noch pro testanten zullen naar een conci lie te .lome gaan waar dit insluit de erkenning van het pauselijk oppergezag. Maar zouden niet al len naar Jeruzalem willen op gaan, naar de plaats waar de Heer der christenheid zijn strijd en overwinning heeft bevochten? vraagt dr. De Wilde zich af. Hij vervolgt: Ik zie een grondige herziening, hergieting van het christelijk getui genis in de toekomst als een van de belangrijkste zaken die de christen heid ter hand zal moeten nemen maar dat zal alleen gelukken in sa menwerking met' joodse geest Ik noem ten slotte de christelijke praktijk. Wij staan voor het vreem de feit. dat de twee grote ideeën werelden, die elkaar in de wereld op leven en dood bekampen gees telijk gesproken dan beide uit de bron van Israël komen: het chris tendom en het marxisme. Dat het marxisme een zo geweldige invloed heeft kunnen krijgen, móet toch ook liggen aan de onchristelijke intro vert-vrome onrechtblinde christelijk heid. die zowel in West-Europa als in Rusland zo lang de toon heeft aangegeven. Het door de antieke denk- en gevoelswereld zo sterk be ïnvloede christendom in Europa en Rusland heeft een chronisch tekort gehad aan die felle joodse reali teitszin, die zo sterk het leed van de medemens aanvoelt, die al spreekt uit de mozaische wet, waar in u tot uw verbazing al kunt aan treffen een complete regeling voor weduwen- en wezenuitkering (Deu- teronomium 14 28 v.; 24 17v.v.), die bij Amos, Jesaja en Jacobus zulke krasse uitdrukkingen van pro test tegen het onrecht wekt. Er zit een stuk Israëlitische waarheid in geperverteerde vorm in het commu nisme. Maar de christenheid zal zwak staan in haar repliek op het communisme als zij die Israëliti sche waarheid niet grondig assimi leert en ten uitvoer brengt. Als Paulus gelijk krijgt... dan is de winst voor de mensheid eenvou dig onafzienbaar. Als wij oprecht bidden: Uw rijk kome! houdt dat in dat ons vurigst zielsverlangen ook uitgaat naar de versmelting van de christenheid met IsraëL Het uit- eenliggen van deze beide is een groot obstakel voor het zichtbaar worden van het rijk van vrede, rechtvaardigheid en vreugde uit de Geest naar een téken de wereld meer dan naar ders snakt. Harmonium of tam-tam? (Van een onzer medewerkers) Wanneer men op zondagmorgen in Afrika een kerkdienst bezoekt bemerkt men onmiddellijk hoe zeer zo'n kerk het stempel draagt van de Westerse kerk uit wier zen dingswerk zij is ontstaan. Niet al leen het kerkgebouw is Westers van opzet, ook de liturgie. Waar om zingt men in Frans-sprekend Afrika de psalmen op de melo dieën van Genève, in de grotere kerkgebouwen begeleid door een harmonium? Waarom niet met een Afrikaans ritme, begeleid door een tam-tam? Deze vragen worden niet alleen door progressieve Westerlingen gesteld, maar tegenwoordig ook door Afrikanen. Over al spreekt men hier over Afrikanisatie en over de Afrikaanse persoonlijkheid een overigens rijkelijk vaag begrip die zich tegenover de blanken moet doen gelden. Het behoeft daarom geen op zien te baren als men hoort dat er ook nog predikanten zijn, die de vraag op werpen of het wel juist is dat in het verleden in de kerk alle oude religieuze gebruiken zijn afgeschaft. Zijn er geen Afrikaanse gebruiken. Afrikaanse sociologie Vele Europese christenen zullen deze gedachten kunnen begrijpen. Het is al leen maar toe te juichen wanneer in de grote kerk van Jezus Christus reeds nu ieder volk en ieder ras zijn eigen heer lijkheid binnendraagt. men moet goed begrijpen dat Afrikanen over de Afrikanisa- het christendom gaan denken, dat bij velen niet blijft bij de vorm, waar in het christendom zich in Afrika moet presenteren. Er zijn hier theologen die veel verder gaan. Het is daarom niet toevallig, dat aan de theologische fa culteit, die dit jaar in Yaoundé in Ka- en geopend is, ook een leerstoel de studie van Afrikaanse sociologie gevestigd is en dat de hoogleraren de opdracht kregen om evenals de studen ten deze sociologische colleges te vol gen. De Afrikanen hebben him opvattingen over de schepping dezer wereld. Is dat zo anders dan wat in het boek Genesis wordt verteld? En de gedachten, die in Afrika leven over de banden, waarmee de thans levenden met de gestorven voorouders verbonden zijn, zijn die on houdbaar in een kerk, die toch zingt, dat zij in haar drie-een'gen Here, nog in haar aardse strijd, blijft verkeren met hen, wien ruste werd bereid? De initiatieriten, die overal in Afrika jongens en meisjes nog ondergaan als zij de huwbare leeftijd naderen, kunnen die niet vergeleken worden met de sa cramenten der kerk? Is dat alles, zij uit Afrika beter God kan naderen dan wanneer hij dat doet op de wijze van de Europeaan? Waarom, zo vragen de Afrikanen, zijn onze kerkgebouwen kopieën van wat we in Europa zagen en waarin de zendeling zich thuis voelde Wat verhindert ons God te aanbidden in een rond gebouw, zoals onze hutten zijn, met een lage deur, zodat ik het hoofd moet buigen wanneer ik binnentreed? Wanneer ik binnenga in het huis van mijn chef, dan laat ik mijn sandalen buiten en dan kniel ik voor hem. Waarom sta ik dan tijdens het gebed in de kerk rechtop voor God. die toch de Koning der koningen is, de Opperchief. Rechtopstaande, zo bidt eer Europeaan, maar dat is toch niet nood zakelijk voor een man uit Afrika? Het gaat in tegen het hier heersende gebruik. Een ander denkt aan het Avondmaal. Moet dat persé met brood en wijn? Waarom niet met gekookte maniok, de puree-achtige pap, die wij dagelijks eten en met onze vruchtensap? En waarom moet dat met aparte bekertjes, die de individualistische Europeanen en Ame rikanen hebben ingevoerd? Dat breekt de gemeenschap. Juist om die gemeen schap te gevoelen eten wij Afrikanen thuis met onze kinderen en vrienden, zonder borden, uit dezelfde schaal. En zouden we in plaats van Dr. P. D. Tjalsma gaat met emeritaat Naar wij vernemen heeft dr. P. D. Tjalsma, predikant bij de rem. geref. gemeente in 's-Gravenhage eervol eme ritaat aangevraagd. Dr. Tjalsma werd in maart 1898 te Heer-Hugowaard gebo ren. Hij bezocht het gymnasium te De venter en studeerde aan de R.U. te Lei den theologie met de bedoeling predikant te worden in de Ned. Herv. Kerk. In 1922 werd hij kandidaat bij het prov. kerkbestuur van Zeeland, maar kort daarna ging hij over tot de Rem. Broe derschap. 21 jan. 1923 werd dr. Tjalsma te Nieuwkoop in zijn ambt bevestigd. Hij diende de gemeenten van Gouda. Lei den en Rotterdam om 4 maart 1951 in trede te doen in 's-Gravenhage. Dr. Tjalsma is altijd een gaarne gehoord prediker geweest on een man met een brede staat van dienst. In 1931 promoveerde hij bij prof. dr. Heering aan de Leidse universiteit tot doctor in de theologie op een disserta tie getiteld: ..Zondebesef en zondeleer". In verschillende verenigingsbesturen heeft dr. Tjalsma zitting gehad en hij diende het Rem. Seminarium te Leiden als curator en de Volksuniversiteit te Rotterdam als docent. Tal van geschriften heeft de Haagse pastor ook op zijn naam taan. Hij schreef o.m.: De toekomst van het vrij- zinnig-protestantisme; Geloofsbezit en levensrichting; een prekenbundel: Gij legt Uw hand op mij, die hij met drie andere predikanten in het licht gaf; Ge loofsbezit en levensrichting; Christologi sche studiën; In het boek: Hoe vindt U dat er gepreekt moet worden? schreef hij eveneens een hoofdstuk, terwijl hij in 1946 met zijn boek over De boodschap van het vrijzinnig protestantisme de prijsvraag van de Rem. Broederschap won. In tal van tijdschriften heeft dr. Tjalsma eveneens gepubliceerd. Dr. Tjalsma is voornemens zondag 17 maart, de zondag na zijn 65e verjaardag af scheid te nemen van de Haagse gemeen- Twee doeenten en jeugdleider voor geref. zending Hoezeer de nieuwe zendingsterrei nen van de Gereformeerde Kerken de aandacht krijgen naast het zendings terrein in Indonesië, blijkt wel uit het feit, dat dezer dagen een drietal zendingsarbeiders werd benoemd. Voor Pakistan zijn bestemd twee do centen voor het Murray-College in Sialkot. Het zijn de heren drs P. Born en drs. H. Tho- as. Drs. Born hoopt op 14 december^i te promoveren aa kundige faculteit natuur- _.oi de Vrije Universi- Drs. H. Thomas deed op 30 novem ber zijn doctoraal examen aan de eco nomische faculteit van de Vrije Univer siteit. Naar Roeanda gaat de heer M. J. Hij koop tc Utrecht. Hem is de functie van jeugdleider toegedacht. De benoeming van de heer Hijkoop zal in de kringen van de Bond van Gereformeerde Jeugd verenigingen met grote blijdschap be groet worden. Zoals bekend, is de actie ..Heb het hart eens" vooral geconcen treerd op de uitzending van een gere formeerde zendingsarbeider jeugdwerk in Roeanda. Vanuit Roeanda is a! herhaaldelijk aangedrongen op een spoedige uitzending van deze functionaris Het is dc bedoe ling dat deze drie zendingsarbeiders mid den 1961 naar hun respectieve posten zullen vertrekken. het in Afrikaanse vorm, toch niet min of meer hetzelfde als wat de Kerk dei- eeuwen belijdt? Afrikaanse theologie Wie in deze richting gaat theologise ren kan maar al te gemakkelijk in vreemd vaarwater terecht komen. Is het geloof der Kerk en haar belijden zoals het ook in Afrika is overgeleverd, niet als een stuwdam, die maakt dat het opdringende water rustig blijft? Als de ze stuwdam geopend wordt en het wa ter stort naar beneden, zal het dan niet met groot geweld veel wegspoelen van wat hier aan Christendom gevonden wordt? Zal dan het oude geloof niet naakt en dreigend zichtbaar worden? Dat zijn vragen, die niet slechts door Europese zendelingen, maar ook door Afrikaanse christenen worden gesteld. Zij weten dat het oplaaiende nationalis me zelfs geletterden ertoe brengt weer de geesten der voorouders te gaan ver eren. Zij weten dat in Ghana enige ja ren geleden, op de dag van de onafhan kelijkheid, officieel geplengd werd, zij het dan niet zoals vroeger met mensen- En zij zien om zich heen de vele z.g. ..Afrikaanse kerken" en de talloze sec ten, waarin de dans een grote rol speelt en de extase, het profetisme en de po lygamie en waarin de vermenging van het oude Afrikaanse geloof en de Chris telijke elementen zo ver is gegaan, dat nog slechts met moeite iets van h< laatste terug wordt gevonden. Nog staat in Afrika de stuwdam va het ook aan dit werelddeel overgelevei de geloof der Kerk. Maar wie met opc ogen hier rondreist ziet de bressen, die erin geslagen worden. Christenen in Eu ropa kunnen slechts hopen, dat hun broeders in Afrika, die zoeken naar nieuwe vormen en die op allerlei manie ren trachten het Evangelie actueel te maken in dit bruisende werelddeel, vol doende diep geworteld zijn in de bood schap van de bijbel om te weten waar de grenzen liggen, die niet straffeloos kunnen worden overschreden! Dr. Dibelius, termijn verstreken Prases Scharf Leuk om te geven, zo'n origineel Gevaert geschenkzakje met GEVAPAN-en GEVACOLOR- fllm8. Leuk om te krijgen ook! Vooral omdat er nog een extra verrassing is: een waardelabel voor GEVACOLOR-kleuren- vergrotlngen (13x13 en 13x18 cm.) tegen de sterk verlaagde prijs van f. 2.40. Koop direct zo'n zakje bij uw fotohandelaar. werven. Deze complexen komen op het voor uitbreiding gereserveerde terrein bij rijksweg 4. Voor de a-faculteiten en de bibliotheek zal nieuwbouw in de bin nenstad tot stand komen. De diacones- scninnchting is reeds in het bezit van de universiteit, terwijl voor de aanslui tende percelen aan de Witte Singel eer onteigemngsvoorstel zal worden gedaan. laborato- Op de begroting van onder wijs, kunsten en wetenschappen, voor 1963, is 150 miljoen uitge trokken voor de instellingen van wetenschappelijk onderwijs, de academische ziekenhuizen en verschillende instellingen van wetenschap. Naast bouwkosten1 zijn in dit bedrag ook begrepen uitgaven voor de eerste inrich ting en voor instrumentarium voor wetenschappelijk onderzoek De minister van onderwijs, kun sten en wetenschappen, mr. Cals, heef; de Tweede Kamer deze gege vens verstrekt, nadat de vaste com missie er om had gevraagd. Even eens geeft de minister een overzicht v,„ de stand vin Kaken bij nlruw bouw van universiteiten en hogescho- -..chnische natuurkunde gereedgekomen len. 'Momenteel worden gebouwd de labora Voor de Rijksuniversiteit te Leiden zijn I tor;a voor vliegtuigbouwkunde en vooi enkele gebouwen in uitvoering voor een elektrotechniek Plannen worden voor chemiecomplex. Voorde nieuwbouw voor bereid voor nieuwbouw voor bouwkunde natuurkunde tracht men gronden aan te en voor weg- en waterbouwkunde. in een transitorium jm voor embryologie. Door aankoop van panden kan het tijdvak worden overbrugd, waarin voor de Gemeente Universiteit van Amster dam de nieuwbouw voor de a-faculteiten m de omgeving van de Oudemanhuis- poort wordt gerealiseerd. Voor de Vrije Universiteit te Amster dam vindt de nieuwbouw van het zieken huiscomplex en het laboratorium van d« faculteit der wiskunde en natuurweten schappen normaal doorgang. Voor de Technische Hogeschool te Delft is een nieuw laboratorium of cis. Jacob (Van onze correspondent in Bonn) Door het verstrijken van de ambtstermijn van de protestantse bisschop van Berlijn-Brandenburg, ds. dr. Otto Dibelius, staat de syno de van de kerk in Berlijn wier gebied zich ook uitstrekt over het in de communistische Oostzóne van Duitsland gelegen Branden burg, dat voor kerkelijke functio narissen uit het Westen onbereik baar is voor de noodzaak van een keuze van zijn opvolger. Deze bisschopskeuze werd in maart j.l. reeds verschoven. Men had toen de voorzitter van de Raad der ..Evangeli- lius willen benoemen. Dat ging toen door omdat de ..Generalsuperintendent' in de D.D.R., ds. Jacob, geloofde, dat Pankow dit als een affront zou aanzien. De oude en ambtsmoede bisschop Di belius kon worden overgehaald nog een poosje aan te blijven. Hij wil deze func tie echter einde van het jaar neerleg gen. Reeds in het voorjaar waarschuwde de synode tegen een opschorting van de bis schopskwestie, o.a. vanwege de hoge leeftijd van bisschop Dibelius. Nu moet de synode op het iaatste ogenblik een oplossing zoeken. De synode van de kerk Berlijn-Bran denburg komt van 7 tot 9 december a s. bijeen, deels in Weiszensee (West- Berlijn), anderdeels in Pankow (Oost- Berlijn). Mocht er geen overeenstem ming over een nieuwe bisschop kunnen worden bereikt, dan treedt de regeling in werking, waarbij de „Generalsuperin- tendenten" elk voor hun gebied de bis schoppelijke functies uitoefenen. Voor deze oplossing is natuurlijk de regering Pankow bijzonder geporteerd. Zij verdere stap zijn op de weg r splitsing van de E.K.D. Oplossing Een andere mogelijke oplossing is de benoeming tot bisschop van ds. Jacob, die burger van de D.D.R. is. Het is echter twijfelachtig of ds. Jacob de stemmen zou krijgen van de synodalen uit Oost-Duitsland. Hij staat in een te goed blaadje bij de communistische machthebbers in Pankow en maakte lei j.l. een reis naar Moskou. Bo vendien zou daarmede een precedent worden geschapen en de indruk kunnen Tot de bijbelwoorden, die in deze dagen, in deze donkere dagen voor Kerstfeest zo graag en ook toch wel zo uit het diepst van het hart worden geciteerd, behoort die ene zin uit het begin van het Johannes-evangelie: en het licht schijnt in de duisternis". En dat is vermoedelijk omdat er zo'n geweldig stuk heimwee in ligt verborgen. Heimwee naar de veilige beslotenheid, die het licht in de donkerte van deze dagen moet geven. De mens heeft het donker altijd geschuwd, in wezen heeft hij er zich nooit in thuis gevoeld. Het maakt hem bang en angstig en benauwd. Daarom dat verlangen naar licht, naar licht in de duisternis. Er kan prachtig over worden gesproken, hartverwarmend zelfs. Maar en dat is de vraag waar het uiteindelijk om gaat wat is dat licht voor ons? Alleen maar de vervulling van het verlangen van een ogen blik, van een stemming? Alleen maar een woord, dat tegen het naderen van het Kerstfeest zo geweldig goed „inslaat", dat het zo buitenge woon goed „doet"? Johannes schrijft, dat alle dingen door het Woord (van God) zijn geworden, dus ook het licht. Wie het licht ver langt, maar daarbij God buiten sluit, zal ervaren dat het voor hém duisternis blijft. Wie niet erkent, dat het God is, die in de duisternis de veilige beslotenheid geeft, zal het licht niet kunnen- zien. Vergadering Oec. Raad van Kerken In de maandelijkse vergadering van de Oecumenische Raad van Kerken, die dezer dagen in Utrecht is gehouden, heeft de voorzitter, prof. dr. W. F. Dankbaar, prinses Wilhelmina herdacht, waarbij hij herinnerde aan haar persoonlijke initiatieven ter bevordering van de eenheid der christenen. Ook haar belangstelling voor het werk van de Oecumenische Raad was groot. De Christelijk Gereformeerde Kerken hebben aan de raad bericht gezonden dat zij lid wenst te worden van het contact in overheidszaken, waarvan reeds vrijwel alle protestantse kerken in ons land lid zijn en waarin de niet- katholieke kerken samen in de open baarheid treden wanneer het zaken van praktische aard en niet van eenheid be treft. Ds. F. ,J. Pop en dr. J. M. van Min- m hebben inlichtingen gegeven over het werk van ,,de achttien" de groep hervormden en gereformeerden, die nei een congres in Utrecht hield om appel te doen op de gemeenteleden, de eenheid tussen beide kerken te be vorderen. Binnenkort verschijnt een nieuw pocketboek, waarin behalve de rede voeringen van het congres ook de 450 suggesties, die binnengekomen zijn, werden verwerkt. De titel is „aanvaard elkander". Het comité van achttien is vooral geïnteresseerd in het omvormen van de gezindheid der gemeenteleden. worden gewekt, alsof kerkelijke benoe mingen eigenlijk alleen nog maar nen plaatshebben met instemming de communistische partij. Vele synodalen in het Westen zijn van mening, dat men zich van eventueel affront-gevoel van de con nistische machthebbers maar niet al te veel moet aantrekken en thans prases Scharf tot opvolger van bisschop Dibe lius benoemen, ondanks de problema tiek die een dergelijke benoeming op werpt. Zij zou in ieder geval de onver brekelijke eenheid der E K.", nogmaals documenteren. Vele synodalen in Oost- Duitsland delen deze mening. Advertentie Het verwerpt principieel het stichten van een organisatie. Bij de besprekingen kwam de vraag naar voren, welke weerstanden deze be weging heeft gewekt. Dr. Van Minnen wees op de bezwaren van 64 gerefor meerden. De gereformeerde predikan tenvereniging heeft het initiatief tot ge sprek genomen. Dit moet mogelijkheden ior beter begrip in zich bergen. Op de vraag, wat ,,de achttien" ver der denken te doen, deelde ds. Pop mee, dat gericht wordt op een openbaar op treden in 1964. De vorm, waarin dit zal gebeuren, staat nog niet vast. Bij de behandeling van de begroting '63 van de Oecumenische Raad besloot de vergadering bij de penningmeesters van de participerende kerken te infor meren, wat de kerken geven en geven kunnen aan het totaal van het oecume nisch werk. Het batig saldo op de be groting kan wellicht op de oecumeni sche zondag (9 december) goedgemaakt worden. Uit de behandeling van het jaarver- ;lag 1961 van de Oecumenische Jeugd raad is duidelijk geworden dat de pri- •e taak de oecumenische educatie 2r is een bijzonder grote oecume nische belangstelling maar de grond slag van kennis ontbreekt vaak. De con tacten met de gereformeerde en de ka tholieke jeugdraad worden veelvuldiger en intenser. Beroepingswerk NED. HERV. KERK. Beroepen te Katwijk aan Zee (toez.): A. Vink te Vriezenveen; door gen. syn. als pred. voor b.w. (geest, verz.) van de stichtingen „Zon en Schild", en „He- bron", P. A. A. Klusener te Delft. Aangenomen naar Enschede, wijk 5: G. Juckema te Nijverdal. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-Zuid (vac. dr. P. v. d. Spek): L. Loosman te Bode graven. Bedankt voor O. en W. Souburg (vac. N. Bohlmeijer): B. Wentsel jr. te Oude water; voor Emmen (de pred. pL): B. Smilde te Grootegast. Benoemd tot hulpprediker te Krimpen a.d. IJssel: J. F. W. Erdmann te Gouda, laatstelijk pred. te Haastrecht. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Leiden: J. F. Heij te Drach- dijk. Beroepbaarstelling: de classis Enschede heeft prep. geëx. en beroepbaar verklaard op grond van de desbetreffende artikelen in de k.o. (singuliere gaven), de heer J. van der Velden, Bosweg 165 te Enschede, voorheen r.k. priester. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Eerndijk: A. J. Otter te St. Jansklooster en P. van Zonneveld te Ben- nekom; te Zaamslag: G. Blom te Meer kerk en J. van Doorn te Tholen. Beroepen te Franeker: D. H. Biesma te Lisse; te Almelo: J. W. van der Gronden Enschede-Oost. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Ds. R. de Zeeuw te Utrecht, secr. van de Doopsgezinde Broederschap is be noemd tot pred. in alg. dienst tot zijn 65ste jaar. Beroepbaarstelling: de heer J. Mantel te Aalsmeer slaagde voor het tweede deel van zijn examens en werd bevorderd tot proponent. „Vragen op medisch gebied zenden aan de redactie van ons blad met linksboven op de envelop „Medische rubriek*'. Antwoord op' vragen van algemeen belang wordt wekelijks In deze rubriek gegeven, vragen die biervoor minder geschikt rd." Vraag: Wat zijn moedervlekken, en zijn hier gevaren aan verbonden voor de toekomst? Moedervlekken zijn aangeboren huidafwijkin gen, ontstaan uit een concentratie van cellen, die voorzien zijn van een overvloed aan kleur stof, op plaatsen waar zij niet behoren. De cel len zijn niet direct na de geboorte herkenbaar omdat de verkleuring soms pas na jaren op treedt, evenals de geringe uitgroei tot kleine zwellingen. Overigens is er in de kleur (van bruin tot zwartachtig) en grootte een vrij gro te verscheidenheid. Moedervlekken komen zeer veel voor. Vrijwel iedereen bezit er één of meerdere. In zeldzame gevallen kunnen op oudere leef tijd moedervlekken zich kwaadaardig gaan ont wikkelen. De moedervlekken worden plotseling veel groter, krijgen een wratachtig uiterlijk en bloeden gemakkelijk. De kleur wordt ook dui delijk donkerder. Dit gebeurt dus maar zéér zelden op de massa's moedervlekken die er be staan. doch de kwaadaardigheid is groot en bij een verandering van de vlek zoals beschreven is direct doktershulp noodzakelijk. Vraag: Wat is Quincke's oedeem? Quincke's oedeem is een bepaalde vorm van allergie, zich uitend in vrij snel optredende zwellingen van de huid, vaak in het gelaat. Men kan ze enigszins vergelijken met grote galbulten. Wanneer de zwellingen rond de oog leden optreden, kan door het zachte weefsel. waarin het oog is gevat, de zwelling uitgebreid zijn, waardoor het oog zich niet meer kan ope nen. Ook de lippen zijn geliefkoosde plaatsen De zwellingen zijn rood van kleur en kunnen heftig jeuken of soms ook pijn doen. Vele zwellingen verdwijnen weer na enige uren. an dere doen er iets langer over, doch nooit lan ger dan twee a drie dagen. Hoewel de aan doening onschuldig is, kan zij door de locali- satie van de zwellingen nogal eens hinder ver oorzaken. De oorzaak vioet dus gezocht worden in een overgevoeligheid ten opzichte van middel, plant, dier, huisstof, kledingsstuk, taal, cosmetica, geneesmiddel en dergelijke. Het opsporen van de juiste stof hoort veelal tot de onmogelijkheden. In sommige hardnekkige gevallen zal een allergoloog bepaalde gevoelxg- heidsproeven moeten nemen om er achter te komen. Wanneer men de oorzaak gevonden heeft, zal men uiteraard elk contact met deze stof moeten vermijden. In enkele gevallen kan men met behulp van bepaalde injecties trach ten de patiënt ongevoelig te maken tegen de veroorzakende stof. Via de huisarts kan men ook medicijnen krijgen, die ingenomen moeten worden, de zogenaamde „antihistaminica"ter wijl tegenwoordig ook veel met bijnierschor- hormonen wjordt gewerkt, ondanks alle bezwa ren hieraan verbonden. Vraag: Naar aanleiding van het artikel over „verkoudheid" enige weken geleden, het vol gende: Zou het geen aanbeveling verdienen, verkouden mensen thuis te houden en te be handelen als besmettelijke zieken, met dc nadruk meer op „besmettelijk" dan op „ziek"? Iemand die verkouden is, voelt zich zelden ziek. Het zal dus niet meevallen hen thuis te houden! Bovendien is de wijze van besmetting, zoals beschreven, door de lucht via zeer fijne verdeelde druppeltjes, die lange tijd kunnen blijven zweven. Het is dus helemaal niet ge zegd. dat de besmetting niet op wat Verdere afstand kan plaatsvinden Afgezien van de huis genoten, zal iemand die verkouden is, ook nog wel buiten zijn directe omgeving kouden kunnen maken. Bepaalde klimatologi sche omstandigheden vergemakkelijken boven dien de besmetting en de gevoeligheid van de mens voor de verkoudheid. Vraag: Moet er nog niet veel meer gewezen worden op de gevolgen van het eten van zoe tigheden, drop, enzovoorts, die ons zo vat baar maken voor infecties en misschien ook wel minder bestand tegen virussen? Lr moet inderdaad op gewezen worden, dat het eten van veel zoetigheden bezwaren kun nen geven. Doch dan liggen de bezwaren toch veeleer in de toename van het lichaamsgewicht, dan in de vatbaarmaking voor infecties. Een te hoog gewicht geeft vele bezwaren, waarvan de extra arbeid voor het hart, de extra be lasting van de benen en wervels er slechts twee zijn. Dat een mens zich veel fitter ge voelt wanneer hij zijn lichaamsgewicht bezit dat bij zijn lengte en leeftijd behoort, is een vaststaand feit, en kan ieder bevestigendie door middel van een dieet of medicijnen, enige of meerdere kilo's is afgevallen! Vraag: Waarom wordt tegenwoordig de huid- smeer van dc pasgeboren baby niet meer weggewassen? Vele pasgeboren baby's zijn bedekt met een meer of minder dikke laag wittig huidsmeer, die veel op een pasta gelijkt. Dit huidsmeer be schermt de baby in de baarmoeder tegen de inwerking van het vruchtwater. Tegenwoordig laat men deze huidsmeer meestal een dag op het huidje van de baby zitten, omdat gebleken is. dat de huid daardoor de eerste 24 uur na de geboorte ook extra bescherming ondervindt. Men veegt de baby daarom droog wat af, zon der te wassen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2