i Chr. - ondernemer - zijn een moeilijke opdracht aiu BUISMAN 150 jaar „Bibelanstalt" te Württemberg Een woord voor vandaag Nederlandse hulp aan Perzië het grootst Marsummer Popta-gasthuis bestaat 250 jaar M/%. aril?1 Tussen schoolpoort en huisdeur Pagina 2 WOENSDAG 7 NOVEMBER 1962 ANDERZIJDS BIJBEL EN THEOLOGIE Een van de verheugende ver schijnselen van deze tijd is de toenemende studie van de bijbel In het algemeen kan men wel licht van de hedendaagse theolo gie zeggen dat zij „bijbelser" is dan voorheen dikwijls het geval is. Dit schijnt voor prof. dr. H. Ridderbos een wat stoute uit spraak en hij vindt in zijn artikel in het „Gereformeerd weekblad" dat dit enige toelichting verdient. Hij vervolgt: NATUURLIJK heeft de theologie het altijd met de Heilige Schrift te doen gehad en getracht zich daarop te funderen. En het is ook niet zo, dat er in de tegenwoordige tijd ten aanzien van de Bijbel als het geïnspireerde Woord van God zoveel meer vastheid en zekerheid is dan vroeger. Men kan zelfs zeg gen, dat vroeger in grote sectoren van de Christelijke kerk daarover met minder reserve en problemen gesproken werd dan tegenwoordig wel bet geval is. En toch is aan de andere kant de tegenwoordige studie van de Bij bel omvattender, indringender en wordt de theologie in haar geheel méér door de structuur van het bij- helse denken bepaald dan voorheen. Ik wil trachten dat wat duidelijker te maken. In de loop van de tijd zijn er al lerlei theologische systemen ont staan, die ieder voor zich een min of meer duidelijk karakter droegen en tot op de huidige dag ook op allerlei wijze nog voortleven. Men kon (en kan nog) spreken van een rooms-katholieke, lutherse, gereformeerde, vrijzinnige, ethische theologie. Zij hadden en hebben ten dele nog alle een duidelijke te genover elkander afgegrensd ka rakter, beriepen zich ook alle voor haar deel en op haar wijze op de Heilige Schrift, maar bleven on danks dit alles zichzelf gelijk. Natuurlijk was dit beroep op de Bijbel bij de een veel duidelijker en directer dan bij de ander. Zief men elders rond dan ont dekt men overal hoezeer er, bij alle beroep op de bijbel, toch een zekere zelfstandigheid van het systeem gekomen is ten opzichte van de bijbel. Af en is zich nu meer op de bijbel zelf gaan con centreren en dat steeds minder onder het gezichtspunt van een bepaald theologisch systeem. Prof. Ridderbos vervolgt: EEN van de grote voordelen er van is, dat - men mag bijna wel zeggen iedere theologie nu kritischer is komen te staan ten op zichte van zichzelf en gedwongen wordt zich opnieuw te onderzoeken op haar bijbels gehalte. Ongetwij feld ..treft" deze nieuwe ontwikke ling de ene theologie sterker dan de andere. Ei bijni zich bijbels konden neemt het nog op voor de oude liberale vrijzinnigheid of voor de gevoelsmatige ethische theologie? Maar ook in de meer ..gevestig de" systemen blijken bepaalde pij lers het niet meer te houden. Wie zal zeggen, wat de waarlijk indruk wekkende nieuwe bezinning op de plaats R.K. bijbelonderzoekers heeft, uiteindelijk voor het opzichten zo onbijbelse R.K. leer- systeem zal betekenen? En zal de Lutherse theologie kunnen volhar den bij haar Avondmaalsleer en bij haar spiritualistische opvatting van En zijn ook de gereformeerden er niet aan ontdekt, dat zij niet alleen bepaalde kuyperiaanse uitgangspun ten <de beheersende betekenis van de leer der individuele wederge boorte), maar ook allerlei doorwer kende motieven van de nadere re formatie uit de 17e en 18e eeuw moeten loslaten, ja dat ook de wijze waarop Calvijn bijv. over de prae- destinatie sprak moeilijk zonder meer op de Bijbel is terug te bren- ER is aan deze vernieuwde con centratie op de Bijbel ook een andere kant. Zij is deze, dat wij ook steeds meer geconfronteerd worden met de problemen, waar voor de Bijbel ons stelt. Hoe dieper men er op de Schriften ingaat, hoe groter de rijkdommen blijken te zijn en hoe groter de vreugde van de ontdekking of de her-ontdekking van wat lang onder de oppervlakte lag. Maar men kan eraan toevoe gen, dat men op deze wijze ook steeds meer ontdekt wordt aan de voor ons nog steeds niet onder één formule te brengen ondoor zichtige verhouding van het godde lijke en het menselijke in de Bijbel. Er zijn theologieën. die daar geen ..last" van hebben en die uit volle borst allerlei resoluties en procla maties doen over de goddelijkheid van de Bijbel en gaarne anderen in gebreke stellen. Ik zal er niet te veel kwaad van zeggen, want al te dikwijls is en wordt aan het god delijke karakter van de Bijbel te kort gedaan op grond van een al te menselijke voorstelling van de Bijbel. Maar er is ook een bijbelgetrouw heid-op-een-afstand. Men spreekt dan wel, alsof men alles van de Bijbel afwist, maar men is niet be reid in te gaan op de vragen, die bij een dieper gaande bezinning op de inhoud van de Bijbel rijzen, niet bereid of in staat ook zich een oordeel te vormen over de wijze, waarop de goddelijkheid van de bij belse openbaring is ingegaan in en zich verenigd heeft met de historie, de traditie, kortom met de mense lijkheid van Israël. Het is echter de vraag of zulk een bijbelgetrouwheid op den duur de eerbied voor de Bijbel wel be vordert en of zij ook zelf niet ge vaar loopt al te ver van de ware Bijbel vervreemd te geraken. Er zijn helaas recente voorbeelden, die de indruk wekken, dat men wèl erg nadrukkelijk en gemakkelijk eigen positie of voorkeur met de Bi,ibel vereenzelvigt, maar zich te vens al te weinig bekommert om datgene, waarvoor een minder zelf verzekerde en meer voor de Bijbel zélf ontvankelijke Schriftgetrouw- de ogen opent. Schrift, zoals die door t i staf Het gaat ons allen om de ge trouwheid aan de bijbel, als het moord van God. Maar wat die ge trouwheid is en moet zijn, is een zaak waarover wij niet op enige veilige afstand kunnen spreken, maar die we in het gelovig om gaan met en onderzoek van de bijbel zelf telkens beter moeten leren, aldus prof. Ridderbos. Zondagsheiliging en overheidsgezag DE bondsraad van de Christe lijke Middenstandsbond heeft gisteren in zijn vergadering te Bilthoven het moeilijke vraagstuk van het „christelijk-ondernemer- zijn in onze samenleving, indivi dueel en in georganiseerd ver band" aan de orde gesteld. Hoogst actuele zaken kwamen in discussie, zoals de winkelver koop op zondag, de verkoop op zondag via automaten, het beta len van zwart loon, het doorbere kenen van loonsverhogingen in de prijzen, ook al is de zogenaamde prijzen verklaring getekend, de normen voor de reclame, net be concurreren van de collega's enz Als referent voor deze dag was uitgenodigd, ds. dr. mr. J. Ozinga, predikant te Lunteren, die er niet alleen in slaagde het vraagstuk op boeiende wijze uiteen te zetten, maar die bovendien aan het eind van de dag grote hulde oogstte voor de ernstiee, zeer originele en geestige wijze waarop hij het onderwerp behandel de. Ds. Ozinga vroeg in zijn referaat ruimte voor alle mogelijke persoonlijke beslissingen van de christenondernemer. Hij geloofde niet meer in een bepaald gedragspatroon, dat door iedereen moet Zondagverkoop via automaat? redactie) Advertentie Ui m VOOR KOFFIE WAAR MUZIEK Veel moderne vrouwen verstaan de oude kunst van koffiezetten. Gelukkig. Want koffie is muziek voor de gezellig heid. En hoe komt er muziek in de koffie? BUISMAN. Een schepje op een zetsel doet wonderen voor de smaak. Produktie: 45 miljoen bijbels Ds. A. Steinkopf oprichter (Van onze correspondent In Bonn) Op 1 december a.s. zal het 150 jaren geleden zijn, dat de toen malige koning van Württemberg toestemming gaf tot stichting van de ,,Württembergische Bibelan- stalt". In de 150 jaren van het bestaan der ,,Bibelanstalt" wer den meer dan 45 miljoen bijbels en delen daarvan gedrukt en uitgegeven. In het jubileum jaar 1962 alleen al naar schat ting 490.000 bijbels, 160.000 Nieuwe Testamenten, 77.000 bij- beldelen en meer dan 800 blinden- bijbels. Onder de oprichters van de uitgeve rij Württembergische Bibelanstalt" 15C jaren geleden bevond zich geen enkele uitgever of kenner van de boekdruk kunst Allen waren kooplieden, ambte naren. handwerkers, één dominee en lister. in totaal 16 man, allen Württembergers" zoals zij zich zelf kwalificeerden. Hun doel als protestanten was het vaderland met de woorden des levens rijkelijk te verzorgen". Württem berg was merkwaardigerwijze des tijds het armste land van Duitsland. Thans is Württemberg. samengevoegd met Baden, het 2e industrieland der Bondsrepubliek. Het Idee tot stichting van de „Würt- mberglsche Bibelanstalt" kwam van de Duitse dominee Adolf Steinkopf, die preekte in de Savoy-kerk in Londen bereikt, het tweede miljoen in 189 het derde in 1898. Honderd jaren gele den lag de maximum-produktie bij on- ;r 20.000 bijbels per jaar. Zeventig geleden was cfit getal tot circa 30.000 gestegen. In de le Wereldoorlog steeg de vraag naar bijbels, als ook ir 1933, toen de nazi's in Duitsland aar de macht kwamen en hun campagn1 tegen het geloof begonnen. Tot 1934 wa ren rond 25 miljoen bijbels uit Stuttgart verzonden. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Tweetal te Groningen-Zuid (4e pred.- 8LG. Veeneman. te Amersfoort en P de Vries, te 's-Gravenhage-Loosdui- Beroepen te Nieuwveen-Zevenhoven: N. Schelhaas, kandidaat te Amsterdam- te Haarlem-Zuid (vac. C. Goeman): W van Wijk, te Hoogvliet; te Waardhuizen- Almkerk: N. Schelhaas, kand. te Amster dam. Aangenomen naar Een: D. Dijkstra, kand. te Deventer. Bedankt voor Barchem, Hijken. Sua- woude (Fr.) en Elim (Dr.): D. Dijkstra, kand. te Deventer. CHRIST. GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Veenendaal: P Blok. te Dirkaland en G. A. Zijderveld, te Capelle a. d. IJssel. BOND VAN VRIJE EV. GEMEENTEN Ds. Steinkopf kreeg van het genoot schap de opdracht de behoeften aan bijbels in Duitsland vast te stellen. Daar bij kwam hij op de gedachte in zij ..vaderland" Württemberg een soortg' lijk genootschap te stichten. Op 11 sep tember 1812 besloten de .16 ,,vr „Württembergers" die ds. Steinkopfs tiatief steunden tot oprichting van „Bibelanstalt". Drie maanden later gaf de Koning zijn toestemming. Grote belangstelling Pas drie jaren later kon de eerste bij bel worden uitgegeven in een oplage van 10.000 exemplaren. Het bleek, dat de belangstelling verre was onderschat: het Britse bijbelgenootschap moest te hulp komen, niet alleen met bijbels maar ook met geld. Van 1817 af heette het genootschap „Priviligierte Bibelanstalt im Königs- reich Württemberg". In 1828 begon het met de uitgave van bijbels v den. In 1898 begon de uitgave tenschappelijke bijbels in het Grieks. Latijn en Hebreeuws en in levende, vreemde talen. In 1901 volgde de publi- katie van bijbels in de talen der dingslanden, vooral natuurlijk vooi gebieden waar het toenmalige Duitsland de koloniale heerschappij had Het eerste miljoen bijbels werd in 1858 Tentoonstelling In het eerste jaar van de 2e Wereld oorlog steeg de vraag naar bijbels tot anderhalf miljoen exemplaren. Daar aan kon de „Bibelanstalt" niet voldoen, want in de eerste plaats was er geen papier genoeg en in de tweede plaats staken de nazi's een spaak in het wiel. Ter gelegenheid van het 150-jarlge ju bileum organiseert de „Bibelanstalt" twee tentoonstellingen over moderne bijbel-grafiek en over oude bijbels. Het kostbaarste stuk van laatstgenoemde tentoonstelling is een Luthcrbijbel van 1545 met houtsneden van Lucas Cra- nach. De Wereldbond van Bijbelgenoot schappen vergadert ter gelegenheid van het jubileum in Stuttgart, ter bespreking van bijbel-verspreiding, -vertaling, •productie en typografie. Onderzoek C.B.S. bij v.g.l.o. en u.l.o. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg het aantal leerlingen dat op 16 september jongstleden het voortgezet lager onder- volgde 14.700 jongens en 24 400 meisjes. In het totaal dus 39.100 leerlin gen. Een jaar geleden was dit totaal 41.440. Bij het openbaar onderwijs betekent dit een teruggang van 5 procent, bij het protestants-christelijk en rooms-katho- liek onderwijs respectievelijk 10 en 15 procent. dezelfde datum telde het u.l.o. 00 leerlingen, waaronder 104.000 bij het rooms-katholiek onderwijs 85.000 bij het openbaar en protestants- christelijk onderwijs ieder. Dit is in ver gelijking met 16 september 1961 een toe name bij het rooms-katholiek en overig bijzonder onderwijs van 4.300 en 100, bij het openbaar en prot.-christelijk onder wijs een vermindering van 2.700 en 400. Het totaal nam toe met 1.300 leerlingen. worden opgevolgd. Centraal stelde hij het Evangelie. Wanneer maar van hieruit geleefd wordt, dan kan men tot op zekere hoogte vrede hebben met elke persoon lijke beslissing. Als je ogen voor Je zus Christus open gaan, aldus ds. Ozin ga, dan is een automaat (of een band reoareren) op zondag niet zo belang rijk meer. We moeten tegenover de wereld over de zondag niet meer zeg gen, dan Gods Woord er over zegt. Met nadruk maakte hij daarbij onderscheid tussen de Nieuwtestamentische zondags viering en de Oudtestamentische sab- bathsheiliging. Na Gods openbaring in Jezus Chris tus kan niet meer gesproken worden over de verberging Gods. Voor de zon dag is dan alleen nog plaats in de zin van een feest. Het gaat op de zofldag om de vraag, wat mag ik doen. r om de vraag: Hoe moet ik er feest van maken en: Hoe zal ik al- wegwerken, dat daartoe in de weg staat. Met een aantal verboden zonder meer, wordt geen werkelijke zondag gerealiseerd. Schijnheilig Het niet verkopen vla een automaat zondag kan in bepaalde gevallen schijnheilig zijn, maar ln andere geval len principieel geboden. Persoonlijk liet ds. Ozinga er geen twijfel over bestaan, dat hij op zondag nooit zou gaan ver kopen, dat hij ook op zondag nooit zwemt, hij gaat niet naar de bioscoop, danst niet en heeft onlangs nog een varte hoed gekocht. Dit wilde hij echter geen normen noe- en, die ook voor een ander zouden Ook noemde hij een optreden dat als protest geldt tegen de „erfenis der va deren", verkeerd en hierop zal de vloek rusten. Iedereen leeft voor een goed deel bij tradities en in vele gevallen zal het breken met de tradities godde loos zijn. Dit neemt naar de mening ds. Ozinga echter niet weg, dat voorzichtig zal moeten zijn met het beoordelen van iemands standpunt, en ruimte moet laten voor an dere opvattingen, wanneer het Evange- "e maar geen geweld wordt aangedaan. Zo sprak hij er zijn verbazing over uit, dat het hotelbedrijf in Nederland helemaal is gepaganiseerd, pension houden, wat in wezen hetzelfde wat betreft de zondagsarbeid) gel- in eens hele andere normen. „Hier heeft men veel krom laten groeien". Over het liefhebben van de naas te in het licht i an de concurrentie verhoudingen die binnen het be drijfsleven gelden, maakte ds. Ozinga enkele heel nuchtere opmer kingen. Van dit liefhebben kan in de concurrentieverhoudingen niets terecht komen. Hij ging zelfs stap verder en verklaarde dat de mensen in het algemeen hun naas te niet kunnen liefhebben. „Het onmogelijk materiaal voor het Ko ninkrijk Gods." Je kunt in deze ge broken wereld alleen nog wat schik ken en richten om niet te veel brok ken te maken. De voor-de-gek-hou- derijen in de reclame kunnen wat beperkt worden en dit zou dan nog ten goede komen aan de openbare zedeliikheid. Winkelbedrijf De hnldlge concurrentiepraktijken van enkele grootwinkelbedrijven keurde hij echter af, omdat hier de grootwin kelbedrijven elkaar beconcurreren, maar in werkelijkheid een ander, melUk de middenstand, schaden. „Als ik overheid was, zou ik er Iets aan doen. van het betalen van zogenaamde zwar te lonen en het doorberekenen van loonsverhogingen in de prijzen, terwijl aan de minister van economische zaken een getekende verklaring is overgelegd, waarin staat dat geen doorberekening zal plaats vinden. Deze verklaring wordt dikwijls getekend, ook al weet men an nakoming geen sprake kan zijn. Anderzijds vroeg hij aandacht v< de Bijbeltekst: Wees niet al te recht vaardig en wees niet al te goddeloos. Hij kon zich situaties voorstellen, waar- overheidsregels voor het geweten i de ondernemer niet meer functio- en als recht. Zo kunnen overheidsre- s voor het rechtsbewustzijn onmoge lijk te aanvaarden zijn. De overheid moet hiermee rekening houden. De enkele uren durende discussie die op dit referaat volgde bewezen wel de grote interesse, waarmee men het refe- ïat van ds. Ozinga had beluisterd. Tijdens de vergadering herdacht voor zitter H. de Mooij nog het verscheiden van de heer F. H. v. d. Wetering, voor heen hoofdbestuurslid van de C.M.B. en de heer P. Tameling, oud-voorzitter van de C.M.B. Vergadering convent voor politiek ethos Onder voorzitterschap van prof. dr. A. J. Rasker houdt het „Convent voor een politiek ethos" een bijeenkomst op lOdecember in Hotel Smits te Utrecht. Prof dr. J. L. Hromadka, lid van het uitvoerend comité van de Wereldraad Kerken en voorzitter van de Praag- christelijke Vredesconferentie, en ds J. Nï Ondra, secretaris van de Praagse chr. vredesconferentie, zullen spreken over:„Christiiche Existenz in einer zialistischen Gesellschaft". Want zo begint Jesaja 55: „O, alle dorstigen, komt tot de wateren en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet; ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk Die boodschap van het heil immers, die misschien niet logisch klinkende boodschap van de Man van smarten die toch gesteld is tot een Vorst en Gebieder der natiën, die boodschap wordt het beste verstaan door mensen die in de knoei bitten. Water waardeert men pas als men erge dorst heeft en voedsel als men honger heeft en geen geld om iets te kopen. Zo krijgt het Evangelie, Gods blijde boodschap, pas volle rijkdom als een mens zelf aan het eind van zijn latijn is. Als een hart vol ellende niet meer weet waar men het zoeken moet. Als de mens verschroeit van dorst naar het water des levens. Is dit nu allemaal wel reëel in een tijd als de onze, waarin niemand honger of dorst behoeft te lijden, ook niet in geeste lijk opzicht? Onder u, lezers, is er immers niemand die de boodschap van het heil niet kent en die de weg naar de kerk niet weet t? vinden. Allemaal horen we zo ongeveer wel tot de mensen die „geld kunnen afwegen"maar hoevelen kunnen zeggen, dat „hun ziel zich verlustigt in overvloed"? Cf Co Ui CD IT Van de bijdragen, die de Wereld- raad van Kerken in Geneve uit verschillende landen heeft ontvan gen voor hulp aan de slachtoffers van de aardbeving in Perzië, was die van Nederland (tot nu toe 1.200.000) verreweg het grootst. Dit is vanmiddag in Utrecht meegedeeld door de heer M. C. King, een van de secretarissen van de afdeling hulpverlening van de Wereldraad van Kerken, die on langs een bezoek heeft gebracht aan het rampgebied. Hij was in Utrecht de gast van de Stichting Oecumenische Hulp aan kerken en vluchtelingen. De heer King noemde de financiële hulp van de Nederlandse kerken verba zingwekkend. Volgens voorlopige schat tingen die eind oktober werden ge maakt, zal Duitsland 100.000, Zweden 50 000, Groot-Britannië 42.000, De Ver enigde Staten 30.000, Noorwegen 7.000, Esmata- 4 's middags Nieuw-Zeeland 5.600, Canada Denemarken 2.000 dollar bijdragen. Het projekt. waarvoor de Wereld raad van Kerken dit geld heeft be stemd, is Esmatabad, een van de 180 dorpen die door de aardbeving werden getroffen. Van alle huizen gfg bad werd 95 procent vermen slechts 297 gezinnen overleefden ramp. Voor hen zullen nu met spoed nieuwe solide huizen van beton en bak steen worden gebouwd. In de winter kan de temperatuur het rampgebied 's nachts namelijk tot 20 graden onder zuipzakken. Met de bouw is al begonnen. De gezinnen die voor de koude en natte periode nog geen nieuw huis kunnen betrekken zul len tijdelijk worden ondergebracht in speciale „wintertenten" waarvoor En geland heeft gezorgd. De prijs van een huis in Esmatabad is ruim 1000 dollar. Men wil er verder nog twee scholen, een gemeenschappelijk dorpshuis, een een nieuwe bron. Voor herbouw van het dorp is in totaal 450.000. dollar nodig, een bedrag dat inmiddels al Is over schreden. De raad van de nog geen 4.000 leden tellende protestantse ker ken ln Perzië zal met geld uit een mohammedaans fonds een nieuwe mos- se voor de dorpelingen bouwen. In Iran wonen ongeveer 120 000 Arme- iërs, die voor een deel leefden in dor pen die ook door de aardbeving zijn verwoest. De Armeense Orthoxe Kerk zal proberen, de Armeniërs in een nieuw dorp samen te brengen. De Wereldraad van Kerken is van plan, ook dit projekt te steunen. De heer King zei vanmiddag, dat veel maar nog niet alle door de aardbeving ge troffen dorpen zijn geadopteerd door verschillende organisaties, landen en in stellingen. De hulp die de kerken bieden, wordt hulp op langere termijn. In het dorps huis van Estamabad zullen bijvoorbeeld maatschappelijke werkers worden op geleid; de vrouwen krijgen naailes en hygiënische voorlichting, terwijl de mannen op landbouwtechnisch gebied zullen worden geadviseerd. Daarom zal ook nadat de eerste urgente nood is gelenigd, behoefte aan financiële steun blijven bestaan, aldus de heer King. Het is vandaag pre cies 250 jaar geleden, dat het „Popta-gast huis" te Marssum werd gesticht. Dit unieke gasthuis, dat uitsluitend bestemd voor oude, Niet voor uit dorp i alle eisen, die aan lijkse toelage. In het gasthuis worden over eenkomstig de testa mentaire beschikking van wijlen dr. Popta nog verscheidene oude CK„ bejaardentehuis tradities in ere dehou- onvermogende vrouwen, kunnen worden gesteld, den, zoals het slachten wordt bestuurd door stichting, die op 7 no vember 1712 werd opge richt. Op die datum ningen overleed namelijk te waardoor Leeuwarden de jurist dr. Henricus Popta, oud en uitdelen van een vet te koe, in november, en de jaarlijkse feestdag, waarop de vrouwen de totaal preekstoel en de fami- aantai woningen 46 zal ligbank bedoeling naast het gasthuis nog aantal nieuwe wo- bouwen, 19 en 20 november verg. gen. synode Ned. Herv. kerk Op 19 en 20 november zal de generale synode der Nederlandse Hervormde Kerk zich op „Hydepark" Driebergen bezighouden met de verhouding tot de Remonstrantse Broederschap en tot de Broederschap van Pinkster Gemeen ten in Nederland. Van de Remonstrantse Broederschap werd een verklaring ontvangen als een reactie op de „richtlijnen voor de be handeling van de leer der uitverkie zing", die door de hervormde synode 1960 werden' aanvaard. Van de Broederschap van Pinkster Gemeenten ontving de synode een ant woord op haar herderlijk schrijven ,n- zake de verhouding van de kerk tot de pinkstergroepen. De synode zal ook voor stellen behandelen tot wijziging van de generale regeling voor de predikants traktementen. De raad voor de zaken van kerk en samenleving stelde een rapport samen over kerk en sport. Dit rapport zal door de synode besproken worden. Verder staan onder meer op de agen da een nota van de Bossche gespreks- kring van -eformatorische en rooms-ka tholieke theologen en de behandeling van een gewijzigd rapport over het ras senvraagstuk Dr. Richard Roseveare, de Anglicaan se bisschop van Accra, zal vandaag naar de Ghanese hoofdstad terugkeren precies drie maanden na zijn uitwij zing uit Ghana. Dr. Roseveare werd uitgewezen we gens kritiek op de door de regering gesteunde jeugdbeweging. He. i. een kromme ,..k. De k,„„. is "'F™?.*' niet gediend bedragen. Ook voor de houding van de christen ondernemer tegenover overheidsmaat regelen vroeg ds. Ozinga ruimte voor een individueel standpunt, zonder dit nu tot norm te verheffen. De ondernemers zullen zich individueel en als organisatie kunnen bezinnen op de taak van de overheid. Is men dan uit de moeilijkhe den. dan is de aangewezen weg, met de betrokken minister te gaan praten. Maar gooit deze Excellentie de mehsen dan terug in de goot van onzekerheid, dan moet deze minister de consequenties hiervan ook maar aanvaarden, zo meen de ds. Ozinga. Hierbij kwam aan de orde de kwestie testament liet hij zijn de hervormde kerk en een óude eiken- lauocuat oi] nee noj H houten kast in het Pop- Friesland. In zijn He' "i"»""* «Z™ tas lat wrijven. Na af. i,w ha bestuurd door een colle- - daarvan mnrden O veed°°aan- Oetracteerd vult. In totaal hebben JO"®ens^ tot nu toe 49 voogden deel uitgemaakt van het college van regen- ten waarvan 18 langer Marssum mogen dan 25 jaar. Pf; P°P*? sIoot Sinds 1712 hebben er in totaal 871 vrouwen in het gasthuis gewoond. Momenteel zijn er 51 vrouwen gehuisvest. Het gebouw, dat op de lijst Popta-gast huis" hebben nog nooit vrouwen uit het dorp lijk de Marssumer vrou wen in zijn testament uit van een plaatsje De bejaarde vrouwen, e in het gasthuis wor- mentenzorg den opgenomen genieten het gasthuis omdat hij de afgelopen vrije huisvesting. licht een conflict had gehad krijgen bo- met de plaatselijke seerd er. voldoet thans vend*en nog een weke- kerkvoogden. Advertentie LU to m 'S avonds Jv* Op concilie Amendementenstroom op eerste hoofdstuk rapport liturgie De liturgische concilie ln Rome is maandagmiddag bij eengekomen om de eerste reeks wijzi gingsvoorstellen, die de vaders op het ontwerp der liturgische vernieuwing heb ben ingediend, te behandelen. Het gaat hier om ongeveer 150 amendementen op de inleiding en het eerste hoofdstuk, dat wil dus zeggen over het grondbeginsel van de algehele vernieuwing en over het gebruik van de volkstaal in de liturgie. DUIM baan voor de psycholo gen. Er is werk aan de winkel en dat bepaald niet uitsluitend in de hoog wetenschappelijke sector, waar het aankomt op Freudiaanse analyses en al die voor de nuchte re leek onontwarbare hersenkron- kels; er is even zo goed een en an der te bestuderen op het terrein van de alledaagse, zogeheten nor male samenleving. De samenleving van onze dagen, wel te verstaan. Weet u, het heeft er tegenwoordig veel van of de gangbare morele maatstaven zoetjesaan waardeloos worden. Wat vroeger een aperte leu gen of algemeen veroordeeld bedrog was. bestempelt men nu met humor of vermakelijke ironie, soms zelfs met de uiting van een geëvolueerde intelligentie. We zijn van mening dat de normen van onze ouders overdreven orthodox waren. Wij, in onze verlichte atoomdagen, hebben afgerekend met al die ijzige ge strengheid, we mogen nu sceptisch zijn, we trekken onze grenzen rui mer, het verkeerde, zelfs het perti nent kwade, zien we met heel andere ogen. Dat we op die manier bezig zijn de jeugd te infecteren met een hoogst bedenkelijke onverschillig heid. die ten slotte al heel gemakke lijk tot een soort nihilisme kan voe ren, schijnt onze koude kleren niet te raken. Het begint soms och, zo onschul- dgi. Nou ja. onschuldig. Uiteinde lijk is het woord onschuldig niet op zijn plaats, als een ouder duidelijk tekort schiet in zijn houding tegen over de opgroeienden zoon of doch ter. Het is nog niet zo heel lang gele den dat "een H.B.S.'er, doorgaans op heel goede voet met zijn moeder, voor een hoogst onplezierig gewe tensconflict kwam te staan. Op een lag kwam hij uit school thuis met succesvolle slimmigheid wist te pro fiteren. Bij zulke gelegenheden deed een bepaalde moederbinding steeds een duit in het zakje. „Waar zit je zo mee in je maag, vent?" „Och, een opstel. Akelig!" Stilte. Zijn ogen als die van een zieke hond in de hare. Ze denkt even na- Hij is zo'n lieverd. „Kom maar bij me in de keuken, ik zal je dicteren." Zelf had ze al- een gezicht als een oorwurm. „Veel te veel te doen vanavond. Vast voor een uur of elf niet klaar!" Hij noem de zijn taken met een schuin oog naar het altijd lokkende televisietoe stel, waarvan hij die avond natuur lijk koud zou blijven. gesteld of een of andere beul eens iets vervelends had verzo waarop hij het overbodig vond «nt- woord te geven. Heel anders rea geerde hij op de houding van zijn moeder, waarvan hij met een altijd tijd mooie cijfers voor Nederlands. Het procédé verloopt naar wens, ma heeft er een fijn stukje proza van gemaakt. Hij zoent haar twee, drie maal. „Engel van een ma!" Wanneer de gecorrigeerde schrif ten in de klas worden teruggegeven, houdt de jonge leraar het zijne eruit „Dit lees ik jullie eens voor. Het is een soort uitblinker tussen al die andere droge-zand-produkten. Hij doet het ook niet altijd zo, maar de ze keer was blijkbaar de geest vaar dig over hem!" Toch wel: de betrokkene krijgt het afschuwelijk benauwd. Hij voelt zijn oren gloeien en tuurt als in trance op de krassen en kerven in zijn les senaar. Hij heeft nog net zelfbe heersing genoeg om zonder blikken of bjozen het compliment in ont- vanst te nemen. Thuis, O mensen, thuis... Ja, de eerste woorden komen nog voort uit de moederbinding: „Zeg, mams, je hebt een acht voor jc opstel", maar tegelijk kijkt hij een beetje schuw van haar weg. Er beeft eensklaps een trilling over zijn bovenlip. „Weet je, morgen..." Stilte... „Wat morgen?" Ze gnuift nog om die acht. Die heeft ze, al gehakt bra dend, toch maar verdiend. De jongen slikt even en dan op eens met overslaande stem: „Mor gen. Nou. dan ga ik het vertellen. Ik heb me doodgeschaamd. Het was beslist geen lolletje." Zij is negen en dertig jaar, ze heeft, behalve hem, nog drie andere kinderen en ze meent een heel goe de moeder te zijn. Dit vindt ze ech ter nogal idioot. „Nou," zegt ze la chend, ,,er zijn erger dingen in het leven. Je gaat je moeder toch niet aangeven? Daar heb ik je toch niet voor geholpen!" Zijn jonge blik is nu wonderlijk Een schoolpsycholoog zou het met hem wel klaarspelen. En het zou be slist niet gek zijn als die man zich dan ook maar eens met de moeder bemoeide. HAYA SELVA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2