Ds. G. Ch. Foeken *r IS GEESTELIJK LÉVEN., zeer eenzijdig en niei-realisiisch 1 z£\ZLthen& DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZATERDAG 24 NOVEMBER 1962 HIJ ZIT HOOG OP DE TOREN Vertrouwen „Vertrouwen moet geoefend worden, ook het vertrou wen op God zei dezer dagen dr. F. Boerwinkel in een indrukwekkende diesrede op ..Kerk en We reld". Die woorden willen niet uit onze gedachten. Rekenen we wel met God? Rekenen we wel voldoen de met God? We zijn geneigd onszelf deze vraag te ontzettende stellen. En toch zit er aan deze vraag vaarlijke kant. Wat bedoelen we ais we het zo len: ..Voldoende op God vertrouwen". Wil dat zeggen dat we God in bepaalde dingen van ons betrekken? Dan is het gevolg dat vecht en predikt met een. zekere verbetenheid stel- gaan uitmaken in welke dingen Hij betrokken moet is een tuin aangelegd. Men worden. Dan leven we toch eigenlijk ondanks onze eigen leven en op een gegeven bij nodig. vrome woorden ogenblik hebben wij Hem En daar^ ligt_ zo vaak de kern geen genoegen armoede. God neemt H bij betrokken te worden. Zeker, Hij bekommert zich om de ellendigen. de verslagenen, de nederigen hart, om de mensen die weten dat eigen kracht. Maar God (Van onze correspondente) AAN de Arnhemse Beethovenlaan staat een mooi wit huis, een voorbeeld van bezonnen architectuur. Het staat op een flink stuk wat kale grond, alleen dicht om het huis klein landhuis in at stat kuuiiet noemen li de voorgevel is een reliëf aangebracht een christelijk symbool. Het witte huis tussen de berken en de coniferen is een pastorie. Vijftig meter erachter, geestelijke op hetzelfde terrein, staat een mooi houten kerkje, een voorbeeld van bezonnen kerk bouwkunst. Het heeft in architectuurkringen een vermaarde bekendheid: de Moriakapel. geven. Het is Zijn schrijft Paulus ook maar Christus leeft lend werkzaam zijn, het grote thema va Als het dus gaat om or dat geen gen leven te leven. Hij wil t De akoestiek is er zo goed, dat het woord er iets niet ren toonschaal. n mij". Hij wil niet aanvul- maar juist vervullend. Dat is de gehele bijbel, vertrouwen op God. dan moet zijn dat Hij ons wel zal hel pen als het moeilijk gaat. Want dan vertrouwen we op onszelf als het niet moeilijk gaat. Dan is ons eigen ..Ik" toch weer onze afgod geworden, een af god naast God. En Hjj zei immers dat we geen andere goden ..voor Zijn aangezicht" mogen heb ben! Dat wil dus zeggen dat er geen vertrouwen op God plus een vertrouwen op iets anders, wat dan ook mag, zijn. Ons leven is ons door God geschonken als wij Zijn kinderen zijn. Het behoort Hem toe. Dat wil ook zeggen dat Hij er verantwoordelijk voor is. Hij wil delen in onze moeilijkheden, maar ook in de mooie dingen Hij wil niet slechts delen, onze moeilijkhe den zijn dan Zijn moeilijkheden, onze vreugde is Zijn vreugde, ons geluk is Zijn geluk. Het ziet er naar uit dat de stenen kop van de hervormde predikant uit Arn hem. ds. G. Ch. Foeken op zeventig me terhoogte boven op de Eusebiuskerk zal blijven tronen temidden van Donalds en dwergen van Walt Disney, die hij zo fervent heeft bestreden. Wie is deze her vormde predikant? Onze corresponden te had een uitvoerig gesprek met hem. Ds. Buskes schreef dezer dagen van hem in zijn blad ,Jn de Waagschaal": Had hij niet zo hoog van de toren gebla zen, dan had hij nu niet zo hoog op de toren gezeten. Wat dwong ds. Foeken tot zijn actie? Het houdt nauw verband met zijn visie op het evangelie en zijn gehele persoonlijkheid. plaats heeft als een parel op een zilve De Moriakapel is sober inge richt: witte wanden, een groot houten kruis boven de open preekstoel. een gebeeldhouwd doopvont en muurplastieken van Albert Diekerhof. De predikant heeft deze inrichting zo gewild. Hij heeft wat dat betreft meer gewild: hij had bijvoorbeeld de hand in de inrichting van de Arnhemse Grote Kerk, de Euse- bius. Deze kerkinrichter is ds. G. Ch. Foeken, 47 jaar, her vormd predikant. exposerend schilder, leraar, geschoold es theet. karikaturist en rebel te gen lege gangbaarheden. Dat re belse heeft iets uitstaande met ging in steen. Vroeg of laat lo pen rebellen vast en de maat schappij heeft altijd een schand paal bij de hand. Zijn stenen In het nieuws lend, alsof hij er niet helemaal voor durft instaan: gebeurt het nog wel doelt het gesprek dat leidt contact). ..dat is (Van onze correspondent in Grand Rapids) De Gereformeerde Oecumenische synode heeft in 1958 te Pot- chefstroom, Zuid Afrika, zich, zoals velen zich ongetwijfeld herin neren zullen, ook met vragen rondom schepping en evolutie bezig gehouden. Volgend jaar hoopt Grand Rapids, Michigan, deze synode te ontvangen, en het is dus begrijpelijk dat in orthodoxe kringen van Michigan al over de komende internationale gebeurtenis wordt gesproken en geschreven. Een van de woordvoerders in de kerke lijke pers, ds. Nicholas J. Monsma, geeft in het maandblad „Torch and Trumpet" een beschouwing over de komende oecumenische ge beurtenis. en komt daarbij, uiteraard, terug op een der besluiten van Potchefstroom, n.l. dat onderdeel dat zich bezighoudt met de taak van de kerji, het verkondigen van het Woord Gods en zich niet te bemoeien met „met wetenschappelijke zaken". En om deze formu lering gaat het nu juist bij ds. Monsma, die dit maar een hachelijke aangelegenheid blijkt te vinden. Er worden hier scheidingslijnen pen praktisch het voor het zog- i de kerk waarbij gen. En als ieder pen, doch het blijkt herhaaldelijk ik luister dankba; dat "deze geleerden bepaald niet hun opvattingen, traag zijn als het er op aan komt' om het terrein van de kerk de theologie te betre- Laat ik maar even twee voor beelden noemen. Dr. J. Lever be spreekt ongetwijfeld theologische, en. om nog duidelijker te zijn, uc hermeneutische vraagstukken theologische zaken. Maar mijn bezwaar is dat waar niet-theologen trachten het terrein der theologie te betreden, zij, op hun beurt, vaak zich verzetten te gen de belangstelling die de kerk de thelogen betonen in niet- DEZE predikant is in het nieuws gekomen omdat hij het nieuws niet schuwde. Dat is weinig minder dan een moderne eigenschap, want nieuws is vol gens de algemene opvatting nog altijd een zaak die niet past bij een gevestigde waardigheid. Nieuws onthult en onthullingen leiden tot openbaarheid. Kunst- schilder-predikant G. Ch. Foeken is niet bevreesd voor openbaar heid. (Daarom gaat de publici teit van de kerk hem ter harte). De kerk verdient (weer) een plaats te krijgen in de open baarheid, vindt hij Waarom zou dan een predikant als een mu seumsuppoost, stram en ingeto gen, de wereld moeten beschou wen. Als dp kerk in deze tijd la- waal moet maken en het Evan gelie onrust moet stoken moe- Bezwaar ten haar voorgangers lawaaima kers, onruststokers zijn. Ds. Foe- Klankloos? rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk. Daar slaat hij de tenten op, pakt van alles het eerst zijn pa let, penselen en verven uit en slaat nog eens goed de haringen in de grond. Vier weken lang schildert hij (j'y suis, j'y reste) wat hem behaagt, probleemloos en vrijblijvend, met zijn gezicht naar de zon, zijn rug naar de Nederlandse vakantiekansels. i gretig r NAASTENLIEFDE is in deze tijd misschien een klankloos wpord, maar hy gebruikt .dief de": het willen spreken met el kaar. gekoppeld aan het vermo gen tot luisteren, komt neer op liefde, vindt hij. Het liefst zou hij urenlang praten, tot de hoofd pijn komt, diep in de nacht. Als predikant zegt hij: ..In de relatie met de mens ontmoet je God." Twintig jaren dominees- praktijk hebben hem geleerd dat „een mens behoefte heeft aan een vriend". Een andere er- varingsles: dat hogcregraadsmen- sen, intellectuelen, vaak weglo pen voor een gesprek. Ds. Foeken heeft een fijne bril, met vergulde ronde randen en sterk geslepen glazen. Er lig gen twee markante trekken ach ter dat glas: scherpzinnigheid en humor (zout van de geest). En om zijn m«nd speelt een slapend voegje: het komt in wer king als hij zich kwaad maakt, als hij tegen torens vecht, tegen Ducks en Disncys, en tegen leeg heid. Dan heeft hij de verbe tenheid waarmee hij scherpe ka rikaturen in écn streek op papier zet. Het heeft, kort gezegd, al lemaal te maken met een zeke re verbetenheid waarmee hij het evangelie preekt. Die verbeten heid noemt hij J" noemen. Het is niet zonder be tekenis dat hij voorzitter is van de stichting Evangelie en Indus- uiteraardzijn inbegrepen onder- jes binnen zijn eigen grensgebied jfjj* Natuurlijk, op ieder terrein wijzers, leraren, professoren als- olijft, is er geen enkele reden S* boek Schepptos m «vo]u. weteMctop .wtaww. ma. proble- jral het geval W: mede predikanten krijgt per resolutie zo maar de opdracht bin nen eigen grensgebied te blijven en in ieder geval niet het terrein 1 andere wetenschap te be- verscheidenheid is treden. „Zo op het eerste gezicht lijkt het wel ie's. zo'n resolutie", meent ds. Monsma, „want de het scholastieke geurtje dat IweMmili 'aan sit. het-leven"in agftim werkelijkheid". Hij. verschilt Een Amerikaan over scheppingen evolutie simpeltjes. Natuurlijk, we zijn het er mee dat de bijbel geen „weten- En God zag dat het goed was een lucht- Het Woord y- -„ is geopenbaard aan de mens zo- ais hij leeft temidden van de na- _pnin_ tuur de algemene openbaring meninS van God. De Bijbel zelf spreekt 7na"5 h' over de God der natuur en over de natuur. Niemand kan preken over de God der natuur. Niemand kan preken uit"het Woord van God theologen zoals b.v. dr G. C. Aalders. Ech ter, Lever is zeker niet de enige niet-theoloog. die theologisch ter- rein betreedt. Op de beroemde hieden Assen, die zich met ingewikkeld zijn dat men er nu eenmaal in gcsDeciali- seerd moet zijn, om er iets over la*ter raillerend te kunnen zeggen. Ik denk in dit toch ook wel verband slechts aan de kennis der oorspronkelijke talen waarin de bijbel is geschreven, en aan de duisternissen en de ingewikkeld heden van de lange, lange geschie denis van de verschillende leer stukken. Hoewel natuurlijk de vakgeleerden elkaar moeten res pecteren in hun speciale vak gebieden, het is toch een feit dat de wetenschappen geïn tegreerd zijn. -li-. E is deze ds. Foeken, die op een oud schrijfmachientje zijn verontwaardiging over de toppen aan de toren schreef, ge- i dat ge- ïrdige kant „Als je nou blijft protesteren, ga je er af en kunnen je kleinkinderen je later nooit meer op de toren zien staan". Nog een onbe- schouwde kant: zijn stenen kop zit zo hoog dat geen mens hem kan zien en hij is zo geplaatst dat geen mens er bij kan ko men. Bijkomstig aspect van de hele zaak: de afgelopen zonda gen was er geen stoel onbezet tij dens zijn dienst. Ds. Foeken: „Ik had het gevoel dat het een heel onbetrouwbare drukte HET is niet zomaar Frankrijk: er is de basis van zijn Frans taligheid en een rijpe kennis van de cognacs, van de Romaanse bouwkunst en van de landelijke eetgebruiken. Hij kent een gene genheid die nog dieper gaat: de congenialiteit met het Latijnse volk, de geestverwantschap der mentaliteiten. Het verklaart een n u ais^de^Franse^'kauledertoon.'^Hij ln Bayreuth botsten protestantse en R.K. meningen kent daarbij ook een behoefte aan communicerend spreken. Het bereiken van een ander is voor hem een boeiend probleem. Soms laat iemand zich kennen, soms stelt de ander zich open. Dan is er communicatie, een contact dat een schok geeft. Dan spreekt hij van „een zeldzaam moment". Dan ontstaat een gesprek. een woord waarvoor het woorden boek slechts aangeeft een mon deling onderhoud. Wat is vaak een gesprek van daag meer dan een gestoorde communicatie op een caféterras, dan een voortdurend algemeen misverstand, een pijnlijk of lij dend langs elkaar heenpraten. Praten boven de koffie, zonder een woord dichter tot elkaar te komen. Ds. Foeken zegt aarze- Dat de problemen die opgeroe pen worden door de gemengde (rooniskatholieke-protestantsc) hu welijken nog altijd niet opgelost zijn bleek dezer dagen weer eens in het Duitse Bayrcuth. Daar werd een serie lezingen gehou den door de cx-rooms-kathollck, ds. Josfeph Braun, die werkzaam is ais geestelijk verzorger speci aal belast met de problematiek van het gemengde huwelijk. Zijn vraag was: „Bestaat er een tweevoudig geweten In het huwe lijk?" Het rooms-katholiek aarts bisschoppelijk ambt van Bam berg heeft in een brief aan het moderamen van de protestantse kerk van Beleren geschreven dat het de rooms-katholicken kreukt zonder daarbij niet spreken. De veelomvattende en wat té Hollandia-drukkerij, algemene uitspraak van Potchef stroom behoeft zeker enige ophel dering, en, meen ik, correctie. Het blijkt uit deze resoluti u v«u uuu ,- zijn de uitkomsten J8B uuu BW de natuur S, ,1™ St" Verzoekingen met elkaar te verge- zig hield, stelden een zekere dr. J. P. de Gaay Fortman, een niet- (hpnlfintf vnnr 7fivpr ilr tuppt <*r» de vragen zelf te be- Vernageling Alleen voor de dominese Een terugkerend genoegen het, telkens weer te bladeren in "ei oiijki uit aeze resoiuue mei op)ppr dit prachtige platenboek. De il- dat de synode het probleem heeft 167 mede-onderteke naars voor dat een commissie worden benoemd, bestaande z^jn* taak3 wel 3,uiste Schriftbeschouwing te bic'.u- éindelijk i het het vroege best; aarde, de bloemen en de nomen, de vogels en de vissen en de vele andere dieren, die dc aarde be wonen. Kinderen genieten ervan en krijgen een indruk, hoe ha de behoorlijk heeft gekweten. Bovendien, op de bodem van ieder weter chappelijk vraagstuk, onverschillig welk vakgebied ook, verschillende facul- Ml men toch de theologie ontdek- lf,KPI, «.tak van de de. torenversienng „Die kop DE stenen kop (die overigens aanzienlijk meer gelijkt op Rotterdams burgemeester Van Walsum), is de vernageling van een man die zijn vuist heeft ge bald tegen een als grap God de wereld heeft ge- ^rrei schapen. Ds. H. J. Kaler zorgde de beknopte tekst. deren. hebben'. Ir waren 11 juristen, 15 artsen en 44 leraren onder deze 167 on- Wantrouwend dertekenaars. Er werd toen ge- dat de vraagd een gemengde commissie te stellen om een zuiver theo- Als echter de kerk geen andere 1 de Bijbel in onze af schijnen overlaten aan de specialis- PU zoals in dit geval aan de be de eerste hoofdstuk- oefenaars der natuurwetenschap pen. dan komt het mij deze wetenschapsmensen deze har- moeten trachten de kerk inzichten op te dringen (to dictate to the mag betreden, en deze ligisch of kerkelijk pTobleem i een verademing, iets van te onder- church). De 1 zijn kinden te pakken. Inderdaad, de synode van Assen is niet op dit verzoek sche synode ingegaan, maar op dit ogenblik heeft een zt dat ben ik slechts geïnteresseerd in de realistisch standpunt ingenomen, poging: niet-theologen willen heus En de resolutie van Potchefstroom theologisch karakter griezelig echt. waarom heeft die man" verwijtend tegen de beeldhouwer ..geen grimmige karikatuur ervan gemaakt" Het vuistballen is een alleen naar het publiek gericht facet. De ste nen kop onthult niets over de mijn die het erts van zijn eigen schappen bewaart. Om deze reden is het fout en evolutietheorie bijvoor beeld uitsluitend een zaak is waar over de beoefenaars der natuurwe tenschappen te beslissen hebben. De Gereformeerde Oecumeni- n Potchefstroom eenzijdig wel zich met theologische vragen kan daarom de toets der kritiek len ..anders' Deze ds. Ger Foeken is niet het prototype dat bij de predikan tenopleiding wordt gevormd. Hij grote lijnen en in onderde- Hoe het Amerikaanse blad van dc Christian Reformed Church „The Banner" de vrouw- van de dominee graag ziet, la zen wij deze week in „de (Kam per) Bazuin": 1 Wees een goed echtgenote. A Gebruik uw aantrekkelijk heid om uw man gelukkig en tevreden te maken. Uw echtge noot heeft nodig de warme lief de van een toegewijde vrouw. alleen wil spreken. Blijf erbij als u merkt, dat hij uw aanwe zigheid wenst. Roddel spoedig beschuldiging. Wek vertrouwen en maak het ge geven vertrouwen niet be schaamd. heeft •nd t bezig houden. Ik wil graag kennelijk drukkelijk zeggen dat ik geen opzichte van de kei bezwaar heb tegen de belang- Christian Reformed Church, zijn bewijzen door hen speciale belangstelling van de be- stelling van niet-theologen oefenaars der natuurwetenschap- theologische vragen. Integendeel, Trumpet". het blad „Torch and zijn Halverwege de zomer bindt j een paar tenten op zijn Fran- wagen, sluit de portieren als i vrouw, een domineesdochter, kinderen erin zitten en rijdt O Toon begrip voor het amb- telijke werk. Loop weg als u merkt, dat hij een broeder (f Wees gastvrij. H niets te maken met vloedige maaltijd maar met het zich-thuis-voelen. Wees vroom. Begin de dag met God. Herinner n dat gij een geestelijke partner zijt In zijn antwoord schrijft de de ken van Bayreuth, kirchienrat Gerhard KUbel. dat hem in de laatste tijd drie gevallen bekend zijn geworden, waar bewezen is dat n^eqsen, die „in' een protes tantse i kerk get'touiVd waren, ge dwongen werden door de rooms- katholieke geestelijkheid om op nieuw kerkelijk te trouwen in een rooms-katholieke kerk. In alle drie gevallen betroffen het huwe lijken tussen een protestant en een rooms-katholiek. Als er sprake is van een krenking dan hebben de protestanten zich door die ge vallen gekrenkt gevoeld. In het rooms-katholieke schrij ven wordt ook bezwaar gemaakt katholieken pijnlijke beweringen in het kerkblad van de protes tantse gemeente van Bayreuth. Ds. Kübel schrijft echter dat het blad geen enkele bewering bevat die niet aan de waarheid ge toetst is. Aan een kerkelijk verslaggever deelde deze predikant later nog mede dat hij niet begreep waar om het de protestanten verboden zou zijn tijdens een concilie vra gen aan de Rooms Katholieke Kerk te stellen, ook al zijn ze kritisch. Hij meent dat de rooms- katholieke geestelijkheid zich voor al gestoten heeft aan een arti kel over ..Reformatie en een heid met de rooms-katholieken". waarin de schrijver onder meer gesteld had: „God wil de' een heid. maar eenheid om elke prijs? Reeds eenmaal werd ons volk onder het fascinerende eenheids parool: „een volk, een rijk. een führer" in het yerderf gestort. En nu iets als ..een paus. een kerk, een christenheid?" Een week van belangrijke beslissingen - Mogelijk heden na het „staakt het vuren" in India W7E hebben een week van be- langrijke beslissingen ach ter dc rug. Wat Cuba betreft zw ichtte de Sow jetunie voor de Amerikaanse druk: zij besloot haar straalbommenwcrpers van Cuba terug te trekken. Daardoor maakte zij het president Kenne dy mogelijk, de Amerikaanse marine-blokkade rondom Cuba op te heffen en de situatie in het Caribische gebied te norma liseren (voorzover daarvan on der de gegeven omstandigheden sprake kan zijn). Ongeveer tege lijkertijd liet communistisch Chi na weten, dat het zou overgaan tot het staken van het vuren in het grensgebied van India en dat het op 1 december zal beginnen met het terugtrekken van zijn troepen, te w eten in het Noord oostelijke gebied 20 km. ten Noorden van de zgn. MacMa- honlijn (die de Chinezen overi gens niet erkennen) cn in het Noordwestelijke gebied van In dia achter de feitelijke grens van 7 november 1959. Dit laat ste houdt in. dat China een groot deel van grondgebied van India. Ladakh genoemd, bezet zou houden cn dat India zijn troepen In dat gebied ook nog Gissen Intussen blijft het gissen naar de werkelijke bedoeling van de Chinese communisten. Maar evenzeer naar de beweegredenen die wellicht de Chinezen genoopt hebben hun agressie stop te zet ten. Er zijn dus verschillende mogelijkheden. In de eerste plaats is het niet uitgesloten, dat de Chinese leiders met enige be zorgdheid de gewijzigde relatie tussen de Verenigde Gtaten en de Sowjetunie hebben gadegesla gen en daaruit de consequentie hebben getrokken, dat het thans niet verstandig zou zijn de op mars naar het Zuiden voort te zetten. Dat zou er op neerkomen, dat de Chine; en zich na 1 de cember inderdaad achter de door hen aangegeven linies zul len terugtrekken, of er nu een akkoord met India wordt be reikt of niet. Zij zouden India in dat geval min of meer kun nen dwingen, zich te onthouden van acties tegen het betwiste en door de Chinezen bezette noorde lijke deel van Ladakh. Vergissing Een andere mogelijkheid is, dat de Chinezen zich vergist heb ben in de kracht van het verzet, dat hun agressie in India heeft opgeroepen. Deze kracht kwam niet zozeer tot uitdrukking op het slagveld, omdat de slecht uitgeruste en geheel onvoorbe reide Indische troepen geen par tij waren voor de goedgetrainde en met zware wapens uitgeruste Chinese horden. Wat de Chine zen waarschijnlijk is tegengeval len is de hardnekkige weigering van de regering en het parle ment van India, te bukken voor agressie. In dat geval moet het uitblijven van een Indische reac tie op verschillende pogingen van Peking een wapenstilstand te verkrijgen en op die wijze de positie van communistisch Chi na in de veroverde gebieden te consolideren, een streep door de rekening van de Chinese leiders zijn geweest. Een eenzijdig bestand en een eenzijdig terugtrekken van de Chinese troepen zou dan een goed verhulde poging zijn om dat doel alsnog te bereiken. Politiek Ook bestaat er een kans, dat de Chinese communisten hun opmars hebben gestaakt, omdat Nehroe niet geaarzeld heeft, zo wel de Sowjetunie als de Ver enigde Staten en Engeland om militaire hulp te vragen. De hulpverlening door Amerikanen en Britten cn wellicht ook van de Russen (die zich contractu eel verplicht hebben. India vliegtuigen cn wapens te leve ren) zou er niet slechts toe lei den. dat de Chinese troepen te genover goed georganiseerde en modern uitgeruste Indische strijdkrachten zouden komen te Zij zou nog belangrijker poli tieke gevolgen hebben, de defi nitieve breuk tassen communis tisch China en dc Sowjetunie kunnen verhaasten en het rode regiem in Peking opnieuw in een geïsoleerde positie drijven. Het geen koren op de molen van de Sowjetunie en de Verenigde Sta ten zou zijn. Adempauze Er zijn echter nog meer mo gelijkheden. Een daarvan is. dat de Chinese communisten wellicht een adempauze nodig hebben om hun troepen opnieuw te bevoorraden. Als dat waar is, betekent het dat de Chinese troe pen niet uit het tot dusver ver overde gebied zullen worden te ruggetrokken. Het hoeft nog niet in te houden, dat de Chinezen na de 1ste december opnieuw tot de aanval zullen overgaan. De strenge winter maakte het verkeer in het grensgebied tus sen India en China bijna onmo gelijk en het zou dus niet uitge sloten zijn. dat men in Peking gezocht heeft naar een mogelijk heid om India aan handen en voeten aan een bestand te bin den. dat het zelf niet gewenst heeft. Door een periode van negen dagen te scheppen tussen het van kracht worden van de wa penstilstand en het begin van de Chinese terugtocht, probeert Pe king zich zulk een gelegenheid te verschaffen. Op het ogenblik dat we deze regels schreven had India zich in feite al bij de wapenstilstand neergelegd en liet het zich aan zien. dat ook India zich van aan vallen zal onthouden, als de Chi nezen zich aan het bestand hou den. Maar wat zal er gebeuren, als er op 1 december geen over- de strijdende partijen? Wat zal India doen. als de Chinese com munisten dan nog geen aanstal ten maken om aan de terug tocht te beginnen? Deze situatie kan zich voor doen, wanneer India blijft weige ren. op basis van de Chinese voorstellen aan de conferentieta fel plaats te nemen. En gezien de verklaringen, die Nehroe in het jongste verleden over de agressieve actie van communis tisch China heeft afgelegd en die door de Indische politieke par tijen worden ondersteund, kan Nehroe niet op dergelijke voor waarden ingaan. Moeilijk V NtSëSüVw' Nehroe staat in deze dagen voor een zeer moeilijke beslis sing Veel zal in de komende week afhangen van de houding van de Chinezen. De doorbraak pogingen. die dezen enkele uren voor het van kracht worden van het bestand op woensdag jl. nog hebben ondernomen, duiden er niet op, dat men in Peking staat te trappelen van ongeduld om hun troepen uit India terug te trekken. Eerder lijkt een derge lijke actie er op. dat men er op uit is gejveest om op het laatste ogenblik nog (onverwacht) zo veel mogelijk winst uit de on derneming te slaan om later van een zo voordelig mogelijke posi tie uit te kunnen voortgaan. Al met al draagt iedere beoor deling van de situatie in het Chi nees-Indische grensgebied nog altijd een speculatief karakter. We hebben hierboven enkele mo gelijkheden opgesomd, zonder in een bepaalde richting te willen gaan In onze verwachtingen. Geen illusies Eén ding staat echter als een paal boven water: welke taktiek de Chinezen onder bepaalde om standigheden ook aanwenden, hun doelstellingen blijven dezelf de. Wat dat betreft behoeft pre mier Nehroe zich geen enkele illusie te maken. Voor hem blijft gelden wat hij al eens van an dere Chinese voorstellen heeft gezegd: de Chinezen hebben grootmoedig aangeboden om winsten van vroegere agressie te behouden en daarbij alle win sten te voegen, die door onder handelingen uit de jonste agres- kunnen worden geput. Tsjoe En-lai, premier van communistisch China eens heel goede vrienden met Nehroe.. dient hij meer te gaan beseffen. Dat hij thans nog tegen de Rus sen aanleunt cn het in het be lang van zijn land acht. ge bruik te maken van dc Chinees- Russische tegenstellingen, be hoeft nog niet te bet/ kenen, dat hij de Sowjetunie even blinde lings vertrouwt als hij commu nistisch China heeft gedaan. Dc Indische premier zal er goed aan doen, als hij zich steeds blijft re aliseren. dat beide communisti sche machten eenzelfde doel na-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 14