VE5TSIJS5 GESTALTEN HERDRUKT De musicwriter s revolutionaire omwenteling in de muzieknotatie VOOR U CfELEZEN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 10 NOVEMBER 1962 beroemd Duits dramaticus werd honderd jaar geleden geboren Onlangs heb ik uit mjjn plakboek de kranten artikelen nog eens doorgelezen, die in 1922 b(j Hauptmanns zestigste verjaardag zijn geschre ven. Breslau was toen het middelpunt van de feestelijkheden en in het theater aldaar werden wekenlang de stukken opgevoerd van de in die tijd meest representatieve van de Duitse dramatici. Hier was ongetwijfeld óók een stuk lokaalpatriotisme in het spel. Silezië was om streden gebied. Sedert de veroveringen van Fre- derik II met een Pruisische provincie, echter met een sterke Poolse inslag. Bij volksstem ming hadden de inwoners zich voor het over grote deel voor Duitsland uitgesproken. Hoe zal nu Hauptmann daar herdacht worden? Of is hij 16 jaar na zijn dood (hij stierf op 6 juni 1946) al bijna vergeten? jongen meedoen: we verdragen voo het niet, er kome wat er wil. Het gel huis van een der fabrikanten waarts voi wordt bestormd, de weelde daar blijdschap brengt de hongerlijders tot blin- draagt de woede en het .Weverslied" zingend slaan ze alles kort en klein. Maar de soldaten komen. enkele salvo's worden afgevuurd zijde. De juist een arbeider, die steeds belichaming man kan zijn: de vleu- zijn ziel, die hem op- hem spankracht en n licht geeft, hem de moeilijkheden en teleurstellingen van het dagelijk- het alledaagse leven. Maar hij kent óók de andere 's voor hem óók de demonische berusting verleiding, zoals Delila tegenover wordt. Simson: zijn weefstoel zittend, dodelijk ge- gaat onder troffen. In de strijd tussen bezit- Thiel en Fuhrmann Henschel. Ze tendens willen zien. als bij Hey- ermans: al het licht valt op de sierglas, proletariërs, die vechten tegen le stengel het opkomen var weefstoelen, dus Ook dit stuk moet in het kader van zijn tijd gezien worden. meisje, edel als een Venetiaans bloem op een soepe- Und Pippa tanzti. Silezië Hauptmann is Sileziër in hart en nieren. Dit blijkt allereerst reeds door de taal. Hij groeit tweetalig op. roemt later het rij- keuze Hij wordt nu ..j;»., student in Berlijn, is "v' worden om Hamlet spelen, trouwt _JPI echter in 1885 (hij is ke dialect van zijn geboortestreek dan bijna 23) met in tegenstelling tot de zielloze het rijke meisje Ma- schrijftaal, die Hoogduits werd rie Thienemann, genoemd. waardoor het econo- Dit dialect heeft hij in zeer mische probleem is vele van zijn werken gebruikt, niet opgelost. In Erkner bij Berijn komt alleen in de naturalistische, zoals hij in aanraking met enkele voor- D'e Weber (oorspronkelijk als De vechters der naturalistische Waher uitgegeven) en Fuhrmann school in Duitsland, o.a met de Henschel, maar ook in een sym- gebroeders Hart (Kritische Waf- bolisch stuk als Die versunkene fengange) en Arno Holz, en genoemd stuk. medelijden Glocke; daarin speekt de oude schrijft de meesterlijke studie de armen, di Wittichen haar woorden van diep- Balinwarter Thiel. Terecht ge- gaan in een zinnige wijsheid in Silezisch dia- roemd wordt daaruit de beschrij- mishandeling lect. ving van de sneltrein, die dende- meisje gedoogt. Verder door het landschap. Hoe rend door het bos raast. stukken tot een scherp is dit waargenomen. De We kunnen deze novelle als het Duidelijk treedt dit bosgeesten zwerven nog over de begin van zijn naturalistische pe- in Die Weber <1893>. Hier niet, bergtoppen en door de dalen, riode beschouwen. Beroemd wordt zoals in de klassieke tragedie, de demonen zijn nog een levende hij door zijn drama Vor Sonnen- een held. die strijdt tegen een werkelijkheid, terwijl Rübezahl de aufgang (1889). Niet als zou dit overmachtig noodlot gen te bereiden; voor de idealist Levend Hellriegel is zij de poëzie, voor de mythische wijze geestmens gezegd: Wann is zij een lentebode, die de de ouderdom doet Hauptmann heeft w Die Ringenden sind die Leben- ijskorst digen. Hauptmann is zulk een le- smelten, vend mens, dus een zich steeds veranderend mens, geweest. Als auteur is hij naturalist, zoals in de bovengenoemde werken als in Fuhrmann Henschel, Die Ratten stileerd en gedeeltelijk in Florian Geyer. Goethe: Symbolist is hij in Elga, Die ver sunkene. Glocke en in het diep zinnige Goethe Op latere leeftijd heeft Haupt- zijn leven steeds meer ge- voorbeeld van het reeds aan zijn portretten uit de laatste de- 'jn leven. Schrijft Een herdruk wordt alleen maar aangekondigd, maar de uitgeverij Bert Iïakker/Daamen N.V., Den Haag motiveert haar verlangen de tweede druk van S. Vestdijk, Gestalten tegenover mijte zien besproken op de uitbreiding, die de galerij van ge stalten heeft ondergaan met Willem Pijper en Gerrit Achterberg. Het stukje over de dichter Achterberg beslaat slechts acht bladzijden, dat over de componist Pijper ruim 45 pagina's. Beide stukken hebben al in Maatstaf gestaan. Vestdijk zegt ergenS in een van de stukken dat hij het lezen van recensies over zijn werk aan het dienstpersoneel overlaat. Of men deze uitsrpaak naar kan misschien worden de letter of (evenals dit bij een toegeschreven aan het verwante uitlating van Rilke het door Vestdijks critici geval schijnt te zijn) met een ZQ stiefm0ederlijk be- rï,e\HEmfdd»mrrd"e„m|êial?„n Ervaring brengt op dit punt een van onz® eelzijdigste zekere scepsis mee en het ..re- en meest productieve eensenten ik veracht u" kan ook auteur. De psyche van op overgevoeligheid worden te- de componist zal Vest- ruggebracht. Voor de uitgever dijk in hoge mate ge- ligt zoiets heel anders: hij mtrigeerd hebben, van- wenst publiciteit. Ik herinner daar ook zijn opmer- mij Pijpers houding tegenover kingen over het ver- het publiek op een muziekavond schil tussen literaire en van zijn conservatorium; hoe muzikale politiek. En hij al sprekend uitvoerig zijn jn Vestdijks afweer te- mouw bestudeerde, om daarvan genover publiek en vervolgens overdreven zorgvul- kritiek kan men een dig een haar te verwijderen, verwante houding zien aan die waardevolle bijdragen tot de I Toen hij later naar de presta- Van Pijper welke laatste overi- kennis van de behandelde figu- ties van zijn leerlingen zat te gens door zijn maatschappelijke ren Het zijn, zoals gezegd, de luisteren zag men aan zijn ach- functie meer met de maatschap- terloopse opmerkingen, zoals I terhoofd en de oren het gespan- p,j maken had. Persoonlijk b.v. deze over Pijper: 1 nin en kritisch luisteren af. erger ik mij altijd een beetje aan dat gegeneraliseer en dat „Men vergete niet, dat hij I Muzikaal talent distantie scheppen tegenover het nu eenmaal de begaafdheid I bij Vestdijk dacht had, met zijn tong kleine ver- 2jjn woestingen aan te richten. GERHART HAUPTMANN ..Die Ringenden sind die Lt digen fen vormt hij Odyss Der Bogen des Frühling, confronteert Goethe vooral in zijn „Al- zich met de Hamletfiguur in Lehrjahre, Wilhelm Meisters terswerk" de Atridentetralogi Iphigenie in Delphi, Iphigenie in Hauptmann doet dit in Hamlet Aulis. Agamemnons Tod en Elek- Witsenberg en in de novelle met tra. \Ve zien daarin niet meer de Wirbei der Berufung, e als Hannet onder- klassieke wereld naar de opvat- fi maatschappij die de ting van Winckelmann, die van schuldloos edele eenvoud en stille grootheid. de klassieken, zoals Ni Zo worden zijn iale aanklacht, sche en hebben, Goethe zijn eigen leven tot de komst in Weimar in Dichtung und Wahrheit, Hauptmann schrijft Das Abenteucr mciner Burckhardt die getoond Jugend: tegenover Goethes Iphi- rin niet het apollim- genie plaatst hij zijn reeds ge- het dionysische ele- noemde Atridentetralogic. Grieche Het laatste werk is zijn be langrijkste positiebepaling ten op- •ulgus. Het IMen veronderstelde bij hem ik ook meei meer kwetsbaarheid dan hoog- levenswijze moed. Dat Vestdijk zo uitvoerig kluizenaarschap^ zijn over Pijper heeft geschreven, zig zijn met lezen en schrij ven. Mensen zijn vaak interes- santer dan ze lijken (het omge- I keerde gaat ook wel op). l°of. tussen Eros en Christus. vertelt lussen antiek heidendom en NoOlt generalise ren Generaliseren kan men eigen end vereerder van de schoon- I lijk nooit. Pijper als componist gevolg „,,,vcn uu.. ic Met zijn pen ook wel. En 1 talent heeft wil dit gebrui- onverhoeds inzicht ge- het wezen van de be- goeden beloont en de bozen be- algeme'én bewonderd zijn: straft, zoals dit in het sprookje gedeel, het veroorzaakte past t weldige sensatie. Zijn eigen leven werd hevig be- zichte ntieke cultuur te- dergang zijn zedelijke grootheid wogen door huwelijksmoeilijkhe- Ich bin ein ganzer Deutsche) ge- toont. den: hij verliet Mai halber Hellene. Christelijke vroomheid' Ook Hauptmann is een gloei- nd vereerder van de schoon- I heid, die door de komt. ook hij zegt soms volmon dig „ja" op het driftleven, zon der zich te bekommeren om godsdienstige of morele geboden, maar tegelijk beseft hij, dat de ze schoonheidsdienst alleen tot ondergang kan leiden. handelde figuur. Zo ook de uit- spraak over Achterberg (die zeer gevoelig was voor kritiek): I Wanneer niet alles in orde was in de ogen van allen, I speeld) vraag ik me af of °de scheen het alsof een remmend gestalten via Vestdijks herinne- schuldgevoel zich van hem i ringen wel veel duidelijker wor- meester maakte' enigszins kennende (Flipse heeft in de jaren dertig nogal hem ge- Mystiek Immers, hier geen geideali- nood tot wanhoop worden gedre- violiste Margarete Marschalk seerde figuren in de trant der ven. Hauptmai bijzondere mate door klassieke tragedie, niet het ge- net verloop heeft nauwkeurig n de opstand der 1844, toen reeds door 1957 overleden). Het motief van „de mai heeft hij Duitse mystiek. Hier schreef omstreeks 1600 de diepzinnige schoenmaker uit Gör- litz, de wijze Jakob Böhme, in „Morgenröte im Anfang" en de zendbrieven over „Der Weg plat dialect. We zien voor ons een totaal gedegenereerde familie, een dronkelap, door de verkoop van zijn land, dat steenkool be vat (Silezië!). millionair gewor den. die half gekleed. be- gebeeld in Einsame Menschcn Christo". Hier dichtte Johannes schunnig de hele dag in de kroeg Schefüer. die zichzelf Angelus Si- zjt en weerzinwekkende taal uit- jcu cii |P lesius (Silezische bode) noemde, siaat: een zinnelijke boosaardige behandeling door de pat: Heine in aangrijpende zongen, getekend. laatste drama zien gieter Heinrich, di sen zijn eigen vroi Op meesterlijke wijze ontwik- figuur Rautendelein. kelt Hauptmann voor ons oog de gevolg jfijjg opstand: het onderdrukte fluiste- Böckli mopperen, de keiharde Griekse invloed Hoewel hij de Griekse dicht werken alleen uit vertalingen leerde kennen, heeft hij veel van Meesterlijk slingert tus- wetenschappelijke wijze getuige- en de elfen- nis afgelegd In 't bijzonder in het hele de nagelaten roman Winckel- fragment gebleven, niet tijd tot voltooiing hebben. den. Er zit in die ontmoetingen, I gesprekken, brieven, ruzies zo veel oppervlakkigs en anecdo- tisch. bij alle schijn van psy- nysos waren in Gerhart Haupt- chologische analyse, waarbij manns Seele mythisch ver- I immers alles vriezen of ont- einigt." Dit is niet waar. Haupt- I dooien kan Het belangrijke en mann heeft het getracht: men voortreffelijke treft men meer leze de extatische rede van de I aan in de vorm van sporen, Klokkegieter Heinrich in Die van verspreide opmerkingen, versunkene Glocke, men volge dan dat men van het werk als ken, dan men aanvankelijk den- de zielestrijd vas_ Francesco in geheel zo bijzonder onder de Uit het stuk over Achterberg spreekt onverholen genegenheid I voor de eenvoudige, hartelijke en hulpvaardige mens, die onze I grote dichter geweest moet zijn. Trouwens als men goed leest zit er veel meer hart in deze stuk- gestalten, die schilderijen konden geko- omdat hem de zijn. Als hij op het punt staat ontbroken halve eeuw later religieuze liederen over „Heilige Seelenlust nder geistliehe Hirtenlieder der ihrcn Jesum verliebten Psyche", irvan Ich will dlch lieben. mei- Starke ook in de Nederlandse avontuurtjes verhouding heeft yöor elke fout op het toch al ka- met haar toekomstige schoon- nge j00n een korting toepassen, zoon. verder de oudste dochter. niets dan eliendei honger en tu- getrouwd met een ingenieur, een berculose Tot eindelijk zelfs de Streber, die belust is op sexuele ouden, de berustenden, met de als die onder te gaan. smeekt hij zijn ge- dat hij het probleem liefde: Du bist die Schwinge i ner Seele. Kind. zerbrich Win i nautcatu ui geneei zo Dijzonaer onaer ae ïn- Der Ketzer von Soana. Het kón I druk raakt Natuurlijk verraadt niet gelukken De laatste elk stuk. elke volzin bijna de orme kennis en belezendheid. men met een door Vestdijk isprezen woord toch geneigd ckelmann, dat ook het zijne niet kon oplossen. Evenals Win ckelmann zoekt hij naar „het t Hoe ontzaglijk diep heeft Haupt- senrijk. dat de ouden gekend wat een vrouw hebben, tussen intellect en ge- woorden van Nietzsches homo luiden: Hat man mich verstanden0 Dionysos gegen den I Gekreuzigten. Hauptmann heeft niet kunnen kiezen. Hij blijft op de drempel staan, van waaruit Jakob Böhme zijn ..Kinderweg i in Christo" begon. J. H. SCHOUTEN eruditie te Opmerkingen i mij diep heeft Vestdijks uitlating I ..Depressies komen en gaan. I zij weten niet waarheen, van- waar, zij zijn waarschijnlijk van goddelijk karakter, net als I de hemellichamen". C. RIJNSDORP I en'de" spreuken'' Aus°dem Chtri- de zSfVe J HUI hinlsi hen Wandersmann, waarin sfeer van de Herrnhutter kost- menigmaal de grenzen tussen school, waarin ze werd opgevoed, Schepper en schepsel wegvallen: ^ier voor zjch tracht te bewaren. ..ik weet, dat zonder mij God geen djt gezjn komt Loth, een soci- ogenblik kan leven". In Silezie aaidemocratische agitator, die om vormde zich in de eerste hellt z,jn politieke activiteit gevange van de achttiende eeuw op het nisstraf heeft gekregen, juist ont- landgoed van de graaf van Zinzen- siagen is en dus voor Helene ver dort de godsdienstige gemeenschap heerlijkt is met de martelaars van de Herrnhutters. die langs kroon zij klemt zich vast aan mystieke weg de eenheid met deze ideaijst. wèl wordt haar Christus trachtte te vinden. Haupt- ljefde beantwoord, maar de al te manns vriend, de Silezier Her- doctrinaire en ai te principiële maan Stehr predikt m Der Hel- matigheidsapostel durft niet met llgenhof een met het verstand nau- haar6 te trouwen uit vrees, dat welijks to benaderen mystieke le- dg drankZUcht erfelijk zal blijken venshouding. Hauptmanns mys- en kun kinderen zo te gronde zou- tiek wortelt in Silezie; ze is ge- den n Hij veriaat haar in voed uit de bronnen van het Chris- üt drijft haar zo tot zelf- i zijn jeugd bij familipleden moord. tendom. dat hij - piëtistisch gezinde familieleden leerde kennen. jAj i Ger maans heidendom en in de volks- vo,komen vervuld. de invloed overlevering. „Memi Werk. bleibt eliikheid en miiieu was 01 o«6 beste Kraft. We vinden die mystiek in Han nes Hlmmelfahrt: een halfvolwas sen meisje, dat door de dood van haar moeder haar laatste steun heeft verloren, is uit angst voor de mishandelingen van haar dron ken stiefvader in 't water gespron gen. wordt er uit gehaald en naar 't armenhuis (waar ze woont) ge bracht en sterft in koortsdromen. Ze ziet daarin drie engelen, die haar een eerste groet uit de he- melstad brengen, haar moeder, die haar een bloempje brengt, een „hemelsleutel", de dorpskleer maker die voor het „lompenprin- sesje" een bruidskleed zal maken, want zo mooi als Sneeuwwitje zal ze in haar kist liggen, en ten slot te een vreemdeling, Christus zelf, die haar opneemt in de eeuwige gewesten. We vinden die mystiek ook in Der Narr in Christo Ema nuel Quint (1910). waarin Haupt mann een Christusgestalte van eigen maaksel in onze moderne maatschappij plaatst. die als dwaas wordt uitgekreten. Zou men hier nog kunnen zeggen, dat de mystiek Christelijk getint is, ze ker is dat niet het geval in de novelle Der Ketzer von Soana (1918i, een loflied op de dionysi sche Èros als reactie op de asce tische zijde van het Christendom. Gerhart wordt op 15 november 1862 als zoon van een hoteleige naar in Ober-Salzbrunn geboren, leeft In de vrije natuur, me* men met zijn broer Carl de in Breslau bezoeken. mi school weet niets met hem. hij niets met de school te beginnen, en wanneer bij die als zestienja rige verlaat, heeft hij 't gevoel ontslagen gevangene. Hij streerd. Maar de theaterbezoe kers. die alleen berouwvolle Magdalena's en genezen dronk aards, die rotsvast van eigen slechtheid overtuigd ergerden zich op deze merkwaardige dag 20 oktober 1889 c J~* teugelloze ont- Weg met deze poëti- aardheid". sche anarchist, met de onzedelijk- ste theaterschrijver dezer eeuw. die de schouwburg tot een intel lectueel bordeel maakte! Van voorliefde voor het vuil is bij Hauptmann geen sprake neen. het was medelijden met de mensheid. dat hem tot zijn scheppingen inspireerde. Medelij den met gedegenereerde en ge perverteerde rijken als in boven- Toen rond het midden van de vijftiende eeuw de boek drukkunst zijn intrede deed in de geschiedenis, betekende dit terzetprocédé, dus het einde door kloosterbroeders uitgeoe- een minder tijdrovend- om het muziekschrift te kunnen t noteren, waarbij men andermaal carbonlint is vervangen door - 1 htstoire se répete! - het let- lin, da, met Het fende liegen de zetma- de voornamelijk chine tot voorbeeld nam Hel """te bruikbare resultaat was apparaat ter grootte het inzake de ping-pongtafel. vermenigvuldiging van het ge schreven woord Het duurde dan ook niet lang voor men ook ging zoeken naar een drukmethode, die een grotere verspreiding van genoteerde k^anse* professor "carl' muziek kon bevorderen en die de eerste demonstraties kon ge- uitstekend op de offsetma- het aantal chincplaat kon worden gewerkt, doch dat voor verbreiding op gro tere schaal absoluut ongeschikt was Maar in 1955 werd het ex periment tenslotte tot een goed einde gebracht, toen de Ameri- te plastic- laag is bespoten, muziekteken a.h.w. op het pa pier „geslagen" wordt bij het in drukken van de toets. Voorts ii Twee modellen Voor de notering kari voorge drukt muziekpapier worden ge bruikt. doch ook bestaat de mo- i de Music- gelijkheid zelf de notenbalken te tevens het noteren-zelf ivoudigen. Zo verscheen piaatSruimte reeds in 1457 te Mainz Psalmenboek, waarvan de no tenbalken waren gedrukt en de noten later met de hand inge tekend. Enkele tientallen jaren later was men er al in ge slaagd zowel de lijnen als de noten te drukken, zij het dan Ihans'*bereikt"En na elkaar. Hierbij waren de gebeuren, dat de: lijnen zwart en de noten rood, een kleurencombinatie, die lange tijd bleef bestaan, voor al voor liturgische muziek. male schrijfmachine. Drie jaar later werd dit apparaat ondzr de naam Music writer" op de Ame rikaanse markt geïntroduceerd. Het duurde daarna nog enige tijd voor de belangstelling zo groot werd. dat aan serieproduktie dus kostprijsverlaging kon worden gedacjit. maar dit stadium is V- kon het dus dagen de Musicwriter ook in ons land werd uitgebracht door de N. V. Basart te Amsterdam. Paniek IIJU weet ue uiueiii iviiciu ie tiju eerste het op de juiste plaats krijgen Uanlfv8' van balken, noten en eventuele teksten. Dit trachtte men te on dervangen door het gehele beeld pagir iziek Mensen kennen en begrijpen door dr. S. J. Vies. Uitgave G J. A. Ruys. Amsterdam. Nederlands Tijdschrift voor internationaal recht, de num mers: oktober 1961. januari 1962 en april 1962. Uitga W, Sijthoff's "SM Lidman. Uitgave Het Wereld- Dit tijdschrift verschijnt Voor drs. O. Jager betekent con- •B.S. tact met medemensen telkens r de weer een belevenis, een feest. Hij schreef dit onlangs in de rubriek maal per j; Bij ons te gast. De Haarlemse de reaactr predikant moet ongetwijfeld levenskunstenaar zijn, een d nee. die zijn medemens wil leren hun bijdrage cal boer worden en komt in dc kennen en begrijpen. Dat dit een gaande discui Herrnhutterkrlng van zijn oom. uitermate moeilijke bezigheid is. Dq Goedhuis die hem een Nieuw Testament wordt duidelijk, als men de pu- 19W geeft: op rijn wens is het in zijn pulaire, maar wetenschappelijk wing - kist gelegd verantwoorde inleiding - geba- lijke gedachten ten K K seerd op moderne inzichten in de de verovering Op de eerste bladzij heeft hij psychologie over dit onderw geschreven: „Dit boek was mijn jeest. Wat komt er allemaal blijvende metgezel op de velden voor kijken Karakter. 1U W1j leven, angst Leiden. uit te snijden, een werkwijze die als voornaamste bezwaar had de enorme tijdsduur, voorbereiding was het teloor gaan van de verfijn de houtsnijkunst verdween deze werkmethode dan ook weer. paniek. Men realiseerde zich namelijk onmid- hoit «t writer ongeveer gelijk van de schrijfmachine, 43 en hiermee kan een keuze worden gedaan uit 83 verschillen- Effinger de tekens, vanaf de G-sleutel tot vioolstreek- en flageoletaanduidin gen. Het apparaat heeft ee „dode" aanslag, waardoor automatisch dezelfde plaats op de £{"'.lfc „Trïln" notenbalk wordt behouden. Het toonsafstanden met behulp verdraaien van de rol maakt het Musicwriter dan mogelijk om in enkele aan slagen een accoord te noteren, zo dat een der grootste moeilijkhe den van voorheen het precies onder elkaar zetten van de no ten op eenvoudige en afdoende toonsmuziek kan wijze is geëlimineerd. Een tweede toi moeilijkheid, die de muziekgra- veur altijd ondervond, het ver krijgen van een egaal beeld, wordt ook door de Musicwriter ondervangen daar de machine dusdanig is geconstrueerd, dat reikt, daar het toetsenbord ipodellen noten aangeeft grote en kleinere terwijl door uit schakeling van het draaimecha- nisme van de rol ook kleinere no tenbalken op papier kunnen wor- :gn den gezet. Daarbij komt de maxi- dus male beweeglijkheid van de rol, zodat deze kan worden gesteld, i de het papier kun nen worden toevertrouwd. Bij re gelmatig gebruik bedraagt de tijdsduur, die nodig is voor het volledig onder de knie krijgen van het systeem, ongeveer een maand. Voor de meest ingewik kelde partituren en ook voor 12- ?k kan men dus in de gebruik gaan maken deze machine, die ongetwij feld een revolutionaire omwente ling betekent voor de muziek druk en die tevens volledig be antwoordt aan de eisen van de huidige tijd. KLAAS A POSTHUMA euwenoud hand- werk met de on- ...ei de der8ang werd be- gemoeid Het apparaat :t alleen op insparant pa- De Zweedse schrijfster Sara Lidman beeft met haar boek „Ik telkenmale weet en mijn zoon artikelen bijeen te vertaling van brengen, die naast hun weten- ringa-Timmer van Jag och schappelijke waarde ook actueel son") een opmerkelijke prestatie Bij het begin past r de *17e beeld het algemeen de diep- digt, dat zonder leveren aan de geleverd. es. Zo geeft prof. zij heeft als thema gekozen de het aprilnummer rassenverhoudingen in Zuid-Afri- belangwekkende beschou- ka. die zij de lezer toont door de de politieke en wette- og€n van een bijna^ krankzinnig^ 2 Zweedse degene— ,„i Lederose, toen ik landbouw moest worden, en is getuige van mej hun gevolgen, partnerkeuze, mijn zware godsdienstige worste- stemmingen en remmingen, ling geweest nu meer dan 54 jaar Allemaal factoren, die di geleden." Het blijkt, dat hij li- i00g dr Vies onmisbi chamelijk niet tegen het boeren werk is opgewassen. Hij wordt nu leerling van dc kunstacademie in Breslau. om het als beeldhr te proberen, het beter leren kennen begrijpen van onze medemei Factoren, waarmee geen rekening houden of de ruimte. verteerd door haat jegens de In het januarinummer 1)62 bij- maatschappij, die hem alle goe- jorbeeld een artikel van dr. J. de kansen zou hebben onthouden, wereld F. Engers over de financiering van èn door een ziekelijke liefde de uitvoering van de besluiten voor zjjn Zoontje. Vanuit die ge- van de Veiligheidsraad, over wel- yoelens geeft hij zijn kijk op dc ke zaak de Algemene Vergade- posit.e van de neger en zelfs hij de psycho- ring van de Verenigde Naties be- joreekt een veroordeling uit. al is acht sloten heeft volgens artikel 96 van hij 0ok van afkeer en jaloersheid (de Nederlandse drukkopergravure toe; een pro- J. C. Tor- cédé, dat op den duur dusdanig voor ïicniarux en werd geperfectioneerd. dat uit- offset, doch daar- eindelijk in 1754 te Leipzig alle naast ook een onderdelen van het muziekschrift eindprodukt kan als losse „letter-typen" worden leveren, dat vervaardigd, waardoor het dus rechtstreeks kan mogelijk was deze losse stukj op alle manieren aaneen'te vo gen tot een gezette pagina. Handwerk worden cheerd, eon normaal drukprocédé mo gelijk is. Het bouwprin cipe van de Mu- enkele details na 'de "latere St11* het Handvest het Internationale vervuld jegens een jonge Zoeloe Gerechtshof ij dikwijls ken. In het oktobernummer 1961 komt beschouwing voor van prof JBHB illen wordt „wegens houden. Vandaar dan ook. dat de slecht gedrag er onvoldoende psychiaters en de psychologen het Marion Mushkat vlijt" weggestuurd. Een half Zo druk hebben. Een ieder, jaar is hij dan student half Zo' druk hebben. Een ieder, die. teit van Tel-Aviv over de Jena. naar het Goddelijk gebod, zijn den op meningsvorming oi wam nu "i de sfeer komt van de medemens wil liefhebben als zich- internationaal recht, materialistische filosoof Haeckel zelf. bevelen we dit boekje 6aar" Het niveau der a/tikelei (Die slcbcn Weltratsel). Van stu- ne ter lezing aan. Een hoofdstuk van de lezer gro.e en kr die komt echter niets. Een jaar ontbreekt o.i. in deze inleiding, kennis van het recht, ma: in Rome als beeldhouwer (Ghe- nl. de invloed rardo Hauptmann. Scultore) geeft op de A evenmin zekerheid J" beroeps- is geraakt. de godsdienst ven dan ook stof i moeilijkheden verdere verdieping ning. het hart van zijn kind heeft gestolen. Een nog aangrijpender veroor deling van de a partheid spo'i- tiek vindt men in een simpel zin netje: ..Maar mamma Kitty is het niet alleen die in dit land moet lijden voor de enige Zonen met een grote Z." Gemakkelijk is het boek niet. maar wie dit geen bezwaar vindt, treft een getuigenis waartegen moeilijk verweer te vinden :s. Het steendrukprocédé. de vol gende fase in de ontwikkeling, be tekende nog offset-druk hield een nog grotere tijds- en kostenbesparing in. Maar nog steeds wordt alle mu ziek met de hand gegraveerd. ni" waarvoor men in hoofdzaak ko- ?erschJ peren stempels gebruikt, die op B1J een rubber rol worden beïnkt. '„u vervolgens afgedrukt. waarna J"1?® j_°Z maatstrepen e.d. met de hand _u worden ingetekend. Zo is de mu- zlekdruk dus nof steeds - zij het in geperfectioneerde handwerk de schrijfma chine. Bij een eerste aanblik niet v«el Onze i zocht uiteraard i gelimiteerd ver in de oorspron-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 18