i t
t
Uw probleem is het onze
Gesprek met a.r.-leiding
niet juist weergegeven
Typografen en uitgevers
van de Bijbel bijeen
Een woord voor vandaag
M/%.
cn^
Wijziging in misgebeden
buiten bisschoppen om
PLEEGZUSTER
R.k. Ec. Hogeschool Tilburg
in nieuwe gebouwen
Dekens gevraagd
voor Algerije
M/k
arif)
WOENSDAG 11 NOVEMBER 1962
ANDERZIJDS
KERNWAPENEN
Dat
kritiek zou komen op
hun synodaal rapport betreffende
kernwapenen wisten de hervorm
den van te voren, wat dat betreft
kunnen ze dus niet teleurgesteld
zijn. Die kritiek is in sommige
gevallen misschien wel wat feller
uitgevallen dan verwacht was,
maar de opzet, namelijk om een
gesprek te hebben over deze ge
weldige moeilijke problematiek is
in ieder geval gelukt.
Terwijl er nauwelijks gerea
geerd werd op het zogenaamde
Pugwash rapport, beginnen nu
de bladen en ook de kerkelijke
bladen van andere kerken aan
dacht aan de hervormde uitgave
te besteden. Ook gereformeerden
laten zich niet onbetuigd. Een
vrij scherpe analyse gaf de Haag
se predikant dr. B. Rietveld in
het „Centraal Weekblad". Hij
wil gaarne zijn instemming ge
ven aan het geschrift waar het
oproept om toch alles te doen
wat mogelijk is om de vrede in
de wereld te bewaren, maar
heeft toch „ernstige bedenkin
gen". Onder dat kopje vervolgt
hij tenminste:
TXJCH meen ik, dat dit geschrift.
A ook al komt het van de synode
van de hervormde kerk, die na de
oorlog vele verstandige dingen ge
zegd heeft en werkelijk pastorale
brieven heeft doen uitgaan, een
misgreep is. Ik stel mij in de plaats
van de mensen, die in deze tijd de
eerst verantwoordelijken zijn, voor
wie het atoomvraagstuk niet een
zaak is van ernstige studie en be
zinning. maar van onmiddellijke
verantwoordlijkheid in een harde
praktijk. Laat men toch ook denken
aan de regering en aan de generaal,
die de taak hebben agressie van
buiten te weren. Hun wordt door
dit schrijven juist in een tijd, dat
zij met al hun zinnen gespannen
letten op de geva: *n, die land en
volk kunnen bedreigen, het wapen
uit de hand genomen. Dit is op zijn
minst een zeer ingrijpende daad.
Wanneer een synode zo iets ern
stigs uitspreekt, moet zij zich ver
plaatsen in de situatie van iemand
als Kennedy, wiens plaats, wat
men overigens voor opinie over
hem mag hebben, toch wel door
niemand in deze dagen graag inge
nomen zou worden.
kelijk aanmatigend.
de beste wil kan ik dit geschrift
niet minder dan naïef noemen. Het
lijkt wel geschreven door mensen,
die zich gesteld hebben buiten de
historie. Het riekt heel erg naar de
studeerkamer. Ik zou mij nog kun
nen voorstellen, dat het geschreven
was door mensen van beneden de
dertig. Dat het geschreven zou zijn
door mensen, die bewust de laat
ste wereldstrijd hebben meege
maakt. kan ik mij niet indenken.
EV
IS
dat
deze redeneringen. We krij
gen de voorstelling, alsof er een
aantal partijen in de wereld wa
ren. die ieder voor zich en alle
gezamenlijk bouwen aan een vre
dige samenleving, maar die helaas
wel eens verschil van mening heb
ben en dan met de wapenen be
slechten wie de sterkste is en dus
gelijk heeft. De synode schudt dan
het hoofd en zegt: dat moeten „wij"
niet doen. Neen, allicht niet. Ér
is een veel betere weg: samenspre-
ken en tot rechtvaardige oplossin
gen komen, waarin ieders noden
verdisconteerd zijn.
Maar wat, als een krankzinnige
door valse filosofieën meegesleept,
een heel volk tot dwaling weet te
verleiden en tot de verschrikkelijk
ste misdaden in staat blijkt te zijn?
Wat, wanneer zo'n geniale geestes
zieke in zijn eigen en anderer land
de huizen gaat binnendringen en
mannen, vrouwen en kinderen niet
meer gaat doden of verminken,
maar ze gaat te schande maken,
vernederen, krenken in hun zie
len, psychisch gaat pijnigen en ont-
Er is natuurlijk veel aan gele
gen het leven te behouden. Maar
er zijn situaties, waarin maar één
ding met ere te doen valt, name
lijk zich te verzetten tot de dood.
En dat moment is m.i. zeker ge
komen, wanner degenen, die geen
helper hebben, worden bedreigd
met ontering. Ook al komen zijzelf
bij deze verdediging om, zo zijn
ze toch bewaard geworden voor din
gen erger dan de dood.
En ik meende, flat juist christe
nen zulk een situatie onder de ogen
zouden kunnen zien, omdat zij we
ten van een vrede, die de aardse
vrede ver te boven gaat en niet
geroofd kan worden door welke
aardse oorlogsverklaringen ook; en
van een leven, dat het biologisch
voortbestaan ver te boven gaat, om
dat het blijft, dwars door de dood
tot in het eeuwige leven; en om
dat zij weten, dat wel de demen
ten zullen verbranden en vergaan,
maar deze wereld herschapen zal
worden tot een tevoren nooit geken
de luister.
Op pag. 13 van het geschrift le
zen we: „Moet de kerk daarom
wel iets anders doen dan oproepen
tot boete en gebed, iets anders dan
de mensen vermanen, dat zij het
Woord van God aannemen, dat tot
hun redding kan dienen en dat zij
zich bekeren van hun onrechtvaar
dige wandel vóór de dag des He
ren komt?"
Het klinkt natuurlijk onaanvecht
baar. Maar hoe zonder enige onder
scheiding is het als een algemeen
heid neergeschreven. Wil men dit
inderdaad met dezelfde nadruk zeg
gen aan het adres van onze konin
gin en van Chroesjtsjew? Stelt u
zich eens voor, dat een predikant
deze dingen zó gezegd had in 1944!
DE synode wil de kernwapens
vervangen door conventionele
wapenen. Dus wel de kanonnen en
bommenwerpers van de tweede we
reldoorlog. maar geen nucleaire
krachten. Dit begrijp ik niet goed.
Ik kan mij wel voorstellen (al ge
loof ik er niet aan, omdat de boos
heid veel dieper zit dan dit schrij
ven schijnt te menen), dat een
agressor de wapens laat zinken als
zijn tegenstander weerloos zijn on
gewapende handen laat zien. Wan
neer hij echter tot de tanden met
conventionele wapenen is toegerust
uitnodiging BÉUtt
hebben?
Ik kan mij voorstellen, dat een
christen afziet van zelfverdediging,
namelijk wanneer het alleen om
hemzelf gaat en hij om het getui
genis zijn rechterwang aanbiedt,
wanneer hij op de linker geslagen
wordt. Zodra hij echter geroepen
wordt de ellendige en zwakke te
verdedigen (en de overheid is in
die positie), dan heeft hij de taak
te zorgen, dat zijn krachten toerei
kend zijn.
Ieder heeft zijn taak. De over
heid heeft haar onderdanen te be
schermen. De kerk heeft het evan
gelie in deze wereld te prediken,
zo, dat de agressie verdwijnt en
het moment komt, dat de overheid
het zwaard kan neerleggen omdat
er geen bedreiging meer is. Wat
de kerk nu gedaan heeft is de over
heid aantasten in haar goddelijke
roeping en haar het zwaard, dat
zij als Gods dienares dragen moet.
uit de handen r
Berghuis over brief Scholten c.s.:
Ieder heeft recht
zich te uiten'
(Van onze parlementsredactie)
traal Comité van a.r. kiesver
enigingen, dr. W. P. Berghuis,
meent, dat de groep verontruste
anti-revolutionairen, die zich met
een schrijven tot de kiesverenigin
gen heeft gericht, de resultaten van
het gesprek tussen de groep en het
moderamen v^n het Centraal Co
mité „eenzijdig, onvolledig en
daarom onjuist" heeft weergege
ven. Dr. Berghuis heeft gisteren
een verklaring over de actie van
bovengenoemde groep afgelegd.
„Wij leven in een vrij land en als
anti-revolutionairen binnen een de
mocratisch partijverband, zodat ieder
het recht heeft zich te uiten, zoals hij
meent, dat te moeten doen", aldus dr.
Berghuis. In dit verband wil hij dan
ook nog buiten beschouwing laten, of
het organisatorisch wel juist is, dat
een in landelijk verband optredende
groep van anti-revolutionairen zich
rechtstreeks tot de kiesverenigingen
richt en of zij zich niet beter publie
kelijk tot het Centraal Comité had
kunnen richten.
Eenzijdig
Wat dr. Berghuis wel onaangenaam
heeft getroffen, is. dat deze groep thans
publiekelijk eenzijdige conclusies trekt
omtrent een tot tweemaal toe gehouden
uitvoerig vertrouwelijk gesprek van het
moderamen van het Centraal Comité
met een deputatie van de groep.
Hy acht het met name onjuist, dat de
groep, alvorens tot publikatie van
zü beschouwt als de resultaten var
gesprek over te gaan, op zijn minst de
gesprekspartner, het moderamen van het
C.C. daarin had moeten kennen, en in
ieder geval had moeten zorgen, dat de
publikatie het gevoelen van het mode-
ien juist weergaf. Dit geldt temeer
de groep uitlatingen van het mode-
icn naar buiten brengt en interpre-
Een dergelijk overleg heeft niet plaats
gehad en daarom acht dr. Berghuis het
geen in de brief van de groep aan het
Centraal Comité d.d. 10 novemiber
van een afschrift eveneens aan de
kiesverenigingen is toegezonden als
resultaat van het gesprek wordt ge
noemd eenzijdig, onvolledig en daarom
onjuist.
Relativering
Dr. Berghuis wil thans op de inhoud
van het vertrouwelijk gesprek
met de groep niet ingaan. Zo nodig zal
dit naderhand kunnen gebeuren. Hy zou
alleen willen stellen, dat er van een nei
ging tot relativering van de a.r. beginse
len, zoals door de bezwaarden wordt ge
steld, by de leiding van partij en Kamer
fracties geen sprake is.
„Overigens zou ik de kiesverenigingen
willen adviseren zich niet te richten
de actie van deze groep, maar op
het punt, waarom het haar in concreto
gaat, n.l. de kandidaatsstelling, vertrou
wen te hebben in het beleid van het
Centraal Comité in deze, en voorts, zo
als dat by de structuur van onze partij
past, naar eigen inzicht en met wijsheid
te werk te gaan."
De staatssecretaris van sociale zaken
volksgezondheid, de heer B. Rool-
vink, die de verontruste anti-revolutio
nairen als lystaanvoerder wensen, heeft
gisteravond desgevraagd meegedeeld,
nog geen commentaar op de brief te
kunnen geven. Hy heeft van de groep
(die wordt geleld door prof. mr. L. W.
G. Scholten en dr. D. Vreugdenhll, bei
den te Utrecht) geen afschrift van de
brief aan de kiesverenigingen ontvangen.
(Advertentie)
co m
's morgens
Prof. G. A. Lindeboom
publiceert 2e deel
Boerhaave's brieven
De Nederlandse organisatie voor Zui
ver Wetenschappeiyk Onderzoek heeft iu
het begin van dit jaar prof. dr. G. A.
Lindeboom, hoogleraar in de interne ge
neeskunde aan de Vrye Universiteit in
Amsterdam, een subsidie verleend voor
de Engelse vertaling en uitgave van het
tweede deel der brieven van Herman
Boerhaave (1668-1738) Het eerste deel
van deze correspondentie, dat prof. Lin
deboom eveneens met Z.W.O.-subsidie
in de Engelse taal heeft uitgegeven,
kwam in juli jongstleden van de pers. De
uitgave van Boerhaaves brieven vormt
een onderdeel van een door prof. Linde
boom geredigeerde serie, welke de titeJ
„Analecta Boerhaaviana" draagt.
Het tweede deel van Boerhaaves brie
ven is bereids naar de drukker en zal
waarschijnlijk in het begin van 1963
verschynen De brieven van Boerhaave
bevinden zich in binnen- en buiten
landse archieven en om ze voor uit
gave gereed te maken, heeft prof. Linde
boom zich in hoofdzaak van microfilm
opnamen bediend. Deze opnamen moes
ten natuuriyk eerst getranscribeerd wor
den. waarna de Latynse tekst in het
Nederlands werd vertaald. Bij dit ver
talen heeft de hoogleraar de medewer
king ontvangen van thans wyien prof. dr.
Het tweede deel bevat honderd-drie-en-
veertig brieven, waarvan een aanzienlyk
aantal nimmer is uitgegeven.
Onder de brieven uit het tweede deel
bevinden zich weer vele interessante
epistels, gelyk het dringende verzoek,
dat de Russische kanselier Ostermann.
namens de czarina, aan Boerhaave deed
om haar lüarts te willen worden Ook
kan men er een schrijven in aantreffen
van de oecumenische patriarch van Con-
stantinopel. waarin deze een leerling by
Boerhaave aanbeveelt. Prof. Lindeboom
heeft de brieven niet chronologisch ge
rangschikt. maar systematisch naar de
correspondenten.
Drukwerk begon met de bijbel.
Toch werd dezer dagen pas de eer
ste bijeenkomst gehouden van de
belangrijkste drukkers, ontwerpers
en uitgevers van de bijbel met
vertegenwoordigers van de ver
schillende bijbelgenootschappen,
om te komen tot betere, aantrekke
lijker bijbels, die een moderner
uiterlijk hebben en beter passen
in onze tijd. Deze bijeenkomst
werd gehouden in Stuttgart.
De conferentie werd belegd op uitno
diging van de Verenigde Bijbelgenoot
schappen, een wereldgemeenschap van
bijbelgenootschappen uit vele landen in
het kader van de jubileum actie van
het 150 jaar oude Wurtenbergse Bijbel
genootschap. Reeds jarenlang staat dit
genootschap bekend om zijn weten
schappelijke uitgaven, zoals Kittel's He
breeuwse Oude Testament, Rahlfs Sep
tuaginta en Nestle's Griekse Nieuwe
Testament. Ook door de uitstekende
kwaliteit van de Duitse bijbels die dit
genootschap uitgeeft, kreeg het grote
bekendheid.
De bespreking ging uit van een groot
aantal ontwerppagina's van de bijbel
zoals die door verschillende ontwerpers
uitgewerkt zijn voor nieuwe uitgaven
die binnenkort van de persen in Stutt
gart zullen komen.
De uitgevers en ontwerpers hielden
zich in hoofdzaak bezig met een studie
van en discussie over de toepassings
mogelijkheid van verschillende uitga
ven van de bijbel. Zij zochten een
evenwicht tussen een functionele bijbel
en een esthetisch uiterlijk, en bestu
deerden de betekenis van de stille re
volutie die zich op het ogenblik vol
trekt op het gebied van lay-out en let-
Snellere verlichting van
rheumatiek en spierpijnen
Werkt uitermate actief in op de haard van de pijn
ter verlichting van rheumatiek, zenuwpijnen, spit, ischias en stijfheid
Niets werkt sneller, niets werkt aan
genamer, ter verlichting van pijn,
dan een behandeling met Algcsal-bal-
sem. Het enige middel, dat het diaethyl-
amino-salicylaat in een speciale emulsie
met hoog doordringingsvermogen bevat
(U.S. Patent n° 2596674) dringt Algesal
direct door in het weefsel, de ge
wrichtsbanden en de spieren tot aan de
haard van de pijn, waar een onmid
dellijke verlichting ontstaat Overtuigt
Uzelf van dit buitengewone doordrin
gingsvermogen wanneer U Algesal
uitwrijft, zult U merken, dat deze aan
vankelijk kleurloze wonderbalsem meer
en meer melkwit wordt en volledig in de
poriën verdwijnt (in plaats van een
oppervlakkige warmtesensatie op de huid
te veroorzaken), teneinde diep in te
werken op de pijnlijke weefsels.
Nog beter de pijnstillende werking
van Algesal "doorstraalt" weefsel en
spieren tot in de gewrichten, zodanig
dat een duurzaam gevoel van ver
lichting en welzijn in de plaats komt
van pijn of stijfheid. Maar, vergeet
niet Pijn slaat altijd onverwacht
toe Zorgt er dus voor thuis altijd
een tube Algesal bij de hand te
hebben.
tertypes bij de nieuwe uitgaven die
de persen komen. Gezocht werd
nieuwe wegen om bij het u"~~
van bijbels zich naar deze 1
grafische „new look" te richten.
De afgevaardigden van de bijbelge
nootschappen vroegen zich af hoe de
recente veranderingen die zich bezig
zijn te voltrekken binnen de westerse
cultnur de publicaties van bruikbaarder
uitgaven van de bijbel kunnen stimule
ren en welke krlterla met succes toe
gepast kunnen worden bij het zoeken
naar een juist typografie en lay-out om
de mensen van Afrika, Azië en Zuid-
Amerika aan te spreken.
Deze eerste ontmoeting resulteerde
natuurlijk nog niet in wereldschokkende
besluiten. De problemen werden echter
duidelyk gedefineerd en geanalyseerd
door mensen als Georg Kurt Schauer
uit Frankfurt, Max Caflisch uit Zurich,
E. A. Nida van het Amerikaans Bijbel
genootschap in New York, mevrouw B.
Warde uit Londen, en R. A. E. Daniell
van het - Indiase Bijbelgenootschap uit
Bagalore. In het bijzonder werden bij
gedragen aan de conferentie geleverd
door John Dreyfus van Cambridge en
R. Wagner uit Berlijn, J. Tschichold uit
Bazel. E. Fredericksen uit Kopenhagen
en vele anderen. De conferentie luister
de bovendien aandachtig naar een
posante rede van dr. G. W. Ovink uit
Amsterdam over de problematiek va
de geïllustreerde bijbel.
Benei Jisraeel wil
naleving beslissing
opperrabbinaat
De zevenduizend in Israël levende le
den van de Benei Jisraeel (Zonen van
Israël) afkomstig uit India, waar nog
dertigduizend leden van deze sekte le
ven hebben de Israëlische regering en
de Jewish Agency aansprakelijk ge
steld voor de kosten van hun reis terug
naar India.
Hoewel zij reeds vele jaren in Israël
wonen hebben zij gedreigd het land
zullen verlaten, als de beslissing van 1
opperrabbinaat van Israël niet wordt
nageleefd.
Reeds lang is het in Israël een
troverse of de Zonen van Israël wel tot
het Joodse volk gerekend moeten
den. Een bezwaar hiervoor was, dat het
niet bekend is of zij de Joodse huwe
lijks- en scheidingswetten gedurende de
eeuwen, dat zij afgesloten waren var
de rest van het Joodse volk hebben na
geleefd.
Dat leidde ertoe, dat tal van rabbij
nen in Israël hen als niet-Joden be
schouwden en hun derhalve geen huwe
lijksinzegening wensten te geven. Enige
maanden geleden heeft het opperrabbi
naat van Israël bepaald dat de Zonen
van Israël Joden z:;n. Deze beoaüng
wordt echter niet door alle rabbijnen
nageleefd, waardoor de Benei Jisraeel
weer naar India dreigen te vertrekken.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Maarssen: W. Vroeginde-
weij te Barneveld; te Haaften (toez.): J.
Vroegindewey, kand. te Bleiswyk; te Cu-
baard, Fr.: E. Baart te Nieuw-Stadska-
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Rotterdam voor het
Gereformeerd centrum als jeugdhaven-
predikant: B. ter Haar; kand. te Rotter-
Geen beroep meer: J. Baayens, kand.
der Geref. kerken te Goes deelt ons mede
dat hij geen beroepen meer in overwe
ging kan nemen.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Beroepen te Buitenpost: W. Wierenga
te Noordbergum; te Niezijl-Kommerzijl:
Joh. Strating te Alkmaar-Broek op Lan-
gedyk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Als de profeet Elia ronddoolt in de diepste geestelijke duister
nis en aan God, Wiens zaak hij met de inzet van al zijn
krachten heeft gediend, zijn laatste wens voorlegt, denkt hij,
dat het nu wel spoedig afgelopen zal zijn. „Het is genoeg.
Neem nu mijn leven maar." Elia zal spoedig ontdekken, dat
God nog heel wat méér plannen met hem heeft. God stuurt
een engel naar hem toe, midden in de trieste eenzaamheid
van de woestijn. En dan staat er zo simpelweg in 1 Koningen
19, dat die engel Elia aanraakt. Die engel gaat dan geen be
togen houden en Elia ook niet vertellen, dat God alle begrip
voor Elia's problemen heeft. De engel praat helemaal niet.
Hij geeft Elia een eenvoudige opdracht: Sta op, eet! Elia moet
eten van de koek, die voor hem staat, en drinken uit de kruik,
die erbij is gezet. En als Elia toch weer aan zijn. laatste slaap
wil beginnen, wordt hij opnieuw aangeraakt. En hij hoort de
engel zeggen:Sta op, eet, want de reis zou voor u te ver zijn.
Dan, eindelijk, geeft de profeet zich geivonnen. Hij eet en
drinkt en dat is genoeg voor veertig etmalen! Vreemde wegen
gaat God met Zijn kinderen. Als wij er niet meer tegenop
kunnen, nodigt Hij ons uit te eten en te drinken. Als alle
deuren gesloten lijken, zendt Hij een engel om 'ons aan te
raken. De reis is ver en zwaar en zonder het voedsel, dat God
ons wil geven, halen wij het einddoel niet. Zijn u en ik daar
van nu ook wérkelijk overtuigd? Of laten wij Gods aanbod
aan ons voorbijgaan?
Advertentie
P3
LU
CD
n
's middags
Paus Johannes beslist
Meer dan een maand heeft het
rooms-katholiek concilie, dat op
het ogenblik in Rome bijeen is, no
dig gehad om het eerste rapport
té bespreken. Gisteren voerde de
laatste spreker het woord over het
onderwerp liturgie. Alle voorge
stelde veranderingen zullen nu in
intern beraad eerst verder worden
bestudeerd, zodat later de resolu
ties besproken en aangenomen
zullen kunnen worden. Inmiddels
heeft de paus laten blijken het
vlugger te kunnen, want buiten
het concilie om bracht hij een
wijziging aan in het zogenaamde
confiteor, de canongebeden van
de mis. Voortaan zal daar de
naam Jozef genoemd mogen wor
den en wel onmiddellijk na
Maria.
Kardinaal-staatssecretaris Cicognani
heeft de bisschop op het concilie mede
gedeeld dat de paus dit 'besluit heeft ge
nomen ter herinnering aan het huidige
tweede Vaticaanse concilie dat onder be
scherming van Jozef is geplaatst.
Met deze wyziging heeft de paus de
eerste verandering aangebracht van de
laatste 1300 jaar in het hart van de
rooms-katiholieke mis. Het besluit van ae
paus om ceze verandering buiten een
uitspraak van de bisschoppen van het
concilie om te nemen, werd gemotiveerd
met de woorden: „Paus Johannes vol
deed hiermee aan de wensen van vele
bisschoppen op het concilie die de naam
van Sint Jozef in een gebed ter herden
king van de heiligen wilden toevoegen."
De laatste wyziging in de canon van de
mis vond plaats onder paus Gregorius
de Grote, die Ln 604 overleed.
Volgens een theoloog, die op het con
cilie als adviseur optreedt, getuigt deze
beslissing van de interesse die de Rooms
Katholieke Kerk koestert voor de wer
kende man. Jozef is de sohutspatroon
van de arbeidersbeweging.
In ogen van protestanten is deze
verandering, die op zichzelf weinig of
niets betekent, toch wel een nieuwe
uiting van de situatie waarin deze
kerk verkeert. Het is opmerkelijk dat
bisschoppen meer dan een maand i
ten discuteren over veranderingen, en
de paus dan een dergelijke wijziging
aanbrengt over hun hoofden heen,
zonder hen om hun oordeel te vragen.
Zijn enige verdediging is dat „vele
bisschoppen het wensten". Ongetwij
feld zal dit besluit door vele pro
testanten geïnterpreteerd worden als
een nieuwe uiting van de macht
het centrale gezag en de onderge
schikte plaats van de bisschoppen.
Toen het besluit aan de bisschoppen
werd medegedeeld was de paus zelf
niet aanwezig.
(Advertentie)
BLOEDWIJN
Gistermiddag is in Tilburg, in
aanwezigheid van koningin Juli
ana, het nieuwe gebouwencom
plex van de rooms-katholieke
economische hogeschool aan de
Hogeschoollaan geopend- Daarbij
heeft de minister van onderwijs,
kunsten en wetenschappen mr. J.
M. L. Th. Cals, een rede gehou
den. Hij zei o.m.: „Zoals een volk,
dat leeft, bouwt aan zijn toe
komst, zo zal een volk, dat aan
de toekomst denkt, bouwen aan
zijn onderwijs". Mr. Cals wees
erop, dat ook de overheid aa%
het onderwijs bouwde, de laatste
decennia in steeds sterker mate.
„Uw hogeschool bezit reeds leerstoelen
'oor bestuurswetenschappen en voor
taats- en administratief recht en spoe-
culteit zal kunnen omvatten, L—
ter Cals. De commissies, die mij de af
gelopen jaren hebben geadviseerd over
de uitbreiding van het wetenschappeiyk
onderwys in ons land, zijn tot de con
clusie gekomen dat de behoefte, zowel
in de maatschappywetenschappen, zal
toenemen. De uitgevoerde berekeningen
wezen erop, dat in deze laatste sector
de belangstelling voor juridische studie
nog enige stimulering kon verdragen,
zodat een uitbouw van de economische
hogescholen met een juridische faculteit
reeds uit dien hoofde verantwoord is".
De minister vestigde
dacht op dat alom
gaande
ontwikkeling
de richting van een groei
het aantal raakpunten tussen de
economische, de sooiale en de juridische
studie. Op dit gebied is een vruchtbare
samenwerking nodig, aldus de bewinds
man. „Uw instelling heeft in dit opzicht
pioniersarbeid verricht. Het wetenschap
pelijk onderwys zal goed doen juristen.
Door het uitblijven van Amerikaanse
surplusvoorraden heerst in verschil
lende delen van Algerije hongersnood.
De winter valt in en er is gebrek aan
dekens en kleding. Deze mededeling
werd gedaan op een spoedsamenkomst
in Genève van het Christian Commit
tee for Service in Algeria (C.C.S.A.)
waarin behalve de afdeling hulpver
lening van de Wereldraad van Kerken
ook verschillende nationale en inter
nationale oecumenische en kerkelijke
hulpverleningsorganen zitting hebben.
De hulp aan Algerye wordt in hoofd
zaak geboden door drie instanties, het
Rode Kruis, een rooms-katholieke organi
satie, en de C.C.S.A. Elk van deze drie
heeft de zorg voor een speciaal deel van
het land. De C.C.S.A. heeft de verant-
woordelykheid aanvaard voor het gebied
rond Constantine en Batna, dat door
1.400.000 personen bevolkt is.
Het is duidelijk, dat de jonge Algerijn
se staat, die na negen jaar strijd met
enorme problemen te worstelen heeft,
slechts over zéér beperkte middelen be
schikt. De Algerijnse regering kan mo
menteel noch materieel noch financieel
helpen. Juist in het gebied, dat aan de
C.C.S.A. is toegewezen, is de situatie het
moeilijkst. Dank zy de bereidwilligheid
van het Rode Kruis en de r.k. organisa
tie konden tydelijk voorraden worden ge
leend, zodat de voedselvoorziening voor
alsnog door kan gaan. Een en ander is
slechts een noodoplossing en de C.C.S.A.
heeft daarom in het bijzonder op de
Europese landen en kerken een beroep
gedaan alle krachten te willen inspannen
teneinde de voedselvoorziening in de ko
mende maanden te verzekeren.
Als een van de leden van de C.C.S.A
heeft de Stichting Oecumenische Hulp in
ons land deze dringende oproep overgeno
men en haar gironummer 5261 te Utrecht
voor financiële bijdragen opengesteld.
Voor de ontvangen gelden zullen levens
middelen worden aangeschaft. Daarnaast
organiseert genoemde Stichting een de
kenactie. Voor het eerder genoemde ge
bied is behoefte aan 650.000 dekens. Het
verzamelpunt hiervoor is: Oecumenische
Hulp, p.a. pand „Varekamp", Borneoka-
de, Amsterdam Havens Oost. De dekens
moeien zo mogelijk franco en voor 1
december gezonden worden.
king
Niettemin achtte de minister het ge
wenst dat de hogescholen zich by de op
zet en ontwikkeling van juridische fa
culteiten de nodige zelfbeperking opleg
gen. „Vooral geldt dit voor de sociale
faculteiten, omdat is gebleken dat het op
kwantitatieve overwegingen eerder ge
wenst is de belangstelling voor de socio
logische studie af te remmen dan te sti
muleren".
Rectorale rede
Ter gelegenheid van de opening van
het nieuwe gebouw en de 35e dies natalis
heeft de rector-magnificus van de hoge
school, prof. dr. F. J. P. van Dooren
een rede gehouden, waarin hij gewaag*
van een historische gebeurtenis en steldt,
dat „door het bezit van een eigen huis
de mogelykheid is geschapen meer zich
zelf te worden, zich duidelijker af te te
kenen voor de buitenwereld en een meer
eigen sfeer en geborgenheid te bieden
aan hen, die bij haar thuis willen zijn".
De contouren van het gebouw wekken
associaties op aan een bastion, een cita
del- ergo aan een sterke woning, een te
huis bij uitstek. Gezeten in een dergelijk
gebouw, dat sterkte en geborgenheid
symboliseert, zullen wij ervoor dienen
te waken, dat wij niet tot de „gezete-
nen" worden. Wij zullen derhalve zorg
moeten dragen voor intensivering van
de inter-academiale contacten, vooral
met de zusterfaculteiten. Onze hogeschool
mag geen geïsoleerd bastion worden van
waaruit ongemotiveerde zelfgenoegzaam
heid straalt. Hij zal een betrouwbare
post moeten zijn in de academische linie,
van waaruit de wetenschappelijke waar
heid wordt veroverd en verdedigd", al
dus prof. Van Dooren.
(Advertentie)
Cf
LU
QQ
m
's avonds jJ*
400 tot 500 gram kalammonsalpe-
12 november ter, 400600 gr. superfosfaat 20 pet.
«n 600700 gr. patentkali per 10 vier
kante meter. Zodra de grond en het
weer het toelaten, moet u de zaden op
wat verouderd. De Nederlandse rijzen zaaien op 60 cm rijafstand en
Jurisprudentie 1962 vermeldt namelijk 50 cm uit elkaar. Ze groeien als augur- schuim genoemd, maar dat geeft
onder nummer 394 de volgende uit- ken of komkommers, waarvan ze ook warring met een bekende delfstof. Dit
farniiie zijn.
Het gewas wordt echter zwaarder
Aanvulling op antwoord: Ons ant
woord in het blad van 12 nove
inzake het accepteren van geld
iemand die na de verkoop
huis is blijven
inmiddels
om het zoutvrij te maken of kan men
het zo in de kooi hangen?
Antwoord: Zeeschuim is het rugschild
van de zeekat of gewone inktvis, waar
van de Latijnse naam sepia offici
nalis is. Het wordt ook wel
Brieven, die niet voorzien zijn I
/an naam en adres, kunnen niet
I beantwoord worden. Geheimhou-
I ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband j
houden, moeten in afzonderlijke
brieven worden gesteld.
hiervan door de hypotheekhouder toe
stemming had van de eiser, die dat
huis kocht om het zelf te bewonen en
thans daarvan nog eigenaar is, nog in
het huis te blijven om een andere wo
ning te zoeken en voor de duur
enigszins afgeplat cn in het bc*
i acht korte en lange armen.
Uen tot Het lkha,m•",&"ïïji£ud rs; ïif rL*rient
ze oogsten als ze vijftien tot vijfen- rugschelp is wit, met bruine vliezige kerken
twintig cm lang zijn geworden. U kunt randen, breed en ovaalvormig. Deze
de op een donkere, koele plaats of in schelp spoelt overal op het strand
een ijskast nog tien tot veertien dagen Soms spoelt ook het hele dier i r„
bewaren. In een koude bak kunt u al zeeschuim wordt in kooien van vogels formatorische kerken dus de oorspron-
.vas! Op die ma
de Nederlandse
lieverlede toe overgegaan
alle noten even lang aan te houden.
Dan was men van alle tnoeilijkheden
af. Het ritmisch zingen
dat verblijf aldaar
lljks een vergoeding verschuldigd
is in casu geen sprake van een huur
overeenkomst tussen eiser en gedaag
de; de vordering tot opruiming tegen
gedaagde is derhalve toewijsbaar".
In het kort komt het dus hier op
i februari-maart
maande- drie zaden i
bij voorkeur gehangen. De vogels pikken dan hierin weliike wiize
i gewone pot of pers- en slijpen hiermee ook hun snavelti*» 1
eitje
pot. Later laat men alleen de beste bij. U behoeft het geen bepaalde be
staan. Na enige weken kan
de volle grond op de al aangegeven
afstanden uitplanten. Snoei komt er
niet bij te pas. Alleen moet men de
gele bladeren uitsnijden. Het aantal
dat de betrokken vragensteller vruchten per plant hangt af
inderdaad een kans heeft bij een pro
ces. Of alle rechtscolleges het met de
ze uitspraak eens zullen zijn en of in
dit geval een proces gewonnen kan
worden, is een andere vraag. In elk
geval is er een kans.
Vraag: Hoe moet kussa geteeld wor
den? Moet de plant gesnoeid worden?
Moet de top eruit gehaald worden en
ja: bij hoeveel bladeren? Mag er
i onbeperkt aantal vruchten aan ko-
n*of moet men dit beperken? Heeft
extra bemesting nodig?
AntwooraU kun' kussa telen op de
grond, de watervoorziening en de be
mesting. 'De plant is uit Azië afkom
stig. Over de smaak wordt zeer ver
schillend geoordeeld. De groente kan
op velerlei manieren, rauw of gekookt,
worden toebereid.
Vraag: Verschillende malen heb ik op
het strand iets gevonden, dat men zee
schuim noemt. Het heeft de vorm van
langwerpige schelp. De ene kant
handeling te geven.
Vraag: Wanneer en hoe is het rit
misch zingen toegepast op de psalmen
in de eredienst?
Antwoord: De melodieën van de
psalmen zijn voor een groot deel ont
leend aan volkswijsjes in de 16de eeuw,
die natuurlijk ritmisch werden gezon
gen. De oorspronkelijk Franse psal
men werden ritmisch gezongen. Een
bezwaar is, dat de Nederlandse berij
ming te weinig rekening hield met het
zingen. Pas later i
ngen van hele noten ontstaan
Vraag: Als huurders van woningen,
zonder aan de eigenaar iets te vra
gen. een nieuw slot in de deur laten
zetten, is de eigenaar dan verplicht
dit te betalen?
Antwoord: De reparatie van een
voordeurslot is iets dat gewoonlijk ten
laste van de verhuurder komt. De
huurder moet dus deze reparatie aan
de verhuurder overlaten en hij mag
alleen de eigenaar de vervangingskos-
ten in rekening brengen als de repa
ratie zo dringend nodig was, dat dit
ritme, waardoor bij het zingen wel niet op de verhuurder kon wachten.
eens verwarring bestond. De berijmer
Datheen vertaalde de psalmen te let
terlijk uit het Frans zonder er reke-
wat hard en de andere zacht. Nu ning mee te houden, dat Nederlandse
ik gaarne willen weten
eigenlijk is. hoe het ontstaat en wan-
meeste op het strand voor-
koude. liefst niet te droge, humusrijke komt. Welk nut hebben kooivogels
met stalmest of kunstmest,
bepaalde wijze
woorden soms langer of korter zyn dan
Franse. Bovendien konden de mees
te mensen het notenschrift niet lezen,
zodat zij ln de kerk sterk afhankelijk
waren van de voorzanger, die ook niet de verlieskansen groot zijn.
als de eigenaar uitstedig i„
willig was en er gevaar bestond voor
insluiping of als de huurder het huis
anders niet meer in of uit kon. De
huurder zal dit laatste moeten bewij
zen. Het is dus dikwijls de huurder
niet aan te raden over deze kosten te
procederen, daar de kosten hoog en