Uw probleem is het onze Grondige bezinning op problematiek oecumene Ds. O. Jager promoveerde aan Vrije Universiteit In noodgeval ei sen 5x8 Een woord voor vandaag Chr. gereformeerden voor interkerkelijk contact «si ttJSL.SL^r Drs. Van Popta aanvaardt lectoraat aan V.U. RYNBENDE'S WHITE LABEL VRIJDAG 2 NOVEMBER 1962 Kerker aden Vrije Ev. Gemeenten bijeen De Bond van Vrije Evangeli sche Gemeenten belegde donder dag een bezinningsdag voor ker keraden om samen te spreken over de vragen die door de oecu menische beweging worden opge roepen. Ongeveer 130 kerkeraads- leden en predikanten uit alle ge meenten in ons land kwamen in Utrecht bijeen om zich te laten voorlichten door de heer A. War- naar namens de Internationale Raad van Christelijke Kerken en door prof. dr. H. Berkhof na mens de Wereldraad van Kerken. van de Vrije Evangelische Gemeenten door de gemeente van Nijverdal werd ge vraagd tot de Wereldraad van Kerken toe te treden. Het voorstel werd toen uitgesteld tot het volgend jaar om kerke raden en gemeenten in staat te stellen de problemen die met toetreding samen hangen verder door te spreken. In de ochtendvergadering werd het woord gevoerd door de heer Warnaar. Hij stelde dat de Internationale Raad van Christelijke Kerken, afgekort naar de Engelse naam I.C.C.C. een raad van kerken is die geloven dat samenwerken en samen getuigen slechts mogelijk is op de grondslag van het Woord van God. Daarom heeft de I.C.C.C. grondslag ndamentele vastgesteld waarin de fun< waarheden uit het Woord van God den omschreven. Kerken die deze grondslag aanvaarden kunnen meedoen, uitgezonderd sekten die buiten de stroom van de christelijke kerk staan. Met name noemde de heer Warnaar in dit verband de Zevende Dagsadventisten en sommige pinkster- femeenten. In de tweede plaats wil de C.C.C. voor dit geloof strijden. „Wij moeten aanwijzen en afwijzen wat het Woord weerspreekt", zei hij. Vervolgens en ook later in de discussie legde hij er de nadruk op dat onze tijd niet in de eerste plaats behoefte heeft aan het ge- Sprek tussen mensen die verschillend enken (zoals in de Wereldraad gebeurt) maar eerder aan een profetische getui- Oecumenisch Even ging, naar aanleiding van een vraag, de heer Warnaar nog in op een artikel van ds. Van Teijlingen, de ge reformeerde predikant die zowel in New Delhi als bij de I.C.C.C. in Amsterdam waarnemer was, gepubliceerd in het blad van het Int. Reformatorisch Verbond. Deze stelde dat de I.C.C.C. niet oecume nisch is, omdat de beweging niet streeft naar eenheid. De heer Warnaar stelde dat „oecumene" in zijn oorspronkelijke betekenis „van de gehele aarde" betekent en zo wil de I.C.C.C. met leden uit alle delen der wereld het zien. De heer Warnaar vervolgde dat „oecu mene" gezien als probleem van de zicht bare eenheid zeer moeilijk Is. Zoals de verzoening van Christus de dood niet uit de wereld heeft weggenomen, zo is evenmin de gebroken eenheid daardoor geheeld. „We komen er in deze wereld nooit", dacht de heer Warnaar, Prof. Berkhof De Leidse hoogleraar, prof. dr. H. Berkhof gaf in de middagvergadering een korte uiteenzetting van de grond slagen van de Wereldraad van Kerken. Met nadruk stelde hij dat deze geen kerk is noch wil zijn, maar toch werd beseft dat het gesprek van kerken met elkaar niet vrijblijvend mag zijn en in de ruim te. Daarom is er een basis vastgesteld. Een beetje oneerbiedig zou men kunnen zeggen dat de Wereldraad een soort overslagplaats is, een markt waar men elkaar kan ontmoeten. Deze hoogleraar was uitgegaan van de vraag: „Vindt u het nodig dat er een plaats is waar alle kerken elkaar kun nen ontmoeten om te zien wat samen kan worden gedaan en om de onderlinge verschillen te bespreken om zo te weten te komen wat in de weg staat om tot zichtbare eenheid te komen?" Slechts enkele zeer extreem modernistische ker ken zelden op deze vraag tot nog toe „neen". Duidelijk kwam naar voren dat prof. Berkhof de Wereldraad niet ziet als de toekomstige wereldkerk, maar wel dat de christenen de opdracht hebben om de eenheid zichtbaar te maken. In de nieu we hemel en op de nieuwe aarde zal ge rechtigheid heersen, zei hl) op een gege ven moment, maar dat wil niet zeggen dat wU nu op deze oude aarde het on recht maar op zUn loop moeten laten. Zoals wjj ons moeten Inzetten voor het recht in deze wereld moeten we ons ook Inzetten voor de eenheid. Verdoezelen Prof. Berkhof zei tot hen die meer voelden voor de eenheid in kleinere kring met gelijkgezinden, dat dit juist goed was. De Wereldraad is ook niet tegen de I.C.C.C., maar zegt: Doe dat, kom daar bijeen om gezamenlijk vragen door te spreken, maar kom ook in de Wereldraad om daarin het eigene door te geven. Alleen wil de I.C.C.C. dat niet De gedachte dat men in de. Wereldraad het eigene moest verdoezelen wees hij met kracht af, omdat een gesprek alleen echt mogelijk is als men ook eerlijk voor eigen inzichten uitkomt. In het slot van de bijeenkomst ging prof. Berkhof nog in op de vraag hoe Hij citeerde de zogenaamde Toronto- verklaring van 1950 waarin wordt ge zegd dat men die ander niet als Kerk van Christus of „ware kerk" behoeft te erkennen. Dat zouden de Oosters-Ortho- doxe Kerken ten opzichte van de protes tanten nimmer kunnen. Wel moet men in die andere kerk sporen erkennen van de Kerk van Christus. En dan heeft men de taak om die kerken daarop aan te spreken als men meent dat zij ver zijn afgedwaald van de waarheid. De bijeenkomst stond onder leiding van de voorzitter van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten, de Hllversum- se predikant ds. D. W. Veldkamp, die In zjjn slotwoord de aanwezigen opriep om te beseffen dat de bezinning met deze dag van bezinning niet is afgelopen, maar dat men naar huis terug moest gaan met het gehoorde om het te toetsen de Schrift. Van de bijeenkomst zal uitvoerig rapport worden opgesteld dat zal worden toegestuurd aan alle kerke r bespreking. (Van een onzer verslaggevers) Vanmiddag is onder zeer grote belangstelling aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam ds. O. Ja ger gepromoveerd tot doctor in de godgeleerdheid. Ds. Jager, die een proefschrift verdedigde ge titeld Het eeuwige leven, met na me in verband met de verhouding van tijd en eeuwigheid had als paranymfen gekozen de heren H. Jager, leraar aan het christelijk lyceum te Almelo, en J. C. Jager, kandidaat in de biologie aan de V.U. te Amsterdam, beiden broers van de promovendus. Pro motor was prof. dr. G. C. Ber- kouwer. Ds. Okke Jager werd 23 april 1928 te Delft, waar zijn vader technisch hoofdambtenaar is, geboren. Hij bezocht het Marnix-gymnasium te Rotterdam en studeerde aan de V.U. theologie. 3 okt 1952 bevestigde ds. J. C. Jonkers te Delft hem te Vrouwenpolder, zijn eerste gemeente, waar ds. Jager intrede deed sprekende over Matth. 25. 15 april 1956 verbond ds. Jager zich aan de kerk van Almelo en 6 mei 1960 deed hij intrede te Haarlem-Noord met Joh. 20:22 na te zijn bevestigd door ds. A. Pos, miss. em. predikant te Haarlem. Ds. Jager heeft zich in zijn eerste gemeente inge zet voor kerkbouw en maakte in Alme lo deel uit van de bouwcommissie. In Haarlem heeft hij zitting in de com missie van toezicht op de stadsbiblio theek, is hij voorzitter van de evange lisatiecommissie van de kerk van Haarlem-N. en lid van de commissie voor samenspreking met de Herv. ker- keraad. Ds. Jager heeft ook zitting ge had in het hoofdbestuur van „Jeugd en Evangelie" en was adviseur van de prov. bibliotheek in Overijssel. Vanwe ge de generale synode is hij deputaat advies inzake de ontwikkeling van het kerklied. Ds. Jager is medewer- aan de radiorubrieken „Onder de hoogtezon"; „Op de man af" en „Boek bespreking" alsook aan de dagsluitin gen van de televisie der N.C.R.V. Hij is lid van de maatschappij der Ned. letterkunde. Niet minder is hij bekend geworden door zijn talrijke geschriften waarvan er zijn die 20 en meer drukken heb ben beleefd. Sommige zijn in het Duits vertaald. De auteur debuteerde met Vatikaan paviljoen - met „Piëta" - in New York Paus Joannes XXIII heeft gisteren aan de knop van een schakelaar ge draaid waardoor er over de Atlantische oceaan een electrisch signaal werd ge zonden. Dit was het sein voor de aan vang van de bouw van het Vatikaan pa viljoen op de internationale tentoonstel ling die in 1964 in New York geopend zal worden. Deze merkwaardige ceremonie vond plaats in do particuliere bibliotheek van de paus tijdens een audiëntie aan kardi naal Spellman. de aartsbisschop van New York, en de directeur van de inter nationale tentoonstelling Thomas Dee- gan. Bij deze plechtigheid waren even eens aanwezig kardinaal Cicognam, de staatssecretaris van het Vatikaan. en mgr. McEntegart van Brooklyn. In het Vatikaan paviljoen te New York zal onder andere het beroemde „Piëta" beeldhouwwerk van toongesteld worden. De paus heeft op verzoek van kardi naal Spellman reeds toestemming ge geven om het marmeren beeld naar de Verenigde Staten te verschepen. De „Piëta" werd meer dan 400 jaar gele den in de Sint Pieler Basiliek geplaatst en is nooit buiten de muren van het Va tikaan geweest. Sociologisch onderzoek Bejaarde heeft behoefte aan praktische hulp O \7"IER sociologische instellingen, te weten de Stichting Gerefor meerd Sociologisch Instituut, het Humanistisch instituut voor sociaal MlcheUngeï(f'Ten-1 onderzoek, het Sociologisch insti- Daarom zou het aanbeveling verdienen bejaarden een tegemoetkoming t- lenen in alle kosten van culturele festaties. Men denkt aan gereduceerde abonnementen op dagbladen, radiogid- sen, tijdschriften. leesportefeuilles, schouwburgvoorstellingen Reveilarchief krijgt nalatenschap van prof. Allard Pierson Het „Reveilarchief" heeft de papte- ren nalatenschap van prof. dr. Allard Pierson ten geschenke ontvangen. Prof. Pierson is o.m. bekend gewor den als auteur van „Oudere tijdgeno- ten" waarin hij tal van mannen en vrouwen uit dc Réveilkring heeft be- j schreven. Voorts is hij o.m. predikant geweest bij de Waalse gemeenten van Amsterdam cn Rotterdam. Prof. dr. M. J. A. de Vrijer, rustend hoogleraar te Heems die ruim 80 jaar oud is, is om redenen van lt itlid als voorzitter van du stichting „Reveil archief" afgetreden. Dr. Schram secretaris Nederl. zendingsraad De Nederlandsche Zendingsraad heeft met ingang van 1 januari tot secretaris benoemd dr. P. L. Schram, studenten predikant te Wageningen. Hij wordt belast met het secretariaat van de commissie kerk overzee, de be studering van de vragen rondom de opleiding en uitzending van hen die niet in direct zendingsverband uitgaan naar de ontwikkelingslanden, en de coördina tie van de geestelijke verzorging van Nederlanders in de tropen. Door de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk wordt dr. Schram beroepen tot predikant voor buitengewone werkzaam heden. Sir Winston Churchill is gisteren voor het eerst sinds 28 juni (toen hij een heupbeen brak) weer in het openbaar verschenen. De 87-jarige sir Winston woonde een banket bij van „The other club", een exclusief gezelschap, dat hij zelf eenenvijftig jaar geleden heeft helj pen i J tuut van de Nederl. Hervormde Kerk en het Katholiek sociaal ker kelijk instituut, hebben in opdracht van de gemeente Amsterdam en in samenwerking met het ministerie van maatschappelijk werk een on derzoek ingesteld naar de situatie waaronder bejaarden in Amster dam leven. In het rapport wordt behalv'L specifiek Amsterdamse omstandighe- tin9 den waaronder bejaarden leven, aan- Tn"n dacht geschonken aa uitgangspunten voor t concerten. kinderboek: „Wij hebben één Vader" dat onder het pseudoniem E. Kok het licht zag. Voorts schreef hij Poëzie en religie": „De humor van de Bij bel". „Worden als een kind"; „Onder Gods hoogtezon"; „Interview met de tijdgeest": „Hij ging binnen om bij hen te blijven"; „Feest op feest"; „Jeugd evangelie"; „Kom haastig!"; „Op de m af"; „Het koninkrijk Gods in de fabriek"; „Uw wil geschiede": „Zegen zelf"; „Parade of paradijs"; „Stro- en van kracht"; „Wij mogen van geluk spreken" en: „Het is wat te zeg- Daarnaast is ds. Jager medewer- an: Kerkconcert met kwinkslag- werk; Vloedlijm; Dagboek Ontmoetin gen; Hoe vindt u dat er gepreekt moet worden?; Wij, in Gods grote leger; Bijbel de kinderen, Gloria in excelsis Deo; Onder de sterren; Hoor de klokken luiden: Het nieuwe Kerstboek; Onge- Journaal; Kerk en Dierenbescher ming en andere verzamelbundels. Ds. Jager was redacteur van Phare- a. Jeugd en Evangelie, Vrije Univer siteitsblad en De Strijdende Kerk en is vast medewerker van Op den uitkijk; Ontmoeting; Onderweg; De Goede Tij ding; Witte Velden; Vrijheid; Kerkblad van Vrouwenpolder, Almelo en Haar lem: Nieuwe Jeugd en de Kalender van de Bijbel Kiosk Vereniging terwijl hij voor het Geref. Tractaatgenootschap „Filippus" tal van folders geschreven heeft. Het proefschrift van ds. Jager, dat bij J. H. Kok N.V. te Kampen van de pers kwam is uitgedijd tot een lij vig boekdeel van precies 600 pagina's. Het bestaat uit drie delen. In zijn in leiding wijst de 2uteur er op, dat de kerk in het laatste artikel van het Credo belijdt, dat zij een eeuwig leven gelooft. Wat wordt daarmee bedoeld en hoe heeft men ditin de loop der eeuwen opgevat? Het doel van het on derzoek is op deze twee vragen een antwoord te vinden. Het gaat daarbij dus hoofdzakelijk ii de betekenis van de term „eeuwig leven". De opzet van de studie van ds. Jager hangt samen met wat in onze tijd actueel is. Daarbij gaat het niet over het vraagstuk van de tijd als zo danig, maar hoofdzakelijk over de vraag wat er nu eigenlijk bedoeld wordt met de uitdrukking „eeuwig leven" waar het Credo besluit. In het eerste deel zijn dissertatie handelt de schrijver over het eeuwige leven in het Aposto- licum. In het tweede deel geeft hij een overzicht over de in de loop der eeu- voren gekomen beschouwin- i het eeuwige leven, waarna in het derde deel nagegaan wordt, wat de Bijbel zegt over de in het eerste en tweede deel opgeworpen vragen. Al is er een exegetisch deel toch blijft de dissertatie van ds. Jager een dogmati sche studie, want immers ook de dog matiek moet met de Schriftgedeelten bezig zijn. In het dogma-historisch over zicht bespreekt de auteur ook enkele exegetische studies, omdat deze in de meeste gevallen dogmatische exegese geven even afgezien van de vraag of niet alle exegese dogmatisch is of op de ontwikkeling «van de dogmatiek invloed hebben. In zijn omvangrijke studie moest de schrijver, zoals hij aan het slat opmerkt^ zich toclj -toUenkele hoofdlijnfen beperken'. Hij öonfcludeert dat de mens in de eindtijd als de echte gericht zal zijn op Gods mede- en kosmos en dat deze posi- •an de mens alle deïficatie of ver- iging uitsluit. De vele theorieën tijd en eeuwigheid hebben niet kunnen verhinderen, dat de Kerk n door daadwerkelijk bleef belijden: credo vitam aeternam. Een a geraadpleegde literatuur, die eeds 21 pagina's beslaat, besluit deze dissertatie. Aan zijn proefschrift heeft dc schrij ver 23 stellingen toegevoegd. Daar van vermelden wij de twintigste: De televisie kan de Avondmaals viering van een gemeente zó over brengen naar de hniskamer, dat zie ken en I ment as Centra Iedere dag verschijnt op deze plaats dit Woord voor vandaag en het is zeker niet de enige wijze waarop deze krant zich het hooggrij- pende woord „christelijk" waardig wil maken. Toen gisteren onze hoofdredacteur in de kring van zijn medewerkers zijn jubileum vierde, is het ook nog gezegd: „Onze krant zal, zich christelijk noemend, door alle somberheid van deze aarde heen het perspectief moeten laten zien van Gods komend Koninkrijk". Of dit soms lukt en hoe dikwijls het lukt toe willen het hier in het midden laten. Ter dege zijn wij er ons van bewust dat er fouten gemaakt worden: Maar de woorden van Jesaja waarmee we bezig zijn: „Wie gelooft wat wij gehoord hebbendaarin gaat het niet over ons maar ze zijn gericht tot u, lezers van dit blad, van dit Woord voor van daag. Lezen alleen is niet voldoende, zelfs het instemmend knikken is niet voldoende. Het gaat over het geloven en mie het gelooft, wie zeker weet dat die Man van smarten, van wie Jesaja profeteert, om onze ongerechtigheden is doorboord, om onze ongerechtigheden is verbrijzeld", die weet ook van de vrede, die door dit lijden voor ons is verworven. En hij zal juichen. De opzienbarende ontdekking van dr. Fleming, door P. Bourtembourg. Ver taling T. de Bij. Maraboe-pocket. Uitga ve A. W. Bruna Sz Zoon, Utrecht. Bob Morane en de zwarte orchidee, door Henri Vernies. Vertaling T. de By. Maraboe-pocket. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Stukapiloot, door H. U. Rudel. Verta ling T. de By. Maraboe-pocket. Uitgave A. W. Bcuna Sz Zoon, Utrecht. Ontmaskerd door Nick Jordan, door Andr® Fernez. Vertaling L. Polak. Ma raboe-pocket. Uitgave A. W. Bruna Zoon. Utrecht. Piloten van morgen, door Jacques Pierroux. Vertaling B. v. d. Klaauw. Maraboe-pocket. Uitgave A. W. Bruna Sz Zoon, Utrecht. U-977 gehoorzaamt nietdoor Heinz Schaeffer. Vertaling T. de By. Maraboe- pocket. Uitgave A. W. Bruna Sz Zoon, Utrecht. Vicky en de morfinesmokkel. door Patrick Saint-Lambert. Vertaling Trudy de By. Maraboe-pocket. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. Onder moeders vleugels, door Louise M. Alcott. Bewerking J. A. de Herder- Scherpenhuysen. 21ste druk. In Kra mers Pocketreeks. Uitgave V. A. Kra mers, 's-Gravenhage. Bijeenkomst maatschappelijk werk Advertentie De lokaliteiten waarin bejaarden bij eenkomen zijn dikwijls onvoldoende in gericht. Is het In deze tijd te veel ge vraagd, aldus het rapport, waar overal goede jeugdcentra worden gebouwd ook eens te denken aan dc bouw van ade quaat ingerichte 'lejaardencentra? Een belangrijke beleidstaak is het in het leven roepen van een medische „opsporingsdienst" voor de werkelijk ernstige gevallen van invaliditeit en ziekte, zowel van de bejaarde zelf als van diens echtgenoot(ote). Het niet weten hoe te handelen als hun iets ernstigs overkomt doet vele be iaarden angstig leven. Het verdien* overweging in hoeverre aan de wen selijkheid van een telefoonaanslui- bejaarden tegemoet geko- aen waaronaer oejauTuen lm/a», uuiic - wordep. In geval dacht geschonken aan een aantal [noodsituaties en voor minder validen uitgangspunten voor een toekomstig z°u een dergelijke voorziening eenv.it-, beleid. Met name de praktische be- komst zijn, zo bleek de onderzoekers, hoef ten van de bejaarde noopten del Bovendien zouden velen geholpen njn samensteller, van het rapport tot c.onf,nV, beschikbare dienst aantal concrete wensen. Uitgang» '"XttÏÏt 'Zn ê^soort een aantal concrete wensen. Uit-h?e"-,3, gangspunt was het gegeven, dat de j5 x 8 d,enst voor bejaarden, bejaarde mens te maken krijgt met j Voorts wordt aandacht gevraagd een aantal beperkingen in zijn mo- het adopteren van een bejaarde of De oppositie bij de promotie werd geopend door ds. G. N. Lammens, ge ref. predikant te Heemstede en vervol gens gevoerd door enkele hoogleraren van de theologische faculteit. Na het beraad van de senaat verrichtte prof. Berkouwer de promotie, waaraan een woord van gelukwens en dank zijn leerling voor wat hij presteerde verbond. Na de plechtigheid hebben dr. en mevr. Jager in de beneden zaal van het Woestduincentrum drukbezochte receptie gehouden, v op niet alleen tal van collega's, maai ook verscheidene gemeenteleden uit Haarlem hun opwachting kwamen ma ken. gelijkheden. Daarnaast heeft het onderzoek geopenbaard, dat er dui delijk te formuleren wensen leven. De meest sprekende van die ver langens, die niet aan het wonen in Amsterdam gebonden zijn. laten wij hieronder volgen. In de eerste plaats blijkt grote be- l.oefte te bestaan aan een bredere voor lichting op medisch 'errein. Die voor lichting ->u zich kunnen richten op de voeding, de mogelijkheid tot revalidatie ei de noodzaak van -egelmatige medi sche controle. De samenstellers van het rapport constateerden, dat de bejaar den zich vrij dikwijls bij de --rminder- de fysieke gestelheid neerleggen met een bouding van „er is toch niets meer aan te doen". Ten aanzien van vrije-tijdsrelaties die nen er mogelijkheden te komen waar bejaarden met dezelfde interesse el kaar kunnen vinden. De bestaande clubs en verenigingen voldoen niet in die be- Soepelheid Bij het hanteren van het juridisch pen sioneringsmoment dient de grootste soe pelheid te worden betracht. Een nauw „•ontact met het vroegere arbeidsmilieu is voor vele bejaarden van groot soci aal-psychologisch belang. Er zouden, zeggen de rapporteurs, werkplaatsen moeten komen, waar arbeid verricht kan worden die de bejaarden niet in con currentie doet treden met het bedrijfs leven, doch hen wel het gevoel geeft nuttig bezig te zijn. Als mogelijkheden worden opgesomd het repareren van speelgoed en het maken van maquettes. MAX TAILLEUR inLEXf-TIME elke zaterdagavond 18.30 op Radio Veronica (Van een onzer verslaggevers) Voor zover in interkerkelijke samenwerking maatschappelijk werk wordt bedreven, dient deze samenwerkingsvorm te worden ge handhaafd. Een eigen christelijk- gereformeerd landelijk orgaan, dat zich bezig houdt met maatschap pelijk werk, is niet gewenst. Dit is het eensgezinde standpunt van de Christelijke Gereformeerden, die betrokken zijn bij het maatschap pelijk werk en die gisteren in Hil versum een contactbijeenkomst hielden. Wel wordt het gewenst geacht, te ko men tot de oprichting van een advies- en bezinningsorgaan, dat voorlichtend werk kan verrichten voor de stimulering van dc aandacht voor het maatschappe lijk werk binnen de Chr. Geref. Kerken en zal bijdragen tot de bezinning op de i vraagstukken, die hiermee zijn verbon- Iden. I De bijeenkomst had allereerst tot doel. i gezamenlijk te spreken over de situatie i j in eigen kerk ten opzichte van het ker kelijk maatschappelijk werk. Zij was ge organiseerd door de Chr. geref. stichting voor Maatschappelijk Werk TWl Woao lijk werk en zo ja, hoe hieraan organisa torisch gestalte moet worden gegeven. Nadat men hierover met elkaar van gedachten had gewisseld, stemden de aanwezigen in met de gedachte, dat een contact- en bezinningsorgaan wenselijk laar dat een eigen landelijke orga nisatie voor maatschappelijk werk moet worden afgewezen. De Haagse stichting zal deze gedachten nader uitwerken en in overleg met de Chr. geref. deputaten voor diakonaal en maatschappelijk werk binnen een jaar concrete voorstellen doen. Ds. T. Brienen uit Apeldoorn refereer de od deze bijeenkomst over „Plaats en taak'van de Chr Geref. Kerken ten op zichte van het kerkelijk maatschappelijk werk". Hij gaf allereerst een overzicht van de maatschappelijke veranderingen, die de noodzaak van maatschappelijk werk in de hand hebben gewerkt. Ver volgens vroeg hij zich af, in hoeverre kerkelijke ambtsdragers bemoeienissen dienen te hebben met het maatschappe lijk werk. Hij meende, dat het bedrijven van maatschappelijk werk geen specifiek diakonale taak is en achtte het zelfs ongewenst, dat diakenen zitting hebben in besturen van interkerkelijke orga nen. Het ambt is gebonden aan de ge meente, zo stelde hij. Allereerst ligt hier een taak voor de gelovigen in ruimere zin. Alleen als de gelovigen nalatig zijn, dient de kerkeraad de zaak aan te vatten. Den Haag voorzitter daarvan, de heer C. Drieënhuizen. had de leiding. i h t„rrpin van h Ds. Brienen meende, dat de Chr. Gere- het maat- Ter gelegenheid van Zijn benoe- over elkaar stelt en hoe dit onderscheid j i consequenties heeft voor de vier groe- ming tot lector in de economische pen van economische wetten die Lange politiek en prijstheorie aan de j onderscheidt. Vriip TTnivpr<;itpit fp AmstprHam i Drs- Van p°Pta 8af van de verschijn- vrije universiteit te Amsterdam, gelen welke een centraa] geleide econo- heeft drs. S. van Popta Zijn open- mie, nl. de Russische, biedt, enige alge- bare les gehouden. Het onderwerp was: „Over wetten en tendensen i-6ntraal pj«an in een centraal geleide econo mie". Naar aanleiding van twee voordrach ten van prof. Oskar Lange, gehouden in 1957 en 1958, die beogen een bijdrage te leveren voor de bouw van een theore tische economie onder het socialisme, liet drs. Van Popta zien hoe de oogst in dit opzicht in Rusland mager geweest De beoefening der wetenschap stond tijdens de 30 jaren der Stalinperiode stil; economen lieten hun leven in de Stalin-terreur. Men had van het socia lisme mateloze verwachtingen: met het kapitalisme had de schaarste afgedaan. Drs. Van Popta maakte duidelijk dat Lange kapitalisme en socialisme tegen- karakteristieken. Wij grootbedrijf werkend op basis van een centraal plan met een instructie-sy steem. de schaarste-economie, oorlogs economie. en onderworpenheid aan een doctrinair sowjet-marxisme. Na een samenvatting van de verschil len tussen de Russische plan-economie en de Westerse markteconomie werden aan de hand van de verkregen resulta ten een drietal meningen van Lange ge toetst. Drs. Van Popta, geboren in 1913, stu deerde economie aan de Vrije Universi teit. In 1956 legde hij het kandidaats examen af en in 1960 het doctoraal exa men. Hij slaagde voor beide cum laude. Na vele jaren in het bedrijfsleven werk zaam te zijn geweest werd hij per 1 ja nuari 1961 voor het onderwijs in nomische politiek en prijstheorie Vrije Universiteit verbonden. met andere kerken of christelijke organisaties, maar mogen daarbij de be zinning in eigen kring niet verwaarlozen. De bijeenkomst werd onder i „eluisterd door een org""" drs. H. Schuurhuis uit 1 Herdenkingszegels in Rome en Finland Het Vatikaan heeft ter gelegenheid in het rooms katholieke concilie een speciale serie van 8 postzegels uitge geven. Op de eerste drie zegels staan afbeeldingen van de deugden, geloof, hoop en liefde, naar de schilderijen Raphael. De overige zegels verto- afbeeldingen van de pauselijke kroon, de conciliezaal in de St. Pieter, paus Johannes XXIII, het beeld van St. Pieter in de Vatikaanbasiliek en de duif als symbool van de Heilige Geest. De Finse postautoriteiten zullen ter gelegenheid van de vierde assemblee van de Lutherse Wereldfederatie, het komende jaar, twee herdenkingszegels uitgeven. De assemblee zal in augustus 1963 te Helsinki gehouden worden. De datu... van uitgifte, evenals de afbeel dingen. zijn nog niet voor publicatie vrijgegeven. H. Tervooren: benoemd aan de katho lieke universiteit te Nijmegen, tot do cent voor Duitse conversatie. De heer Tervooren is assistent van prof. dr. H. Moser, te Bonn. (Advertentie) BENOEMINGEN Drs. J .H. Peters: benoemd aan de katholieke universiteit te Nijmegen tot wetenschappelijk medewerker bij de fa culteit der wiskunde en natuurweten schappen. 1 dubbele jonge klare N.V. DISTILLEERDER IJ v/« SIMON RYNBENDE ZONEN SCHIEDAM bejaard echtpaar door een in de buurt wonend gezin. Vrijwilligers zouden bo vendien de helpende hand kunnen bie den in huishoudelijk werkzaamheden. Voor velen is het lappen van de ramen en het verzorgen van de vuilnisemmer een haast onoverkomelijke moeilijkheid, lijkheid. Zuidafrik. bisschop gewaarschuwd voor inmenging politiek De Zuidafrikaanse minister van ver keer. de heer Ben Schoeman. heeft de Anglicaanse bisschop van Pretoria, E. G. Knapp-Fisher. gewaarschuwd de kerk uit de politiek te houden. Deze waarschuwing is het gevolg van de veroordeling van het huisarrest van mevrouw Joseph, door de geestelijke. De heer Schoeman verklaarde: we heb ben al genoeg van die zich met de politiek bemoeiende bisschpppen ge had. Bcrop pin esiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Kampen (vac. J. Ewoldt): J. Dijkstra, te Rhenen; te Den Helder (toez.J. D. Kila. te Grijpskerk (Gr.) Bedankt voor Bennekom (vac. C. Vos): J. Jongerden, teBruchem-Kerkwijk; voor Stavoren. Musselkanaal, Akker- en Mur- merwoudc: M. Jorritsma, te Vriesche- loo; voor Maarssen (toez.): J. H. Cirkel, te Huizen (N.-H.) Vraag: Sinds enige jaren maak ik kleurendia's. Bij het projecteren' hier- doen zich steeds die lastige z.g. Newtonringen voor. Men heeft mij ge- dc ontwikkelcentrale eerst week in een boek moet leggen om drogen, maar de ringen komen ook v bij dia's, die al meer dan twee j: oud zijn. Hoe worden deze ringen ver oorzaakt cn hoe kan men deze voor komen of laten verdwijnen? Antwoord: Newtonringen zijn een zeer hinderlijk verschijnsel bij klein- beeldvergrotingen. Het zijn op zich zelf mooi-gekleurde ringetjes, die doen denken aan olievlekken op nat asfalt. Ze worden veroorzaakt door het ver schijnsel. dat men interferentie noemt. Men kan ze alleen voorkomen door een maskertje te leggen tussen nega tief en glasplaatje, zodat de luchtkus sentjes tussen het iets gebobbelde glas en de film iets groter worden Dan verdwijnen ze. Soms zijn deze vlekken verbazend hinderlijk en moet men zelfs met glasloze negatiefhou ders gaan werken. Vraag: Wat is het verschil tussen een muziekconcours en een muziek festival? Antwoord: Het verschil tussen een muziekconcours en een muziekfesti val is, dat concours een woord is ontvangst huwelijk te treden. Moet ik dat mijn huisbaas laten weten of niet? Antwoord: U heeft geen toestem ming van dc huisbaas nodig. Het is dus slechts een kwestie van burgerlijke -- ö-- beleefdheid. Wél moet de gemeente de wordt met het overige zout vermengd. wordt voorgekookt. Prinsessebonen moeten ongeveer 5 minuten voorge kookt worden, doch snijbonen behoe ven niet voorgekookt te worden. De inmaakglazen moeten goed schoonge maakt worden met heet sodawater en nagespoeld met schoon water. Op de bodem van de schone glazen strooit laagje zout. De groente Brieven, die niet voorzien zijn van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. seweest t/m dc 17de Antwoord: Het is niet gemakkelijk dekt „glas met kleuren" helder te krijgen, een U kunt het eens proberen met iets wat een wedstrijdkarakter draagt dezelfde synthetisch wasmiddel. Ook afwrijven met azijn of zout wil wel eens helpeh. Als de leverancier ter plaatse woont kunt U weieens met hem praten. In veel de lijfrente elk geval moet hij behoorlijk glas le- Vraag: Van een kennis hoor ik. dat men bonen ook- in weckglazen kan in maken inplaats van in een Keulse pot. Hoe moet ik dit doen? Ik bedoel niet steriliseren. Antwoord: Groente en zout kan men zeer goed zonder steriliseren in weck glazen inmaken. De groente wordt op groente bestrooid worden met een agje zout. De groente wordt afge- met een schoon doekje, waarop een plankje en een steen. De flessen, met doek of bord afgedekt, moeten op een koele plaats bewaard worden. Vraag: Hoeveel kost een lijfrente persoon van 72 jaar IVHBMipHHHOTBKH de maand plus 7 werkdagen vakantie, dus een week en twee dagen, waarop ik vol gens de c a.o. recht had. dus tot en met de 28ste, terwijl de 17de de laat ste werkdag was. Daarna heb ik veer tien dagen vakantie genomen, waar van natuurlijk drie dagen voor eigen rekening. De narigheid begon toen ik ongeveer een week bij mijn nieuwe werkgever in dienst was. De zieken fondsbode kwam aan de deur 76 de tstelling 'rk de i kunnen de rente bij opgeven, daar de :en lijfrente precisie- pecialisten echtpaar mededeling of ik maar over mijn 14 dagen vakantie wilde betalen. Daar bleef het met bij. In diezelfde periode kreeg ik mijn kinderbijslagformulier inmaken met veel levensverzekeringsbedrijven. kost een lijfrente voor e< van 72 jaar van 100 per jaar 1013 en voor een persoon van 76 jaar 753. lijfrente op beider leven 1150 onder het oog, waarop ik zie dat dit door de vorige werkgever niet verder ingevuld was dan tot de 17de, met Globaal het gevolg dat ik over die 14 dagen persoon geen kinderbijslag ontvang. Hier kom ik tegen op. Over die 7 dagen moest ik toch ook kinderbijslag ontvangen? ijn gevoelen was ik tot en met behandeld als bij in- Wij raden u aan de inlichtingen te de 23ste in dienst. feestelijke gelegen- maken in Keulse potten. Men neemt vragen bij een bekend bedrijf beide evenementen worden de helft prijzen uitgereikt, maar met dit ver- groente schil, dat op een concours een titel niet wordt wordt veroverd en dat op een festival het gewicht oorgekookt het gewicht, /Antwoord: Informeer eerst misschien ook nog wel andere, de afdeling personele zaken bij de groente beter passende vormen weet. een derde Vraag: Vier jaren ben ik bij zij wel groot scheepsbouwbedrijf werk: vorige werkgever, zo nodig bij diens bedrijfsvereniging. Alles draait om de dag van het ontslag en de aanvaar-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2